text_structure.xml 38.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 41</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczą przewodnicząca Maria Koc oraz zastępca przewodniczącej Adam Szejnfeld</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Witam serdecznie państwa senatorów, tych, którzy obradują stacjonarnie, i tych, którzy obradują zdalnie, pana wiceprzewodniczącego Adama Szejnfelda. Witam również serdecznie naszych gości, którzy są zdalnie. Za chwilę powitam ich z imienia i nazwiska.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową. Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Państwa senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, chciałabym teraz sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Tak, wszyscy są? Dobrze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy goście, którzy uczestniczą zdalnie, są już podłączeni? Tak? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">To chciałabym powitać naszych gości. Jest z nami zdalnie pan minister Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Panie Ministrze?</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Dzień dobry. Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dzień dobry, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy są z panem współpracownicy? Czy mógłby ich pan przedstawić? Pytam, bo widzimy tylko pana. Mógłby pan ich przedstawić?</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Jest ze mną pani naczelnik Elżbieta Kiełbasińska. Nie wiem, czy kadr obejmuje, ale…</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#Gloszsali">Nie.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">O, już jest. Już pani naczelnik jest prawie widoczna.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dobrze. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Panie Ministrze, jeszcze raz witamy pana bardzo serdecznie wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">A teraz, Szanowni Państwo, komunikat do senatorów i gości obradujących zdalnie. Proszę upewnić się, czy państwa iPady i komputery są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada lub komputera oraz obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Zapisywanie się do głosu przez senatorów oraz gości biorących udział w posiedzeniu w sposób zdalny może nastąpić przez czat w aplikacji lub werbalnie. Zabranie głosu przez senatora lub gościa biorącego udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączanie mikrofonów. Po skończonej wypowiedzi proszę wyłączyć mikrofon.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Poprawki państwo senatorowie zgłaszają na adres e-mailowy podany wcześniej państwu z potwierdzonego konta e-mailowego. Złożenie poprawek należy zaanonsować na czacie lub werbalnie. W temacie e-maila proszę wpisać skrót nazwy komisji, na posiedzenie której kierują państwo poprawkę, oraz tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Przypominam też, że do dyspozycji państwa senatorów jest specjalny numer telefonu i tam możecie państwo zgłaszać wszelkie uwagi, jeżeli pojawią się jakieś kłopoty związane z państwa uczestnictwem w posiedzeniu komisji w sposób zdalny.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Jeszcze raz chciałabym sprawdzić kworum. Mamy kworum? Mamy.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dobrze. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, przystępujemy do pracy nad punktem pierwszym posiedzenia naszej komisji, jest to ustawa o zmianie ustawy o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">I bardzo proszę w tym momencie o zabranie głosu pana ministra Macieja Małeckiego.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Szanowna Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Głównym celem ustawy o zmianie ustawy o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów jest wydłużenie do końca 2027 r. okresu udzielania dotacji z budżetu państwa dla kilku podmiotów. Jakie to są podmioty? Kopalnia Soli „Bochnia”, Kopalnia Soli „Wieliczka”, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, Kopalnia Siarki „Machów” w likwidacji i Agencja Rozwoju Przemysłu. Na mocy obecnie obowiązującej ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów środki mogą być kierowane na finansowanie określonych w tej ustawie zadań do końca bieżącego roku. Bez wsparcia ze strony budżetu państwa nie jest możliwa realizacja prac likwidacyjno-zabezpieczających w kopalniach zabytkowych, niemożliwe będzie prowadzenie prac odwadniających po zlikwidowanej kopalni siarki oraz kopalni rud cynku i ołowiu. Dlatego zachodzi konieczność przedłużenia okresu finansowania zadań realizowanych przez te podmioty po roku 2020. Jednocześnie dodam, że wśród podmiotów poprzednio dotowanych figurowała Centralna Pompownia „Bolko”, ale ta pompownia jest nabywana przez spółkę SRK, która będzie już sama, bezpośrednio realizowała zadania potrzebne w przypadku likwidacji zakładu górniczego. To są takie podstawowe informacje.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">No, mógłbym mówić o tym więcej. Może tak powiem. Kopalnia Soli „Wieliczka” i Kopalnia Soli „Bochnia”, zabytkowe kopalnie soli, to są niepowtarzalne obiekty historyczne, kulturowe, geologiczno-górnicze. Z kolei Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu zarządza obiektami naziemnymi, tworzącymi kompleks poprzemysłowych obiektów, oraz wyrobiskami podziemnymi. W skład muzeum wchodzą zabytkowe części zakładów górniczych Kopalni Węgla Kamiennego „Guido” oraz Kopalni Węgla Kamiennego „Królowa Luiza”. Prace związane z likwidacją i zabezpieczeniem niezabytkowych części zakładów górniczych oraz utrzymanie, zabezpieczenie i ratowanie zabytkowych części kopalń to jest proces kosztowny, długotrwały. Są to nie tylko zabytki, ale przede wszystkim zakłady górnicze, które wciąż są narażone na niebezpieczeństwa wynikające z prowadzonej kiedyś eksploatacji. Zaniechanie obowiązku wykonywania prac likwidacyjnych i zabezpieczających może doprowadzić do destrukcji zarówno substancji zabytkowej, jak i niezabytkowej, a następstwo jest oczywiste, czyli zagrożenie dla obiektów powierzchniowych, miast, a także wystąpienie niekontrolowanych zagrożeń naturalnych i górniczych, nawet katastrofa górnicza.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Z kolei Kopalnia Siarki „Machów” w likwidacji otrzymuje środki na zabezpieczenie terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie wyrobiska Piaseczno przed zmianą stosunków wodnych. Ze względu na złożoność zagadnienia wynikającą z uwarunkowań geologicznych, górniczych, środowiskowych, prawnych, własnościowych pompowanie wód nadmiarowych jest obecnie jedynym sposobem zabezpieczenia tych terenów przed powstaniem szkód. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe. Trwają poszukiwania rozwiązania, które zapewni ochronę terenów przyległych do tego wyrobiska.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">W tej ustawie są też zaplanowane środki dla Agencji Rozwoju Przemysłu na prowadzenie, tak jak do tej pory, i monitorowanie prawidłowości wydatkowania środków z dotacji na cele określone w ustawie. To zadanie realizuje katowicki oddział Agencji Rozwoju Przemysłu, który od lat zajmuje się monitoringiem górnictwa zarówno węglowego, jak i tego niewęglowego, czyli siarki czy soli. Współpraca z Agencją Rozwoju Przemysłu to jest duże wsparcie dla służb ministerstwa z uwagi na doświadczenie merytoryczne, np. na zlecenie ministra Agencja Rozwoju Przemysłu weryfikuje wieloletnie programy i roczne plany rzeczowo-finansowe, takie wsparcie jest też w zakresie kontrolowania prawidłowości wydatkowania środków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Oprócz przedłużenia okresu finansowania dla wyżej wymienionych podmiotów jest tu wspomniane zaprzestanie udzielania dotacji Centralnej Pompowni „Bolko” na finansowanie działań wykonywanych po zakończeniu likwidacji zakładu górniczego wchodzącego w skład byłych Zakładów Hutniczo-Górniczych „Orzeł Biały” w Bytomiu. Te działania skupiały się głównie na zabezpieczeniu kopalń sąsiednich oraz zabezpieczeniu terenu w niecce bytomskiej przed zagrożeniem wodnym. Biorąc pod uwagę fakt, że na terenie Bytomia funkcjonuje Spółka Restrukturyzacji Kopalń, której jednym z podstawowych zadań jest również zabezpieczanie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym czy pożarowym, została podjęta decyzja o przejęciu przez SRK w Bytomiu tych zadań, które były dotychczas wykonywane przez Centralną Pompownię „Bolko”. Przejęcie zadań planowano od dawna, już w 2007 r. były takie plany. Decyzja, która została podjęta, jest zgodna z programem, wpisuje się w program dla sektora górnictwa węgla kamiennego przyjęty przez Radę Ministrów w 2018 r., który zakłada m.in. upraszczanie systemu odwadniania. Te zagadnienia zostały szczegółowo opisane w uzasadnieniu, które stanowi załącznik do ustawy, może lepiej powiedzieć: jest dołączone do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Pozostałe zmiany mają charakter porządkowy, dostosowujący do warunków ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącej Adam Szejnfeld</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacejAdamSzejnfeld">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacejAdamSzejnfeld">Teraz oddaję głos panu legislatorowi.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacejAdamSzejnfeld">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuJakubZabielski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuJakubZabielski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuJakubZabielski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza merytorycznych i legislacyjnych zastrzeżeń do tej ustawy, z jednym wyjątkiem. Proszę państwa, ustawa przewiduje sztywny termin wejścia w życie, tj. 31 grudnia 2020 r. Oczywiście ten termin wejścia w życie jest jak najbardziej zasadny. Problem polega na tym, że ustawy ze sztywnym terminem wejścia w życie: 1 stycznia, 31 grudnia, powinny tak naprawdę być uchwalone przez Sejm do połowy października, tak żeby można było o nich mówić, że zostały uchwalone w takim terminie, który umożliwia przeprocedowanie ich zgodnie z wymaganiami wynikającymi z konstytucji. Proszę pamiętać o tym, że prezydent ma 21 dni na rozpatrzenie ustawy. Ta ustawa nie jest procedowana w trybie pilnym. Gdyby pan prezydent chciał wykorzystać cały przysługujący mu czas na rozpatrzenie tej ustawy, to termin jej rozpatrzenia wypadałby w przyszłym roku. Tak? A i publikacja ustawy nastąpiłaby po 31 grudnia 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuJakubZabielski">Druga rzecz. Pamiętajmy o tym, że zgodnie z zasadami demokratycznego państwa prawnego, w szczególności w aspekcie odpowiedniej vacatio legis, ustawa z datą sztywną wejścia w życie musi być opublikowana w takim terminie, żeby był okres vacatio legis. Innymi słowy, ta ustawa, gdybyśmy przyjęli, że wystarczy standardowy, 14-dniowy okres dostosowawczy, powinna być opublikowana tak naprawdę do połowy grudnia. Tymczasem połowa grudnia minęła, a Senat dopiero będzie tę ustawę rozpatrywał.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuJakubZabielski">Nie zgłaszam uwag w tym zakresie, odnośnie do terminu wejścia w życie tylko dlatego, że ustawa musi wejść w życie 31 grudnia. w przeciwnym razie zostanie przerwana ciągłość finansowania tych podmiotów, o których pan minister chwilę temu mówił. Zdaję sobie też sprawę z tego, że być może tak późny czas uchwalenia tej ustawy wynika z przyczyn pandemicznych. W każdym razie jest to jedna z wielu ustaw mających sztywny termin wejścia w życie, którymi Senat teraz będzie się zajmował, mimo że Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie podkreślał, że proces prawotwórczy musi uwzględniać pewien harmonogram wynikający z konstytucji. W tym wypadku tak się nie dzieje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacejAdamSzejnfeld">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacejAdamSzejnfeld">To jest istotna uwaga, powiem szczerze, i chciałbym, żeby pan minister – bo rozumiem, że nadal przysłuchuje się naszej debacie – wziął ją pod uwagę, nie do siebie oczywiście, tylko przekazał ją wszystkim członkom Rady Ministrów, bowiem w przyszłości nie chcielibyśmy tolerować takich sytuacji. To nie chodzi już nawet o formalności, to nie chodzi już tylko o zapis konstytucji, to nie chodzi już tylko o Trybunał Konstytucyjny, tu chodzi o coś moim zdaniem w praktyce – oczywiście nie pod względem prawnym, ale praktycznym – ważniejszego, tu chodzi o szacunek, szacunek do własnego państwa, do państwa, którym państwo rządzicie, szacunek do instytucji tego państwa, łącznie z Sejmem, z Senatem, ale także z panem prezydentem. Uchwalanie ustaw w takim trybie po prostu narusza godność, narusza szacunek do głowy państwa, ponieważ stawia się osobę, która urząd ów piastuje, w takiej oto sytuacji, że albo będzie pod presją czasu znajdowała możliwość na złożenie podpisu, albo ustawa nie wejdzie w życie w określonym terminie, co też nie jest oczywiście dobre dla beneficjentów tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacejAdamSzejnfeld">Bardzo proszę, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacejAdamSzejnfeld">Oddaję prowadzenie pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#komentarz">Przewodnictwo obrad obejmuje przewodnicząca Maria Koc</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, w takim razie zapytam, czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Pan senator Mróz. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SenatorKrzysztofMroz">Pani Przewodnicząca, ja mam takie pytanie do pana ministra. Ustawa została uchwalona w roku 2013. Czy pan minister może powiedzieć, jakie kwoty były w tych latach przeznaczane na jej realizację? Tutaj widzimy, że te kwoty będą do 2027 r. nieznacznie malały, z prawie 150 milionów w przyszłym roku do nieco ponad 122 milionów. A jak to się kształtowało historycznie? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Szanowna Pani Przewodnicząca, czy na 1 pytanie odpowiadać, czy czekać na kolejne pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Panie Ministrze, bardzo proszę o odpowiedź na pytanie, bo raczej nie będzie już w tej kwestii pytań od państwa senatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Szanowny Panie Senatorze! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Jak przedstawiały się dotacje w latach poprzednich? Otóż wygląda to tak.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Wieliczka: rok 2014 – 66 milionów 873 tysiące 500 zł, 2015 r. – 74 miliony 919 tysięcy 900 zł, 2016 r. – 56 milionów 185 tysięcy 700 zł, 2017 r. – 74 miliony 957 tysięcy 700 zł, 2018 r. – 74 miliony 914 tysięcy 700 zł, 2019 r. – 44 miliony 870 tysięcy 700 zł i 2020 r. – 45 milionów.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Bochnia: za 2014 r. – 15 milionów 963 tysiące 700 zł, 2015 r. – 15 milionów 785 tysięcy 700 zł, 2016 r. – 15 milionów 977 tysięcy, 2017 r. – 17 milionów 666 tysięcy 400 zł, 2018 r. – 17 milionów 977 tysięcy 400 zł, 2019 r. – 16 milionów 885 tysięcy, 2020 r. – 15 milionów 702 tysiące 700 zł.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu: 2014 r. – 2 miliony 914 tysięcy 500 zł, 2015 r. – 6 milionów, 2016 r. – 6 milionów, 2017 r. – 6 milionów, w 2018 r. – 5 milionów 995 tysięcy, 2019 r. – 4,5 miliona i 2020 r. – 5 milionów 279 tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Kopalnia Siarki „Machów”: bez dofinansowania w 2014 r., 2015 r. i 2016 r., za to w 2017 r. – 4 miliony 872 tysiące zł, w 2018 r. – taka sama kwota, w 2019 r. – 4 miliony 243 tysiące 400 zł, w 2020 r. – 4 miliony 200 tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Agencja Rozwoju Przemysłu, która świadczy te usługi, o których mówiłem: w 2014 r. – 219 tysięcy 900 zł, w 2015 r. – 214 tysięcy 500 zł, w 2016 r. –219 tysięcy 800 zł, w 2017 r. – 247 tysięcy 900 zł, w 2018 r. – 239 tysięcy 700 zł, w 2019 r. – 242 tysiące 900 zł i w 2020 r. – 260 tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Łącznie w tych latach do Wieliczki trafiło 437 milionów 722 tysiące 200 zł, do Bochni – 115 milionów 958 tysięcy 100 zł, do Zabrza, do Muzeum Górnictwa Węglowego – 36 milionów 686 tysięcy 500 zł, do Kopalni Siarki „Machów” – 18 milionów 187 tysięcy 400 zł, a Agencja Rozwoju Przemysłu otrzymała wynagrodzenie w wysokości 1 miliona 644 tysięcy 700 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Pan senator Krzysztof Mróz. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SenatorKrzysztofMroz">Pani Przewodnicząca, pan minister przedstawił to bardzo szczegółowo, z rozbiciem na poszczególne podmioty, a mnie bardziej chodziło – w związku z tym, że my w tym projekcie ustawy w art. 4 mamy zestawienie kwot rocznie na wszystkie podmioty – o to, ile rocznie było przeznaczane w latach 2014, 2015, 2016, żeby zobaczyć, czy te kwoty rosną, czy maleją. Bo tutaj między 2021 r. a 2027 r. te kwoty będą malały. Tak więc mnie bardziej interesowało nie takie rozbicie na poszczególne podmioty, tylko łączne kwoty w poszczególnych latach, żebyśmy mogli zobaczyć, czy te 149 milionów w przyszłym roku to jest mniej, czy więcej niż w tym bądź w zeszłym roku. Być może ja nie doprecyzowałem i pan minister podał to tak bardzo szczegółowo, z rozbiciem na poszczególne podmioty. Nie wiem, czy pan minister ma takie dane. My w ustawie mamy te limity maksymalne. Chodzi o to, żebyśmy zobaczyli, jak to było historycznie łącznie dla wszystkich podmiotów, bo to może nieść jakąś informację. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy te dotacje rosną, czy maleją, tak?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SenatorKrzysztofMroz">Tak.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Panie Ministrze, czy tak króciutko, jednym zdaniem jest pan w stanie teraz odpowiedzieć na pytanie, czy te dotacje rosną, czy maleją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Pani Przewodnicząca, to zależy od zadań, jakie są wykonywane w danym roku, bo te dotacje są na konkretne zadania. Nie zawsze da się to w ten sposób porównać. Dla przykładu podam, że dany zakres prac w danym okresie może kosztować więcej i w danym roku pieniądze będą potrzebne w wyższej kwocie, a w innym roku prace będą mniej kosztowne i nie będą potrzebne takie środki. Tu jest ileś zmiennych, które wpływają na wysokość dotacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy ktoś jeszcze pragnie zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Możemy przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Nie ma żadnych wniosków legislacyjnych, więc głosujemy nad ustawą. Tak?</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuJakubZabielski">Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, a potem głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">To, Szanowni Państwo, składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i ogłaszam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Kto z państwa jest za tym wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#komentarz">10</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został przyjęty jednogłośnie, 10 głosów było za, nie było głosów sprzeciwu, nikt też się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#Gloszsali">Sprawozdawca.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, jeszcze sprawozdawca.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy pan senator Krzysztof Mróz się zgodzi?</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#SenatorKrzysztofMroz">Mogę być.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#SenatorKrzysztofMroz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Wszystkich formułek oczywiście czytała nie będę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">Szanowna Pani Przewodnicząca, będzie zmiana w reprezentacji Ministerstwa Aktywów Państwowych. Kolejny punkt będzie przedstawiał pan minister Śliwka. Ze względów covidowych, bezpieczeństwa nie łączyliśmy w tej sali naszej obecności, ale już nadciągnął pan minister i już panu ministrowi ustępuję miejsca.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dobrze. Bardzo dziękuję…</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychMaciejMalecki">A ja, korzystając z okazji, składam najserdeczniejsze życzenia świąteczne, życzę zdrowych, błogosławionych świąt Narodzenia Pańskiego i samych dobrych dni w nowym roku dla całej Wysokiej Komisji. Dziękuję bardzo i pozdrawiam serdecznie. Do widzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dziękujemy, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Oczywiście odwzajemniamy te życzenia. Wszystkiego dobrego na święta, na nowy rok, błogosławionych świąt życzymy.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Witam pana ministra Andrzeja Śliwkę z Ministerstwa Aktywów Państwowych, podsekretarza stanu.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychAndrzejSliwka">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo proszę, Panie Ministrze, oddaję panu głos w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych oraz ustawy o gospodarce komunalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychAndrzejSliwka">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychAndrzejSliwka">Pani Marszałek! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychAndrzejSliwka">Projekt zmiany, który został przedłożony przez obywatela w komisji petycji, jest projektem, który ma charakter stricte porządkujący obecny system prawny, tzn. przedkładany projekt obejmuje wyłącznie zmiany o charakterze porządkującym. Nie mają one kompletnie charakteru merytorycznego, a jedynie dostosowujący, i są oczywistą konsekwencją zmian dokonanych w systemie prawnym na przestrzeni ostatnich lat. Efektem tej nowelizacji będzie poprawa spójności i przejrzystości prawa.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychAndrzejSliwka">Mając powyższe na uwadze, Rada Ministrów pozytywnie opiniuje projekt ustawy o zmianie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Dziękuję, Pani Marszałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Mam do pana legislatora prośbę o opinię na temat tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza żadnych uwag do procedowanego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w kwestii tej ustawy? Może państwo zdalnie? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, skoro nie ma głosów w dyskusji, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">I możemy przystąpić do głosowania. Tak?</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Tak, nad wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Składam wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Kto z państwa jest za?</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dobrze. W takim razie proszę o podanie łącznych wyników.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#Gloszsali">10, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">10 – za, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został przyjęty jednogłośnie: 10 – za, brak głosów sprzeciwu, nikt też się nie wstrzymał. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Zamykamy ten…</u>
          <u xml:id="u-22.16" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">A, jeszcze sprawozdawca.</u>
          <u xml:id="u-22.17" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy pan senator zechce być sprawozdawcą?</u>
          <u xml:id="u-22.18" who="#Gloszsali">Bardzo chce.</u>
          <u xml:id="u-22.19" who="#SenatorJacekBury">Tak, mogę poprowadzić tę ustawę.</u>
          <u xml:id="u-22.20" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.21" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Pan senator… Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-22.22" who="#Gloszsali">Bury.</u>
          <u xml:id="u-22.23" who="#SenatorJacekBury">Bury.</u>
          <u xml:id="u-22.24" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Tak. Pan senator Bury.</u>
          <u xml:id="u-22.25" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-22.26" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">I trzeci, kolejny punkt porządku obrad naszej komisji: ustawa o ratyfikacji Porozumienia o wygaśnięciu dwustronnych traktatów inwestycyjnych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, sporządzonego w Brukseli dnia 5 maja 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-22.27" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Jest z nami pan minister Piotr Wawrzyk, minister…</u>
          <u xml:id="u-22.28" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-22.29" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Nie ma pana ministra?</u>
          <u xml:id="u-22.30" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-22.31" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Jest pan minister Tomanek z ministerstwa rozwoju. Przepraszam bardzo. Pan Robert Tomanek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii.</u>
          <u xml:id="u-22.32" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Witam pana ministra bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-22.33" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Panie Ministrze, od razu oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiRobertTomanek">Dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiRobertTomanek">Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiRobertTomanek">Kilka informacji o propozycji ratyfikacji tego porozumienia. Przede wszystkim to porozumienie ma zastąpić system umów, tzw. umów BIT, które były zawierane w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku w okresie transformacji i miały służyć ochronie inwestycji przyciąganych do Polski. Te umowy BIT pozwalały m.in. na dochodzenie praw inwestorów przed Międzynarodowym Trybunałem Arbitrażowym.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiRobertTomanek">Jednakże Polska jest już w Unii, i to od kilkunastu lat, a obowiązywanie tych umów jest kwestionowane przez Komisję Europejską z uwagi na niezgodność z prawem Unii. Komisja przede wszystkim uważa, że umowy te pokrywają się z postanowieniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a nawet mogą być z nimi sprzeczne. Taką wizję potwierdziło orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii w orzeczeniu w sprawie Achmea z 6 marca 2018 r., które wskazało na niezgodność takich rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiRobertTomanek">Ratyfikacja porozumienia zawartego w maju tego roku kończy wieloletni proces rozwiązywania przez Polskę umów BIT, bo my je od wielu lat rozwiązujemy i wycofujemy się z nich, jako że jesteśmy w Unii i prawa inwestorów pochodzących z krajów Unii chronione są prawem unijnym i prawem krajowym. Porozumienie wygasza umowy, które nie zostały rozwiązane przez Polskę na mocy porozumień dwustronnych. Chcę powiedzieć, że rozwiązanie tych umów nie będzie miało konsekwencji politycznych, nie będzie miało też negatywnych skutków społecznych, a nawet wręcz przeciwnie, jako że zostanie to prawdopodobnie przyjęte dość życzliwie, ponieważ nie będzie tu już możliwości prowadzenia międzynarodowych postępowań arbitrażowych. W związku z tym to wygaszanie umów jest też korzystne w aspekcie finansowym.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiRobertTomanek">W związku z tym, mając na uwadze cały kontekst sprawy, fakt, że Polska od wielu lat wycofuje się z tych umów BIT, a także to, że opinia Komisji Europejskiej jest dosyć jednoznaczna w tej kwestii, zostało zawarte, podpisane to porozumienie. A teraz wnoszę do Wysokiej Komisji o pozytywne przyjęcie projektu ustawy i umożliwienie ratyfikacji tego rozwiązania, tego porozumienia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Mam pytanie do pani legislator: czy ma pani jakieś uwagi do tej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Nie zgłaszamy uwag do ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos? Nie widzę chętnych. Zdalnie również nie? Też nie.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">W takim razie zgłaszam wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#Gloszsali">Na sali 6 – za.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#Gloszsali">9 – za, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Wniosek został przyjęty jednogłośnie: 9 głosów było za, nikt się nie wstrzymał, nikt też nie był przeciw. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-26.16" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Szanowni Państwo, musimy jeszcze dokonać wyboru sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-26.17" who="#Gloszsali">Może Danusia?</u>
          <u xml:id="u-26.18" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Nie, nie, nie mogę, będę zdalnie…</u>
          <u xml:id="u-26.19" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dobrze, to ja mogę sprawozdawać, jeśli państwo nie mają nic przeciwko temu.</u>
          <u xml:id="u-26.20" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.21" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Następnym razem, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-26.22" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Dobrze. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.23" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">W takim razie zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.24" who="#PrzewodniczacaMariaKoc">Bardzo państwu dziękuję, dziękuję państwu senatorom i państwu pracownikom kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-26.25" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 12</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>