text_structure.xml 37.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 02</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W imieniu pana przewodniczącego Kazimierza Kleiny i pana przewodniczącego Leszka Czarnobaja oraz swoim otwieram połączone posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przedmiotem naszego posiedzenia jest projekt ustawy – sekunda, żebym nie przekręcił nazwy – o kredycie konsumenckim, zawarty w druku nr 489.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przedstawicielem wnioskodawców w przypadku tego projektu jest pani senator Lidia Staroń. Za chwilę poproszę ją o przypomnienie istoty projektu i przedstawienie poprawek do projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Chciałbym tylko jeszcze przywitać uczestników.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poproszę o listę.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Chciałbym przywitać… Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce reprezentuje pan mecenas Szymon Dejk, Polski Związek Instytucji Pożyczkowych reprezentuje pan Paweł Grabowski, Związek Banków Polskich – pani mecenas Anna Usiądek-Kazusek, a Konfederację „Lewiatan” – pan Adrian Zwoliński. Witam oczywiście naszych legislatorów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">I zapytam o jedną rzecz, bo nie widzę… A mamy pozytywną opinię co do potrzeby zmiany przepisów w tym zakresie. Czy jest rzecznik praw obywatelskich? Nie ma. No dobrze.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję głos pani senator.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SenatorLidiaStaron">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SenatorLidiaStaron">Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SenatorLidiaStaron">Właściwie wszystko już powiedzieliśmy na poprzednim posiedzeniu komisji. Chyba już były 2 posiedzenia, o ile pamiętam. A więc teraz jest czas na poprawki.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SenatorLidiaStaron">O co w ogóle chodzi? Dzisiaj rozmawiamy o odsetkach, ale chodzi o koszty pozaodsetkowe, czyli nie odsetki dotyczące kredytów, dotyczące pożyczek, tylko koszty pozaodsetkowe różnego rodzaju. To może być prowizja, to może być cokolwiek – bo jest cały wachlarz różnego rodzaju nazw – za co klient ma płacić. I, niestety, dzisiaj te koszty są bardzo, bardzo wysokie. Właściwie jeżeli klient idzie do firmy po kredyt, to od razu ma te koszty w wysokości 25% pożyczki. A więc jeżeli ktoś chce 10 tysięcy, to od razu musi zapłacić 2,5 tysiąca. No ja uważam, że to jest normalna lichwa. A dalej to jeszcze jest 30% w ciągu roku. Czyli żeby jak najszybciej to zmienić… Przecież wiemy, jaka jest sytuacja na rynku i sytuacja społeczeństwa, wiemy jak dzisiaj ciężko żyć. Dlatego to trzeba zrobić przede wszystkim szybko.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SenatorLidiaStaron">I jeszcze tylko króciutko powiem, że te koszty były mniejsze w tamtym roku do końca czerwca. One właśnie były podobne do tych, które proponujemy. Niestety, od lipca one są wysokie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SenatorLidiaStaron">Oprócz tego druku, który jest w Senacie – i bardzo dziękuję, że to już jest propozycja Senatu – są jeszcze poprawki. Chciałam, żeby one były podobne… Bo to są poprawki nie tylko moje, ale także pana Kleiny, pana przewodniczącego. A więc, żeby nie było problemu i sporu, proponuję właściwie podobne poprawki.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SenatorLidiaStaron">Jeżeli chodzi o moje poprawki, to pierwsza dotyczy…</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorLidiaStaron">…Co się stało?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przepraszam, to ja niechcący… Chciałem wyłączyć swój mikrofon, a nie wiem…</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SenatorLidiaStaron">Ja to mam.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SenatorLidiaStaron">Działa, działa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SenatorLidiaStaron">A więc tam jest definicja.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#SenatorLidiaStaron">Druga moja poprawka… Tutaj na szczęście są takie same poprawki. Czyli jeżeli jest kredyt do 90 dni, to mamy propozycję, żeby to było 5% kosztów pozaodsetkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#SenatorLidiaStaron">Jeszcze raz trzeba podkreślić, że to są koszty pozaodsetkowe. Odsetki to jest coś innego – one są cały czas i ludzie muszą płacić te odsetki oczywiście. Ale tu są te koszty poza odsetkami. A więc tutaj będą takie same poprawki.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#SenatorLidiaStaron">I też podobne są, jeżeli chodzi o vacatio legis. One też są takie same, jeżeli chodzi o to, od którego momentu działa ustawa. Różnica jest tylko taka, że dla kredytu na ponad 3 miesiące, ponad 90 dni moja propozycja jest taka, jak była, czyli taka, jaka jest w druku. Podobna jest w projekcie rządowym. Czyli to jest to, co jest w druku, tylko dla kredytu na ponad 3 miesiące. Czyli to jest „k” razy 10 – przy czym „k” to jest kwota pożyczki – plus 5% w ciągu roku, a w całości 15%.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#SenatorLidiaStaron">I jeszcze różnica… Jest nią granica. Czyli w senackim druku jest maksymalna granica kosztów pozaodsetkowych w wysokości 30%.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#SenatorLidiaStaron">I tutaj muszę powiedzieć bardzo króciutko, że Senat wcześniej, wtedy kiedy rozmawialiśmy i głosowaliśmy nad tą ustawą, przegłosował niższą granicę, w wysokości 25%, a my proponujemy 30%, zaś pan przewodniczący 75%. I to są te różnice. Reszta jest taka sama. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Normalnie w tym momencie oddałbym głos przedstawicielowi rządu, ale nie ma przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Chyba że w międzyczasie się podłączył…</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przypominam, że, tak jak powiedziała pani senator, te rozwiązania już wcześniej funkcjonowały i że przedstawiciele rządu w tym zakresie się wypowiadali.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">No to w tym momencie przekażę jeszcze głos przedstawicielom środowiska bankowego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Jest z nami pani Anna Usiądek-Kazusek, przedstawiciel Związku Banków Polskich.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#Gloszsali">Zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Zdalnie. Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Ja chciałabym przedstawić krótko stanowisko, które już wstępnie zasygnalizowaliśmy w naszym piśmie do Senatu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Naszym zdaniem jednak nie ma podstaw do tego, aby w sposób tak rygorystyczny, jak to się działo w pandemii, ograniczać pozaodsetkowe koszty kredytu, przede wszystkim dlatego że wtedy była trochę inna sytuacja, było inne zapotrzebowanie – na tańsze kredyty. Sytuacja społeczno-gospodarcza się zmieniała i naszym zdaniem ten limit, który obowiązuje w ustawie o kredycie konsumenckim, jest wyważony i jest odpowiedni.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Chciałabym również zwrócić uwagę, że obniżenie tych kosztów w ustawie, niestety, nie zlikwiduje zjawiska lichwy, jakim jest działalność podmiotów, które udzielają pożyczek w szarej strefie. Czyli są podmioty, które tak naprawdę i tak ignorują ten limit, niezależnie od tego, jaki on będzie w tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Zmiana przepisów wpłynie na te podmioty, które działają legalnie, które działają na rynku consumer finance. Niestety, wydaje się, że wiele z tych podmiotów będzie już działało na granicy rentowności, na granicy opłacalności. Zmieni się oferta produktowa kredytodawców i, niestety, właśnie ci klienci, którzy nie uzyskają kredytu w sposób legalny, na warunkach oferowanych przez legalnie działających pożyczkodawców i kredytodawców, skorzystają z oferty proponowanej w szarej strefie. Tak że naszym zdaniem, niestety, skutki uchwalenia tych przepisów mogą być przeciwne do zamierzonych celów, które przyświecały wnioskodawcom.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Zwracam też uwagę na to, że są pewne przepisy w tym projekcie, które mogą budzić wątpliwości. Chodzi przede wszystkim o definicję podmiotów powiązanych. Wprowadzenie tej definicji może stawiać kredytodawców w bardzo trudnej sytuacji, np. jeśli działają oni na zupełnie odrębnych licencjach bankowych, jednakże są podmiotami powiązanymi z innymi bankami. W takiej sytuacji znacząco ograniczy się możliwości kredytowania tego banku, który udziela kredytu jako drugi. A np. pierwszy kredyt to był kredyt darmowy czy był to kredyt wiązany na zakup sprzętu RTV i AGD, i, tak jak powiedziałam, był on bardzo nisko oprocentowany albo był to w ogóle kredyt darmowy, tzw. 0%, i udzielony na niewielką kwotę.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#RadcaPrawnywZespolePrawnoLegislacyjnymwZwiazkuBankowPolskichAnnaUsiadekKazusek">Naszym zdaniem te przepisy są nieodpowiednie, nie uwzględniają specyfiki tego sektora i dlatego proponujemy rezygnację z ich procedowania. Jak również proponujemy rezygnację z procedowania całego projektu z przyczyn, o których powiedziałam wcześniej. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja teraz jeszcze poproszę Biuro Legislacyjne o krótką ocenę projektu, chociaż oczywiście my już pracujemy nad nim od strony legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Mecenas, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Uwagi Biura Legislacyjnego były już omawiane i zostały skonsumowane w poprawkach, które były przedstawione przez oboje państwa senatorów. W związku z powyższym ja nie mam dodatkowych uwag na ten moment.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">A jeśli chodzi o kwestię samych poprawek, to powiem, żeby usystematyzować: mamy 6 poprawek pani senator Staroń i mamy 3 poprawki pana senatora Kazimierza Kleiny.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">I teraz tak: poprawki pani senator Staroń pierwsza, trzecia i czwarta to są poprawki o charakterze porządkującym.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Poprawka druga pani senator Staroń i poprawka pierwsza pana senatora Kazimierza Kleiny to są poprawki, które są poprawkami konkurencyjnymi. Tu są 2 różne koncepcje, w związku z powyższym przyjęcie jednej z tych poprawek wykluczy głosowanie nad drugą.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Zaś poprawki piąta i szósta pani senator Lidii Staroń oraz poprawki druga i trzecia pana senatora Kazimierza Kleiny to są poprawki tożsame. To jest przepis przejściowy, który mówi, że nowe przepisy będą stosowane wyłącznie do umów, które zostaną zawarte po wejściu ustawy w życie. No i to jest modyfikacja vacatio legis, jego wydłużenie do 30 dni. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo dziękuję, bo pani mecenas nam bardzo ułatwiła pracę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, mamy de facto prostą sytuację. Ja w sposób świadomy… My o godzinie 12.30 będziemy mieć kolejne posiedzenie komisji. My tę dyskusję już przeszliśmy i ja w sposób świadomy umożliwiłem teraz zabranie głosu zarówno przedstawicielowi Związku Banków Polskich, jak i drugiej stronie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Zapytam: kto z pań, panów senatorów chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oczywiście będę umożliwiał zabranie głosu, ale bardzo syntetycznie, bo my mamy opinię wszystkich państwa na piśmie. A więc naprawdę będę ograniczał dyskusję, bo o godzinie 12.30 będziemy mieć kolejne posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W zasadzie wiemy już, jak będziemy głosować – od strony technicznej oczywiście. Nie wiem, jak państwo będą decydować. W zasadzie mamy różnicę tylko na poziomie jednej poprawki między propozycją pani przewodniczącej i pana przewodniczącego Kleiną.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę o taką syntetyczną wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pan Paweł Grabowski, Polski Związek Instytucji Pożyczkowych.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Szanowne Panie i Szanowni Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Ja bardzo syntetycznie…</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Szanowni Państwo, w grudniu, kiedy było poprzednie posiedzenie, pojawił się taki oto argument, że jeżeli do Sejmu wpłynie przyjęty przez rząd projekt ustawy tożsamy z tym, który jest dzisiaj procedowany, to państwo podejmiecie decyzję w sprawie dalszego procedowania tego projektu. Taki projekt rządowy do Sejmu wpłynął, odbyło się jego pierwsze czytanie, dlatego też związek wnosi o to, aby zaniechać prac nad tym projektem – z tego względu, że jest on tożsamy z regulacją, która jest nieco szerszą regulacją i jest obecnie procedowana w Sejmie. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Po drugie, bardzo proszę państwa senatorów, żebyście mieli na uwadze fakt, że w najbliższych miesiącach – dosłownie w najbliższych miesiącach – właściwe komisje Parlamentu Europejskiego podejmą decyzję w sprawie kształtu nowej dyrektywy CCD 2, której implementacją jest ustawa o kredycie konsumenckim. Co więcej, w tym momencie projekt ustawy, który jest procedowany w Sejmie, jest w tzw. procedurze notyfikacji i w okresie standstill. Do końca marca nie można podejmować decyzji merytorycznych, ponieważ nie wiadomo, czy przepisy, które są procedowane w Sejmie, są niezgodne albo nie naruszają przepisów unijnych.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">I trzecia kwestia, ostatnia. W toku procesu legislacyjnego u państwa w Senacie Główny Urząd Statystyczny wskazał, odnosząc się do tego obniżonego limitu kosztów pozaodsetkowych na czas pandemii, że w roku 2020 instytucje pożyczkowe, generalnie pożyczkodawcy, osiągnęły straty w wysokości 220 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Chciałbym również zwrócić państwa senatorów uwagę na to, że im niższy będzie limit kosztów pozaodsetkowych, tym wyższy będzie poziom wykluczenia konsumentów z legalnego rynku. O tym świadczy taki fakt, że instytucje pożyczkowe zrzeszone w Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych dokonują oceny zdolności kredytowej swoich klientów, konsumentów. Najczęściej w bazach danych – w BIK, w BIG-ach albo we własnych bazach danych. Tak więc chciałbym, żeby państwo senatorowie mieli świadomość tego, że według danych, którymi dysponuje PZIP, w pierwszych 5 kwartałach pandemii instytucje pożyczkowe wydały 3,5 miliona decyzji odmownych w sprawach o udzielenie pożyczki w związku z tym, że został obniżony limit kosztów pozaodsetkowych. Zatem jeżeli ten limit zostanie obniżony jeszcze bardziej, według propozycji państwa, to prawdopodobnie klienci nie będą w stanie osiągnąć niskich pożyczek na legalnym rynku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja mam tylko jedno pytanie: jakie stanowisko ma Polski Związek Instytucji Pożyczkowych co do projektu rządowego? Czy wy go popieracie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Panie Senatorze, nie popieramy projektu rządowego z tego względu…</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Nie popieramy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bo uzasadniał pan to, żeby wstrzymać nasze prace, tym, że jest projekt rządowy. Ale i tak macie do niego negatywne stanowisko. Okej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PelnomocnikZarzaduPolskiegoZwiazkuInstytucjiPozyczkowychPawelGrabowski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przedstawiciel Lewiatana, pan Adrian Zwoliński.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Też bardzo prosimy o syntetyczną informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Szanowni Panowie i Szanowne Panie Senator!</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Mam 2 kwestie.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Po pierwsze, co zostało już powiedziane, toczą się w tej chwili prace nad projektem rządowym i prace na poziomie unijnym w przedmiocie dyrektywy. Ciężko powiedzieć, w jakim celu prowadzić prace nad projektem, który jest de facto w wielu przypadkach tożsamy. A zatem tutaj również przychylalibyśmy się do zaniechania i niedublowania de facto prac, skoro toczone są one na poziomie parlamentarnym, na poziomie Sejmu, jako projekt rządowy. To jest sprawa nr 1.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Sprawa nr 2 dotyczy już kwestii merytorycznych. Niestety, przedstawiony projekt pozbawiony jest analizy ekonomicznej. Ciężko powiedzieć, czemu jest taki, a nie inny limit, oraz czemu są takie, a nie inne rozwiązania. Po prostu to nie jest w projekcie wyjaśnione w żaden sposób. A powinno być, jeśli wziąć pod uwagę, że mówimy o bardzo dużej, rozległej branży, która jest także pracodawcą. Po drugiej stronie mamy z kolei konsumentów, o czym było już mówione. Kwestia dostępu do legalnego rynku jest tutaj nie mniej istotna. W związku z tym podstawowe uzasadnienie na podstawie analizy ekonomicznej jest niezbędne. Tego, niestety, nie ma.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">Zostały tu wspomniane straty szacowane przez GUS na 220 milionów według jednej z metodologii. Jest też inna metodologia, Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego, która właśnie wskazuje, że branże pożyczkowe w 2020 r. poniosły straty w wysokości 270 milionów. To jest wynik finansowy netto minus 56,2% w stosunku do 2019 r. Oczywiście w zależności od metodologii wynik może być różny, ale to jest również zupełnie ignorowane na poziomie tego projektu, proponującego takie, a nie inne rozwiązania, niestety, bez uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#EkspertdosprawRynkuFinansowegoiPrawaKorporacyjnegowKonfederacjiLewiatanAdrianZwolinski">W związku z tym – już konkluduję moją wypowiedź po to, aby, tak jak prosił pan przewodniczący, była ona zwięzła – rekomendowane jest czy sugerowane z naszej strony zaniechanie dalszych prac nad przedmiotowym projektem. Bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, ja mam tę niewdzięczną rolę, że muszę prowadzić obrady tak, żebyśmy zrealizowali porządek. A za 8 minut będziemy mieć następne posiedzenie połączonych komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oczywiście jeszcze panie i panowie senatorowie…</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, pan senator Czerwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Krótkie pytanie do pani legislator: czy projekt sejmowy zawiera te same ograniczenia, które są w rozpatrywanym przez nas projekcie? I jak pani ocenia, kiedy ten projekt z Sejmu wyjdzie, czyli kiedy stanie się ustawą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Mecenas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Projekt rządowy nieco inaczej reguluje te kwestie, ale są to podobne zmiany. Inne współczynniki procentowe występują w projekcie rządowym i generalnie projekt rządowy jest dużo szerszy, obejmuje znacznie szerszą materię.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Z informacji wypływających z Sejmu wynika, że ten projekt został notyfikowany Komisji Europejskiej 27 grudnia 2021 r., a wyznaczony przez Komisję Europejską okres tzw. standstill, w czasie którego państwo członkowskie powinno odroczyć przyjęcie notyfikowanego projektu, upływa 28 marca 2022 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy ktoś z pań i panów senatorów ma jeszcze jakieś pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przystępujemy…</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Tak?</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#SenatorLidiaStaron">Jedno zdanie.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SenatorLidiaStaron">Chciałabym powiedzieć, że projekt rządowy jest dużo większy. To jest zupełnie coś innego, to jest przede wszystkim nadzór nad tymi firmami. I dlatego istnieje potrzeba notyfikacji. I tam to jest malutka część… Ale dla tych ludzi każdy dzień jest ważny, żeby…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję teraz głos legislatorom, bo chcemy procedować poprawki, które zostały zgłoszone. Proszę o podanie kolejności. A w szczególności chciałbym zapytać, czy poprawki pierwszą, trzecią i czwartą, o charakterze porządkującym, możemy poddać pod jedno głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Tak, jeśli nie ma głosów przeciwnych, to jak najbardziej te poprawki mogą być przegłosowane łącznie. To znaczy, poprawka pierwsza i trzecia muszą być przegłosowane łącznie, zaś czwarta może być przegłosowana razem z nimi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poddaję pod głosowanie poprawki pierwszą, trzecią i czwartą, czyli poprawki porządkujące projekt, poprawki o charakterze porządkującym.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">7 głosów za na sali.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów przeciwnych?</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">4 senatorów.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">24 głosy za, bez głosów sprzeciwu, 5 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawki pierwsza, trzecia i czwarta zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Teraz mam pytanie do pani mecenas, bo mamy poprawkę drugą pani przewodniczącej i poprawkę pierwszą pana przewodniczącego. Jaka powinna być kolejność głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Wydaje się, że poprawka pana senatora Kazimierza Kleiny jest poprawką dalej idącą, w związku z tym w naszej ocenie ona powinna być przegłosowana jako pierwsza i ona, jeśli zostanie przyjęta, wykluczy poprawkę pani senator Lidii Staroń. A jeśli nie uzyska większości, to wówczas zostanie przegłosowana poprawka merytoryczna pani senator Lidii Staroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To jeszcze ostatnia prośba do pani mecenas: gdyby pani…</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#SenatorLidiaStaron">Przepraszam… Ta moja. Chyba tak…</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja de facto chciałbym poprosić o syntetyczne przedstawienie. Chodzi o to, żeby państwo senatorowie wiedzieli, za czym będą głosować, czego dotyczy poprawka pani przewodniczącej i czego dotyczy poprawka pana przewodniczącego, jakie są między nimi różnice.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#SenatorLidiaStaron">…Bo to jest w całości.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani przewodnicząca chce przedstawić swoją?</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SenatorLidiaStaron">Przepraszam, tylko wydaje mi się, że ona jest dalej idąca, dlatego że dotyczy wszystkich tych sytuacji. Tu jest więcej… Czyli, że tak powiem, koszty pozaodsetkowe dotyczące pożyczki na ponad 3 miesiące są takie same. I to jest 15%. Czy tak?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Okej, wszystkich instrumentów. A poprawka pana…</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SenatorLidiaStaron">To znaczy, 15% w jednym roku. Tak? I granica. Zaś…</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">…przewodniczącego Kleiny?</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#SenatorLidiaStaron">…tam są etapy. I dlatego ta jest dalej idąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">U pana senatora Kazimierza Kleiny są tak jakby 4 progi: 5% w przypadku, gdy okres kredytowania nie przekracza 90 dni, potem kolejno 10% i 30%, gdy okres…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To, Pani Mecenas, ja się absolutnie skłaniam ku temu, zgodnie z regulaminem, jako przewodniczący prowadzący, że poprawka pani senator jest dalej idąca.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, poddajemy pod głosowanie poprawkę pani przewodniczącej Staroń.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za jej przyjęciem?</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">6 senatorów na sali jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">5 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">14 głosów za, 6 – przeciw, 10 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawka druga pani przewodniczącej została przyjęta i w związku z tym bezprzedmiotowa jest poprawka pierwsza pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kolejne poprawki, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">To są poprawki do art. 2. I tutaj już państwo są zgodni co do tych poprawek – to znaczy pani senator Staroń i pan senator Kleina. One mają tożsame brzmienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czyli poprawki piata i szósta pani przewodniczącej oraz poprawki druga i trzecia pana przewodniczącego są tożsame co do treści.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poddaję je…</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Oddzielnie.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddzielnie?</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Proponowałabym oddzielnie.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czyli osobno poprawkę piątą i…</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuIwonaKozeraRytel">Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za poparciem poprawki piątej?</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">4 głosy za.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">7 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">18 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 12 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-30.15" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.16" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przechodzimy do poprawki szóstej.</u>
          <u xml:id="u-30.17" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za jej przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-30.18" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">5 głosów na sali za.</u>
          <u xml:id="u-30.19" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-30.20" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-30.21" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał? Na sali oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-30.22" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">6 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-30.23" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.24" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">19 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 10 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-30.25" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.26" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Poddaję pod głosowanie cały projekt, wraz z wcześniej przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-30.27" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań, panów senatorów jest za jego przyjęciem?</u>
          <u xml:id="u-30.28" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">4 głosy na sali za.</u>
          <u xml:id="u-30.29" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-30.30" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">6 głosów przeciwnych.</u>
          <u xml:id="u-30.31" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-30.32" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">1 senator się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-30.33" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.34" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">13 głosów za, 11 – przeciw, 5 senatorów się wstrzymało,</u>
          <u xml:id="u-30.35" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że projekt został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-30.36" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani przewodnicząca będzie pełnić obowiązki senatora sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-30.37" who="#Gloszsali">I równocześnie będzie reprezentować…</u>
          <u xml:id="u-30.38" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">I reprezentować projekt w toku dalszych prac legislacyjnych?</u>
          <u xml:id="u-30.39" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.40" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-30.41" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 31</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>