text_structure.xml 44.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełZdzisławZabłotny">Dnia 27 października 1982 r. Komisje: Nauki i Postępu Technicznego, Pracy i Spraw Socjalnych oraz Prac Ustawodawczych obradujące pod przewodnictwem poseł Ireny Sroczyńskiej (PZPR) odbyły pierwsze czytanie projektu ustawy o zatrudnieniu absolwentów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełZdzisławZabłotny">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Ministerstwa Kultury i Sztuki, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki Ministerstwa Oświaty i Wychowania, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Urzędu Rady Ministrów, Rady Naczelnej Socjalistycznego Związku Studentów Polskich, Zarządu Głównego Związku Socjalistycznej Młodzieży Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełZdzisławZabłotny">Uzasadnienie projektu ustawy o zatrudnianiu absolwentów przedstawił dyrektor generalny w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Jerzy Pacho.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełZdzisławZabłotny">Mówca stwierdził, że projekt ustawy zakłada istotne zmiany w systemie zatrudniania absolwentów szkół wyższych. Wprowadzenie tych zmian wynika z potrzeby dostosowania zasad zatrudniania absolwentów do nowej sytuacji społeczno-ekonomicznej, ukształtowanej reformą gospodarczą. Uzyskanie przez przedsiębiorstwa, samodzielności w kształtowaniu poziomu i struktury zatrudnienia oraz dysponowaniu funduszem płac sprawia, że dotychczasowy system zatrudnienia absolwentów nie jest do tej sytuacji przystosowany. Nakazy i zakazy płynące z przepisów ustawy o zatrudnianiu absolwentów szkół wyższych stoją w sprzeczności z samodzielnością przedsiębiorstw. Stosowanie wobec absolwentów obowiązku pracy, a więc hamowanie ich inwencji w zakresie indywidualnego doboru pracy, nie znajduje już uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełZdzisławZabłotny">Projekt przewiduje następujące zasadnicze zmiany:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełZdzisławZabłotny">1. Zostanie zlikwidowany obowiązek 3-letniej pracy w gospodarce uspołecznionej (pod groźbą zwrotu kosztów wykształcenia).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełZdzisławZabłotny">2. Przestaną obowiązywać centralne, obligatoryjne plany rozdziału absolwentów, nakładające na zakład pracy obowiązek zatrudnienia, skierowanego do pracy absolwenta niezależnie od potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełZdzisławZabłotny">3. Ulegnie likwidacji stosowanie wobec absolwentów, innych niż w odniesieniu do ogółu obywateli zasad oraz trybu nawiązywania i rozwiązywania umów o pracę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełZdzisławZabłotny">Projektowana ustawa obejmie wszystkich absolwentów szkół wyższych oraz średnich szkół zawodowych dla niepracujących w tym studiów policealnych, liceów zawodowych, zasadniczych szkół zawodowych, a także absolwentów liceów ogólnokształcących, którzy uzyskali uprawnienia do wykonywania określonego zawodu, lub którzy zostali zatrudnieni w celu nauki zawodu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełZdzisławZabłotny">Ustawa ma wprowadzić spójny system zatrudnienia. Wspólne w odniesieniu do wszystkich absolwentów będą następujące zasady:</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PosełZdzisławZabłotny">a) swobodnego wyboru pracy, co oznaczać będzie odejście od obecnych nakazów i zakazów przy zatrudnianiu absolwentów;</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PosełZdzisławZabłotny">b) sterowania rozmieszczaniem absolwentów wyłącznie przy zastosowaniu zachęt ekonomicznych,</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PosełZdzisławZabłotny">c) powszechnego pośrednictwa pracy i stosowania przepisów prawa pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PosełZdzisławZabłotny">Niezbędne jest utrzymanie pewnych różnic dla absolwentów szkół wyższych, w zakresie pośrednictwa pracy, trybu zapewniania ofert pracy, wysokości i zakresu zachęt ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PosełZdzisławZabłotny">Nowy system zatrudnienia opierać się będzie na dobrowolności zatrudniania z jednoczesnym wprowadzeniem elementów zachęty ekonomicznej dla podejmowania pracy w terenach o deficycie kadr. Tak zbudowany system zatrudniania powinien:</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PosełZdzisławZabłotny">1) wzbudzać zainteresowanie zakładów pracy przyjmowaniem do pracy absolwentów i wyzwalać inicjatywy w dziedzinie tworzenia nowych miejsc pracy dla absolwentów,</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PosełZdzisławZabłotny">2) skutecznie wpływać na decyzje absolwentów przy wyborze pracy,</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PosełZdzisławZabłotny">3) wiązać wybór kierunku nauki z perspektywą przyszłej pracy,</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PosełZdzisławZabłotny">4) zapewniać młodzieży start zawodowy, zaś lepiej przygotowanym do pracy ułatwić osiąganie szybszych karier zawodowych,</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PosełZdzisławZabłotny">5) zbliżać kierunki kształcenia do potrzeb gospodarczych, zarówno w skali kraju jak i regionu przez zwiększanie odpowiedzialności szkół za losy własnych absolwentów i za jakość przygotowania ich do pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PosełZdzisławZabłotny">Gdy idzie o stypendia, to zakłada się, że na wniosek wojewody ze stypendiów fundowanych będą mogli korzystać również uczniowie niektórych kierunków kształcenia w szkołach średnich i zasadniczych. Stypendium przestanie być formą pomocy socjalnej i będzie miało charakter pożyczki, która albo zostanie umorzona po wypełnieniu przez stypendystę warunków umowy stypendialnej albo będzie podlegać zwrotowi. W ten sposób stypendia fundowane staną się instrumentem polityki zatrudnienia i będą służyć do preferowania dopływu absolwentów do tych dziedzin gospodarki oraz regionów, w których występuje niedobór kadr kwalifikowanych. Duże znaczenie może mieć także umarzanie stypendiów zwrotnych. Umorzenie będzie możliwe, jeśli absolwent podejmie pracę w miejscowości deficytowej i przepracuje tam przynajmniej trzy lata.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PosełZdzisławZabłotny">Drugim instrumentem zatrudniania będzie umowa przedwstępna. Cel zawierania tych umów jest podobny, jak obecnie, z tym jednak, że w przypadku niedotrzymania umowy zakład pracy i absolwent będzie zobowiązany do wypłacenia drugiej stronie określonego odszkodowania.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PosełZdzisławZabłotny">Pośrednictwo pracy dla absolwentów szkół zawodowych będą prowadzić, tak jak dotychczas, wydziały zatrudnienia i spraw socjalnych. Pośrednictwo pracy dla absolwentów szkół wyższych będą prowadzić pełnomocnicy ds. zatrudnienia absolwentów, usytuowani przy uczelniach. Zmieni się jednakże ich funkcja i charakter pracy. Zadaniem pełnomocników będzie pomaganie absolwentom w wyszukiwaniu odpowiedniej pracy, informowanie studentów o możliwościach pracy; współuczestnictwo przy organizowaniu konkursów.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PosełZdzisławZabłotny">Następnie mówca przedstawił rolę planu zatrudnienia absolwentów szkół wyższych. Wobec przedsiębiorstw plan będzie miał charakter informacyjny, umożliwi im rozeznanie w strukturze i liczebności absolwentów oraz zgłoszenie zapotrzebowań. Druga część planu dotyczy sfery budżetowej i będzie miała charakter obligatoryjny (plan obligatoryjny obejmie około 40% absolwentów).</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PosełZdzisławZabłotny">Realizacja planu - oferty przedsiębiorstw, nie zapewni miejsc pracy dla wszystkich absolwentów. Konieczne zatem będzie wpływanie na zwiększanie popytu i aktywne kreowanie dodatkowych miejsc pracy. Do tego celu służyć będzie fundusz aktywizacji zawodowej, z którego będzie dotowany fundusz płac przeznaczony na tworzenie dodatkowych miejsc pracy dla absolwentów. Fundusz ma służyć powstawaniu nowych stanowisk pracy, a nie być dodatkowym źródłem dochodów przedsiębiorstwa. Z tego funduszu mogłyby być tworzone takie stanowiska jak np. tłumaczy języków obcych, obsługi prawnej, analiz wartości, ergonomii, dokumentacji itp.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PosełZdzisławZabłotny">W odniesieniu do absolwentów szkół średnich i zasadniczych zawodowych rolę centralnego planu rozdziału przejmuje program zatrudniania absolwentów o zasięgu jednego lub paru sąsiednich województw. W programie powinny być również przewidziane kierunki działań i środki na zapewnienie brakującej ewentualnie liczby miejsc pracy, w stosunku do podaży absolwentów. Zakłada się możliwość wykorzystania funduszu aktywizacji zawodowej do tworzenia dodatkowych miejsc pracy, lub organizowania szkolenia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PosełZdzisławZabłotny">Sterowanie rozmieszczaniem absolwentów, głównie w celu wyrównywania terenowych niedoborów kadr odbywać się powinno za pomocą zachęt ekonomicznych wpływających na decyzję absolwentów przy wyborze pracy: albo zatrudnienie we wskazanej miejscowości i skorzystanie ze stosunkowo wysokich przywilejów, albo podjęcie pracy z własnego wyboru, np. w dużym ośrodku miejskim - bez żadnych preferencji. Wykaz miejscowości, w których podjęcie pracy da absolwentowi wymienione przywileje, będzie sporządzany każdego roku, na wnioski wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PosełZdzisławZabłotny">Dla absolwentów, którzy zdecydują się wykonywać pracę na własny rachunek, w rzemiośle, usługach lub rolnictwie indywidualnym, przewidziano znaczne ulgi oraz wysokie kredyty inwestycyjne i obrotowe, przy których spłacie będzie stosowany kilkuletni okres karencji.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PosełZdzisławZabłotny">W zakończeniu swego wystąpienia mówca dał wyraz przekonania rządu, że przyjęcie przez Komisję przedłożonego projektu ustawy będzie stanowić znaczny postęp w ważnej społecznej i gospodarczej dziedzinie, jaką jest zatrudnienie i start zawodowy młodych Polaków.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PosełZdzisławZabłotny">Komisje wybrały podkomisję ds. projektu ustawy o zatrudnianiu absolwentów w składzie: poseł Kazimierz Orzechowski (bezp. ChSS) - przewodniczący, poseł Jerzy Nawrocki (PZPR), poseł Mieczysław Lubiński (PZPR), poseł Walenty Kołodziejczyk (ZSL), poseł Kazimiera Plezia (PZPR), poseł Genowefa Rejman (ZSL), poseł Anna Lehmann (SD), poseł Helena Kurnatowska (PZPR), poseł Adam Fuszara (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">(Pytania i dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Dyrektor J. Pacho stwierdził, że sumy budżetowe będą obligatoryjne w przypadku zatrudniania absolwentów. Przez obligatoryjność kredytów budżetowych rozumie się nadanie im takiego charakteru, który sprawia, że są one limitem. Nie wolno tego limitu przekroczyć, ale nie ma obowiązku wyczerpywania go. Tak więc z tego, że jakaś jednostka otrzyma ten kredyt nie wynika automatycznie obowiązek zatrudniania absolwentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJaninaŁęgowska">Czy projekt był konsultowany z organizacjami młodzieżowymi, a zwłaszcza studenckimi?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJaninaŁęgowska">Chciałabym zgłosić moje wątpliwości dotyczące przedłożonych projektów aktów wykonawczych. W rozporządzeniu w sprawie zatrudniania absolwentów nakłada się na zakład wiele obowiązków. Same przez się nie są one wygórowane, ale namnożyliśmy tyle zaleceń pod adresem zakładów co do sposobu dysponowania funduszami, że mogą one wreszcie powiedzieć: dość. Poza tym jeśli fundusze będą niewielkie i nadmiernie obciążone, to okaże się, że nie ma możliwości realizacji tych obowiązków. Następna sprawa: w §11 rozporządzenia w sprawie zatrudniania absolwentów nałożono wiele obowiązków na fundatorów. Czy jednak przez to zostanie wreszcie rozwiązana sprawa przedłużania studiów przez stypendystów, którzy niekiedy studiują i 10 lat? Należałoby ustanowić obowiązek kończenia studiów w terminie, który powinien obciążać każdego stypendystę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełSzczepanStyranowski">Czy przygotowując projekt ustawy zastanawiano się, jak konkretnie możliwości będą mieli absolwenci szkół wyższych, by sami mogli rozwiązać swoje problemy z zatrudnieniem? Warto zastanowić, się czy projektowane przepisy i preferencje, są realne, czy zakłady pracy będą wykonywać nakładane na nie obowiązki, czy nie dajemy znowu zbyt wielu obietnic młodzieży, pozbawiając ją samodzielności w układaniu sobie życia. Czy tę problemy były brane pod uwagę przez resort? Jakie koszty spowoduje realizacja ustawy? Czy nie należałoby rączej rozważyć określenia takiego minimum płac, które pozwoliłoby absolwentowi utrzymać rodzinę i osiągać stopniową poprawę swej egzystencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Mam pytanie związane z treścią artykułu 8. Jednym z celów dyskutowanej ustawy miała być likwidacja białych plam kadrowych na mapie gospodarczej kraju. Interesuje mnie, czy wprowadzenie pośrednictwa pracy przez terenowe organy administracji państwowej jest właściwym rozwiązaniem w przypadku absolwentów szkół wyższych? Mam wątpliwości, czy organy te są przygotowane do tych działań i czy ich praca będzie należycie skoordynowana z decyzjami pełnomocników ds. zatrudnienia absolwentów szkół wyższych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszOlszewski">Sądzę, że ustawa nie rozwiąże problemu poruszonego przez moją przedmówczynię, jego źródła bowiem wiążą się z systemem rekrutacji na studia. Trzeba stwarzać preferencje dla młodzieży wiejskiej i pochodzącej z małych ośrodków, a nie wydawać olbrzymich kwot na zachęcanie absolwentów do podjęcia pracy w tym, a nie innym miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanJanowski">Proszę o wyjaśnienie celu umieszczenia w ustawie art.10; jakimi środkami określony tam obowiązek ma być realizowany? Jaki jest cel umieszczenia w proponowanym rozporządzeniu wykonawczym §22? Naszym ogólnym celem jest zmniejszenie liczebności administracji państwowej i odciążenie jej od zbędnych obowiązków, tymczasem oba cytowane przepisy stwarzają obszerne i nowe pole do działania pozornego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełBernardWidera">Jak wszystkie projektowane preferencje będą się miały do podstawowego wynagrodzenia? Sądzę, że jeśli będą one wyższe od wynagrodzenia, wpłynie to niekorzystnie na jakość pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełBożenaHagerMałecka">Czy dla absolwentów szkół wyższych nie powinniśmy zagwarantować pierwszego wynagrodzenia wyższego od pobieranego uprzednio stypendium? Taki stan rzeczy, jak obecnie, że studiując można otrzymać znacznie więcej pieniędzy niż po podjęciu pracy po studiach jest niemoralny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanJanowski">Istnieje grupa absolwentów, która została pominięta zarówno w tej ustawie, jak i w uchwalonej niedawno ustawie o szkolnictwie wyższym, mianowicie osoby kontynuujące pracę nad doktoratem w ramach stypendium. Konieczne jest uregulowanie sytuacji prawnej tej grupy absolwentów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJanJanowski">Dyrektor generalny w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Jerzy Pacho: Być może nie wynikało to jasno z moich wstępnych wypowiedzi, ale mamy do czynienia z dwoma grupami zakładów pracy: samodzielne przedsiębiorstwa, na których decyzje nie mamy bezpośredniego wpływu i musimy oddziaływać metodami pośrednimi oraz jednostki budżetowe, w których możemy prowadzić politykę kadrową. Gdy chodzi o przedsiębiorstwa, to jednym z dalekosiężnych celów reformy jest podrożenie siły roboczej, tak aby przedsiębiorstwa były zainteresowane ograniczeniem zbędnego zatrudnienia i zastanawiały się, czy opłaca im się zatrudniać inżyniera, czy też niżej kwalifikowanego technika. W jednostkach budżetowych płace są i zapewne pozostaną nieco niższe. Tu państwo będzie musiało prowadzić aktywną politykę i dążyć do zapewnienia niezbędnej liczby miejsc pracy. Będziemy zmuszać do zatrudnienia absolwentów na tych terenach, gdzie jest deficyt kadr z wyższym wykształceniem. W szkołach, szpitalach, gospodarce komunalnej liczba zatrudnionych musi odpowiadać podstawowym, normatywnym standardom.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJanJanowski">Przechodzę do odpowiedzi na inne konkretne pytania.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJanJanowski">Informuję, że przedstawiciele organizacji młodzieżowych brali udział w pracach komisji roboczej przygotowującej projekt ustawy i jej zasady były przez nich aprobowane.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełJanJanowski">Obowiązki zakładów pracy, które nakłada ustawa, dotyczą przede wszystkim absolwentów zamiejscowych, ściąganych przez zakłady na tereny deficytowe. Zakład musi ponieść koszty z tym związane, krótko mówiąc: jeśli chce mieć wysoko wykwalifikowane kadry musi za nie płacić.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełJanJanowski">Kwestia terminu ukończenia studiów powinna zostać wyraźnie postawiona w treści umowy stypendialnej. Prowadzimy prace nad wzorcowym tekstem takiej umowy i umieścimy w nim stosowały zapis.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PosełJanJanowski">Odpowiadając na pytanie posła S. Styranowskiego muszę stwierdzić, że ustawa ta odchodzi od opiekuńczego charakteru obowiązków państwa w stosunku do absolwentów i zastępuje go ekonomicznymi stymulatorami, które mają dać absolwentowi możliwość wyboru pracy zgodnie z potrzebami państwa. Skutki finansowe jakie to niesie związane są z ceną siły roboczej w przedsiębiorstwie. Budżet zostanie obciążony jedynie skutkami umorzenia pożyczki stypendialnej dla najlepszych absolwentów, a więc niewielką stosunkowo kwotą 700 mln zł rocznie.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PosełJanJanowski">Posłowie L. Jackiewicz-Kozanecka i J. Janowski pytali o zasady pośrednictwa pracy oraz sposób wykonania obowiązków określonych w art. 10 i §22 ustawy i rozporządzenia wykonawczego. Obowiązki te zamierzamy realizować wykorzystując posiadane możliwości techniczne, gdyż w ostatnim okresie cała sfera pośrednictwa pracy została skomputeryzowana, co stwarza możliwości znacznego rozszerzenia zakresu wykonywanych usług. Finansowe zabezpieczenie tych obowiązków zapewnia nam natomiast stworzony właśnie w tym celu fundusz aktywizacji zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PosełJanJanowski">Mówiłem już o zasadzie swobodnego wyboru miejsca pracy, które jest podstawą tej ustawy. Oczywiście konieczne jest regulowanie zakresu kształcenia odpowiednio do potrzeb gospodarki narodowej. Trudno to jednak zorganizować w sposób zbyt sztywny, gdyż przecież równocześnie obowiązuje zasada, że każdy kto pragnie się uczyć ma prawo do doskonalenia się. System musi więc stwarzać dostęp do różnych rodzajów kształcenia, a równocześnie dostarczać informacje o możliwościach uzyskania pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PosełJanJanowski">Trudno porównywać wartość preferencji wynagrodzeniem, gdyż dotyczą one czego innego. Jeżeliby się tak zdarzyło, że osoba pozostająca na miejscu otrzymywałaby wyższą płacę od przenoszącej się w teren, to wówczas przedsiębiorstwo po prostu będzie zmuszone do stworzenia u siebie odpowiednich warunków płacowych.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PosełJanJanowski">Nie mogę obecnie udzielić odpowiedzi na temat doktorantów, gdyż jest to zupełnie inny temat.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PosełJanJanowski">Pytałem się, czy będą oni mieli zapewnione takie same warunki jak inni absolwenci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorJerzyPacho">Ustawa dotyczy podejmujących pracę, a doktoranci kontynuują naukę w zmienionej formie. Sprawy ich reguluje ustawa o szkolnictwie wyższym.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorJerzyPacho">Według naszych danych, obecnie proporcje płacowe między stypendiami studenckimi i pierwszą płacą absolwentów są właściwe. Obecnie stypendium wynosi co najwyżej 8400 zł, a płace absolwentów w przemyśle 8–10 tys. zł. Oczywiście w służbie publicznej sprawy te trzeba będzie skorelować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuwMPiSSIreneuszSekuła">W nowym systemie stypendialnym student opłaca pełny koszt domu akademickiego i stołówki - zniesione zostały dotacje, które miały formę ukrytych stypendiów. Od obliczonej kwoty minimum socjalnego dla studenta odejmuje się średnie dochody na osobę w rodzinie i dopiero resztę otrzymuje student w charakterze stypendium. Po uwzględnieniu obu tych czynników okazuje się, że przeciętny student może otrzymać na cele nie związane z mieszkaniem i wyżywieniem, niewiele ponad 2 tys. zł, co pozostaje we właściwej proporcji do płac. Obowiązki nakładane przez ustawę na zakłady pracy dotyczą tylko tych przedsiębiorstw, które składają oferty. Oferty te powinny być po prostu wiarygodne. Równocześnie nie zmuszajmy nikogo do ich przedstawiania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełSzczepanStyranowski">Nadal nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytanie dotyczące stosunku minimum socjalnego do przewidzianych w tej ustawie preferencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorJerzyPacho">Preferencje i minimum socjalne to pojęcia odrębne, czego innego dotyczą. Zatrudniając absolwenta zakład musi ponieść konsekwencje wynikające z ust. 3 art. 5 ustawy. Nie ma to nic wspólnego z minimum socjalnym, a jedynie z kosztami zatrudnienia wysoko wykwalifikowanego pracownika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełSzczepanStyranowski">W takim razie sprowadzam swoje pytanie na grunt realiów: czy Rząd posiada jakieś ustalenia lub koncepcje w kwestii minimum socjalnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorJerzyPacho">Sprawa minimum socjalnego nie mieści się w porządku obrad, ale odpowiem na to pytanie: jest to zestaw środków potrzebny różnym kategoriom rodzin do utrzymania się i Rząd w ubiegłym roku opracował metodologię obliczania tego minimum. W żadnym znanym mi państwie nie obowiązuje zasada, że ktoś otrzymuje jakieś minimum niezależnie od jakości i ilości wykonywanej pracy. Minimum socjalne jest pojęciem orientacyjnym, a nie tym, co się należy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełIrenaSroczyńska">Pytanie było konkretne, czy takie minimum jest opracowane i obliczone? Jeśli było ono opracowane w ubiegłym roku, to dane te są zapewne już nieaktualne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorJerzyPacho">Jest opracowana metodyka obliczania minimum, na podstawie której jest ono obliczane co pół roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Jaka jest jego wysokość?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorJerzyPacho">Nie mogę jednoznacznie odpowiedzieć, gdyż są to obszerne zestawienia w zależności od struktury rodziny. Wieku jej członków i miejsca zamieszkania oraz rodzaju zatrudnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełBożenaHagerMałecka">Panowie dyrektorzy odpowiedzieli na moje pytanie tak, jak mogli i nie ukrywajmy, że ta odpowiedź mnie nie zadowala. Pragnę zauważyć, że absolwent szkoły wyższej podejmujący pierwszą pracę również musi zapłacić za mieszkanie i wyżywienie. Oczywiste jest dla mnie, że płaca absolwenta musi być wyższa od stypendium, lecz podane tu dane na temat wysokości płac są niewiarygodne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieNaukiSzkolnictwaWyższegoiTechnikiMarekGuttmajer">Nowy system pomocy stypendialnej opiera się na dwóch założeniach: po pierwsze w utrzymaniu studenta powinny partycypować państwo i rodzina studenta, po drugie, należy zlikwidować ukryte stypendia w postaci dotacji do stołówek i domów akademickich.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieNaukiSzkolnictwaWyższegoiTechnikiMarekGuttmajer">W dalszym ciągu swej wypowiedzi dyr. M. Guttmajer obszernie wyjaśnił zasady nowego systemu stypendialnego, powtarzając argumenty podane już przez dyr. I. Sekułę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Uważam, że do dyskutowanych spraw powinniśmy podejść szerzej. Wczoraj uchwaliliśmy ustawę o postępowaniu wobec uchylających się od pracy. W dyskutowanym projekcie brak mi jakiegokolwiek powiązania z tamtą ustawą, np. w sprawie podjęcia pracy po ukończeniu nauki. Zgodnie z ustawą o uchylaniu się od pracy, absolwent ma obowiązek podjąć zatrudnienie w ciągu trzech miesięcy od chwili ukończenia nauki, co wydaje się sprzeczne z zasadą wyboru miejsca pracy. W Kanadzie odpowiedni okres wynosi 1 rok. Jest on w naszych warunkach zbyt długi, trzeba więc znaleźć rozsądne rozwiązanie pośrednie. Ponadto istnieją obawy, że w obecnej sytuacji gospodarczej, gdy zakłady pracy posiadają znaczne rezerwy nie w pełni wykorzystywanej siły roboczej, mogą pojawić się trudności ze znalezieniem pracy przez absolwentów. Szkoda, że nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie dotyczące doktorantów. Instytucja studiów doktoranckich nie została przewidziana przez nową ustawę o szkolnictwie wyższym, nie mniej nadal istnieje grupa około 2 tys. ludzi, którzy przez 2 lata będą jeszcze studia te kończyć. Obecnie nie posiadają oni ani uprawnień studenckich, ani pracowniczych, a ich stypendia są znacznie niższe od stypendiów studenckich. Do Komisji Nauki i Postępu Technicznego wpłynęły liczne wnioski z prośbą o uregulowanie sytuacji prawnej i zawodowej tej grupy ludzi. Komisja zamierza w tej sprawie wystąpić z odpowiednim dezyderatem. Uważam jednak, że sprawę tę można by rozstrzygnąć w rozpatrywanej dzisiaj ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełFelicjannaLesińska">Komisja Pracy, Płac i Spraw Socjalnych od dłuższego czasu postulowała uchwalenie nowej ustawy o zatrudnieniu absolwentów. Po zapoznaniu się z projektem nadal jednak wiele spraw budzi mój niepokój. Nadal nie wiemy, na podstawie jakich przesłanek absolwent ma podejmować pracę i jaka jest rola pośrednictwa pracy. Zaproponowane rozwiązania byłyby łatwiejsze do przyjęcia, gdyby system reformy gospodarczej już w pełni funkcjonował. Dziś jednak mamy do czynienia z realnym problemem braku pracy dla absolwentów szkół wyższych. Co najmniej przez najbliższe 2 lata zakłady pracy będą bardzo ostrożnie zawierać nowe umowy. Tymczasem to, gdzie kto pracuje nie jest jedynie jego prywatną sprawą, lecz także naszą, poselską. W ustawie powinien absolwent znaleźć jasne określenie, czego się od niego oczekuje i co mu się proponuje. Co prawda, jeden z przepisów stwierdza, że Komisja Planowania ma opracowywać 5-letnie prognozy zapotrzebowania na kadry z wyższym wykształceniem, ale ustawa nie określa, w jaki sposób Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki będzie dostosowywało do tego zakres kształcenia. Obecnie kształcenie dostosowywuje się do liczby profesorów z danej dziedziny, a nie do obiektywnych potrzeb i liczby chętnych. Nadal obserwujemy silne ciągoty władz terenowych do organizowania na swoim terenie filii uczelni wyższych, a następnie samodzielnych uczelni, niezależnie od potrzeb i liczby chętnych do studiowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełStanisławRostworowski">W ustawie nie powinniśmy zawierać zasady, że pierwsze wynagrodzenie musi być wyższe od stypendium. Absolwenci nie mogą być uprzywilejowani w stosunku do innych pracowników, gdyż stworzy to dodatkową barierę przy ich zatrudnianiu. Obecne zasady funduszu aktywizacji zawodowej zachęcają przedsiębiorstwa do zatrudniania niskopłatnych pracowników. Opinia, że jeśli stypendium może osiągnąć 8400 zł, to absolwent powinien otrzymać więcej, nie jest słuszna, gdyż państwo prowadzi świadomą politykę ochrony socjalnej młodzieży, a nie zaś pracujących dorosłych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełRyszardBohr">W najbliższym czasie planowane jest posiedzenie Komisji Nauki i Postępu Technicznego, która zamierza zająć się sprawami poruszonymi przez poseł F. Lesińską, Mamy już przygotowane materiały rządowe, NIK i poselskie na temat zasad dostosowywania zakresu kształcenia do potrzeb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełKazimieraPlezia">W praktyce występuje wiele zjawisk negatywnych związanych z zatrudnieniem absolwentów, które w części tylko znajdują rozwiązanie w projekcie ustawy. Wykorzystanie absolwentów głównie w przypadku szkół wyższych pozostawia wiele do życzenia. Zwraca uwagę marnotrawstwo kwalifikacji.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełKazimieraPlezia">Start zawodowy absolwentów jest często przykry. Być może czeka ich mniej wyboista droga do zaspokojenia ambicji i wprowadzenia w życie tego, co zdobyli w szkole, jeśli przedsiębiorstwa będą teraz liczyć się z zatrudnieniem każdego nowego pracownika. Obecnie jednak zdarza się, że absolwenci szkół wyższych zatrudnieni są przy wydawaniu kart zaopatrzenia. Jest to przykre. Trudno zgodzić się z tezą, że absolwent będzie niedługo zarabiał 8–10 tys. zł. Obecnie absolwent szkoły wyższej z kilkuletnim stażem zarabia w przemyśle gumowym 5 tys. zł. Robotnik czy rzemieślnik dostaje więcej od mistrza lub kierownika. Tworzy on oponę, dętkę, czy lemiesz, ale przecież ktoś jego pracę nadzoruje i nią kieruje, aby zaś nadzorować, musi mieć odpowiednie kwalifikacje. Jest to trudny problem. Dobrze, że zostanie on podjęty. Występuje dewaluacja dyplomu ze względu na brak bodźców, które podwyższałyby wartość wykształcenia. Występuje niechęć do młodych pracowników podejmujących pracę po raz pierwszy. Do tych spraw trzeba by nawiązać w dyskusji na posiedzeniach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PosełKazimieraPlezia">Art. 9 projektu ustawy nakłada na Komisję Planowania obowiązek opracowywania prognoz określających zapotrzebowanie na kadry wykwalifikowane. Projekt rozporządzenia w sprawie zatrudnienia absolwentów przewiduje w §3 ust. 1, że absolwenci powinni być zatrudniani zgodnie z kierunkiem ukończonych studiów na stanowiska odpowiadające ich kwalifikacjom, jednakże ustawy 2 i 3 omawianego paragrafu rozwadniają te ustalenia. W ust. 2 mowa bowiem, że w razie braku miejsca organ pośrednictwa pracy może zaproponować pracę na stanowisku „o niższej złożoności pracy niż to wynika z posiadanego przez absolwenta wykształcenia”. Ust. 3 stanowi natomiast, że organ pośrednictwa pracy „może również zaproponować absolwentowi przeszkolenie w celu uzyskania dodatkowych kwalifikacji lub nowego zawodu”, jeśli jest to uzasadnione możliwością uzyskania odpowiedniej pracy. Trudno się zgodzić z takim postawieniem sprawy. Nie stać nas na marnowanie kwalifikacji. Sprzeczne jest to ze słuszną zasadą, iż każdy może wybrać sobie kierunek studiów.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PosełKazimieraPlezia">Poseł J. Łęgowska mówiła o licznych obowiązkach zakładów pracy. Moim zdaniem, art. 7 i art. 13 projektu ustawy powinny być tak sformułowane, by podstawowym obowiązkiem zakładu pracy było zapewnienie absolwentowi pracy zgodnie z kwalifikacjami przy pełnym poszanowaniu zasady dobrowolności zatrudnienia. Nie może być to oczywiście byle jakie zatrudnienie. Inna sprawa: w §16 projektowanego rozporządzenia postanowiono, że dodatki w wysokości do 50% najwyższego wynagrodzenia na opłacenie czynszu wynajmowanego mieszkania przysługują nie dłużej niż przez 3 lata. Czy zakład pracy będzie w stanie po upływie tego okresu zapewnić pracownikowi mieszkanie? Czy nie okaże się, że pracownicy będą zmuszeni szukać innego zatrudnienia? I jeszcze projekt przewiduje, że dodatek będzie przysługiwał osobom podejmującym pracę po raz pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PosełKazimieraPlezia">W uzasadnieniu do projektu ustawy powiedziano, że uchwalenie ustawy spowoduje ustanie wymogu trzyletniego obowiązku pracy po studiach i w związku z tym zwrotu części kosztów wykształcenia przez uchylającego się od podjęcia pracy, w tym również od wyjeżdżających za granicę. Stwierdzono również, że uregulowanie problemu zwrotu kosztów za studia od wyjeżdżających za granicę powinno nastąpić w innym akcie prawnym i obejmować wszystkich obywateli, nie tylko absolwentów. Uważam jednak, że zagadnienie to należy uregulować w tym właśnie projekcie ustawy. Jeśli z ważnych względów problem ten powinien być uregulowany w innym akcie prawnym, to trzeba to zrobić bardzo pilnie. Nie mamy bowiem nadwyżek kwalifikowanych kadr, tak np. w branży chemicznej wyższe wykształcenie ma 1% zatrudnionych, a w przemyśle gumowym 0,6%. Ten stan rzeczy musi być przedmiotem zainteresowania wszystkich resortów.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PosełKazimieraPlezia">Projektowana ustawa powinna zawierać przepisy, które stwarzałyby zatrudnionym możność wykorzystywania swych kwalifikacji, a także dobrego przygotowywania absolwentów i niemarnowania ich umiejętności. Może udałoby się sprecyzować obowiązki w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Nawiązując. do wypowiedzi posła S. Rostworowskiego chciałbym podkreślić, że w art. 7 ust. 4 projektowanej ustawy znajduje się nawiązanie do najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w uspołecznionych zakładach pracy. Mowa tam bowiem, iż odszkodowania przewidziane w art. 7 nie mogą być niższe od tego wynagrodzenia. Warto rozważyć, czy nie byłoby bardziej racjonalne odwołanie się do najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w danym zakładzie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełStefanBołoczko">Należy stworzyć możliwość zmiany fundatora w przypadku stypendiów fundowanych. Potrzeby zatrudnienia układają się różnie, zmieniają się też plany życiowe absolwentów, powinna więc istnieć tego rodzaju możliwość za obopólną zgodą. Należy też określić okres wypłacania stypendium fundowanego, istnieje bowiem tendencja do przedłużania studiów i nie można się łudzić, że wszyscy stypendyści będą uczciwie studiować. Wyjąwszy przypadki losowe, studiowania przez dowolny okres nie można akceptować.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełStefanBołoczko">Wiadomo, że istnieją rozbieżności między potrzebami danego terenu i rekrutacją na studia z tego terenu. Uważam za celowe stworzenie w rozporządzeniu lub w ustawie systemu preferencji, obligującego zakładu pracy do zatrudniania absolwentów ze swego terenu. Pomocne byłoby odpowiednie zobowiązanie do zawierania umów o stypendia fundowane lub też zatrudnienia absolwentów. W praktyce mają miejsce rozmaite formy nacisku, skłaniające zakład do zawierania umów o stypendia ze studentami nie pochodzącymi z terenu, na którym dary zakład się znajduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">(bezp.): Postanowienia projektowanej ustawy nawiązują do zagadnienia planowania zatrudnienia. Dotychczas nie udało się tak planować, by odpowiadało to realiom. Projekt wychodzi z założeń reformy gospodarczej. Zdajemy sobie sprawę z trudności piętrzących się na drodze reformy. Należałoby rozważyć w jakiej mierze system racjonalny dla zreformowanej gospodarki będzie racjonalny w warunkach kryzysu gospodarczego. Podkomisja powinna wziąć to pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełWitoldZakrzewski">Poseł K. Plezia wskazywała, że absolwenci szkół wyższych zatrudnieni są na stanowiskach pracy nie odpowiadających ich kwalifikacjom. Należy rozważyć, czy w projektowanej ustawie nie stworzyć mechanizmów rekwalifikacyjnych. Byłyby one stosowane na zasadach dobrowolności. Chodzi nam o to, by projektowana ustawa dawała dobre efekty, a nie była aktem pozbawionym skuteczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielRadyNaczelnejSZSPHenrykŁaniewski">SZSP uczestniczył w pracach nad projektem i postulował wnikliwe rozważenie sytuacji absolwentów szkół wyższych. Jak wynika z badań naukowych, przeprowadzonych w Instytucie Pracy i Zabezpieczenia Społecznego, start absolwentów szkół wyższych jest o 10–12 lat opóźniony w stosunku do startu życiowego absolwentów innych szkół. Zarobki absolwentów podejmujących pracę są zaniżane; można by więc powiedzieć, płacą oni za to, że się uczyli. Parasol socjalny przewidziany w ustawie obejmuje 1–2 tys. absolwentów, a więc bardzo niewielką grupę w stosunku do 50 tysięcy absolwentów rocznie. Resort oświaty przyjął do pracy w szkołach podstawowych 16 tys. absolwentów szkół średnich, podczas gdy występuje bezrobocie wśród nauczycieli szkół wyższych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzedstawicielRadyNaczelnejSZSPHenrykŁaniewski">Zastanawiając się nad warunkami życia absolwentów, trzeba brać pod uwagę, że obecnie w małym mieście koszty wynajmowania mieszkania są tak samo wysokie, jak w dużym. Wobec tego może zdarzyć się, że absolwentowi będzie brakować środków do życia.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzedstawicielRadyNaczelnejSZSPHenrykŁaniewski">Mówca podkreślił w zakończeniu swego wystąpienia, że trudno jest wywalczyć mechanizmy ekonomiczne oparte na zasadzie minimum socjalnego. Dotyczy to także minimum socjalnego absolwentów. Wskazał następnie, że jeżeli przedsiębiorstwa będą nadal zainteresowane zwiększaniem kosztów, nie zaś zwiększaniem produkcji, to sytuacja się nie zmieni; nawet najlepsze prawa spełzną wówczas na niczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanJanowski">Założenia projektu ustawy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom społecznym, następuje bowiem rezygnacja z nakazowego systemu zatrudnienia na rzecz systemu motywacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełJanJanowski">Podkomisja powinna zwrócić uwagę, że objętość przepisów wykonawczych nie jest proporcjonalna do objętości projektu. Jest to o tyle niepokojące, że zmieniając przepisy wykonawcze można stworzyć stan prawny różniący się od zamierzonego w ustawie. Dlatego uważam, że pewne przepisy zawarte w rozporządzeniu wykonawczym powinny znaleźć się w ustawie, tak by zapobiec ewentualnemu ograniczaniu realizacji zasad przewidzianych w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełJanJanowski">Opowiadam się zdecydowanie za stosowaniem systemu motywacyjnego. Czy jednak uda się wprowadzić skuteczny system?</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PosełJanJanowski">Wymaga rozważenia zawarte w art. 10 projektu ustawy stwierdzenie, że terenowe organy administracji państwowej zobowiązane są do zapewnienia warunków sprzyjających zatrudnianiu absolwentów. Przecież funduszami w tym zakresie będą dysponować zakłady pracy. Czyżby projektowany przepis miał tylko uspokoić nasze sumienia?</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PosełJanJanowski">System motywacyjny powinien odpowiadać aspiracjom zawodowym i oczekiwaniom materialnym absolwentów. Jak wiadomo, obecnie średnia płaca w gospodarce wynosi znacznie powyżej 8 tys. zł. Z komunikatu resortu pracy, płac i spraw socjalnych o wolnych miejscach pracy na dzień 25 września wynika, że przewiduje się dla absolwentów stawkę 5400 zł (najwyższa stawka wynosząca 6400 zł przypadnie inżynierowi zatrudnionemu w kopalni węgla), a to odpowiada jednej czwartej średniej płacy górnika). Wiadomo mi, że np. w Hucie Katowice wykryto zatrudnionych na stanowiskach robotniczych absolwentów którzy ukryli posiadane kwalifikacje, by uzyskać wyższe płace. Korzyści ze studiów powinny być obustronne - dla absolwenta i dla zakładu. Należy w taki sposób przygotować projektowane przepisy. Absolwent nie powinien podejmować pracy, która nie wymaga posiadanych prze z niego kwalifikacji, będąc niejako zmuszony do tego przez system płac.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PosełJanJanowski">Podkomisja powinna zastanowić się nad efektywnością proponowanych przepisów - lepiej dłużej popracować nad projektem niż stworzyć rozwiązania, które nie będą stanowiły nowego systemu, a jedynie odblokują mechanizm zatrudniania absolwentów. Trzeba szukać możliwości doskonalenia istniejącego stanu rzeczy mimo występowania wielu czynników utrudniających.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#PosełJanJanowski">Dyrektor departamentu w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Jerzy Pacho: Są trzy tematy wokół których koncentrowały się wypowiedzi obywateli posłów.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#PosełJanJanowski">Pierwsze zagadnienie, to kwestia polityki kształcenia i zatrudnienia. Jest to zagadnienie niezwykle skomplikowane. Wydaje się, że polityka zatrudnienia nie może być dostosowywana do polityki kształcenia. Wpadlibyśmy wówczas w błędne koło, z którego nie ma wyjścia. Funkcje polityki kształcenia i polityki zatrudnienia zbiegają się tylko na niektórych odcinkach. Sądzę, że polityka zatrudnienia stworzy po pewnym czasie taką sytuację, która będzie oddziaływać na politykę kształcenia, ale też nie we wszystkich dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#PosełJanJanowski">Druga kwestia dotyczy wynagrodzeń absolwentów. Chciałbym zauważyć, że temat ten nie jest objęty ani dyskutowanym dzisiaj aktem prawnym, ani też projektem rozporządzenia. Nie ma jednak wątpliwości, że kształtując globalną politykę dochodów państwo musi wpływać na relacje między zarobkami poszczególnych grup zawodowych, musi tu być zachowany pewien ciąg logiczny. Zachowanie tego ciągu logicznego powinno należeć do zadań resortu pracy, ale sprawa wynagrodzeń nie może być regulowana w sposób przyjęty w systemie nakazowo-rozdzielczym. Wydaje się, że sprawę tę powinny regulować ogólne zasady polityki płac przyjęte w reformie gospodarczej. Jeśli mechanizmy reformy by nie zagrały, to podejmowanie decyzji typu administracyjnego w sferze płac zawróciłoby nas do punktu wyjścia. Być może nowe zasady nie zadziałają natychmiast, ale istota reformy polega na tym, by stworzyć możliwość działania tych mechanizmów. Rzecz jasna, trzeba na ich powstanie oddziaływać, ale nie wolno tego czynić drogą rozstrzygnięć administracyjnych. Jest to złożone zagadnienie, gdyż absolwenci stając się pracownikami przechodzą w zupełnie inne środowisko, w którym płaci się już nie za naukę, lecz za efekty wykonanej pracy.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#PosełJanJanowski">Przewodnicząca obrad poseł Irena Sroczyńska (PZPR): Byłoby nieporozumieniem gdyby kierownictwo Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych rozumowało, że polityka zatrudnienia to jedno, a kształcenie kadr to drugie. Być może istnieje tu jakieś nieporozumienie. Gdy będziemy bogatszym państwem, to może będziemy mogli kształcić się dla przyjemności i uczynić ten problem osobistą sprawą każdego obywatela. Dziś jednak polityka kształcenia na poziomie średnim i wyższym musi być ściśle związana z potrzebami gospodarki w zakresie kadr. Nie można tych dwu spraw odrywać od siebie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>