text_structure.xml 35 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">c) środki europejskie na finansowanie programów z zał. nr 3, 4 i 15.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli: Paweł Lewandowski podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami, Elżbieta Pińciurek zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej Ministerstwa Sprawiedliwości, główny księgowy resortu wraz ze współpracownikami, Marta Starszewska główny specjalista w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów, Ryszard Ostaszewski doradca techniczny w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, Krzysztof Dyl zastępca prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wraz ze współpracownikami, Wojciech Szajnar dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa wraz ze współpracownikami oraz Juliusz Brzostek dyrektor do spraw cyberbezpieczeństwa Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#UrzadKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Magdalena Krzymowska i Wioletta  Więciorkowska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Witam jeszcze raz bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Witam posłów oraz gości uczestniczących w posiedzeniu. Kancelarię Prezesa Rady Ministrów reprezentuje pan minister Paweł Lewandowski. Witam jeszcze raz, panie ministrze. Pani Marzena Sawicka, dyrektor Departamentu Telekomunikacji. Dzień dobry pani dyrektor. Pan Marcin Wysocki, zastępca dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa, dzień dobry panie dyrektorze. Marzena Czech, naczelnik wydziału w Departamencie Zarządzania Systemami. Dzień dobry, witam serdecznie. Anna Siennicka, naczelnik wydziału w Departamencie Zarządzania Systemami. Dzień dobry. Piotr Majewski, radca w Departamencie Telekomunikacji. Witamy bardzo serdecznie. Ministerstwo Finansów reprezentuje Pani Marta Starszewska, główny specjalista w Departamencie Finansowania Strefy Gospodarczej. Ministerstwo Sprawiedliwości – pani Elżbieta Pińciurek, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej. Dzień dobry, pani dyrektor. Pani Lidia Żurek, główny księgowy – IGB Centrum Cyberbezpieczeństwa. Dzień dobry. Urząd Komunikacji Elektronicznej reprezentuje pan Krzysztof Dyl, zastępca prezesa. Dzień dobry, panie prezesie. Barbara Uszko-Dudzińska, dyrektor Biura Finansowego. Dzień dobry, pani dyrektor. Centrum Projektów Polska Cyfrowa reprezentuje pan Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum. Dzień dobry panie dyrektorze. Marek Godlewski, dyrektor Departamentu Finansowego. Dzień dobry panie dyrektorze. Centralny Ośrodek Informatyki... A, nie mamy, Przepraszam bardzo. Naukową i Akademicką Sieć Komputerową reprezentuje pan Juliusz Brzostek, dyrektor do spraw cyberbezpieczeństwa. Dzień dobry panie dyrektorze. Najwyższa Izba Kontroli – pan Ryszard Ostaszewski, doradca techniczny w Departamencie Infrastruktury. Dzień dobry, witam bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji finansów publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) w zakresie działania Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę. Pragnę przypomnieć, że każda zgłoszona poprawka do projektu ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki oraz cel finansowania i uzasadnienie zmian. W części pierwszej część budżetowa 27 – Informatyzacja, dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, dotacje podmiotowe i celowe, programy wieloletnie w układzie zadaniowym, środki europejskie na finansowanie programów. Punkt drugi to plany finansowe instytucji gospodarki budżetowej, Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Centrum Cyberbezpieczeństwa. Punkt trzeci to plany finansowe państwowych funduszy celowych, Funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Szerokopasmowego, Funduszu Cyberbezpieczeństwa. Punkt czwarty to część budżetowa 83 – rezerwy celowe w zakresie pozycji 39 i 43. O zreferowanie tej części budżetowej proszę podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana ministra Pawła Lewandowskiego. Natomiast plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej, Centrum Cyberbezpieczeństwa zreferuje pani Elżbieta Pińciurek, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej, główny księgowy Ministerstwa Sprawiedliwości. Panie ministrze, oddaję panu głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym przedstawić jedynie najważniejsze zagadnienia dotyczące projektu budżetu w części 27 – Informatyzacja. Planowane na 2023 rok dochody budżetowe w części 27 wynoszą 4259 tys. zł i zostaną uzyskane głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Natomiast wydatki budżetowe zaplanowane zostały w łącznej kwocie l 697 920 tys. zł, z tego budżet państwa to jest 875 952 tys. zł, a budżet środków europejskich to 821 968 tys. zł. Stanowią one 81,17% wydatków w 2020 roku, to jest kwoty w 2 000 093 tys. zł. Wydatki realizowane będą przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w kwocie 862 569 tys. zł oraz podległą ministrowi cyfryzacji jednostkę budżetową Centrum Projektów Polska Cyfrowa w kwocie 835 351 tys. zł. Z kwoty 875 952 tys. zł ujętej w wydatkach budżetu państwa na dotacje przypada 195 000 tys. zł, na świadczenia na rzecz osób fizycznych 1730 tys. zł, na wydatki bieżące 186 040 tys. zł oraz na wydatki majątkowe 193 984 tys. zł. Współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej to jest 183 459 tys. zł. W ramach dotacji zaplanowano dotacje celowe i podmiotowe dla Instytutu Łączności i Państwowego Instytutu Badawczego, między innymi na finansowanie zadań polegających na wsparciu naukowym, badawczym i technicznym w zakresie planowanej polityki państwa dotyczącej rozwoju społeczeństwa informacyjnego, a także Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Państwowego Instytutu Badawczego, między innymi na finansowanie zadań w ramach procesu wdrażania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 roku o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, zgodnie z którą środki z dotacji zostaną przeznaczone na utrzymanie i funkcjonowanie OSE, w tym przede wszystkim na utrzymanie możliwości świadczenia usług szkołom korzystających z OSE. Finansowane będą między innymi upowszechnianie i rozwój systemu do obsługi rządowego procesu legislacyjnego ERPL, modyfikacje publicznej aplikacji mobilnej, mObywatel, jej rozbudowy i dostosowania rozwiązań do bieżących zmian, wymagań technicznych oraz prawnych, wdrażanie systemu do administracji publicznej. W ramach dotacji uwzględniono także środki w wysokości  9000 tys. zł na realizację wieloletniego Programu Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019-2029. Chciałem zwrócić uwagę, że aktualnie jest aktualizowany. Jego głównym celem jest aktywizowanie młodzieży ze szkół ponadpodstawowych oraz uczelni pod kątem rozwoju najbardziej zaawansowanych umiejętności informatycznych, jakimi są algorytmiczne rozwiązywania problemów, programowanie oraz projektowanie gier komputerowych przez zapewnienie wsparcia metodycznego i merytorycznego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią kwotę  60 794 tys. zł, natomiast pozostała kwota 125 246 tys. zł przeznaczona zostanie między innymi na utrzymanie i eksploatację Systemu Rejestrów Państwowych, utrzymanie systemu elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, świadczenie kompleksowych usług z zakresu zapewnienia zasobów ludzkich z branży IT, zakup towarów i usług, szkolenia pracowników, różne opłaty i składki, wynagrodzenia bezosobowe i tym podobne oraz na realizację programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2021-2035. Na rok 2023 jest to kwota 2356 tys. zł, czyli 98,5% wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2022 rok. W ramach wydatków majątkowych przewiduje się między innymi inwestycje budowlane w wysokości 19 474 tys. zł, w ramach których planowane są budowa systemu ochrony przeciwpożarowej w budynku przy ul. Królewskiej, budowa wentylacji, budowa klimatyzacji w budynku przy ul. Królewskiej. Dotacje majątkowe w kwocie 63 608 tys. zł z przeznaczeniem między innymi na finansowanie zadań w ramach procesu wdrażania OSE, rozwój systemu teleinformatycznego S46, rozwój publicznej aplikacji mobilnej, mObywatel.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przewiduje się kwotę 1 697 920 tys. zł. W tym budżecie środków europejskich znajduje się 821 968 tys. zł. Z tego dla Kancelarii Prezesa Rady Ministrów kwota 183 459 tys. zł z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, między innymi kampanii edukacyjno informacyjnej na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych, redukcja kosztów dla budowy sieci szerokopasmowych, e-cmentarz, rozwój Systemów Rejestrów Państwowych, zintegrowana platforma analityczna, e-doręczenia, usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce, wspólna infrastruktura informatyczna państwa, katalogi administracji publicznej, Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych. Z przeznaczeniem również na Program Operacyjny Pomoc Techniczna, na finansowanie wynagrodzeń pracowników zajmujących się wdrażaniem POPC oraz realizację zadań instytucji otoczenia umowy partnerstwa. Centrum Projektów Polska Cyfrowa na kwotę 820 759 tys. zł z przeznaczeniem między innymi na realizację zadań związku z pełnieniem funkcji instytucji pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. I to jest główny skrót głównych wydatków w ramach części 27. Jeśli są oczywiście jakieś pytania, uwagi, wnioski, jesteśmy na to otwarci. Bardzo dziękuję za wysłuchanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie informacji. A teraz… Przepraszam, bardzo, tak, zrobiliśmy to w jednym punkcie. Pani dyrektor, oddaję pani głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiEfektywnosciFinansowejMinisterstwaSprawiedliwosciglownyksiegowyresortuElzbietaPinciurek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Centrum Cyberbezpieczeństwa jest instytucją gospodarki budżetowej utworzoną na podstawie zarządzenia ministra sprawiedliwości z 8 października 2021 roku. Swoją działalność instytucja rozpoczęła 3 listopada 2021. Centrum Cyberbezpieczeństwa realizuje zadania polegające na zapewnieniu bezpieczeństwa oraz ochronie publicznej cyberprzestrzeni, w szczególności cyberprzestrzeni resortu sprawiedliwości, a także na świadczeniu usług dla administracji publicznej w celu zwiększenia bezpieczeństwa cybernetycznego oraz poziomu informatyzacji, jak również podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie cyberbezpieczeństwa. W związku z realizacją tych zadań, IGB może świadczyć usługi na rzecz organu założycielskiego, którym jest minister sprawiedliwości, na rzecz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra sprawiedliwości, pozostałych jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów niebędących jednostkami sektora finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiEfektywnosciFinansowejMinisterstwaSprawiedliwosciglownyksiegowyresortuElzbietaPinciurek">W projekcie planu finansowego na 2023 rok Centrum Cyberbezpieczeństwa zaplanowało przychody z prowadzonej działalności w łącznej kwocie 7910 tys. zł i te przychody dotyczą w całości sprzedaży towarów i usług. Koszty funkcjonowania Centrum Cyberbezpieczeństwa w 2023 roku zaplanowano w kwocie 7909 tys. zł. Wynika z tego, że planowany wynik finansowy netto za rok 2023 wyniesie 1000 zł. Główną pozycją kosztów są wynagrodzenia pracowników. W projekcie planu na rok 2023 zaplanowano wynagrodzenia osobowe dla 31 etatów oraz zaplanowano wynagrodzenia bezosobowe, które będą realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Łączne koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi od tych wynagrodzeń stanowią kwotę 4977 tys. zł, w tym koszty wynagrodzeń osobowych 3695 tys. zł, a koszty wynagrodzeń bezosobowych  500 tys. zł. Łączne pochodne od wynagrodzeń to kwota 782 tys. zł. Tutaj mieszczą się składki na ubezpieczenie społeczne, składki na Fundusz Pracy i składki na Pracownicze Plany Kapitałowe. Drugą pozycją co do wielkości w projekcie planu Centrum Cyberbezpieczeństwa są usługi obce, które zaplanowano w kwocie 2402 tys. zł. Kwota ta zostanie przeznaczona głównie na zakup specjalistycznych usług informatycznych. Następnie w pozycjach materiały i energia zaplanowano kwotę 245 tys. zł, amortyzacja 70 tys. zł, podatki i opłaty 10 tys. zł i pozostałe koszty funkcjonowania 205 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuiEfektywnosciFinansowejMinisterstwaSprawiedliwosciglownyksiegowyresortuElzbietaPinciurek">Przyjmując do projektu takie wielkości, na rachunku bankowym instytucji na koniec roku 2023 pozostaną środki pieniężne w wysokości 468 tys. zł. Ponadto zostały zaplanowane należności krótkoterminowe w kwocie 615 tys. zł oraz zobowiązania w kwocie 250 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, pani dyrektor, Przepraszam za małe zamieszanie, ale wszystko jest już wyjaśnione. Dziękuję bardzo. O koreferat proszę pana posła Dariusza Stefaniuka. Bardzo proszę, panie pośle, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselDariuszStefaniuk">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, opinia dotycząca budżetu państwa na 2023 rok w części 27 – Informatyzacja oraz planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej, Centralny Ośrodek Informatyki, Funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Cyberbezpieczeństwa oraz Funduszu Szerokopasmowego. Zanim zacznę omawiać wyżej wymienione punkty, należy zauważyć, że projekt budżetu  na 2023 rok w części 27 oraz projekty planów finansowych wyżej wymienionych nie budzą większych zastrzeżeń, o czym zaświadcza w swojej opinii Biuro Analiz Sejmowych. W części 27 – Informatyzacja projekt zakłada osiągnięcie dochodów na poziomie niespełna 4300 tys. zł, głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych. Plan ten jest jednak jak najbardziej realistyczny. Określono go na podstawie analizy wykonania dochodu w latach poprzednich, z uwzględnieniem wszystkich tytułów, które skutkują powstaniem należności. Wydatki w części  27 – Informatyzacja zaplanowano w wysokości około 876 000 tys. zł, czyli o 45% więcej niż w roku 2022. Na taki wzrost składa się przede wszystkim zwiększenie wydatków majątkowych oraz dotacji i subwencji. Wydatki z budżetu środków europejskich zaplanowane są wysokości 821 968 tys. zł, co stanowi 55,2% kwoty przewidzianej w ustawie budżetowej na rok 2022, i będą przeznaczone na realizację Programów Operacyjnych Polska Cyfrowa, Wiedza Edukacja Rozwój, Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego oraz Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy. Całość wydatków łącznie w części 27 budżetu państwa na 2023 rok to prawie 1 700 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselDariuszStefaniuk">Na uznanie zasługuje fakt, że Ministerstwo widzi potrzebę wsparcia rozwoju edukacyjnego w zakresie informatyki młodego pokolenia Polaków, uczniów i studentów polskich uczelni. W tym celu zaplanowane są wydatki w kwocie 9000 tys. zł na finansowanie wieloletniego Programu Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019-2029, mającego na celu zaktywizowanie młodzieży ze szkół ponadpodstawowych oraz uczelni pod kątem rozwoju najbardziej zaawansowanych umiejętności informatycznych, jakimi są algorytmiczne rozwiązywanie problemów i programowanie – co pewnie pana przewodniczącego zainteresuje – w tym dotyczące umiejętności ICP w obszarach chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja, big data, algorytmy uczenia maszynowego oraz projektowanie gier komputerowych przez zapewnienie wsparcia metodycznego i merytorycznego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselDariuszStefaniuk">Rezerwy celowe. W części 83 – rezerwy celowe przewidziano środki na informatyzację w ramach dwóch pozycji rezerw. Pozycja 39 – finansowanie zadań związanych z informatyzacją – wydatki bieżące 5000 tys. zł. Pozycja 43 – finansowanie inicjatywy wspólna infrastruktura informatyczna państwa – 6880 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselDariuszStefaniuk">Centralny Ośrodek Informatyki. Według planu na 2023 rok oczekiwane przychody mają wynieść niespełna 475 000 tys. zł, czyli o 71 000 tys. zł więcej niż planowane na 2022. Zostaną osiągnięte prawie wyłącznie z przychodów z prowadzonej działalności. Koszty ogółem zaplanowano w wysokości 474 877 tys. zł i podobnie jak w przypadku dochodów mają być o 71 580 tys. zł wyższe niż w planie finansowym na 2022 rok. Z tego wynika, że na koniec spodziewany jest osiągnięcie zysku brutto w wysokości 100 tys. zł. Dokładnie w tej samej wysokości, jak miało to miejsce w latach ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselDariuszStefaniuk">Plan finansowy państwowych funduszy celowych. Fundusz Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców został utworzony jako fundusz celowy na podstawie art. 80d ust. 2 ustawy z 1997 roku o ruchu drogowym. Plan finansowy na 2023 rok przewiduje przychody w wysokości prawie 179 000 tys. zł, czyli 12,2% więcej niż w ustawie budżetowej na 2022 rok, uzyskane przede wszystkim z opłat ewidencyjnych, w tym opłat z umów OC, za wpis terminu badania technicznego, wydawanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych. Wydatki zaplanowano w wysokości  250 000 tys. zł. Różnica między przychodami a wydatkami będzie skutkowała zmniejszeniem stanu funduszu z 93 000 tys. zł na początku do niespełna 22 000 tys. zł na koniec 2023 roku.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselDariuszStefaniuk">Fundusz Cyberbezpieczeństwa jest funduszem celowym utworzonym na podstawie art. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 roku o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Ustawa ta weszła w życie 1 stycznia 2022 roku, więc jest to fundusz nowy. Celem funduszu jest wsparcie działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych przed cyberzagrożeniami. Środki funduszu przeznacza się na dodatki do wynagrodzenia za pracę. Przychody funduszu zaplanowano w wysokości 180 000 tys. zł z następujących źródeł – dotacje z budżetu państwa, 100 000 tys. zł, środki z NASK, 10 000 tys. zł i środki z Funduszu Szerokopasmowego, 70 000 tys. zł. W 2023 roku koszty funduszu zaplanowano na tym samym poziomie co dochody, czyli 180 000 tys. zł z przeznaczeniem na realizację zadań bieżących.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PoselDariuszStefaniuk">Fundusz Szerokopasmowy. Plan funduszu na 2023 rok przewiduje przychody w wysokości 145 000 tys. zł – uzyskiwany przede wszystkim z opłat za prawo do wykorzystania zasobów numeracji oraz prawo do dysponowania częstotliwością. Koszty zaplanowano w wysokości 154 000 tys. zł, czyli prawie o 24 000 tys. zł więcej niż w planie finansowym na rok 2022. Może już nie będę czytał tak szczegółowo tych wydatków i na co to wszystko będzie szło… Ze względu na wydatki przekraczające dochody, planowany stan Funduszu Szerokopasmowego zmniejszy się z początkowego w wysokości prawie 42 000 tys. zł do 22 000 tys. zł na koniec 2023 roku.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PoselDariuszStefaniuk">Szanowni państwo, tak jak mówiłem na wstępie, te wydatki, te plany nie budzą żadnych zastrzeżeń, jeżeli chodzi o Biuro Analiz Sejmowych i moją osobę. Rekomenduję pozytywne zaopiniowanie wyżej wymienionych części budżetu państwa na rok 2023. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie pośle, za informację i za jej przedstawienie. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby w tej części zabrać głos, zadać pytanie? Nie słyszę, nie widzę. Poseł Dariusz Stefaniuk zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2023 w części 27 – Informatyzacja oraz dla instytucji gospodarki budżetowej COI, Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz Funduszy CEPiK, Szerokopasmowego, Cyberbezpieczeństwa, a także części 83 – rezerwy celowe, w pozycjach 39 i 43. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo, panie pośle. Dziękuję bardzo, panie ministrze za przedstawienie tej informacji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Przechodzimy do rozpatrzenia części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej, dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, środki europejskie na finansowanie programów. Bardzo proszę o zreferowanie tej części budżetowej zastępcę prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, pana Krzysztofa Dyla. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie posłowie, szanowny panie ministrze, szanowni państwo, uprzejmie proszę o przyjęcie informacji Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczącej projektu ustawy budżetowej na rok 2023 w zakresie części 76. Postaram się bardzo krótko przedstawić plan dochodów i wydatków na przyszły rok. Szczegółowe informacje zostały przekazane do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">W zakresie dochodów dla części 76 na 2023 rok zaplanowana została kwota 3 746 320 tys. zł. Główną pozycję w zaplanowanych dochodach budżetu stanowią opłaty za prawo do dysponowania częstotliwościami. Zostały one zaplanowane w wysokości 3 726 309 tys. zł, na co składają się wpływy z rezerwacji częstotliwości. Tu mamy dystrybucję częstotliwości pasma 3400 i 3800 MHz, która została przesunięta z roku 2022 na rok 2023, dystrybucję pasma 800 MHz, w tym także wpływy z tytułu opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami. Jest to kwota 271 175 tys. zł. Wpływy z tytułu opłat różnych, w tym w tej pozycji ujęte zostały wpływy z tytułu opłaty telekomunikacyjnej – 119 599 tys. zł – oraz wpływy z tytułu opłat za przeprowadzenie egzaminów i wydanie świadectwa operatora urządzeń radiowych – 412 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o część wydatkową w części 76, zaplanowana została kwota 142 143 tys. zł, co stanowi 3,8% zaplanowanych dochodów w 2023 roku. Na te wydatki składają się, jeżeli chodzi o dział 600, 142 088 tys. zł. Są przeznaczone na wydatki bieżące, tj. 105 361 tys. zł. Na wydatki majątkowe jest 6500 tys. zł. Na świadczenia na rzecz osób fizycznych 250 tys. zł. Współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych to kwota 29 977 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Środki zaplanowane w dziale 752 w kwocie 55 tys. zł przeznaczone są na realizację zadań ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych w latach  2021-2035. W ramach wydatków bieżących najważniejszą pozycję stanowią wynagrodzenia osobowe. Jest to 70 843 tys. zł, na które składają się wynagrodzenia dla korpusu służby cywilnej, osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, a także dodatkowe wynagrodzenie roczne. Zgodnie z danymi na koniec trzeciego kwartału obecnego roku stan zatrudnienia wynosił  604 etapy, z czego 55 etatów było finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Kolejną pozycją są świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie  250 tys. zł, które obejmują głównie świadczenia rzeczowe wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym sprzęt ochrony osobistej, zgodnie z Kodeksem pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Wydatki rzeczowe Urzędu Komunikacji Elektronicznej na 2023 rok wyniosą  26 720 tys. zł. Dotyczą w głównej mierze opłat czynszowych za najem powierzchni biurowych, najem powierzchni dla stacji pomiarowych, najem garaży i parkingów dla samochodów kontrolno-pomiarowych, zakup materiałów i wyposażenia, opłat za zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody w obiektach UKE oraz eksploatacyjnych w wynajmowanych powierzchniach biurowych, zakup pozostałych usług, w tym za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, transportowe, dostęp do baz danych, ochrony pomieszczeń, wydatki ponoszone w związku z wzorcowaniem aparatury pomiarowej czy na zakup usług specjalistycznych, raportów i analiz, usług doradczych związanych z realizacją ustawowych zadań prezesa. Wynagrodzenia bezosobowe zostały zaplanowane w wysokości 200 tys. zł. Koszty usług remontowych na poziomie 600 tys. zł, koszty podróży krajowych zagranicznych na poziomie 1000 tys. zł. Składki do organizacji międzynarodowych to 89 tys. zł. Pozostałe wydatki to 580 tys. zł na szkolenia pracowników,  1238 tys. na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz składki, podatki oraz inne opłaty na rzecz jednostek samorządu terytorialnego – to jest 390 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, zostały zaplanowane w łącznej kwocie 6520 tys. zł i zostaną przeznaczone realizację następujących zadań: kontynuacja robót budowlanych związanych z przebudową zapasowego centrum przetwarzania danych oraz prace związane z przebudową siedziby delegatur w Bydgoszczy i Wrocławiu, a także zakup sprzętu i oprogramowania sterującego systemem monitorowania widma radiowego. Jeżeli chodzi o środki europejskie, Urząd aktywnie uczestniczy w projektach finansowanych ze środków europejskich. Wydatki związane z realizacją tych projektów w ramach Krajowych Programów Operacyjnych zostały określone w wysokości 29 977 tys. zł i kwota ta dotyczy 7 projektów, które będą realizowane w roku 2023 w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Pierwsze dwa projekty finansowane są z pomocy technicznej. Dotyczą wdrażania porozumienia trójstronnego pomiędzy trzema instytucjami – UKE, CPPC i NFBiR. UKE przyjął zadania związane z realizacją pierwszej osi priorytetowej POPC – powszechny dostęp do szybkiego internetu. Wydatki na ten cel wyniosą 13 225 tys. zł. Dwa kolejne projekty dotyczą rozbudowy punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji. Na ich realizację przewidziano w 2023 roku 15 058 tys. zł. UKE będzie także uczestniczył jako partner w projekcie realizowanym przez KPRM pod tytułem „Działania przygotowawcze do wdrożenia AML w Polsce” finansowanym ze środków pomocy technicznej. Kwota przewidziana na ten cel to jest to 173 tys. zł. Dodatkowo w ramach działania 2.1 POPC – wysoka dostępność i jakość usług publicznych – UKE realizuje dwa projekty pozakonkursowe finansowane ze środków europejskich. Pierwszy to dostęp do bieżącej informacji o jakości usług w oparciu o system monitorowania jakości internetu. Wydatki zaplanowane na ten cel to 9503 tys. zł. Drugim projektem jest realizacja projektu e-doręczenia, usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce, w realizacji którego UKE uczestniczy jako partner. Wydatki na ten cel to 393 tys. zł. Łączny plan wydatków dotyczący realizacji przez UKE projektów w ramach POPC wynosi 38 352 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejKrzysztofDyl">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo dziękuję za możliwość przedstawienia informacji dotyczących wydatków i przychodów w 2023 roku. Jednocześnie proszę o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie prezesie, za przedstawienie tej informacji. O koreferat proszę pana posła Roberta Gontarza. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselRobertGontarz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić opinię na temat projektu budżetu państwa na rok 2023 w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Na rok 2023 planuje się dochody w wysokości 3 746 320 tys. zł. Podstawą planowania dochodów UKE pozostają przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz przepisy obowiązujących aktów wykonawczych. Kluczowe dla prognozy wydatków UKE na 2023 rok jest uwzględnienie wydatków z opłat za zezwolenia, akredytacje oraz opłaty ewidencyjne, w tym z opłat za prawo do dysponowania częstotliwością wysokości 3 726 309 tys. zł. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 wydatki budżetowe dla części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej zostały określone w wysokości 142 143 tys. zł, co jest kwotą wyższą wobec ustawy budżetowej na 2022 rok o 11,5%. Kwota ta obejmuje w dziale 600 rozdziału 60047 – Urząd Komunikacji Elektronicznej 142 088 tys. zł. W dziale 752 – Obrona narodowa w rozdziale 75212 – pozostałe wydatki obronne – 55 tys. zł. W dochodach budżetowych środki europejskie dla tej części budżetowej planuje się w wysokości 8400 tys. zł. Ponad połowa wydatków planowanych na funkcjonowanie UKE, 52,5%, ma być przeznaczona na wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 74 500 tys. zł. Wydatki na wynagrodzenia zostały zaplanowane zgodnie z rekomendacją ministra finansów, czyli z uwzględnieniem zwiększenia środków na wynagrodzenia dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń o 7,8% w stosunku do roku 2022, z wyjątkiem wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 wydatki związane z finansowaniem i współfinansowaniem projektów ze środków Unii Europejskiej w ramach części 76 budżetu państwa zostały określone w wysokości 29 977 tys. zł. Powyższa kwota dotyczy siedmiu projektów realizowanych przez UKE w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020. Urząd Komunikacji Elektronicznej realizuje zadania w ramach pierwszej, drugiej i czwartej osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa  2014-2020.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselRobertGontarz">Po analizie przedstawionych materiałów wnioskuję o przyjęcie pozytywnej opinii o części 76. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos, zadać pytanie? Nie słyszę, nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Pan poseł Robert Gontarz zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 76. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Komisja musi przedłożyć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby tę funkcję reprezentanta powierzyć panu posłowi Robertowi Gontarzowi. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRobertGontarz">Tak, wyrażam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Proponuję, by w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać: „Po analizie szczegółowych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych, po zapoznaniu się z koreferatami oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w powyższym zakresie. Komisja upoważnia posła Roberta Gontarza do przedstawienia niniejszej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych”. Dziękuję bardzo za tę zgodę. Bardzo dziękuję państwu. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Zamykam posiedzenie. Do zobaczenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>