text_structure.xml 72.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 czerwca1984 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Władysława Jonkisza (PZPR). rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- sprawozdania z wykonania budżetu państwa ~w~1983 r. wraz z analizą NIK oraz -sprawozdania z wykonania NPSG w 1983 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Zbigniewem Palczewskim, Ministerstwa Łączności z wiceministrem gen. bryg. Leonem Kołatkowskim, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Informację o wykonaniu budżetu i planu resortu komunikacji za rok 1983 przedstawił wiceminister Zbigniew Palczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Budżet resortu komunikacji na rok 1983 ukształtował się po stronie dochodów kwotą 40,6 mld zł (przy planowanych 30,5 mld zł), a po stronie wydatków kwotą 186,6 mld zł (przy planowanych 189,1 mld zł). Ujemne saldo wyniosło więc 146 mld zł i w stosunku do założonego (wg ustawy budżetowej po zmianach) uległo obniżeniu o 12,6 mld zł, tj. o 8%. Zmniejszenie ujemnego salda budżetu resortu uzyskano dzięki wyższym dochodom budżetowym, przy niepełnym wykonaniu wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Zrealizowane w wysokości 40,6 mld zł dochody budżetowe są wyższe o 33% od przyjętych w ustawie budżetowej. Na to wyższe wykonanie miały wpływ wpłaty przedsiębiorstw, które przekroczono o 10 mld zł, głównie z tytułu podatku dochodowego i podatku od wpłat, a także nieplanowane wpłaty przeszacowania zapasów i podatku stabilizacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Wydatki budżetowe za 1983 r. w wysokości 186,5 mld zł., tj. o 2,5 mld zł poniżej przyjętych w ustawie po zmianach, dotyczyły przede wszystkim dotacji przedmiotowych do deficytowych przewozów w transporcie kolejowym i żegludze śródlądowej oraz przewozów pasażerskich w komunikacji kolejowej i samochodowej. Mimo wprowadzonych od 1 stycznia 1983 podwyżek taryf pasażerskich i towarowych, przewozy te są nadal bardzo deficytowe. Dotację przedmiotowe, wyrównujące deficyty przedsiębiorstw transportowych, ustalone w planie ubiegłorocznym na 104,4 mld zł, wyniosły 103 mld zł. Niższe wykorzystanie dotacji przez PKP i przedsiębiorstwa żeglugowe wynika z niewykonania pianowych dochodów w przewozach dotowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Dotacje na bieżące utrzymanie dróg publicznych w wysokości 30,5 mld zł zostały wykonane w 100% i pozwoliły na zrealizowanie zwiększonego zakresu robót konserwacyjnych dróg. Przekroczenie planowanych zadań w zakresie remontów kapitalnych pozwoliło zbliżyć się do poziomu robót wykonywanych przed 1979 r. Nie wykonano natomiast pełnej modernizacji mostów, co spowodowane zostało brakiem stali zbrojeniowej i dostatecznego potencjału wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Na ochronę zdrowia pracowników kolejowych wydano 7,3 mld zł, co umożliwiło przyrost bazy usługowej, zarówno lecznictwa ogólnego, jak i zawodowego. O 12 zwiększono liczbę przychodni, otwarto dodatkowo aptekę i stację pogotowia ratunkowego, zwiększono liczbę łóżek w szpitalach i sanatoriach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Realizacja budżetu resortu komunikacji odbywała się w zasadzie zgodnie z założeniami planu. Uwzględniając jednak opinię NIK pragnę wyjaśnić, że zaistniałe odchylenia w realizacji dochodów i wydatków w stosunku do wielkości określonych w ustawie po zmianach wynikają w głównej mierze z przyjętej metodologii planowania oraz wykonywania budżetu przez dużą liczbę jednostek.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Podstawowy wpływ na wielkość dochodów i wydatków budżetowych mają wyniki finansowe przedsiębiorstw resortu, głównie i transportowych. Sytuacja finansowa przedsiębiorstw transportowych jest nadal niekorzystna. Wpływy za świadczone usługi przewozowe nie pokrywają kosztów tej działalności. Wprowadzone zmiany taryf nie zlikwidowały w ub. r. deficytu w przedsiębiorstwach i PKP, PKS i żegludze śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Utrzymująca się od wielu lat deficytowość przedsiębiorstw transportowych, jak również niepełne odpisy amortyzacyjne od przeszacowanego majątku trwałego, nie pozwalają na wygospodarowanie własnych środków, zapewniających odtworzenie zużywającego się majątku trwałego lub jego modernizację, szczególnie taboru. Postępująca dekapitalizacja tego majątku przy wieloletnich zaniedbaniach w zakresie odtworzenia i modernizacji, prowadzi do zmniejszenia się zdolności przewozowych przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Należy podkreślić, że przedsiębiorstwa transportowe przystąpiły do reformy gospodarczej z bardzo dużymi zadłużeniami z tytułu kredytów inwestycyjnych. Stan zadłużenia na koniec 1982 r. wynoszący w PKP - 26 mld zł, a w PKS - 21 mld zł, uległ na koniec ub. r obniżeniu do 21 mld zł w PKP i 19 mld zł w PKS. Tak wysokie zadłużenie, z tytułu kredytów inwestycyjnych w znacznym stopniu ogranicza możliwości bieżącego odtwarzania zdolności przewozowych i ma zasadniczy wpływ na wydolność transportu w zaspokajaniu potrzeb przewozowych gospodarki. W 1983 r. sytuacja nie uległa poprawie. Wystąpiły duże trudności w uzyskaniu kredytów na zakup taboru. Wprowadzone zasady udzielania ulg w podatku dochodów na cele inwestycyjne nie miały zastosowania do przedsiębiorstw resortu komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Złagodzenie trudnej sytuacji finansowej i powstawanie warunków dla odtworzenia majątku trwałego przedsiębiorstw transportowych może nastąpić w drodze wykorzystania podstawowego źródła odtworzenia, jakim jest amortyzacja. Dlatego też jednym z programowych rozwiązań byłoby pozostawienie od 1985 r. w przedsiębiorstwach PKP, PKS i żegludze śródlądowej w 100% zwiększonych odpisów amortyzacyjnych, z jednorazowym zaliczeniem kosztem pozostałych 75% skutków wzrostu amortyzacji z tytułu przeszacowania majątku trwałego.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Porządkowanie gospodarki finansowej przedsiębiorstw transportowych, zwłaszcza w zakresie poprawy ich rentowności poprzez urealnienie poziomu taryf oraz zwiększenie udziału amortyzacji w finansowaniu odtworzenia i modernizacji majątku trwałego, uważam za podstawowy warunek sprawnego funkcjonowania transportu. Pragnę zapewnić, że resort komunikacji będzie dokładał maksymalnych starań, aby realizacja budżetu w 1984 r. przebiegała w warunkach zaostrzonego reżimu oszczędnościowego, obejmującego zarówno wydatki przedsiębiorstw, jak i jednostek i zakładów budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Przedłożone wyniki działalności resortu komunikacji w 1983 r. oraz na 5 miesięcy br. wskazują, że transport pracuje nadal w trudnych warunkach i przy dużych napięciach. Zadania przewozowe ustalone w CPR na 1983 r. oraz w programie operacyjnym publicznego transportu kolejowego i drogowego dla kolei normalnotorowych PKP w wysokości 405 mln ton i dla transportu samochodowego PKS w wysokości 125 mln ton, zostały zrealizowane przez PKP w 100,5% i przez PKS w 94%. Mimo pomyślnej realizacji zadań przewozowych przez PKP, zapotrzebowanie gospodarki na przewozy ładunków nie było w pełni zaspokojone. Braki taboru były przyczyną odmówienia przyjęcia przez kolej po ok. 2 mln ton ładunków miesięcznie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Niedobór zdolności przewozowej kolei wynika głównie z ograniczonych dostaw taboru. W 1983 r. resort komunikacji miał otrzymać 3,5 tys. wagonów towarowych, 88 lokomotyw elektrycznych, 25 lokomotyw spalinowych i 55 zespołów elektrycznych. Faktyczne dostawy wyniosły niewiele ponad 2,4 tys. wagonów towarowych (69% planowanych dostaw), 77 lokomotyw elektrycznych i 18 spalinowych oraz 50 zespołów elektrycznych. Równocześnie w wyniku nadmiernej eksploatacji taboru wymuszonej ciągle rosnącymi potrzebami przewozowymi gospodarki, resort był zmuszony skreślić z inwentarza ponad 10,9 tys. wagonów towarowych całkowicie zużytych, co spowodowało dalsze zmniejszanie się zdolności przewozowej o 20 mln ton.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">W ciągu 5 miesięcy br. PKP otrzymały zaledwie 28,4% dostaw wagonów towarowych (1423 szt.) przewidzianych programem operacyjnym na 1984 r. przy upływie 41,5% czasu kalendarzowego. Natomiast konieczne stało się skreślenie 5.660 wagonów towarowych całkowicie już zużytych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Mimo trudności taborowych zadania przewozowe ustalone w programie operacyjnym na ten rok zostały zrealizowane przez PKP w ciągu 5 miesięcy w 42% w tonach i 42,8% w tonokilometrach. W PKS zaawansowanie planu rocznego wyniosło 38,3% w tonach i 42,8% w tonokilometrach. Mimo niższego zaawansowania planu rocznego, przedsiębiorstwa PKS w pełni pokryły zapotrzebowanie gospodarki narodowej na zgłoszone przewozy ładunków. Należy podkreślić, że w ostatnich dwóch latach, znaczna część klientów ze względów finansowych zdecydowała się na obsługę kolejową swoich ładunków, zamiast - jak dotychczas - transportem samochodowym.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Korzystnie kształtuje się sytuacja w przewozach pasażerskich. Łączne zadania CPR dla wszystkich gałęzi transportu na 1983 r. zostały zrealizowane w 105,1%, a w pracy przewozowej mierzonej liczbą pasażerokilometrów w 107,5%.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">W przewozach pasażerskich dominują przedsiębiorstwa PKS, które realizują ok. 70% ogółu przewozów.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">W transporcie kolejowym w ostatnich latach występuje stabilizacja przewozów pasażerskich przy jednoczesnym na ogół pełnym zaspokojeniu potrzeb przewozowych- oczywiście poza okresami tzw. szczytów przewozowych, związanych z wyjazdami urlopowymi lub w okresach świątecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">PKS nie pokrywa natomiast wszystkich potrzeb ilościowych w zakresie przewozów pasażerskich. Wynika to z niedostatecznych dostaw nowego taboru oraz z faktu, że potencjał przewozowy PKS jest jeszcze znacznie ograniczony z uwagi na brak części zamiennych i ogumienia. W br. sytuacja na tym odcinku jest lepsza niż w 1983 r., o czym świadczy systematyczny wzrost gotowości technicznej taboru PKS w porównaniu z ub. r.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Nadal poważnym problemem w transporcie jest sprawa zapewnienia dostaw wielu materiałów objętych programem operacyjnym, mających kluczowe znaczenie dla utrzymania ciągłości pracy transportu i jego zaplecza technicznego. Wskazują na to wyniki uzyskane w tym zakresie za 4 miesiące br., a mianowicie: dostawy takich materiałów jak np. rozjazdy kolejowe z Huty „Świerczewski” zostały zrealizowane w 20,5%, cement - w 18,3%, kable sygnalizacyjne w 23,0%, farby i lakiery - w 15,2%, odlewy manganowe - w 17,9%, olej „Marinol” - w 19,4%, paliwo do silników z zapłonem iskrowym - w 21%.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Podejmowane przez resort komunikacji działania, mające na celu pełną realizację rządowego programu oszczędnościowego, nie zniwelują braków w zaopatrzeniu materiałowo-technicznym; mogą jedynie w niewielkim stopniu złagodzić ich skutki.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Realizacja zadań transportu przebiega więc w trudnych warunkach wywołanych:</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">- niepełną realizacją do staw taboru, a zwłaszcza wagonów towarowych, - niedostatecznym zaopatrzeniem w podstawowe materiały niezbędne do napraw taboru i utrzymania na odpowiednim poziomie infrastruktury transportu, - niedoborem zatrudnienia w podstawowych gałęziach transportu, - trudną sytuacją finansową przedsiębiorstw transportowych z uwagi na niski poziom taryf za usługi przewozowe.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">W celu poprawy sytuacji konieczne jest konsekwentne realizowanie założeń rozwojowych określonych w decyzji nr 43/82 Prezydium Rządu w sprawie zapewnienia warunków prawidłowego funkcjonowania transportu kolejowego w latach 1983-1985, a w szczególności w zakresie modernizacji bazy technicznej transportu oraz zwiększenia zasilania transportu w środki techniczno-materiałowe i odpowiedniego dostosowania do wymogów przedsiębiorstw transportowych systemów finansowania i kształtowania wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Informację o wykonaniu planu i budżetu resortu łączności przedstawił wiceminister gen. bryg. Leon Kołatkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Przyrost produkcji i usług w 1983 r. uzyskano w resorcie o 19,6% większy niż w roku poprzednim, przy wzroście zatrudnienia o 0,6%. Nastąpił wysoki, wynoszący prawie 19% wprost wydajności pracy, ale towarzyszył temu wyższy wzrost wynagrodzenia nominalnego, które zwiększyło się o 27,9%. Mimo tego wzrostu średnia płaca miesięczna w przedsiębiorstwach resortu wyniosła w ub. r. 12.350 zł i była niższa o blisko 11% od średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">W realizacji usług PPTT na uwagę zasługuje osiągnięty przyrost abonentów telefonicznych o 108,5 tys., co stanowi 134,5% liczby ustalonej w planie. Przyrost ten jest najwyższy zanotowany w dotychczasowej działalności poczty. Poprzednio, tylko dwukrotnie w latach 1976 i 1977 przekroczono nieznacznie liczbę 100 tys. abonentów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Duże opóźnienia w rozwoju łączności, zwłaszcza do 1970 r., sprawiają, że zapotrzebowanie społeczne na usługi łączności, głównie w zakresie telefonii są realizowane w niewystarczającym stopniu. Na telefony czeka obecnie ponad 1,3 mln osób, a Polska pod względem gęstości abonentów i aparatów telefonicznych zajmuje w krajach socjalistycznych jedno z ostatnich miejsc (przed Kubą, Mongolią oraz Wietnamem). Wskaźniki te w1983 r. wyniosły 6,03 abonentów i 10,47 aparatów na100 mieszkańców, Mimo niewątpliwej poprawy, jakość usług pocztowych ciągle jeszcze nie jest w pełni zadowalająca.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Wdrożenie reformy gospodarczej - przy utrzymaniu przyznanych preferencji - pozwala na trwały rozwój łączności, jednak znaczne przyspieszenie tego rozwoju ze względu na stan gospodarki nie jest jeszcze możliwe.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Przedsiębiorstwa resortu łączności osiągnęły w ub. r. zysk w wysokości 20.085 mln zł, co w stosunku do 1982 r. oznacza wzrost o 37,9%. Blisko 50% wypracowanego zysku przedsiębiorstwa przekazały do budżetu państwa. Zysk do podziału wyniósł ponad 10,1 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">W ub. roku przedsiębiorstwa napotykały liczne trudności w realizacji planów, wynikające głównie z braku materiałów i urządzeń, zarówno produkcji krajowej, jak i z importu oraz uzyskania potrzebnego poziomu zatrudnienia. Nie w pełni wykonano skorygowany plan eksportu urządzeń telekomunikacyjnych do I obszaru płatniczego, wykonany został w 75,5%. Skorygowana wartość eksportu do krajów socjalistycznych została w planie zawyżona i przyjęta bez uzgodnienia z zainteresowanymi przedsiębiorstwami. O tym zawyżonym szacunku eksportu powiadamiana była Komisja Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwo Handlu Zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Łączny eksport do I obszaru płatniczego przekroczył w 1983 r. 8,5 mld zł i był w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,6% większy. Eksport do II obszaru płatniczego wyniósł 244 mln zł i był niższy o blisko 39%. Główną przyczyną był brak nabywców na wyroby przemysłu teletechnicznego w krajach tego obszaru.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Przedsiębiorstwa odczuwały duże braki pracowników. W stosunku do planu brakowało około 3,5 tys. zatrudnionych, z tego 2,5 tys. osób w PP „Polska Poczta, Telegraf i Telefon”.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">W 1983 r. PPTT oraz PTSŁ zwolnione zostały od wpłaty do budżetu państwa. Uzyskane preferencje przyczyniły się do wykonania z dużą nadwyżką zadań planowych w zakresie usług i produkcji.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Ubiegłoroczna działalność inwestycyjna koncentrowała się na kontynuowaniu programu budownictwa pod przyszłe centrale telefoniczne, w tym budynków technicznych Centrum Telekomunikacji Międzynarodowej w Warszawie o kubaturze 103 tys. m3 wojewódzkich centrów telekomunikacji w Tarnowie, Rzeszowie, Lublinie. i Wałbrzychu, na budowie i adaptacji placówek pocztowych w Bieczu, Rucianem i Nidzie, Ustroniu Morskim i Rowach oraz na budowie bądź modernizacji urzędów pocztowych w Lesznie, Poznaniu, Lublinie i Lęborku. Łącznie budowano bądź adaptowano 104 budynki centrali automatycznych i urzędów pocztowo-telekomunikacyjnych. W celu poprawy jakości świadczonych usług telekomunikacyjnych wprowadzono ponadto, głównie w miastach wojewódzkich, modernizacją węzłów telefonicznych, m.in. węzła łódzkiego, modernizację węzła warszawskiego z przejściem na system numeracji 7-cyfrowej. Ponadto pro wadzono budowę i rozbudowę automatycznych central międzymiastowych w Gdańsku, Lublinie, Krakowie, Łodzi, Szczecinie, Wrocławiu i w Warszawie. Plan nakładów inwestycyjnych został jednak zrealizowany tylko w 83,2%.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">O niepełnym wykonaniu tego planu zadecydowały trudności w uzyskaniu materiałów, m.in. kabli stacyjnych, niewystarczające moce przedsiębiorstw wykonawczych oraz niepełna realizacja dostawa niektórych urządzeń przez Zakłady Przemysłu Teleelektronicznego. Plan oddawania obiektów zrealizowano w 77% oddając obiekty o wartości 6,4 mld zł. Na skutek przedłużającego się montażu oraz usterek w sprzęcie nie oddano do eksploatacji central telefonicznych w Piasecznie, Lublinie i Poznaniu - Rataje oraz linii kablowej o długości 140 km. W 1984 r. przewiduje się przekazanie do eksploatacji central automatycznych w Warszawie przy ul. Barskiej i przy Placu Szembeka, modernizację centrali Lublin-Rury i kilku innych. Dochody budżetowe resortu planowana w kwocie 15,219 mln zł,~ ~zostały wykonane z nadwyżką 6. 318,4 mln zł, co stanowi 41,5%, a wydatki budżetowe ustalone w wysokości 3,392,8 mln zł i zmniejszone w ciągu roku do kwoty 3,367 mln zł, wykonane zostały w kwocie 2.896,7 mln zł i były niższe o 496 mln zł od kwoty ustalonej ustawą i o 470,9 mln zł od kwoty ustalonej po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Planowane dochody budżetowe z tytułu wpłat przedsiębiorstw wykonane zostały z nadwyżką we wszystkich pozycjach wpłat z wyjątkiem wpłat z tytułu amortyzacji, w związku z niższymi niż szacowano odpisami amortyzacyjnymi. Największą pozycję w ogólnych wpłatach przedsiębiorstw stanowiły wpłaty z tytułu podatku dochodowego.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Dochody budżetowe zostały wykonane z nadwyżką nie tylko w działalności gospodarczej, ale i w pozostałych działach. Nie wykonano jedynie planowanych wpływów z opłat radiowo-telewizyjnych na kwotę 53,8 mln zł, w tym 47,3 mln zł z opłat abonamentowych.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Wielkość wpływów w tej pozycji ustalona jest drogą szacunku i na jej realizację ministerstwo nie ma zasadniczego wpływu. O niewykonaniu tej pozycji dochodów zadecydował zwłaszcza brak na rynku urządzeń odbiorczych, jak i znaczny wzrost cen tych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Planowane wydatki budżetowe zostały w 1983 r. zmniejszone o kwotę 101,6 mln zł, głównie z powodu ograniczenia dotacji przewidzianej na inwestycje przedsiębiorstw państwowych (inwestycje specjalne). Na oszczędności w realizacji planów budżetowych zasadniczy wypływ miało niskie wykorzystanie dotacji w PPTT w wyniku urealnienia w ciągu roku oraz możliwości wykonawczych. Kwota nie wykorzystanej dotacji przekroczyła 458 mln zł. Również środki budżetowe przeznaczone na finansowanie działalności bieżącej jednostek budżetowych, w tym centrali ministerstwa i w państwowej inspekcji radiowej nie zostały w pełni wykorzystane. Nie wykorzystano także środki w trzech ośrodkach szkolenia zawodowego na skutek braków w zatrudnieniu oraz trudności nabywaniu wielu artykułów dla potrzeb internatów, np. pościeli i bielizny pościelowej. Mając na uwadze trudną sytuację gospodarczą kraju w realizacji wydatków budżetowych ograniczono się tylko do wydatków koniecznych.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Działalność społeczno-gospodarcza resortu i realizacja budżetu Ministerstwa Łączności w 1983 r. była przedmiotem analizy NIK. Kierownictwo resortu podziela zawartą w tej analizie ocenę wpływu czynników decydujących o rozwoju urządzeń łączności i pracy PPTT, jak również pracy przedsiębiorstw transportowych i przemysłowych. Podejmowane są przedsięwzięcia, które w zasadzie pokrywają się z wnioskami NIK.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Dla poprawy jakości usług w założeniach planowych na 1984 r. uwzględniono poprawę wyposażenia technicznego służb, wymianę najbardziej niesprawnych urządzeń, jak i środki na zwiększenie skuteczności motywacyjnego oddziaływania na jakość i wyniki pracy w systemie premiowym PPTT. Dla zwiększenia bezpieczeństwa obrotu pocztowego i ograniczenia strat z tytułu ujemnych przejawów w działalności poczty oraz eliminowania nieracjonalnej gospodarki i marnotrawstwa w jednostkach resortu łączności, wzmocniono oddziaływanie kontroli resortowej. Usuwane są przyczyny utrudniające planowanie inwestycji i remonty w telekomunikacji. Podejmowane są starania o terminowe i pełne dostawy materiałów i urządzeń, doskonalone i rozwijane są formy wykonawstwa inwestycji i remontów siłami własnymi. Czynione są starania o zwiększenie potencjału wykonawczego, specjalistycznego budownictwa telekomunikacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Trudności w naborze pracowników i braki materiałowe oraz stan niektórych urządzeń nie pozwalają na radykalne osiągnięcie pożądanego stanu. Podniesiona w uwagach szczegółowych NIK na przykładzie okręgu warszawskiego sprawa relatywnie wyższego przyrostu pracowników na stanowiskach kierowniczych i administracyjno-biurowych, niż w grupie robotników i pracowników ruchu jest zgodna ze stanem faktycznym, ale wymaga pewnego wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Wobec występujących niedoborów, w tym również pracowników administracyjno-biurowych, wzrost zatrudnienia w tej grupie pracowników - przy stosunkowo łatwiejszym pozyskaniu kandydatów do pracy na te stanowiska - jest przyczyną zniekształcenia wyników. Analiza kształtowania się zatrudnienia pracowników administracyjno-biurowych wykazuje, że wzrost ich liczby jest stosunkowo nieduży (w ub.r. tylko 1,2%). Udział pracowników administracyjnych w ogólnej liczbie pracowników w okręgach poczty i telekomunikacji jest relatywnie niewielki i wynosi od 2,7% do 3,4%. Wzrost pracowników administracyjnych jest związany ze znacznym wzrostem usług finansowych i telefonicznych, zwiększających zakres rozliczeń i ewidencji.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Dane o realizacji zadań społeczno-gospodarczych w PPTT za 5 miesięcy br. wykazują, że wartość usług w tym przedsiębiorstwie osiągnęła wartość blisko 31,5 mld zł, co stanowi 43,1% planu rocznego. Wartość ta jest wyższa o 5,6% od wykonania porównywalnego w analogicznym okresie r. ub. Założony na ten rok wzrost usług wynosi 4,2%.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Z wyprzedzeniem realizowany jest plan przyłączenia abonentów telefonicznych i teleksowych. W ciągu 5 miesięcy br. przyłączono 55,3 tys. abonentów telefonicznych, co stanowi 60,1% zadań ustalonych w CPR na 1984 r. Liczba nowych abonentów - do końca maja br.- jest wyższa o 12,6 tys., czyli o 29% od liczby abonentów przyłączonych w tym czasie w 1983 r. Przewiduje się pełną realizację rocznych zadań usługowych i wykonanie z nadwyżką planu przyłączenie abonentów.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Realizacja pięciu zadań badawczo-rozwojowych oraz jednego wdrożeniowego, objętych zamówieniami rządowymi, a określonych imiennie dla resortu łączności w CPR na1984 r.- odbywa się zgodnie z założonym planem. Jedynie zadanie dotyczące „kompleksu urządzeń jednolitego systemu środków techniki komutacyjnej” ze względu na konieczność nowych uzgodnień międzynarodowych nie jest na razie realizowane. Nie wyklucza się możliwości określenia nowego zakresu tego zadania.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">Zamówieniami rządowymi w 1984 r. objęte są dostawy telefonicznych central licencyjnych do sieci użytku publicznego w liczbie 178 tys. NNp central systemu „Pentaconta” oraz 38 tys. NNp central systemu E-10. umowy na dostawę central systemu „Pentaconta” z zakładami „Telkom-ZWUT”, a na E-10 zakładami „Telkom-Teletra” zostały podpisane oraz w ciągu 5 miesięcy br. zrealizowane w 52% dostaw rocznych central „Pentaconta” i 45,6% central E-10.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#WiceministergenbrygLeonKołatkowski">W imieniu podkomisji koreferat oceniający wykonanie planu i budżetu resortu komunikacji w 1983 r. przedstawił poseł Zygmunt Łapiński (PZPR).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Oceniając wykonanie budżetu resortu komunikacji (w stosunku do założeń ustawy budżetowej na 1983 r.) należy podkreślić, że dochody budżetowe wzrosły o 33%, a wydatki budżetowe zmniejszyły się o 1,3%. Nastąpiło więc zmniejszenie ujemnego salda o 12,6 mld zł (czyli o 8%) w stosunku do przyjętego w budżecie resortu. Przyczyną tej poprawy był przede wszystkim wzrost dochodów budżetowych z przedsiębiorstw w wysokości 10 mld zł, spowodowany zwiększonymi opłatami z tytułu podatku dochodowego, podatku od płac, wpłat z przeszacowania zapasów, amortyzacji i podatku obrotowego. Korzystny wpływ na zmniejszenie ujemnego salda miało niższe, od założonego w planie o 2,6 mld zł wykonanie wydatków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Najpoważniejszą pozycję w wydatkach budżetowych resortu komunikacji stanowią dotacje przedmiotowe przyznane przedsiębiorstwom transportowym na wyrównanie deficytowych usług przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Na ogólną kwotę przewidzianych w budżecie dotacji przedmiotowych w wysokości 104,4 mld zł, wykorzystano 103 mld zł. Wydatki jednostek i zakładów budżetowych resortu wykonano w 99%, a suma nie wykorzystanych kredytów wyniosła 0,4 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Trzeba podkreślić, że mniejsze wykonanie wydatków nie wpłynęło na ograniczenie zakresu rzeczowego usług świadczonych przez zakłady i jednostki budżetowe, w tym przez jednostki kolejowej służby zdrowia i szkolnictwo zawodowe. W grupie wydatków przeznaczonych na finansowanie inwestycji i kapitalnych remontów, środki przydzielone w ustawie budżetowej wykorzystano w 98,2%, tj. o 0,7 mld zł poniżej planu. Środki inwestycyjne PKP i PKS w zasadzie całkowicie; wykorzystano. Niższe natomiast o pół miliarda od założeń planu było wykorzystanie środków m.in. na inwestycje i remonty kapitalne dróg publicznych. Mimo to, remonty kapitalne dróg zrealizowano w 126,3% (plan - 2350 km dróg, wykonano - 2970 km).</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Zasadniczy wpływ na kształt budżetu resortu komunikacji mają ujemne wyniki uzyskiwane przez resortowe przedsiębiorstwa transportowe, głównie PKP, PKS i żeglugę śródlądową. Rosnąca deficytowość tych przedsiębiorstw, zwłaszcza w okresie ostatnich dziesięcioleci, prowadzi do zwiększania co roku ujemnego salda w budżecie resortu komunikacji, w całości wydatków z budżetu państwa. Najpoważniejszą pozycję w wydatkach budżetowych stanowią wciąż dotacje przedmiotowe kierowane na wyrównanie deficytowych przewozów pasażerskich i towarowych wykonywanych przez PKP, PKS i żeglugę śródlądową.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Zwiększenie w ostatnich latach taryfy towarowej i podwyższenie pasażerskiej (od 1.01.1983 r.), wobec rosnących kosztów przewozów, w nieznacznym tylko stopniu ograniczyło dotacje przedmiotowe zakładane w tych latach. Szczególny niepokój budzi wysoka deficytowość pasażerskich przewozów kolejowych i autobusowych. W ub. r. z budżetu państwa dopłacono do nich blisko 60 mld zł. Obecnie wpływy z tych przewozów pokrywają koszty własnej działalności: PKP - w 1/3, a PKS — w połowie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Konieczne staje się urentownienie przewozów kolejowych wykonywanych przez PKP. Umożliwi to stosowanie prawidłowego rachunku ekonomicznego w całej gospodarce, zniekształconego dziś zaniżonymi cenami usług transportowych. Niezbędne też jest zdecydowanie o etapowym podnoszeniu taryf pasażerskich do poziomu zapewniającego w przyszłości pokrycie kosztów własnych oraz zysk dający przynajmniej możliwość finansowania zakupu taboru pasażerskiego. Istnieje potrzeba zlikwidowania dotacji z tytułu przywozu ładunków, gdyż jest to ukryta forma dotowania samofinansujących się przedsiębiorstw. Urentownienie przewozów towarowych, zwłaszcza kolejowych, powinno przeciwdziałać nadmiernemu zapotrzebowaniu na usługi przewozowe i wpływać na eliminowanie przewozów nieuzasadnionych. W żegludze śródlądowej wzrost taryf za przewozy ładunków nie zlikwiduje w najbliższej przyszłości dopłat z uwagi na warunki hydrologiczno-klimatyczne oraz wieloletnie zaniedbania i opóźnienia w przystosowaniu rzek do celów żeglugowych. .</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Należy przypomnieć o konieczności podejmowania przez resort działań zmierzających do wzrostu dyscypliny budżetowej. Realizowano budżet w ub. roku w zasadzie zgodnie z założeniami przyjętymi w ustawie budżetowej, ale miały miejsca również pewne niedociągnięcia. Dotyczy to zwłaszcza planowania dochodów i wydatków budżetowych oraz wykonania budżetu przez zakłady i jednostki budżetowe resortu komunikacji. Mimo dokonania przez resort w ub. r. wielu zmian kredytów nastąpiły odchylenia między planem a realizacją wskutek błędnego planowania. Niekiedy zwiększano kredyty bez należytej analizy i celowości. Dowodzi tego fakt, że wykonanie środków w niektórych paragrafach było niższe od kwot ustalonych w ustawie budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Prawidłowe są propozycje resortu, zmierzające do dalszego wzmocnienia dyscypliny w nadzorowanych zakładach i jednostkach budżetowych. Poprawić się powinno pracę resortowej komisji, która orzeka w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Resort nie przeciwdziała skutecznie wzrostowi kosztów. Za mało uwagi poświęca się racjonalnej gospodarce potencjałem przewozowym. Zastrzeżenia wzbudza sposób eksploatacji taboru i organizacja ruchu pociągów towarowych. Nie zostały w pełni zrealizowane żądania oszczędnościowe, zwłaszcza dotyczące zużycia paliw i energii oraz napraw taboru.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">Wnoszę o przyjęcie informacji przedstawionej przez ministra komunikacji z zaleceniem realizacji wniosków resortu NIK, a także wysuniętych w toku dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PosełZygmuntŁapińskiPZPR">W imieniu podkomisji koreferat oceniający wykonanie planu i budżetu resortu łączności przedstawił poseł Zdzisław Zabłotny (PZPR).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZdzisławZabłotnyPZPR">Ze sprawozdania resortu i analizy NIK wynika, że plan dochodów wykonano z dużą nadwyżką, a wydatki tylko w 86%. Nadwyżka, wynosząca 6,5 mld zł, wystąpiła głównie w podatkach dochodowym oraz od płac. Różnice w stosunku do planu wynikają z dwóch podstawowych przyczyn: osiągnięcia przez przedsiębiorstwa wyższej akumulacji finansowej z tytułu całokształtu działalności (od kwot przyjętych według szacunku resortu), co było rezultatem wyższej niż planowano sprzedaży. Drugim powodem było za mało precyzyjne planowanie dochodów przedsiębiorstw, wskutek nieotrzymywania przez resort łączności odpowiednich materiałów planistycznych. Wydaje się, że ministerstwo powinno podjąć starania, aby planowane dochody były bardziej zbliżone do faktycznie osiąganych. Pewne różnice są nieuniknione, ale nie powinny one być aż tak wysokie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełZdzisławZabłotnyPZPR">Niskie wykorzystanie dotacji na inwestycje było spowodowane~ ~trudnościami z wykonaniem robót, a także urealnieniem w ciągu roku ich zakresu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełZdzisławZabłotnyPZPR">Na podkreślenie zasługuje uwaga NIK dotycząca niepełnego wykorzystania (tylko 76,1%) środków z funduszu prac badawczych. Rezultat ten jest uzasadniony, głównie trudnościami z zakupem aparatury pochodzącej z II obszaru płatniczego oraz nieterminowymi dostawami elementów od kooperantów. NIK stwierdziła, że resort wywiązał się z zadań w zakresie wykonania budżetu centralnego. Zwróciła jednak uwagę na niski stopień wdrażania prac naukowo-badawczych, Na szczególne podkreślenie zasługuje zwiększenie o 22,6% usług łączności, w porównaniu z 1982 r. Wzrost ten jest m.in. wynikiem ponadplanowego przyrostu abonentów telefonicznych. Z nadwyżką wykonano plan przyłączeń teleksowych. Dodatkowym źródłem zwiększenia dochodów były przedsięwzięcia wynikające z realizacji programu przeciwdziałania inflacji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełZdzisławZabłotnyPZPR">Niezadowalająca jest nadal jakość usług pocztowych i telekomunikacyjnych. Działania zmierzające do zmiany tej sytuacji nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Nie uzyskano odpowiedniego zaspokojenia potrzeb społecznych na usługi telefoniczne. Liczba niezałatwionych wniosków o zainstalowanie telefonu wzrosła z 1.174 tys. do 1.326 tys. na koniec ub. roku. Z informacji NIK wynika też, że stan techniczny większości urządzeń telefonicznych jest niezadowalający, a ponad 10% central telefonicznych pracuje już ponad 30 lat. Wzrosła więc liczba reklamacji na usługi telefoniczne.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełZdzisławZabłotnyPZPR">W porównaniu z 1982 r. nastąpił w ub. roku wzrost realizacji zadań inwestycyjnych i budowlano-montażowych. Efekty te są jednak niewystarczające w stosunku do poważnego niezaspokojenie zapotrzebowania społecznego. Opóźniły się planowane terminy przekazywania obiektów do użytku. Przyczyną tego są przede wszystkim zaległości w realizacji budownictwa kubaturowego oraz trudności zaopatrzeniowe. Przedsiębiorstwa resortu, mimo kłopotów gospodarczych kraju, osiągnęły wiele pozytywnych wyników. Niezbędne są jednak dalsze działania, zmierzające do podniesienia jakości usług w łączności. Potrzebne są wszelkie wysiłki, by planowane zadania inwestycyjne, mimo wielu obiektywnych trudności, były wykonywane w maksymalnym stopniu. W celu eliminowania nieracjonalnej gospodarki w przedsiębiorstwach należy wzmocnić kontrolę ze strony resortu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełZdzisławZabłotnyPZPR">Na podkreślenie zasługuje pomyślna realizacja zadań przez PPTiT. W ciągu 4 miesięcy br. tegoroczny plan sprzedaży usług wykonano w 34,2% oraz przyłączono 43,428 abonentów telefonicznych, czyli o ponad 9 tys. więcej niż w tym samym okresie ub. roku. Zmniejszono też niedobory zatrudnienia. Na tej podstawie można przypuszczać, że również tegoroczne żądania zostaną wykonane z pewną nadwyżką.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełZdzisławZabłotnyPZPR">Wnoszę o przyjęcie informacji ministerstwa łączności z zaleceniem realizacji wniosków (wysuniętych w koreferacie w oparciu o analizę NIK), zmierzających do poprawy jakości usług pocztowych i telekomunikacyjnych oraz do sprawniejszej pracy urządzeń łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Z analizy NIK wynika, że nie we wszystkich dziedzinach prawidłowo i optymalnie przebiegała realizacja zadań jednostek resortu komunikacji. W ub. r. dochody budżetowe zostały przekroczone o 10 mld zł, czyli o 33%. Natomiast ogólne wydatki były niższe w ub. r. o 2,5 mld zł, czyli o 1,3% od kwoty kredytów, po zmniejszeniach wynoszących 31,9 mld zł dokonanych w ciągu roku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Przekroczenie dochodów było głównie spowodowane mało precyzyjnym planowaniem wpłat z tytułu podatku dochodowego i od funduszu płac. Niewykorzystanie przewidzianych ustawą kredytów budżetowych dotyczyło zwłaszcza PKP i żeglugi śródlądowej. Przewozy pasażerskie pociągami były niższe o 7,5% w porównaniu z założeniami CPR i o ok. 6% mniejsze w stosunku do 1982 r. Nadal niezadowalająca była jakość pasażerskich usług kolejowych. Żądania PKP w zakresie przewozu ładunków zostały wprawdzie wykonane z niewielką nadwyżką, ale zapotrzebowanie gospodarki na te usługi nie zostało w pełni zaspokojone. W ub. roku kolej nie przyjmowała co miesiąc do przewiezienia średnio ponad 2 mln ładunków.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">W ub. roku zmniejszyła się liczba wagonów towarowych wyłączonych do naprawy, przy czym zadecydowało o tym nie tylko przyspieszenie remontu taboru. Resort podjął decyzje o wydłużeniu o pół roku okresu międzynaprawczego oraz o zaniechaniu w okresie kwiecień-wrzesień wyłączenia wagonów z eksploatacji w celu przeprowadzenia ich okresowych napraw. Notowano nadal wzrost uszkodzeń wagonów towarowych podczas ich rozrządzania oraz wykonywania prac ładunkowych. Odnotować należy natomiast skuteczniejsze egzekwowanie od przemysłu obowiązku naprawiania uszkodzonych wagonów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Zdolności przewozowe PKP ograniczało wydłużenie czasu obrotu wagonów towarowych. Niezadowalająca była terminowość prac ładunkowych. Zwiększył się czas przetrzymania wagonów w trakcie tych czynności, przy czym odpowiedzialność za to ponoszą zwłaszcza jednostki resortów: handlu zagranicznego, hutnictwa i przemysłu maszynowego, a także komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Wykorzystanie środków trakcyjnych i zużycie materiałów pędnych oraz energii elektrycznej nie zasługuje na pozytywną ocenę. W ub. roku odnotowano wzrost zużycia węgla, paliwa płynnego i energii elektrycznej. Pogorszył się stan techniczny lokomotyw parowych i spalinowych.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Nie wykonano planowanej liczby napraw głównych nawierzchni kolejowej, co powiększyło zaległości. Pogorszyło się wykorzystanie wysoko wydajnych maszyn drogowych używanych na sieci PKP. W jednostkach transportowych PKP obniżyła się efektywność gospodarowania zapasami materiałowymi. Na skutek niewykonania planowanych zadań remontowych nastąpił przyrost nadmiernych zapasów materiałów. Wzrosła wartość zapasów nieprawidłowych. Mimo pewnej poprawy, w II poł. ub. roku, nadal niezadowalające było zabezpieczenie i ochrona przesyłek kolejowych przed kradzieżą i uszkodzeniami.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Aktualnie, gdy naprawy wagonów prowadzone są w stopniu niezadowalającym, za szczególnie niekorzystne zjawisko należy uznać poważne opóźnienie w realizowaniu zadań związanych z rozbudową zaplecza naprawczego taboru.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Bank oceniając przebieg realizowania inwestycji w PKP wskazał na istotne nieprawidłowości w tej dziedzinie. Dotyczy to niewykonywania rocznych zadań, opóźnień w przekazywaniu inwestycji do eksploatacji (przy jednoczesnym rozpoczynaniu zbyt wielu nowych). Analogiczne nieprawidłowości dotyczą PKS. W Przedsiębiorstwie Spedycji Krajowej nastąpił w ub. roku dalszy spadek usług przewozowo-spedycyjnych, a jednocześnie wzrosła liczba szkód transportowych.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Na pozytywną ocenę zasługuje natomiast osiągnięcie przez przedsiębiorstwa PKS poprawy gotowości technicznej i stopnia wykorzystania taboru.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Oceniając działalność resortu komunikacji należy stwierdzić, że nadal istnieją znaczne rezerwy, których wykorzystanie warunkuje poprawę efektywności gospodarowania. Resort powinien skoncentrować swoje działania na konsekwentnej realizacji opracowanych programów i harmonogramów, dotyczących zwłaszcza poprawy jakości usług, racjonalnego wykorzystania taboru, dalszej rozbudowy i modernizacji zaplecza, usprawnienia organizacji ruchu, stopniowej likwidacji opóźnień w naprawach i w utrzymaniu nawierzchni dróg i mostów.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Wykonanie budżetu i zadań rzeczowych przez resort łączności należy ocenić pozytywnie. Dochody budżetowe wykonano z nadwyżką, przy czym należy zaznaczyć, że dochody przewyższyły wydatki o sumę 18,6 mld zł. O wysokim wykonaniu dochodów budżetowych zdecydowało uzyskanie znacznie wyższych niż planowano dochodów w działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorstwa przemysłu teleelektronicznego, budownictwa i transportu samochodowego łączności oraz przedsiębiorstwa PPTiT.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">W ub. roku wzrosła liczba usług pocztowo-telekomunikacyjnych, ale jakość ich nie poprawiła się. Nastąpiło dalsze pogorszenie terminowości doręczania przesyłek pocztowych. Zwiększyła się liczba ich ograbień i zaginięć oraz suma odszkodowań z tego tytułu. Wzrosła liczba skarg na usługi pocztowe. Dane te świadczą o niewykonaniu zadań, mających na celu usprawnienie poczty.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">W telekomunikacji przekroczenie dochodów było spowodowane większym niż planowano przyrostem liczby abonentów telefonicznych. O efekcie tym zadecydowało jednak nie tylko sprawniejsze działanie jednostek resortu, ale również wykorzystanie rezerw. Przyrost abonentów nie spowodował znaczącej poprawy zaspokojenia potrzeb społecznych, gdyż liczba nie załatwionych wniosków zwiększyła się. Zastrzeżenia budziła jakość usług telekomunikacyjnych spowodowana w dużej mierze złym stanem technicznym sieci telekomunikacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Podobnie, jak w ubiegłych latach, w niedostatecznym stopniu wykonano plany budownictwa kubaturowego.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Przedsiębiorstwa przemysłu teleelektrycznego wykonały plan sprzedaży produkcji i usług z nadwyżką, natomiast nie wykonały wszystkich zadań w zakresie eksportu urządzeń telekomunikacyjnych. Przyczyną był brak zamówień, wynikający głównie z niewystarczającej jakości i nowoczesności wyrobów. Niska jakość produkcji dotyczyła również innych wyrobów, nie związanych ściśle złącznością. Niepokojąca jest mała efektywność prac naukowo-badawczych prowadzonych przez ośrodki resortowe.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#WicedyrektorzespołutransportuiłącznościNIKBronisławKrasowski">Mimo trudnej sytuacji gospodarczej w kraju, przedsiębiorstwa resortu uzyskały w ub. roku pozytywne wyniki. Zastrzeżenia budzi natomiast jakość produkcji i usług oraz efektywność działalności naukowo-badawczej. Działania resortu powinny być ukierunkowane na eliminację tych nieprawidłowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMieczysławDerejski">Niepokojące jest zmniejszenie wykorzystania maszyn drogowych używanych w kolejnictwie, zważywszy na duże potrzeby w zakresie remontów sieci. Być może te negatywne zjawiska są spowodowane niewłaściwą organizacją pracy? Jakie są efekty przeciwdziałania zjawisku kradzieży na kolei?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełLesławLaskowski">Informacja resortu została dobrze przygotowana, a wnioski są trafne. Należy rozwiązać problemy taryf. Obecnie opłaty za przewóz ładunków są u nas dużo mniejsze niż opłaty za usługi przemysłowe, jeśli porównać nasze relacje w tym zakresie do podobnych relacji obowiązujących w innych państwach Europy. Gospodarka, w której często stosuje się system dotacji jest złą gospodarką. Rzecz w tym, że dotacje nie działają mobilizująco na załogi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełLesławLaskowski">Kłopoty z dotacjami występują w przedsiębiorstwach PKS, gdyż wielkość przyznawanych im środków jest wielokrotnie zmieniana. Utrudnia to prowadzenie działalności gospodarczej w tych przedsiębiorstwach. Pracownicy PKS postulują uregulowanie prawnego statusu tych przedsiębiorstw. Ustawa o przedsiębiorstwach nie wyszczególnia bowiem PKS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAlfredUrbaniec">Należy podkreślić, że zadania resortu były realizowane w zmieniających się wciąż warunkach finansowych przy niestabilnej wysokości cen. Opracowania resortu są dość dobre, ale pełny obraz sytuacji można uzyskać na podstawie danych NIK. Opracowania te wymieniają subiektywne trudności, uzależnione od działań resortu. Np. o stanie technicznym taboru decyduje m.in. wzrost liczby uszkodzeń wagonów podczas prac manewrowych. Niezadowalające jest zabezpieczenie przesyłek wożonych pociągami. Ponad połowa sprawców kradzieży to kolejarze. Chciałbym prosić o wyjaśnienie sprawy 30 tys. wagonów, o których napisano w „Polityce”. Dlaczego nie stworzono warunków do kasowania zużytego taboru? Należy urealnić taryfy przewozowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławJonkisz">Rada Pracownicza PKS proponuje, aby przedsiębiorstwo to funkcjonowało albo w pełni według reformy gospodarczej, łącznie z prawem ustalania cen na taryfy, albo żeby PKS wyłączyć z ogólnych zasad funkcjonowania przedsiębiorstw państwowych. Usługi komunikacyjne są zwalniane od podatku obrotowego, także PKS nie płaci tego podatku, a jednak zapłaciła 3,5 mld zł podatku dochodowego. Jak więc jest z tym podatkiem dochodowym od PKS? Kiedy są określane decyzje o wielkości przyznawanych dotacji budżetowych dla PKS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełMieczysławStachura">Mówiono tu o licznych kradzieżach i innych negatywnych zjawiskach na PKP. Smutne jest to, że kradzieże zaczynają się także zdarzać w PLL „LOT”. Jak wiadomo, bagaż trzeba tam oddawać i nieraz zdarza się, że zamiast dwóch oddanych walizek w porcie lotniczym otrzymuje się jedną.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełMieczysławStachura">I później przez 21 dni trzeba codziennie telefonować i kontaktować się z odpowiednimi służbami, a to pasażera -zwłaszcza spoza Warszawy - sporo kosztuje. Jeśli w ciągu 3 tygodni bagaż się nie znajdzie, to trzeba rok lub dwa czekać na zwrot równowartości bagażu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełMieczysławStachura">Jest coraz więcej przypadków walizek pociętych i zniszczonych. A przecież „LOT” jest instytucją, która do niedawna jeszcze cieszyła się ogromnym zaufaniem i estymą. W „LOT-cie” powinno być łatwiej niż na PKP ująć złodzieja i pozbyć się nieuczciwych pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełZdzisławaSudyka">Na pozytywną ocenę zasługuje dobre wykonanie budżetu resortu komunikacji po stronie wydatków.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełZdzisławaSudyka">Ma to jednak swoje negatywne strony. Niewykonanie budżetu po stronie wydatków rzutuje na niewykonanie wielu ważnych zadań. W stosunku do tych oszczędności w wydatkach trzeba mieć więc zróżnicowane stanowisko. Na pochwałę zasługują tylko niektóre oszczędności, np. w dziale wydatków na administrację państwową. Niedobrze natomiast, jeśli są oszczędności w wydatkach na służbę zdrowia, na budowę szpitali, czy dostawę leków. Dotyczy to również zaopatrzenia kadry w sorty mundurowe, w odzież ochronną i roboczą. Niepożądane są także oszczędności na szkoleniu, w wydatkach na pomoce naukowe, na studia doktoranckie itp.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełZdzisławaSudyka">Z drugiej strony nie do przyjęcia są fakty nieprzestrzegania dyscypliny finansowej np. fakty nieterminowego fakturowania usług budowlanych, remontowych itp.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełZdzisławaSudyka">Zwykle główny temat prac naszej komisji stanowią sprawy PKP. Nieco mniej miejsca poświęcamy drogownictwu. Na uznanie zasługuje wykonanie remontów kapitalnych dróg oraz wykonanie pełnego zakresu rzeczowego bieżącego utrzymania dróg. Niepokoić zaś musi niepełne wykonanie robót przy obiektach mostowych. Gdzie jest tu największy deficyt siły roboczej, czy brak jest kadry technicznej, czy niewykwalifikowanych pracowników? Czy decydują tu niskie płace?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełZdzisławaSudyka">Drogami żywo interesują się ich użytkownicy. Obserwujemy poważne wpłaty na ten cel ze strony jednostek gospodarki uspołecznionej, a także ponowny wzrost liczby czynów społecznych przy budowie dróg. Jest tego jeszcze nie za wiele, ale jest zachęcające, że czyny społeczne znów odżywają. Wydaje się, że komisja powinna polecić kierownictwu resortu i nowo wybranym władzom terenowym tę sprawę szczególnej uwadze.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełZdzisławaSudyka">W odniesieniu do resortu łączności nasuwa się następująca uwaga. Na tle dobrego wykonania zadań usługowych i wzrostu produkcji niemiły dysonans stanowi fakt niewykonania planu eksportu, a zwłaszcza zmniejszenie eksportu do krajów kapitalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełZdzisławaSudyka">Jest to sygnał, że przedsiębiorstwa samorządne, samodzielne i samofinansujące się nie powinny być zaskakiwane ustalaniem zadań odgórnych. To było jedną z przyczyn niewykonania zadań eksportowych. Takim praktykom należy przeciwdziałać, tym bardziej że wiąże się z tym sprawa odpisów dewizowych. Nie jest dobrze, jeśli odpisy z usług pocztowych trzeba przeznaczać na potrzeby przemysłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełErykKlasek">Niepokój budzi stan realizacji ustaleń Prezydium Rządu dotyczących remontów taboru kolejowego przez producentów i użytkowników tego taboru. W rezultacie rośnie liczba czekających na remont albo kasację wagonów towarowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełZygmuntŁapiński">Mówimy dużo o reformie gospodarczej, a przecież rozwój telefonii wiąże się ściśle ze zmniejszaniem inflacji. Mniej telefonów to ograniczone dochody ministerstwa łączności. Telefonizacja powinna osiągnąć taką samą rangę, jak elektryfikacja w resorcie komunikacji. Proponuję, żeby resort łączności przygotował konkretny program, który określiłby możliwości 2–3-krotnego zwiększenia tempa telefonizacji kraju.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełZygmuntŁapiński">Na pytania posłów odpowiadali i do poruszanych przez nich problemów ustosunkowali się przedstawiciele obydwu resortów.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełZygmuntŁapiński">Dyrektor Departamentu Finansowo-Księgowego Ministerstwa Komunikacji Czesław Gierałtowski: Tylko w jednym roku - 1961, ministerstwo komunikacji miało dodatnie saldo rozliczeń z budżetem państwa. Obecnie planowanie dochodów i wydatków jest szczególnie trudne ze względu na duży ruch cen. W dodatku budżet na rok 1983 był przyjęty przed zmianą taryf przewozowych. W resorcie podjęto kroki, żeby urealnić planowanie budżetowe.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełZygmuntŁapiński">Następuje stopniowy spadek liczby kradzieży przesyłek kolejowych. W 1983 r. kradzieże zmniejszyły się o 9%, a w ciągu 5 miesięcy tego roku już o kilkanaście procent. Udział kolejarzy w tych i kradzieżach występuje rzeczywiście, ale ostre środki dyscyplinujące powodują, że ich udział również spada. Nad sprawami tymi czuwa w resorcie specjalny zespół pod kierownictwem jednego z wiceministrów.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełZygmuntŁapiński">Wielkim problemem są uszkodzenia taboru. Jak wynika z analiz 2/3 tych uszkodzeń powstaje z winy klientów kolei, a1/3 z winy kolejarzy. Ponieważ opłaty z tytułu uszkodzeń taboru wpływają obecnie ujemnie na wysokość zysku przedsiębiorstw należy się spodziewać, że przedsiębiorstwa wykażą większą troskę i liczba uszkodzeń taboru ulegnie zmniejszeniu. Na kolei natomiast realizowany jest program instalowania hamulców torowych, co pozwoli zmniejszyć liczbę uszkodzeń na górkach rozrządowych.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełZygmuntŁapiński">Według pierwotnych założeń, taryfy pasażerskie miały wzrosnąć o 100% w 1983 r. i o 50% w tym roku. Taką decyzja ze względów społecznych nie została podjęta, a tymczasem koszty przewozów nieustannie rosną. Ciekawych danych dostarcza porównanie ilości przejazdów na odległość 200 km w stosunku do średniej płacy w poszczególnych latach. W1953 r. za przeciętną płacę można było tę odległość przejechać 23 razy, w 1970 r. -37 razy, a w 1982 r. aż 186 razy; w tym roku po podwyższeniu taryfy - 137 razy. Ciekawe są również porównania z cenami jaj. Przed wojną odległość 200 km można było przejechać za 170 jajek, w 1953 r. za 30 jajek, a w 1982 r. za 4.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PosełZygmuntŁapiński">Wysokość taryf towarowych w tym roku pokrywa na PKP prawie w całości koszty własne, nie przynosząc jednak żadnego zysku. Gorzej przedstawia się sytuacja w PKS, a bardzo nierentowne są przewozy towarowe w żegludze śródlądowej. Poziom taryfy kolejowej jest jednak nadal zaniżony, a to powoduje nadmierny nacisk na przewozy towarów koleją.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PosełZygmuntŁapiński">W ub. r. kilkakrotnie były zmieniane wielkości dotacji dla PKS. Poczynając od tego roku dotacje mają charakter stabilny. Wraz z nimi wprowadzono pewne zasady, warunkujące normalną pracę przedsiębiorstw PKS. Zostały też wprowadzone ulgi wobec spłat kredytów na inwestycje, zaciągniętych przed wprowadzeniem reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PosełZygmuntŁapiński">Powstały też większe możliwości zakupu taboru. Mimo kryzysu sytuacja finansowa PKS w 1983 r. poprawiła się.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PosełZygmuntŁapiński">Niektóre przedsiębiorstwa chciałyby, żeby je wyłączyć z ustawy o przedsiębiorstwie. To wszystkiego nie rozwiązuje. Ta sprawa była dyskutowana w kierownictwie resortu z udziałem dyrektorów przedsiębiorstw PKS. Obecne organizacyjne status quo pozwala im na zakupy taboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiMinisterstwaKomunikacjiEdwardKopciński">Głównym problemem jest sprawne wykonanie kontynuowanych inwestycji. Mamy w tej dziedzinie duże zaległości z lat 1980–1982. Staramy się je nadrobić. Duże braki materiałowe często hamują nasze starania. Staramy się dzielić siły i ograniczać opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiMinisterstwaKomunikacjiEdwardKopciński">Negatywne zjawiska występują także w realizacji inwestycji nowo rozpoczynanych, podczas gdy stare inwestycje nie są jeszcze ukończone. Byliśmy zmuszeni do bardzo silnej koncentracji inwestycji w kilku dziedzinach, jak elektryfikacja, stacje rozrządowe i budownictwo mieszkaniowe na PKP.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiMinisterstwaKomunikacjiEdwardKopciński">Mamy ciągle niskie wykonanie zadań inwestycyjnych przy budowie i rozbudowie zaplecza technicznego dla PKP i PKS. Główną przyczyną jest brak odpowiednich urządzeń. I tutaj dokonujemy daleko posuniętej koncentracji. Rozwijamy przede wszystkim trzy zakłady naprawcze wagonów oraz trzy zakłady naprawcze trakcji elektrycznej.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiMinisterstwaKomunikacjiEdwardKopciński">Proces ten został zapoczątkowany w połowie ub. roku i jesteśmy dopiero na początku drogi. Dziś już można stwierdzić, że przyjęta zasada koncentracji nie zawiodła i przynosi pierwsze efekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZastępcadyrektoraCentralnegoZarząduDrógPublicznychStefanRespond">Resort komunikacji przygotował projekt postanowienia rządu w sprawie sytuacji w drogownictwie. Ma on zapewnić poprawę zaopatrzenia w stal zbrojeniową oraz lepsze warunki socjalne i płacowe dla pracowników drogownictwa. Coraz mniej jest chętnych do tego zawodu. Na wyższych uczelniach likwiduje się specjalność budowy dróg.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZastępcadyrektoraCentralnegoZarząduDrógPublicznychStefanRespond">Zły stan obiektów mostowych wynika z zaniedbań od wielu lat.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ZastępcadyrektoraCentralnegoZarząduDrógPublicznychStefanRespond">Jest to także sprawa korozji mostów. W dodatku przedsiębiorstwa mostowe Ministerstwa Komunikacji są często angażowane do innych prac w miastach. Przewidujemy, że mostowcy będą preferowani w płacach, jeśli będą prowadzić prace na zlecenie ministra komunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomicznegoMinisterstwaKomunikacjiRyszardOlejniczak">Bardzo wiele obiecywaliśmy sobie po naprawach wagonów, także w innych resortach. Rok 1983 był okresem usilnych zabiegów o realizację decyzji rządowej nr 43, w tej sprawie Ministerstwo Komunikacji zmierzało przede wszystkim do zawarcia konkretnych umów precyzujących miejsca napraw i ich terminy. W lipcu ub. r. zawarto takie porozumienie z resortem budownictwa, przewidujące najem wagonów do przewozu cementu i ich remonty. Ponad 600 takich wagonów zostało w ub. roku wyremontowanych przez cementownie. Naprawy dotyczyły głównie drzwi.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomicznegoMinisterstwaKomunikacjiRyszardOlejniczak">W Ministerstwie Górnictwa i Energetyki wykonano 3200 napraw wagonów. Naprawiono 21 lokomotyw elektrycznych i ponad 500 parowozów. Resort ten przygotował nawet wytypowane zakłady do napraw większej ilości wagonów. Będą one remontowane w Dzierżnie oraz w Zabrzu. Najgorzej jest z naprawami w resorcie hutnictwa i przemysłu maszynowego, który jest producentem taboru. Resort ten zrealizował tylko: w 60% plan napraw lokomotyw elektrycznych, a zaledwie w 6% naprawy lokomotyw spalinowych.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomicznegoMinisterstwaKomunikacjiRyszardOlejniczak">To, że mamy tabor w dużym stopniu chory, wynika ze zbyt małej jego produkcji i dostaw, a to wiąże się z koniecznością bardzo intensywnej eksploatacji i szybkim niszczeniem się taboru, który posiadamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansówHannaŁukasiak">Dużo lepsza niż tu mówiono jest sytuacja finansowa PKS. Warto podkreślić, że budżet państwa spłacił zadłużenia PKS poczynione przez nią w latach siedemdziesiątych. Na fundusz rozwoju odłożono 2,5 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Kierownictwo resortu jest świadome znaczenia zaplecza technicznego dla sprawności funkcjonowania kolei. Właśnie tu następują największe zaniedbania. Proces inwestycyjny w tym zakresie musi być rozłożony na kilka lat.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Rozwój zaplecza datuje się dopiero od początku lat osiemdziesiątych. Stopniowo polepsza się stan techniczny wagonów. Nastąpiło zwiększenie liczby głównych napraw taboru. Wkrótce zaczną prace dwa nowe zakłady, które poprzednio były wytwórniami elementów budowlanych, co pozwoli przyspieszyć naprawy. Zaczyna się modernizację licznych zakładów. Należy podkreślić, że wspomagają nas resorty, z którymi podpisaliśmy porozumienie w ramach decyzji nr 43.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Np. od górnictwa otrzymujemy dewizy na zakupy maszyn, które są później używane w zapleczu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Stan taboru zależy też od przemysłu. Chodzi o to, aby poprawić jakość produkowanych wagonów, unowocześnić je. Program rozwoju w tym zakresie jest przygotowywany i zostanie wkrótce przedstawiony rządowi przez ministra hutnictwa i przemysłu maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Rzeczywiście nastąpiło zmniejszenie obrotów wagonów. Jest to skutkiem tego, że stacje rozrządowe są przestarzałe. Obecnie je modernizujemy.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Remonty sieci kolejowej są ograniczone na skutek niedoboru materiałów, np. szyn, śrub, tłucznia. Te braki przyczyniły się do niepełnego wykorzystania maszyn drogowych używanych przez kolej.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Stworzono możliwości kasowania zużytych wagonów, w tym roku zlikwiduje się około 11 tys. sztuk taboru.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#WiceministerkomunikacjiZbigniewPalczewski">Konieczne jest przygotowanie przez przemysł produkcji nowego wózka wagonowego. Potrzeba więcej taboru pasażerskiego, gdyż obecne dostawy nie rekompensują ubytku wagonów na skutek ich kasacji. Rosną ostatnio dalekobieżne przewozy pasażerskie kosztem lokalnych. Wiele zakładów pracy nie chce bowiem pokrywać kosztów przejazdów swoich pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WiceministerłącznościLeonKołatkowski">Kierownictwo resortu zdaje sobie sprawę z tego, że nie realizowane są w wystarczającym stopniu potrzeby społeczne dotyczące usług pocztowych i telekomunikacyjnych. Czynimy starania, aby sytuacja była lepsza. Dąży się do eliminacji przypadków okradania przesyłek. Zjawisko to trzeba wyjaśnić - jest m.in. wynikiem zatrudniania przypadkowych ludzi na skutek braku chętnych do pracy. Trzeba jednak podkreślić, że zaczyna się kształtować atmosfera potępienia dla złodziei.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WiceministerłącznościLeonKołatkowski">O nie najlepszej jakości usług telekomunikacyjnych decyduje zaawansowany wiek używanych tu urządzeń. Nierzadko centrale liczą przeszło 30 lat. Brakuje do nich części zamiennych. W bieżącej 5-latce zamierzamy w sumie zainstalować ok. pół miliona telefonów. Obecnie przygotowywany jest program telefonizacji na lata 1986–1990. Przewiduje się w nim przyspieszenie rozwoju telefonii. Zamierzamy przyłączyć o połowę abonentów więcej niż w tej 5-latce.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WiceministerłącznościLeonKołatkowski">Znaczna część naszych wyrobów jest eksportowana. W ub. roku nasz eksport osiągnął wartość 7,6 mld zł, czyli wzrósł o 19,6% w stosunku do 1982 r. Centrale nie są tak atrakcyjne, aby mogły być konkurencyjne. Resort jest zainteresowany eksportem, gdyż dzięki temu mamy środki dewizowe na import materiałów. Odpis, który nam przyznano jest jednak za mały, toteż będziemy się starać o jego podwyższenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełLesławLaskowski">Jestem zbulwersowany wypowiedzią o dobrych warunkach finansowych PKS. Z punktu widzenia reformy, PKS powinna zawiesić nieopłacalne kursy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieKomunikacjiCzesławGierałtowski">Dotacje są dzielone w ramach poszczególnych przedsiębiorstw PKS. Powinny one skłaniać do zmniejszenia kosztów eksploatacji. Efekt taki uzyskało ostatnio przedsiębiorstwo olsztyńskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącykomisjiWładysławJonkisz">Po dzisiejszej dyskusji wynika, że obecnie bardziej niż dawniej interesujemy się sprawami budżetowymi, wnikamy w te problemy. W miarę stabilizacji gospodarki, planowanie powinno być precyzyjniejsze. Jeżeli występują znaczne przekroczenia, to albo plan jest niewłaściwy, albo nieprawidłowe są składniki, które wykorzystano do sformułowania zadań. Plan, aby spełniał swoją funkcją, musi być precyzyjny. Przedstawiciele resortu powinni bardziej wyczerpująco odpowiadać na uwagi NIK.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącykomisjiWładysławJonkisz">Przewozy pasażerskie z konieczności zawsze będą musiały być dotowane. Natomiast w przewozach towarowych taryfy w większym stopniu powinny odpowiadać kosztom.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącykomisjiWładysławJonkisz">Wydaje mi się, że należałoby cieszyć się ze zjawiska zmniejszania przewozów lokalnych. Tendencja ta jest prawidłowa, ale nie należy jej przeceniać. Porównania historyczne są interesujące, ale podróży nie możemy traktować jako luksusu. Warto zwrócić uwagę na zwiększenie się zatrudnienia. Istotną kwestią jest jego struktura.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącykomisjiWładysławJonkisz">Działalność inwestycyjna jest słabą stroną resortu. Nie wykorzystuje się możliwości w tym zakresie, przy czym wpływa na to również brak materiałów. Powinno się więcej uwagi poświęcać realizacji niewielkich, ale szybko rentujących inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącykomisjiWładysławJonkisz">Na niedawnym posiedzeniu komisji sformułowano opinię, aby zwiększyć środki na działalność naukowo-badawczą. Tymczasem - jak się okazuje -pieniądze te nie są w pełni wykorzystywane. Trzeba zwrócić uwagę na jakość i wydajność pracy tego zaplecza.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczącykomisjiWładysławJonkisz">Proponuję podjąć następującą uchwałę: „Komisja Komunikacji i Łączności na posiedzeniu w dniu 25 czerwca br. rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa oraz z realizacji NPSG za 1983 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w częściach dotyczących: Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#Sprawozdawca">W oparciu o przedstawione materiały i na podstawie dyskusji, komisja sformułowała wiele uwag oraz wniosków, które przedłożone w załączeniu stanowią integralną część niniejszej uchwały. Komisja Komunikacji i Łączności, opierając się na ustaleniach, przedstawionych w załączniku zwraca się do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o przedstawienie Sejmowi wniosku o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 1983 r. w brzmieniu przedłożenia rządowego w rozpatrywanym zakresie”.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#Sprawozdawca">Komisja jednomyślnie przyjęła tę uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#Sprawozdawca">W sprawach różnych głos zabrała wiceprzewodnicząca Komisji Komunikacji i łączności, poseł Zdzisława Sudyka (SD). Wystąpiła do wiceministra komunikacji, aby w samolotach obsługujących trasę Rzeszów-Warszawa zwiększyć liczbę miejsc poselskich do 9 oraz przyjąć zasadę, że są one rezerwowane dla posłów do dnia odlotu samolotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMieczysławDerejski">Wiele problemów rodzi wycofywanie samochodów ciężarowych, opalanych benzyną. Co mają robić zakłady jajczarskie, które muszą dostarczyć towar na rynek, a nie mogą do tego celu użyć posiadanego samochodu. Uważam, że nie należy dezawuować zarządzeń, trzeba je albo realizować albo sprolongować ich wejście w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełAlfredUrbaniec">Ostatnio nie można zarezerwować miejsca w LOT ani przez telefon, ani za pomocą teleksu. Po prostu nikt się nie zgłasza. Po co więc rozwijamy łączność, jeśli przy jej pomocy nie można załatwić tak drobnej sprawy jak rezerwacja miejsca w samolocie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMariannaKwiatkowska">Sposób rezerwacji miejsc w ekspresach też pozostawia wiele do życzenia.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełMariannaKwiatkowska">Do uwag posłów ustosunkował się wiceminister komunikacji Zbigniew Palczewski: Sprawę rezerwacji miejsc w LOT załatwimy. Sprawy te załatwia również Kancelaria Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PosełMariannaKwiatkowska">Samochody benzynowe można przerabiać na samochody z silnikami Diesla. Dokonują tego zakłady resortu komunikacji, ale dotyczy to tylko samochodów produkcji krajowej.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PosełMariannaKwiatkowska">W wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość sprolongowania terminu wycofania samochodu opalanego benzyną. Można wreszcie skorzystać z usług PKS.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>