text_structure.xml
36 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia w dniu 12 sierpnia 2020 r. o godzinie 8 minut 00</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Otwieram trzydzieste czwarte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Witam państwa serdecznie. Witam zarówno państwa senatorów obradujących na sali, jak i obradujących zdalnie panią senator Jazłowiecką i pana senatora Plurę. Witam też naszych gości: wiceministra funduszy i polityki regionalnej, pana Waldemara Budę; pana Ireneusza Zyskę, wiceministra z Ministerstwa Klimatu; pana Piotra Nowaka, wiceministra finansów; pana Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury. Witam pozostałych zaproszonych gości. Witam także panie europosłanki, które nam towarzyszą.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Na tym posiedzeniu, proszę państwa, będziemy się zajmować 4 aktami prawnymi, które mieszczą się w porządku zaproponowanym przez prezydium, a zatem, po pierwsze, zmienionym wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji – to niezwykle ważne dla Polski zagadnienie; po drugie, wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego w ramach mechanizmu sprawiedliwej transformacji; po trzecie, projektem budżetem korygującego nr 6 do budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok 2020; po czwarte, wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zrównoważonego rynku kolejowego w związku z pandemią COVID. Proponujemy także przyjęcie bez uwag aktów ustawodawczych, które zostały przedstawione w porządku obrad. To są punkty piąty, szósty i siódmy. Nie będę ich już szczegółowo omawiał.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy jeśli chodzi o ten porządek obrad, członkowie komisji mają jakieś uwagi? Nie widzę, nie słyszę zgłoszeń, w związku z tym będziemy obradować według tego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Od razu powiem, że będziemy musieli podzielić nasze posiedzenie na 2 części. Ile zdołamy zrobić dzisiaj, tyle zrobimy. Niestety posiedzenia komisji nakładają się na siebie i w związku z tym część senatorów już w tej chwili uczestniczy w innych posiedzeniach, a część opuści nas później, o czym mnie już informowano. Ja sam muszę być o godzinie 9.15 na posiedzeniu komisji poświęconym dokończeniu pierwszego czytania rezolucji w sprawie sytuacji na Białorusi.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego: zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. No, muszę to wszystko przeczytać. Jest to dokument o sygnaturze COM(2020) 460.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej, zgodnie z ust. 4 tego artykułu, nasza komisja opiniuje ten wniosek dla rządu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie. Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Szanowni Państwo, ta sprawa w międzyczasie, od momentu zaplanowania posiedzenia komisji do dzisiaj, ewoluowała. Oprócz tego, że nastąpiła zmiana wniosku, po drodze odbyło się jeszcze posiedzenie Rady w zakresie JTF i zapadły bardzo istotne rozstrzygnięcia, które są teraz najbardziej aktualne. Chyba wszyscy, jak tutaj siedzimy, je znamy. Co do tej propozycji zmiany, która miała dotyczyć Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, czyli zwiększenia budżetu do 10 miliardów euro i dodatkowo o 30 miliardów, to ostatecznie negocjacje lipcowe, można powiedzieć, zakończyły się propozycją pozostawienia tych ok. 10 miliardów euro, z czego Polska miałaby otrzymać ok. 3,5 miliarda euro.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Oczywiście nasze stanowisko jest takie, że… No, jest to wynik bardzo trudnych i skomplikowanych negocjacji, niemniej cały czas otwarta pozostaje kwestia wykorzystania tych środków. Jest tu zapis, który dzisiaj nas, można powiedzieć… który jest przedmiotem dyskusji, ciągłej dyskusji i ciągłych negocjacji. To jest zapis dotyczący wykorzystania całej puli, całej koperty, która byłaby Polsce przynależna. No, byłoby to związane z częściowym jej ograniczeniem w związku z akceptacją bądź brakiem akceptacji celów neutralności klimatycznych do 2050 r. Nie znamy jeszcze mechanizmu, który by decydował o tym, jaka część tych środków byłaby do wykorzystania po zadeklarowaniu neutralności klimatycznej, niemniej stoimy na stanowisku, że nawet gdyby w polskiej kopercie znalazło się ostatecznie całe 3,5 miliarda, i tak byłyby to środki niewystarczające z punktu widzenia ambitnych celów polityki klimatycznej do 2050 r. Przypomnę, że fundusz ma zostać rozdysponowany do 2027 r., a cała polityka klimatyczna planowana jest do 2050 r. A więc nie ma tutaj kompatybilności, nie ma takiej szerszej perspektywy dotyczącej tego, jak realizować modernizację klimatyczną i cele neutralności klimatycznej aż do 2050 r.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Oczywiście sprawą, która jest bardzo istotna i o której też się dzisiaj rozmawia, jest możliwość przeznaczenia tych środków na inwestycje w infrastrukturę gazowa. Ta sprawa jest cały czas otwarta, jednak obecne ustalenia są takie, że w tym zakresie będą ograniczenia. Miejmy nadzieję, że w ostatecznym kształcie zostaną one złagodzone albo usunięte. No, oczywiście są też limity alokacji dla poszczególnych państw członkowskich. Gdyby było tak, że dostaniemy pełne 3,5 miliarda euro, no to byłoby to satysfakcjonujące, ale pod warunkiem usunięcia ograniczeń dotyczących wykorzystania tej drugiej części, drugiej puli.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Czy ja mam to przedstawić w szczegółach, czy też zaczekamy na jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękujemy panu ministrowi za to ogólne wprowadzenie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W tej chwili przechodzimy do wysłuchania opinii senator sprawozdawczyni, pani senator Jazłowieckiej. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka obraduje zdalnie, więc musimy się przełączyć.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Witamy panią senator Jazłowiecką. Widzimy panią, ale nie słyszymy.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Aha, dobrze. Myślę, że teraz będę słyszalna.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Tak, słyszymy.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Czy teraz mnie państwo słyszą?</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Słyszymy.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Czy teraz mnie państwo słyszą?</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Słyszymy bardzo dobrze, znakomicie.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Ja przede wszystkim chciałabym zwrócić uwagę na to, że bardzo często w rozmowach na temat Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji przedstawiciele rządu i politycy PiS porównują te 7 czy nawet 17 miliardów euro oraz 3,5 miliarda euro, które otrzyma Polska, do 400 miliardów, jakie ma w Polsce kosztować cała transformacja do roku 2050. Oczywiście jest kilka możliwych scenariuszy i tak naprawdę w zależności od tego, jaki scenariusz przyjmiemy, faktycznie będziemy potrzebowali od 140–150 do 400 miliardów. Aczkolwiek musimy też pamiętać o tym, że choć Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji jest zaplanowany tylko na ten pierwszy okres, to jednak w sytuacji, kiedy podjęte zostaną decyzje odnośnie do dodatkowych środków finansujących budżet Unii Europejskiej – mam tu na myśli podatek od plastiku, podatek od emisji dwutlenku węgla czy podatek od gigantów cyfrowych – z pewnością będziemy mogli liczyć na znacznie większe środki.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Poza tym musimy też pamiętać o tym, że w Unii Europejskiej jest kilka funduszy. Są wieloletnie ramy finansowe, w których jest ponad 1 bilion euro, jest Europejski Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, z którego również będziemy korzystali, dokonując transformacji klimatycznej, no i jest pakiet działań osłonowych dla pracowników.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Fundusz, o którym mówimy, ma być przeznaczony tylko dla kilku województw. Z tego, co wiem, wynika, że państwo przewidujecie tu 4 województwa. Wiem, że myślicie również o 2 kolejnych. Te 4 pierwsze to województwo małopolskie, wielkopolskie, śląskie i lubelskie. Myślę, że nie zapomnicie też o Dolnym Śląsku ani o województwie łódzkim. Są to regiony górnicze, na jakie te środki mają być przeznaczane w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">No, one mają być przeznaczone tylko na jakąś część tej transformacji, nie na całą transformację, a więc te porównania są naprawdę bezpodstawne i wprowadzają nieprawdopodobne zamieszanie, powodują zamęt w debacie publicznej. Te środki mają stanowić wsparcie dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, mają służyć regeneracji terenów czy podnoszeniu efektywności energetycznej, ale przede wszystkim podnoszeniu kwalifikacji na rynku pracy. Sumienne wykorzystanie tych środków… Pomijam fakt, że do tych środków zostanie dołączone ponad 30 miliardów ze środków własnych i z innych źródeł. A więc wydaje mi się, że są to na tyle duże środki, aby do roku 2027 faktycznie można było zrealizować przynajmniej ten pierwszy etap planu związanego z transformacją energetyczną.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Chciałabym zapytać państwa, czy te 2 dodatkowe województwa, województwo dolnośląskie i łódzkie, rzeczywiście zostaną włączone do tego programu. I chciałabym też zapytać, dlaczego partnerzy społeczni dostali tylko 3 dni na ocenę stanowiska rządu. No, w związku z tym nie otrzymaliście państwo tej oceny, a wydaje mi się, że szalenie istotne jest to, żeby ten właśnie projekt cieszył się bardzo dużym wsparciem społecznym, środowiskowym, chociażby z tego względu, że nie będzie on łatwy do realizacji. Z poparciem partnerów społecznych dużo łatwiej byłoby realizować całe to przedsięwzięcie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Rozumiem, że pytania zadawane przez panią senator oraz krytyczna ocena stanowiska rządu nie są równoznaczne z krytyczną oceną samego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Nie, absolutnie. Chciałabym zarekomendować akceptację stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">No właśnie, o taką rekomendację chciałem poprosić. A więc pani senator rekomenduje komisji poparcie tego aktu prawnego. Czy ja dobrze rozumiem?</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Tak, absolutnie tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">To otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zapraszam państwa senatorów i państwa europosłów do zabierania głosu w tej dyskusji. Jak państwo pamiętają, Funduszowi na rzecz Sprawiedliwej Transformacji poświęciliśmy już całe osobne posiedzenie, a więc mamy niezbędne przygotowanie do rozpatrywania tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W związku z tym prosiłbym pana ministra o odniesienie się do tych uwag i pytań pani senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">No, oczywiście jest tu szereg wątpliwości, które są zawarte m.in. w naszym stanowisku. Dziękuję za pozytywną opinię w zakresie tego stanowiska. My oczywiście nie możemy przyjmować argumentacji, która jest sprzeczna z naszym interesem, tzn. nie możemy uznać tych środków za wystarczające, nie możemy przekonywać, że te środki rozwiązują podstawowe problemy w zakresie dochodzenia do neutralności klimatycznej. Jest oczywiste, że kwota kilkuset miliardów, jaka jest tu potrzebna według różnych szacunków, nie została zagwarantowana w żadnym funduszu, który mógłby dotyczyć transformacji energetycznej. Pani senator się oburza, ale w mojej ocenie ten problem należy ujmować całościowo, należy pokazywać, jakie są potrzeby, i pytać o to, jakie są możliwości finansowania tych inwestycji, których koszty szacuje się na poziomie kilkuset miliardów. Czy to jest niewłaściwe stawianie sprawy? My uważamy, że tak należy o tym mówić. To od nas musi wychodzić ten podstawowy element, jakim jest informacja, jakie mamy potrzeby i na jakim etapie jesteśmy. Dopiero później można dyskutować o tym, skąd wziąć środki na poszczególne rozwiązania czy też projekty, które są niezbędne do dochodzenia do neutralności klimatycznej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Jeśli chodzi o zakres terytorialny, który mógłby obejmować ten fundusz, to pierwotna propozycja była taka, żeby to były Śląsk, Dolny Śląsk oraz Wielkopolska. Dzisiaj Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rzeczywiście rozważa wsparcie województwa łódzkiego, lubelskiego i małopolskiego. Tych 6 regionów jest w grze. One wszystkie pracują nad regionalnymi planami sprawiedliwej transformacji i przygotowują się do tego, żeby uczestniczyć w absorpcji tych środków. Co prawda będzie to zarządzane przez ministerstwo – taka jest propozycja rządu – aczkolwiek podmiotami pośredniczącymi będą tu instytucje wojewódzkie, zarządy województw. To dlatego na poziomie wojewódzkim, również w województwie łódzkim, lubelskim i małopolskim, trwają dzisiaj prace zmierzające do wypracowania regionalnych programów sprawiedliwej transformacji. Mamy nadzieję, że ostatecznie dostaniemy zgodę Komisji i w umowie partnerstwa zostaną zawarte dane, które pozwolą kierować tę pomoc do wszystkich 6 regionów, wszystkich 6 województw, zwłaszcza do podregionów, które są tu najistotniejsze. W Wielkopolsce jest to podregion koniński, na Dolnym Śląsku – wałbrzyski, na Śląsku – katowicki, tyski, bielski, rybnicki, gliwicki, bytomski i sosnowiecki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Proszę państwa…</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Aha, widzę, że pani senator się zgłasza. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Ja bardzo krótko. Otóż chciałabym, żeby państwo potraktowali moją opinię jako prośbę, by nie wprowadzać społeczeństwa w błąd, by w sposób bardziej przejrzysty przedstawiać sytuację dotyczącą finansowania całej polityki klimatycznej w naszym kraju. To po prostu ułatwi pracę i państwu, i nam wszystkim, nic więcej. Jeżeli porównuje się 400 miliardów do 7 miliardów czy do 3 miliardów, no to jest oczywiste, że to wywołuje oburzenie – nie z mojej strony, ale raczej ze strony społeczeństwa – i powoduje brak zrozumienia tego, co chcemy wspólnie zrobić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Potraktujmy to jako wniosek ze strony pani senator.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Chciałbym, żebyśmy wrócili do meritum sprawy i zamknęli prace nad tym konkretnym aktem prawnym, oczywiście jeśli nie ma więcej głosów w dyskusji. Pragnę państwa zapytać, czy wszyscy zgadzają się na to, żeby komisja poparła ten akt prawny, czyli – znów muszę to przeczytać – zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Czy jest zgoda na poparcie tego aktu prawnego?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Jeśli tak, to w takim razie komisja…</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Przepraszam, Panie Przewodniczący, ale ja nie otrzymałam odpowiedzi na to drugie pytanie, które jest istotniejsze, pytanie odnoszące się do tych 3 dni danych partnerom społecznym na sporządzenie opinii co do tego aktu. Proszę chociaż o krótką informację na ten temat. Przepraszam najmocniej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Pani Senator, ja jednak muszę wypowiedzieć tę sakramentalną formułę: komisja popiera akt prawny przedstawiony w punkcie pierwszym porządku naszych dzisiejszych obrad.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Nie zamykam jeszcze dyskusji.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę o odniesienie się do drugiego pytania pani senator. Chodzi o partnerów społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Chodzi o ten termin, oczywiście. No, z notatki wynika, że rzeczywiście był to termin 3-dniowy, ale my mamy te opinie partnerów społecznych, a więc oni wypowiedzieli się w tym zakresie. Być może był to termin krótki, ale zarazem na tyle długi, że zdążyli oni zająć stanowisko. Rozumiem, że potrzebna tu była duża mobilizacja czy też pewnego rodzaju koncentracja, ale udało się te informacje uzyskać. No, mamy też informację, że związek zawodowy „Solidarność” nie wyraził opinii, wskazując na zbyt krótki termin. To jest być może element, który wymaga poprawienia w przyszłości, ale to wszystko wynikało z potrzeby szybkiego procedowania w sprawie tego dokumentu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">W stanowisku jest wyraźnie zapisane, że nie macie państwo tej opinii. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Z ubolewaniem przyjmujemy tę informację.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Zamykam dyskusję na temat punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Przechodzimy, proszę państwa, do punktu drugiego naszego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego w ramach mechanizmu sprawiedliwej transformacji.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Poproszę przedstawiciela Ministerstwa Klimatu, pana wiceministra, o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo Eurodeputowani!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Mechanizm sprawiedliwej transformacji składa się z…</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Przepraszam, można?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Mechanizm sprawiedliwej transformacji składa się z 3 filarów: Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji wdrażanego w ramach zarządzenia… Przepraszam bardzo, ale nie mogę w tej masce…</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W tej sytuacji mam prośbę, żebyście państwo ze względów epidemicznych zwiększyli odległości między sobą.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Jeżeli o mnie chodzi, to jestem wolny od wirusa.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Chodzi o nas wszystkich, także o pana ministra.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Dziękuję. Po prostu nie jestem w stanie czytać w masce.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Mechanizm sprawiedliwej transformacji składa się z 3 filarów: Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji wdrażanego w ramach zarządzania dzielonego, specjalnego systemu sprawiedliwej transformacji w ramach programu „InvestEU” – to jest instrument skierowany do podmiotów komercyjnych, podmiotów prywatnych – oraz instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego, mającego na celu mobilizowanie dodatkowych inwestycji w regionach dotkniętych skutkami transformacji.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Stanowisko, które przedstawiam, dotyczy właśnie tego trzeciego instrumentu, instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego. Instrument ten, przewidziany w niniejszym wniosku, stanowi trzeci filar mechanizmu sprawiedliwej transformacji. Rząd pozytywnie ocenia propozycję ustanowienia instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego przewidzianego w niniejszym wniosku. Wsparcie w ramach instrumentu dostępne będzie wyłącznie dla państw członkowskich, które mają co najmniej 1 terytorialny plan sprawiedliwej transformacji. Jak już wcześniej powiedział pan minister Waldemar Buda, w tej chwili Polska ma co najmniej 3 takie subregiony: górnośląski, dolnośląski i wielkopolski, a być może zostanie to rozszerzone o kolejne 3. Tak że my będziemy korzystać z tego instrumentu pożyczkowego.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Część stanowiąca dotację będzie udostępniana kwalifikującym się projektom w postaci alokacji na poziomie krajowym, wdrażanym jako udział w ogólnym budżecie instrumentu. Te udziały krajowe zostaną określone na podstawie metodyki alokacji opisanej w załączniku do rozporządzenia w sprawie Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Instrument ten składa się z 2 komponentów: dotacji i składnika pożyczkowego. A więc powtarzam: tenże instrument, nazywany instrumentem pożyczkowym, składa się z 2 komponentów, czyli dotacji i składnika pożyczkowego. Instrument ten będzie wspierać inwestycje publiczne poprzez pożyczki i kredyty udzielane na preferencyjnych warunkach w regionach najbardziej dotkniętych negatywnymi skutkami transformacji klimatycznej, wskazanych w terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Rząd popiera działania, które zwiększą elastyczność w tym zakresie i wpłyną na usprawnienie implementacji instrumentu przez Europejski Bank Inwestycyjny, jak również innych partnerów finansowych, tak aby możliwe było najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnych środków. Zarówno Europejski Bank Inwestycyjny, jak i krajowi partnerzy finansowi mają bogate doświadczenie w finansowaniu lokalnych potrzeb jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Zakres przedmiotowy tego instrumentu jest szerszy niż zakres Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, niemniej katalog kryteriów kwalifikowalności nie jest do końca jasny, podobnie jak rola Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Przepisy rozporządzenia powinny uwzględniać fakt istnienia różnych punktów startowych w procesie transformacji poszczególnych państw członkowskich i ich regionów, a także umożliwiać finansowanie efektywnych kosztowo technologii przejściowych.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">I tak oto postulujemy dokonanie kilku zmian w ramach tego instrumentu pożyczkowego. Przede wszystkim chcielibyśmy, aby umożliwiono łączenie wsparcia zwrotnego i bezzwrotnego bez ograniczeń dotyczących pochodzenia tych instrumentów. W tej chwili w projekcie rozporządzenia, w art. 8 dotyczącym kwalifikujących się projektów, jest zapis mówiący o tym, że projekty te nie mogą otrzymywać wsparcia w ramach żadnych innych programów Unii. No, np. dotacja z tytułu polityki spójności uniemożliwiłaby skorzystanie danemu projektowi z dofinansowania w ramach tego instrumentu pożyczkowego. Uważamy takie założenie za niewłaściwe, gdyż pogorszy to sytuację w regionach, które wymagają specjalnego wsparcia w zakresie transformacji klimatycznej i transformacji energetycznej.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Ponadto uważamy, że należy podwyższyć pułap maksymalnej wysokości dotacji z obecnego poziomu 20% do 25%, a także dodać przepisy dotyczące minimalnego i maksymalnego udziału tego instrumentu w finansowaniu projektu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Chcielibyśmy również, aby jasno sprecyzowano – już wcześniej o tym tutaj wspominałem – jakie podmioty finansujące będą mogły uczestniczyć w realizacji tego instrumentu. Chodzi o to, aby nie było to zawężone tylko do Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W Polsce mamy doskonałe instytucje finansujące na czele z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który ma długą historię współpracy w zakresie realizacji finansowania projektów, również na styku z samorządami terytorialnymi. Uważamy, że zawężenie tego strumienia pomocy tylko do działania Europejskiego Banku Inwestycyjnego odbyłoby się ze szkodą dla realizacji tych projektów, ze szkodą dla jednostek samorządu terytorialnego. Myślę, że ten postulat powinien zostać uwzględniony i doprecyzowany w projekcie rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-12.20" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Panie Ministrze, to wszystko…</u>
<u xml:id="u-12.21" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Po za tym pozytywnie należy…</u>
<u xml:id="u-12.22" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Cała resztę znamy z dokumentacji. Czy zechciałby pan skonkludować? Zaraz przejdziemy do dyskusji na ten temat.</u>
<u xml:id="u-12.23" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">No, generalnie należy ocenić ten instrument jak najbardziej pozytywnie, niemniej jednak podobnie jak w przypadku stanowiska przedstawianego przez mojego rządowego kolegę, pana ministra Waldemara Budę, uważam, że w interesie Polski i tych regionów górniczych… Poprzednia nazwa brzmiała: coal regions in transition, regiony górnicze w transformacji. Niezbędne jest zagwarantowanie możliwości przeznaczania tych środków na projekty, które będą wykorzystywały gaz ziemny jako paliwo przejściowe w czasie transformacji. Przypomnę, że w innych krajach europejskich, w tych starych krajach członkowskich Unii Europejskiej, to właśnie gaz był paliwem przejściowym w czasie transformacji, która dokonywała się w poprzednich dekadach. My w tej chwili jesteśmy w trakcie tego procesu, który w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej dokonywał się w poprzednich okresach, w poprzednich dekadach. Ponieważ znajdujemy się w innym punkcie startowym, musimy bezwzględnie domagać się tego, żebyśmy mogli korzystać z gazu jako paliwa przejściowego. To pozwoli nam na obniżenie emisji dwutlenku węgla, a także na łagodne przejście transformacji energetycznej, którą notabene nazywamy w tym całym projekcie sprawiedliwą transformacją. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo proszę pana senatora Bosackiego, wiceprzewodniczącego komisji, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SenatorMarcinBosacki">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SenatorMarcinBosacki">Pan minister dosyć wnikliwie przedstawił zasady, które będą rządziły działaniem tego instrumentu. Z punktu widzenia regionów, w których ma zostać przeprowadzona sprawiedliwa transformacja, ten instrument należy ocenić pozytywnie, chociaż oczywiście kwota środków uruchomionych zarówno w dotacjach, jak i w pożyczkach mogłaby być wyższa.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SenatorMarcinBosacki">Ja bym zwrócił uwagę na… Oczywiście trzymam kciuki za rząd i zachęcam do tego, aby dodać do rozporządzenia wykonawczego szereg uściśleń, które zwiększą elastyczność funkcjonowania tego instrumentu. Chciałbym zwrócić uwagę głównie na 3 kwestie. Po pierwsze, istotne jest to, o czym mówił pan minister, czyli zapewnienie, aby beneficjentem wsparcia mogły być nie tylko instytucje publiczne, ale też przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje publiczne. Po drugie, należy zwiększyć pułap wysokości dotacji z 20% do 25% w przypadku projektów realizowanych w regionach przejściowych, czyli tych mających PKB w przedziale 75–100%. Po trzecie, konieczne jest wydłużenie okresu, na jaki zawiera się umowy, bo rzeczywiście w wypadku bardziej skomplikowanych projektów okres 2 lat może być zbyt krótki.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#SenatorMarcinBosacki">Reasumując, prosiłbym, aby komisja poparła ten akt prawny, łącznie z tymi założeniami rządu, które nam przedstawiono.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy pan minister chciałby odnieść się do tego w dwóch słowach? A może w trzech?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Zgadzamy się ze wszystkimi sugestiami pana senatora i, jak rozumiem, całej komisji. Ja tutaj skracałem swoją wypowiedź i nie wspomniałem o wydłużeniu tego okresu, ale to również znajduje się w stanowisku rządu, więc myślę, że nasze oceny, nasze spojrzenia na ten mechanizm dotyczący instrumentu pożyczkowego połączonego z elementem dotacyjnym, są zbieżne.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Mam nadzieję, że na forum Unii Europejskiej uzyskamy właściwy kształt tego instrumentu, tak aby on po prostu pozytywnie, dobrze oddziaływał na realizację projektów i umożliwiał maksymalne wykorzystanie środków, co też jest niesłychanie istotne. Chcielibyśmy, życzylibyśmy sobie, żeby tych pieniędzy było więcej, ale paradoksalnie przed nami wszystkimi stoi bardzo wielkie zadanie – zarówno na etapie projektowania w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz w Ministerstwie Klimatu, jak i na etapie realizacji tych projektów – żeby te środki w 100% wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuIreneuszZyska">Przypomnę, że projekty te powinny zakładać wskaźniki mnożnikowe. Nie chodzi o wydatkowanie pieniędzy na rzeczy, które, powiedzmy w cudzysłowie, jednorazowo upiększą naszą rzeczywistość, nasze otoczenie, naszą przestrzeń w miastach. Ważne są właśnie wskaźniki mnożnikowe w zakresie rozwoju gospodarczego, trwałych miejsc pracy czy innowacyjnych, przełomowych technologii. Taki powinien być cel Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, w tym również mechanizmu pożyczkowego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Senator sprawozdawca zaproponował, abyśmy poparli przedłożony akt prawny.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Czy ktoś z państwa senatorów obecnych na sali bądź obradujących zdalnie jest innego zdania? Nie widzę, nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">W związku z tym jako komisja popieramy… Muszę to wszystko odczytać. Popieramy wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego w ramach mechanizmu sprawiedliwej transformacji.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Dziękuję państwu za udział w tej pierwszej części posiedzenia. Zawieszam posiedzenie do jutra. Jutro w godzinach porannych będziemy zajmować się trzecim i czwartym punktem. Pan senator Kazimierz Kleina i pan senator Włodzimierz Bernacki będą referować projekty naszych opinii. Przedstawicieli Ministerstwa Finansów z panem ministrem na czele zapraszamy na jutro. W godzinach porannych dokończymy to posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyBogdanKlich">Zawieszam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">Przerwa w posiedzeniu w dniu 12 sierpnia 2020 r. o godzinie 8 minut 40</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>