text_structure.xml 35.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Szanowni państwo, przepraszam za kilkuminutowe opóźnienie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Stwierdzam kworum. Witam sekretarza stanu pana Macieja Wąsika wraz ze współpracownikami, a także pozostałych gości. Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przypominam państwu, że zgodnie z decyzją marszałek Sejmu posiedzenia komisji i podkomisji zwołane po 16 czerwca 2021 r. prowadzone są na zasadach ogólnych, określonych w regulaminie Sejmu. Oznacza to, że nie ma możliwości zdalnego udziału w posiedzeniu i zdalnego głosowania przez tablet. Głosowanie może się odbywać poprzez podniesienie ręki i zliczenie głosów przez sekretarzy albo elektronicznie, przy użyciu legitymacji poselskiej i aparatury stojącej przed państwem na stołach. W ten właśnie sposób będziemy dzisiaj pracowali. Przypominam również, że w przypadku członków Komisji, zabranie głosu możliwe jest poprzez zalogowanie się legitymacją, natomiast goście, którzy chcą zabrać głos, muszą przyłożyć pastylkę z lewej strony głośnika, żeby aktywować mikrofon.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o rekompensacie dla podmiotów świadczących usługi albo prowadzących działalność gospodarczą w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego w 2021 r., druki sejmowe1533 i 1552.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Ponieważ nie usłyszałem sprzeciwu, uznaję, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W czasie drugiego czytania zostało zgłoszonych dziewięć poprawek. W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Poprawka nr 1 do art. 1: „w art. 1 po ust. 2 dodać ust. 3”. Poproszę wnioskodawcę o uzasadnienie poprawki. Klub Parlamentarny KO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, chciałbym zarekomendować Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie poprawki do art. 1, polegającej na dodaniu do tego artykułu ust. 3 w brzmieniu: „Rekompensata przysługuje także przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie przewozu turystów, w tym transportu rekreacyjnego, którzy realizują usługi na obszarze obejmującym obręby ewidencyjne wymienione w załączniku do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, w czasie stanu wyjątkowego”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Co jest sednem tej poprawki? Sednem tej poprawki jest to, żeby ustawa umożliwiła ubieganie się o rekompensaty przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie przewozu turystów oraz transportu rekreacyjnego, np. kolejek wąskotorowych i innych form wycieczek, np. w turystyce puszczańskiej w Puszczy Białowieskiej. Zostali oni w sposób, moim zdaniem, oczywisty pokrzywdzeni zamknięciem ruchu turystycznego w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego. Jestem przekonany, że przedsiębiorcy ci powinni się znaleźć w rejestrze podmiotów upoważnionych do ubiegania się o rekompensatę, bo bez cienia wątpliwości prowadzą działalność związaną z usługami turystycznymi na obszarze objętym stanem wyjątkowym. Dlatego proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Stanowisko rząd jest negatywne, bo ta poprawka jest sformułowana bardzo szeroko. Gdyby pan poseł Tyszkiewicz sformułował ją węziej, tak jak to uzasadnił, byłoby dużo łatwiej na ten temat dyskutować. Natomiast ta poprawka jest tak szeroko sformułowana, że rekomendujemy niepopieranie przez Wysoką Komisję tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo, pan poseł Tyszkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Panie przewodniczący, czy mogę złożyć autopoprawkę do tej poprawki, czy w drugim czytaniu nie jest to możliwe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Nie, niestety, są to poprawki zgłoszone na sali plenarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">W takim razie apeluję do pana ministra, żeby strona rządowa wykorzystała jeszcze czas prac nad ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Rozmawialiśmy o tym na posiedzeniu Komisji i myślałem, że poprawka będzie efektem refleksji pana posła. Natomiast jeśli chodzi o przewóz turystów, każde przedsiębiorstwo transportowe, które zahacza o ten teren, miałoby dostać 65% średniego przychodu z ostatnich trzech miesięcy? To jest to nieracjonalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, prosiłbym pana ministra, żeby pan się wczytał w tekst tej poprawki. Poprawka bardzo jasno wskazuje, że dotyczy tylko przedsiębiorstw, które realizują usługi na obszarze objętym stanem wyjątkowym, a nie wszelkich przedsiębiorstw. W związku z tym jest to chyba dostatecznie doprecyzowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">A jaki to jest kod PKD, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Ustawa nie operuje klasyfikacją PKD, tylko nazwami branż.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Panie przewodniczący, reasumując, rekomenduję niepopieranie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan poseł Grabczuk i pani poseł Mucha, tak? Pan poseł Grabczuk, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrzysztofGrabczuk">Proszę państwa, jeśli rząd wprowadza stan wyjątkowy, to nie wprowadza według działalności PKD, tylko wprowadza stan wyjątkowy na danym obszarze. Zatem po pierwsze, nie operujmy PKD, bo ta sytuacja dotyczy wszystkich. Po drugie, jest jasno sprecyzowane: „prowadzącym działalność w zakresie przewozu turystów, w tym transportu rekreacyjnego”. Jeśli ktoś się tym zajmował na tamtym terenie – a miesiąc wrzesień jest miesiącem, kiedy przyjeżdża wielu turystów komercyjnych – w tym okresie nie pracuje, zatem należałoby mu to w jakiś sposób zrekompensować. Po trzecie, nie bądźmy śmieszni, sytuacja dotyczy dwóch najbiedniejszych województw w naszym kraju, i do tego jest to kwota tylko 7 mln zł. Nie rozmawiamy o miliardach złotych, to są naprawdę niewielkie pieniądze, jeśli chodzi o budżet państwa. Nie chcę być złośliwy i mówić o tym, w jaki sposób te pieniądze są rozrzucane zupełnie niepotrzebnie w innych dziedzinach życia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselKrzysztofGrabczuk">Bardzo proszę, żebyście państwo pochylili się nad tym wnioskiem, ponieważ rzeczywiście to nie są duże firmy. Bardzo często są to firmy rodzinne, dla których nawet 10–20 tys. zł oznacza, czy będą na rynku, czy nie. Natomiast dla budżetu państwa 10 tys. zł nie znaczy nic. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Pani poseł Mucha, proszę bardzo. Potem pani poseł Wojciechowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJoannaMucha">Panie ministrze, jeśli mogłabym się zwrócić bezpośrednio do pana ministra, bo pan mówi, że zapis jest zbyt szeroko sformułowany. Panie ministrze, przecież od tego są wojewodowie, którzy otrzymują później te wnioski. To wojewoda jest od tego, żeby sprawdzić, czy dany przedsiębiorca rzeczywiście funkcjonuje na tym terenie, czy szerzej, i czy ta wypłata mu się należy, czy nie. Obrót gospodarczy nie zawęża się do trzykilometrowego pasa, a poza nim nie funkcjonuje. Albo państwo skrzywdzicie tych ludzi, albo pozwolicie na to, żeby przepisy zostały sformułowane trochę szerzej, po to, żeby wasz wojewoda był w stanie ocenić przypadek i przyznać to dofinansowanie. Przecież pana argumentacja jest kompletnie bezsensowna. Nie ma takiego obrotu gospodarczego, który zawężałby się do trzykilometrowego pasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Poproszę bardzo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Jeżeli można odpowiedzieć, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Może niech pani poseł Wojciechowska uzupełni, żeby można było razem odpowiedzieć, bo rozpoczynamy debatę, a nie jest to celem tego posiedzenia Komisji. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAnnaWojciechowska">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, poproszę o więcej wyobraźni. Branża turystyczna obejmuje wszystkie inne branże, bo chodzi również o sprzątanie, dostawy i produkcję. To nie jest tylko nocleg: przyjeżdża się do hotelu i nic więcej się nie robi. To jest również transport. Wrzesień jest miesiącem bardzo atrakcyjnym na naszych obszarach wschodnich, dlatego że jest grzybobranie. Ludzie bardzo często zamawiają z dużym wyprzedzeniem noclegi i cały pobyt: tygodniowy, dwutygodniowy – bo i tak się zdarza. Zatem żadne PKD nie powinno być brane pod uwagę. 65% to i tak nie są duże pieniądze, mimo wszystko przedsiębiorcy będą poszkodowani przez wniesienie stanu wyjątkowego, który wcale nie musiał zostać wprowadzony na tym obszarze. Zatem bardzo proszę o trochę wyobraźni.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselAnnaWojciechowska">Kolejna rzecz, chodzi o kontrolę: czy przedsiębiorcy, którzy otrzymają wsparcie bodajże powyżej 65 tys. zł, obligatoryjnie będą mieli kontrolę na koszt przedsiębiorcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Nie czytała pani ustawy, proszę przeczytać ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselAnnaWojciechowska">Wycofali się państwo z tego. Zatem przepraszam bardzo. Ale jeżeli chodzi o działalność, turystyka to nie jest tylko jeden nocleg, praktycznie wszystkie inne branże są w niej podwykonawcami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, powtarzamy pewne wątki dyskusji, która miała już miejsce na posiedzeniu. Po to mieliśmy pierwsze czytanie, żeby dyskusję przeprowadzić. Ponieważ mamy kilka poprawek do rozpatrzenia, proponuję, żebyśmy przyjęli taki tryb procedowania: jest wnioskodawca, który zgłasza poprawkę, jeden głos za, jeden głos przeciw i stanowisko rządu, żebyśmy mogli pójść do przodu w naszych działaniach. W przeciwnym razie przy każdej poprawce będziemy właściwie tę samą tematykę powtarzali. Czy byłaby zgoda na taką formułę? Dziękuję. A więc przeszlibyśmy do poprawki… Czy pan minister jeszcze w tej sprawie chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Formuła, którą pan zaproponował jest bardzo dobra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Zatem przystępujemy do głosowania nad poprawką pierwszą.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 1 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska? (12) Kto jest przeciw? (10) Kto się wstrzymał? (1).</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Proszę bardzo posła wnioskodawcę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Druga poprawka również dotyczy art. 1. Proponujemy, żeby dodać ust. 4 w brzmieniu: „Rekompensata przysługuje także przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją, którzy realizują usługi na obszarze […]”, tu powiem w skrócie: na obszarze objętym stanem wyjątkowym.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Króciutkie uzasadnienie, które będzie bardzo podobne do tego, które przedstawiłem przy poprzedniej poprawce. Mianowicie w takich perłach turystyki, jak Białowieża, Kruszyniany, Janów Podlaski, działalność związana z organizacją imprez kulturalnych, rozrywkowych, rekreacyjnych jest solą turystyki. Są tam liczne muzea, nie tylko prowadzone przez samorządy albo instytucje państwowe, ale także muzea, różnego rodzaju parki rozrywki, parki przyrodnicze, które są prowadzone przez podmioty prywatne. Jest to wielka część branży turystycznej na tym terenie i w moim najgłębszym przekonaniu powinna również mieć szansę otrzymania rekompensaty za oczywiste straty związane z zatrzymaniem ruchu turystycznego w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego. Dlatego proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Czy jest ktoś, kto chciałby zabrać głos? Nie ma. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Rekomenduję niepopieranie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Rozumiem, że uzasadnienie jest podobne, jak w przypadku poprzedniej poprawki. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKrzysztofGrabczuk">Przepraszam, jednym zdaniem tylko powiem. Proszę państwa, ponownie podam konkretny przykład. Włodawa organizuje Festiwal Trzech Kultur, zamówiło artystów. Na tę kilkudniową imprezę przyjeżdża ok. 50–70 tys. ludzi. Ta impreza została odwołana. Zatem spróbujmy to zrekompensować. Tych imprez nie będzie tak dużo, może ich być kilka, kilkanaście. Ponownie apeluję do państwa, żebyście się pochylili nad tą sytuacją. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Jeśli można, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Przecież rekompensujemy: hotelom, agroturystyce, gastronomii, wypożyczalniom sprzętu sportowego, organizacjom organizującym turystykę. Komu mamy jeszcze rekompensować? To są te branże, które na tym tracą.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Rekomenduję, panie przewodniczący, niepopieranie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 2 dotyczącej dodania ust. 4 w art. 1, proszę bardzo? (13) Kto jest przeciw? (10) Kto się wstrzymał? (1).</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Komisja pozytywnie rekomenduje poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, dziękuję Komisji za pozytywne zarekomendowanie poprawki. W poprawce trzeciej, skonstruowanej podobnie jak dwie poprzednie, proponuję, żebyśmy rozszerzyli katalog podmiotów upoważnionych do otrzymywania rekompensaty za stan wyjątkowy o przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż detaliczną produktów spożywczych lub pamiątek. Mówimy tutaj w sposób precyzyjny o sprzedaży detalicznej, nie o działalności hurtowej.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Wszystkie sygnały, które płyną nie tylko z miejscowości turystycznych, ale z całej strefy przygranicznej objętej stanem wyjątkowym, jednoznacznie pokazują nam, że w związku z brakiem turystów gwałtownie spadły obroty sklepów spożywczych, natomiast branża sprzedaży pamiątek stanęła w miejscu. Zatem bardzo proszę szanowną Komisję o pozytywne zaopiniowanie poprawki, tak żeby przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność w dziedzinie sprzedaży detalicznej, punktów spożywczych lub pamiątek, mogły również ubiegać się o rekompensatę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę o ustosunkowanie się do poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Rekomendujemy, panie przewodniczący, negatywne zaopiniowanie tej poprawki. Chciałbym podkreślić, że ustawa zakłada ryczałt, tzn. nie 65% obniżonych przychodów, tylko 65% przychodów ze szczytu sezonu. Sklepy spożywcze być może stracą obrót, ale w ten sposób dostałyby ogromne pieniądze, co byłoby niesprawiedliwe. Powiem tak: to nie jest ustawa sprawiedliwa. Nie można zrobić ustawy sprawiedliwej. Robimy ustawę, która pomaga najbardziej dotkniętym branżom – tym, w których ruch zamarł. W sklepach spożywczych ruch nie zamarł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Jak ustaliliśmy, nie otwieram dyskusji na ten temat, ponieważ dyskusja nad nim już się odbyła. W związku z tym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselKrzysztofGrabczuk">A sklepy z pamiątkami stracą, czy nie, skoro nie ma turystów? A tam najwięcej sklepów jest przy kościołach – tak więc zastanówcie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Szanowni państwo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Można do kościołów jeździć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 3, dotyczącą zapisu: „w art. 1 dodać ust. 5 w brzmieniu:”.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Szanowni państwo, kto jest za przyjęciem poprawki nr 3? (16) Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Zatem Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę bardzo przedstawiciela posłów wnioskodawców o przedstawienie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, poprawka czwarta zgłoszona przez klub parlamentarny Koalicji Polskiej ma na celu podniesienie zmiany wskaźnika utraty dochodów z 65% na 100%, aby pokryć w pełni utracone dochody. Ten sam zapis, jaki jest w ustawie, tylko wartość liczbowa zmieniona z 65% na 100%. Mówiłem o tym w czasie debaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorkawBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, uwaga formalna. W przypadku przyjęcia poprawki czwartej, poprawka piąta, zwiększająca procenty z 65 do 80 powinna automatycznie dostać negatywną rekomendację. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 4.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 4? (13) Kto jest przeciw? (14) Kto się wstrzymał? (2)</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Komisja rekomenduje odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Proszę bardzo posła wnioskodawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselPawelKrutul">Dzień dobry państwu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. W poprawce tej proponujemy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">To jest poprawka wniesiona przez dwa kluby: Koalicję Obywatelską i Lewicy. Zatem kto z państwa ją przedstawi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli. Po konsultacji z Biurem Legislacyjnym propozycja tej poprawki sprowadza się do tego, żeby w art. 2 ust. 1 dokonać zmiany polegającej na zastąpieniu kwoty „65%” kwotą „80%”. Ta poprawka sprowadza się do tego, żeby podnieść wysokość rekompensaty z 65% do 80%.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Króciutkie uzasadnienie, ponieważ na ten temat już wiele mówiliśmy. Na terenach puszczańskich, terenach przygranicznych, miesiące wczesnojesienne, wrzesień, październik, są miesiącami wzmożonej turystyki, ponieważ od września pojawia się turystyka szkolna oraz konferencyjna. Straty z tego tytułu powinny zostać zrekompensowane do wysokości 80%. Proszę Komisję o poparcie tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nasze stanowisko pozostaje w tej kwestii niezmienne. Rekomendujemy 65%, tak jak jest w projekcie ustawy. Przypominam, że są to pieniądze dotyczące przychodu, a nie dochodu. Przychodu, czyli największej wartości, która jest po stronie wpływu do przedsiębiorstwa – tak można to ująć. Są to pieniądze nieopodatkowane, co ma ogromne znaczenie. Stąd też nie 70%, nie 80%, nie 90%, nie 100%, tylko 65% niepodlegające podatkowi. CIT, a nie PIT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 5? (17) Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Komisja rekomenduje przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Poprawka nr 6, panie przewodniczący, zgłoszona przez mój klub, ma na celu skrócenie terminu wydania przez wojewodę decyzji w sprawie rekompensaty z 14 na 7 dni. Sprawa jest znana, oczywista, prosta. Wojewodowie mają rozeznanie, więc nie ma sensu wydłużać tego okresu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Szanowni państwo, dzisiaj jeszcze się zobaczę z wojewodami i będziemy rozmawiali, także na temat projektowanej ustawy – bo jestem przekonany, że mimo pewnych perturbacji Sejm przyjmie tę ustawę w odpowiednim kształcie. Będę ich namawiał do tego, żeby ta pomoc była udzielana jak najszybciej, nawet nie w siedem, a w trzy dni. Chciałbym dać wojewodzie realny termin na rozstrzygnięcie w momencie, kiedy pojawią się jakiekolwiek wątpliwości. Termin 14 dni jest terminem realnym. Przypomnę, że w ustawie z 2002 r. o wyrównywaniu szkód związanych ze stanem wyjątkowym jest termin 3 miesiące. My te terminy skracamy, ale chcemy w sytuacji wątpliwej dać wojewodzie szansę na wyjaśnienie pewnych wątpliwości. 14 dni powinno w naszej ocenie wystarczyć. Zawsze namawiamy wojewodów, żeby działać jak najszybciej, np. w przypadku strat powodziowych pierwsze zasiłki idą na konta ludzi w ciągu 48 godzin, bo kto szybko pomaga, ten dwa razy pomaga. Zdajemy sobie z tego sprawę. Niemniej jednak 14 dni jest i tak bardzo dużym skróceniem terminów w stosunku do innych sytuacji. Przypominam, że w ustawie jest napisane: „nie później niż 14 dni”. Dlatego, mimo że doceniam intencję pana posła wnioskodawcy, rekomenduję utrzymanie zapisu „nie później niż 14 dni”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo, Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 6? (16) Kto jest przeciw? (14) Kto się wstrzymał? (0). Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Komisja rekomenduje przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Proszę o zabranie głosu pana posła wnioskodawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselWojciechZubowski">Przedstawiciel klubu Konfederacji? Jeżeli nie ma, to proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselKrzysztofBosak">Już jestem. Nie wiem, jak są dokładnie ponumerowane poprawki, natomiast przedstawiliśmy dwie poprawki, jedna ma na celu zlikwidowanie obligatoryjności kontroli wojewodów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Chodzi o wprowadzenie ust. 5 w art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselKrzysztofBosak">Jest to zmiana polegająca na tym, że wojewoda nie będzie musiał obligatoryjnie przeprowadzać kontroli w przypadku odszkodowania przekraczającego kwotę 65 tys. zł. Będzie mógł, ale nie będzie musiał. Chodzi o to, żeby administracja automatycznie nie kontrolowała każdego tylko dlatego, że taki przepis stworzymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Prosimy Wysoką Komisję o utrzymanie tego zapisu. Uważamy, że ma on również walor prewencyjny. Przedsiębiorcy, którym przyjdzie do głowy nadużycie pewnych przepisów, będą sobie z tego zdawać sprawę. Wojewoda zawsze może przeprowadzić kontrolę, bo ma do tego prawo, jeśli wypłaca pieniądze, ale w przypadkach najwyższych wypłat chcemy, żeby kontrola była obligatoryjna. Zresztą stosowaliśmy takie rozwiązanie w przepisach covidowych i Ministerstwo Finansów zaproponowało wprowadzenie kontroli, tak jak miało to miejsce w przepisach covidowych. Prosimy Wysoką Komisję o utrzymanie tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo, Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 7? (15) Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał? (2) Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8, dotyczącej skreślenia art. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Panie przewodniczący, poprawka Koalicji Polskiej. Chodzi o skreślenie art. 5, który mówi o tym, że prawdo do roszczeń nie przysługuje wnioskodawcom, którym już wypłacono rekompensatę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselKrzysztofBosak">Jeżeli mogę prosić o głos, bo zdaje się, że Konfederacja zgłosiła poprawkę tej samej treści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">To jest następna poprawka, tj. żeby skreślić tylko pkt 2 w art. 5. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#LegislatorkaMonikaBiesOlak">Szanowni państwo, w przypadku przyjęcia poprawki nr 8, polegającej na skreśleniu  art. 5, poprawka nr 9 powinna automatycznie uzyskać negatywną rekomendację, ponieważ ogranicza się tylko do skreślenia pkt 2 w art. 5. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselKrzysztofBosak">Czyli Biuro Legislacyjne proponuje rozpatrzenie poprawki Konfederacji, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselWojciechZubowski">Nie do końca, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#LegislatorkaMonikaBiesOlak">Powiedziałyśmy tylko tyle, że jeżeli państwo przyjmiecie dalej idącą poprawkę, polegającą na skreśleniu art. 5, poprawka dziewiąta, polegająca na skreśleniu tylko pkt 2  w art. 5, stanie się bezprzedmiotowa. Ponieważ każda poprawka musi uzyskać rekomendację, w przypadku przyjęcia poprawki ósmej, należy dać rekomendację negatywną poprawce dziewiątej. Nie można skreślić artykułu, a potem przyjąć poprawki polegającej na skreśleniu fragmentu artykułu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Ponieważ artykułu już nie ma. Panie ministrze, poproszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Stanowisko negatywne. Uważamy, że należy dać wybór: albo skorzystamy z rekompensaty, albo z drogi sądowej, a nie z obydwu rozwiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 8? (14) Dziękuję. Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Zatem poprawka nr 9 staje się bezprzedmiotowa, Komisja udziela negatywnej rekomendacji poprawce nr 9.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Jeśli chodzi o wybór posła sprawozdawcy… Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselWojciechZubowski">Panie przewodniczący, proponuję, żeby dalej kontynuował pan rolę posła sprawozdawcy przy tym projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Czy jest sprzeciw wobec tego, żebym kontynuował rolę posła sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Nie ma sprzeciwu, więc przyjmuję tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>