text_structure.xml 54.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 56</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Witam państwa serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej, posiedzeniu legislacyjnym, które niestety musieliśmy przesunąć z godziny 16.30 na teraz ze względu na opóźnienie poprzedniego spotkania, które przedstawiciele naszej komisji mieli z parlamentarzystami do Parlamentu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Witam serdecznie reprezentację Ministerstwa Finansów, z panem Patrykiem Łoszewskim, dyrektorem Departamentu Współpracy Międzynarodowej, na czele. Witamy panią podsekretarz stanu Barbarę Sochę z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, która jest z nami zdalnie, wraz z zespołem. Witam serdecznie przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, z panem wiceministrem Maciejem Miłkowskim na czele. Witam Ministerstwo Sprawiedliwości, na czele z panem Sebastianem Kaletą, sekretarzem stanu, który jest obecny zdalnie, wraz z zespołem. I witam eurodeputowanego, pana Łukasza Kohuta, obecnego zdalnie, oraz pana Roberta Lisieckiego z Konfederacji „Lewiatan”. Witam także naszych ekspertów. Po wczorajszym, intensywnym dniu jeden z nich, pan Filip Kaczmarek, podłączył się ponownie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę państwa, przechodzimy od razu do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proponuję zmianę kolejności rozpatrywania punktów. Zaczęlibyśmy od punktu obecnie mającego nr 5, potem 6, potem 7, a potem realizowalibyśmy pozostałe, według kolejności.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy jest zgoda członków komisji na takie procedowanie?</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie ma zastrzeżeń, a więc znowelizowany porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zaczniemy w związku z tym od punktu, który był punktem piątym: wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie ram środków służących zapewnieniu zaopatrzenia w medyczne środki przeciwdziałania mające znaczenie w sytuacjach kryzysowych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego na poziomie Unii.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przedstawia Ministerstwo Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Dziękuję bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">16 września Komisja Europejska przyjęła 2 projekty. Pierwszy: o powołaniu europejskiego Urzędu do spraw Gotowości i Reagowania na wypadek Stanu Zagrożenia Zdrowia, w skrócie HERA, który reguluje sposób działania w trybie gotowości; oraz drugi: projekt rozporządzenia Rady w sprawie ram dla działań mających na celu zapewnienie dostaw medycznych środków zapobiegawczych niezbędnych w sytuacjach kryzysowych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego na poziomie Unii – i tu chodzi o działania w trybie kryzysowym. Ta instytucja powołana została w celu przeciwdziałania stanowi zagrożenia zdrowia publicznego, wykrywania go i szybkiego reagowania na nie. Będzie ona odpowiedzialna za opracowanie, szybkie nabywanie i dystrybucję leków, szczepionek i innych produktów leczniczych i materiałów, maseczek czy innych produktów niezbędnych do działania. Została ona – ta instytucja – utworzona jako wewnętrzna struktura Komisji Europejskiej i zaczęła działać na początku tego roku. I ma ona zapewnić koordynację i usprawnienie działań na szczeblu Unii Europejskiej z uwzględnieniem istniejących struktur, i unijnych, i krajowych. Zarząd tej instytucji składa się ze wszystkich państw członkowskich, Polska jest również w tym zarządzie. Ta instytucja obejmuje bardzo szeroki zakres działania, zresztą cały czas ten zakres jest jeszcze nieuzgodniony ostatecznie, jest tworzony. Ale Polska poparła propozycję utworzenia tego rozporządzenia ze względu na te zakresy działania. Byliśmy członkami… Widzieliśmy, jak to wyglądało na poziomie pandemii. I wspólne zakupy, i współpraca, wspólne działania były właśnie elementem tego, że taka instytucja została utworzona.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Zadania są także powiązane z aktualnymi programami, programem „Unia Europejska dla zdrowia” oraz wdrażaną aktualnie strategią farmaceutyczną, która w tym roku ma być kończona. I aktualnie są realizowane jeszcze zadania uzgadniające, jakie funkcje mają pełnić państwa członkowskie, jakie decyzje mają podejmować i jaki zakres zakupów ma ta struktura realizować. I czy państwa będą w tym zakresie współpracowały, czy będzie tak jak teraz, że były grupy zakupowe i poszczególne państwa mogły wchodzić do poszczególnych grup zakupowych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Projekt stanowiska rządu był przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich w końcu października, a sejmowa Komisja do Spraw Unii Europejskiej przyjęła to 1 grudnia ubiegłego roku. I pracujemy nadal w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jeszcze pani senator Danuta Jazłowiecka, jako nasz sprawozdawca.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jaką propozycję pani zgłasza, Pani Senator?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Rekomenduję przyjęcie stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Mam jedno krótkie pytanie. Wprawdzie państwo jeszcze pracujecie nad szczegółami tego dokumentu, niemniej jednak chciałabym zapytać, czy przewidujecie państwo, by ta rada, która zostanie powołana, miała uprawnienia do monitorowania prawidłowości zakupu leków przez poszczególne państwa członkowskie, tak by uniknąć nieprawidłowości, czy wręcz korupcji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Według tego, co na dzień dzisiejszy wiemy, nie ma takich uprawnień. W naszym przypadku… Akurat Polska ma bardzo dobry system zakupowy. Oczywiście to nie jest na tryb nagły, w trybie nagłym możemy w pewnym zakresie przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych kupować produkty lecznicze. No, ale na dzień dzisiejszy takich uprawnień, według nas, wspomniana instytucja nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Ja mam świadomość, że nie ma, bo państwo dopiero pracujecie nad tym dokumentem. Ale czy są takie sygnały, że będzie złożona propozycja, aby ta komisja, ta rada mogła monitorować zakupy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Nie, według nas nie ma, nie było takich głosów z innych państw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z pań i panów senatorów obradujących zdalnie ma jeszcze jakieś pytania? Nie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jak rozumiem, pani senator proponuje, aby komisja poparła projekt tego aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem tej propozycji pani senator sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zdalnie?</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">I proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jednogłośnie, 4 głosy za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pragnę potwierdzić, że wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie ram środków służących zapewnieniu zaopatrzenia w medyczne środki przeciwdziałania mające znaczenie w sytuacjach kryzysowych w przypadku stanu zagrożenia zdrowia publicznego na poziomie Unii został zaopiniowany przez komisję pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przechodzimy do punktu szóstego: wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej państwa członkowskie do podpisania, w interesie Unii Europejskiej, drugiego protokołu dodatkowego do Konwencji o cyberprzestępczości w sprawie wzmocnionej współpracy i ujawniania elektronicznego materiału dowodowego; oraz punktu siódmego: wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej państwa członkowskie do ratyfikowania, w interesie Unii Europejskiej, drugiego protokołu dodatkowego do Konwencji o cyberprzestępczości w sprawie wzmocnionej współpracy i ujawniania elektronicznego materiału dowodowego.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Oddaję głos przedstawicielowi Ministerstwa Sprawiedliwości, którym jest pan wiceminister Sebastian Kaleta, zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze, czy możemy prosić o włączenie mikrofonu? Bo niestety, ale pana nie słyszymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Już. Przepraszam, myślałem, że włączyłem.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">(Przewodniczący Bogdan Klich: Teraz już słyszymy. Bardzo proszę.)</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Bardzo dziękuję za zwrócenie uwagi.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">W zakresie Ministerstwa Sprawiedliwości pozostały 2 projekty decyzji rady, które mają na celu upoważnienie państw członkowskich do podpisania oraz ratyfikacji w interesie unii drugiego protokołu dodatkowego w sprawie wzmocnionej współpracy i ujawniania elektronicznego materiału dowodowego do Konwencji Rady Europy o Cyberprzestępczości. Wskazana konwencja pozostaje główną wielostronną konwencją w sprawie walki z cyberprzestępczością. Polska ratyfikowała ją w dniu 20 lutego 2015 r. Drugi protokół dodatkowy służy zapewnieniu wspólnych zasad na szczeblu międzynarodowym w celu wzmocnienia współpracy w zakresie zwalczania cyberprzestępczości i gromadzenia materiału dowodowego w formie elektronicznej na potrzeby postępowań przygotowawczych lub karnych. Otwarcie protokołu do podpisu zaplanowane zostało na maj tego roku.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Elektroniczny materiał dowodowy odgrywa coraz większą rolę w postępowaniach przygotowawczych, a dowody dotyczące wszelkich przestępstw są w coraz większym stopniu przechowywane w formie elektronicznej przez usługodawców w zagranicznych jurysdykcjach. Przyjęcie proponowanych przepisów pozytywnie wpłynie na zapewnienie odpowiednio skutecznej reakcji wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Zgodnie z art. 3 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z przyjęciem wspólnych zasad unijnych w omawianej dziedzinie materia ta objęta jest wyłącznymi kompetencjami Unii Europejskiej. Przyjęcie decyzji rady usunie przeszkodę proceduralną i umożliwi rozpoczęcie krajowych prac związanych z podpisaniem i ratyfikowaniem drugiego protokołu dodatkowego. Ponieważ drugi protokół dodatkowy zawiera postanowienia dotyczące bezpośrednio wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w konstytucji oraz innych spraw uregulowanych w ustawie, podlega ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Drugi z wymienionych projektów dotyczy upoważnienia państw członkowskich do ratyfikacji drugiego protokołu. Rozdzielenie 2 projektów wynika jedynie z przyjętej przez Komisję Europejską podstawy prawnej, gdyż nie różnią się istotnie pod względem treści. Zawarcie umowy międzynarodowej przez Unię Europejską wymaga uzyskania zgody Parlamentu Europejskiego, podczas gdy do przyjęcia decyzji o podpisaniu nie jest to wymagane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka jest sprawozdawcą komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Ja mam nadzieję, że kolejnym krokiem – tu mam pytanie do pana ministra – będzie przygotowanie rozporządzenia, które będzie regulowało, na jakich zasadach ta współpraca ma wyglądać. I mam nadzieję, że również ta współpraca doprowadzi do sytuacji, że unikniemy takich momentów, jakie mamy w naszym kraju, kiedy publikowane są maile pana ministra Dworczyka i tak naprawdę nic się z tym nie dzieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Panie Przewodniczący, ta druga kwestia nie jest bezpośrednio związana z treścią tych dokumentów, niemniej jednak generalnie istota unijnego prawa dotyczącego elektronicznego materiału dowodowego – a pragnę przypomnieć, że trwają również prace nad tak zwanym rozporządzeniem e-evidence – zmierza ku temu, by państwa członkowskie umożliwiały współpracę swoim służbom w zakresie pozyskiwania nośników elektronicznych, danych elektronicznych zgromadzonych na nośnikach do prowadzonych postępowań. Te dokumenty… Ten obrót odbywa się również na podstawie dyrektywy w sprawie europejskiego nakazu dochodzeniowego w sprawach karnych, jeśli polskie organy potrzebują skorzystać z takiego narzędzia. Tutaj to będzie kolejne narzędzie, które pozwoli po prostu sprawnie pozyskiwać dowody polskim organom, ale także pozyskiwać służbom innych państw dowody, które są w jurysdykcji polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze, ja rozumiem, że to, co pan powiedział o punkcie szóstym, dotyczy także punktu siódmego, tzn. że jeżeli to upoważnienie zostanie udzielone, to wtedy będzie musiał być uruchomiony proces ratyfikacyjny według konstytucji każdego z krajów członkowskich Unii Europejskiej, także w Polsce. Czyli że do tej decyzji rady… Znaczy inaczej: do tego drugiego protokołu dodatkowego, do konwencji jeszcze wrócimy. Czy ja dobrze rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Tak, skoro jest planowane, że ratyfikacja będzie udzielana na podstawie ustawy, to wówczas ta ustawa ratyfikująca będzie podlegała pełnemu procesowi legislacyjnemu z udziałem Sejmu oraz Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">I rozumiem, że w obu przypadkach, i w przypadku punktu szóstego, i siódmego, będzie musiał być przeprowadzony proces ratyfikacyjny, jeżeli ten protokół dodatkowy do konwencji o cyberprzestępczości będzie miał być uznany przez Polskę. W obu wypadkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Tak jak wskazałem, treść tych protokołów jest tożsama, ale one są z różnych podstaw. I wynika z tego… Tutaj co do tego drugiego istota jest taka, żeby Unia Europejska była stroną tej umowy. Tak więc z pewnością zakres treści tego protokołu i tych nowych regulacji, które są nim objęte, będzie przedmiotem obrad parlamentu. Niemniej jednak, jak mi się wydaje…</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">…w kontekście pana pytania, to będzie raczej tylko ustawa ratyfikująca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa obradujących zdalnie ma jakieś pytania, uwagi? Nie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W związku z tym jaka jest rekomendacja ze strony pani senator?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Jeszcze zanim rekomendacja, to chciałabym powiedzieć, że ja mam odmienne zdanie niż pan minister. Otóż uważam, że to ma bardzo duży związek z tym, co się dzieje, z e-mailami pana Dworczyka. Ponieważ tak naprawdę te działania, o których tu mowa, mają służyć zapewnieniu, na szczeblu międzynarodowym, wspólnych zasad reagowania, zwalczania cyberprzestępczości. Tak więc to jest szalenie istotne, to nie pozwoli na to, byśmy po prostu tylko bez przerwy czytali te e-maile. Chodzi o to, żeby państwo reagowało.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Z uwagi na to, że państwo akceptujecie to stanowisko, ja chciałabym rekomendować komisji akceptację, w obu przypadkach, stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Stawiam zatem pod głosowanie wniosek, aby komisja poparła stanowisko rządu, zgodnie z rekomendacją pani senator.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem takiego stanowiska komisji?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zdalnie?</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Mamy znów jednogłośność, bo 4 głosy za, bez głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Potwierdzam, że wnioski z punktów szóstego i siódmego uzyskały aprobatę Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo, Pani Senator, za wykonaną pracę.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przechodzimy, proszę państwa, do punktu pierwszego: wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Ukrainie. Bardzo na czasie, bardzo ważny punkt.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę Ministerstwo Finansów o przedstawienie stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pan minister, pan dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej Patryk Łoszewski ma głos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Mam przyjemność przedstawić stanowisko rządu do wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Ukrainie. Pomoc makrofinansowa jest formą wsparcia finansowego udzielanego przez Unię Europejską krajom partnerskim doświadczającym trudności związanych z ich bilansem płatniczym. Jest ona przeznaczona dla państw korzystających z programu wsparcia Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Ma charakter wyjątkowy, jest przyznawana w indywidualnych przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Bieżąca eskalacja napięć geopolitycznych ma szkodliwy wpływ na i tak już bardzo napiętą, niepewną sytuację i stabilność gospodarczą i finansową Ukrainy, a co więcej, utrzymujące się zagrożenia dla bezpieczeństwa spowodowały znaczący odpływ kapitału za granicę. Na podstawie najnowszych prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego brak dostępu do rynków kapitałowych w bieżącym roku oznaczałby dla Ukrainy zwiększenie luki finansowej o co najmniej 2,5 miliarda dolarów. I to są przyczyny, dla których Komisja Europejska przedłożyła wniosek w sprawie przyznania Ukrainie pomocy makrofinansowej w wysokości 1,2 miliarda euro. Ta pomoc jest przyznawana w formie pożyczek. Warto w tym miejscu też wspomnieć, że realizacja tej pomocy ma iść w parze ze wsparciem z budżetu unijnego w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej – to będzie kwota 120 milionów euro w formie dotacji, która ma służyć wzmocnieniu wysiłków Ukrainy w zakresie budowania państwowości. To jest coś niezależnego, one idą różnymi wnioskami, ale można powiedzieć, że wspólnie.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Wracając do samej tej pomocy makrofinansowej: ona będzie wypłacana w przeciągu 12 miesięcy, rozłożona na 2 transze. Transza pierwsza będzie wypłacona niezwłocznie po przyjęciu tego wniosku i po podpisaniu Memorandum of Understanding z Ukrainą. Druga transza będzie wypłacana w przeciągu kilku miesięcy i ona będzie już powiązana wprost z taką standardową procedurą wypełniania zobowiązań, jakby wdrażania tego wspólnego programu z Międzynarodowym Funduszem Walutowym, czyli w tzw. ramach uzgodnionych w protokole ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Warto wiedzieć, skąd pochodzą te środki. Wspomniane 1,2 miliarda euro to są środki, które komisja pożycza na rynkach kapitałowych i następnie odpożycza Ukrainie. I żeby móc to zrobić, komisja musi być wsparta gwarancją ujętą w budżecie unijnym. I ta gwarancja w tym przypadku jest w kwocie 108 milionów euro.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Teraz parę zdań na temat stanowiska rządu i negocjacji. Rząd w pełni popiera działania pomocowe na rzecz Ukrainy. Od początku przedstawiciele rządu byli w tych dyskusjach bardzo aktywni, byli tymi, którzy mocno wspierali szybkie procedowanie, szybkie działania, przyjęcie tej decyzji bez zmian. Tak że poparliśmy silnie Komisję Europejską. Poparliśmy także to rozwiązanie z wypłatą drugiej transzy wiążącej się z postępami w zakresie uzgodnionych reform. I prace nad tym wnioskiem idą sprawnie, on już został przyjęty przez Parlament Europejski w ubiegłym tygodniu, jak również wczoraj przez Radę do Spraw Zagranicznych Unii Europejskiej. Tak że jesteśmy dobrej myśli.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieFinansowPatrykLoszewski">Dziękuję bardzo. Jeśliby były pytania, to z przyjemnością…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zanim oddam głos panu senatorowi sprawozdawcy, chcę powiedzieć o tym, że ogromnie sobie cenimy – i podczas różnych rozmów z naszymi przyjaciółmi ukraińskimi podnosiliśmy to – że Komisja Europejska zareagowała tak szybko. Bo to przecież 2 tygodnie temu, jeśli dobrze pamiętam, została przekazana opinii publicznej informacja o tym, że Komisja Europejska jest gotowa wystąpić, rozpocząć taką procedurę przyznania 1 miliarda 200 milionów euro dla Ukrainy. Bardzo sobie cenimy szybką decyzję, szybką reakcję ze strony Parlamentu Europejskiego, który chyba w ubiegłym tygodniu podjął w tej sprawie stosowną uchwałę. Jeżeli pan minister jeszcze dodaje do tego decyzje ministrów spraw zagranicznych na wczorajszym posiedzeniu rady, aprobujące tamte działania, to świadczy to o tym, że w sytuacji krytycznej, absolutnie krytycznej Unia Europejska potrafi szybko działać. I z tego jesteśmy bardzo zadowoleni. I wyrażaliśmy to, powtórzę raz jeszcze, podczas spotkań z naszymi partnerami ukraińskimi, którzy też – a właściwie oni przede wszystkim – sobie to cenią.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pan poseł Łukasz Kohut…</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">A, nie, Panie Pośle, moment. Wcześniej jeszcze stanowisko naszego sprawozdawcy, pana senatora wiceprzewodniczącego Aleksandra Szweda.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę Panie Senatorze. Zdalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#SenatorAleksanderSzwed">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#SenatorAleksanderSzwed">W zasadzie większość kwestii już tutaj podniósł pan minister. Ja w pełni zgadzam się ze stroną rządową co do konieczności szybkiego przyjęcia przedmiotowej decyzji bez zmian, a także powiązania wypłaty drugiej transzy pożyczki z postępem w reformach.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#SenatorAleksanderSzwed">Odniosę się tylko do zasady pomocniczości. Ze względu na ograniczenia budżetowe państwa członkowskich oraz konieczność koordynacji pomocy, by zmaksymalizować jej zakres i skuteczność, cel inicjatywy, tj. przywrócenie stabilności makroekonomicznej na Ukrainie w perspektywie krótkoterminowej, nie może zostać współcześnie osiągnięty samodzielnie przez państwa członkowskie. Tak więc w związku z tym, że działania objęte rozporządzeniem mogą być podjęte wyłącznie na szczeblu Unii Europejskiej, projekt należy uznać za zgodny z zasadą pomocniczości.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#SenatorAleksanderSzwed">Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Ukrainie.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#SenatorAleksanderSzwed">Dziękuje bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze, za rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pan poseł Łukasz Kohut chciałby zabrać głos w dyskusji. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoLukaszKohut">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący, za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoLukaszKohut">Zgadzam się z panem, Panie Przewodniczący: to była chyba najszybsza decyzja w historii Unii Europejskiej. I, tak jak pan minister powiedział, te destrukcyjne skutki polityki Putina na Wschodzie, no, nie ograniczają się tylko do kwestii bezpieczeństwa, lecz także mają jednak aspekt finansowy. I ta rosyjska polityka destabilizacji oznacza dla Ukrainy ogromne straty materialne. Wiele zagranicznych firm, obawiając się wojny, po prostu rezygnuje z inwestowania na Ukrainie. Wiele linii lotniczych omija ukraińską przestrzeń powietrzną. Myśmy dostali takie badania, że w samym styczniu 17% przedsiębiorstw European Business Association rozważało przeniesienie się na zachód Ukrainy, a 10% rozważało w ogóle opuszczenie tego kraju. Tak więc szacuje się, że ta rosyjska polityka gróźb i szantażu kosztuje Ukrainę od 2 do 3 miliardów dolarów miesięcznie. I właśnie dlatego na ostatniej sesji plenarnej w Strasburgu zatwierdziliśmy tę specjalną pomoc dla Ukrainy zaproponowaną przez komisję. To jest, tak jak pan minister powiedział, 1 miliard 200 milionów euro w ciągu najbliższego roku w takich 2 transzach. Pierwsza transza, 600 milionów euro, ma trafić na Ukrainę już na przełomie marca i kwietnia, tak więc to jest naprawdę bardzo, bardzo, szybko. Dodatkowo Komisja Europejska podwoiła taką dwustronną pomoc dla Ukrainy, dokładnie mowa tu o 120 milionów euro.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoLukaszKohut">Myślę, że teraz też jest czas na odważne decyzje Polski. Bo mówi się o tych sankcjach unijnych, które dzisiaj, za chwilę zostaną ogłoszone tutaj, w Brukseli, ale wydaje mi się, że to jest ważne, żeby Polska podjęła odważne decyzje. Importowanie rosyjskiego węgla w obliczu groźby Putinowskiej agresji jest nie tylko ciosem w Ukrainę, lecz także w te interesy krajowe, które mamy, zwłaszcza oczywiście na Górnym Śląsku. Apeluję tutaj, z tego miejsca do polskiego rządu o całkowite i natychmiastowe zatrzymanie po prostu importu węgla z Rosji, Białorusi i Donbasu. Ani jednej tony rosyjskiego węgla więcej. Tym bardziej że to jest naprawdę dobra okazja, żeby po prostu pomóc polskiemu, śląskiemu górnictwu w czasie tej trudnej transformacji energetycznej. Wystarczy po prostu zmniejszyć te horrendalne podatki i opłaty, które ciążą na górnictwie, i do czasu zakończenia tej transformacji energetycznej po prostu wykorzystać do końca polskie złoża.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoLukaszKohut">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy są jakieś głosy w dyskusji w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Skoro nie, to przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto z państwa jest za rekomendacją pana senatora sprawozdawcy, aby tę decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady zaopiniować pozytywnie?</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto z państwa jest za?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zdalnie?</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">I proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jednogłośnie, 4 głosy za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Potwierdzam, że wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Ukrainie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Byłoby, wydaje mi się, bardzo wskazane, gdyby pan zechciał podzielić się z nami tymi swoimi szczegółowymi notatkami. Tak żeby coś z tego zostało na papierze. Pierwszy raz o to proszę, dlatego że sprawy są na tyle szybkie… Żebyśmy po prostu wszyscy, jako członkowie komisji, mieli dostęp do tego materiału jak najszybciej. Proszę, krótko mówiąc, o przesłanie tego materiału, z którego pan korzystał. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">(Dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Finansów Patryk Łoszewski: Oczywiście.)</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę państwa, przechodzimy do punktu drugiego.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Głos będzie miał również pan dyrektor, w imieniu Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do uprawnień nadzorczych, sankcji, oddziałów z państw trzecich i ryzyka z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego oraz zmieniająca dyrektywę 2014/59/UE.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę, Panie…</u>
          <u xml:id="u-28.18" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">(Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów Jarosław Niezgoda: Dziękuję, Panie Przewodniczący…)</u>
          <u xml:id="u-28.19" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.20" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Aha, dobrze, przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.21" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę w takim razie o przedstawienie stanowiska w imieniu ministra finansów pana Patryka Łoszewskiego…</u>
          <u xml:id="u-28.22" who="#Gloszsali">Dyrektora Niezgodę.</u>
          <u xml:id="u-28.23" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">…pana dyrektora Niezgodę, tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Stanowisko rządu będzie od razu do punktu drugiego i trzeciego, tzn. też do wniosku legislacyjnego COM(2021) 664…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">To skoro tak, Panie Dyrektorze, to proszę mi pozwolić odczytać, żeby formalnościom się stało zadość.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Rozpatrujemy zatem punkt drugi, wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego, także punkt trzeci, wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie w odniesieniu do wymogów dotyczących ryzyka kredytowego, ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej, ryzyka operacyjnego, ryzyka rynkowego oraz poziomu wyjściowego. A zatem rozpatrujemy łącznie punkty drugi i trzeci, tak oznakowane w pierwszej wersji naszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Dyrektorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu do wniosków Komisji Europejskiej COM(2021) 663 i COM(2021) 664.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Propozycje zawarte we wnioskach uwzględniają wskazane przez Komitet Bazylejski reformy ram ostrożnościowych dla instytucji kredytowych. To tzw. finalizacja Bazylei III. Rząd RP co do zasady pozytywnie ocenia treść wniosków, przy założeniu, że zostanie zapewniona zgodność z rozwiązaniami zawartymi w Bazylei III, przy zachowaniu istniejącej w obecnych przepisach rozporządzenia CRR równowagi pomiędzy państwami macierzystymi i goszczącymi. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej popiera wprowadzenie tzw. poziomu wyjściowego, output floor, jednakże powinien on być stosowany na każdym poziomie konsolidacji, tzn. na poziomie indywidualnym, skonsolidowanym i subskonsolidowanym. Zastosowanie takiego podejścia zredukowałoby ryzyko transferu kapitału z podmiotu zależnego, ze spółki córki, do podmiotu dominującego, do spółki matki.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Rząd RP popiera zmiany mające na celu harmonizację praktyk nadzorczych oraz zmiany w systemie sankcji administracyjnych, jednakże te regulacje wymagają doprecyzowania, zwłaszcza w zakresie przepisów umożliwiających Europejskiemu Bankowi Centralnemu dokonywanie oceny transakcji podziału, lub łączenia podmiotów z wyłączeniem udziału krajowych organów nadzorczych. Doprecyzowania według rządu RP wymaga także metoda kalkulacji kapitału na ryzyko operacyjne, aby zapewnić wystarczającą wrażliwość wymogu kapitałowego na historyczny poziom strat operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">Istnieje także potrzeba analizy, przy uwzględnieniu specyfiki krajowych organów nadzoru państw członkowskich, propozycji zakazu zatrudniania przez określony czas byłych członków i pracowników organu nadzoru w instytucjach bezpośrednio nadzorowanych przez te osoby.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegowMinisterstwieFinansowJaroslawNiezgoda">I na koniec: wartym poparcia jest też objęcie nadzorem oddziałów z państw trzecich oraz tworzenie dla nich jednolitych ram ostrożnościowych, a także uwzględnienie w regulacjach ostrożnościowych ryzyk z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję również.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Senatorem sprawozdawcą jest pan senator Kazimierz Kleina, i w jednym, i w drugim przypadku.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę pana senatora o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SenatorKazimierzKleina">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#SenatorKazimierzKleina">Regulacje, o których mówił tutaj pan dyrektor, są niezwykle ważne dla naszego systemu finansowego. To materiał bardzo skomplikowany. Rzeczywiście, dotyczy ram ostrożnościowych związanych z przepływem kapitału pomiędzy spółkami córkami a spółkami matkami. I szczególnie ważny jest z punktu widzenia tych krajów, gdzie są spółki córki. I, jak myślę, te propozycje, które zostały przedstawione przez pana dyrektora i które są w stanowisku rządu, są rzeczywiście istotne. Ja popieram te rozwiązania i proponuję, aby nasza komisja też poparła te rozwiązania, z tymi doprecyzowaniami, które proponuje właśnie rząd, aby bardziej precyzyjnie zapisać uwagi związane z transferem kapitału ze spółek córek do spółek matek, także żeby wspomniane kwestie związane z nadzorem krajowym były uwzględnione w przepisach dotyczących ram ostrożnościowych.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#SenatorKazimierzKleina">Konkludując: rekomenduję przyjęcie tego dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Rekomendacja jest jasna, pan senator Kleina rekomenduje przyjęcie projektu aktu prawnego z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy tak, Panie Senatorze?</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">(Senator Kazimierz Kleina: Dokładnie tak.)</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem takiej rekomendacji?</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto z państwa jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zdalnie?</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">I poproszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jednogłośnie, 6 głosów za, brak głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Obydwa akty prawne zostały zaopiniowanie przez komisję tak, jak to rekomendował senator sprawozdawca.</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Państwu senatorom, którzy dopiero przyszli, usprawiedliwieni ze względu na inne obowiązki, chciałbym powiedzieć, że przyjęliśmy już bardzo ważny dokument, projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Ukrainie, 1 miliard 200 milionów zł, to jest to, o czym często mówiliśmy jak…</u>
          <u xml:id="u-34.13" who="#Gloszsali">Euro.</u>
          <u xml:id="u-34.14" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">1 miliard 200 milionów euro. To jest to, o czym często mówiliśmy jako o szybkiej reakcji ze strony Unii Europejskiej. I rzeczywiście, potwierdza się, że w ciągu 2 tygodni… że Unia Europejska jest w stanie tak szybko działać. Wczoraj, jak usłyszeliśmy, Rada do Spraw Zagranicznych Unii Europejskiej potwierdziła ten projekt. To duży projekt i niezmiernie istotny. A pan minister, pan dyrektor się zobowiązał, że wyposaży nas też w dane, które przedstawiał dzisiaj podczas posiedzenia komisji, tak żebyśmy mogli nimi dysponować.</u>
          <u xml:id="u-34.15" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przechodzimy do ostatniego punktu… Nie, przepraszam, przedostatniego punktu: wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych.</u>
          <u xml:id="u-34.16" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej ma głos, pani wiceminister Barbara Socha, zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-34.17" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">W grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych. I ten projekt dyrektywy został niezwłocznie po ogłoszeniu skierowany przez nasz resort do opinii wszystkich 9 organizacji, partnerów społecznych. W odpowiedzi wpłynęły stanowiska 3 organizacji pracodawców oraz 2 związków zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Projekt stanowiska rządu w odniesieniu do tego projektu dyrektywy został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich 30 grudnia i przekazany do parlamentu 27 stycznia. Sejmowa Komisja do Spraw Unii Europejskiej podzieliła stanowisko rządu w sprawie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Celem dyrektywy jest poprawa warunków pracy i praw socjalnych osób pracujących za pośrednictwem platform internetowych. W szczególności dyrektywa dąży do zapewnienia, by osoby pracujące za pośrednictwem platform miały lub mogły uzyskać właściwy status zatrudnienia, a w konsekwencji mogły uzyskać dostęp do praw pracowniczych i praw w zakresie ochrony socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Po drugie, dyrektywa dąży do zapewnienia sprawiedliwości i przejrzystości w zarządzaniu algorytmicznym, czyli w stosowaniu zautomatyzowanych systemów monitorowania pracy oraz podejmowania decyzji dotyczących osób wykonujących pracę za pośrednictwem platform.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">I po trzecie, dyrektywa dąży do zwiększenia przejrzystości i świadomości na temat wprowadzanych zmian, m.in. w stosowanych algorytmach pracy platformowej, oraz do poprawy egzekwowania przepisów.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Rząd generalnie podziela opinię o potrzebie zapewnienia odpowiedniej ochrony osobom świadczącym pracę za pośrednictwem platform. W szczególności rząd popiera kierunkowo rozwiązania dotyczące ustalenia statusu osób świadczących pracę za pośrednictwem cyfrowych platform. Wątpliwości budzą jednak proponowane definicje, zwłaszcza cyfrowej platformy pracy, które wydają się zbyt szerokie i nieostre. I również budzą wątpliwości rozwiązania w zakresie możliwości ustalenia istnienia stosunku pracy poprzez domniemanie prawne.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Godne poparcia są zawarte w dyrektywie inne propozycje, m.in. nałożenia na cyfrowe platformy pracy obowiązków związanych z zapewnieniem pracownikom bezpiecznych warunków pracy, zobowiązania platform do zgłaszania pracy wykonywanej za ich pośrednictwem do odpowiednich instytucji do spraw pracy w państwie członkowskim czy nałożenia na platformę obowiązku udostępniania odpowiednim urzędom danych dotyczących liczby osób wykonujących pracę za ich pośrednictwem i ich statusu.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Wyjaśnienia w toku prac nad projektem dyrektywy wymagają liczne kwestie dodatkowe, w tym m.in. spójność projektowanych przepisów z krajowymi regulacjami z zakresu prawa pracy, a także zakres obowiązku wzmocnienia kontroli inspekcji oraz opracowania wytycznych dla organów egzekwowania prawa w świetle krajowych rozwiązań dotyczących Państwowej Inspekcji Pracy, która jest niezależnym organem, podlegającym Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Reasumując, w toku prac nad przedmiotowym projektem dyrektywy będziemy dążyć do przyjęcia takich regulacji, które zapewnią odpowiednią ochronę osobom wykonującym pracę za pośrednictwem platform i które w jak największym zakresie będą uwzględniały polskie ramy prawne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pan senator Marek Plura jest naszym sprawozdawcą. Panie Senatorze, bardzo proszę o pański głos w tej sprawie i projekt naszej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SenatorMarekPlura">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#SenatorMarekPlura">Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#SenatorMarekPlura">To kolejny z ważnych projektów, nad którymi dziś się pochylamy. Zjawisko pracy zdalnej, zwłaszcza z użyciem tego typu platform, o których mówimy, nasiliło się, a może tylko uwidoczniło się bardziej w okresie pandemii koronawirusa. Tutaj musimy funkcjonować. Niemniej jednak trzeba przyjąć, że jest zjawiskiem stałym. I, jak to zwykle bywa na początku w tego typu sytuacjach, dotykają go poniekąd różne nadużycia, zdarzają się sytuacje patologiczne pomiędzy osobami wykonującymi pracę a pracodawcami lub zleceniodawcami. Dlatego uważam, że sam projekt jest pożyteczny, wręcz niezbędny. Ale też chciałbym, żeby nasza komisja poparła stanowisko rządu z tymi ważnymi uwagami. Jeszcze, jak rozumiem, nie zastrzeżeniami, bo to są pewne deklaracje co do dalszych prac nad ostatecznym kształtem tych rozwiązań, jakie przyjmiemy. Tak więc rekomenduję pozytywne zaopiniowanie stanowiska rządu w tej sprawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Opinia pana senatora jest jasna. Kto z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem, za poparciem przez komisję projektu tego aktu prawnego wraz z uwagami rządu, jak to proponuje senator sprawozdawca?</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zdalnie?</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SenatorMarekPlura">Przepraszam, nie słyszę pana przewodniczącego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jeszcze raz: jeszcze jeden punkt, punkt ostatni… nie, przedostatni. Akty ustawodawcze bez uwag – propozycja: COM(2021) 757, COM(2021) 759… muszę założyć okulary… COM(2021) 776, COM(2021) 817, COM(2021) 832, COM(2021) 997, COM(2021) 998, COM(2022) 004, COM(2022) 026. To są akty prawne, co do których komisja proponuje, aby zostały przyjęte bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa jest innego zdania?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zdalnie?</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Z związku z tym stwierdzam, że komisja przyjęła te akty ustawodawcze bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">I punkt ostatni: akty nie ustawodawcze, w sprawie których komisja nie będzie występowała o stanowisko rządu, taka jest propozycja prezydium. To są akty COM(2021) 746, COM(2021) 781, COM(2021) 783, COM(2021) 785, COM(2021) 833, COM(2021) 834, COM(2022) 6, COM(2022) 9, COM(2022) 22, COM(2022) 23, COM(2022) 33, COM(2022) 38.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa jest innego zdania? Nie.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W związku z tym potwierdzam, że w sprawie wymienionych przeze mnie aktów nieustawodawczych komisja nie wystąpi o stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">To wszystkie punkty na tym posiedzeniu. Bardzo dziękuję państwu za obecność na tak ad hoc zwołanym posiedzeniu komisji spraw zagranicznych. Obiecuję, że takich zaskoczeń nie będzie wiele w przyszłości. Ale też chciałem wykorzystać dzisiejszą okazję, że jesteśmy prawie wszyscy, żeby nadrobić te małe zaległości.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jak rozumiem, teraz jesteśmy na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-40.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">No, to dobrze.</u>
          <u xml:id="u-40.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę państwa, w takim razie bardzo dziękuję za udział i cieszę się z tej 100-procentowej jednomyślności pomiędzy członkami komisji reprezentującymi różne grupy polityczne.</u>
          <u xml:id="u-40.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-40.14" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 42</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>