text_structure.xml 23 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 11.)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Marszałek Senatu Aleksander Prystor.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Marszałek">Otwieram posiedzenie. Pan Prezes Rady Ministrów przy piśmie z dnia 28 listopada 1936 roku przesłał mi następujące zarządzenie Pana Prezydenta Rzeczypospolitej:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Marszałek">„Zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej o otwarciu sesji zwyczajnej Senatu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Marszałek">Na podstawie art. 12 pkt c) ustawy konstytucyjnej otwieram z dniem dzisiejszym sesję zwyczajną Senatu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Marszałek">Warszawa, dnia 28 listopada 1936 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Marszałek">Prezydent Rzeczypospolitej,</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Marszałek">(—) I. Mościcki.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Marszałek">Prezes Rady Ministrów,</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Marszałek">(—) Sławoj Składkowski”.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#Marszałek">Na podstawie tego zarządzenia zwołałem dzisiejsze posiedzenie z porządkiem dziennym, który został Panom Senatorom doręczony.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#Marszałek">Jako sekretarzy zapraszam ss. Dąbkowskiego i Terlikowskiego. Protokół prowadzi s. Terlikowski, listę mówców s. Dąbkowski.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#Marszałek">Protokół 15 posiedzenia Senatu uważam za przyjęty, gdyż nie wniesiono przeciw niemu zarzutów. Protokół 16 posiedzenia Senatu jest do przejrzenia w Biurze Senatu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#Marszałek">Zawiadamiam Wysoką Izbę, że przesłałem imieniem Senatu i własnym wyrazy najgłębszego współczucia po zgonie ś. p. Szefa Rządu Węgierskiego Gömbösa Jego Ekscelencji hrabiemu Szechenyi, przewodniczącemu Izby Wyższej Węgierskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#Marszałek">W odpowiedzi otrzymałem telegram treści następującej:</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#Marszałek">„Głęboko wzruszyły nas szczere kondolencje, które wyraził Senat Polski w naszej żałobie narodowej. Proszę Waszą Ekscelencję o przyjęcie od Izby Wyższej Węgierskiej jak najżywszych podziękowań za ten lak cenny dowód sympatii.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#Marszałek">(—) Hr. Szechenyi,</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#Marszałek">Prezydent Izby Wyższej”.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#Marszałek">W dniu 5 listopada r. b. otrzymałem depeszę od III Zjazdu Prawników Polskich, obradującego w Katowicach, podkreślającą, że zadaniem Zjazdu jest poszukiwanie własnych dróg w rozwoju prawa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#Marszałek">Od p. Prezesa Rady Ministrów otrzymałem pismo z dnia 28 listopada r. b., w którym Rząd wnosi o podjęcie dalszych prac nad projektami 2 ustaw ratyfikacyjnych, przekazanych przez Sejm Senatowi w dniu 31 marca r. b.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#Marszałek">Otrzymałem też od p. Prezesa Rady Ministrów odpis pisma, skierowanego w tej samej sprawie do p. Marszałka Sejmu w odniesieniu do projektów ustaw, złożonych w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#Marszałek">Zawiadamiam Wysoką Izbę, że Rząd na podstawie udzielonych mu pełnomocnictw, które wygasły z chwilą otwarcia bieżącej sesji zwyczajnej, wydał 29 dekretów.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#Marszałek">Spis projektów ustaw, co do których Rząd wnosi o podjęcie dalszych prac w Senacie i w Sejmie, a także spis wydanych przez Rząd dekretów otrzymali Panowie Senatorowie w materiałach, rozesłanych przez Biuro Senatu.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#Marszałek">Od p. Prezesa Najwyższej Izby Kontroli otrzymałem dnia 1 października r. b. „Sprawozdanie Kontroli Państwowej z działalności za okres budżetowy 1935/36”. Sprawozdanie to jest wyłożone w Biurze Senatu do przejrzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#Marszałek">Udzieliłem urlopu s. Pulnarowiczowi na 1 dzień.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#Marszałek">Proszą Izbę o udzielenie urlopu z powodu choroby: s. ks. Puchała do końca grudnia b. r. i s. Mańkowski na przeciąg dwóch tygodni.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#Marszałek">Ponieważ nie słyszę sprzeciwu, uważam, że Izba zgodziła się na udzielenie tych urlopów.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#Marszałek">Przed przystąpieniem do porządku dziennego udzielam głosu p. Prezesowi Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#Marszałek">Prezes Rady Ministrów gen. Sławoj Składkowski: Wysoki Senacie! Witając Wysoką Izbę zebraną na sesję zwyczajną, nie zamierzam wygłaszać dłuższego przemówienia, a to, ażeby nie nużyć uwagi Wysokiej Izby powtarzaniem mniej więcej tych samych rzeczy, o których przed dwoma dniami miałem zaszczyt mówić przed Sejmem. Przypuszczam, że w ciągu sesji niejednokrotnie jeszcze znajdziemy sposobność do wymiany myśli i skrzyżowania naszych przekonań i zamiarów. Dlatego chciałem, życząc owocnych obrad Wysokiej Izbie, polecić tylko specjalnej opiece Wysokiej Izby 60 ustaw, które mam zaszczyt wnieść do ciał parlamentarnych. Chodzi mi o to, że te ustawy są bardzo ważne, są obszerne i prosiłbym bardzo, aby mogły być w ciągu tej sesji przebiczowane i wejść w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#Marszałek">Dyskusję nad oświadczeniami p. Premiera i p. Wicepremiera Ministra Kwiatkowskiego odkładam do następnego posiedzenia, o którego terminie będą Panowie osobno zawiadomieni.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#Marszałek">Rozpoczynając drugą sesję zwyczajną w obecnej kadencji pragnę zwrócić się do Panów Senatorów z apelem podjęcia jak najgorliwiej wszystkich zadań, jakie na Senat Rzeczypospolitej nakłada Konstytucja.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#Marszałek">Jesteśmy Izbą Ustawodawczą, która ma za zadanie rozpatrywanie projektów ustaw, uchwalonych przez Sejm. Mamy wnosić doświadczenie i spokój sądu, szczególnie, że podejmujemy uchwały w chwili, gdy w opinii wyraźnie zarysowane są już stanowiska, a gorączka. towarzysząca zwykle załatwianiu spraw ważnych przez ciała zbiorowe, jest już niejako po kryzysie. W pracy naszej obserwacja prac sejmowych i głosów poważnej opinii publicznej jest czynnikiem niezbędnym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#Marszałek">Praca dzieli się na komisyjną i na posiedzenia plenarne. Praca w komisjach winna być jak najbardziej pogłębiona, a przy tym nie polegać na wygłaszaniu długich przemówień przez poszczególnych członków komisji, a na możliwie technicznie uproszczonej wymianie myśli, by naprawdę trudności były usuwane, a wątpliwości wyjaśniane. Tak samo w referatach o budżetach czy też o projektach ustaw nie tyle chodzi o to, by stanowiły wykończone popularne ujęcie całości zagadnienia, ile by, opierając się na materiale gdzie indziej w nauce, publicystyce i debacie sejmowej zawartym, ujmowały istotę sprawy i pogłębiały te kwestie, które najbardziej pogłębienia wymagają.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#Marszałek">Nie wątpię, że wszyscy Panowie Senatorowie w miarę swoich sił i nadal pracować będą, by celowość i poziom naszej pracy ustawodawczej podnosić.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#Marszałek">Posiedzenia komisyjne winny być z reguły zebraniami dla przestudiowania problemu, posiedzenia plenarne zaś są wyjściem na zewnątrz. To też zabieranie głosu na plenum musi być wynikiem głębszego przestudiowania danego zagadnienia i bardzo przemyślanej, bo z woli oddziałania z tej wysokiej trybuny na opinię tej Izby i społeczeństwa płynącej, decyzji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#Marszałek">Przedmiot naszych obrad, a także udział rządu w pracach Izby czyni, że każda dyskusja jest spełnianiem drugiego zadania istotnego dla parlamentu, mianowicie kontroli rządu. To zadanie jest nad wyraz odpowiedzialne, a jestem pewny, że wszyscy Panowie Senatorowie spełniać je będą nadal z całym poczuciem troski o autorytet Państwa i jego dobro oraz harmonijne i konstytucyjnie prawidłowe współdziałanie władz naczelnych.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#Marszałek">Panowie Senatorowie w wykonywaniu swoich obowiązków liczyć się winni wyłącznie z Konstytucją i wynikającymi z niej prawami, służąc dobru Rzeczypospolitej, które jest naszym naczelnym celem działania, a pamięć Józefa Piłsudskiego niech będzie dla nas stale żywym wskaźnikiem w chwilach, gdy znalezienie właściwej linii działania budzić może wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#Marszałek">Jesteśmy pierwszym Senatem, który realizuje nową Konstytucję i musimy usilnie baczyć, by ustalać dobre obyczaje zarówno w naszej pracy, jak i w naszej współpracy z Rządem.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#Marszałek">Pilnuję i pilnować będę, by prawa i obowiązki Senatu i Panów Senatorów były przez wszystkie inne czynniki w Państwie należycie szanowane.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#Marszałek">Natomiast takie czy inne dowolne interpretacje znajdą niejednokrotnie najlepszą odpowiedź w milczeniu, jeżeli, co nie wątpię, rozbiją się o pancerz spełnianych przez nas na podstawie prawa zadań państwowych.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#Marszałek">W związku z naszymi pracami chciałbym też podkreślić, że jest rzeczą dużej wagi, by takie narzędzia naszej pracy, jak interpelacje i rezolucje, były używane w sposób nadający im należytą wagę gatunkową. W okresie przedmajowym i interpelacje i rezolucje były nadużywane i straciły swój autorytet; dziś, wśród ustalania innych obyczajów, jest ważnem, by i to zagadnienie właściwie postawić i w zwyczaju utrwalić.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#Marszałek">Stwierdzam wreszcie z zadowoleniem, że Rząd wniósł do Sejmu znaczną liczbę projektów ustawodawczych, co pozwoli na lepsze wykorzystanie czasu w okresie sesji. Dotychczas wiele trudności w pracy Senatu wynikało stąd, że Rząd wnosił większość projektów ustaw w późnym terminie, często aż przy końcu sesji.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#Marszałek">Nim przystąpimy do wyborów komisyj, chcę Panów Senatorów poinformować, że tak, jak w roku zeszłym, moja propozycja ma na celu wyłącznie racjonalny podział pracy pomiędzy Panami Senatorami. Chodzi mi o to, by każdy z Panów Senatorów pracował w komisjach, o ile możności w dziale, odpowiadającym jego zainteresowaniom. Napewno nie wszyscy będą zadowoleni — ale to jest niestety nieuniknione, gdyż podział Panów Senatorów według ich kompetencyj i zainteresowań nie odpowiada proporcjonalnie działom ustawodawstwa. Proponuję komisje w różnej liczebności, odpowiednio do przewidywanego przedmiotu prac sesji, ale nie mogę w tej dziedzinie iść za daleko, proponując skupianie Panów licznie w jednych komisjach, a pozostawianie nieobsadzonych pozostałych. Dlatego szereg Panów będzie musiał nagiąć swe zainteresowania do potrzeb pracy. W planie tym, który przedkładam, starałem się tak rozdzielić prace, by każdy z Panów miał dwie komisje, a niektórzy najwyżej trzy. Nie mam nic przeciw dokonaniu przez Wysoką Izbę zmian w tym planie, z zastrzeżeniem, by te zmiany stanowiły korektywę podziału pracy, a nie chęć majoryzacji jednych przez drugich. Wszyscy powinni pracować w komisjach.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#Marszałek">Ilość i jakość komisyj proponuję po zastanowieniu się nad całością spodziewanego materiału ustawodawczego na sesję bieżącą.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#Marszałek">Proponuję wybór 13 komisyj, których nazwę, liczebność i skład mają Panowie Senatorowie w rozdanej odbitce. Mandaty członków komisyj trwać będą do otwarcia następnej sesji zwyczajnej. W porównaniu do roku zeszłego przybywają 3 komisje, mianowicie: dawna Administracyjna jest rozdzielona na Administracyjną i Samorządową; Gospodarczo - Skarbowa na Skarbową, Rolną i Gospodarczą. Ta ostatnia obejmie sprawy przemysłu, handlu, rzemiosła, bankowości, t. j. dziedzinę gospodarczą, z wyłączeniem rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#Marszałek">Najpierw musimy ustalić ilość i liczebność komisyj. Czy są w tej sprawie jakieś wnioski?</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#Marszałek">Wniosków nie słyszę, wobec tego uważam, że w tym zakresie moja propozycja jest przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#Marszałek">Przechodzimy teraz do kwestii składu komisyj. Proszę Pana Sekretarza o odczytywanie kolejne zeszytu, zawierającego moją propozycję nazw komisyj, a Panów Senatorów proszę, jeżeli chcą do danej komisji zgłosić kandydatury — o podawanie z miejsca nazwisk kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Budżetowa — 25 członków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SMalski">Do Komisji Budżetowej proponuję jeszcze senatorów: Algajera, Beczkowicza, Bobrowskiego, Kornkego i Olewińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#Marszałek">Panie Senatorze, to może być jedynie zmiana, nie uzupełnienie, bo przedtem co do liczebności komisji sprzeciwów żadnych nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SMalski">Proponuję innych kandydatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#Marszałek">Kto ma jeszcze inne propozycje? Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Administracyjna — 18 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Samorządowa — 18 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Prawnicza — 20 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Gospodarcza — 20 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Rolna — 20 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Skarbowa — 20 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Społeczna — 20 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Komunikacyjna — 15 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Wojskowa — 12 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Spraw Zagranicznych — 15 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Oświatowa — 20 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Regulaminowa — 12 członków.</u>
          <u xml:id="u-7.24" who="#Marszałek">Do żadnej komisji z wyjątkiem Budżetowej nie zgłoszono nowych kandydatów. Wobec tego komisje z wyjątkiem Budżetowej w myśl art. 21 ust. (6) są wybrane w składzie przeze mnie zaproponowanym.</u>
          <u xml:id="u-7.25" who="#Marszałek">Do Komisji Budżetowej zgłoszono kandydatury ss. Algajera, Beczkowicza, Bobrowskiego, Kornkego i Olewińskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.26" who="#Marszałek">Głosować będziemy tak jak w roku zeszłym. Podstawą głosowania do Komisji Budżetowej będą rozdane Panom zeszyty, zawierające moją propozycję co do składu komisyj. W tych zeszytach, proszę tych Panów, którzy chcą wprowadzić zmiany, o skreślenie jednych nazwisk, a dopisanie drugich z pośród zgłoszonych na dzisiejszym posiedzeniu kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-7.27" who="#Marszałek">Zaznaczam przy tym, że kartki, na których liczba nazwisk byłaby większa niż ilość miejsc w danej komisji, uważane będą za nieważne.</u>
          <u xml:id="u-7.28" who="#Marszałek">Przystępujemy do głosowania. Proszę Panów Sekretarzy o zbieranie kartek.</u>
          <u xml:id="u-7.29" who="#Marszałek">Czy wszyscy Panowie Senatorowie oddali kartki? Nikt więcej się nie zgłasza, głosowanie jest zamknięte. Do obliczenia głosów proszę Panów Sekretarzy urzędujących oraz ss. Olewińskiego i Plocka.</u>
          <u xml:id="u-7.30" who="#Marszałek">Zarządzam przerwę 15-minutową dla obliczenia głosów.</u>
          <u xml:id="u-7.31" who="#komentarz">(Przerwa od godz. 11 m. 20 do godz. 12 m. 10.)</u>
          <u xml:id="u-7.32" who="#Marszałek">Wznawiam posiedzenie. Proszę Pana Sekretarza o odczytanie wyniku głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzsTerlikowski">Głosowało 75 senatorów, ważnych głosów oddano 75, bezwzględna większość wynosi 38 głosów. Poszczególni senatorowie otrzymali następującą ilość głosów: Dąbkowski — 75, Decykiewicz — 74, Dobaczewski — 75, Ehrenkreutz — 74, Evert — 75, Fudakowski — 61, Gołuchowski — 72, Heiman - Jarecki — 60, Jaroszewiczowa — 74, Jędrzejewicz — 75, Kozłowski — 60, Kwaśniewski — 73, Lechnicki — 75, Lewandowski — 75, Malinowski Marian — 75, Osiński — 75, Pawelec — 75, Petrażycki — 74, Radziwiłł — 60, Rdułtowski — 71, Rostworowski — 73, Serożyński — 75, Siedlecki — 74, Śliwiński — 75, Zarzycki — 75, Algajer — 18, Beczkowicz — 14, Bobrowski — 14, Kornke — 13, Olewiński — 11.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzsTerlikowski">W wyniku głosowania widzę, że moja propozycja została przyjęta przez Wysoki Senat.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzsTerlikowski">Teraz przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego: wybór Prezydjum Sądu Marszałkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#SekretarzsTerlikowski">Proszę Pana Sekretarza o odczytanie art. 95, 96 i 97 regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#SekretarzsTerlikowski">Sekretarz s. Terlikowski: „Art. 95: Sąd Marszałkowski składa się z prezesa i wiceprezesów, wybranych przez Senat, oraz sędziów powołanych przez strony z pośród senatorów.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#SekretarzsTerlikowski">Art. 96: (1) Senat wybierze rzecznika Sądu Marszałkowskiego i jego zastępcę. (2) Rzecznik Sądu Marszałkowskiego, gdy sprawa będzie tego wymagać, przeprowadzi wstępne dochodzenie i wystąpi przed Sądem Marszałkowskim w charakterze oskarżyciela; w tym ostatnim wypadku służyć mu będą prawa strony. (3) Senator, którego zarzut dotyczy, może powołać obrońcę z pośród senatorów.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#SekretarzsTerlikowski">Art. 97. Prezesa, wiceprezesów i rzecznika Sądu Marszałkowskiego Senat wybiera w sposób, określony dla wyboru wicemarszałków”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#Marszałek">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SMakowski">Proszę o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#Marszałek">Głos ma s. Makowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SMakowski">Proponuję ustalenie liczby zastępców przewodniczącego na 3, ponieważ regulamin nie wskazuje liczby zastępców. Proponuję na przewodniczącego gen. Osińskiego, na zastępców ss. Rdułtowskiego, Śliwińskiego i Fleszarową, na rzecznika s. Petrażyckiego, na zastępcę rzecznika s. Terlikowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#Marszałek">Czy Panowie zgadzają się na liczbę 3 wiceprzewodniczących? Nie słyszę sprzeciwu, uważam tę propozycję za przyjętą. Wybieramy przewodniczącego i 3 wiceprzewodniczących. Panowie słyszeli propozycję co do składu sądu? Czy są jakie inne propozycje? Nic ma innych propozycyj. Uważam, że propozycja Wicemarszałka Makowskiego została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#Marszałek">Porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#Marszałek">Posiedzenia komisyj celem ukonstytuowania się odbędą się w piątek dnia 4 grudnia według planu, który Panom zostanie rozdany, a który przeczyta w tej chwili p. s. Dąbkowski.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#Marszałek">Sekretarz s. Dąbkowski: Posiedzenia komisyj w celu ukonstytuowania się odbędą się w piątek dnia 4 grudnia 1936 r. według następującego planu, punktualnie w oznaczonych godzinach Komisji Prawniczej o godz. 9 min. 30 w sali A, Komisji Administracyjnej o godz. 9 min. 40 w sali C. Komisji Samorządowej o godz. 9 min. 50 w sali D, Komisji Komunikacyjnej o godz. 10 w sali E, Komisji Gospodarczej o godz. 10 min. 10 w sali C, Komisji Skarbowej o godz. 10 min. 20 w sali D, Komisji Spraw Zagranicznych o godz. 10 min. 30 w sali E, Komisji Społecznej o godz. 10 min. 40 w sali C, Komisji Regulaminowej o godz. 10 min. 50 w sali D, Komisji Oświatowej o godz. 11 w sali A, Komisji Wojskowej o godz. 11 min. 10 w sali F, Komisji Rolnej o godz. 11 min. 20 w sali B, Komisji Budżetowej o godz. 11 min. 30 w sali A.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#Marszałek">Sala A znajduje się na parterze przed salą posiedzeń (sala Komisji Budżetowej). Sale: C, D, E znajdują się na 1 piętrze (strona lewa) przed salą posiedzeń. Sala F znajduje się na parterze koło Biura Senatu (mała sala). Sala B. znajduje się również na parterze, koło Biura Senatu (dawna sala Komisji Budżetowej).</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#Marszałek">O następnym posiedzeniu zawiadomię Panów Senatorów.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#Marszałek">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 12 min. 24.)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>