text_structure.xml
67.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 02</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczą zastępcy przewodniczącego Marcin Bosacki i Aleksander Szwed</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Otwieram sześćdziesiąte czwarte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej X kadencji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Prowadzę je w zastępstwie senatora Klicha, który miał wczoraj szczepienie i dzisiaj odczuwa jego skutki. Życzymy panu senatorowi, panu przewodniczącemu szybkiego powrotu do pełni sił.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej?</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć zdalny udział w posiedzeniu komisji, zostali już włączeni do posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Chciałbym teraz sprawdzić, czy goście, którzy chcieli uczestniczyć w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Mamy informacje, że owszem.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Wszystkich państwa senatorów oraz gości obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady lub komputery są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada lub komputera oraz obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Zapisywanie się do głosu przez senatorów oraz gości biorących udział w posiedzeniu w sposób zdalny będzie mogło nastąpić przez czat w aplikacji lub werbalnie. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączenie mikrofonu. Po skończonej wypowiedzi bardzo proszę wyłączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Chciałbym sprawdzić, czy mamy kworum. Rozumiem, że kworum jest.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Witam wszystkich gości, którzy są z nami zdalnie. Witam pana ministra.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Proponuję, aby punkt pierwszy i drugi rozpatrywać łącznie.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Punkt pierwszy: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/1862 w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych w odniesieniu do wprowadzania wpisów przez Europol. To jest dokument o sygnaturze COM(2020) 791.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">I punkt drugi: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji. Dokument o sygnaturze COM(2020) 796.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Projekty stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinie o projektach aktów ustawodawczych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Poproszę przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana ministra Bartosza Grodeckiego, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Na początku bardzo dziękuję za przychylenie się do naszej prośby o zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku obrad. Ze względu na późniejsze zobowiązania było to dla nas bardzo ważne, więc tym bardziej dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Bardzo dziękuję za możliwość opowiadania o tych 2 projektach łącznie. Historia tworzenia tychże dokumentów, które są ze sobą ściśle powiązane, jest dosyć istotna dla uzyskania jak najlepszego obrazu całości. Chciałbym powiedzieć, że zmiana tych rozporządzeń wychodzi naprzeciw toczącej się w Komisji Europejskiej dyskusji o tworzeniu nowej architektury bezpieczeństwa w państwach Wspólnoty. Tak na dobrą sprawę, wpisuje się to również w przyjętą już strategię do spraw bezpieczeństwa na poziomie państw unijnych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Jeżeli chodzi o Europol i zmiany dotyczące funkcjonowania Europolu, tj. poszerzenie mandatu Europolu, tak na dobrą sprawę, w ramach tego rozporządzenia, to rząd przyjął je z dużym zadowoleniem. Novum, jakie jest tu wprowadzane, to jest możliwość współpracowania Europolu z podmiotami prywatnymi. To jest o tyle istotne, że dzięki temu Europol będzie mógł w sposób lepszy, skuteczny i szybszy przetwarzać duże zbiory danych osobowych i uzyskiwać bardziej komplementarną wiedzę dotyczącą postępowań i przestępstw, które ewentualnie i potencjalnie mogłyby się wydarzyć lub się dzieją na terytorium Wspólnoty. Dzięki możliwości przetwarzania dużych zbiorów danych Europol, co jest bardzo istotne, będzie mógł wskazać właściwe państwo, które odpowiedzialne jest za jurysdykcję, jeśli chodzi o ściganie takich przestępstw.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Jedyna rzecz, która budzi ewentualne pytania i która jest jeszcze do dyskusji, to jest kwestia tego, czy Europol powinien być agencją mającą mandat do tego, by postępowania wszczynać, czy jednak pozostawić to państwom członkowskim. My stoimy na stanowisku, że powinna to być jednak kompetencja państw członkowskich. Ona według nas wprost wynika z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, z art. 88. Definicja Europolu jest zupełnie jasna – Europol jest instytucją, jednostką, agencją wspierającą działania państw członkowskich, jeśli chodzi o ściganie przestępstw.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Kolejny temat, do którego chciałbym przejść, dotyczy SIS. SIS to System Informacji Schengen, w który są wprowadzane dane osób, które są na terytorium Wspólnoty niepożądane. W SIS są też inne informacje, dotyczące rzeczy poszukiwanych, tak że to nie jest tylko zbiór danych osobowych. Najważniejsze są tutaj 2 sprawy. Po pierwsze, kompetencja Europolu. Daje się możliwość wprowadzania informacji do Systemu Informacyjnego Schengen, czyli nie samych danych do zero-jedynkowego Systemu Informacji Schengen, tylko wprowadzania informacji. Jeżeli Interpol pozyskuje – albo we współpracy z państwami trzecimi, albo dzięki swojej wiedzy operacyjnej – informacje na temat danej osoby, nie wpisuje ich do systemu Schengen, tylko zakłada taką zakładkę informacyjną dotyczącą tego, że ta osoba mogłaby ewentualnie stanowić zagrożenie, jest osobą, która w państwie trzecim jest poszukiwana czy popełniła przestępstwo. Kompetencje do wpisania takiej osoby czy też podjęcia działań wobec osoby starającej się o wjazd do Wspólnoty… Takie działania podejmuje państwo członkowskie, które taką informację odbiera. To jest dosyć istotna kompetencja. Wolelibyśmy – i na takim stanowisku stoimy – żeby ta kompetencja Europolu była kompetencją wspierającą i stricte informacyjną.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">I druga rzecz, która też jest istotna. Dobrze by było, gdyby ta zmiana szła w parze… Dobrze by było, gdyby Komisja Europejska porozumiała się z agencją eu-LISA, która jest odpowiedzialna za wdrażanie wielkoskalowych systemów informatycznych. To jest dosyć istotne ze względu na to, że interoperacyjność wielkoskalowych systemów informatycznych takich jak ETIAS czy Eurodac jest planowana na 2023 r. Jeżeli to rozporządzenie byłoby przyjęte szybciej, stanowiłoby dodatkowe obciążenie dla państw członkowskich… Chodzi o dostosowanie systemów do sprawnego funkcjonowania tej formatki, tej informacji, którą ma zamieszczać docelowo Europol. Zgranie terminów, jeśli chodzi o uzyskanie interoperacyjności wielkoskalowych systemów informatycznych, jest dla nas bardzo istotna.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Co do zasady bardzo pozytywnie odnosimy się do obydwu wniosków, ponieważ one, tak jak powiedziałem na wstępie, wychodzą naprzeciw oczekiwanym zmianom w architekturze bezpieczeństwa Wspólnoty. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Chyba nie byłem słyszany… To jeszcze raz bardzo proszę o zabranie głosu senator sprawozdawcę, panią Danutę Jazłowiecką, i o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Dzień dobry. Witam państwa serdecznie…</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Prosimy trochę bliżej mikrofonu, Pani Senator, słabo panią słychać.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Dobrze, postaram się.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Witam państwa serdecznie. Zanim przedstawię propozycję, rekomendację co do oceny stanowiska rządu…</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Pani Senator, proszę chwileczkę poczekać. Bardzo słabo panią słyszymy na sali, spróbujemy coś z tym zrobić. O, chyba teraz będzie lepiej.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Witam państwa serdecznie. Czy rzeczywiście jest lepiej?</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Tak, dużo lepiej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Ja staram się mówić bezpośrednio do mikrofonu. Może poprawi się troszeczkę jakość połączenia.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Panie Przewodniczący, zanim przedstawię rekomendację co do oceny stanowiska rządu, chciałabym zadać kilka pytań przedstawicielom rządu odnośnie do samej propozycji i oceny przez rząd zmian, które zostały zaproponowane przez Komisję. Komisja przeanalizowała prace Europolu i zaproponowała 14 scenariuszy, z czego zaledwie 7 państwo rekomendujecie. Wśród tych, których nie rekomendujecie, jest scenariusz dotyczący wzmocnienia Europolu w zakresie monitorowania inwestycji zagranicznych. Chciałabym wiedzieć dlaczego. Poza tym państwo nie zgadzacie się na to, by wzmocnić Europol w celu rekomendowania rządom wszczęcia postępowań. Wydaje mi się to troszeczkę nielogiczne. Musimy mieć świadomość, że Europol będzie posiadał znacznie więcej informacji niż państwo członkowskie. Takie rekomendacje, takie inicjowanie czy propozycja zainicjowania postępowania powinna być dla rządu również istotna.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Mówicie państwo również, że będzie brakowało pieniędzy i że bardzo dużo zmian trzeba dokonać w prawie polskim, a także w systemach technologicznych, które posiadamy. Chciałabym, żeby pan troszeczkę więcej na ten temat powiedział. Nie bardzo rozumiem, czemu mówicie państwo, że będzie brakowało pieniędzy, skoro Polska będzie otrzymywała średniorocznie od 4 do 4,1… z 1 miliarda 820 milionów euro przeznaczonych na cel wzmocnienia Europolu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Już odpowiadam. Jeśli chodzi o wszczynanie postępowań, to tak jak powiedziałem na wstępie w swojej prezentacji, głównym posiadaczem wiedzy na temat przestępstw są jednak państwa członkowskie. Tak wynika z doświadczeń naszych służb. Europol ma mieć rolę wspierającą i tak jest to napisane też w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Tak więc uprawnienie dotyczące wszczynania tych postępowań powinno pozostać kompetencją narodową…</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Przepraszam… Nie chodzi o wszczynanie przez Europol postępowań, tylko o wzmocnienie roli Europolu co do rekomendowania rządom wszczynania tych postępowań, tzn. większego respektu wobec Europolu ze strony państw członkowskich w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Tak, ale, tak jak powiedziałem wcześniej, Europol ma mieć rolę wspierającą państwa członkowskie, jeśli chodzi o ściganie przestępstw. Jeżeli informacja z Europolu zostanie przekazana i zostanie oceniona przez organy ścigania jako taka, w związku z którą wszczyna się postępowanie, to państwo członkowskie ma taką możliwość. Europol w naszej ocenie takiej możliwości nie ma, Europol ma być jednostką wspierającą, przetwarzającą dane, informującą państwa członkowskie, uzupełniającą informacje, jakie państwa członkowskie posiadają.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Podobnie jest, jeśli chodzi o pytanie pierwsze, jakie pani senator była łaskawa zadać, a chodziło o monitorowanie inwestycji zagranicznych. Największą wiedzę, jeśli chodzi o inwestycje zagraniczne w państwach członkowskich, mają służby państw członkowskich. Europol może być jednostką, która wspiera państwa członkowskie, jeśli chodzi pozyskiwanie informacji. Ale jeśli chodzi o pełną wiedzę, zwłaszcza w przypadku procederu prania brudnych pieniędzy… Najpełniejszą informację posiadają państwa członkowskie. Dlatego stoimy na stanowisku, że te kompetencje powinny należeć wyłącznie do poszczególnych państw.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Jeśli chodzi o budżet, Pani Senator, to ten budżet jest. Na wprowadzenie tych zmian w Europolu jest przeznaczone ponad 180 milionów euro i to jest rozłożone na 6 lat. Chodzi też o możliwości, jaki posiadają państwa członkowskie, i rozpoczęte projekty co do implementacji i uzyskanie interoperacyjności wielkoskalowych systemów informatycznych. Jeżeli Komisja Europejska w tym zakresie wypracuje dobre rekomendacje z eu-LISA, która jest za to odpowiedzialna, to nie będzie problemu. My chcielibyśmy, żeby te 2 procesy odbywały się w tym samym czasie, były komplementarne, a nie oddzielne. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Pani Senator, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Wobec tego, Panie Ministrze, proponuję, żeby zmienić to stanowisko, bo w obecnym stanowisku narzekacie państwo na brak środków.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#SenatorDanutaJazlowiecka">Pomimo moich wątpliwości co do tych pozostałych wariantów strategicznych, chociażby takiego wariantu, który dotyczy uregulowania wsparcia Europolu na rzecz unijnego programu badań nad bezpieczeństwem, laboratorium innowacji w Europolu oraz wsparcia Europolu na rzecz unijnego centrum innowacji… Takich propozycji, co do których mam wątpliwości, jest trochę więcej. Rekomenduję jednak przyjęcie stanowiska rządu w obu przypadkach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos? Senatorowie zdalni?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Zamykam dyskusję w takim razie.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Mamy wniosek o poparcie projektu aktu prawnego. Czy będziemy głosować?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Czy są jakieś głosy odrębne, przeciwne temu stanowisku?</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Skoro nie, stwierdzam, że komisja poparła projekty aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo. Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiBartoszGrodecki">Bardzo dziękuję i życzę dużo zdrowia. Do widzenia.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad, wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">To jest dokument o sygnaturze COM(2020) 823.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Poproszę przedstawiciela Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Adama Andruszkiewicza, o przedstawienie projektu stanowiska rządu – zdalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Stanowisko rządu w tej sprawie zostało przyjęte przez Komisję do Spraw Europejskich w dniu 23 lutego 2021 r. Jak rząd Rzeczypospolitej Polskiej z zadowoleniem przyjmujemy projekt Komisji Europejskiej dotyczący rewizji dyrektywy NIS.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">W ocenie rządu RP wiele z podnoszonych przez nas kwestii na poziomie europejskim zostało uwzględnionych w projekcie dyrektywy NIS 2, w tym m.in.: uregulowanie kwestii europejskiego systemu cyberbezpieczeństwa w formie dyrektywy, a nie rozporządzenia; dodanie nowych sektorów gospodarki, m.in. administracji publicznej; dodanie sektora telekomunikacyjnego – Komisja proponuje uwzględnienie przedsiębiorców komunikacji elektronicznej jako podmiotów kluczowych; wzmocnienie relacji między ochroną infrastruktury krytycznej a systemem cyberbezpieczeństwa tworzonymi na mocy poprzedniej dyrektywy; zacieśnienie współpracy na poziomie europejskim w kontekście skoordynowanej reakcji na kryzysy cyberbezpieczeństwa na dużą skalę; zwrócenie szczególnej uwagi na kwestie zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw w kontekście świadczenia usług kluczowych cyfrowych; wzmocnienie współpracy na poziomie europejskim w zakresie wymiany informacji o podatnościach</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Rząd Rzeczypospolitej Polskiej uważa, że dyrektywa NIS 2 powinna być podstawową regulacją europejską o znaczeniu horyzontalnym, ustanawiającą wspólne, podstawowe i niezmienne ramy funkcjonowania systemu cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Dyrektywa NIS może być uzupełniana i doprecyzowana w regulacjach sektorowych, z uwzględnieniem specyfiki danego sektora oraz dojrzałości w budowaniu zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa, jednakże regulacje sektorowe muszą być spójne i wynikać z dyrektywy NIS. W tym celu proponowane nowe regulacje Komisji Europejskiej, tj. DORA lub dyrektywa w sprawie odporności podmiotów krytycznych, muszą być spójne z NIS 2.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Rząd RP popiera dodanie nowych sektorów do zakresu przedmiotowego NIS 2, jednakże konieczne jest zapewnienie, aby sektory objęte regulacjami zostały określone w sposób jednoznaczny i precyzyjny. I tak dyskusji wymaga m.in. uzasadnienie podziału sektora cyfrowego na 2 kategorie. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej uważa, że nie do końca precyzyjne są warunki uznania danego podmiotu za kluczowy lub istotny. W naszej ocenie potrzebna jest dalsza dyskusja nad mechanizmem wyznaczania podmiotów kluczowych i ważnych, w tym nad możliwościami wprowadzania dodatkowych kryteriów. Jednym z takich elementów doprecyzowujących może być kwestia wprowadzenia dodatkowych kryteriów wdrażanych, na poziomie państwa, charakterystycznych dla sektora, podsektora, a także konkretnej usługi.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Pomimo właściwego kierunku regulacji w zakresie jurysdykcji rząd Rzeczypospolitej Polskiej uważa, że zapisy wymagają uszczegółowienia w sytuacji, gdy podmioty jednocześnie świadczą usługi w wielu państwach Unii. Precyzyjne określenie, które państwo w danym przypadku pełni rolę nadzorczą, jest krytyczne dla skutecznego nadzoru i kontroli. Rząd popiera utworzenie europejskiego rejestru płatności, jednakże proponowane zapisy wymagają dalszej dyskusji i dopracowania, szczególnie w kwestii zakresu przekazywanych informacji czy dostępu do rejestru.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Rząd Rzeczypospolitej Polskiej z zadowoleniem przyjmuje propozycje wzmocnienia współpracy państw w kontekście reagowania na kryzysy cyberbezpieczeństwa na dużą skalę. Utworzenie dedykowanej sieci współpracy… Mechanizm ten nie powinien jednak powielać już istniejących kanałów współpracy, takich jak chociażby europejska sieć CSIRT czy grupa współpracy NIS. Propozycja wymaga dalszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Harmonizacja kar zaproponowana w projekcie NIS 2 jest istotnym wzmocnieniem nadzoru nad podmiotami. Zaproponowane kary i ich wyliczenie nawiązują do zasad z RODO, jednakże w toku negocjacji należy dążyć do wyjaśnienia zasadności konieczności przyjęcia kar w zaproponowanej wysokości, wskazując, że są one wysokie, oraz podkreślając konieczność adekwatności i proporcjonalności oraz spełnienia przez nie roli odstraszającej.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Rząd Rzeczypospolitej Polskiej w pełni popiera wprowadzenie obowiązku zapewnienia przez podmioty bezpieczeństwa łańcucha dostaw w kontekście świadczonych usług kluczowych cyfrowych. Jednakże to nowe zadanie wymagać będzie zbudowania lub wzmocnienia kompetencji w organach właściwych CSIRT, wzmocnienia kompetencji w organach właściwych… Konieczne może być zapewnienie odpowiedniego finansowania. Zasadne jest także dodanie kwestii związanej z korzystaniem w sektorach kluczowych i istotnych certyfikowanych produktów usług i procesów ICT, jednakże działanie to musi być w pełni zgodne z przepisami aktu o cyberbezpieczeństwie.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Szanowni Państwo, Szanowni Senatorowie, Wysoka Komisjo, jesteśmy do dyspozycji komisji wraz z panem dyrektorem Robertem Koślą, dyrektorem Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Poproszę teraz senatora sprawozdawcę, pana Aleksandra Szweda, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SenatorAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SenatorAleksanderSzwed">Panie Ministrze! Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#SenatorAleksanderSzwed">Uzupełniając to, co pan minister powiedział, dodam, że projekt ma na celu wprowadzenie nowych środków zwiększających odporność i zdolności reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa. Dyrektywa modernizuje istniejący już system, mając na uwadze niedostatki dotychczasowej dyrektywy, oraz trendy, które jeszcze bardziej nasiliły się w wyniku pandemii COVID-19 i jej następstw, tj. coraz większy poziom cyfryzacji rynku wewnętrznego i ewoluujący krajobraz zagrożeń cyberbezpieczeństwa, w tym wzrost liczby cyberataków.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#SenatorAleksanderSzwed">Jeśli chodzi o stanowisko rządu, to warto zaznaczyć, że Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, mając na uwadze społeczny i gospodarczy wymiar skutków wdrożenia projektu zmian w dyrektywie w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii, w ramach prac nad projektem stanowiska rządu zwróciła się również do licznych partnerów społecznych z prośbą o ustosunkowanie się do przygotowywanego dokumentu. W ramach tych konsultacji społecznych uzyskano opinie Polskiej Izby Radiofuzji Cyfrowej, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Konfederacji Lewiatan.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#SenatorAleksanderSzwed">Jeśli chodzi o wnioski, to nowa dyrektywa jest oczekiwaną i potrzebną regulacją w obszarze cyberbezpieczeństwa. Jako regulacja horyzontalna swoim działaniem dyrektywa obejmuje szeroki zakres sektorów oraz działających w nim podmiotów, dzięki czemu zostanie zwiększone cyberbezpieczeństwo zarówno na poziomie krajowym, jak i całej Unii Europejskiej. Nowa dyrektywa adresuje wiele niedociągnięć, na które zwracał uwagę rząd Polski w trakcie implementacji dyrektywy w poprzednich latach.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#SenatorAleksanderSzwed">Wobec powyższego wnoszę o pozytywne zaopiniowanie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148. Proszę również o przyjęcie uwag zgłoszonych przez rząd. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w dyskusji lub zadać pytania senatorowi sprawozdawcy lub panu ministrowi?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Widzę, że senator Bogdan Klich się zgłasza. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SenatorBogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SenatorBogdanKlich">Wszystkie sprawy, które wzmacniają współpracę pomiędzy organami państw członkowskich, a dotyczą cyberbezpieczeństwa, są w pełni uzasadnione…</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Prosimy troszkę głośniej, jeśli się da.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#SenatorBogdanKlich">W związku z tym cieszy, że rząd popiera ten akt ustawodawczy i chciałby go wprowadzić w życie. Ja chciałbym zapytać o to, w jakich przypadkach trzeba będzie dostosować polskie prawo i polską praktykę do tego nowego aktu prawnego, o którym w tej chwili rozmawiamy. Jaka to jest skala zmian? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzStanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Dziękuję serdecznie, Panie Senatorze. Chciałbym prosić o odpowiedź pana dyrektora Roberta Koślę, który na co dzień pracuje nad tymi rozwiązaniami. Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuCyberbezpieczenstwawKancelariiPrezesaRadyMinistrowRobertKosla">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#DyrektorDepartamentuCyberbezpieczenstwawKancelariiPrezesaRadyMinistrowRobertKosla">Panie Senatorze, bardzo dziękuję za to pytanie. Prace nad rewizją dyrektywy NIS zmierzają w kierunku zwiększenia skuteczności mechanizmów podnoszących poziom cyberbezpieczeństwa. My podjęliśmy równolegle prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Notabene część z postulatów zgłaszanych przez Polskę w styczniu ubiegłego roku w piśmie kierowanym do pana komisarza Bretona zostało uwzględnione w projekcie dyrektywy NIS, a równolegle zostało przez nas wprowadzonych do nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#DyrektorDepartamentuCyberbezpieczenstwawKancelariiPrezesaRadyMinistrowRobertKosla">W polskiej regulacji wdrażającej dyrektywę NIS my już ujęliśmy podmioty publiczne. Ta regulacja, ta ustawa obowiązuje od 2018 r. W tej chwili na poziomie europejskim trwa dyskusja o tym, w jaki sposób podmioty publiczne będą dołączone do systemów cyberbezpieczeństwa w poszczególnych państwach. To jest oczywiście związane z tym, żeby zwiększyć skuteczność w czasie takich kryzysów jak kryzys pandemii – po to, żeby usługi publiczne były świadczone w sposób niezakłócony.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#DyrektorDepartamentuCyberbezpieczenstwawKancelariiPrezesaRadyMinistrowRobertKosla">W tej chwili, jeżeli chodzi o projekt nowelizacji dyrektywy NIS, nie widzimy jeszcze tych mechanizmów, które będą musiały być wprowadzone w przyszłości do regulacji krajowych. Trwa dyskusja na ten temat, w jaki sposób chociażby rejestr podatności, czyli informacji o możliwych do zaatakowania elementach systemów informatycznych… Trwa dyskusja o tym, w jaki sposób te dane będą gromadzone. Również sam system wymiany i współpracy pomiędzy zespołami CSIRT… On już funkcjonuje, więc tutaj nie musimy dokonywać zmian. Poza tym dysponujemy punktem kontaktowym do wymiany informacji o podatności i atakach. W ostatnim okresie ten punkt był wykorzystywany do wymiany informacji związanych z pożarem w jednym z centrum danych we Francji i o tym, jaki miał ten pożar wpływ na usługi świadczone w innych państwach. Tak więc rutynowo wymieniamy się tymi informacjami. Na dzień dzisiejszy tych zmian nie widać jeszcze, czekamy na uzgodnienia tego konkretnego zakresu zmian, które będą wprowadzone w dyrektywie NIS. Istotne jest to, że ta dyrektywa powinna mieć charakter rzeczywiście horyzontalny, nie możemy dopuścić do sytuacji takiej, jaka ma miejsce w tej chwili, kiedy to na poziomie europejskim funkcjonują rozwiązania prawne wprowadzające silosowość chociażby w zakresie raportowania informacji o zdarzeniach, o incydentach – oddzielnie dla incydentów związanych z ochroną danych osobowych, oddzielnie w zakresie elektronicznej tożsamości i oddzielnie w zakresie sektora telekomunikacyjnego. Poza tym mamy kolejne regulacje dla sektora finansowego. To wszystko powoduje silosowość i brak świadomości sytuacyjnej na poziomie poszczególnych państw, na poziomie Unii Europejskiej. Tak więc można powiedzieć, że na dzień dzisiejszy nie widać takich głównych obszarów zmian, które musielibyśmy już w tej chwili wprowadzać, a docelowy kształt dyrektywy NIS będzie jeszcze przedmiotem, jak myślę, co najmniej rocznych, być może nawet 2-letnich, dyskusji na poziomie unijnym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze, za odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Rozumiem, że pan senator Klich nie ma więcej pytań.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Nie widzę również zgłoszeń do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Mamy propozycję pana senatora sprawozdawcy Aleksandra Szweda, aby komisja poparła projekt wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Jeśli nie usłyszę głosów przeciwnych, uznamy, że takie właśnie jest stanowisko komisji.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Nie słyszę głosów przeciwnych.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą. Dokument o sygnaturze COM(2020) 854…</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">A, przepraszam bardzo. To jeszcze raz. Dziękując panu ministrowi Andruszkiewiczowi za udział w posiedzeniu, przechodzimy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odporności podmiotów krytycznych.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">To jest dokument o sygnaturze COM(2020) 829.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Poproszę przedstawiciela Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, pana dyrektora, płka Konrada Korpowskiego, o przedstawienie projektu stanowiska rządu – zdalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Szanowny Panie Ministrze! Szanowni Państwo! Panie Generale!</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Dzień dobry. Witam serdecznie, płk Konrad Korpowski, dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Po przeanalizowaniu… Chciałbym moją wypowiedź podzielić na 2 bloki. W pierwszym bloku krótka historii, dlaczego taka zmiana, a później już meritum, czyli ocena rządu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Unia Europejska ustanowiła europejski program ochrony infrastruktury krytycznej w 2006 r. i przyjęła dyrektywę, w 2008 r., która ma zastosowanie wyłącznie do 2 sektorów infrastruktury krytycznej, tj. energetycznego i transportowego, jak również koncentruje się wyłącznie na środkach ochrony i procedurze rozpoznawania i wyznaczania europejskich infrastruktur krytycznych w drodze dialogu transgranicznego. W ostatnich latach środowisko operacyjne, w którym działamy i w którym działają podmioty krytyczne, znacząco się zmieniło. Po pierwsze, krajobraz ryzyk jest bardziej złożony niż w 2008 r., i obejmuje szereg zagrożeń np. naturalnych, w wielu przypadkach spotęgowanych przez zmianę klimatu, działania hybrydowe finansowane przez państwa, terroryzm, zagrożenia wewnętrzne, pandemie, której sami doświadczamy teraz, i różnego rodzaju wypadki takie jak np. awarie przemysłowe. Po drugie, operatorzy stają przed wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem nowych technologii, takich jak np. 5G czy pojazdy bezzałogowe, borykając się jednocześnie z podatnością na zagrożenia, jaką powodować mogą te technologie. Wreszcie, po trzecie, technologie oraz ich tendencje sprawiają, że operatorzy w coraz większym stopniu są zależni od siebie nawzajem. Skutki takiej sytuacji są oczywiste. Zakłócenia świadczenia usług przez jednego operatora w jednym sektorze może wywoływać efekt kaskadowy, mający wpływ na świadczenie usług w innych sektorach, a także potencjalnie w innych państwach członkowskich lub nawet w całej Unii.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Oceny obecnej dyrektywy wskazują, że istniejące środki europejskie i krajowe nie zapewniają, aby operatorzy infrastruktury krytycznej byli w stanie stawić czoła coraz bardziej złożonym wyzwaniom operacyjnym, przed którymi stajemy obecnie. Zarówno strategia Unii Europejskiej dotycząca unii bezpieczeństwa na lata 2020–2025, jak i nowa agenda zwalczania terroryzmu Unii Europejskiej podkreślają znaczenie zapewnienia odporności infrastruktury krytycznej w obliczu zagrożeń fizycznych i cyfrowych.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">W związku z powyższym Komisja Europejska przedstawiła propozycję dotyczącą wzmocnienia odporności kluczowych usług i podmiotów niezbędnych do utrzymywania podstawowych funkcji społecznych lub działalności gospodarczej poprzez zwiększenie odporności podmiotów krytycznych świadczących takie usługi. Propozycje zawarte w projekcie dyrektywy, która w założeniu ma zastąpić dyrektywę w sprawie europejskiej infrastruktury krytycznej, opierają się na następujących rozwiązaniach. Po pierwsze, proponowana dyrektywa miałaby znacznie szerszy zakres sektorowy, obejmujący nie tak jak do tej pory 2 sektory, ale aż 10 sektorów. Chodzi o takie sektory jak sektor energii, transportu, bankowości, infrastruktury rynku finansowego, zdrowia, wody pitnej, ścieków, infrastruktury cyfrowej, administracji publicznej i przestrzeni kosmicznej. Po drugie, w proponowanej dyrektywie przewidziano procedurę umożliwiającą państwom członkowskim wskazanie podmiotów krytycznych na podstawie wspólnych kryteriów w oparciu o krajową ocenę ryzyka. Po trzecie, we wniosku określono obowiązki państw członkowskich i wskazanych przez nie podmiotów krytycznych, w tym podmiotów o szczególnym znaczeniu europejskim, które świadczą usługi kluczowe na rzecz ponad 1/3 lub w ponad 1/3 państw członkowskich i które podlegałyby szczególnemu nadzorowi.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Jak najbardziej popieramy ideę ujednolicenia obowiązków nakładanych na podmioty krytyczne, zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że skoro podmioty krytyczne mają wdrażać środki adekwatne do oszacowanego ryzyka, za nadmiarowe należy uznać uprawnienie Komisji do wydawania aktów do określania na poziomie europejskim zakresu środków technicznych i organizacyjnych do wdrożenia przez podmioty krytyczne art. 11 ust. 4. Listę norm lub dobrych praktyk należy umieścić bezpośrednio w dyrektywie. Zwracamy uwagę także na to, że zaproponowane w projekcie obowiązki zbyt słabo akcentują konieczność posiadania zdolności organizacyjnych podmiotu do przeciwdziałania incydentom i utrzymania ciągłości działania pomimo wystąpienia zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Czy identyfikujemy zagrożenie dość poważne? Może to są zbyt mocne słowa, ale zwracamy uwagę, że… Ogólnie rząd docenia znaczenie przygotowania przez państwa członkowskie własnych strategii mających na celu wzmocnienie odporności podmiotów krytycznych, jednak uważa, że proponowany obowiązek przekazania tych dokumentów Komisji w ciągu 3 miesięcy od ich przyjęcia może naruszać autonomię państw członkowskich w obszarze bezpieczeństwa. Może naruszać – podkreślam.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#DyrektorRzadowegoCentrumBezpieczenstwaKonradKorpowski">Reasumując, powiem tak. Proponowane we wniosku podejście oparte o kryterium usług krytycznych dla funkcjonowania państwa wydaje się jak najbardziej zasadne i jak najbardziej właściwe. Należy jednak zauważyć, że podejście to jest niekonsekwentne. Dyrektywa ma na celu m.in. poprawę zdolności podmiotów krytycznych do świadczenia usług koniecznych do utrzymania niezbędnych funkcji społecznych lub działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym – mówi o tym art. 1. Jednocześnie w myśl art. 4 usługi kluczowe wyznacza się w sektorach wymienionych w załączniku bez wcześniejszego przeprowadzenia analizy usług niezbędnych do utrzymania funkcji społecznych lub działalności gospodarczej. Dlatego proponujemy, by kraje członkowskie na bazie oceny ryzyka, dokonanej z uwzględnieniem dokumentów wymienionych w art. 4 ust. 2, sporządziły listę usług kluczowych, a dopiero w drugiej kolejności przypisały usługi kluczowe do sektorów wymienionych w załączniku. Sumując: jesteśmy na tak, ale proponujemy pewne poprawki. Bardzo dziękuję. Jeśli są jakieś pytania, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Bardzo proszę senatora sprawozdawcę, pana Aleksandra Szweda, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SenatorAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#SenatorAleksanderSzwed">Panie Pułkowniku! Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#SenatorAleksanderSzwed">Z informacji Komisji Europejskiej wynika, że w 2019 r. zanotowano 450 incydentów cybernetycznych dotyczących sektora finansowego i energetyki. W grudniu 2020 r. Europejska Agencja Leków była celem cyberpiratów, szukających informacji na temat autoryzacji szczepionki na COVID-19. W wyniku cyberataku na szpital w Düsseldorfie doszło do paraliżu służb, a w konsekwencji do zgonu 1 osoby. Ze względu na powyższe obecne ramy ochrony infrastruktury krytycznej nie są wystarczające, aby odpowiadać na wyzwania, przed którymi stają obecnie infrastruktury krytyczne oraz obsługujące je podmioty.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#SenatorAleksanderSzwed">Zaproponowany projekt dyrektywy uwzględnia powyższe kwestie. Rozszerza on zakres sektorowy, umożliwia wskazanie przez państwa członkowskie podmiotów krytycznych na podstawie wspólnych kryteriów, określa obowiązki państw członkowskich i wskazanych przez nie podmiotów krytycznych, w tym podmiotów o szczególnym znaczeniu europejskim. Ponadto przewiduje możliwość wsparcia właściwych organów i podmiotów krytycznych w wypełnieniu obowiązków wynikających z dyrektywy przez Komisję Europejską, a także przewiduje możliwość współpracy z krajami partnerskimi np. w dziedzinie oceny ryzyka.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#SenatorAleksanderSzwed">Projekt jest zgody z zasadą pomocniczości.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#SenatorAleksanderSzwed">Jeśli chodzi o stanowisko rządu, to rząd pozytywnie ocenia kierunek zmian, jak to już zostało podkreślone w wystąpieniu pana pułkownika, akcentuje również szeroki zakres kwestii w dyrektywie, na które się zgadza, ale i przedstawia własne propozycje. Są też kwestie, które budzą zastrzeżenia rządu. W związku z tym wnoszę, aby Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej pozytywnie oceniła dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odporności podmiotów krytycznych wraz z propozycjami i z uwagami zgłoszonymi przez rząd. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">W związku z tym proponuję przyjąć stanowisko zaprezentowane przez senatora sprawozdawcę, czyli poprzeć projekt z uwagami rządu…</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">…propozycjami i uwagi rządu. No, prawnie możemy tylko przyjąć uwagi rządu.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Zapytuję, czy są uwagi do tej propozycji naszego stanowiska. Nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Komisja poparła projekt wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Przechodzimy do rozpatrzenia piątego punktu porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">To jest dokument o sygnaturze COM(2020) 854.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Projekt stanowiska RP otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Bardzo proszę przedstawiciela Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, pana ministra Waldemara Budę, o przedstawienie – zdalnie – projektu stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Nie słyszymy pana ministra…Halo?</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Czy mnie słychać, Panie Przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Teraz zaczyna być pana słychać, aczkolwiek bardzo cicho.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Czy teraz jest lepiej?</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Proszę mówić troszeczkę głośniej, wtedy może będzie już całkiem dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Witam państwa bardzo serdecznie. Mam zaszczyt przedstawić stanowisko rządu do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej pobrexitową rezerwę dostosowawczą. Jest to narzędzie nowe, po wyjściu Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej skaluje się na poziomie 5 miliardów euro. Ma to być wydatkowane w 2 krokach: 4 miliardy w 2021 r. i pozostały 1 miliard w roku 2022.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Jest to pomoc przede wszystkim dla krajów, które są związane wymianą handlową, gospodarczą, taką intensywną. Polska ma w tym mniejszy udział, największymi beneficjentami są oczywiście Irlandia, Holandia. Dotyczy to pewnego zachwiania gospodarczego w zakresie rybołówstwa i to jest rekompensata w większości w tym zakresie. My możemy spodziewać się w ramach tego funduszu ok. 112 milionów euro do zadysponowania do końca 2022 r.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Stanowisko rządu jest takie. My przyjmujemy to narzędzie, przyjmujemy to rozwiązanie jako pozytywne. No, są negatywne skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii, skutki gospodarcze w 2020 r. Kilka rzeczy szczegółowych jest dla nas… Podchodzimy do nich dość sceptycznie. Chodzi chociażby o bardzo krótki okres wykorzystywania tych środków. Te 2 transze… To są na tyle niewielkie środki, że powinny być rozdysponowane w ramach jednego kroku. Model finansowania jest taki, że jest to finansowane z dodatkowej składki, co jest pewnym wyłomem od zasad budżetowych europejskich. To też budzi pewne wątpliwości. Ale jeżeli, powiedzmy sobie, zawężamy to do takiej skali programu, to my jesteśmy w stanie to zaakceptować, chociaż takie uwagi zgłaszaliśmy. Chodziło o to, żeby, po pierwsze, finansować to w normalnym systemie, po drugie, wydłużyć czas, bo już go niewiele zostało… I oczywiście żeby w jednym kroku te środki rozdysponować.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejWaldemarBuda">Konkluzje są takie. Co do tych szczegółów, to popieramy to rozwiązanie. Mamy na względzie fakt, że są kraje, które mocno ucierpiały gospodarczo w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii, te kraje najbliżej geograficznie. My w tym uczestniczymy w skali, jak mówiłem, ok. 112 milionów. Szczerze trzeba powiedzieć, że wyrównanie składki będzie na podobnym, może lekko wyższym poziomie, więc my tu będziemy płatnikami netto, ale rozumiemy solidarność europejską w tym zakresie i identyfikujemy potrzebę takiego stanowiska w tej sprawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Zaraz oddam głos senatorowi sprawozdawcy, panu Kazimierzowi Kleinie, ale najpierw informuję, że dalszą część posiedzenia komisji poprowadzi pan przewodniczący Aleksander Szwed, ponieważ ja muszę udać się na posiedzenie Konwentu Seniorów.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoMarcinBosacki">Panie Senatorze Kleina, bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SenatorKazimierzKleina">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SenatorKazimierzKleina">Pan minister dość dokładnie przedstawił zawartość dokumentu, o którym teraz mówimy. Warto zwrócić uwagę, że środki z tej specjalnej rezerwy dostosowawczej zostaną przekazane na wsparcie sektora przedsiębiorstw i społeczności lokalnych najbardziej dotkniętych skutkami brexitu, firm i społeczności zależnych od połowu ryb na wodach Zjednoczonego Królestwa. Chodzi o ograniczenie wzrostu stopy bezrobocia w poszkodowanych sektorach, finansowanie działań związanych z funkcjonowaniem kontroli granicznych, celnych, sanitarnych, bezpieczeństwa, systemu certyfikacji produktów oraz realizację zadań informacyjnych. Zakłada się, że w roku bieżącym Komisja Europejska wypłaci zaliczki przeznaczone na ten cel w wysokości ok. 4 miliardów zł. Zgodnie z tym dokumentem, ostatnie wnioski o wsparcie zostaną złożone najpóźniej do 30 września 2023 r.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#SenatorKazimierzKleina">To jest dokument jest istotny, sama ta rezerwa jest istotna, ponieważ jej celem jest minimalizowanie negatywnych skutków wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#SenatorKazimierzKleina">Rząd przedstawił uwagi do tego dokumentu. Uważam, że one są słuszne. Uwzględnia się w sposób istotny nasze interesy, ale też, jak myślę, interesy wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Warto przyjąć ten dokument wraz z tą opinią, jaka została przygotowana przez rząd.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#SenatorKazimierzKleina">Na koniec chciałbym powiedzieć, że kwestia związana z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej właściwie zeszła na drugi plan w tych różnych dyskusjach, rozmowach i sporach w ramach Unii Europejskiej, a także debat w Polsce, a to ze względu na pandemię koronawirusa. Ale te skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej dla całej Unii, także dla Polski, są bardzo, bardzo poważne. One niosą także daleko idące konsekwencje dla naszych przedsiębiorców, a musimy pamiętać o tym, że rynek brytyjski był bardzo ważny dla polskiej gospodarki. To, że dzisiaj mniej mówi się o tym problemie związanym z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wynika z tego, że dzisiaj zajmujemy się w większym stopniu czy może w dominującym stopniu walką z koronawirusem.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#SenatorKazimierzKleina">Konkludując, proponuję, aby przyjąć stanowisko w tej sprawie wraz z uwagami rządu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#komentarz">Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącego Aleksander Szwed</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w dyskusji, zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Bardzo serdecznie dziękuję. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Wnoszę, zgodnie z rekomendacją pana senatora, o przyjęcie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Rozumiem, że przyjmujemy jednogłośnie, skoro nie ma uwag. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 347/2013.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Dokument o sygnaturze COM(2020) 824.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Poproszę przedstawiciela Ministerstwa Klimatu i Środowiska – jest z nami pan podsekretarz stanu Piotr Dziadzio – o przedstawienie projektu stanowiska rządu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">Dziękuję bardzo, Szanowny Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">Mam przyjemność przedstawić stanowisko rządu Rzeczypospolitej do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylającego rozporządzenie Unii Europejskiej nr 347/2013.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">W ogólnym zarysie pozytywnie przyjmujemy wniosek Komisji Europejskiej dotyczący rewizji rozporządzenia w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej sieci infrastruktury energetycznej, tzw. rozporządzenie TEN-E.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">Niektóre z rozwiązań szczegółowych wymagają dalszych analiz i rozmów pomiędzy państwami członkowskimi, Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską. Propozycja Komisji Europejskiej stanowi nowelizację obecnie obowiązującego rozporządzenia z 2013 r., o czym na wstępie wspomniałem. Celem rozporządzenia jest wyznaczenie kategorii infrastruktury energetycznej, które będą mogły się ubiegać o tzw. status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania – Projects of Common Interest, PCI – oraz ustalenie kryteriów wyboru takich projektów. Uzyskanie statusu projektu wspólnego zainteresowania wiążę się z możliwością wsparcia ze środków Unii Europejskiej. Rozporządzenie określa też szereg kwestii technicznych, dotyczących planowania rozwoju sieci energetycznych, wydawania pozwoleń, finansowania dla takich projektów.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">Jednym z głównych elementów rewizji rozporządzenia jest także wprowadzenie obowiązkowej zasady, że realizacja projektu wspólnego zainteresowania ma w znacznym stopniu przyczynić się do osiągnięcia celów związanych z obniżeniem emisyjności oraz zrównoważoności. Pozostałe kryteria, takie jak bezpieczeństwo energetyczne, integracja rynku, wsparcie konkurencji, będą miały charakter opcjonalny. Rozporządzenie wprowadza również nowe kategorie projektów energetycznych, nieobecne we wcześniejszym rozporządzeniu, takich jak sieci wodorowe, elektrolizery czy inteligentne sieci gazowe. Nacisk położony jest również na rozwój sieci na morzu – w celu rozprowadzeniu energii ze źródeł odnawialnych, tzw. sieci offshore.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">Przyjmujemy do wiadomości powyższe kierunki zmian. Jednocześnie w pracach nad rewizją rozporządzenia rząd Rzeczypospolitej będzie podkreślał konieczność równoważenia wymogów klimatycznych z pozostałymi, istotnymi celami, takimi jak bezpieczeństwo energetyczne i integracja rynku. Będziemy również dążyli do zwiększenia elastyczności kryteriów zawartych w rozporządzeniu i umożliwienia wsparcia realizacji szerszego katalogu inwestycji niż zostało to przedstawione w Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaPiotrDziadzio">Szanowni Państwo Senatorowie, wnoszę o przyjęcie naszego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Poproszę teraz senatora sprawozdawcę, pana senatora Marka Plurę, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SenatorMarekPlura">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#SenatorMarekPlura">Jak usłyszeliśmy przed chwilą z ust pana ministra, głównym celem zmian w omawianym rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady jest to, aby realizacja związanych z nim projektów w znacznym stopniu przyczyniła się do osiągnięcia celów dotyczących obniżenia emisyjności oraz zrównoważoności, co jest bezsprzecznie dla nas pozytywnym zjawiskiem i bardzo cieszy. Dlatego z zadowoleniem przyjąłem fakt, iż rząd Rzeczypospolitej ocenia pozytywnie wniosek Komisji dotyczący rewizji tego rozporządzenia. Jednakże przedstawiciele rządu proponują, aby w trakcie prac nad rozporządzeniem w organach Rady ustalić… Będą starali się wyjaśniać, w dialogu z Komisją oczywiście, niektóre kwestie potencjalnie niejasne czy też dążyć do minimalizacji rozbieżności pomiędzy propozycją tej rewizji, nad którą się pochylamy, a interesami Polski, zwłaszcza tam, gdzie obecnie istniejące kryteria, takie priorytetowe, schodzą jakby na plan drugorzędny, a z punktu widzenia naszej sytuacji energetycznej są one istotne. Uważam, że takie stanowisko, zwłaszcza na tym etapie, jest ważne. Dlatego proponuję Wysokiej Komisji, aby pozytywnie zaopiniować przedstawiony projekt propozycji rządu co do omawianej zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w dyskusji, zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Rozumiem, że w związku z rekomendacją pana senatora komisja popiera projekt wraz z uwagami rządu. Tak?</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu siódmego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Prezydium Komisji proponuje przyjąć bez uwag projekty aktów ustawodawczych COM(2020) 712, COM(2021) 028, COM(2021) 034, COM(2021) 036, COM(2021) 037, COM(2021) 054, COM(2021) 071.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Przechodzimy do punktu ósmego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Prezydium komisji proponuje wystąpić o stanowisko rządu do projektu aktu nieustawodawczego o sygnaturze JOIN(2020) 018.</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Przechodzimy do punktu dziewiątego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Prezydium komisji proponuje nie występować o stanowiska rządu do projektów aktów nieustawodawczych COM(2020) 835 oraz COM(2021) i numerach: 31, 41, 47, 53, 63, 64, 68, 74.</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-30.19" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium</u>
<u xml:id="u-30.20" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Informuję, że porządek obrad został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-30.21" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-30.22" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoAleksanderSzwed">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.23" who="#SenatorBogdanKlich">Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.24" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 01</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>