text_structure.xml
21.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 01</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Wraz z panem przewodniczącym witam państwa na posiedzeniu 2 komisji, komisji rodziny oraz Komisji Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W porządku posiedzenia mamy tylko 1 punkt: pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Projekt zawarty jest w druku nr 949.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Witam przedstawicielkę wnioskodawców, panią senator Ewę Matecką. Za chwilę oddam pani senator głos celem prezentacji projektu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W tym miejscu chcę jeszcze przywitać gości… Czy mogę dostać listę celem przywitania gości?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Senator, zapraszamy tutaj z lewej…</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pan minister Stanisław Szwed uczestniczy w posiedzeniu zdalnie. Towarzyszy mu współpracownik, pan dyrektor Konrad Miłoszewski. Jest z nami także pan Marcin Bąk reprezentujący Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Witam przedstawicieli Biura Legislacyjnego: pana Marka Jarentowskiego i panią Katarzynę Majewską.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, oddaję głos pani senator Ewie Mateckiej celem przedstawienia projektu nowelizacji ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SenatorEwaMatecka">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SenatorEwaMatecka">Projekt ustawy, który państwu przedstawiamy jako Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, jest efektem zakończonych prac tejże komisji nad petycją w tej sprawie. Kalendarz wydarzeń wyglądał w ten sposób. 9 marca 2022 r. petycja została skierowana do Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji celem rozpatrzenia, a 8 czerwca 2022 r. na sto osiemdziesiątym szóstym posiedzeniu komisja rozpatrzyła tę petycję i postanowiła przygotować, według założeń przyjętych w tejże petycji, projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SenatorEwaMatecka">Autorka petycji wnosi o zmianę art. 1 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w taki sposób, aby w art. 194j ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych uwzględnić wypłaty ustawowych odsetek za zaniżone emerytury do dnia zapłaty. Petytorka powołuje się tutaj na art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej, który stanowi, że wszyscy są równi wobec prawa i wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SenatorEwaMatecka">Przypomnę państwu, że Trybunał Konstytucyjny w swoim wyroku z dnia 6 marca 2019 r. orzekł, że artykuł, który wprowadzał zaniżone emerytury dla osób z rocznika 1953, jest artykułem niezgodnym z konstytucją. My tę sprawę wypłat różnicy między pobieraną a należną do pobrania emeryturą już załatwiliśmy, mówiąc kolokwialnie. To jest zawarte w ustawie z dnia 19 czerwca 2020 r. Ale ta ustawa nie przewidywała wówczas wypłaty należnych emerytom z rocznika 1953 odsetek za ten okres, w którym nie mogli pobierać swojej emerytury w pełnej wysokości. Proponujemy rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SenatorEwaMatecka">Przy przygotowywaniu tego projektu ustawy posiłkowaliśmy się opiniami. Poprosiliśmy o opinię Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opinia jest pozytywna, aczkolwiek autorzy tej opinii postulują wprowadzenie dłuższego okresu vacatio legis – wynoszącego nie 14 dni, jak jest zawarte w treści projektu ustawy, tylko 6 miesięcy. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej wyraziło z kolei opinię negatywną, uznając, że zaspokojenie roszczeń osób z rocznika 1953 – są to w zdecydowanej większości kobiety – nastąpiło w całości. Wobec tego ministerstwo wystawiło opinię negatywną. Mamy też wyroki sądu, np. wyrok Sądu Okręgowego w Toruniu z 31 marca 2022 r. o przyznaniu ubezpieczonej prawa do odsetek ustawowych od kwot stanowiących różnicę między wypłaconą a należną emeryturą.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#SenatorEwaMatecka">Posługując się wszystkimi danymi, które mieliśmy w swojej dyspozycji, postanowiliśmy przedstawić projekt ustawy. Mam nadzieję, że państwo senatorowie go mają i zdążyli się z nim państwo zapoznać. Jest to projekt ustawy składający się z 3 krótkich artykułów, które regulują sprawę odsetek za czas pobierania zaniżonej emerytury. Chodzi o wszystkich, którzy są uprawnieni do pobierania emerytury powszechnej według tych nowych standardów, określonych w ustawie z 2020 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">O zabranie głosu poproszę pana ministra lub współpracowników, ale mam pytanie doprecyzowujące. Panie Ministrze, w kontekście tej wypracowującej się linii orzeczniczej nie mam żadnej wątpliwości, że brak przyjęcia regulacji na poziomie ustawowym skończy się po prostu zalewem wniosków i zwiększeniem kosztów, z punktu widzenia państwa, o koszty sądowe. Czy gdybyśmy rozważyli… Ja nie mówię, że to zrobimy, bo nie rozmawiałem o tym z panią senator ani z państwem senatorami. Czy gdybyśmy rozważyli wydłużenie okresu vacatio legis, to miałoby to wpływ na stanowisko rządu – w sensie na wydanie pozytywnej opinii – do tego projektu? Moim zdaniem od tego problemu i tak nie uciekniemy. Trzeba go rozwiązać w imię takiej najbardziej elementarnej przyzwoitości wobec obywateli, którzy dzisiaj wiedzą, także w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego, że państwo, mówiąc najdelikatniej – ja tego nie kieruję personalnie do kogokolwiek, bo przecież ta sprawa jest wieloletnia – nie potraktowało ich w sposób uczciwy w rozumieniu prawidłowego naliczenia świadczenia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska, ale także, jeżeli mógłbym, o ewentualne odniesienie się do mojego pytania. Czy bylibyśmy w stanie wypracować jakiś kompromis z użyciem narzędzia w postaci dłuższego okresu vacatio legis, co umożliwiłoby przyjęcie tego projektu ponad podziałami politycznymi?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Witam serdecznie. Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Szanowny Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Jeśli chodzi o nasze stanowisko, to ono nie uległo zmianie. Podtrzymujemy negatywne stanowisko i uważamy, że roszczenia, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, zostały zrealizowane ustawą z 2020 r. Kwestia przedłużenia terminu, co było m.in. w opinii ZUS… No, ZUS jest organem technicznym w sensie dokonywania wypłat, tak że ta kwestia dla ZUS jest trochę inaczej… My musielibyśmy oczywiście uwzględnić też skutki finansowe. W tej chwili takich rozwiązań nie przewidujemy. Dziękuję…</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Rozumiem, że to całość wypowiedzi pana ministra. Tak?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejStanislawSzwed">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przedstawicielka wnioskodawców, pani przewodnicząca, pani senator. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SenatorEwaMatecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SenatorEwaMatecka">Panie Przewodniczący, zawarta w opinii ZUS sugestia, aby przedłużyć vacatio legis, jest związana tylko z kwestiami techniczno-organizacyjnymi, a nie merytorycznymi. To legło u podstaw tejże propozycji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SenatorEwaMatecka">A jeżeli chodzi o skutki finansowe, to one są przedstawione w ocenie skutków regulacji. To są konsekwencje finansowe na okres 10 lat na poziomie bodajże 170 milionów. Ta regulacja dotyczyłaby 44 tysięcy uprawnionych kobiet w Polsce. Tak więc koszty z pewnością nie są tak wysokie. Jeśli chodzi o koszty dotyczące pojedynczej osoby, to są one na poziomie ok. 3 tysięcy 800 zł. To z pewnością znacznie wpłynęłoby na kondycję finansową każdej z uprawnionych osób. Jak mówię, tylko względy organizacyjne o tym zadecydowały, żadne inne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy ktoś się zgłasza?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani senator Magdalena Kochan. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SenatorMagdalenaKochan">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#SenatorMagdalenaKochan">Ja mam i głos w dyskusji, i pytanie. W całości popieram to przedłożenie. To jest oczywiste, że skoro przez jakiś czas wypłacane były zaniżone emerytury, to odsetki związane z tymi nienależnie niskimi emeryturami muszą być wypłacone. To jest równość wszystkich obywateli wobec prawa. Wspieram także tę propozycję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o przedłużenie… Może nie pół roku, ale przynajmniej 3 miesiące należy dać Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych na techniczne przygotowanie się do tego rodzaju wypłat.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#SenatorMagdalenaKochan">I pytanie dotyczące osób, które przy okazji tej debaty o odsetkach obudziły się, że tak powiem, i przypomniały sobie, że mają prawo wystąpić do ZUS o ponowne przeliczenie ich emerytur, bo się spóźniły wcześniej. Czy to jest jeszcze możliwe? Czy możliwe jest dochodzenie tych praw przez osoby z rocznika 1953, a często także wcześniejszych? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Mamy zdalnie przedstawiciela Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pana Marcina Bąka. Czy byłby pan w stanie odnieść się do pytań pani senator?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">A, pan jest na sali… Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę. Trzeba tylko wcisnąć przycisk z opisem: mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#GlownySpecjalistawDepartamencieSwiadczenEmerytalnoRentowychwZakladzieUbezpieczenSpolecznychMarcinBak">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#GlownySpecjalistawDepartamencieSwiadczenEmerytalnoRentowychwZakladzieUbezpieczenSpolecznychMarcinBak">Proszę państwa, ja potwierdzam, odpowiedź na pani pytanie jest pozytywna… Z punktu widzenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najważniejsze są kwestie wykonawcze. My jako Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie kwestionujemy tego, czy odsetki za opóźnienie płatności są należne, czy nie. Oczywiście w konfrontacji z ogólnymi zasadami prawa cywilnego odpowiedź musi być pozytywna, ale my się koncentrujemy na kwestiach wykonawczych. Proszę państwa, przygotowanie systemów informatycznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do jakiejkolwiek zmiany wymaga miesięcy pracy, miesięcy pracy. I niejednokrotnie jest w to wpisane stosowanie prawa zamówień publicznych. Tylko z tego względu Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawracał uwagę na długość vacatio legis. Ale jeżeli ustawa zostanie przyjęta do systemu prawa, to oczywiście my będziemy ją wykonywać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SenatorMagdalenaKochan">Przepraszam, ale ja nie zrozumiałam… Jaka jest odpowiedź na pytanie, czy ktoś, kto się dopiero obudził, a mógłby skorzystać z przywileju ponownego przeliczenia emerytury, może jeszcze złożyć taki wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To prawda, to była odpowiedź na część, a mamy jeszcze tę drugą część… Czy pan jest w stanie nam powiedzieć, czy formalnie istnieje jeszcze możliwość złożenia takiego wniosku? Może pan też powiedzieć, że odpowiecie na piśmie po analizie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GlownySpecjalistawDepartamencieSwiadczenEmerytalnoRentowychwZakladzieUbezpieczenSpolecznychMarcinBak">Proszę o możliwość udzielenia odpowiedzi na piśmie na to pytanie. Ja zanotowałem… Przekażemy odpowiedź na piśmie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SenatorMagdalenaKochan">Bardzo się cieszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja gorąco proszę, aby tę odpowiedź przesłać i do pani senator, i do mnie, bo ja także jestem tym zainteresowany.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, chciałbym zapytać przedstawicielkę wnioskodawców, czy będzie chciała zgłosić jakieś poprawki. Za chwilę oddam głos Biuru Legislacyjnemu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SenatorEwaMatecka">Szanowni Państwo, podczas debaty na posiedzeniach komisji, uwzględniając wszystkie uwagi i kierując się również opiniami, w projekcie tejże ustawy zawarliśmy… Proszę tylko sprawdzić, czy państwo mają właściwy druk przed sobą. Tu jest zapis, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r., czyli w tym projekcie jest już przewidziany dłuższy okres vacatio legis. Ale oczywiście możemy jeszcze o tym rozmawiać – ja tylko gwoli ścisłości o tym mówię – i ewentualnie próbować zmienić ten okres na taki, jaki proponuje pani senator Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Teraz oddaję głos Biuru Legislacyjnemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GlownyEkspertwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMarekJarentowski">Tak się zastanawiam, co moglibyśmy dodać… Swoje stanowisko przedstawiliśmy na wcześniejszym etapie. Trudno, żebyśmy teraz inne prezentowali. To, co państwo mają przed sobą, to jest ten pierwotny projekt Biura Legislacyjnego z uwzględnieniem propozycji, które pojawiły się na etapie pracy komisji petycji, w tym tej propozycji, o której wspomniała pani senator, czyli de facto wydłużenia vacatio legis. Teraz w projekcie mamy datę 1 stycznia 2024 r., a to uwzględnia propozycję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dodajmy jeszcze do tego, że art. 2 przewiduje, iż ZUS ma 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy na wypłacenie tych odsetek, czyli de facto do końca marca 2024 r. Niemniej gdyby i to było za mało, to nie ma przeszkód, by wydłużyć zakładowi czas na wypłacenie tych odsetek. Ale to już zależy od państwa senatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SenatorMagdalenaKochan">Wycofuję swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Za chwilę będę chciał poddać pod głosowanie projekt.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Biuro Legislacyjne… Czy głosujemy nad projektem w tej postaci? Nie mamy innych wniosków na tym etapie, Panie Mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GlownyEkspertwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMarekJarentowski">Jeśli żaden inny się nie pojawił, to komisja będzie głosowała nad tą wersją, która jest w druku.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, nie ma więcej głosów.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tego projektu ustawy? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Głosują członkowie Komisji Ustawodawczej i komisji rodziny.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Na sali 4 głosy za.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">2 głosy.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania wraz z informacją, czy mieliśmy kworum niezbędne do podjęcia uchwały.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">11 głosów za, 6 senatorów się wstrzymało, bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Rozumiem, że mieliśmy wymagane kworum. Tak.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#StarszySekretarzKomisjiRodzinyPolitykiSenioralnejiSpolecznejDorotaKalbarczyk">Tak.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, stwierdzam, że projekt inicjatywy ustawodawczej w pierwszym czytaniu został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani senator jest członkiem połączonych komisji? Bo chciałbym zaproponować, żeby była pani senator sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#SenatorEwaMatecka">Nie, nie. Ja nie jestem członkiem Komisji Ustawodawczej ani komisji rodziny. Jestem członkiem komisji praw człowieka.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To zapytam – zaraz senatora sprawozdawcę wyznaczymy – czy byłaby pani senator gotowa, aby w Sejmie reprezentować Senat. Możemy rozdzielić funkcję sprawozdawcy senackiego i funkcję sprawozdawcy projektu w Sejmie, jeżeli Senat projekt przyjmie.</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani senator wyrazi zgodę być sprawozdawcą senackim?</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#SenatorEwaMatecka">Tak.</u>
<u xml:id="u-22.20" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">A czy pani senator Kochan wyraziłaby zgodę bycia senatorem sprawozdawcą połączonych komisji? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.21" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Tym samym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-22.22" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Zamykam wraz z panem przewodniczącym posiedzenie połączonych komisji. I przypominam członkom Komisji Ustawodawczej, że za 40 minut spotykamy się w tej samej sali wraz z komisją praw człowieka.</u>
<u xml:id="u-22.23" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 19</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>