text_structure.xml 20.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 7 czerwca 1974 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1975 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwa Przemysłu Maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z ministrem Włodzimierzem Lejczakiem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Nikodemem Szcześniakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Uwagi do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w 1975 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego przedstawił dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W 1973 r. resort przemysłu ciężkiego osiągnął dalszy postęp w podstawowych dziedzinach działalności gospodarczej. Przekroczone zostały wynikające z planu zadania produkcyjne i eksportowej wzrosły dostawy na potrzeby rynku wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Przyśpieszono tempo tworzenia nowych zdolności produkcyjnych; sprawniejsza była realizacja zadań rozwoju techniki, wzrosła efektywność gospodarowania surowcami i materiałami, uzyskano korzystne wyniki ekonomiczno-finansowe. Resort przemysłu ciężkiego umiejętnie wykorzystuje nową sytuację i warunki zdynamizowania produkcji i bardziej harmonijnego jej rozwoju, jakie stworzyły uchwały VI Zjazdu Partii.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Kontrole przeprowadzone przez NIK wskazują, że występowały jeszcze w 1975 r. pewne niedociągnięcia, które pomniejszyły efektywność podejmowanych w przemyśle ciężkim działań. W hutnictwie żelaza i stali np. nie były w pełni wykorzystane możliwości rozwijania produkcji wyrobów bardziej uszlachetnionych, oszczędniejszych z punktu widzenia zużycia surowca. Niedostateczna była koordynacja zadań hutnictwa z zamówieniami użytkowników stali. W gospodarce surowcami i materiałami są rezerwy, które nie zostały uwzględnione w zakładowych programach oszczędzania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Nie zostały również w pełni wykonane plany produkcji wyrobów śrubowych; wystąpiły trudności w rozwoju produkcji odkuwek swobodnie kutych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Resort przemysłu ciężkiego powinien zwrócić uwagę na usprawnienie działalności „Centrostali”, której rejonowe oddziały nie wykonały w ub. roku w całości zamówień odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przemysłu ciężkiego przedstawił poseł Antoni Seta (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Do najważniejszych osiągnięć resortu przemysłu ciężkiego w 1973 r. zaliczyć należy przekroczenie planu produkcji oraz uzyskanie najwyższej w tym planie 5-letnim dynamiki wzrostu produkcji (11,5 proc. w stosunku do 1972 r.). Wpłynęła na to niewątpliwie mobilizacja kierownictw i załóg przedsiębiorstw, realizujących zobowiązania w ramach akcji „30 mld zł.”. Wykonana w 1973 r. dodatkowa produkcja wartości około 5,9 mld zł była blisko 2-krotnie większa od podjętych zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Istotne znaczenie dla gospodarki narodowej ma znaczna poprawa trwałości i nowoczesności produkowanych przez przemysł ciężki wyrobów, lepsze dostosowanie struktury podaży do popytu. Lepiej zaspokajane są potrzeby kraju na wyroby walcowane, rury stalowe, miedź, maszyny i urządzenia dla inwestycji krajowych, głównie zaś dla energetyki i chemii. Nastąpiła dalsza poprawa w zaopatrzeniu rynku wewnętrznego i budownictwa mieszkaniowego. Pewne trudności wystąpiły jednak w realizacji dostaw grzejników centralnego ogrzewania, wanien kąpielowych i armatury łazienkowej. Mimo przeznaczania dodatkowych środków dewizowych na import, resort nie był w stanie pokryć w pełni zapotrzebowania rynku na te artykuły. Przed przemysłem stoją też poważne zadania w zakresie intensyfikacji procesów wytapiania stali oraz rozszerzenia produkcji nowoczesnych wyrobów hutniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Koszty materiałowe obniżono w roku ubiegłym w przemyśle ciężkim o 1,3 proc. W gospodarowaniu surowcami i materiałami występują jednak jeszcze rezerwy. Zbyt wolne jest też tempo porządkowania gospodarki magazynowej.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Mimo dynamicznego wzrostu produkcji, resort przemysłu ciężkiego nie zaspokaja w pełni rosnących bardzo szybko potrzeb. Dla złagodzenia tej sytuacji niezbędne jest stworzenie warunków bardziej dynamicznego rozwoju produkcji tych właśnie wyrobów, których brak odczuwa gospodarka narodowa. Podjąć należy jeszcze bardziej skuteczne działanie na rzecz pełnej realizacji asortymentowych planów produkcji oraz organizacji zbytu wyrobów gotowych, a także skracania cykli dostaw.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest dalsze usprawnienie procesów inwestycyjnych; nowe obiekty powinny być przekazywane do eksploatacji w sposób kompleksowy. Trzeba też tworzyć warunki dla szybkiego osiągania przez nowe obiekty projektowanej zdolności produkcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W centrum uwagi znajdować się muszą nadal warunki socjalno-bytowe załóg oraz bezpieczeństwa pracy. W 1973 r. na poprawę warunków bhp przeznaczono w przemyśle ciężkim 2,5 mld zł, co przyczyniło się w dużej mierze do zmniejszenia ilości, wypadków przy pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem, resortu skierowali posłowie: Jan Mendalka (PZPS), Adam Granica (PZPR), Bronisław Bury (ZSL), Jan Plasota (PZPR), Jan Darzyński (PZPR), Kazimierz Kuraś (PZPR), Eugeniusz Pacia (ZSL) oraz Henryk Szafrański (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił minister przemysłu ciężkiego Włodzimierz Lejczak.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W dyskusji pozytywnie oceniono wyniki osiągnięte w 1973 r. przez zakłady podległe resortowi przemysłu ciężkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Przemysł ciężki rozwija się w tempie dotychczas nie spotykanym. Produkcja stali zwiększa się np. w 1974r. o 700–800 tys. ton i to niemal wyłącznie dzięki wzrostowi wydajności pracy. Pomyślnie, realizowane są wielkie inwestycje. W lipcu, na 30-lecie polski Ludowej „ruszy” — i to przed terminem — 5 wielkich, nowych obiektów: Kopalnia „Rudna”, i druga część Huty Głogów w Zagłębiu Miedziowym, Kopalnia Rud Cynkowo-Ołowiowych „Pomorzany, wielka Prasownia w Hucie im. Nowotki i walcownia-slabing w Hucie im. Lenina. Budujemy Hutę „Katowice”; terenem wielkich inwestycji jest Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni, która za kilka lat będzie najnowocześniejszą stocznią nad Bałtykiem. Konieczne jest — zdaniem posłów — dalsze doskonalenie procesów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Szybkie tempo inwestycji, któremu towarzyszy duże napięcie zadań produkcyjnych, pociąga za sobą określone konsekwencje, których rozwiną. rozwiązywanie wymaga szczególnej troski resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Na teren zakładów przychodzi wiele ludzi nowych, których trzeba szkolić, wychowywać, wyjaśniać potrzebę przestrzegania przepisów bhp. Trzeba też zwiększać wymagania w stosunku do dozoru inżynieryjno-technicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">W dyskusji wskazywano na potrzebę podejmowania przez resort intensywnych działań służących lepszemu zaspakajaniu zapotrzebowania gospodarki narodowej na urządzenia wentylacyjne, klimatyzacyjne, odpylające, na urządzenia instalacyjno-sanitarne, na wyroby śrubowe; poprawie gospodarki magazynowej oraz usprawnieniu odbioru gotowych, produktów przemysłu ciężkiego; poprawie organizacji gospodarki remontowej, co ma szczególne znaczenie w związku z wprowadzeniem do eksploatacji coraz bardziej nowoczesnych maszyn.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa. Przemysłu Ciężkiego. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu — Stanisław Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">W roku 1973 resort przemysłu maszynowego wykonał plan sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług w 103,4 proc.; poważnie wzrosły dostawy wyrobów przemysłu maszynowego na zaopatrzenie rynku wewnętrznego; uruchomiono produkcję 820 nowych wyrobów, w tym 115 w oparciu o zakupione licencje, zmodernizowano 350 wyrobów, wycofano z produkcji 160.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Planowane nakłady inwestycyjne wykorzystano w 107,2 proc. a plan oddawania obiektów inwestycyjnych do eksploatacji — w 102,7 proc. Niemniej jednak zanotowano przypadki opóźnień w realizacji niektórych obiektów i w osiąganiu przez nowe i modernizowane zakłady projektowanych zdolności produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">W 1973 r. — mimo wysokiego wzrostu produkcji — nie było zaspokojone w pełni zapotrzebowanie rolnictwa na ciągniki i maszyny rolnicze, jak również na części zamienne do tych maszyn.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Czynnikiem hamującym szybki rozwój produkcji rynkowej były trudności kooperacyjne, zwłaszcza w przemyśle elektronicznym oraz w przemyśle produkującym sprzęt zmechanizowany gospodarstwa domowego.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Z nadwyżką zrealizowane zostały zadania dotyczące zmniejszenia zużycia stali, metali nieżelaznych, tarcicy oraz paliw i energii. Mimo poprawy w gospodarowaniu materiałami nie uruchomiono jeszcze wszystkich rezerw występujących w tej dziedzinie. Niedostatecznie rozwijane były prace w zakresie weryfikacji norm zużycia materiałów, z opóźnieniem realizowano zadania ujęte w programach obniżenia materiałochłonności produkcji oraz usprawnienia gospodarki zaopatrzeniowo-magazynowej. Resort podjął ostatnio działania na rzecz dalszego usprawniania gospodarki materiałowej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Koreferat podkomisji przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR). Wartość produkcji sprzedanej i usług przemysłu maszynowego była w roku 1973 o 16,7 proc. wyższa aniżeli w roku 1972; resort osiągnął więc najwyższą w okresie powojennym dynamikę rozwoju. Zadania planowe wykonały wszystkie branże, a wartość produkcji dodatkowej wyniosła 4,3 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Przyrost produkcji pokryty został w 73,1 proc. wzrostem wydajności pracy. Wysoko należy ocenić wysiłki resortu w zakresie aktywizacji eksportu, który był o 15 proc. większy niż w roku 1972.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Z zadowoleniem odnotować trzeba dalszy szybki wzrost dostaw wyrobów przemysłu maszynowego na rynek wewnętrzny, nie zaspokojono jednak w pełni zapotrzebowania, niezadowalająca była jakość produkcji niektórych wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Realizacja inwestycji w reporcie przemysłu maszynowego przebiegała w zasadzie prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym zanotowano dalszą poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalno-bytowych załóg zatrudnionych w zakładach przemysłu maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">Pozytywnie ocenić należy wprowadzenie nowych zasad ekonomiczno-finansowych w 7 wielkich organizacjach gospodarczych podporządkowanych Ministerstwu Przemysłu Maszynowego. Uzyskały one dobre wyniki produkcyjne i ekonomiczne. Nowy system należy upowszechniać.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#Sprawozdawca">W dalszej działalności resortu szczególną uwagę zwrócić trzeba na:</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#Sprawozdawca">— doskonalenie systemu powiązań kooperacyjnych; na tym odcinku w roku 1973 występowało wiele trudności przy realizacji zadań produkcyjnych,</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#Sprawozdawca">— przyśpieszenie rozwoju bazy produkcji odlewniczej;</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#Sprawozdawca">— kompleksowy rozwój branży maszyn i aparatów elektrycznych;</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#Sprawozdawca">— przyśpieszenie rozwoju produkcji maszyn rolniczych i części zamiennych;</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#Sprawozdawca">— poprawę jakości i podnoszenie nowoczesności produkowanych wyrobów, szczególnie rynkowych;</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#Sprawozdawca">— przyspieszenie realizacji inwestycji oraz terminowego dochodzenie do projektowanych zdolności produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#Sprawozdawca">Zapewnić trzeba pełną realizację planu budownictwa mieszkaniowego oraz rozwoju bazy sanatoryjnej i rekreacyjno-wypoczynkowej. Kontynuować i intensyfikować trzeba działania służące poprawie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, przyśpieszyć instalowanie urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, zwłaszcza w starych zakładach przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełBronisławBurek">Przemysł maszynowy przekroczył w roku 1973 założenia planu, jednak plan produkcji niektórych wyrobów nie został wykonany. Zanotowano przypadki opóźnień we wdrażaniu produkcji opartej o zakupione licencje.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełBronisławBurek">Więcej uwagi poświęcić powinien resort realizacji programu oszczędzania surowców i materiałów, szerszemu stosowaniu materiałów zastępczych, lżejszych itp.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełBronisławBurek">Przemysł maszynowy nadal odczuwa niedobór robotników wykwalifikowanych. Wskazuje to na potrzebę dalszego rozwijania szkolnictwa zawodowego, które powinno lepiej przygotowywać fachowców do obsługi nowo wprowadzanych skomplikowanych urządzeń i maszyn. Wymaga to zacieśnienia współpracy z Ministerstwem Oświaty i Wychowania.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełBronisławBurek">Więcej uwagi poświęcić należy problemom efektywnego wykorzystania czasu pracy. Zbyt duże jest absencja, zwłaszcza nieusprawiedliwione, zbyt wiele godzin postojowych nie zawsze usprawiedliwionych czynnikami obiektywnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełBronisławBurek">Wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Wprawdzie wskaźnik wypadkowości zmniejsza się, ale ilość wypadków ciężkich jest nadal stosunkowo duża.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMichałKwaśniewicz">Należy wyrazić uznanie dla resortu przemysłu ciężkiego za pełną realizację zadań planowanych na rok 1973.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełMichałKwaśniewicz">W roku ubiegłym nastąpiła duża poprawa zaopatrzenia rolnictwa w maszyny i części zamienne, wiele produkowanych maszyn reprezentuje bardzo wysoki poziom, nadal jednak zapotrzebowanie rolnictwa nie jest pokryte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyKaczmarek">W roku 1973 pracownikom przemysłu przydzielono 9.183 mieszkania, podczas gdy ilość oczekujących na mieszkania przekraczała 30 tys. Tylko 56 proc. mieszkań przydzielono robotnikom, resztę pracownikom umysłowym. Wydaje się, że proporcje zostały tu zachwiane. Zbyt pochopnie również przyznaje się mieszkania nowo werbowanym pracownikom, którzy często po otrzymaniu mieszkania zmieniają pracę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyKaczmarek">Poseł Kaczmarek poinformował Komisję o przebiegu posiedzenia Komisji Komunikacji i Łączności, która rozpatrzyła problemy zaplecza technicznego motoryzacji. W toku dyskusji na tym posiedzeniu zwrócono uwagę na nierównomierną lokalizację zakładów remontowo-naprawczych zaplecza motoryzacyjnego, na niedostateczne zaopatrzenie stacji obsługi samochodów w niezbędne urządzenia pomiarowe. Na poważne trudności napotykają remonty i naprawy ciężkich samochodów specjalistycznych oraz autobusów i samochodów ciężarowych. Nadal występują niedobory w zaopatrzeniu zaplecza technicznego motoryzacji w części zamienne zarówno do samochodów ciężarowych jak i osobowych. Sieć stacji obsługi samochodów osobowych jest nadal niewystarczająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAleksanderGajdek">Ostatnio obserwuje się ogromny wzrost popytu na sprzęt elektroniczny. W niektórych rejonach kraju notuje się w sklepach braki niektórych typów aparatów radiowych i telewizyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyKubalewski">Na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych wyrobów przemysłu maszynowego, niedostateczna jest jednak informacja o ich zaletach i właściwościach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełHenrykSzafrański">Resort przemysłu maszynowego z nadwyżką zrealizował plan na rok 1973. wdrożono szereg licencji; wprowadzono wiele własnych postępowych rozwiązań technicznych i technologicznych. Wiele uczyniono dla usprawnienia zarządzania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełHenrykSzafrański">Mimo osiąganych postępów nadal notuje się niedostatki kooperacyjne oraz poważne kłopoty z dostawami części zamiennych m.in. do maszyn rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełHenrykSzafrański">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister przemysłu maszynowego - Nikodem Szczęśniak.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełHenrykSzafrański">Przedstawił on m.in. aktualne problemy i perspektywy wprowadzenia postępu technicznego w przemyśle maszynowym podkreślając, że przeważająca większość, bo 85 proc. nowo uruchamianych wyrobów, opiera się aa własnych, oryginalnych rozwiązaniach. Równocześnie podejmuje się kroki i przedsięwzięcia dla maksymalnego i szybkiego wykorzystania zakupionych licencji. Licencje na wyroby rynkowe wprowadzane są do praktyki przemysłowej w ciągu jednego - półtora roku.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełHenrykSzafrański">Dążąc do usprawnienia kooperacji przemysł maszynowy rozwija bazę elementów i podzespołów niezbędnych do produkcji gotowych wyrobów. W przemyśle elektronicznym np. na bazę podzespołów przeznacza się w tym 5-leciu 65 proc, przyznanych tej branży nakładów inwestycyjnych. Resort podejmuje również starania, aby lepiej zaspokoić zapotrzebowanie na części zamienne, wiele uwagi poświęca resort problemom racjonalnego zatrudniania wykwalifikowanych kadr, poprawie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalno-bytowych.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełHenrykSzafrański">Wnioski i uwagi zgłoszone w toku dyskusji zostaną starannie rozważone przez kierownictwo resortu i włączone do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełHenrykSzafrański">Dyrektor generalny w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego Zygmunt Miller poinformował Komisję. o przedsięwzięciach podejmowanych przez resort w dziedzinie porządkowania gospodarki materiałowo-magazynowej.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełHenrykSzafrański">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1973 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Maszynowego. Uwagi i wnioski zgłoszone w referatach i w dyskusji postanowiono przesłać do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>