text_structure.xml
37.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 02</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W imieniu pana przewodniczącego Kazimierza Kleiny i pana przewodniczącego Leszka Czarnobaja oraz swoim otwieram połączone posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przedmiotem naszego posiedzenia jest projekt ustawy – sekunda, żebym nie przekręcił nazwy – o kredycie konsumenckim, zawarty w druku nr 489.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przedstawicielem wnioskodawców w przypadku tego projektu jest pani senator Lidia Staroń. Za chwilę poproszę ją o przypomnienie istoty projektu i przedstawienie poprawek do projektu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Chciałbym tylko jeszcze przywitać uczestników.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poproszę o listę.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Chciałbym przywitać… Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce reprezentuje pan mecenas Szymon Dejk, Polski Związek Instytucji Pożyczkowych reprezentuje pan Paweł Grabowski, Związek Banków Polskich – pani mecenas Anna Usiądek-Kazusek, a Konfederację „Lewiatan” – pan Adrian Zwoliński. Witam oczywiście naszych legislatorów.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">I zapytam o jedną rzecz, bo nie widzę… A mamy pozytywną opinię co do potrzeby zmiany przepisów w tym zakresie. Czy jest rzecznik praw obywatelskich? Nie ma. No dobrze.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję głos pani senator.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SenatorLidiaStaron">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SenatorLidiaStaron">Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SenatorLidiaStaron">Właściwie wszystko już powiedzieliśmy na poprzednim posiedzeniu komisji. Chyba już były 2 posiedzenia, o ile pamiętam. A więc teraz jest czas na poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SenatorLidiaStaron">O co w ogóle chodzi? Dzisiaj rozmawiamy o odsetkach, ale chodzi o koszty pozaodsetkowe, czyli nie odsetki dotyczące kredytów, dotyczące pożyczek, tylko koszty pozaodsetkowe różnego rodzaju. To może być prowizja, to może być cokolwiek – bo jest cały wachlarz różnego rodzaju nazw – za co klient ma płacić. I, niestety, dzisiaj te koszty są bardzo, bardzo wysokie. Właściwie jeżeli klient idzie do firmy po kredyt, to od razu ma te koszty w wysokości 25% pożyczki. A więc jeżeli ktoś chce 10 tysięcy, to od razu musi zapłacić 2,5 tysiąca. No ja uważam, że to jest normalna lichwa. A dalej to jeszcze jest 30% w ciągu roku. Czyli żeby jak najszybciej to zmienić… Przecież wiemy, jaka jest sytuacja na rynku i sytuacja społeczeństwa, wiemy jak dzisiaj ciężko żyć. Dlatego to trzeba zrobić przede wszystkim szybko.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SenatorLidiaStaron">I jeszcze tylko króciutko powiem, że te koszty były mniejsze w tamtym roku do końca czerwca. One właśnie były podobne do tych, które proponujemy. Niestety, od lipca one są wysokie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#SenatorLidiaStaron">Oprócz tego druku, który jest w Senacie – i bardzo dziękuję, że to już jest propozycja Senatu – są jeszcze poprawki. Chciałam, żeby one były podobne… Bo to są poprawki nie tylko moje, ale także pana Kleiny, pana przewodniczącego. A więc, żeby nie było problemu i sporu, proponuję właściwie podobne poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#SenatorLidiaStaron">Jeżeli chodzi o moje poprawki, to pierwsza dotyczy…</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SenatorLidiaStaron">…Co się stało?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przepraszam, to ja niechcący… Chciałem wyłączyć swój mikrofon, a nie wiem…</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SenatorLidiaStaron">Ja to mam.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SenatorLidiaStaron">Działa, działa.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SenatorLidiaStaron">A więc tam jest definicja.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#SenatorLidiaStaron">Druga moja poprawka… Tutaj na szczęście są takie same poprawki. Czyli jeżeli jest kredyt do 90 dni, to mamy propozycję, żeby to było 5% kosztów pozaodsetkowych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#SenatorLidiaStaron">Jeszcze raz trzeba podkreślić, że to są koszty pozaodsetkowe. Odsetki to jest coś innego – one są cały czas i ludzie muszą płacić te odsetki oczywiście. Ale tu są te koszty poza odsetkami. A więc tutaj będą takie same poprawki.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#SenatorLidiaStaron">I też podobne są, jeżeli chodzi o vacatio legis. One też są takie same, jeżeli chodzi o to, od którego momentu działa ustawa. Różnica jest tylko taka, że dla kredytu na ponad 3 miesiące, ponad 90 dni moja propozycja jest taka, jak była, czyli taka, jaka jest w druku. Podobna jest w projekcie rządowym. Czyli to jest to, co jest w druku, tylko dla kredytu na ponad 3 miesiące. Czyli to jest „k” razy 10 – przy czym „k” to jest kwota pożyczki – plus 5% w ciągu roku, a w całości 15%.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#SenatorLidiaStaron">I jeszcze różnica… Jest nią granica. Czyli w senackim druku jest maksymalna granica kosztów pozaodsetkowych w wysokości 30%.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#SenatorLidiaStaron">I tutaj muszę powiedzieć bardzo króciutko, że Senat wcześniej, wtedy kiedy rozmawialiśmy i głosowaliśmy nad tą ustawą, przegłosował niższą granicę, w wysokości 25%, a my proponujemy 30%, zaś pan przewodniczący 75%. I to są te różnice. Reszta jest taka sama. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Normalnie w tym momencie oddałbym głos przedstawicielowi rządu, ale nie ma przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Chyba że w międzyczasie się podłączył…</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przypominam, że, tak jak powiedziała pani senator, te rozwiązania już wcześniej funkcjonowały i że przedstawiciele rządu w tym zakresie się wypowiadali.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">No to w tym momencie przekażę jeszcze głos przedstawicielom środowiska bankowego.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Jest z nami pani Anna Usiądek-Kazusek, przedstawiciel Związku Banków Polskich.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#Gloszsali">Zdalnie.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Zdalnie. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Ja chciałabym przedstawić krótko stanowisko, które już wstępnie zasygnalizowaliśmy w naszym piśmie do Senatu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Naszym zdaniem jednak nie ma podstaw do tego, aby w sposób tak rygorystyczny, jak to się działo w pandemii, ograniczać pozaodsetkowe koszty kredytu, przede wszystkim dlatego że wtedy była trochę inna sytuacja, było inne zapotrzebowanie – na tańsze kredyty. Sytuacja społeczno-gospodarcza się zmieniała i naszym zdaniem ten limit, który obowiązuje w ustawie o kredycie konsumenckim, jest wyważony i jest odpowiedni.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Chciałabym również zwrócić uwagę, że obniżenie tych kosztów w ustawie, niestety, nie zlikwiduje zjawiska lichwy, jakim jest działalność podmiotów, które udzielają pożyczek w szarej strefie. Czyli są podmioty, które tak naprawdę i tak ignorują ten limit, niezależnie od tego, jaki on będzie w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Zmiana przepisów wpłynie na te podmioty, które działają legalnie, które działają na rynku consumer finance. Niestety, wydaje się, że wiele z tych podmiotów będzie już działało na granicy rentowności, na granicy opłacalności. Zmieni się oferta produktowa kredytodawców i, niestety, właśnie ci klienci, którzy nie uzyskają kredytu w sposób legalny, na warunkach oferowanych przez legalnie działających pożyczkodawców i kredytodawców, skorzystają z oferty proponowanej w szarej strefie. Tak że naszym zdaniem, niestety, skutki uchwalenia tych przepisów mogą być przeciwne do zamierzonych celów, które przyświecały wnioskodawcom.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Zwracam też uwagę na to, że są pewne przepisy w tym projekcie, które mogą budzić wątpliwości. Chodzi przede wszystkim o definicję podmiotów powiązanych. Wprowadzenie tej definicji może stawiać kredytodawców w bardzo trudnej sytuacji, np. jeśli działają oni na zupełnie odrębnych licencjach bankowych, jednakże są podmiotami powiązanymi z innymi bankami. W takiej sytuacji znacząco ograniczy się możliwości kredytowania tego banku, który udziela kredytu jako drugi. A np. pierwszy kredyt to był kredyt darmowy czy był to kredyt wiązany na zakup sprzętu RTV i AGD, i, tak jak powiedziałam, był on bardzo nisko oprocentowany albo był to w ogóle kredyt darmowy, tzw. 0%, i udzielony na niewielką kwotę.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Naszym zdaniem te przepisy są nieodpowiednie, nie uwzględniają specyfiki tego sektora i dlatego proponujemy rezygnację z ich procedowania. Jak również proponujemy rezygnację z procedowania całego projektu z przyczyn, o których powiedziałam wcześniej. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja teraz jeszcze poproszę Biuro Legislacyjne o krótką ocenę projektu, chociaż oczywiście my już pracujemy nad nim od strony legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Mecenas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Uwagi Biura Legislacyjnego były już omawiane i zostały skonsumowane w poprawkach, które były przedstawione przez oboje państwa senatorów. W związku z powyższym ja nie mam dodatkowych uwag na ten moment.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">A jeśli chodzi o kwestię samych poprawek, to powiem, żeby usystematyzować: mamy 6 poprawek pani senator Staroń i mamy 3 poprawki pana senatora Kazimierza Kleiny.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">I teraz tak: poprawki pani senator Staroń pierwsza, trzecia i czwarta to są poprawki o charakterze porządkującym.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Poprawka druga pani senator Staroń i poprawka pierwsza pana senatora Kazimierza Kleiny to są poprawki, które są poprawkami konkurencyjnymi. Tu są 2 różne koncepcje, w związku z powyższym przyjęcie jednej z tych poprawek wykluczy głosowanie nad drugą.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Zaś poprawki piąta i szósta pani senator Lidii Staroń oraz poprawki druga i trzecia pana senatora Kazimierza Kleiny to są poprawki tożsame. To jest przepis przejściowy, który mówi, że nowe przepisy będą stosowane wyłącznie do umów, które zostaną zawarte po wejściu ustawy w życie. No i to jest modyfikacja vacatio legis, jego wydłużenie do 30 dni. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo dziękuję, bo pani mecenas nam bardzo ułatwiła pracę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, mamy de facto prostą sytuację. Ja w sposób świadomy… My o godzinie 12.30 będziemy mieć kolejne posiedzenie komisji. My tę dyskusję już przeszliśmy i ja w sposób świadomy umożliwiłem teraz zabranie głosu zarówno przedstawicielowi Związku Banków Polskich, jak i drugiej stronie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Zapytam: kto z pań, panów senatorów chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oczywiście będę umożliwiał zabranie głosu, ale bardzo syntetycznie, bo my mamy opinię wszystkich państwa na piśmie. A więc naprawdę będę ograniczał dyskusję, bo o godzinie 12.30 będziemy mieć kolejne posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W zasadzie wiemy już, jak będziemy głosować – od strony technicznej oczywiście. Nie wiem, jak państwo będą decydować. W zasadzie mamy różnicę tylko na poziomie jednej poprawki między propozycją pani przewodniczącej i pana przewodniczącego Kleiną.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę o taką syntetyczną wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pan Paweł Grabowski, Polski Związek Instytucji Pożyczkowych.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Szanowne Panie i Szanowni Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Ja bardzo syntetycznie…</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Szanowni Państwo, w grudniu, kiedy było poprzednie posiedzenie, pojawił się taki oto argument, że jeżeli do Sejmu wpłynie przyjęty przez rząd projekt ustawy tożsamy z tym, który jest dzisiaj procedowany, to państwo podejmiecie decyzję w sprawie dalszego procedowania tego projektu. Taki projekt rządowy do Sejmu wpłynął, odbyło się jego pierwsze czytanie, dlatego też związek wnosi o to, aby zaniechać prac nad tym projektem – z tego względu, że jest on tożsamy z regulacją, która jest nieco szerszą regulacją i jest obecnie procedowana w Sejmie. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Po drugie, bardzo proszę państwa senatorów, żebyście mieli na uwadze fakt, że w najbliższych miesiącach – dosłownie w najbliższych miesiącach – właściwe komisje Parlamentu Europejskiego podejmą decyzję w sprawie kształtu nowej dyrektywy CCD 2, której implementacją jest ustawa o kredycie konsumenckim. Co więcej, w tym momencie projekt ustawy, który jest procedowany w Sejmie, jest w tzw. procedurze notyfikacji i w okresie standstill. Do końca marca nie można podejmować decyzji merytorycznych, ponieważ nie wiadomo, czy przepisy, które są procedowane w Sejmie, są niezgodne albo nie naruszają przepisów unijnych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">I trzecia kwestia, ostatnia. W toku procesu legislacyjnego u państwa w Senacie Główny Urząd Statystyczny wskazał, odnosząc się do tego obniżonego limitu kosztów pozaodsetkowych na czas pandemii, że w roku 2020 instytucje pożyczkowe, generalnie pożyczkodawcy, osiągnęły straty w wysokości 220 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Chciałbym również zwrócić państwa senatorów uwagę na to, że im niższy będzie limit kosztów pozaodsetkowych, tym wyższy będzie poziom wykluczenia konsumentów z legalnego rynku. O tym świadczy taki fakt, że instytucje pożyczkowe zrzeszone w Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych dokonują oceny zdolności kredytowej swoich klientów, konsumentów. Najczęściej w bazach danych – w BIK, w BIG-ach albo we własnych bazach danych. Tak więc chciałbym, żeby państwo senatorowie mieli świadomość tego, że według danych, którymi dysponuje PZIP, w pierwszych 5 kwartałach pandemii instytucje pożyczkowe wydały 3,5 miliona decyzji odmownych w sprawach o udzielenie pożyczki w związku z tym, że został obniżony limit kosztów pozaodsetkowych. Zatem jeżeli ten limit zostanie obniżony jeszcze bardziej, według propozycji państwa, to prawdopodobnie klienci nie będą w stanie osiągnąć niskich pożyczek na legalnym rynku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja mam tylko jedno pytanie: jakie stanowisko ma Polski Związek Instytucji Pożyczkowych co do projektu rządowego? Czy wy go popieracie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Panie Senatorze, nie popieramy projektu rządowego z tego względu…</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Nie popieramy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bo uzasadniał pan to, żeby wstrzymać nasze prace, tym, że jest projekt rządowy. Ale i tak macie do niego negatywne stanowisko. Okej.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Tak.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przedstawiciel Lewiatana, pan Adrian Zwoliński.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Też bardzo prosimy o syntetyczną informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Szanowni Panowie i Szanowne Panie Senator!</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Mam 2 kwestie.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Po pierwsze, co zostało już powiedziane, toczą się w tej chwili prace nad projektem rządowym i prace na poziomie unijnym w przedmiocie dyrektywy. Ciężko powiedzieć, w jakim celu prowadzić prace nad projektem, który jest de facto w wielu przypadkach tożsamy. A zatem tutaj również przychylalibyśmy się do zaniechania i niedublowania de facto prac, skoro toczone są one na poziomie parlamentarnym, na poziomie Sejmu, jako projekt rządowy. To jest sprawa nr 1.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Sprawa nr 2 dotyczy już kwestii merytorycznych. Niestety, przedstawiony projekt pozbawiony jest analizy ekonomicznej. Ciężko powiedzieć, czemu jest taki, a nie inny limit, oraz czemu są takie, a nie inne rozwiązania. Po prostu to nie jest w projekcie wyjaśnione w żaden sposób. A powinno być, jeśli wziąć pod uwagę, że mówimy o bardzo dużej, rozległej branży, która jest także pracodawcą. Po drugiej stronie mamy z kolei konsumentów, o czym było już mówione. Kwestia dostępu do legalnego rynku jest tutaj nie mniej istotna. W związku z tym podstawowe uzasadnienie na podstawie analizy ekonomicznej jest niezbędne. Tego, niestety, nie ma.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Zostały tu wspomniane straty szacowane przez GUS na 220 milionów według jednej z metodologii. Jest też inna metodologia, Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego, która właśnie wskazuje, że branże pożyczkowe w 2020 r. poniosły straty w wysokości 270 milionów. To jest wynik finansowy netto minus 56,2% w stosunku do 2019 r. Oczywiście w zależności od metodologii wynik może być różny, ale to jest również zupełnie ignorowane na poziomie tego projektu, proponującego takie, a nie inne rozwiązania, niestety, bez uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">W związku z tym – już konkluduję moją wypowiedź po to, aby, tak jak prosił pan przewodniczący, była ona zwięzła – rekomendowane jest czy sugerowane z naszej strony zaniechanie dalszych prac nad przedmiotowym projektem. Bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, ja mam tę niewdzięczną rolę, że muszę prowadzić obrady tak, żebyśmy zrealizowali porządek. A za 8 minut będziemy mieć następne posiedzenie połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oczywiście jeszcze panie i panowie senatorowie…</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, pan senator Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Krótkie pytanie do pani legislator: czy projekt sejmowy zawiera te same ograniczenia, które są w rozpatrywanym przez nas projekcie? I jak pani ocenia, kiedy ten projekt z Sejmu wyjdzie, czyli kiedy stanie się ustawą?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Mecenas?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Projekt rządowy nieco inaczej reguluje te kwestie, ale są to podobne zmiany. Inne współczynniki procentowe występują w projekcie rządowym i generalnie projekt rządowy jest dużo szerszy, obejmuje znacznie szerszą materię.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Z informacji wypływających z Sejmu wynika, że ten projekt został notyfikowany Komisji Europejskiej 27 grudnia 2021 r., a wyznaczony przez Komisję Europejską okres tzw. standstill, w czasie którego państwo członkowskie powinno odroczyć przyjęcie notyfikowanego projektu, upływa 28 marca 2022 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy ktoś z pań i panów senatorów ma jeszcze jakieś pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przystępujemy…</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Tak?</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#SenatorLidiaStaron">Jedno zdanie.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SenatorLidiaStaron">Chciałabym powiedzieć, że projekt rządowy jest dużo większy. To jest zupełnie coś innego, to jest przede wszystkim nadzór nad tymi firmami. I dlatego istnieje potrzeba notyfikacji. I tam to jest malutka część… Ale dla tych ludzi każdy dzień jest ważny, żeby…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję teraz głos legislatorom, bo chcemy procedować poprawki, które zostały zgłoszone. Proszę o podanie kolejności. A w szczególności chciałbym zapytać, czy poprawki pierwszą, trzecią i czwartą, o charakterze porządkującym, możemy poddać pod jedno głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Tak, jeśli nie ma głosów przeciwnych, to jak najbardziej te poprawki mogą być przegłosowane łącznie. To znaczy, poprawka pierwsza i trzecia muszą być przegłosowane łącznie, zaś czwarta może być przegłosowana razem z nimi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poddaję pod głosowanie poprawki pierwszą, trzecią i czwartą, czyli poprawki porządkujące projekt, poprawki o charakterze porządkującym.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">7 głosów za na sali.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów przeciwnych?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">4 senatorów.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">24 głosy za, bez głosów sprzeciwu, 5 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawki pierwsza, trzecia i czwarta zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Teraz mam pytanie do pani mecenas, bo mamy poprawkę drugą pani przewodniczącej i poprawkę pierwszą pana przewodniczącego. Jaka powinna być kolejność głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Wydaje się, że poprawka pana senatora Kazimierza Kleiny jest poprawką dalej idącą, w związku z tym w naszej ocenie ona powinna być przegłosowana jako pierwsza i ona, jeśli zostanie przyjęta, wykluczy poprawkę pani senator Lidii Staroń. A jeśli nie uzyska większości, to wówczas zostanie przegłosowana poprawka merytoryczna pani senator Lidii Staroń.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To jeszcze ostatnia prośba do pani mecenas: gdyby pani…</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SenatorLidiaStaron">Przepraszam… Ta moja. Chyba tak…</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja de facto chciałbym poprosić o syntetyczne przedstawienie. Chodzi o to, żeby państwo senatorowie wiedzieli, za czym będą głosować, czego dotyczy poprawka pani przewodniczącej i czego dotyczy poprawka pana przewodniczącego, jakie są między nimi różnice.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#SenatorLidiaStaron">…Bo to jest w całości.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani przewodnicząca chce przedstawić swoją?</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SenatorLidiaStaron">Przepraszam, tylko wydaje mi się, że ona jest dalej idąca, dlatego że dotyczy wszystkich tych sytuacji. Tu jest więcej… Czyli, że tak powiem, koszty pozaodsetkowe dotyczące pożyczki na ponad 3 miesiące są takie same. I to jest 15%. Czy tak?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Okej, wszystkich instrumentów. A poprawka pana…</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#SenatorLidiaStaron">To znaczy, 15% w jednym roku. Tak? I granica. Zaś…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">…przewodniczącego Kleiny?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#SenatorLidiaStaron">…tam są etapy. I dlatego ta jest dalej idąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">U pana senatora Kazimierza Kleiny są tak jakby 4 progi: 5% w przypadku, gdy okres kredytowania nie przekracza 90 dni, potem kolejno 10% i 30%, gdy okres…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To, Pani Mecenas, ja się absolutnie skłaniam ku temu, zgodnie z regulaminem, jako przewodniczący prowadzący, że poprawka pani senator jest dalej idąca.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, poddajemy pod głosowanie poprawkę pani przewodniczącej Staroń.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za jej przyjęciem?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">6 senatorów na sali jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">5 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">14 głosów za, 6 – przeciw, 10 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawka druga pani przewodniczącej została przyjęta i w związku z tym bezprzedmiotowa jest poprawka pierwsza pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kolejne poprawki, Pani Mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">To są poprawki do art. 2. I tutaj już państwo są zgodni co do tych poprawek – to znaczy pani senator Staroń i pan senator Kleina. One mają tożsame brzmienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czyli poprawki piata i szósta pani przewodniczącej oraz poprawki druga i trzecia pana przewodniczącego są tożsame co do treści.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poddaję je…</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Oddzielnie.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddzielnie?</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Proponowałabym oddzielnie.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czyli osobno poprawkę piątą i…</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za poparciem poprawki piątej?</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">4 głosy za.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">7 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">18 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 12 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przechodzimy do poprawki szóstej.</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za jej przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">5 głosów na sali za.</u>
<u xml:id="u-30.19" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-30.20" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-30.21" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał? Na sali oczywiście.</u>
<u xml:id="u-30.22" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">6 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-30.23" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.24" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">19 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 10 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-30.25" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-30.26" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poddaję pod głosowanie cały projekt, wraz z wcześniej przyjętymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-30.27" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za jego przyjęciem?</u>
<u xml:id="u-30.28" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">4 głosy na sali za.</u>
<u xml:id="u-30.29" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-30.30" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">6 głosów przeciwnych.</u>
<u xml:id="u-30.31" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.32" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-30.33" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.34" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">13 głosów za, 11 – przeciw, 5 senatorów się wstrzymało,</u>
<u xml:id="u-30.35" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że projekt został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-30.36" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani przewodnicząca będzie pełnić obowiązki senatora sprawozdawcy?</u>
<u xml:id="u-30.37" who="#Gloszsali">I równocześnie będzie reprezentować…</u>
<u xml:id="u-30.38" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">I reprezentować projekt w toku dalszych prac legislacyjnych?</u>
<u xml:id="u-30.39" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.40" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-30.41" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 31</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>