text_structure.xml 14.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 02</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Jest to nasze dziewięćdziesiąte trzecie posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Mamy dzisiaj do rozpatrzenia 1 punkt: ustawa o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o odpadach. Druk senacki nr 881, druki sejmowe nr 2787, 2803 i 2803-A.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Niezmiernie mi miło ponownie powitać dzisiaj pana ministra Lecha Kołakowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Z panem ministrem są osoby, które mu towarzyszą. Jest pani Magdalena Bartosińska, zastępca dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w ministerstwie rolnictwa – witam. Również jest pani Katarzyna Piskorz, zastępca dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii – również witamy. Jest pani Anna Majewska, naczelnik Wydziału Farmacji Weterynaryjnej i Laboratoriów w Departamencie Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w ministerstwie rolnictwa. Witam panią Joannę Gołębiowską, naczelnik Wydziału Pasz i Kontroli w Departamencie Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii. Jest z nami pani Dorota Prokopiak, główny specjalista w wydziale farmacji weterynaryjnej, Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii, ministerstwo rolnictwa – witam. Jest z nami pani Katarzyna Wysocka, doradca ekonomiczny w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Najwyższej Izbie Kontroli – witam. Jest również pan Marian Borek, sekretarz generalny w Izbie Gospodarczej Handlowców, Przetwórców Zbóż i Producentów Pasz – witam. Jest również pan Sławomir Szczepański, nasz legislator. Witam także państwa senatorów i nasz sekretariat. Niezmiernie mi miło.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Jak mogę, to poproszę pana ministra – dzisiaj już po raz drugi – aby przedstawił nam w skrócie swoją opinię i wprowadził nas w temat ustawy o paszach i ustawy o odpadach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Ustawa wdraża rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/4 w sprawie wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania paszy leczniczej, zmieniającego rozporządzenie WE 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającego dyrektywę Rady 90/167/EWG.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Rozporządzenie 2019/4 ujednolica warunki, jakie muszą spełniać podmioty zajmujące się wytwarzaniem, przechowywaniem oraz transportowaniem pasz leczniczych lub produktów pośrednich. Przepisy zawarte w rozporządzeniu co do zasady są zbieżne z obowiązującymi aktualnie w Polsce przepisami i nie będą miały w sposób znaczący wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Większość przyjętych rozwiązań jest skutkiem bezpośredniego stosowania przepisów rozporządzenia 2019/4. W ustawie proponuje się przyjęcie rozwiązań o charakterze systemowym, które umożliwią pełne wykonanie rozwiązań przyjętych w tym rozporządzeniu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Nowymi elementami, które zostały wprowadzone rozporządzeniem unijnym, są w szczególności: mobilne wytwórnie pasz leczniczych, które do tej pory nie funkcjonowały na polskim rynku pasz leczniczych – do zatwierdzania takich podmiotów zostali w ustawie wskazani wojewódzcy lekarze weterynarii; system gromadzenia i usuwania niezużytych lub przeterminowanych pasz leczniczych lub produktów pośrednich – wprowadzenie takiego systemu spowodowało konieczność zmiany ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w zakresie rozszerzania katalogu podmiotów, które są zwolnione z obowiązku posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów, o wytwórnie pasz leczniczych, dystrybutorów oraz podmioty prowadzące handel detaliczny paszą leczniczą dla zwierząt domowych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Wprowadzono także kary za: brak powiadomienia powiatowego lekarza weterynarii w przypadku, gdy podmiot wytwarza paszę leczniczą w mobilnej wytwórni pasz leczniczych, która posiada zatwierdzenie w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej, a wprowadza paszę leczniczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; nieprzekazywanie niezużytych lub przeterminowanych pasz leczniczych; nieprzyjmowanie niezużytych lub przeterminowanych pasz leczniczych od podmiotów, które stosują takie pasze w leczeniu zwierząt; nieprzestrzeganie obowiązujących ograniczeń dotyczących reklamowania pasz leczniczych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Podmioty nieprzestrzegające przywołanych przepisów będą podlegały karze grzywny.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Dodatkowym elementem wprowadzonym w ustawie jest nowelizacja art. 65 ustawy o paszach polegająca na prolongacie o 2 lata terminu wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego. Ma to na celu wsparcie odbudowy niezależności białkowej na krajowym rynku pasz i ochronę konkurencyjności polskiego rolnictwa. Dwuletni okres prolongaty to także czas na wypracowanie i przyjęcie rozwiązań zmierzających do większego wykorzystania komponentów bez GMO z pasz przez producentów.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Projekt ustawy podlegał szerokim konsultacjom publicznym. Jego zapisy były w szerokim zakresie uzgadniane ze stowarzyszeniami zrzeszającymi przedstawicieli branży farmaceutycznej i paszowej. Sejm uchwalił ustawę na sześćdziesiątym siódmym posiedzeniu w dniu 1 grudnia br. Za przyjęciem ustawy głosowało 417 posłów.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnoszę o poparcie przedstawionej ustawy bez poprawek. Nieprzyjęcie ustawy w zaproponowanym kształcie spowoduje, że zakaz GMO wejdzie w życie już 1 stycznia 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">To tak w skrócie, Szanowny Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Prosiłbym Biuro Legislacyjne o wyrażenie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń legislacyjnych do procedowanej ustawy. Niemniej z uwagi na etap prac legislacyjnych wątpliwości może budzić proponowany termin wejścia w życie art. 1 pkt 15 ustawy, ustalony na dzień 1 stycznia 2023 r., w kontekście dotrzymania określonego dla prezydenta RP w art. 122 ust. 2 konstytucji terminu 21 dni na podpisanie i zarządzenie ogłoszenia ustawy. To tylko takie zastrzeżenie pod kątem tego artykułu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSlawomirSzczepanski">Jeżeli można, to chciałbym jeszcze sprostować jedną kwestię odnośnie do opinii w części dotyczącej celu i przedmiotu ustawy. Na stronie trzeciej w punkcie 9, odnoszącym się do zmiany terminu wejścia w życie art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje się, że wydłuża się termin wejścia w życie tego przepisu i ustala się go na dzień 1 stycznia 2024 r. Oczywiście ten termin był w wersji projektu ustawy przedłożonej do Sejmu, a na etapie drugiego czytania, w wyniku poprawki został wydłużony do 2025 r. Tak więc tutaj chciałbym tylko sprostować, że prawidłowa data to oczywiście 1 stycznia 2025 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Ja tylko mam pytanie i prośbę do pana ministra. Tyle już mówimy na temat wskaźnika, który powinien się znaleźć… Chodzi o to, ile tego białkowego… Rozumiem, że prace nad tym trwają. Ja już wielokrotnie poruszałem ten temat i powtarzam, że za długo zmieniamy terminy, a nie wprowadzamy zmian. Mamy dobry przykład. Mówię o tym, jak wygląda wskaźnik zużycia przy biopaliwach, przy estrach. I można było doprowadzić… A pamiętamy skandal, który był – statki płynęły, a nasze produkty krajowe nie szły.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">W związku z tym oczekuję, że rząd teraz, a nie po 2 latach… Jeszcze w tej kadencji oczekuję zmiany ustawy, która określi wskaźniki. Bo to jest niedopuszczalne. Nie ukrywam, że to jest moja poprawka, ta, którą przeforsowałem w Senacie i która, że tak powiem, cały czas trwa – derogacja, derogacja, derogacja. A cele… Nam zależało na tym, żeby te miliardy nie wypływały, żebyśmy mogli stosować rośliny wysokobiałkowe, bobowate itd., żeby nie eksportowano tyle śruty. Ona jest eksportowana, a przecież może być stosowana w paszach. Wywożą ją i ona gdzieś tam w Niemczech nie szkodzi, to funkcjonuje. W Polsce dziwnym trafem koncernom bardziej się opłaca wyeksportować niż dawać nam do pasz. To jest dziwne. Ale jeśli określimy cel wskaźnikowy, to – mam nadzieję – uregulujemy tę sprawę i przestaniemy tylko przenosić i przenosić te terminy.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">To jest moja prośba. Nie ukrywam, że już tyle lat… Boleję nad tym. Często mnie pytają: „Jak długo ta twoja poprawka będzie funkcjonować skutecznie?”. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Szanowny Panie Przewodniczący, w pełni podzielam pańskie stanowisko. Na jednym z posiedzeń sejmowej komisji rolnictwa któryś z posłów zadeklarował rozpoczęcie prac nad ustawą wskaźnikową. Myślę, że ten 2-letni okres nie będzie wyczerpany. Myślę, że jeżeli była deklaracja posłów na posiedzeniu sejmowej komisji rolnictwa, to prace zostały rozpoczęte. Taka ustawa powodowałby brak konieczności kolejnych prolongat związanych z GMO. Ona załatwiałaby kwestię związaną z tym moratorium, o którym tak wiele mówiliśmy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Tak jak wskazałem w sentencji, uprzejmie proszę o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, w związku z tym zarządzam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Kto jest za przyjęciem?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Proszę podać łączne wyniki.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">8 za, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Przegłosowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Sprawozdawcą będzie senator Chróścikowski.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, bardzo dziękuję panu ministrowi, wszystkim osobom panu towarzyszącym, jak również gościom.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechKolakowski">Ja także pragnę podziękować panu przewodniczącemu, jak również senackiej komisji rolnictwa. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Dziękujemy, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PrzewodniczacyJerzyChroscikowski">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 13</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>