text_structure.xml 37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 05</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dzień dobry państwu. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Przedmiotem obrad dzisiejszego posiedzenia będzie rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw. W drukach senackich to nr 1062, natomiast w drukach sejmowych nr 3409, 3492 i 3492-A.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Witam bardzo serdecznie naszych gości na dzisiejszym posiedzeniu. Witam bardzo serdecznie pana ministra Michała Wiśniewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie. Witam serdecznie panią Agnieszkę Bolestę, prezes Agencji Mienia Wojskowego. Witam bardzo serdecznie panią Emilię Kalinę, dyrektor Departamentu Finansowego w Agencji Mienia Wojskowego. Witam panią dyrektor Annę Bajurską, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam bardzo serdecznie panią Elżbietę Adamczyk-Łojek, naczelnik wydziału w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam bardzo serdecznie pana mecenasa Zenona Mazurczaka, radcę prawnego w Agencji Mienia Wojskowego. Witam bardzo serdecznie przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana dyrektora Krzysztofa Woźniaka, zastępcę dyrektora Biura Administracyjnego, oraz pana Pawła Godawę, naczelnika Wydziału Zarządzania Nieruchomościami w Biurze Administracyjnym. Bardzo serdecznie witam pana mecenasa Mirosława Reszczyńskiego, głównego legislatora w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu i autora opinii prawnej do ustawy. Witam serdecznie pana posła Leszka Kowalczyka, posła sprawozdawcę tej ustawy w Sejmie. Witam bardzo serdecznie panią senator i panów senatorów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jak państwo mieli okazję się zorientować, ustawa jest obszerna, ważna…</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Gloszsali">To miejsce dla senatorów…</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Gloszsali">Nie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Nie brakuje miejsc. Jest wystarczająca liczba miejsc, tak że zapraszamy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Panie Ministrze, poproszę o wprowadzenie do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Powiem, Panie Ministrze, tak: takie, jak będzie uważał pan za stosowne, ale nieodbiegające od możliwości wykorzystania…</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">I w pewnych ramach czasowych, prawda. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Przed nami i przed państwem duże wyzwanie z racji tego, że zmiana ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw jest to cel, który ma dla pani prezes, jak również dla ministra obrony narodowej uefektywnić jeszcze bardziej i pozwolić szybciej dokonywać realizacji zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. To, co jest państwu w tej chwili przez nas proponowane, to jest zmiana 9 innych ustaw oprócz zmiany ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, tj. ustaw: o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990, o finansach publicznych, o kierujących pojazdami, o szkolnictwie wyższym i nauce, o dokumentach publicznych oraz o obronie Ojczyzny.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Szanowni Państwo, w ustawie zaproponowano w szczególności, jeżeli chodzi o ustawę o Agencji Mienia Wojskowego, wprowadzenie rozwiązania pozwalającego na to, by agencja mogła pozyskiwać lokale mieszkalne dla żołnierzy zawodowych poprzez partycypację w kosztach budowy lokali mieszkalnych przez stworzone przez nią spółdzielcze inicjatywy mieszkaniowe, tzw. SIM-y; poprzednio to były TBS-y. Proponuje się też wprowadzenie przepisów eliminujących wątpliwości dotyczące zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, a w przypadku gospodarki nieruchomościami spowodowanie, by koszty z tytułu podatku od nieruchomości były ponoszone przez agencję w wysokości zgodnej z przeznaczeniem nieruchomości, którymi włada agencja, a także doprecyzowanie przepisów odnośnie do katalogu zadań zlecanych AMW poprzez dodanie możliwości wykonywania zadania w zakresie inwestycji wynikających z potrzeb Sił Zbrojnych oraz zakupu sprzętu powszechnego użytku i specjalistycznego w celu przekazania ich urzędowi obsługującemu MON oraz jednostkom organizacyjnym bądź podległym. Chodzi też o zapewnienie ciągłości działania Rady Nadzorczej AMW w sytuacji uszczuplenia jej składu przez ustalenie 5-osobowego składu Rady Nadzorczej; umożliwienie przeznaczania dotacji podmiotowej na utrzymanie AMW, gdy planowane do pozyskania przychody z działalności bieżącej, w tym poszczególnych rodzajów działalności, nie są wystarczające na pokrycie kosztów tej działalności; umożliwienie agencji dysponowania funduszem rezerwowym zgodnie z przeznaczeniem na realizację zadań mających na celu przede wszystkim odtworzenie wartości majątku Skarbu Państwa, którym gospodaruje AMW. Proponuje się też poszerzenie uprawnień agencji poprzez umożliwienie zwolnienia z części długu dłużnika przy jednoczesnej spłacie przez niego pozostałej części zobowiązania, obniżenie do 35 tysięcy zł kwoty należności głównej, rozstrzygającej o właściwości prezesa AMW lub dyrektora oddziału regionalnego; umożliwienie szybszego zwrotu rzeczy ruchomych z zasobu AMW do jednostek organizacyjnych, wprowadzenie możliwości realizacji dostaw innych niż w ramach prowadzonych inwestycji wojskowych, tj. dostaw materiałowych, technicznych przez AMW na rzecz MON; umożliwienie AMW finansowania ze środków dotacji celowej zakupów na potrzeby Sił Zbrojnych sprzętu powszechnego użytku, specjalistycznego i wojskowego oraz środków technicznych i materiałowych oraz wprowadzenie przepisów dotyczących utylizacji medycznych środków materiałowych, co powinno ograniczyć koszty w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">…Innych takich propozycji, czyszczących i doprecyzowujących ustawę, o której tutaj wcześniej powiedziałem.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Myślę, że to na kolejnym etapie naszej debaty, a teraz poproszę pana mecenasa Mirosława Reszczyńskiego, autora opinii prawnej, właśnie o opinię.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">W przygotowanej do omawianej ustawy opinii Biuro Legislacyjne zawarło 5 uwag, 4 z tych uwag skutkują propozycjami poprawek. Pozwolę sobie je w kolejności przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Pierwsza z uwag szczegółowych dotyczy art. 1 pkt 4a lit. a w zakresie wprowadzonego art. 9 ust. 1 pkt 9 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Wskazany przepis mówi, iż do zadań zleconych agencji należy w szczególności budowanie, ulepszanie, nabywanie i utrzymywanie obiektów infrastruktury o przeznaczeniu wojskowym możliwych do wykorzystania również w celach cywilnych, w tym strzelnic, i gospodarowanie nimi. Wskazujemy tu, że jeżeli strzelnice należą do określonego w przepisach katalogu obiektów infrastruktury, które mogą być wykorzystane do celów cywilnych, to trudno znaleźć uzasadnienie do wyjątkowego przywołania ich w omawianym przepisie. Wskazujemy, że niezależnie od tego, czy bezpośrednie odwołanie do strzelnic będzie występować w przepisie, czy nie, i tak ta regulacja będzie je obejmować, w związku z tym proponujemy rozważenie poprawki we wskazanym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Druga uwaga odnosi się do art. 1 pkt 7 omawianej ustawy. We wskazanym przepisie zastosowano tzw. zbiorcze polecenie zmiany przewidziane w art. 88 zasad techniki prawodawczej. Mianowicie użyte w ustawie wyrazy „towarzystwo budownictwa społecznego” proponuje się zastąpić wyrazami „społeczna inicjatywa mieszkaniowa”. Tu jedynie wskazujemy, że przyjęta technika zdaje się pomijać fakt, że w niektórych przepisach, w których następuje ta wymiana wyrazów, zwrot „towarzystwo budownictwa społecznego” występuje więcej niż raz. Ponadto wskazujemy, że proponowana redakcja przepisu nie uwzględnia faktu, że zwrot „towarzystwa budownictwa społecznego” w 2 przepisach pisany jest wielką literą. W związku z tym proponujemy stosowną zmianę o charakterze technicznolegislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Uwaga nr 3 odnosi się do art. 3 pkt 6 lit. b w zakresie art. 53a ust. 4 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z tym przepisem art. 53a ust. 4 zdanie pierwsze: „w sytuacji niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 3, osoby wymienione w ust. 1 są zobowiązane uiszczać odszkodowanie w wysokości 150% opłaty za zajmowanie miejsca w internacie albo kwaterze internetowej”. Zwracamy uwagę, że ust. 2 omawianego przepisu art. 53a posługuje się określeniem: „uiszczać opłaty za korzystanie z internatu lub kwatery internetowej”. Przepisy te wymagają…</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#Glosyzsali">Internatu, internatowej.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Internatowej, przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Przepisy te wymagają ujednolicenia, w związku z tym proponujemy akceptację propozycji poprawki, która znajduje się w pkcie 3.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Uwaga nr 4 odnosi się do art. 10 pkt 47 w zakresie art. 225 ust. 2 ustawy o obronie Ojczyzny… Przepraszam za literówkę. Projektodawcy proponują wprowadzenie korekty wskazanego przepisu, gdyż w obecnym brzmieniu wskazuje się na przestępstwo, przestępstwo skarbowe lub przestępstwo umyślne. Podkreślają, że zwrot ten jest użyty zbędnie, wystarczające jest wskazanie na przestępstwo skarbowe lub przestępstwo umyślne. Wskazujemy, że występuje tu pewien błąd polegający na tym, że przepisy przestępstwa lub przestępstwa skarbowego nieumyślnego, ściganego… To znaczy przepis sformułowano tak: „przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, nieumyślne ścigane z oskarżenia publicznego”. My tymczasem wskazujemy, że wszystkie przestępstwa skarbowe ścigane są z oskarżenia publicznego, podział na przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, na wniosek lub z oskarżenia publicznego dotyczy wyłącznie przestępstw innych niż skarbowe. W związku z tym proponujemy stosowną propozycję poprawki.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Uwaga nr 5 nie skutkuje propozycją poprawki. Na wstępie do tej uwagi wskazujemy, że celem rozporządzenia jest wykonanie ustawy, a nie samodzielne regulowanie kwestii pominiętych przez ustawodawcę, a zatem upoważnienie do wydania aktu wykonawczego nie może prowadzić do nadania regulacji ustawowej charakteru blankietowego, to znaczy do pozostawienia organowi upoważnionemu możliwości samodzielnego uregulowania całego kompleksu zagadnień, co do których w tekście ustawy nie ma żadnych bezpośrednich uregulowań ani wskazówek. Tutaj podnosimy, że niektóre przepisy opiniowanej ustawy, które upoważniają do wydania stosownych aktów wykonawczych, nie spełniają przywołanych wymogów, tym samym można im zarzucić brak zgodności z art. 92 ust. 1 konstytucji. Jako przykład należy wskazać, że upoważnienia blankietowe przewidują proponowane nowelizacją następujące przepisy ustawy o obronie Ojczyzny… Są to m.in. przepisy art. 27 ust. 2 pkt 1 i 3, art. 78 ust. 7, art. 86 ust. 1 i 2, art. 331 ust. 9 i art. 403 ust. 8. W dużej części przypadków w opiniowanej ustawie nie występują przepisy merytoryczne, których wykonaniem miałyby być przedmiotowe rozporządzenia wydane na podstawie wskazanych przepisów. W związku z tym podnosimy jeszcze, że niektóre ze wskazanych przepisów, które upoważniają do wydania aktów wykonawczych, nie respektują określonego w art. 92 ust. 1 konstytucji wymogu zamieszczenia wytycznych dotyczących treści rozporządzenia, gdyż zawierają wytyczne odnoszące się jedynie do części zakresu spraw przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu. Jak już wcześniej podnosiliśmy, ta uwaga nie skutkuje propozycją poprawki, wskazujemy tylko na pewne zastrzeżenia natury legislacyjnej. Mając rzeczywiście na uwadze tempo prac i czas prac, wykazujemy pełne zrozumienie tego, że trudno byłoby obecnie te wszystkie unormowania naprawić na tym etapie prac legislacyjnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo dziękuję panu mecenasowi za przedstawioną opinię. Dziękuję też za wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Poproszę teraz pana ministra. No, w sensie ścisłym mamy 4 poprawki, więc jeśli pan minister by się odniósł do tych 4 poprawek… Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Panie Mecenasie!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">My wszystkie te poprawki – podkreślam, poprawki – przyjmujemy, a tę propozycję poprawki czy raczej ten ostatni punkt przyjmujemy do wiadomości.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#Gloszsali">Na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Na przyszłość, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jest wśród nas pan poseł Leszek Kowalczyk, poseł sprawozdawca w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Czy pan poseł chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselLeszekKowalczyk">Nie, nie.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">No to dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Rozpoczynam więc dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#Gloszsali">Tutaj…</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Proszę bardzo, pan senator, wiceprzewodniczący Jerzy Wcisła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SenatorJerzyWcisla">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#Gloszsali">Mikrofon…</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SenatorJerzyWcisla">Mam kilka wątpliwości, bo ustawa daje agencji prawo do dokonywanie zakupów, m.in. wojskowych, ale nie określa limitów, do jakich te zakupy mogą być realizowane, i nie określa źródeł, z których te zakupy mają być finansowane. Proszę spróbować udzielić odpowiedzi na pytanie, czy agencja w ramach tej nowelizacji będzie mogła rzeczywiście kupować broń, czołgi, haubice, helikoptery. Jak będą kontrolowane te zakupy? Bo czytałem wypowiedzi, że w zasadzie te uprawnienia dotyczą nie uzbrojenia wojskowego czy sprzętu wojskowego, ale np. samochodów i sprzętu pomocniczego. Jeżeli tak jest, to proszę wskazać taki artykuł w tej ustawie, który zabrania agencji zakupów sprzętu wojskowego. Dziękuję na razie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo dziękuję panu senatorowi za postawione jasne pytanie. Myślę, że będzie równie jasna odpowiedź, która pokaże, że Agencja Mienia Wojskowego nie jest powołana do tych celów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Mikrofon, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Na początku poproszę panią prezes, a potem ja doszczegółowię.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoAgnieszkaBolesta">Ale jak to włączyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Tam, gdzie jest taka buźka, Pani Prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoAgnieszkaBolesta">Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoAgnieszkaBolesta">Chcę wyjaśnić 2 sprawy. Kwestia pierwsza – źródło finansowania. Będziemy opierać się oczywiście na zapisach ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, a przychody w tej ustawie są bardzo dobrze określone, czyli są przychody własne, dotacje, pożyczki, kredyty, wszystkie te mechanizmy, które ustawa już w tej chwili dopuszcza do realizacji. Tak więc tu większych zmian nie ma. Jeśli chodzi natomiast o kwestię zakupów uzbrojenia, środków bojowych, to chciałabym zaznaczyć, że w dzisiaj obowiązującej ustawie, w jej art. 9 ust. 2 jest taka możliwość – agencja za zgodą ministra może nabywać uzbrojenie i środki bojowe. My tą nowelą ten akapit zmieniamy i te 2 elementy zostają usunięte, z kolei rozszerzamy o środki o specjalnym przeznaczeniu, czyli uzbrojenie… Nie uzbrojenie, przepraszam, tylko o materiały specjalnego przeznaczenia, dotyczy to głównie sprzętu pożarniczego, karetek pogotowia, no, takich elementów. Chodzi o takie zakupy. Uszczegóławiamy po prostu nabywanie sprzętu dla potrzeb wojskowych, specjalistycznego sprzętu, którego w ustawie nie ma. Tak więc uspokajam: uzbrojenie w środki bojowe zostanie tą nowelą usunięte, bo agencja w tym momencie ma taką możliwość i jest to wyraźnie napisane w art. 9 ust. 2 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoAgnieszkaBolesta">To tyle, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Wydaje mi się, że pani prezes powiedziała wszystko. Czy pan senator ma jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę, pan senator Jerzy Wcisła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SenatorJerzyWcisla">W tej sprawie nie, chociaż ciągle mnie niepokoi, jak to będzie, jaka może być skala tych zakupów. Czy to mogą być także środki, które nie są ujęte w budżecie? I czy one w jakiś sposób będą ograniczane?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Ale zaraz… W czyim budżecie?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SenatorJerzyWcisla">Słucham?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">W czyim budżecie?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#SenatorJerzyWcisla">Wiadomo, że np. ustawa o obronie Ojczyzny korzysta ze środków nieujętych w budżecie. Czy tu agencja też będzie mogła korzystać ze środków nieujętych w budżecie? W budżecie kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę, Pani Prezes. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoAgnieszkaBolesta">Odpowiem.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrezesAgencjiMieniaWojskowegoAgnieszkaBolesta">Szanowni Państwo, agencja działa na podstawie planu finansowego. To jest dokument, który jest przyjmowany przez radę nadzorczą agencji – to jest jakby pierwszy organ – akceptowany jest przez ministra obrony narodowej, a poza tym mieści się w granicach środków budżetowych przeznaczonych w tym dziale. To po pierwsze. Każda zmiana planu finansowego agencji jest procedowana również w tym trybie, czyli przede wszystkim opinia rady nadzorczej, następnie kierowane jest to do Ministerstwa Finansów do uzgodnienia, badane jest to pod kątem zgodności z ustawą budżetową, a następnie jest kierowane na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. W ciągu roku finansowego wykonujemy ok. 3–4 takich zmian, jeśli dotyczy to zmiany wysokości dotacji bądź innych środków, np. przychodów agencji. Tak więc plan agencji jest bardzo ściśle monitorowany na każdym etapie, nawet w zakresie zmian. Jeśli chodzi natomiast o pożyczki i kredyty – bo być może pan senator pyta tutaj o ten zakres – to ustawa o agencji wskazuje, że, po pierwsze, musi być zgoda ministra obrony narodowej i w art. 39 nawet wzmacnia się tę zgodę o uzgodnienie z ministrem finansów publicznych. Tak więc taka nasza działalność pozwalająca nam na pozyskiwanie środków z różnych instrumentów dłużnych jest pod ścisłą kontrolą i tutaj absolutnie nie możemy dokonać jakichkolwiek zmian. Jeszcze raz podkreślam: każda zmiana planu finansowego w zakresie przychodów lub wydatków jest ściśle kontrolowana – również przez parlament, przez Komisję Finansów Publicznych. I w piątek będziemy taką zmianę procedować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo dziękuję pani prezes i panu…</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">…Pytań.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jeszcze pan senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SenatorJerzyWcisla">To już ostatni raz.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SenatorJerzyWcisla">Chciałbym złożyć wniosek legislacyjny, który dotyczy sprawy znanej i wiele razy już omawianej. Dotyczy on byłych mundurowych, także żołnierzy, którzy skończyli służbę wojskową, a pracują w służbie cywilnej, przekazują składki do ZUS, a dzisiaj nie mogą z tego tytułu odbierać dodatkowej emerytury, która im się tak naprawdę należy. Ja rozumiem, że to jest duży koszt dla państwa – często jest argumentowane, że muszą oni dokonać wyboru, bo państwa nie stać na to, aby z tych 2 źródeł otrzymywali emeryturę – ale jak tak patrzę na funkcjonowanie naszego państwa, to widzę, że dosyć lekko nasze państwo traktuje różne środki – np. nie odbiera środków, które nam się należą z KPO. Tak więc wydaje mi się, że państwo jest zobowiązane, aby wypłacić należne emerytury byłym mundurowym i znaleźć źródło finansowania. Tak że, Panie Przewodniczący, składam wniosek w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Panie Ministrze, proszę się odnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">Panie Przewodniczący, Państwo Senatorowie, to trochę wykracza poza naszą ustawę…</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Tak.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">…więc ja nawet nie wiem, jak się do tego odnieść, bo to nie jest celem naszej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jasna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Panie Mecenasie, bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejMichalWisniewski">A z tego, co ja się orientuję, Panie Przewodniczący, to, jak rozumiem… Z tego, co jest mi wiadomo, wynika, że obywatele mają dzisiaj możliwość wyboru. Żołnierze, którzy są emerytami i którzy opłacają również składki do ZUS, przed przejściem na emeryturę mają możliwość wyboru, która emerytura będzie dla nich korzystniejsza. Czyli nie ma tutaj formy przymusu, tylko dany obywatel, emerytowany żołnierz wybiera sobie tę emeryturę, która jest dla niego najkorzystniejsza. To tylko tyle mogę powiedzieć tak na szybko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Pan mecenas?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę, Panie Mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Szanowny Panie Przewodniczący, ja w kwestii wyjaśnienia. Wydaje się, że chociażby w aspekcie formalnym propozycja poprawki wykracza poza materię przekazaną do Senatu, mianowicie po prostu uzupełniamy przedłożenie o zmianę w ustawie, która nie została zawarta w druku przekazanym do Senatu i nie była zawarta, wydaje mi się, w przedłożeniu rządowym przekazanym do Sejmu. Tak w kwestii wyjaśnienia: wydaje mi się, że ta poprawka jest dalece zbieżna – ale to mówię tak ad hoc, nie mogę tego stwierdzić – z poprawką, która była złożona w trakcie drugiego czytania na etapie prac sejmowych. Jest to poprawka, o której informowaliśmy w naszej opinii. Jak mówię, co do tożsamości tych poprawek na chwilę obecną nie mogę się wypowiedzieć, natomiast na pierwszy rzut oka widzimy pewne podobieństwo. Jednak, tak jak wcześniej mówiłem, chociażby w aspekcie formalnym poprawka ta wykracza poza materię regulacji przekazanej Wysokiej Izbie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo dziękuję panu mecenasowi. Myślę, że sprawa jest jasna. Przedmiot naszej pracy nad ustawą o agencji jest jasno określony, natomiast ta propozycja wykracza poza zakres zmiany legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Szanowni Państwo, otrzymaliście państwo propozycje poprawek, na które zwrócił uwagę w swojej opinii pan mecenas Reszczyński. Pan minister wyraził pozytywną opinię o przyjęciu tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Rozumiem, Panie Mecenasie, że mogę użyć sformułowania o tzw. przejęciu, chociaż to nie jest zbyt jasne określenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Dokładnie tak jest. Jeśli pan przewodniczący zdecyduje się przejąć te poprawki, to one wtedy wchodzą już nie jako propozycje poprawek, tylko jako poprawki, o których przyjęciu będzie rozstrzygała Wysoka Komisja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Tak jest. Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">A więc tak czynię i dokonuję tego tzw. przejęcia.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jeśli państwo pozwolicie, to kolejno przegłosujemy ujęte w opinii prawnej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Poprawka nr 1 do art. 1, że tak umownie nazwę, w sprawie strzelnic.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto z państwa senatorów jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#komentarz">8</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.11" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Poprawka nr 2 do art. 1 pkt 7.</u>
          <u xml:id="u-31.12" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto z państwa senatorów jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-31.13" who="#komentarz">8</u>
          <u xml:id="u-31.14" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.15" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-31.16" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.17" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-31.18" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.19" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Poprawka nr 3 do art. 3 pkt 6 lit. b.</u>
          <u xml:id="u-31.20" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-31.21" who="#komentarz">8</u>
          <u xml:id="u-31.22" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-31.23" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.24" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-31.25" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.26" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.27" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">I poprawka nr 4 do art. 10 pkt 47.</u>
          <u xml:id="u-31.28" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-31.29" who="#komentarz">8</u>
          <u xml:id="u-31.30" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-31.31" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.32" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-31.33" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-31.34" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.35" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Tak więc przegłosowaliśmy zgłoszone poprawki.</u>
          <u xml:id="u-31.36" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Teraz pozostaje nam przyjąć ustawę…</u>
          <u xml:id="u-31.37" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-31.38" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Przepraszam? Tak, Panie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Szanowny Panie Przewodniczący, Biuro Legislacyjne wypowiedziało się do kwestii poprawki pana senatora Wcisły, natomiast ta poprawka jest nadal zgłoszona przez pana senatora, nie została wycofana i komisja powinna się…</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Powinna ją przegłosować, tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">…tu wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Przepraszam, tak, tak. Rzeczywiście.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">A więc poprawka nr 5, zgłoszona przez pana senatora Jerzego Wcisłę.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto z państwa jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#komentarz">3</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#komentarz">5</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">I głosowanie nad całością projektu.</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem całości ustawy?</u>
          <u xml:id="u-33.12" who="#komentarz">8</u>
          <u xml:id="u-33.13" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-33.14" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-33.15" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-33.16" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-33.17" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.18" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">W sensie proceduralnym pozostaje nam jeszcze wyznaczenie senatora sprawozdawcy. Kto z państwa senatorów chciałby podjąć wyzwanie?</u>
          <u xml:id="u-33.19" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-33.20" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Rozumiem. Mam jasność… Szanowni Państwo, dziękuję za zaufanie. Będę senatorem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-33.21" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo serdecznie dziękuję za obecność panu ministrowi, pani prezes i wszystkim państwu, którzy towarzyszą panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-33.22" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Szanowni Państwo, mam jeszcze komunikat co do jutrzejszego naszego posiedzenia… Przepraszam, to nie jest posiedzenie, ale o godzinie 9.00 rano w sali…</u>
          <u xml:id="u-33.23" who="#Gloszsali">W tej.</u>
          <u xml:id="u-33.24" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">…w tej, czyli w sali nr 179, spotkamy się z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i obronność. Zapraszam na godzinę 9.00.</u>
          <u xml:id="u-33.25" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Panie Ministrze, Panie Pośle, Pani Prezes, Szanowni Państwo, bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.26" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-33.27" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 35</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>