text_structure.xml
16.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Sejm</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Kadencja VIII — Sesja VII</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Sprawozdanie Stenograficzne z 47 posiedzenia Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w dniu 13 lutego 1984 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Warszawa 1 9 8 4</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 9. min. 05)</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">(Na posiedzeniu przewodnicz Marszałek Sejmu Stanisław Gucwa oraz wicemarszałkawie Jerzy Ozdowski i Zbigniew</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Gertych).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Marszałek:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">(Marszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Na sekretarzy powołuję posłów Apolonię Czernik i Jana Koniecznego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Protokół i listę mówców prowadzić będzie poseł Apolonia Czernik.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Proszę Posłów Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Protokół 46 posiedzenia Sejmu uważam za przyjęty, wobec niewniesienia przeciwko niemu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Wysoka Izbo! 9 lutego 1984 roku zmarł Sekretarz Generalny Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego, Przewodniczący Prezydium Rady Najwyższej Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, Jurij Władimirowicz Andropow.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Zebrani wstają)</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Prezydium Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej wyraziło głęboki żal i współczucie w związku ze zgonem wybitnego męża stanu, który wszystkie swe siły, wiedzę i doświadczenie poświęcił sprawom łudzi pracy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Jurij Andropow był wysoko cenionym politykiem współczesności. Cała jego ofiarna praca jako wybitnego działacza partyjnego i państwowego, miała na celu umocnienie wspólnoty socjalistycznej oraz zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie. Przez wiele lat Jurij Andropow współuczestniczył w kształtowaniu i realizacji radzieckiej polityki odprężenia i rozwoju pokojowych stosunków między narodami. Polityka ta zyskała poparcie państw socjalistycznych i wielu milionów ludzi we wszystkich krajach. Ryła ona trwałym wyznacznikiem poczynań Związku Radzieckiego na arenie międzynarodowej, także w ostatnim okresie, kiedy to kierowane przez Jurija Andropowa państwo radzieckie musiało zdecydowanie przeciwstawiać się konfrontacyjnej polityce państw NATO.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Polska zachowa w pamięci Jurija Andropowa jako wypróbowanego przyjaciela naszegokraju. Nie zapomnimy o zrozumieniu, jakie zawsze znajdował on dla naszych spraw, czego konkretnym wyrazem była pomoc udzielana nam przez Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich w ostatnich trudnych latach.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Żegnamy Jurija Andropowa w przekonaniu, że prowadzona przezeń polityka pokoju i współpracy międzynarodowej oraz umocnione pod jego kierownictwem więzi sojuszu i przyjaźni między Polską Rzecząpospolitą Ludową i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich będą się nadal rozwijać i wzbogacać o nowe treści.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Oddajmy hołd Jego pamięci chwilą ciszy.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(Chwila ciszy)</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Ustalony przez Prezydium Sejmu porządek dzienny posiedzenia został Obywatelom Posłom doręczony.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Prezydium Sejmu — po porozumieniu z Konwentem Seniorów — proponuje uzupełnienie porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia o nowy pkt 5 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">„5. Sprawozdanie Komisji Nauki i Postępu Technicznego oraz Komisji Prac Ustawodawczych o rządowym projekcie ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach imienia Georgii Dymitrowa (druki nr 424 i 425)”.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Oznaczenie dalszych punktów porządku dziennego uległoby odpowiednim zmianom.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Jednocześnie Prezydium Sejmu proponuje, aby Sejm — na podstawie art. 63 regulaminu — przystąpił do rozpatrzenia tego projektu, mimo te druk sejmowy zawierający sprawozdanie komisji doręczony zostanie Obywatelom Posłom w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Czy ktoś z Obywateli Posłów pragnie zabrać głos w sprawie porządku dziennego oraz propozycji jego uzupełnienia?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">stacji przeznaczenia po odebraniu przesyłki przez odbiorcę — odbiorca”.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Nadawcy powinni być zobowiązani zabezpieczać przesyłki przyborami ładunkowymi w stanie dobrym, a w szczególności nakładać na wagony opony nie uszkodzone i czyste, co powinno być potwierdzone przez PKP wpisem do listu przewozowego o faktycznym stanie opon. Proponowana zmiana wzmocni ochronę mienia społecznego właśnie przez kolej.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">W związku z powyższym zapytuję — czy resort zamierza i w jaki sposób rozwiązać poruszony przeze mnie problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselZdzislawMalicki">Stalowa Woła, dnia 25 stycznia 1984 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselZdzislawMalicki">Interpelacjado Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie tzw. małego ruchu granicznego między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselZdzislawMalicki">Tak zwany mały ruch graniczny między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną odbywa się na mocy konwencji, jaką zawarły rządy obydwu państw w dniu 4 lipca 1959 roku. Konwencja ta umożliwiać miała utrzymywanie normalnych rodzinnych kontaktów pomiędzy rodzinami polskimi zamieszkałymi po obu stronach granicy. Jeszcze w roku 1981, mimo iż ruch graniczny między PRL i, CSRS odbywał się wówczas na podstawie dowodów osobistych z pieczęcią upoważniającą do przekraczania granicy, 6.810 mieszkańców przygranicznych terenów Polski odwiedzało członków rodzin w CSRS na podstawie granicznych przepustek stałych, a niezależnie od tego wydano 23.000 przepustek jednorazowych. Dane te dotyczą wyłącznie przejścia granicznego w Cieszynie, gdzie czynny był specjalny most, tzw. przepustkowy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselZdzislawMalicki">Na tydzień przed wprowadzeniem w Polsce stanu wojennego, w dniu 7 grudnia 1981 roku nastąpiło tzw. zawieszenie małego ruchu granicznego, zaś po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce granica państwowa w zakresie małego ruchu granicznego z CSRS była przez okres 3 miesięcy całkowicie zamknięta — mogli ją przekraczać tylko obywatele polscy stale zatrudnieni w Czechosłowacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselZdzislawMalicki">Zgodnie z przepisami Biura Paszportów MSZ, ustalonymi w okresie późniejszym, granicę państwową z CSRS mogą przekraczać:</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselZdzislawMalicki">1.Obywatele polscy zatrudnieni w Czechosłowacji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselZdzislawMalicki">2.Członkowie najbliższych rodzin Polaków w</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselZdzislawMalicki">Czechosłowacji pod warunkiem posiadania:</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PoselZdzislawMalicki">a)ważnego paszportu, b)jednorazowego zaproszenia najbliższej rodziny potwierdzonego przez władze czechosłowackie, które wydaje się na okres ważności 2 miesięcy, a następnie wymagają nowego zaproszenia — przez członków najbliższej rodziny, rozumie się wyłącznie rodziców i dzieci, natomiast nie rozumie się już rodzeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PoselZdzislawMalicki">3.Obywatele polscy legitymujący się przepustkami tzw. granicznymi.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PoselZdzislawMalicki">4.Polacy udający się do CSRS na pogrzeb członka najbliższej rodziny, jeżeli dysponują pieczątką w dowodzie osobistym upoważniającą do przekraczania granicy i telegramem potwierdzonym przez władze czechosłowackie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PoselZdzislawMalicki">Realizacja tych przepisów w praktyce napotyka jednak na różnorodne utrudnienia, np. w 1983 roku odnotowano liczne przypadki odmowy zezwolenia Polakom na przekroczenie granicy mimo posiadania wszystkich wymaganych dokumentów i to tylko w jednym cieszyńskim punkcie granicznym.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PoselZdzislawMalicki">Powody odmowy, jakie podają przedstawiciele czechosłowackiej służby granicznej są różne, niejednokrotnie błahej natury wynikającej np. z niejednolitej interpretacji przez czechosłowackie służby graniczne decyzji o możliwościach przekraczania granicy oraz stosunkowo dowolnego uznawania, czy powód do przekroczenia granicy jest dostatecznie uzasadniony.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PoselZdzislawMalicki">Utrudnienia, o których wspomniałem, dotyczą odwiedzin najbliższej rodziny. Zdarzają się także utrudnienia w wymianie oficjalnej, np. w wyjazdach różnych zespołów pracowniczych z zakładów pracy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PoselZdzislawMalicki">W wyniku takiej sytuacji wielu mieszkańców Śląska Cieszyńskiego zwraca się z prośbami i petycjami o wprowadzenie dalszych ułatwień w ruchu granicznym pomiędzy CSRS i PRL uznając, że powinno mieć coraz większe zastosowanie wypowiedziane przed laty stwierdzenie tow. Gustawa Husaka, że — „Nic nas nie dzieli, natomiast wszystko łączy i zbliża”.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PoselZdzislawMalicki">W związku z powyższym zapytuję — czy i kiedy zamierza się wprowadzić dalsze ułatwienia w tzw. małym ruchu granicznym pomiędzy CSRS i PRL.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselKarolWeglarzy">Cieszyn, dnia 25 stycznia 1984 r.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselKarolWeglarzy">O d p o w ie d ź</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselKarolWeglarzy">Ministra Górnictwa i Energetyki na interpelację Wojewódzkiego Zespołu Poselskiego w Bielsku-Białej</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselKarolWeglarzy">w sprawie limitu gazu dla gospodarstw domowych w woj. bielsko-bialskim</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselKarolWeglarzy">W związku z interpelacją Wojewódzkiego Zespołu Poselskiego w Bielsku Białej z dnia 4 stycznia 1984 r., uprzejmie informuję, że przedstawiony problem limitowania zużycia gazu dla potrzeb gospodarstw domowych uregulowany został ponownie zarządzeniem Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 28 października 1983 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie warunków dostarczania paliw gazowych (Monitor Polski Nr 38, poz. 223).</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselKarolWeglarzy">1.Wymienione zarządzenie nowelizacyjne Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 28 października 1983 r. zostało wydane w wyniku analizy wniosków i dezyderatów wpływających od odbiorców gazu. Zmieniło ono w zasadniczy sposób wysokość opłat ponoszonych przez odbiorców paliw gazowych na potrzeby gospodarstwa domowego ustalone — nieaktualnym już w chwili obecnej — zarządzeniem Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 17 stycznia 1983 r., zmieniającym zarządzenie w sprawie warunków dostarczania paliw gazowych (Monitor Polski Nr 2, poz. 14). W myśl nowego zarządzenia obowiązują podwyższone limity zużycia gazu na potrzeby gospodarstw domowych w następujących ilościach:</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PoselKarolWeglarzy">1)wg podstawowej stawki taryfowej:</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PoselKarolWeglarzy">a)3 000 m^3^ gazu ziemnego wysokometanowego, b)4 000 m^3^ gazu ziemnego zaazotowanego lub mieszanki propan-butan-powietrze, c)6 000 m^3^ gazu koksowniczego lub miejskiego.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PoselKarolWeglarzy">2)dwukrotną opłatę, o której mowa w punkcie 1 za paliwo gazowe pobrane rocznie w ilości:</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PoselKarolWeglarzy">a) powyżej 3000 m^3^ do 6 500 m^3^ gazu ziemnego wysokometanowego, b) powyżej 4 000 m^3^ do 7 800 m^3^ gazu ziemnego zaazotowanego lub mieszanki propan-butan-powietrze, cj powyżej 6 000 m^3^ do 13 000 m^3^ gazu koksowniczego lub miejskiego, 3)czterokrotną opłatę, o której mowa w punkcie 1 za paliwo gazowe pobrane powyżej ilości określonych w pkt 2.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PoselKarolWeglarzy">2.Opłaty taryfowe dla ludności za gaz ziemny wysokometanowy są czterokrotnie niższe od ceny gazu ziemnego importowanego z ZSRR rozliczanej loco granica państwa. Do ceny tej należy dodać koszty przesyłu i rozdziału gazu ponoszone przez zakłady gazownictwa. Taką niską opłatę ustalono ze względów społecznych dla gazu zużywanego do gotowania posiłków i przygotowania ciepłej wody, traktując te kierunki zużycia jako zabezpieczenie pierwszej potrzeby mieszkańców budynków zgazyfikowanych.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PoselKarolWeglarzy">3.Ustalając roczne wielkości zużycia gazu rozliczane wg opłaty taryfowej dla ludności kierowano się zasadą, aby nawet najbardziej liczna rodzina nie ponosiła zwiększonych opłat za korzystanie z gazu do gotowania posiłków i przygotowania ciepłej wody. Ustalona wielkość rocznego zużycia 3 000 m^3^ gazu ziemnego wysokometanowego i odpowiednio wyższa dla pozostałych gazów rozprowadzanych sieciowo, rozliczana wg stawek taryfowych, jak wykazały badania, jest wielkością wystarczającą dla trzech przeciętnych rodzin (jest to odpowiednik co najmniej 6 ton dobrego węgla).</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PoselKarolWeglarzy">4.Zwiększone opłaty dotyczą gazu zużywanego do ogrzewania pomieszczeń. Wielkość zużycia gazu na ten cel nie jest zależna od liczby rodzin mieszkających w budynku, a głównie od wielkości ogrzewanej kubatury budynku i od sprawności zainstalowanych urządzeń grzewczych. Jeśli więc w budynku jednorodzinnym mieszkają dwie rodziny, to koszt ogrzewania rozkłada się na dwie rodziny.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PoselKarolWeglarzy">5.Wprowadzenie zróżnicowanych opłat za gaz zużywany na potrzeby gospodarstwa domowego ma na celu stymulowanie oszczędnego zużycia tego najbardziej deficytowego w naszym kraju nośnika energetycznego.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PoselKarolWeglarzy">Jak wykazały badania, ogrzewanie gazem jednorodzinnych budynków mieszkalnych, nawet przy opłatach wprowadzonych cytowanym wyżej zarządzeniem Ministra Górnictwa i Energetyki, jest tańsze od ogrzewania innymi nośnikami energetycznymi, np. węglem, koksem lub energią elektryczną.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PoselKarolWeglarzy">W związku z rozpatrywanym przez Sejm PRL projektem ustawy o gospodarce energetycznej, po jej podjęciu zostanie wydany przez właściwy naczelny organ administracji państwowej nowy akt normatywny w sprawie dostarczania paliw gazowych, który uwzględni uzasadnione wnioski i dezyderaty odbiorców gazu w ramach uregulowań ustawowych przyjętych przez Sejm PRL.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#PoselKarolWeglarzy">Minister</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#PoselKarolWeglarzy">Czesław Piotrowski</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#PoselKarolWeglarzy">Warszawa, dnia 24 stycznia 1984 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>