text_structure.xml
12.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 grudnia 1988 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację prezesa ZUS o podwyżkach świadczeń emerytalno-rentowych przysługujących od 1 września 1988 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu Komisji udział wzięli: kierownik Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej Jerzy Szreter, prezes ZUS Zofia Tarasińska oraz sekretarz Rady Weteranów Pracy OPZZ Władysław Krużel.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Kolejna podwyżka emerytur i rent, która nastąpiła z dniem 1 września 1938 r., przysługiwała z różnych tytułów, a mianowicie: z tytułu III etapu rewaloryzacji oraz dopełnienia łącznej podwyżki z trzech etapów rewaloryzacji do kwoty 2.600 zł. Tym samym zakończone zostały dodatkowe podwyżki emerytur i rent przyznanych do końca 1983 r. Podwyżki te miały na celu, likwidację powstałych - na skutek braku do 1986 r. mechanizmów bieżącej rewaloryzacji - dysproporcji między świadczeniami nowo przyznawanymi a świadczeniami przyznanymi wcześniej. Z tytułu drugiej raty zwiększeń osłonowych emerytur i rent, w ramach działań osłonowych przed skutkami wzrostu kosztów utrzymania w I półroczu br., przyznane zostały zwiększenia emerytur i rent w kwocie 2.600 zł dla świadczeń przyznanych w, latach 1983–1986 oraz w kwocie 4 tys. zł dla świadczeń przyznanych w 1987 r. Zwiększenia te wypłacone zostały w dwóch ratach: pierwsza rata realizowana od 1 marca br., wynosiła dla świadczeń z lat 1983–1986 - 1.300 zł, a dla przyznanych w 1987 r. - 2.700 zł. Druga rata, realizowana od 1 września br., była dla wszystkich świadczeń objętych zwiększeniami równa i wynosiła 1.300 zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Z tytułu podwyższenia najniższej emerytury pracowniczej do 15.500 zł podniesiono nie tylko najniższe emerytury i renty pracownicze oraz pochodne, ale także cały portfel emerytur i rent rolnych, ponieważ wysokość podstawowej kwoty świadczenia rolnego jest równa najniższej emeryturze pracowniczej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Podwyżce podlegały także wypłacane przy emeryturach 1 rentach dodatki pielęgnacyjne oraz dodatki dla sierot zupełnych, gdyż ich wysokość jest parametrycznie powiązana z wymiarem najniższej emerytury. Podwyżkę emerytury lub renty część świadczeniobiorców otrzymała nie tylko z jednego tytułu, ale z dwóch lub nawet - w przypadku świadczeń z 1883 r. - z trzech tytułów. Nie otrzymali natomiast podwyżki od 1 września świadczeniobiorcy, którym przyznano świadczenie z systemu pracowniczego i pochodnych w 1988 r. w wysokości wyższej od nowo ustalonej kwoty minimalnej i którzy nie pobierają dodatku pielęgnacyjnego bądź dodatku dla sierot zupełnych (ok. 250 tys., tj. 3,7% emerytów i rencistów).</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Realizując tę akcję, podwyższono emerytury i renty z systemu pracowniczego i pochodnych dla 4.277,1 tys. świadczeniobiorców, tj. dla 78,6% ogółu emerytów i rencistów (bez rolników indywidualnych). W wyniku podwyżek ITT etapu rewaloryzacji oraz dopełnienia łącznej kwoty podwyżek z tytułu rewaloryzacji do 2.600 zł świadczeniobiorca otrzymał świadczenie wyższe miesięcznie średnio o 2.062 zł, w tym pobierający emeryturę - o 2.227 zł., rentę inwalidzką - o 1.983 zł, zaś rentę rodzinną - o 1.784 zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Uwzględniając obie przyznawane podwyżki, świadczenia przyznane do końca 1981 r. wzrosły średnio o 2.143 zł miesięcznie, przyznane w 1932 r. - o 1.630 zł miesięcznie, zaś przyznane w 1933 r. - średnio o 2.213 zł miesięcznie. W wyniku tych podwyżek nastąpił wzrost wypłat emerytur i rent o 8 mld zł w skali miesiąca, z czego 7,5 mld zł przypada na realizację III etapu rewaloryzacji, natomiast 0,5 mld zł na uzupełnienie podwyżek do 2.600 zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Przysługujące od 1 września br. zwiększenie w kwocie 1.300 zł otrzymało 1.515,1 tys. świadczeniobiorców, tj. 27,8% ogółu emerytów i rencistów pobierających świadczenia pracownicze i pochodne.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">W związku z podniesieniem najniższej emerytury i renty do 15.500 zł (w przypadku renty inwalidzkiej III grupy dla tzw. młodszych” - do 12.800 zł) podwyżkę emerytury lub renty otrzymało 65.200 tys. osób. Należy jednak podkreślić, że świadczenie minimalne pobiera obecnie ok. 25 tys. osób. Pozostałe 40 tys. osób otrzymało podwyżkę, mimo że ich renty były wyższe od nowo ustalonej wysokości najniższej. Dotyczy to osób pobierających renty kombatanckie wyjątkowe, które to świadczenia, zgodnie z przepisami, każdorazowo przy podwyżce najniższej emerytury i renty podlegają podwyższeniu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Podwyżka dodatków pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych, których wysokość jest parametrycznie powiązana z najniższą emeryturą i rentą, objęła szerszy krąg świadczeniobiorców, tj. 1.170 tys. osób (21,5% emerytów i rencistów). Wzrost wypłat z tytułu podwyższenia tych dodatków wynosi 1,9 mld zł miesięcznie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Podwyżka od 1 września br. podstawowej kwoty emerytury i renty rolnej dotyczy wszystkich wypłacanych świadczeń. Zatem wypłatę podwyższonych świadczeń rolnych otrzymało 1.300 tys. osób. Podwyżka dla emerytury wypłacanej w pełnej wysokości wynosi 3.400 zł, a miesięczny wzrost wydatków z tego tytułu sięga kwoty 4,3 mld zł. Podwyżkę dodatków pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych, wypłacanych do emerytur i rent rolnych, otrzymało 0,5 mln świadczeniobiorców, tj. 38% ogółu osób pobierających świadczenie rolne. Wzrost wypłat z tego tytułu wynosi w skali miesiąca ok. 0,7 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Przeciętna wysokość emerytury i renty przyznanej w III kwartale br. wynosi 27.887 zł. Można zatem stwierdzić, że rewaloryzacja, bieżąca rewaloryzacja oraz dodatkowe podwyżki zdecydowanie poprawiły wartość nominalną świadczeń przyznanych do końca 1983 r. Biorąc pod uwagę wszystkie wypłacane emerytury i renty, należy powiedzieć, że przeciętna ich wysokość, wynosząca w sierpniu br. 26.174 zł, wzrosła z tytułu podwyżek o 2.388 zł.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego rolnika indywidualnego (łącznie ze świadczeniami z tytułu własnej pracy bądź kombatanckimi w przypadku zbiegu uprawnień) w sierpniu br. wynosiła 17.795 zł. Z tytułu zrealizowanych od 1 września br. podwyżek wypłata ta wzrosła o 3.846 zł, tj. o 21,6%.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Z uwagi na bardzo skomplikowane obliczenia i możliwość pomyłek uruchomiliśmy specjalną kontrolę w oddziałach dokonujących przeliczeń. Z pełną satysfakcją stwierdzam, że w 45. oddziałach nie stwierdzono żadnych błędów, a w 10. oddziałach stwierdzono niewielką liczby błędów (4 błędy na 1.000 załatwionych spraw). Niepokoi fakt, że mamy 25 tys. świadczeń minimalnych przyznanych z 1988 r. W przyszłym roku przeprowadzimy badanie przyczyn przyznania renty minimalnej (15.500 zł). Trzeba to przemyśleć przy tworzeniu nowego systemu. Przekażemy wtedy również informację, jakie efekty przyniosły omawiane decyzje o podwyżkach w relacjach do średniej płacy w gospodarce uspołecznionej i innych kategorii dochodów.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełHelenaPorycka">Stwierdzam, że pomimo trudnych warunków pracy, oddział ZUS w Siedlcach, który znam, wywiązuje się dobrze ze swoich obowiązków i należy mu się za to uznanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełTeresaWalczewska">Możemy nie zgadzać się z różnymi projektami ustaw, ale trzeba przyznać, że ZUS pracuje obecnie w warunkach „cyrkowych akrobacji”. Przecież te przeliczenia dokonywane są co kilka miesięcy! Trzeba więc pochwalić jego sprawne działanie. Jednocześnie zgłaszam powtarzający się na spotkaniach poselskich postulat ze środowisk nauczycielskich, aby umożliwić nauczycielom przejście na emeryturę po 30. latach pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarianKról">Chcę tu przytoczyć wyniki badań CBOS dotyczących oceny pracy ZUS. Oceny w 1988 r. są lepsze niż w 1987 r. Jednakże nadal ocenia negatywnie działalność ZUS 21,8% badanych, zdecydowanie zaś negatywnie - 7,7% (w ub.r. odpowiednio: 24% i 8,5%). Z badań tych wynika także, że krytyczne oceny ferują przede wszystkim ludzie młodzi: 20–30-letni. Chciałbym przekazać też, że na spotkania poselskie przychodzą obywatele z nowymi kwotami świadczeń, ustalonymi zgodnie z uchwałą Rady Ministrów. Wynika z nich, że po 28. latach pracy inwalida III grupy, mający 20 tys. zł emerytury, otrzymuje 2.900 zł podwyżki, natomiast ktoś, kto zarabiał 40 tys. zł, otrzymuje dużo więcej. Sądzę, że resort, przygotowując nowy dokument dotyczący podwyżek, będzie starał się również chronić ubogich nie tylko z własnej winy. Trzeba brać pod uwagę, że następuje pauperyzacja polskiego społeczeństwa. Jeśli w ub.r. w Polsce 15% społeczeństwa miało dochody poniżej minimum socjalnego, a w bieżącym roku już ok. 24% - to sytuacja ta świadczy o rosnącym zagrożeniu dla nowej, reformatorskiej polityki rządu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMarianKról">W roku przyszłym wraz z Instytutem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych będziemy się tym zajmować, jest to nasz - jako Komisji - obowiązek.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełMarianKról">Przychylam się do pozytywnej opinii o pracy ZUS. Sądzę, że instytucji tej, jej centralnej i terenowej kadrze, należy się podziękowanie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełMarianKról">Kierownik Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej Jerzy Szreter: W przyszłości będziemy chcieli skrócić karencję oczekiwania na pierwszą waloryzację. Liczymy, że następne waloryzacje zdołamy zrobić w sposób rozwiązujący problem zwłoki w czasie. Co do drugiego problemu, to sprawa jest złożona, ponieważ nie sposób oderwać go od spłaszczania świadczeń, a więc tu tkwi sprzeczność.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełMarianKról">Tu nie chodzi o spłaszczanie świadczeń, ale o zagwarantowanie minimum określonym grupom społecznym. To jest inny problem niż spłaszczanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrezesZUSZofiaTarasińska">ZUS deklaruje wykonywanie swych zadań i obowiązków w sposób zdyscyplinowany i społeczny. W ub.r. realizowanych było 13 akcji, w br. 6 razy zmieniano naliczanie świadczeń. To świadczy o warunkach i trybie naszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielOPZZWładysławKrużel">OPZZ również pozytywnie ocenia działalność ZUS.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielOPZZWładysławKrużel">W kolejnym punkcie obrad Komisja omówiła sprawy różne, a w tym informację ministra finansów o zwiększeniu kredytów dla Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej z rezerwy budżetu centralnego, przygotowanie imiennego wykazu posłów - autorów dezyderatów dla sprawdzenia skutków działalności poselskiej. Powołano także podkomisję do oceny projektu budżetu na 1989 r. pod przewodnictwem posła Z. Gburka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>