text_structure.xml 45 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 11 stycznia 1989 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt budżetu państwa w części dotyczącej Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wzięli udział: szef Kancelarii Sejmu Maciej Wirowski, przedstawiciel Rady Krajowej PRON Aleksander Pęszko, dyrektor Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Gerard Pustówka, przedstawiciele organizacji finansowanych z budżetu Kancelarii Sejmu - Stowarzyszenia „Wisła Odra” i Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat do projektu budżetu w części dotyczącej Kancelarii Sejmu przedstawiła poseł Helena Galus (bezp.): Oceniając przedstawiony nam projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 1989 r. chciałabym na wstępie przypomnieć, że do podstawowych zadań Kancelarii Sejmu należy zapewnienie merytorycznej, organizacyjno-prawnej, technicznej i biurowej obsługi Sejmu i jego organów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Oprócz wydatków zapewniających wykonanie przez Sejm jego ustawowych funkcji, projekt budżetu obejmuje także wydatki związane z funkcjonowaniem Rzecznika Praw Obywatelskich i dotacje uzupełniającą dla organizacji społecznych objętych tym budżetem. Projekt tej części budżetu został sporządzony według stanu organizacyjnego i cen na dzień 1 lipca 1988 r. W projekcie znajdują się wydatki związane z oddaniem do użytku nowego Domu Poselskiego, rozpoczęciem budowy domu mieszkalnego, remontów obiektów dla muzeum Sejmu i ośrodka szkoleniowo-wczasowego w Świnoujściu, inwestycji Rzecznika Praw Obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt ten, przygotowany bardzo starannie, zakłada zwiększenie zatrudnienia w zarządzie Domu Poselskiego i Straży Marszałkowskiej. Zatrudnienie w Kancelarii Sejmu, Bibliotece Sejmowej, w ośrodku informatyki i w bazie gospodarczo-technicznej nie ulegnie zmianie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Nadal w strukturze wydatków największą pozycją są wydatki organizacji społecznych - 34,2 %, inwestycje i remonty kapitalne - 28,6 %, wydatki Kancelarii Sejmu i Biura Rzecznika - 24,9 %, bazy gospodarczo-technicznej - 8 %, zarządu Domu Poselskiego - 3% i tylko 1,3 % Biblioteki Sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Porządkując w przyszłości budżet państwa należałoby znaleźć dla wszystkich organizacji społecznych odpowiednią, wspólną część tego budżetu, aby nie występowały one w różnych jego częściach.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ustawa budżetowa na 1988 r. uchwalając wydatki na poziomie 7.441 mld zł przewidywała także kwotę 1.035 mld zł jako saldo zmian dochodów i wydatków budżetu państwa w związku ze zmianą cen, kursów walut i zmianami systemowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wydatki budżetowe Kancelarii Sejmu (część 10.) w 1988 r. zostały zwiększone decyzją ministra finansów w stosunku do ustawy budżetowej o 50,5 %, tj. o kwotę 1.908.711 tys. zł. Wspominam o tym fakcie dlatego, że oceniając propozycję wydatków na 1989 r. nie jestem w stanie przewidzieć, jakie będzie jej rzeczywiste wykonanie. Bardzo szacunkowo przygotowany projekt budżetowy i związana z tym kwota pozostawiona ustawą budżetową do dyspozycji ministra finansów pozwalają na wykonywanie znacznych zmian w szczegółowo rozpatrzonych przez komisje sejmowe częściach budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Oceniając przedstawioną propozycję budżetu Kancelarii Sejmu na 1989 r. w odniesieniu do zmian ustawy budżetowej za 1988 r. należy, zauważyć, że zaplanowane wydatki w dziale 91 są bardzo oszczędne. Wzrost o 234% nagród z zakładowego funduszu nagród jest obligatoryjną 8,5 % wielkością naliczaną z wynagrodzeń osobowych po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Podobnie kształtują się wydatki Rzecznika Praw Obywatelskich. Największe zmiany w stosunku do planów dokonane zostały w 1988 r. w zakupie materiałów i przedmiotów nietrwałych oraz w usługach materialnych i były związane ze zmianą siedziby. Propozycje na 1989 r. w tych dwóch pozycjach nie przewidują dalszego znacznego wzrostu wydatków.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W ramach różnych działalności mieszczą się wydatki Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej, gdzie zaplanowano wynagrodzenie bezosobowe aż o 200% wyższe, co wiąże się ze wzrostem kosztów prac zleconych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Chcę zwrócić uwagę posłów na wzrost o 49,7 % wydatków organizacji społecznych w 1988 r. W sumie na 1989 r. dotacja wyrównawcza planowana w wysokości 2.177 mln zł wraz z zaplanowanymi dochodami - głównie przez TPPR i PRON - będzie mogła pokryć koszty tych organizacji, planowane w kwocie 3.220 mln zł. W budżecie na 1989 r. zmniejszono zatrudnienie w organizacjach społecznych o 20 etatów - i tak na PRON będzie przypadało 900 etatów, na TPPR - 430 etatów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wydatki bazy gospodarczo-technicznej i Straży Marszałkowskiej wzrastają w związku z planowanym zatrudnieniem 39 pracowników Straży Marszałkowskiej dla potrzeb zabezpieczenia nowego Domu Poselskiego oraz zwiększonym zakresem robót remontowo-konserwacyjnych, tj. czyszczenia elewacji, remontów schodów, niezbędnych robót kominiarskich itp.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Podobnie zwiększają się planowane wydatki Zarządu Domu Poselskiego - wzrasta zatrudnienie o 40 pracowników w związku z oddaniem nowego Domu Poselskiego. Znacznie rosną też wydatki na usługi materialne, związane w głównej mierze z remontami i konserwacją pomieszczeń, instalacji i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Chcę zapytać, czy zwiększone zatrudnienie poprawi obsługę w nowym Domu Poselskim? Czy nie mogłyby być także tam serwowane kolacje przez cały okres pracy posłów, a nie tylko w czasie posiedzenia plenarnego?</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W wydatkach ośrodka informatyki wyjaśnienia wymaga § 29 - podróże służbowe zagraniczne, gdzie zauważany jest wzrost oraz § 37 - pozycja usług niematerialnych, która zmniejszona w stosunku do ustawy w 1988 r., w planie na 1989 r. znowu znacznie rośnie.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W ramach działalności inwestycyjno-remontowej w 1989 r. planuje się:</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- zakończenie w zasadzie budowy Domu Poselskiego (z wyjątkiem rozbudowy części D - dla delegacji zagranicznych oraz tzw. małej architektury). Planowane wydatki w kwocie 800 mln zł obok prac wykończeniowych obejmują zakup wyposażenia za 150 mln zł;</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- rozpoczęcie budowy przyzakładowego domu mieszkalnego dla pracowników Kancelarii Sejmu. Planuje się wykonanie w 1989 r. ok. 50% stanu surowego budynku:</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- zakup maszyn i urządzeń za kwotę 210 mln zł (w 1988 r. - 282 mln zł);</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- zakończenie remontu kapitalnego instalacji w budynkach C i D - 180 mln zł;</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- rozpoczęcie remontu kapitalnego instalacji w budynkach A i B - 70 mln zł;</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- rozpoczęcie remontu budynku dla potrzeb muzeum Sejmu - 136 mln zł;</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- remont ośrodka szkoleniowo-wczasowego w Świnoujściu.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W 1989 r. planuje się wykonanie stanu surowego zamkniętego za kwotę 167 mln zł. Poniesione dotychczas koszty wynoszą 54 mln zł. Planowane zadania inwestycyjne w 1989 r. są niezbędne, gdyż dotyczą głównie remontów kapitalnych, zakupu maszyn i urządzeń oraz są kontynuacją rozpoczętych wcześniej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zapewniano nas, że do grudnia 1988 r. wszyscy posłowie zamieszkają w nowym Domu Poselskim - co z realizacją tego postanowienia? Kiedy uruchomiona będzie recepcja od strony Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą? Kiedy zostanie oddane przejście podziemne? Czy do tego czasu nie można byłoby zorganizować przejścia przez Trybunał Konstytucyjny? Czy nie można uruchomić jednego samochodu dyżurnego do dyspozycji posłów na cały okres ich pracy?</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Jeśli Komisja uzupełniając niejasności, dotyczące propozycji budżetu na 1989 r., uzna odpowiedzi na poruszane kwestie za wyczerpujące, będę wnioskowała o przyjęcie tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Jeśli Komisja pozwoli chciałabym poruszyć sprawy nie znajdujące się w zapisach omawianego budżetu, ale niezmiernie istotne dla funkcjonowania posłów w terenie i w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Pierwsza z nich dotyczy sekretariatów WZP. Merytoryczna i techniczno-organizacyjna obsługa WZP jest różna. W niektórych województwach występują problemy z zapewnieniem środków na finansowanie pracy WZP oraz wynagrodzeń pracowników sekretariatów. Sytuację należałoby rozwiązać jednolicie w całym kraju, w sposób zgodny z oczekiwaniami Remisji Regulaminowej.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Pełne zrealizowanie wniosków naszej Komisji wymagałoby wydzielenia z gestii wojewodów i przeniesienia do budżetu centralnego etatów, wynagrodzeń i wszystkich wydatków związanych z obsadą i działalnością sekretariatów WZP oraz utworzenia z nich terenowych jednostek podległych Kancelarii Sejmu, a więc wymagałoby to zmiany zapisu art. 12 ust. 3 ustawy o obowiązkach i prawach posłów na Sejm PRL. Zmiana ta mogłaby iść w kierunku likwidacji zapisu dotyczącego funkcjonowania sekretariatów WZP jako wyodrębnionych jednostek organizacyjnych urzędów wojewódzkich oraz modyfikacji zapisu o techniczno-organizacyjnym i finansowym obsługiwaniu pracy sekretariatów WZP; finansowanie byłoby przejęte przez Kancelarię Sejmu, a wojewodowie zapewnialiby jedynie techniczno-organizacyjne warunki pracy tych sekretariatów.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Innym rozwiązaniem, do czasu rozstrzygnięcia ustawowego, zmierzającym do nieosłabiania etatowego oraz nieobniżania płac pracowników sekretariatów WZP, może być stanowcze potwierdzenie uzgodnionych przez byłego ministra administracji i gospodarki przestrzennej z Kancelarią Sejmu zaleceń dla wojewodów m. in. w sprawie etatów, wydatków osobowych i rzeczowych w sekretariatach WZP. Można także w porozumieniu z Kancelarią Sejmu wydzielić z przydzielonych przez URM wojewodom limitów i funduszów płac - etaty i płace dla sekretariatów WZP.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Corocznie wraca sprawa diet poselskich albo - mówiąc precyzyjnie - zwrotu średnich kosztów działalności poselskiej. Czy nie należałoby sprawy rozwiązać systemowo i nie wracać do niej?</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Kolejna sprawa, którą należy wyprostować, dotyczy zaufania, jakie niesie ze sobą mandat poselski. Ślubowanie poselskie nakłada na nas prawa i obowiązki. Muszą one być respektowane przez wszystkich. Służby ochronne mają chronić teren Sejmu, ale nie przed posłami. Po cóż zatem obok mandatu poselskiego dodatkowa przepustka na wjazd samochodem, czy przepytywanie posła, w jakim celu i w jakim towarzystwie postanowił przebywać na terenie lub w gmachu Sejmu? Powinno to być decyzją odpowiedzialności posła, a nie służb ochrony czy Straży Marszałkowskiej. Jeśli zostanie naruszone przez posła prawo obowiązujące, to władną w rozstrzyganiu takich sytuacji jest Komisja Regulaminowa. Sprawa ta, zgłaszana także przez członków innych komisji, na pewno znajdzie pozytywne rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Mam jeszcze sprawę zgłoszoną mi ze Zduńskiej Woli. Swego czasu Kancelaria Sejmu zamówiła tam firmowe ręczniki. Zakład wyprodukował zamówioną ilość, ale Kancelaria Sejmu - oszczędzając - nie wykupiła wszystkich zamówionych. Zalegają one w magazynie, ponieważ zakład nie chce sprzedawać ich na rynku (co zapewne przysporzyłoby trochę kłopotów hotelowi). Zakłady w Zduńskiej Woli zostawiają wyłączność w użytkowaniu firmowych ręczników Domowi Poselskiemu i myślę, że mają rację. Tę sprawę także należałoby rozwiązać podobnie jak wiele innych wcześniej zaważonych i zgłoszonych, za co w imieniu posłów chcę podziękować.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Leży mi na sercu sprawa Biblioteki Sejmowej. Chciałbym zapytać ministra M. Wirowskiego o perspektywy poprawy jej warunków. Słyszałem, że Straż Marszałkowska projektuje, aby odciąć tamto skrzydło od budynku sejmowego. To by dosyć dziwnie wyglądało. W innych parlamentach biblioteka jest integralną częścią budynków parlamentarnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Kiedyś słyszeliśmy, że trudności lokalowe biblioteki zostaną rozwiązane przez oddanie do jej dyspozycji pomieszczeń, które znajdują się powyżej, w części piwnic oraz budynku obok. Tymczasem na I i II piętrze pracują obecnie służby administracyjne Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa. Wiem, że panuje obecnie trudna sytuacja, ale wiem też, że rozwiązania przejściowe są u nas najbardziej trwałe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełHelenaPorycka">Mieliśmy sporo czasu na przestudiowanie materiałów. Wprawdzie nie jestem ekonomistką, ale mam w związku z tą lekturą pewne wątpliwości. Dom Poselski miał być w pełni oddany w grudniu. Sprawa jednak przeciąga się. Część posłów mieszka w starym Domu Poselskim na IV piętrze. Pewne uciążliwości dla posłów wynikają też z braku przejścia między nowym hotelem a budynkiem Sejmu. Panie w szatni dwoją j się i troją. My przecież musimy korzystać z tej szatni kilka razy w ciągu dnia. Koreferentka proponowała przejście tymczasowe przez Trybunał Konstytucyjny. Do czasu zbudowania przejścia podziemnego byłoby to jakieś rozwiązanie. Chcielibyśmy też wiedzieć, kiedy nastąpi otwarcie przejścia podziemnego, bo posłowie z innych Komisji ciągle pytają nas w tej sprawie. Często przyjeżdżamy do Sejmu wieczorem, żeby iść na kolację - trzeba się ubierać. Nie najszczęśliwiej rozwiązana jest w nowym hotelu sprawa wyżywienia.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełHelenaPorycka">Interesuje mnie, dlaczego z budżetu Kancelarii Sejmu finansuje się koszty różnych organizacji społecznych oraz Rzecznika Praw Obywatelskich. W tym ostatnim przypadku uzasadnienie może być takie, że Sejm powołuje rzecznika. Jeśli jednak chodzi o organizacje, to dlaczego nie może tego przejąć budżet w innych częściach? Nie mam nic przeciwko tym organizacjom, ale czy to najlepsze rozwiązanie, że finansowo są przyklejone do Kancelarii Sejmu? Natomiast koszty WZP zależą od wojewodów, a to przecież z kolei integralna część pracy posłów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełHelenaPorycka">Przepraszam, że wracam do sprawy diet poselskich. Są obecnie premie kwartalne. Podpisujemy jakieś listy, nie bardzo wiedząc na jakich zasadach się to odbywa. Prawda jest taka, że ceny rosną, a siła nabywcza pieniądza szybko maleje. Teraz mamy podwyżkę cen telefonów. Jeśli dieta wynosi 40.500zł - przy obecnych cenach jest to bardzo niewiele. Proszę wyjść z tym na miasto, zapłacić rachunki, telefony, taksówki, którymi się nie „rozbijamy”, ale z których częstokroć trzeba korzystać itp. To jest żenujące. Ja pocieszam się, że mnie to będzie dotyczyć jeszcze tylko kilka miesięcy. Kiedy na spotkaniach poselskich wyborcy pytają, ile dostajemy za to posłowanie a ja odpowiadam, to i tak nikt nie chce mi wierzyć.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełHelenaPorycka">Za niska jest wysokość funduszy na zapomogi dla b. posłów. Ci, którzy nie muszą korzystać z tych zapomóg, nie czynią tego. Są to przecież działacze społeczni - honorowi, ale jeśli taka potrzeba istnieje, to gdzie się mają zwrócić? Spotykam się z opinią, że użyto takiego wyjścia z premiami po to, by oszukiwać w ten sposób byłych posłów. Emerytura b. posła jest zawsze niższa od jego kolegi, który mógł się w pełni poświęcić pracy zawodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełBernardWidera">Przedłożony nam dzisiaj projekt budżetu opracowany był jeszcze w listopadzie. Na ile te liczby pozostają aktualne? Np. są pozycje „zakup samochodów”, „telefony”. Czy uwzględniono zwyżkę cen? Czy istnieje rezerwa w tym budżecie?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełBernardWidera">Popieram wnioski dotyczące organizacji społecznych, finansowanych przez Kancelarię Sejmu. Budżet Kancelarii Sejmu jest olbrzymi, ale samego Sejmu dotyczy jedynie 30%. Należy więc poszukiwać innego rozwiązania. Czy np. TPPR nie powinno być afiliowane przy Ministerstwie Spraw Zagranicznych? Rzecznika Praw Obywatelskich nie wyobrażam sobie, gdzie indziej niż przy Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełBernardWidera">Zastanawiam się, czy wydatki Biblioteki Sejmowej, wynoszące 1,3% budżetu Kancelarii Sejmu, są wystarczające. Czy wydatki Rzecznika Praw Obywatelskich, który spotyka się z nadzwyczajną liczbą spraw, są dostateczne? Czy nie należałoby go wspomóc finansowo, by nie nadwerężać na samym starcie opinii tej instytucji? Sam pisałem do Rzecznika i dotychczas nie otrzymałem odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełBernardWidera">Nie wiem, w jaki sposób rozliczane są usługi poczty. Do mnie, na wieś, korespondencja z Sejmu dociera późno. Razi mnie jednak to, że przychodzi zbyt wiele kopert. Czasami w jednym dniu otrzymuję 4–5. Przecież pociąga to za sobą znaczne koszty. To jest typowa rozrzutność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZbigniewBiałecki">Chciałem zapytać ministra M. Wirowskiego czy realny jest zapis o tym, że w 1989 r. wykona się 50% stanu surowego budynku dla pracowników Kancelarii Sejmu przy ul. Matejki. Wiedząc, jak wyglądają dzisiaj inwestycje w Polsce, bardzo w to wątpię.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełZbigniewBiałecki">Na str. 7 projektu budżetu jest mowa o opłatach na rzecz PKP, wynoszących 40 mln zł. Czy uwzględnia się przy tych wydatkach podwyżkę taryfy pasażerskiej o 70% , z tego 50% od 1 lutego i 20% od 1 sierpnia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAdamBanaś">Wydatki Kancelarii Sejmu na organizacje społeczne wynoszą 34% jej budżetu. Czy w tych wydatkach, m. in. przeznaczonych na PRON, są przewidziane wydatki na wybory do Sejmu, które czekają nas w tym roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełEdwardDzięgiel">Będę powtarzał zgłoszone już uwagi, ale chcę poprzeć, wypowiedź posła B. Widery dotyczącą przesyłek sejmowych. Dochodzi tu do absurdów. Dlaczego np. wydawnictwo „Spółdzielczość Produkcyjna”, które otrzymuję za pośrednictwem Sejmu, przychodzi do mnie w przesyłce ekspresowej? Przecież mógłbym to odbierać w Sejmie albo można dołączyć je do innej przesyłki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełEdwardDzięgiel">Wydaje mi się konieczne szybkie zareagowanie na nasz postulat włączenia wydatków na WZP do budżetu Kancelarii Sejmu. W moim przypadku, a jestem posłem z Suwałk, biuro WZP zostaje wchłonięte przez wydział organizacyjny urzędu wojewódzkiego. Zatrudniony w biurze pracownik straci w ten sposób ok. 10 tys. zł. A przecież chodzi o to, żeby był dobrze wynagradzany i mógł dobrze pracować.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełEdwardDzięgiel">Powtórzę się także w sprawie naszych diet. Jest to nieprzyjemna sytuacja, zwłaszcza w rozmowach z b. posłami. Rozumiem, że minister M. Wirowski nie da nam w tej sprawie definitywnej odpowiedzi, ponieważ ustala to Prezydium Sejmu - ale warto, żeby w tej materii wyszedł od nas odpowiedni wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Chciałabym podtrzymać wnioski dotyczące wyłączenia z budżetu Kancelarii Sejmu - Rzecznika Praw Obywatelskich i organizacji społecznych. Dwa lata temu dokonaliśmy tego, jeśli chodzi o Trybunał Konstytucyjny. Taki wniosek zresztą już stawialiśmy. Prezydium Sejmu podziela ten pogląd - z tym, że realizacja przewidziana jest na początku przyszłej kadencji. Już w tym roku Ministerstwo Finansów może więc podejść w nowy sposób do tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełElżbietaRutkowska">Interweniowaliśmy, aby rozpatrywać łącznie budżet Kancelarii Rady Państwa i Kancelarii Sejmu. Prezydium Sejmu nie podziela tej sugestii. Przemawia za tym argument, że Rada Państwa opiekuje się radami narodowymi i administracją. Należy to więc do Komisji Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełElżbietaRutkowska">Chcę zapytać ministra M. Wirowskiego, co z zapowiadaną poprawą warunków pracy Biura Prac Sejmowych, Biura Prasowego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełElżbietaRutkowska">Podpisuję się pod głosami co do potrzeby szybkiego zakończenia prac w nowym hotelu. Jesteśmy zawiedzeni deklaracjami, że wszyscy posłowie przeniosą się do końca 1988 r. do nowego Domu Poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełElżbietaRutkowska">Okazuje się, że nowa centrala telefoniczna nie przyjmuje wieczorem zamawianych rozmów międzymiastowych. Stara centrala pozwala przynajmniej łączyć się z centralą miejską, nowa nie.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełElżbietaRutkowska">Jeśli chodzi o samochody - chwaliliśmy sobie, że były dyżury samochodów Biura Transportu Kancelarii Rady Państwa. Te dyżury są jednak tylko w dniach posiedzeń. Prócz tego nie ma możliwości zamówienia samochodu.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosełElżbietaRutkowska">Mam jeszcze uwagę dotyczącą kiermaszy. Są one bardzo potrzebne, ponieważ - zajęci pracą w Sejmie - często nie mamy możliwości dokonania odpowiednich zakupów. Jednak taki kiermasz jak był ostatnio, lepiej, żeby się nie odbył. Zaopatrzenie było takie jak w najgorszej księgarni - a organizowanie takich imprez wywołuje tylko opinie, że mamy jakieś specjalne przywileje.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PosełElżbietaRutkowska">Pozostaje jeszcze problem korzystania z lecznicy rządowej. Interweniowaliśmy u ministra M. Janiszewskiego w sprawie b. posła E. Osmańczyka. Upłynęło wiele miesięcy i nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Powinniśmy na to ostro zareagować. W tej sprawie oskarża się nas nawet o złą wolę. Dlaczego ta lecznica ma być tylko dla rządu? A może wzięlibyśmy ten temat na swój warsztat i przyjrzeli się jej pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełEdwardDzięgiel">W projekcie budżetu przewidziano należności dla PKP za przejazdy posłów. Dlaczego tylko dla PKP? Ja korzystam wyłącznie z PKS i czuję się jak pasażer na gapę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełEdwardDzięgiel">Szef Kancelarii Sejmu minister Maciej Wirowski: Proszę jeździć bez żadnych stresów, płacimy również PKS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Prezydium naszej Komisji opracowało propozycje w sprawie diet poselskich i przedłożyło je Prezydium Sejmu. Decyzja powinna zapaść niebawem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielRadyKrajowejPRONAleksanderPęszko">Projekt preliminarza PRON nie obejmuje wydatków związanych z przyszłymi wyborami, ponieważ nie znamy jeszcze ich terminu. Niemniej jednak związane z tym wstępne prace znajdą pokrycie w obecnym budżecie. Dotyczy to zakupienia tekstów ordynacji i pierwszych spotkań wyborczych. Gdy będą znane terminy, zwrócimy się o odpowiednie środki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzedstawicielRadyKrajowejPRONAleksanderPęszko">Chyba, że będą one asygnowane z rezerwy budżetowej Rady Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Chciałem podziękować za życzliwe słowa. Jesteśmy zaniepokojeni liczbą spraw jaka do nas napływa. Do grudnia ub. r. wpłynęło 54 tys. spraw i wcale nie notujemy tendencji spadkowej. Warunki lokalowe, dzięki Kancelarii Sejmu, można obecnie oceniać jako dobre. Zaczyna być jednak ciasno. Jest to spowodowane wzrostem etatów merytorycznych. W tej chwili mamy 60 etatów, liczba zatrudnionych jest jednak większa. Zatrudniamy pracowników o bardzo wysokich kwalifikacjach zawodowych. Na Jasnej 6 mamy obecnie mini - Sąd Najwyższy. Żartujemy sobie nawet, że możemy podejmować uchwały w składzie 7. sędziów, ponieważ zatrudniamy 8. emerytowanych sędziów Sądu Najwyższego. Pracują oni u nas w niepełnym wymiarze czasu pracy. Nie można więc brać pod uwagę liczby etatów, lecz liczbę osób faktycznie pracujących. W ostatnim piśmie do marszałka Sejmu, prof. E. Łętowska proponowała zwiększenie liczby etatów w grupie pracowników merytorycznych do 65. Ustaliliśmy też, że pracownicy obsługi oddelegowani przez Kancelarię Sejmu, z dniem 1 stycznia 1989 r. przechodzą na stan etatowy Rzecznika Praw Obywatelskich - z tym, że jednocześnie przejmujemy te etaty. Realizując decyzje Prezydium Sejmu z lipca 1988 r. rozpoczęliśmy wydawanie biuletynów Rzecznika Praw Obywatelskich. Pierwszy numer został już wydany i jeśli jeszcze nie dotarł do posłów, to nastąpi to zapewne w najbliższych dniach. Przewidujemy, że w 1989 r. ukażą się jeszcze trzy numery biuletynów i cztery numery biuletynu - materiału. Jest to wydawnictwo niezwykle potrzebne, mamy obecnie 4 tys. zgłoszeń na prenumeratę. Koszt w 1989 r. ustalamy na 4 tys. zł za 1 egzemplarz biuletynu. Główne koszty, które w związku z tym ponosimy, to druk i papier. W 1989 r. będziemy musieli wydać na to 21 mln zł, a jest to liczone według kosztów wydania pierwszego biuletynu. Szacujemy, że wpływy z tego tytułu wyniosą 16 mln zł - jest więc problem pokrycia tej różnicy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">W 1989 r. wdrażamy system elektronicznego przetwarzania danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Nas interesuje głównie, czy środki zaplanowane w budżecie będą wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Generalnie tak. Dla elektronicznego przetwarzania danych potrzeba nam 60 mln zł na zakup komputerów. Zostało to zawarte w piśmie do marszałka Sejmu. Komputery zamierzamy kupić w drodze przetargu, aby było to jak najtaniej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Szef Kancelarii Sejmu minister Maciej Wirowski: W kilku wystąpieniach przewijało się pytanie, czy budżet antycypuje planowany wzrost cen oraz wzrost cen pod koniec II kwartału minionego roku. Nie - musi to być rozliczone wstecznie. Dotyczy to transportu, płac, diet itd.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Żeby zakończyć sprawę diet, uzupełnię to, co powiedziała poseł E. Rutkowska. Zostanie to rozstrzygnięte w najbliższym czasie. Zawsze byłem i jestem przeciwny dodatkowi do diet. Sejm nie może się narażać na zarzuty tego typu jakie tu przytaczano. Stanowisko to zyskało przychylność Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Posłanka H. Galus chciałaby „wyprowadzić” organizacje społeczne z budżetu Kancelarii Sejmu. Na razie w 1988 r. wciągnęliśmy do tego budżetu TPPR - uznaliśmy bowiem, że finansowanie tej organizacji z Funduszu Rozwoju Kultury jest nonsensem i politycznie nie do przyjęcia. Lepiej żebyśmy to finansowali my. „Wyprowadzenie” organizacji społecznych z naszego budżetu to sprawa, której nie udało nam się w tym roku załatwić. Myślę, że uda się to w nowej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Czy będzie lepsza obsługa w nowym Domu Poselskim? Do sukcesów zaliczyłbym fakt, że go zasiedliliśmy. Wszyscy posłowie mieszkają w pokojach jednoosobowych, z wyjątkiem 16 pokojów. Decyzja, że posłowie będą mieszkać w pokojach jednoosobowych pociągnęła za sobą zmianę projektu i oznacza jednocześnie, że nie jesteśmy w stanie zmieścić wszystkich. Stąd opóźnienia w przeprowadzeniu wszystkich posłów ze starego hotelu. Trzeba będzie podjąć kroki dla zwiększenia liczby pomieszczeń.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Powstaje przed nami nowe zagadnienie. Gdzie pomieścić deputowanych z drugiej izby, jeśli ona powstanie? Pozostawiliśmy więc na razie III i IV piętro w rezerwie. Udało nam się załatwić z ANS wyprowadzenie: Zakładu Historii Partii z naszych budynków. Uzyskamy w ten sposób dwie sale konferencyjne i pomieszczenia biurowe. Rozpoczął się już remont pomieszczeń dla nowej siedziby Zakładu Historii Partii.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Nigdy nie obiecywałam, że przejście podziemne zostanie oddane w 1988 r. Ono jest już wybudowane, ale wymaga wykończenia. Mieliśmy do wyboru - kończyć Dom Poselski albo przejście. W obu przypadkach mamy do czynienia z bardzo szerokim zakresem prac kamieniarskich. Projekt był przy tym tak zrobiony, że kamieniarzom należą się wielkie słowa uznania za to, że w ogóle to zrobili. Trzeba wiercić ogromną liczbę otworów i zakładać umocowania. Udało się skompletować obsługę dla całego nowego Domu Poselskiego. Warunki pracy są tam uciążliwe ze względu na trudności komunikacyjne. Poprawa obsługi jest jeszcze niewystarczająca. W nowym hotelu nie była zaprojektowana restauracja, teraz ją robimy, ale bardzo dużo nas to kosztuje. Kuchnie musieliśmy importować z Jugosławii, polskie urządzenia kuchenne nie mieściły się bowiem w tych pomieszczeniach.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Wydałem polecenie, aby ograniczyć liczbę pomieszczeń na inne cele niż mieszkalne, w tym pomieszczeń dla delegacji zagranicznych. Myślimy jednak o rozbudowie tych budynków - najprawdopodobniej przez nadbudowanie dwóch pięter.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">W sprawie WZP powtórzę to, co powiedziałem na poprzednim posiedzeniu Komisji. Wykonamy każdą dyspozycję. Przejęcie biur WZP do naszego budżetu wymaga jednak zmiany ustawy o obowiązkach i prawach posłów oraz regulaminu sejmowego. Potrzebny jest wniosek w tej sprawie. Kancelaria Sejmu może się tylko upominać, aby wojewodowie we właściwy sposób zaspokajali potrzeby WZP.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Sprawa tych ręczników, o których mówiła posłanka H. Galus, jest mi nieznana. Naturalnie wykupimy je. Mieliśmy taką sprawę z kocami dla Domu Poselskiego. Gdybyście zobaczyli, jak wyglądała dostawa tych koców; był to obraz nędzy i rozpaczy. Koce były podarte, brudne. Może z tymi ręcznikami jest podobna sprawa?</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Kwestia indagowania posłów przez Straż Marszałkowską: zwrócimy na to wagę, ale myślę, że i tak trzeba się będzie z tym liczyć. Jakaś kontrola ruchu musi przecież być, dotyczy to zwłaszcza samochodów.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Poseł K. Orzechowski pytał o odcięcie wejścia do biblioteki. Planujemy odciąć to przejście, ale nie dla posłów. W ub. r. dopłaciliśmy do restauracji sejmowej 45 mln zł. Dlaczego mamy to robić, skoro korzysta z niej tysiące osób zupełnie nie związanych z Sejmem? W dniach posiedzeń często brakuje miejsc przy stolikach właśnie z tego powodu. Jak sprawę uregulujemy, to jeszcze nie wiem. Jeśli chodzi o dodatkowe pomieszczenia dla biblioteki - w tej chwili nie mamy już możliwości ich powiększenia. Obiecywałem to wprawdzie, ale na razie musimy III i IV piętro zablokować.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Budynek Senatu jest już opróżniony i plac budowy zabezpieczony. Remont powinien być zakończony do końca 1990 r.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Była tu jeszcze poruszona sprawa wyprowadzenia z naszego budżetu Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Jestem zdania, że fakt, iż zaczęliśmy finansować instytucję Rzecznika, umożliwił mu w ogóle podjęcie działalności. Gdyby Rzecznik sam miał organizować warunki swej pracy, to pewnie dotychczas jeszcze nie prowadziłby działalności merytorycznej. Tak więc w pierwszym okresie bardzo pomogliśmy tej instytucji - a w 1990 r. niech sobie ona idzie na swój własny budżet.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">W tych 54 tys. spraw, które dotychczas napłynęły, jest tylko niewielka liczba spraw dotyczących rzeczywiście Rzecznika Praw Obywatelskich i to jest rzecz, której nie da się społeczeństwu wytłumaczyć. W odczuciu społecznym jest to jeszcze jedna instytucja skarg i zażaleń.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Poseł B. Widera mówił, że wydatki Biblioteki Sejmowej zostały określone zbyt nisko. Są one jednak określone według potrzeb i środków nie brakuje. Gdyby były zgłoszone większe potrzeby przeznaczyliśmy więcej środków. Biblioteka stosunkowo niewiele wydaje na nowe zakupy, z tego zakresu ukazuje się mało pozycji.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Dziękuję za uwagę nt. wysyłania kopert. Jest to z pewnością nieprawidłowość. Powodem jest często chęć jak najszybszego dostarczenia posłom materiałów. Materiały te zaś wpływają niekiedy z godziny na godzinę. Słuszna była uwaga posła E. Dzięgiela, dotycząca przesyłania czasopisma „Spółdzielczość Produkcyjna”. Koszty są rozliczane z pocztą tak samo jak z PKP i PKS.</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Mam również wątpliwości czy wykonanie 50% stanu surowego budynku mieszkalnego przy ul. Matejki okaże się możliwa. Najtrudniejsze jest „wyjście z ziemi”. Są tam różne instalacje, które będą wymagały przełożenia trudno więc przewidzieć, na jakie trudności techniczne można natrafić.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Czy nastąpi poprawa warunków pracy Biura Prasowego i dziennikarzy? W ramach pomieszczeń wygospodarowanych w starym budynku zamierzamy to uczynić. Chcemy uruchomić punkt informacyjny dla dziennikarzy i posłów, tak jak było to w czasie konferencji parlamentarzystów.</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Wyjaśnię sprawę centrali telefonicznej. Posłom daliśmy do pokojów telefony miejskie, ale centrala źle działa.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Jeśli chodzi o samochody, to w ramach przeglądu naszych stosunków z Kancelarią Rady Państwa wyjaśnię ten problem. Przepraszam za ten kiermasz książek. Sam uważam go za nieudany, był on przygotowywany zbyt pospiesznie. W sprawie posła E. Osmańczyka będę interweniował.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Nie brakuje nam środków na elektroniczną technikę obliczeniową. Mamy urządzenia i sieć kablową, która może zaspokoić wszystkie potrzeby w tym zakresie. W oparciu o tę sieć będzie uruchomiony system informacji dla posłów.</u>
          <u xml:id="u-14.22" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Będziemy dążyć do poprawy obsługi posłów. W Biurze Prezydialnym powstanie zespół obsługi posłów, który będzie świadczył usługi takie jak np. przepisywanie na maszynie. Będziemy też dążyć do tego, aby nowy Dom Poselski zaczął pracować normalnie. Z drugiej strony będziemy kontynuować działania dla uzyskania nowych pomieszczeń. Najważniejsze przedsięwzięcia to obecnie remont instalacji. Jak widać, prace te nie przeszkadzają już obradować komisjom sejmowym. Przyspieszenie rozpoczęcia obecnej sesji spowodowało pewne opóźnienia w przeprowadzaniu tych prac.</u>
          <u xml:id="u-14.23" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawObywatelskichGerardPustówka">Wśród wszystkich tych spraw zdajemy sobie sprawę, że wielkie zadania czekają nas w związku z wyborami i zmianą kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełHelenaPorycka">Chciałabym podziękować Rzecznikowi Praw Obywatelskich za broszurkę dotyczącą tego, jakimi sprawami powinien się Rzecznik zajmować i jaka jest istota tej instytucji. Ma to dla nas, posłów, duże znaczenie, zwłaszcza przy rozmowach na dyżurach poselskich, Poseł Edward Dzięgiel (ZSL): Chciałem wypowiedzieć się jeszcze nt. kiermaszy. Byłbym za tym, aby nadal je organizować. Kiermasze przedświąteczne były dla nas bardzo pomocne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKazimierzModzelewski">Mamy opracować nową ordynację wyborczą. Mam wątpliwości czy prac tych nie planuje się na zbyt późny okres. Należałoby je przyspieszyć, aby nie popełnić tych błędów, które popełniliśmy przy wyborach do rad narodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełRomanPillardy">Oceniając projekt budżetu Kancelarii Sejmu należy podkreślić, że za tymi liczbami stoi ogrom pracy. Co byśmy nie powiedzieli o naszych zastrzeżeniach i różnego rodzaju niedostatkach, trzeba podkreślić, że przez cztery lata wykonano ogromną pracę. Podzielając poglądy posłanki H. Galus zawarte w koreferacie, a wskazujące na te momenty, w których nie mieliśmy pełnej satysfakcji - należy zauważyć, że np. Dom Poselski pracuje teraz na zupełnie innym poziomie. Zrobiliśmy więc duży krok i ustawiliśmy wyżej poprzeczkę. Sprawy te trzeba będzie nadal doskonalić. Jeśli decyzje polityczne wpłyną na rozszerzenie skali parlamentaryzmu, to życzę Kancelarii Sejmu wytrwałości w realizacji tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełRomanPillardy">Porządkując sprawy finansowe powinniśmy doprowadzić do większej klarowności. Całkowicie podzielam w tym zakresie pogląd posłanki H. Galus. Obecnie mamy zupełnie zatarty obraz sytuacji, niech więc organizacje społeczne wrócą w budżecie tam, gdzie powinny być. Powinien to być jeden z wniosków naszej Komisji. Sugestia PRON dotycząca wyborów wskazuje na to, że w przyszłości organizacje społeczne powinny dążyć do samowystarczalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełHelenaGalus">Zadanie koreferenta jest dosyć specyficzne. Ma on wytknąć wszystkie za i przeciw. Nie ma miejsca na przekazywanie wszystkiego co zrobiliśmy. Ja pamiętam jeszcze dyskusje, czy w ogóle budować nowy Dom Poselski. Gdyby chcieć podsumować wszystko to, co udało się zrobić na zakończenie kadencji, musiałoby to być dłuższe wystąpienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Wniosek jest bardzo zasadny i myślę, że będzie do tego okazja.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełElżbietaRutkowska">Zarówno koreferat, jak i dyskusja upoważniają mnie do przedłożenia następującego projektu uchwały i opinii do Prezydium Sejmu: „Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich na posiedzeniu 11 stycznia 1989 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 1989 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu. Po analizie przedłożonych dokumentów Komisja postanowiła wystąpić do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o rekomendowanie Sejmowi projektu ustawy budżetowej w wymienionej części, nie wnosząc zastrzeżeń co do przewidzianych pozycji. Jednocześnie Komisja wyraża niepokój dotyczący dokończenia nowego Domu Poselskiego i sprawnej realizacji programu remontowo-modernizacyjnego obiektów sejmowych. Mając na uwadze systematyczną poprawę warunków pracy i bytu posłów, niezbędna jest również dalsza poprawa usług hotelowych, gastronomicznych, łączności telefonicznej i transportowej, tworzenia możliwości korzystania z życia kulturalnego podczas pobytu posłów w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełElżbietaRutkowska">Podtrzymujemy wniosek wyłączenia z budżetu Kancelarii Sejmu Biura Rzecznika Praw Obywatelskich i organizacji społecznych oraz poprawy warunków pracy Biura Prac Sejmowych, Biura Prasowego i Biblioteki, a także obsługi WZP. W tej kwestii i w celu przygotowania podstaw takiej zmiany, Komisja podejmie kroki dla zmiany ustawy o obowiązkach i prawach posłów na Sejm PRL oraz Regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PosełElżbietaRutkowska">Zdaniem Komisji zachodzi pilna potrzeba zmiany wysokości diet poselskich. Komisja zwraca przy tym uwagę, że projekt budżetu Kancelarii Sejmu nie ujmuje skutków tych ewentualnych podwyżek.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PosełElżbietaRutkowska">Posłowie przyjęli tę uchwałę jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PosełElżbietaRutkowska">Zwrócił się do nas poseł Cezary Wolf z następującym pismem i z prośbą o ocenę prawną.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PosełElżbietaRutkowska">„W marcu ub. r. zwróciłem się do Prezydium Sejmu za pośrednictwem prezydium sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem dotyczącym potrzeby zmian w podejściu Sejmu do problematyki reformy gospodarczej. Wniosek ten dotąd nie został rozpatrzony, nikt też nie usiłował przeciwstawić moim wyrażonym w nim poglądom - innych. W grudniu ub. r. uzyskałem jednak informację, iż będzie on przedmiotem posiedzenia Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów lub Komisji Nadzwyczajnej ds. kontroli wdrażania reformy gospodarczej. Dla ułatwienia takiej debaty dokonałem streszczenia wniosku i jego uaktualnienia. Skrótowi temu nadałem formę 22 tez załączając ankietkę, w której posłowie, członkowie powyższych Komisji, mogliby wypowiedzieć się anonimowo, czy uznają je za słuszne, czy nie. Chodziło również o to, by zechcieli się także zdeklarować dobrowolnie co do chęci uczestniczenia w takiej dyskusji, a także czy chcą otrzymać całość pierwotnego wniosku (80 stron).</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PosełElżbietaRutkowska">Skrót wniosku wraz z ankietką nie zostały dotąd przesłane posłom uczestniczącym w pracach ww. komisji. Przewodniczący Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów uzależnił bowiem rozesłanie tego materiału od pozytywnej decyzji marszałka wyrażonej w odpowiedzi na mój wniosek, przekazany mu za pośrednictwem Klubu Poselskiego SD - co niniejszym czynię”.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PosełElżbietaRutkowska">Musimy z posłem K. Orzechowskim zastanowić się nad zapisami Regulaminu, które mogłyby dotyczyć tej sprawy. Wydaje się bowiem, że poseł C. Wolf ma rację. Każdy poseł ma prawo stawiać temat, zgłaszać wnioski, przedkładać materiały i doręczać je innym posłom. Nie jesteśmy przecież ubezwłasnowolnieni, a wręcz krytycznie oceniamy, że za mało jest poselskiej inicjatywy i aktywności. Jeśli Komisja by to zaakceptowała, podejmujemy się dokonania oceny tej sprawy i udzielenia odpowiedzi posłowi C. Wolfowi.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PosełElżbietaRutkowska">Następnie Komisja rozpatrzyła sprawy dotyczące jej prac w najbliższym okresie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>