text_structure.xml
38 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 19</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dzień dobry państwu. Otwieram osiemdziesiąte pierwsze posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Informuję państwa, że nasze posiedzenie, jak zawsze zresztą, jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Od razu zapytam, czy są na sali osoby, które wykonują działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Szanowni Państwo, chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć zdalny udział w posiedzeniu, mają połączenie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dobrze, dziękuję…</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Ale ma połączenie, tak?</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Witam wszystkich państwa senatorów oraz naszych gości – zarówno tych na sali, jak i tych obradujących zdalnie. Ministerstwo Spraw Zagranicznych reprezentuje dzisiaj pan wiceminister Paweł Jabłoński – witam pana ministra – oraz pan Marek Kuberski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Rozwojowej. Witam pana dyrektora. Ministerstwo Finansów zdalnie reprezentuje pan Piotr Patkowski, wiceminister, oraz panowie Robert Krzyśków i Wacław Kucharek. Witam panów. Kancelarię Prezesa Rady Ministrów reprezentuje sekretarz stanu w KPRM pan Adam Andruszkiewicz oraz panowie Robert Kroplewski i Bartosz Makowiecki – witam panów – a Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pan Daniel Mańkowski, dyrektor Departamentu Prawnego, oraz pan Artur Zwaliński. Witam panów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Świetnie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Związek Miast Polski reprezentuje pan Marek Wójcik. Witam pana.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę państwa, chciałbym zapytać, czy mają państwo jakieś uwagi do porządku obrad naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie słyszę, nie widzę.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Chciałbym zaproponować zmianę w porządku obrad i wykreślić pkt 3, który zostałby przeniesiony na następne posiedzenie – ze względu na nieobecność sprawozdawcy. A zatem będziemy realizować porządek obrad według pozostałych punktów, zgodnie z odpowiednią numeracją.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zaczynamy od punktu pierwszego: projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Ten projekt przedstawi nam w imieniu ministra finansów pan minister Piotr Patkowski.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Dzień dobry, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu do projektu budżetu Unii Europejskiej na rok 2022.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Projekt budżetu został opublikowany przez Komisję 8 czerwca, a publikacja dokumentów w językach narodowych nastąpiła 9 lipca. Procedura pisemna oficjalnego zatwierdzania stanowiska przez Radę zakończyła się 6 września jednomyślną akceptacją. Porozumienie zakłada obniżenie przygotowanego przez Komisję projektu budżetu o 1,4 miliarda euro w środkach na zobowiązania oraz o 724 miliony euro w środkach na płatności. Budżet na 2022 r. ma za cel w dalszym ciągu zwiększanie skuteczności unijnej polityki spójności i rolnictwa – każdy z tych działów w płatnościach obejmuje 1/3 środków budżetu unijnego – oraz wspieranie konkurencyjności w Unii. Priorytetami wydatków w roku 2022 są także działania związane ze wspieraniem zielonej i cyfrowej transformacji. Kryzys spowodowany pandemią COVID pokazał również, że wyższy priorytet należy nadać finansowaniu zdrowia. Stworzenie kompleksowych ram zapobiegania przyszłym kryzysom, gotowości i reagowania w sytuacji kryzysowych w Unii wymaga działań wzmacniających i wspierających systemy opieki zdrowotnej poszczególnych państw członkowskich. Kolejnym kluczowym celem budżetu Unii jest migracja i bezpieczeństwo.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Komisja zaproponowała całkowitą wysokość środków na zobowiązania na poziomie 167 miliardów 800 milionów euro, co stanowi prawie 1,12% dochodu narodowego brutto Unii. W porównaniu do roku 2021 jest to spadek o 0,6%. Całkowita wysokość środków na płatności zaproponowana została na poziomie 169 miliardów 400 milionów euro, co stanowi 1,14% dochodu narodowego brutto Unii i jest spadkiem o 0,7% w porównaniu do roku 2021. Według Komisji proponowany projekt zapewnia zachowanie właściwej równowagi pomiędzy realizacją bieżących programów i zapewnieniem środków na nowe wyzwania, wykorzystując do tego m.in. dostępne instrumenty elastyczności.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Polska od samego początku popierała projekt przedłożony przez Komisję, uważając go za przygotowany na konserwatywnych założeniach, w szczególności w zakresie polityki spójności. Główne elementy stanowiska Polski to, po pierwsze, zapewnienie niezbędnych środków finansowych na spłacenie wcześniej zaciągniętych przez państwa członkowskie zobowiązań w imieniu budżetu. W szczególności dotyczy to polityki spójności oraz rozwoju obszarów wiejskich, które są bardzo istotnymi instrumentami inwestycyjnymi w Unii.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Po drugie, podkreślenie, że projekt budżetu na rok 2022 został skonstruowany w oparciu o ostrożne założenia, w szczególności w zakresie płatności w dziale 2A, gdzie nadal będą znaczące potrzeby w związku ze zwiększeniem tempa wdrażania projektów z zakresu polityki spójności 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Po trzecie, poparcie zwiększania zaangażowania Unii w rozwiązywanie kryzysu emigracyjnego u źródeł jego powstania oraz ochronę granic zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">I po czwarte, utrzymywanie kluczowego znaczenia europejskiej polityki sąsiedztwa oraz odpowiednich proporcji jego finansowania.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Jeśli chodzi o sam wynik negocjacji, to, po pierwsze, rząd, Polska nie dopuściła do cięć w funduszach polityki spójności oraz Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, czego w tych wydatkach domagali się płatnicy netto. Wobec sprzeciwu Polski wspartego głosem beneficjentów budżetu unijnego udało się to zablokować.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Po drugie, pomimo oporu płatników netto przyjęta została wzmocniona deklaracja Rady zobowiązująca Komisję, Radę i Parlament do szybkiego przyjęcia budżetu korygującego, zwiększającego środki na płatności w trakcie realizacji budżetu na rok 2022. Deklaracja ta będzie miała zastosowanie, gdyby środki przewidziane w budżecie okazały się niewystarczające, głównie w polityce spójności i w PROW.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Po trzecie, udało się zapobiec cięciom w wybranych programach z działów budżetowych mniej kluczowych dla rządu, czyli np. w przypadku energetycznych projektów transgranicznych w ramach programu „Łącząc Europę”, Partnerstwie Wschodnim w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa czy w wydatkach na program badawczy „Horyzont”, ukierunkowanych na kraje do tej pory wykorzystujące te środki.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">W efekcie Polska zdecydowała się poprzeć przedłożony kompromis, traktując go jako dobrą podstawę, mandat negocjacyjny dla prezydencji do dalszych negocjacji z Parlamentem, który tradycyjnie przychylnie ocenia wydatki budżetu Unii. Mając na uwadze powyższe, zwracam się o pozytywne stanowisko komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Naszym sprawozdawcą w tym punkcie jest pan senator Kazimierz Kleina.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę o przedstawienie propozycji stanowiska komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SenatorKazimierzKleina">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SenatorKazimierzKleina">Zapoznałem się z dokumentami, które mówią o budżecie Unii Europejskiej na rok 2022. Bardzo dziękuję panu ministrowi za szczegółowe i pogłębione przedstawienie tego budżetu na rok przyszły. Trzeba zwrócić uwagę na to, że budżet na rok 2022 będzie drugim budżetem w ramach wieloletnich ram finansowych na lata 2021–2027. Jest on zatem ukształtowany w taki sposób, jak zdecydowali członkowie Unii Europejskiej wcześniej, przyjmując te wieloletnie ramy finansowe.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SenatorKazimierzKleina">Zgadzam się, rekomenduję Wysokiej Komisji przychylenie się do prośby pana ministra, żebyśmy zaakceptowali projekt budżetu z uwzględnieniem uwag, które tutaj zostały przedstawione. To jest budżet ostrożny, który wskazuje na to, że są różnego rodzaju zagrożenia w Unii Europejskiej w roku 2022. Z naszej polskiej perspektywy trzeba zwrócić uwagę także na to, że są przekazywane środki związane z bezpieczeństwem. Odporność, bezpieczeństwo, obrona… To są wydatki niewielkie w ramach budżetu Unii Europejskiej, ale powinny być dostrzeżone i w przyszłości może wyraźnie większe. Są też środki przeznaczone na ochronę granic zewnętrznych Unii Europejskiej. To chyba tyle na temat tego budżetu. Rekomendacja moja jest taka, jak już wspomniałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa ma jakieś pytania do pana ministra lub do sprawozdawcy, senatora Kleiny?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Ja mam 2 pytania. Czy pan minister zechciałby nas poinformować o tym, jak wygląda budżet 2022 r. w stosunku do budżetu obecnego, na rok 2021, jeżeli chodzi o odporność, bezpieczeństwo i obronę, i jak wygląda w szczególności ta część budżetu poświęcona Europejskiemu Funduszowi Obronnemu, tj. European Defence Fund, w stosunku do bieżącego budżetu?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jak wygląda w analogicznej relacji, tj. do budżetu roku 2021, propozycja budżetowa na przyszły rok odnośnie do ochrony granic zewnętrznych?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Tak, już… Jeśli chodzi o sam dział 5 „Odporność, bezpieczeństwo, obrona”, to mamy tu środki w wysokości 1 miliarda 785 milionów euro i to jest wzrost o 4,4%, tj. o 76 milionów euro w porównaniu do roku 2021. Dział ten obejmuje głównie realizację polityki związanej z bezpieczeństwem wewnętrznym i militarnym. Zadania realizowane będą głównie za pomocą następujących programów, podzielonych na 2 klastry. Bezpieczeństwo… To jest Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego, bezpieczeństwo jądrowe i likwidacja obiektów jądrowych na Litwie, Słowacji i w Bułgarii. A jeśli chodzi o obronność, to mamy Europejski Fundusz Obronny ze środkami na poziomie 1 miliarda 177 milionów euro i jest to wzrost o 0,4%, tj. 4,7 miliona euro. To tyle w kontekście obronności.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Jeśli mógłby pan przypomnieć, Panie Przewodniczący, o które jeszcze działy pan pytał…</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jeszcze pytałem o dział dotyczący ochrony granic zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Jeśli chodzi o migrację, zarządzanie granicami, to jest to dział 4. Na to przeznaczono 1,9% wydatków, tj. 3,1 miliarda euro.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W stosunku do 2019 r… Bo w tabelce jest zestawienie…</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Nie, 1,9%… To jest udział w całym budżecie. Tak? A w stosunku do budżetu roku 2021… Już, zaraz będę mógł odpowiedzieć…</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#Gloszsali">W przypadku ochrony granicy jest wzrost o 50%.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Wzrost o 50% w stosunku do 2021 r…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi odnośnie do omawianego punktu?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę, nie słyszę. W związku z tym zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Rozumiem, że opinia pana senatora jest pozytywna. Rekomendacja dotyczy tego, aby komisja poparła stanowisko rządu. Tak?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#SenatorKazimierzKleina">Dokładnie tak.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dobrze. Czy ktoś z państwa jest innego zdania w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę, nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę państwa, stwierdzam, że Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej popiera stanowisko rządu w sprawie budżetu Unii Europejskiej na rok 2022.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przechodzimy do punktu kolejnego: wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kredytów konsumenckich.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Poproszę przedstawicieli UOKiK – pana dyrektora Mańkowskiego, pana Artura Zwalińskiego – o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Dzień dobry, Artur Zwaliński, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Chciałbym przedstawić stanowisko rządu w sprawie projektu wniosku, dyrektywy Parlamentu Europejskiego w sprawie kredytów konsumenckich. Trzeba na początku wskazać, że wniosek legislacyjny Komisji został opublikowany w dniu 1 lipca 2021 r., przekazany został państwom członkowskim w dniu 7 lipca. Urząd przygotował swój wkład do stanowiska rządu, które zostało przyjęte przez KSE w dniu 21 lipca 2021 r. Do tej pory odbyły się 3 nieformalne spotkania w formie wideokonferencji i 1 posiedzenie grupy roboczej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Trzeba wskazać, że celem projektu zmiany dyrektywy o kredycie konsumenckim jest zapewnienie wysokich standardów ochrony konsumentów i sprzyjanie rozwojowi wewnętrznemu rynków kredytowych. Ten cel jest zbieżny z celem aktualnie obowiązującej dyrektywy. Ocena dyrektywy, która obowiązuje obecnie, wykazała jednak, że te cele zostały osiągnięte tylko częściowo, a to ze względu na przyczyny leżące po stronie samej dyrektywy – istniała konieczność doprecyzowania pewnych przepisów i doprecyzowania pewnych rozwiązań – jak również czynników zewnętrznych jakimi jest m.in. rozwój rynków finansowych, rozwój nowych technologii cyfrowych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Istotne jest to, że intencją projektodawcy w tym momencie jest poprawa skuteczności dyrektywy oraz jej dostosowywanie do zmieniających się warunków finansowych. Istotnym zjawiskiem, na które należy wskazać, jest m.in. znaczna rola transformacji cyfrowej, która w bardzo wysokim stopniu dotknęła rynki finansowe, zwłaszcza rynek pożyczkowy. Ten rynek w dużej części przeniósł się do sieci, stosowane są produkty w formie cyfrowej.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Jakie rozwiązania zostały zaproponowane? Projekt zakłada rozszerzenie dyrektywy m.in. o kredyty nieoprocentowane oraz umowy udzielane za pośrednictwem platform społecznościowych, czyli tzw. crowdfundingu. W odniesieniu do kredytów udzielanych za pośrednictwem takich platform zastosuje się oczywiście jedynie część przepisów dyrektywy ze względu na to, że jest to dość specyficzny mechanizm udzielania kredytu. Przewidziano również zmianę definicji kilku kluczowych terminów. Projektowane zmiany obejmują także sferę informacji przedkontraktowych. Chodzi tutaj o uproszczenie obowiązków informacyjnych w przypadku reklamy, tak żeby konsument nie był zalewany masą informacji nieistotnych, a jednocześnie o położenie nacisku na to, by te informacje przedkontraktowe wskazywały na najistotniejsze cechy kredytu konsumenckiego. Chodzi o to, żeby konsument miał wiedzę, możliwie pełną, na temat tego, jaki produkt kupuje, jakie ryzyko oraz jakie koszty są z nim związane. Istotne jest również to, że to uproszczenie obowiązków informacyjnych ma być dostosowane do kanałów oferowania kredytów konsumenckich. Tutaj przede wszystkim oczywiście chodzi o kanały internetowe oraz kanały cyfrowe.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Wprowadza się również, co jest bardzo istotne, zakaz stosowania domyślnie zaznaczonych pól w przypadku, gdy konsument o taki kredyt się zwraca. Przedsiębiorcy kredytodawcy nie będą mogli stosować domyślnych zgód konsumentów. Ta zgoda musi każdorazowo wynikać z woli i z działania konsumenta.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Kolejna sprawa. We wniosku legislacyjnym zaproponowano również nałożenie na państwa członkowskie obowiązku wprowadzenia maksymalnego pułapu stóp procentowych. Na podstawie polskich przepisów obowiązuje to w przypadku odsetek maksymalnych oraz w przypadku pozaodsetkowych kosztów kredytu. Tutaj Komisja Europejska wskazała, że każde państwo będzie musiało taki pułap nałożyć i wskazać, czy dotyczyć to będzie rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, czy całkowitego kosztu kredytu.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Istotne jest również to, że, podobnie jak w przepisach obecnie funkcjonującej dyrektywy dotyczącej kredytów hipotecznych, przewidziano również wprowadzenie wymogów dla kredytodawców i pośredników w odniesieniu do przygotowania personelu oraz w odniesieniu do kwalifikacji personelu. To jest bardzo istotna sprawa z tego względu, że większość udzielanych kredytów to kredyty konsumenckie. Istotne jest, żeby ten personel był bardzo dobrze przygotowany do tego, co konsumentom oferuje, zwłaszcza że to są produkty dość sensytywne.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Kolejna sprawa. Proponowane przepisy zawierają również doprecyzowanie kwestii badania zdolności kredytowej – wprowadzają zasadę, zgodnie z którą kredyt może być udzielany jedynie w przypadku pozytywnego wyniku oceny kredytowej. Obecne przepisy, dodam, bardzo pobieżnie tę sprawę traktują. Obecnie w dyrektywie jest tylko wskazany obowiązek dokonywania oceny zdolności kredytowej, natomiast nie wynikają z niego żadne skutki oraz nie jest określane, w jaki sposób ta zdolność ma być, choćby ramowo, badana.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Niezależnie od powyższych rozwiązań zaproponowano również rozwiązanie, które przewiduje, iż państwa członkowskie muszą zapewnić konsumentom bezpłatne doradztwo zadłużeniowe, które jest prowadzone przez podmioty niezależne od kredytodawców. Ten cel jest jasny. Chodzi o unikanie nadmiernego zadłużenia, popadania w pętlę zadłużenia.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Stanowisko rządu polskiego. Polska dostrzega potrzebę dostosowania przepisów dotyczących kredytu konsumenckiego do zmieniającej się rzeczywistości, zmieniających się warunków. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa Unii Europejskiej dotyczące ochrony konsumentów, do których kierowane są te oferty kredytów konsumenckich, wymagają zmian, które mają je dostosować do obecnych wyzwań, obecnych nowych technologii. Rząd podziela diagnozę problemów, które wskazała Komisja Europejska, i w szczególności widzi leżące u podstaw 3 takie najważniejsze przyczyny…</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy można, Panie Dyrektorze, prosić o konkluzję taką zwięzłą, to znaczy…</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Dobrze. Przepraszam bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">…o samą konkluzję, skoro pan przeszedł już do podsumowania.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuOchronyZbiorowychInteresowKonsumentowwUrzedzieOchronyKonkurencjiiKonsumentowArturZwalinski">Konkluzja jest taka. Rząd Polski poprzez swoje stanowisko dążyć będzie w szczególności do 2 celów: wprowadzenia bardziej precyzyjnych zasad dotyczących badania zdolności kredytowej oraz doprecyzowania przepisów dotyczących informacji przedkontraktowych, czyli tych, które konsument otrzymuje przed zawarciem umowy. Dążenie do uproszczenia tych obowiązków, które ciążą na kredytodawcach, jak zakładamy, nie powinno w żadnym stopniu odbywać się kosztem obniżenia poziomu ochrony konsumentów. Chodzi nam o to, że te informacje, które mają być udzielone, mają być może nie tyle tak szerokie, co przede wszystkim mają być precyzyjne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Naszym sprawozdawcą jest ponownie pan senator Kazimierz Kleina.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze, o przedstawienie projektu stanowiska komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SenatorKazimierzKleina">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SenatorKazimierzKleina">To jest niezwykle istotna dyrektywa z puntu widzenia pozycji obywatela, który korzysta z banków. Problem zadłużania, często takiego nieodpowiedzialnego zadłużania, jest jednym z powodów dużego poziomu długów, jakie zaciągnęli kredytobiorcy w systemie bankowym. To wynika także z tego, że niektóre instytucje finansowe wykorzystują ten czas, w którym wyraźnie widać nadwyżkę środków, którymi dysponują banki – jest łatwy do nich dostęp – i różnymi sposobami zachęcają do brania kredytów. A później ten kredytobiorca znajduje się w trudnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SenatorKazimierzKleina">Ten projekt, który ma na celu w pierwszej mierze ochronę konsumentów, jest ze wszech miar pozytywny. On zresztą jest nowelizacją przepisów unijnych wcześniejszych. Dostrzeżono wiele słabości tych przepisów, zbyt wielką ich ogólnikowość i, że tak powiem, łatwość omijania pewnych etycznych standardów w systemach bankowych. Wydaje mi się, że powinniśmy, zresztą zgodnie ze stanowiskiem rządu, poprzeć działanie zmierzające do nowelizacji tej dyrektywy, poprawienia jej. Moje stanowisko wobec stanowiska rządu i wobec samej dyrektywy jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Rozumiem zatem, że rekomendacja pana senatora idzie w kierunku poparcia przez komisję projektu aktu prawnego wraz z uwagami rządu. Tak?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SenatorKazimierzKleina">Tak, dokładnie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Witam pana europosła Patryka Jakiego.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proponuję, aby komisja poparła projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa jest innego zdania?</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę i nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że komisja zaakceptowała projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przechodzimy proszę państwa do punktu, który początkowo był punktem czwartym, a jest to wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Umowy o partnerstwie między Unią Europejską, z jednej strony, a członkami Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z drugiej strony.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Głos ma pan minister Paweł Jabłoński w imieniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">Umowa o partnerstwie z Kotonu, która obecnie obowiązuje i która wyznacza ramy stosunków między Unią Europejską a 79 państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku, została zawarta w roku 2020 – na 20 lat. Umowa ta wygasła pod koniec lutego ubiegłego roku, ale jej obowiązywanie zostało przedłużone do 30 listopada tego roku – po to, żeby ramy prawne tej współpracy zostały zachowane.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">Współpraca w ramach umowy z Kotonu jest oparta przede wszystkim na dialogu politycznym, a także na współpracy gospodarczej, handlowej i współpracy na rzecz rozwoju. Negocjacje w sprawie nowej umowy o partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku, zwanej w skrócie umową post-Kotonu, rozpoczęły się we wrześniu 2018 r., prowadzone były przez Komisję Europejską przy wsparciu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, które działały na podstawie wytycznych negocjacyjnych Rady, jakie zostały udzielone Komisji i wysokiemu przedstawicielowi w czerwcu 2018 r.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">Celem nowej umowy jest ustanowienie ambitnego, wzmocnionego partnerstwa politycznego, które ma tworzyć nową dynamikę wzajemnych stosunków, wykraczać poza tradycyjną współpracę na rzecz rozwoju. Ta umowa ma też zawierać 3 dodatkowe protokoły regionalne, dotyczące Afryki, Pacyfiku i Karaibów.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">W parafowanym przez negocjatorów Unii Europejskiej i krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku tekście, parafowanym w kwietniu 2021 r., nie uzgodniono definicji stron umowy. Zgodnie z zaproponowanym przez Komisję projektem decyzji Rady o podpisaniu tej umowy miałaby ona zostać zawarta samodzielnie, wyłącznie przez Unię Europejską, co oznacza, że państwa członkowskie same w sobie nie byłyby jej stronami.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">Zawarcie umowy post-Kotonu w ocenie Polski jest korzystne, jest bardzo pożądane, a wynegocjowane zapisy z pewnymi zastrzeżeniami są zgodne z mandatem negocjacyjnym. Stanowisko polskiego rządu w tej sprawie jest jednak takie, że my opowiadamy się za odrzuceniem przedmiotowej decyzji, ponieważ nie odzwierciedla ona stanowiska państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim stanowiska Polski, w kwestii charakteru prawnego przyszłej umowy. Naszym zdaniem umowa post-Kotonu powinna zostać zawarta, zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi, jako umowa mieszana, to znaczy jej stroną powinna być nie tylko Unia Europejska, ale także jej państwa członkowskie, następnie umowa ta powinna podlegać ratyfikacji przez parlamenty narodowe. Jest tak przede wszystkim dlatego, że umowa będzie regulować także te dziedziny, w których państwom członkowskim przysługują kompetencje dzielone z Unią Europejska, przede wszystkim w obszarze migracji. Co to oznacza? Oznacza to, że państwa członkowskie także powinny tę umowę do swojego własnego porządku prawnego we właściwym trybie wprowadzić.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelJablonski">Polska zdecydowanie opowiada się za mieszanym charakterem tego porozumienia. Takie stanowisko co do zasady podzielane jest przez wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej i było wielokrotnie wyrażane na forum Komitetu Stałych Przedstawicieli, a także na forum Rady do Spraw Zagranicznych. W toku dalszych prac nad projektem decyzji Rady w dalszym ciągu będziemy zabiegali o przyjęcie dokumentu, który jest zgodny ze stanowiskiem rządu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję również.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Naszym sprawozdawcą w tej sprawie jest pan senator Marcin Bosacki.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SenatorMarcinBosacki">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SenatorMarcinBosacki">Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#SenatorMarcinBosacki">Pan minister precyzyjnie określił ramy nowej umowy między Unią Europejską a państwami w Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, która miałaby być jak najszybciej podpisana właśnie dlatego, że poprzednia umowa z Kotonu, i tak przedłużana, kończy swoje obowiązywanie tak naprawdę za 2 miesiące. Ta umowa jest – i tu znów pełna zgoda – korzystna zarówno dla Unii Europejskiej, państw ją tworzących, jak i państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#SenatorMarcinBosacki">W kwestii zastrzeżeń rządu ja mam odmienne zdanie. Tego typu umowy zawarte wyłącznie przez UE… To nie jest niezgodne z traktatami. Kwestie migracyjne, o których pan minister wspominał, umowa ta, owszem, reguluje, ale wyłącznie w ich aspekcie zewnętrznym, a nie wewnątrzunijnym. Chodzi np. o kwestię rozmieszczania potencjalnych migrantów itd. To nie powinno mieć wpływu na podział kompetencji wewnątrz UE.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#SenatorMarcinBosacki">Należy też podkreślić, że rzeczywiście czas tutaj jest kluczowy, bo jeśli ta umowa nie zostanie szybko podpisana, to po prostu ramy prawne współpracy z tymi 79 państwami wygasną. W przeszłości również tego typu rozwiązania stosowano. Gdybyśmy uznali, że konieczna jest umowa mieszana… Ratyfikacja przez wszystkie kraje Unii Europejskiej, jak wszyscy wiemy z praktyki tego typu ratyfikacji, będzie trwała nawet nie miesiącami, tylko pewnie latami. W związku z tym proszę Wysoką Komisję o to, aby poprzeć projekt aktu prawnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z pań i panów senatorów, a także naszych gości, chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Mamy propozycję poparcia oryginalnego projektu aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Chciałbym zapytać, czy ktoś z członków komisji jest odmiennego zdania.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przyjmujemy zatem… Stwierdzam, że komisja popiera projekt aktu prawnego w przedłożeniu, które otrzymaliśmy.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze, za obecność i przedstawienie tej propozycji umowy.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przechodzimy do punktu piątego, a chodzi o akty ustawodawcze, które, jak Prezydium Komisji Proponuje, miałyby zostać przyjęte bez uwag.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Muszę odczytać je wszystkie, dla porządku. Proponujemy przyjęcie bez uwag projektów aktów ustawodawczych o sygnaturze COM(2021) i numerach: 278, 356, 392, 397, 399, 402, 424, 429, 434 i 477.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w sprawie tych aktów prawnych?</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W punkcie szóstym, ostatnim, proponujemy jako prezydium nie występować o stanowisko rządu do projektów aktów prawnych o sygnaturze COM(2021) i numerach: 353, 357, 372, 376 i 377.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę państwa, porządek obrad posiedzenia naszej komisji został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo dziękuję państwu za udział w posiedzeniu komisji.</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 52</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>