text_structure.xml 20.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 01</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Witam serdecznie państwa senatorów, witam serdecznie naszych gości, witam naszych współpracowników, na czele z panem mecenasem, panem sekretarzem i osobami im towarzyszącymi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Wśród naszych zacnych gości są dzisiaj pan minister Bittel, pan dyrektor Rurka…</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Gloszsali">A czy jest…</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Jest, jest zdalnie. Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Jest pan dyrektor Kuzka, zdalnie jest z nami wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, pan Trela, ale osobiście jest z nami pan dyrektor Urbanowicz. Witamy serdecznie. Transportowy Dozór Techniczny reprezentuje pan Basak. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje pan Korczak, zdalnie. I to są wszyscy nasi dzisiejsi goście, których jeszcze raz serdecznie witam w imieniu członków komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Mamy łączność ze zdalnymi senatorami. Ponieważ już kilka miesięcy pracujemy zdalnie, nie dopytuję się o te wszystkie niuanse z tym związane.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W porządku dzisiejszych obrad mamy, Szanowni Państwo, wypracowanie opinii do ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym, druk nr 639.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi do porządku obrad? Nie ma żadnych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W związku z tym przystępujemy do procedowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Prosiłbym oczywiście tradycyjnie przedstawiciela wnioskodawcy o przedstawienie ustawy. Nie wiem, czy pan minister osobiście, czy pan minister zechce kogoś…</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#Gloszsali">Może jeszcze pytanie o lobbystów…</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Tak, tak. Ja, patrząc tu, po sali, nie zauważyłem lobbystów, Panie Ministrze. Ale bardzo serdecznie dziękuję za przypomnienie. Jest to bardzo cenna uwaga i bardzo ważna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Powinno paść z mojej strony pytanie: czy na sali są osoby, które zajmują się zawodowo lobbowaniem? Nie ma takowych. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Panie Ministrze, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Kamień spadł z serca.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Wysoka Komisjo! Szanowni Wszyscy Zgromadzeni!</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Przedmiotem omawianej ustawy jest wprowadzenie podstawowych regulacji dotyczących przeznaczonych do przewozu osób lub rzeczy urządzeń poruszających się po jednej szynie, tzw. monorail, lub na poduszkach powietrznych lub magnetycznych, a także innych, które obecnie nie są używane w transporcie linowo-terenowym czy kolejowym. Dzięki omawianym rozwiązaniom będzie możliwe rozpoczęcie procesu realizacji przedsięwzięć m.in. typu monorail. Aktualnie ze względu na brak przepisów w przedmiotowym zakresie jest to niezwykle utrudnione.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Regulacje zakładają rozszerzenie kompetencji dyrektora transportowego dozoru technicznego o wykonywanie dozoru technicznego nad urządzeniami do przewozu osób lub rzeczy poruszającymi się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych lub magnetycznych oraz związanymi z tym przewozem urządzeniami technicznymi innymi niż używane w transporcie kolejowym i w transporcie linowo-terenowym. Oznacza to, że monorail pod względem technicznym będzie podlegał dozorowi technicznemu wykonywanemu przez transportowy dozór techniczny.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Wprowadzenie do obecnie obowiązujących przepisów prawa podstawowych regulacji dotyczących wymienionych urządzeń jest pierwszym – w zasadzie to drugim, wbrew temu, co mam tutaj napisane – niezbędnym krokiem do umożliwienia zainicjowania prac nad tego rodzaju transportem w Polsce. Drugim, bo definicja została wprowadzona do ustawy o… Pan dyrektor mówi, że o PTZ, ale… o transporcie zbiorowym, tak? O publicznym transporcie zbiorowym.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Przewiduje się, że po powstaniu pierwszych systemów monorail w Polsce kolejnym krokiem będzie ustanowienie, na podstawie doświadczeń zebranych z ich wdrożenia i eksploatacji, bardziej szczegółowych wymogów technicznych dla powstających systemów tego typu. Traktujemy to jako innowację techniczną i technologiczną, której opisanie przez urzędników, no, wykluczyłoby możliwość innowacji.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Zwarte w ustawie regulacje stanowią wyłącznie o rozszerzeniu zakresu kompetencji transportowego dozoru technicznego.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">I to, w takim telegraficznym skrócie, ta bardzo syntetyczna ustawa w sobie zawiera. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Panie Mecenasie, zechce pan odnieść się do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMaciejTelec">Ja mam tylko jedną wątpliwość, która dotyczy art. 2 noweli, czyli zmiany w ustawie o transporcie kolejowym. Tam się dodaje pkt 5 w art. 3, w ust. 1. I z tego przepisu wynika wniosek, że przepisów ustawy o transporcie kolejowym nie stosuje się do urządzeń technicznych używanych w transporcie linowo-terenowym. I moja wątpliwość związana jest z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym, już obowiązującym, który stanowi, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do transportu linowo-terenowego. Tak więc ta wątpliwość dotyczy jakby relacji między tym dodawanym przepisem a tym, który już w ustawie istnieje. Oba dotyczą tego transportu linowo-terenowego. Jeden stanowi, że co do zasady nie stosuje się przepisów ustawy do tego transportu, a drugi zawiera jakby wyłączenie dotyczące urządzeń używanych w tym transporcie. No, i pytanie, czy to jest taki zabieg legislacyjny zamierzony przez autorów tego przepisu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję, Panie Mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Panie Ministrze, zechce pan…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Jeśli pan przewodniczący by zezwolił, to tę szczegółową kwestię prawną wyjaśniłby pan dyrektor Grzegorz Kuzka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Prosimy bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaDyrektorawDepartamenciePrawnymwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzKuzka">Sformułowanie użyte w tej ustawie definiujące urządzenia, które będą podlegały dozorowi technicznemu, jest zaczerpnięte z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. To jest definicja w zasadzie przeniesiona jeden do jednego. Dlatego chcieliśmy zachować spójność terminologiczną i w takim zakresie, w jakim przyznajemy dyrektorowi transportowego dozoru technicznego kompetencje do sprawowania dozoru technicznego nad tymi urządzeniami, w takim zakresie chcieliśmy wyłączyć stosowanie ustawy o transporcie kolejowym do tych urządzeń, żeby nie było wątpliwości, czy w pewnym zakresie tutaj jakichś czynności dozoru nie powinien wykonywać prezes Urzędu Transportu Kolejowego. A też zwracam uwagę, że ten art. 3 ustawy o transporcie kolejowym, który wyłącza stosowanie wspomnianych przepisów właśnie ogólnie, nie co do urządzeń, tylko co do transportu, nie wyłącza stosowania tych przepisów w zakresie art. 10 ust. 3, w którym mowa np. o urządzeniach linowych. Tak że tutaj, żeby uniknąć tych wątpliwości, chcieliśmy w pełnym zakresie zachować tożsamość i spójność tych definicji, tego brzmienia. Tak że uważamy, że taka ewentualna poprawka byłaby nieuzasadniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">I prosimy o jej nieprocedowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Szanowni Państwo, czy ktoś z senatorów zechce zabrać głos w przedmiotowej materii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SenatorJadwigaRotnicka">To ja może zapytam o…</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Fajnie to tak brzmi: jakiś transport na jednej szynie, transport linowy… Czego to właściwie dotyczy? Przepraszam bardzo, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SenatorJadwigaRotnicka">…chciałabym wiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Pani Senator, Wysoka Komisjo, to dotyczy technologii…</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#Gloszsali">Mikrofon…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#SenatorJadwigaRotnicka">O, tak będzie lepiej. Tak.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Teraz słychać.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">To dotyczy technologii transportu zbiorowego, który porusza się na jednej szynie. Jak to zwizualizować? Można powiedzieć, że na ten moment na całym świecie występują w ramach monoraila 2 rozwiązania. Oba oparte o estakadę. Jedno rozwiązanie polega na tym, że na wierzchu tej estakady porusza się zestaw… no, jednostka taborowa…</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Wagonik, cokolwiek…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Tak jest. Wagonik, cokolwiek. To znaczy zwykle jest to zestaw wagonów.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">I druga technologia, też z wykorzystaniem estakady, ale te wagony są podwieszone, można by powiedzieć, jak kolejka gondolowa.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Aha.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Trochę tak podobnie. Są zasilane prądem, realizowane w przestrzeni +1, +2 i sterowane centralnie, co do zasady, przez osoby zajmujące się nadzorem nad tą kolejką. Zautomatyzowane albo z prowadzącym pojazd.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Czyli kolejka linowa też?</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Nie.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Nie?</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Kolejka… Ta ustawa nie dotyczy kolejek linowych. Kolejki linowe są opisane. Znana jest technologia, znana jest kwestia nadzoru. Są warunki techniczne do kolejek linowych. Tego ustawa nie dotyczy. Niemniej jednak, no, w związku z literacją tych przepisów w ustawie obowiązującej wspominamy o tych kolejkach linowych, tylko z tego względu. Ale nie regulujemy kwestii kolei linowych. Koleje linowe mają swoje uregulowania. I kluczem tego rozwiązania czy sednem tego rozwiązania jest to, że nie chcemy opisywać na tym etapie szczegółowych warunków technicznych dotyczących budowy tego systemu transportowego, o którym mowa, ponieważ wtedy musielibyśmy wszystko opisać, a nie wiemy, czy jednostka samorządu terytorialnego bądź jakiś inny inwestor zechce realizować to nad, pod, czy w międzyczasie zostanie wypracowana jakaś inna technologia monorailowa. Warto, jeśli znalazłaby się wolna chwila, wrzucić sobie w Google hasło „monorail” i tam będziemy mieli całe mnóstwo takich kolejek w Chinach, w Azji, powiem szerzej, czy w Ameryce Południowej. Jest parę w Europie. Najbliższa w Wuppertalu. Można to sobie spokojnie obejrzeć. No, było zainteresowanie samorządów związane z tego typu rozwiązaniem. Ono miało swoje zogniskowanie w Rzeszowie i na Śląsku. Była mowa o tym, że jest potrzeba uregulowania. No, to dajemy jakby otwartą drogę, żeby ten, kto chce, mógł we współpracy z projektantem wybraną przez siebie technologię wpisać w przestrzeń, jeśli będzie zamierzał ją realizować. Warto dodać, że zwykle każda z takich kolejek jest szyta jak garnitur na konkretną osobę, na miarę. Garnitury się powtarzają, ale… Tak. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Ja sobie pozwolę na taką generalną uwagę. Na tym etapie, na którym jesteśmy w tej chwili, chodzi o to, aby przyszłościowo…</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">…nadzór był już dopisany do tego, że nad tymi…</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze zechce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Jeżeli nie ma…</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#Gloszsali">Senator Zając.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#Gloszsali">Senator Zając, zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Tak? Pani senator Zając.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę uprzejmie, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Witam serdecznie członków komisji. Witam serdecznie przedstawicieli różnych instytucji, w tym pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SenatorAlicjaZajac">Nie mogę nie powiedzieć dzisiaj, kiedy w tytule ustawy jest również transport kolejowy, o tym, jak wielką rolę w ostatnich tygodniach odgrywa transport kolejowy na południu Podkarpacia. I moja taka prośba osobista i samorządowców, którzy tutaj funkcjonują i pomagają uchodźcom wojennym, żeby wysłuchiwać na przyszłość naszych głosów, bo my najlepiej wiemy, jakie linie kolejowe są pomocne w czasie pokoju, a jakie linie dzisiaj służą i ilu przewożą pasażerów. Dzisiaj tam nikt nie patrzy, czy ma miejsce siedzące. Po prostu do pociągów wchodzi tylu, ile się zmieści, żeby tylko dało się zamknąć drzwi.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SenatorAlicjaZajac">Bardzo dziękuję za wszystkie prace, które do tej pory były wykonane na traktach kolejowych, trasach kolejowych południowego Podkarpacia. I proszę jeszcze o szczególnie dla nas ważną linię Jasło – Dębica. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy jeszcze jakieś uwagi ze strony państwa senatorów? Jakieś wypowiedzi w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Skoro nie ma, Szanowni Państwo, co do uwag zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne… Państwo słyszeliście, jakie one są. Stanowisko ministerstwa jest również znane. Czy w tej materii są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W związku z tym proponuję przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto jest za przyjęciem tej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#Gloszsali">3 głosy na sali za.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#Gloszsali">Czekamy na zdalnych.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czekamy na zdalnych. Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#Gloszsali">6 głosów za, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Jednogłośnie ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Pozwolicie państwo, że w imieniu członków komisji i swoim własnym poproszę panią senator Rotnicką, aby zechciała być sprawozdawcą na posiedzeniu komisji, skoro była najbardziej zainteresowana tym tematem.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Podejmę się…</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Wyraża zgodę, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Ustawę mamy przyjętą. Sprawozdawcę mamy wyznaczonego.</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W związku z tym serdecznie dziękuję członkom komisji, dziękuję panu mecenasowi, panu sekretarzowi, panu ministrowi, wszystkim państwu za udział w dzisiejszym posiedzeniu komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.20" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.21" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 16</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>