text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 11.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Marszałek Senatu Aleksander Prystor.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Marszałek">Otwieram posiedzenie. Pan Prezes Rady Ministrów przy piśmie z dnia 28 listopada 1936 roku przesłał mi następujące zarządzenie Pana Prezydenta Rzeczypospolitej:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Marszałek">„Zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej o otwarciu sesji zwyczajnej Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Marszałek">Na podstawie art. 12 pkt c) ustawy konstytucyjnej otwieram z dniem dzisiejszym sesję zwyczajną Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Marszałek">Warszawa, dnia 28 listopada 1936 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Marszałek">Prezydent Rzeczypospolitej,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Marszałek">(—) I. Mościcki.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Marszałek">Prezes Rady Ministrów,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Marszałek">(—) Sławoj Składkowski”.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Marszałek">Na podstawie tego zarządzenia zwołałem dzisiejsze posiedzenie z porządkiem dziennym, który został Panom Senatorom doręczony.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Marszałek">Jako sekretarzy zapraszam ss. Dąbkowskiego i Terlikowskiego. Protokół prowadzi s. Terlikowski, listę mówców s. Dąbkowski.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#Marszałek">Protokół 15 posiedzenia Senatu uważam za przyjęty, gdyż nie wniesiono przeciw niemu zarzutów. Protokół 16 posiedzenia Senatu jest do przejrzenia w Biurze Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Marszałek">Zawiadamiam Wysoką Izbę, że przesłałem imieniem Senatu i własnym wyrazy najgłębszego współczucia po zgonie ś. p. Szefa Rządu Węgierskiego Gömbösa Jego Ekscelencji hrabiemu Szechenyi, przewodniczącemu Izby Wyższej Węgierskiej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Marszałek">W odpowiedzi otrzymałem telegram treści następującej:</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Marszałek">„Głęboko wzruszyły nas szczere kondolencje, które wyraził Senat Polski w naszej żałobie narodowej. Proszę Waszą Ekscelencję o przyjęcie od Izby Wyższej Węgierskiej jak najżywszych podziękowań za ten lak cenny dowód sympatii.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Marszałek">(—) Hr. Szechenyi,</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Marszałek">Prezydent Izby Wyższej”.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#Marszałek">W dniu 5 listopada r. b. otrzymałem depeszę od III Zjazdu Prawników Polskich, obradującego w Katowicach, podkreślającą, że zadaniem Zjazdu jest poszukiwanie własnych dróg w rozwoju prawa polskiego.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Marszałek">Od p. Prezesa Rady Ministrów otrzymałem pismo z dnia 28 listopada r. b., w którym Rząd wnosi o podjęcie dalszych prac nad projektami 2 ustaw ratyfikacyjnych, przekazanych przez Sejm Senatowi w dniu 31 marca r. b.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#Marszałek">Otrzymałem też od p. Prezesa Rady Ministrów odpis pisma, skierowanego w tej samej sprawie do p. Marszałka Sejmu w odniesieniu do projektów ustaw, złożonych w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Marszałek">Zawiadamiam Wysoką Izbę, że Rząd na podstawie udzielonych mu pełnomocnictw, które wygasły z chwilą otwarcia bieżącej sesji zwyczajnej, wydał 29 dekretów.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#Marszałek">Spis projektów ustaw, co do których Rząd wnosi o podjęcie dalszych prac w Senacie i w Sejmie, a także spis wydanych przez Rząd dekretów otrzymali Panowie Senatorowie w materiałach, rozesłanych przez Biuro Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#Marszałek">Od p. Prezesa Najwyższej Izby Kontroli otrzymałem dnia 1 października r. b. „Sprawozdanie Kontroli Państwowej z działalności za okres budżetowy 1935/36”. Sprawozdanie to jest wyłożone w Biurze Senatu do przejrzenia.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#Marszałek">Udzieliłem urlopu s. Pulnarowiczowi na 1 dzień.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#Marszałek">Proszą Izbę o udzielenie urlopu z powodu choroby: s. ks. Puchała do końca grudnia b. r. i s. Mańkowski na przeciąg dwóch tygodni.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#Marszałek">Ponieważ nie słyszę sprzeciwu, uważam, że Izba zgodziła się na udzielenie tych urlopów.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#Marszałek">Przed przystąpieniem do porządku dziennego udzielam głosu p. Prezesowi Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#Marszałek">Prezes Rady Ministrów gen. Sławoj Składkowski: Wysoki Senacie! Witając Wysoką Izbę zebraną na sesję zwyczajną, nie zamierzam wygłaszać dłuższego przemówienia, a to, ażeby nie nużyć uwagi Wysokiej Izby powtarzaniem mniej więcej tych samych rzeczy, o których przed dwoma dniami miałem zaszczyt mówić przed Sejmem. Przypuszczam, że w ciągu sesji niejednokrotnie jeszcze znajdziemy sposobność do wymiany myśli i skrzyżowania naszych przekonań i zamiarów. Dlatego chciałem, życząc owocnych obrad Wysokiej Izbie, polecić tylko specjalnej opiece Wysokiej Izby 60 ustaw, które mam zaszczyt wnieść do ciał parlamentarnych. Chodzi mi o to, że te ustawy są bardzo ważne, są obszerne i prosiłbym bardzo, aby mogły być w ciągu tej sesji przebiczowane i wejść w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#Marszałek">Dyskusję nad oświadczeniami p. Premiera i p. Wicepremiera Ministra Kwiatkowskiego odkładam do następnego posiedzenia, o którego terminie będą Panowie osobno zawiadomieni.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#Marszałek">Rozpoczynając drugą sesję zwyczajną w obecnej kadencji pragnę zwrócić się do Panów Senatorów z apelem podjęcia jak najgorliwiej wszystkich zadań, jakie na Senat Rzeczypospolitej nakłada Konstytucja.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#Marszałek">Jesteśmy Izbą Ustawodawczą, która ma za zadanie rozpatrywanie projektów ustaw, uchwalonych przez Sejm. Mamy wnosić doświadczenie i spokój sądu, szczególnie, że podejmujemy uchwały w chwili, gdy w opinii wyraźnie zarysowane są już stanowiska, a gorączka. towarzysząca zwykle załatwianiu spraw ważnych przez ciała zbiorowe, jest już niejako po kryzysie. W pracy naszej obserwacja prac sejmowych i głosów poważnej opinii publicznej jest czynnikiem niezbędnym.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#Marszałek">Praca dzieli się na komisyjną i na posiedzenia plenarne. Praca w komisjach winna być jak najbardziej pogłębiona, a przy tym nie polegać na wygłaszaniu długich przemówień przez poszczególnych członków komisji, a na możliwie technicznie uproszczonej wymianie myśli, by naprawdę trudności były usuwane, a wątpliwości wyjaśniane. Tak samo w referatach o budżetach czy też o projektach ustaw nie tyle chodzi o to, by stanowiły wykończone popularne ujęcie całości zagadnienia, ile by, opierając się na materiale gdzie indziej w nauce, publicystyce i debacie sejmowej zawartym, ujmowały istotę sprawy i pogłębiały te kwestie, które najbardziej pogłębienia wymagają.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#Marszałek">Nie wątpię, że wszyscy Panowie Senatorowie w miarę swoich sił i nadal pracować będą, by celowość i poziom naszej pracy ustawodawczej podnosić.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#Marszałek">Posiedzenia komisyjne winny być z reguły zebraniami dla przestudiowania problemu, posiedzenia plenarne zaś są wyjściem na zewnątrz. To też zabieranie głosu na plenum musi być wynikiem głębszego przestudiowania danego zagadnienia i bardzo przemyślanej, bo z woli oddziałania z tej wysokiej trybuny na opinię tej Izby i społeczeństwa płynącej, decyzji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#Marszałek">Przedmiot naszych obrad, a także udział rządu w pracach Izby czyni, że każda dyskusja jest spełnianiem drugiego zadania istotnego dla parlamentu, mianowicie kontroli rządu. To zadanie jest nad wyraz odpowiedzialne, a jestem pewny, że wszyscy Panowie Senatorowie spełniać je będą nadal z całym poczuciem troski o autorytet Państwa i jego dobro oraz harmonijne i konstytucyjnie prawidłowe współdziałanie władz naczelnych.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#Marszałek">Panowie Senatorowie w wykonywaniu swoich obowiązków liczyć się winni wyłącznie z Konstytucją i wynikającymi z niej prawami, służąc dobru Rzeczypospolitej, które jest naszym naczelnym celem działania, a pamięć Józefa Piłsudskiego niech będzie dla nas stale żywym wskaźnikiem w chwilach, gdy znalezienie właściwej linii działania budzić może wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#Marszałek">Jesteśmy pierwszym Senatem, który realizuje nową Konstytucję i musimy usilnie baczyć, by ustalać dobre obyczaje zarówno w naszej pracy, jak i w naszej współpracy z Rządem.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#Marszałek">Pilnuję i pilnować będę, by prawa i obowiązki Senatu i Panów Senatorów były przez wszystkie inne czynniki w Państwie należycie szanowane.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#Marszałek">Natomiast takie czy inne dowolne interpretacje znajdą niejednokrotnie najlepszą odpowiedź w milczeniu, jeżeli, co nie wątpię, rozbiją się o pancerz spełnianych przez nas na podstawie prawa zadań państwowych.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#Marszałek">W związku z naszymi pracami chciałbym też podkreślić, że jest rzeczą dużej wagi, by takie narzędzia naszej pracy, jak interpelacje i rezolucje, były używane w sposób nadający im należytą wagę gatunkową. W okresie przedmajowym i interpelacje i rezolucje były nadużywane i straciły swój autorytet; dziś, wśród ustalania innych obyczajów, jest ważnem, by i to zagadnienie właściwie postawić i w zwyczaju utrwalić.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#Marszałek">Stwierdzam wreszcie z zadowoleniem, że Rząd wniósł do Sejmu znaczną liczbę projektów ustawodawczych, co pozwoli na lepsze wykorzystanie czasu w okresie sesji. Dotychczas wiele trudności w pracy Senatu wynikało stąd, że Rząd wnosił większość projektów ustaw w późnym terminie, często aż przy końcu sesji.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#Marszałek">Nim przystąpimy do wyborów komisyj, chcę Panów Senatorów poinformować, że tak, jak w roku zeszłym, moja propozycja ma na celu wyłącznie racjonalny podział pracy pomiędzy Panami Senatorami. Chodzi mi o to, by każdy z Panów Senatorów pracował w komisjach, o ile możności w dziale, odpowiadającym jego zainteresowaniom. Napewno nie wszyscy będą zadowoleni — ale to jest niestety nieuniknione, gdyż podział Panów Senatorów według ich kompetencyj i zainteresowań nie odpowiada proporcjonalnie działom ustawodawstwa. Proponuję komisje w różnej liczebności, odpowiednio do przewidywanego przedmiotu prac sesji, ale nie mogę w tej dziedzinie iść za daleko, proponując skupianie Panów licznie w jednych komisjach, a pozostawianie nieobsadzonych pozostałych. Dlatego szereg Panów będzie musiał nagiąć swe zainteresowania do potrzeb pracy. W planie tym, który przedkładam, starałem się tak rozdzielić prace, by każdy z Panów miał dwie komisje, a niektórzy najwyżej trzy. Nie mam nic przeciw dokonaniu przez Wysoką Izbę zmian w tym planie, z zastrzeżeniem, by te zmiany stanowiły korektywę podziału pracy, a nie chęć majoryzacji jednych przez drugich. Wszyscy powinni pracować w komisjach.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#Marszałek">Ilość i jakość komisyj proponuję po zastanowieniu się nad całością spodziewanego materiału ustawodawczego na sesję bieżącą.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#Marszałek">Proponuję wybór 13 komisyj, których nazwę, liczebność i skład mają Panowie Senatorowie w rozdanej odbitce. Mandaty członków komisyj trwać będą do otwarcia następnej sesji zwyczajnej. W porównaniu do roku zeszłego przybywają 3 komisje, mianowicie: dawna Administracyjna jest rozdzielona na Administracyjną i Samorządową; Gospodarczo - Skarbowa na Skarbową, Rolną i Gospodarczą. Ta ostatnia obejmie sprawy przemysłu, handlu, rzemiosła, bankowości, t. j. dziedzinę gospodarczą, z wyłączeniem rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#Marszałek">Najpierw musimy ustalić ilość i liczebność komisyj. Czy są w tej sprawie jakieś wnioski?</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#Marszałek">Wniosków nie słyszę, wobec tego uważam, że w tym zakresie moja propozycja jest przyjęta.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#Marszałek">Przechodzimy teraz do kwestii składu komisyj. Proszę Pana Sekretarza o odczytywanie kolejne zeszytu, zawierającego moją propozycję nazw komisyj, a Panów Senatorów proszę, jeżeli chcą do danej komisji zgłosić kandydatury — o podawanie z miejsca nazwisk kandydatów.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Budżetowa — 25 członków.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SMalski">Do Komisji Budżetowej proponuję jeszcze senatorów: Algajera, Beczkowicza, Bobrowskiego, Kornkego i Olewińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#Marszałek">Panie Senatorze, to może być jedynie zmiana, nie uzupełnienie, bo przedtem co do liczebności komisji sprzeciwów żadnych nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SMalski">Proponuję innych kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#Marszałek">Kto ma jeszcze inne propozycje? Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Administracyjna — 18 członków.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Samorządowa — 18 członków.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Prawnicza — 20 członków.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Gospodarcza — 20 członków.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Rolna — 20 członków.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Skarbowa — 20 członków.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Społeczna — 20 członków.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Komunikacyjna — 15 członków.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Wojskowa — 12 członków.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Spraw Zagranicznych — 15 członków.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Oświatowa — 20 członków.</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#Marszałek">Nie ma innych propozycyj.</u>
<u xml:id="u-7.23" who="#Marszałek">Sekretarz s. Terlikowski: Komisja Regulaminowa — 12 członków.</u>
<u xml:id="u-7.24" who="#Marszałek">Do żadnej komisji z wyjątkiem Budżetowej nie zgłoszono nowych kandydatów. Wobec tego komisje z wyjątkiem Budżetowej w myśl art. 21 ust. (6) są wybrane w składzie przeze mnie zaproponowanym.</u>
<u xml:id="u-7.25" who="#Marszałek">Do Komisji Budżetowej zgłoszono kandydatury ss. Algajera, Beczkowicza, Bobrowskiego, Kornkego i Olewińskiego.</u>
<u xml:id="u-7.26" who="#Marszałek">Głosować będziemy tak jak w roku zeszłym. Podstawą głosowania do Komisji Budżetowej będą rozdane Panom zeszyty, zawierające moją propozycję co do składu komisyj. W tych zeszytach, proszę tych Panów, którzy chcą wprowadzić zmiany, o skreślenie jednych nazwisk, a dopisanie drugich z pośród zgłoszonych na dzisiejszym posiedzeniu kandydatów.</u>
<u xml:id="u-7.27" who="#Marszałek">Zaznaczam przy tym, że kartki, na których liczba nazwisk byłaby większa niż ilość miejsc w danej komisji, uważane będą za nieważne.</u>
<u xml:id="u-7.28" who="#Marszałek">Przystępujemy do głosowania. Proszę Panów Sekretarzy o zbieranie kartek.</u>
<u xml:id="u-7.29" who="#Marszałek">Czy wszyscy Panowie Senatorowie oddali kartki? Nikt więcej się nie zgłasza, głosowanie jest zamknięte. Do obliczenia głosów proszę Panów Sekretarzy urzędujących oraz ss. Olewińskiego i Plocka.</u>
<u xml:id="u-7.30" who="#Marszałek">Zarządzam przerwę 15-minutową dla obliczenia głosów.</u>
<u xml:id="u-7.31" who="#komentarz">(Przerwa od godz. 11 m. 20 do godz. 12 m. 10.)</u>
<u xml:id="u-7.32" who="#Marszałek">Wznawiam posiedzenie. Proszę Pana Sekretarza o odczytanie wyniku głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzsTerlikowski">Głosowało 75 senatorów, ważnych głosów oddano 75, bezwzględna większość wynosi 38 głosów. Poszczególni senatorowie otrzymali następującą ilość głosów: Dąbkowski — 75, Decykiewicz — 74, Dobaczewski — 75, Ehrenkreutz — 74, Evert — 75, Fudakowski — 61, Gołuchowski — 72, Heiman - Jarecki — 60, Jaroszewiczowa — 74, Jędrzejewicz — 75, Kozłowski — 60, Kwaśniewski — 73, Lechnicki — 75, Lewandowski — 75, Malinowski Marian — 75, Osiński — 75, Pawelec — 75, Petrażycki — 74, Radziwiłł — 60, Rdułtowski — 71, Rostworowski — 73, Serożyński — 75, Siedlecki — 74, Śliwiński — 75, Zarzycki — 75, Algajer — 18, Beczkowicz — 14, Bobrowski — 14, Kornke — 13, Olewiński — 11.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzsTerlikowski">W wyniku głosowania widzę, że moja propozycja została przyjęta przez Wysoki Senat.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzsTerlikowski">Teraz przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego: wybór Prezydjum Sądu Marszałkowskiego.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#SekretarzsTerlikowski">Proszę Pana Sekretarza o odczytanie art. 95, 96 i 97 regulaminu.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#SekretarzsTerlikowski">Sekretarz s. Terlikowski: „Art. 95: Sąd Marszałkowski składa się z prezesa i wiceprezesów, wybranych przez Senat, oraz sędziów powołanych przez strony z pośród senatorów.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#SekretarzsTerlikowski">Art. 96: (1) Senat wybierze rzecznika Sądu Marszałkowskiego i jego zastępcę. (2) Rzecznik Sądu Marszałkowskiego, gdy sprawa będzie tego wymagać, przeprowadzi wstępne dochodzenie i wystąpi przed Sądem Marszałkowskim w charakterze oskarżyciela; w tym ostatnim wypadku służyć mu będą prawa strony. (3) Senator, którego zarzut dotyczy, może powołać obrońcę z pośród senatorów.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#SekretarzsTerlikowski">Art. 97. Prezesa, wiceprezesów i rzecznika Sądu Marszałkowskiego Senat wybiera w sposób, określony dla wyboru wicemarszałków”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#Marszałek">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SMakowski">Proszę o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#Marszałek">Głos ma s. Makowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SMakowski">Proponuję ustalenie liczby zastępców przewodniczącego na 3, ponieważ regulamin nie wskazuje liczby zastępców. Proponuję na przewodniczącego gen. Osińskiego, na zastępców ss. Rdułtowskiego, Śliwińskiego i Fleszarową, na rzecznika s. Petrażyckiego, na zastępcę rzecznika s. Terlikowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#Marszałek">Czy Panowie zgadzają się na liczbę 3 wiceprzewodniczących? Nie słyszę sprzeciwu, uważam tę propozycję za przyjętą. Wybieramy przewodniczącego i 3 wiceprzewodniczących. Panowie słyszeli propozycję co do składu sądu? Czy są jakie inne propozycje? Nic ma innych propozycyj. Uważam, że propozycja Wicemarszałka Makowskiego została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#Marszałek">Porządek dzienny został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#Marszałek">Posiedzenia komisyj celem ukonstytuowania się odbędą się w piątek dnia 4 grudnia według planu, który Panom zostanie rozdany, a który przeczyta w tej chwili p. s. Dąbkowski.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#Marszałek">Sekretarz s. Dąbkowski: Posiedzenia komisyj w celu ukonstytuowania się odbędą się w piątek dnia 4 grudnia 1936 r. według następującego planu, punktualnie w oznaczonych godzinach Komisji Prawniczej o godz. 9 min. 30 w sali A, Komisji Administracyjnej o godz. 9 min. 40 w sali C. Komisji Samorządowej o godz. 9 min. 50 w sali D, Komisji Komunikacyjnej o godz. 10 w sali E, Komisji Gospodarczej o godz. 10 min. 10 w sali C, Komisji Skarbowej o godz. 10 min. 20 w sali D, Komisji Spraw Zagranicznych o godz. 10 min. 30 w sali E, Komisji Społecznej o godz. 10 min. 40 w sali C, Komisji Regulaminowej o godz. 10 min. 50 w sali D, Komisji Oświatowej o godz. 11 w sali A, Komisji Wojskowej o godz. 11 min. 10 w sali F, Komisji Rolnej o godz. 11 min. 20 w sali B, Komisji Budżetowej o godz. 11 min. 30 w sali A.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#Marszałek">Sala A znajduje się na parterze przed salą posiedzeń (sala Komisji Budżetowej). Sale: C, D, E znajdują się na 1 piętrze (strona lewa) przed salą posiedzeń. Sala F znajduje się na parterze koło Biura Senatu (mała sala). Sala B. znajduje się również na parterze, koło Biura Senatu (dawna sala Komisji Budżetowej).</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#Marszałek">O następnym posiedzeniu zawiadomię Panów Senatorów.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#Marszałek">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 12 min. 24.)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>