text_structure.xml 65.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 grudnia 1986 r. Komisja Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości oraz Komisja Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posła Jerzego Jaskierni (PZPR), dokonały:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- pierwszego czytania przedstawionego przez Radę Państwa projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego - rozpatrzenia realizacji ustawy z dn. 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: członek Rady Państwa Kazimierz Secomski, sekretarz stanu w Urzędzie Rady Ministrów Zygmunt Rybicki, wiceminister finansów Józef Gabjan, wiceprzewodniczący Rady Krajowej PRON Alfred Beszterda, dyrektor zespołu NIK Mieczysław Burkacki, przedstawiciele Komisji Planowania przy Redzie Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Oprócz pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych, nasz porządek dzienny poszerza się o drugi punkt, zmian w kpa. Zasadniczym punktem naszych obrad jest rozpatrzenie realizacji ustawy z 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Punkt ten interesuje w najwyższym stopniu Komisję Administracji, ale także i Komisję Prac Ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Działała podkomisja pod przewodnictwem posła Stanisława Habczyka, która rozpatrzyła proponowane zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławHabczyk">Podkomisja zebrała się 29 listopada z udziałem przedstawicieli Rady Państwa i rządu. Owocem naszej dyskusji jest przedstawione dziś sprawozdanie. Zmiana w art. 42 nie budziła w zasadzie sprzeciwu. Przesądza o tym praktyka. Zrezygnowanie z tych uprawnień nie uszczupla istotnych kompetencji rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławHabczyk">Art. 64 budził trochę uwag. Uznano jednak, że propozycja jest zasadna. Przyjęty został argument, że tego rodzaju zmiana dotycząca decyzji w sprawie lokalizacji przedsiębiorstw, odciąża sesję rad narodowych od uciążliwych czynności formalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławHabczyk">Art. 137 dotyczący powierzenia niektórych spraw kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej. Po zorientowaniu się, o jakie sprawy chodzi uznaliśmy, że zmiany są zasadne.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławHabczyk">Sprawy Poznania i Wrocławia są kontrowersyjne i podkomisja nie przesądziła ich, pozostawiając decyzję Komisjom. Co do innych zmian nie wnosimy uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławHabczyk">W związku z artykułem 137 rząd zgłosił wniosek, aby uzupełnić punkt 6 o rozwiązanie związane z tworzeniem tzw. rejonów powierniczych. Rozwinęła się na ten temat dyskusja. W związku z tym, że projekt ten nie był integralną częścią projektu Rady Państwa, podkomisja nie ustosunkowała się do niego. Rząd złożył dziś tę propozycję. Można by to uznać za próbę uszczuplenia kompetencji rad narodowych. Sprawa pozostaje do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że sprawozdanie podkomisji nie dotyczy tekstu jednolitego, lecz tekstu przedstawionego przez Radę Państwa. Czy posłowie mają jakieś uwagi generalne i pytania odnośnie intencji i filozofii proponowanych zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Pragnę wyrazić Radzie Państwa uznanie za poziom przedłożonej nam informacji. Proszę o wyjaśnienie jednocześnie następującej kwestii. Zwraca się tam uwagę na niewłaściwe praktyki, uszczuplające kompetencje rad narodowych na rzecz ich prezydiów. Tymczasem w projekcie niektóre rozwiązania zmierzają właśnie do umocnienia pozycji prezydiów. Jak to pogodzić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Przedstawiony projekt zmian w ustawie obejmuje jedynie kilka szczegółowych, ale pilnych zagadnień. Równocześnie zdecydowaliśmy, że zostanie powołana specjalna komisja, czy też zespół, która w przyszłym roku przygotowuje odpowiednie propozycje innych zmian, jako nowele tej ustawy, która mogłaby nastąpić za półtora roku, tzn. w okresie zakończenia obecnej kadencji rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Dlaczego tak dwuetapowo podchodzimy do propozycji zmian w ustawie płynących dwutorowo: od rad narodowych do Rady Państwa, zaś poprzez -organy administracji do organów rządowych. Traktujemy tę ustawę jako ustrojową. Dbamy więc o to, aby wprowadzać do niej jak najmniej zmian, co ma znaczenie dla utrwalania się systemu. Stąd w obecnym projekcie znalazły się te zmiany, które są akcentowane jako szczególnie pilne. W stosunku do innych Chcemy wykazać rozważne stanowisko i cały przyszły rok poświęcamy na ich opracowanie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Podniesiony problem wzmacniania pozycji prezydium dotyczy tylko jednej naszej propozycji związanej z lokalizacją przedsiębiorstw, a Wiąże się to również ze zmianami w ustawach dotyczących reformy gospodarczej. Związane jest to także z potrzebami terenu. Za każdym razem trzeba bowiem zwoływać plenum WRN dla rozpatrzenia tych spraw. Zamieściliśmy więc zmienione sformułowanie, że WRN może wyrazić zgodę na rozstrzyganie tych spraw przez prezydium.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Zdajemy sobie sprawę, że w niektórych obowiązujących obecnie przepisach występują jeszcze niezgodności z ustawą o systemie rad narodowych. Będzie to przedmiotem prac zespołu, o którym już wspomniałem. Wychodzimy generalnie z założenia, że pozycje rad narodowych trzeba utrwalać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy propozycja zgłoszona przez Radę Ministrów w związku z decyzją rządu powziętą 13 listopada, a dotycząca art. 135, jest znana Radzie Państwa i czy znajduje się w autopoprawkach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Jesteśmy zdania, że intencja tego rodzaju przepisu jest słuszna. Jeśli nie uwzględniliśmy tej propozycji, to z dwóch powodów. Po pierwsze, zewnętrznie ma ona charakter pewnego osłabienia pozycji rad narodowych. Nie jest to całkowicie prawdą i można by to udowodnić. Zasadniczy powód jest taki, że propozycja nie była przedmiotem konsultacji z redami narodowymi tak jak wszystkie zmiany, które proponujemy. Uznaliśmy, że będzie to jedno z pierwszych zadań powołanego zespołu. Tak zdecydowaliśmy ponieważ w sprawie tej pewne wątpliwości zgłaszały WRN. Chodzi o usprawnienie pracy organów administracji państwowej. Nie przeciwstawiając się więc temu merytorycznie, przełożyliśmy sprawę na później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">W pełni satysfakcjonuje mnie wyjaśnienie prof. K. Secomskiego. Wiem, że w trakcie prac brano pod uwagę jeszcze jedną zmianę. Mianowicie, żeby prezydium było upoważnione do zmian w budżecie nie tylko między rozdziałami, ale i między działami. Z rozwiązania tego zrezygnowano. Czy propozycja ta nie wynikała z tendencji do umacniania pozycji prezydiów? Nie stawiam takiego zarzutu, lecz przytaczam to jako usprawiedliwienie moich poprzednich wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Skoro nie ma dalszych uwag poselskich, to możemy przejść do rozpatrywania tekstu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Bez uwag posłowie, przyjęli tytuł ustawy oraz art. 1 pkt. 1, a także art. 1 pkt 2 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Art. 1 pkt 3 dotyczy zmian w art. 137 i uwzględnia modyfikację podkomisji. Zwracam uwagę, że tego artykułu dotyczy propozycja Rady Ministrów. Może minister Z. Rybicki zechce się na ten temat wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sekretarz stanu w Urzędzie Rady Ministrów, Zygmunt Rybicki: Chciałbym zakomunikować - i przepraszam, że nie uczyniłem tego wcześniej - że rząd podziela stanowisko zawarte w projekcie Rady Państwa i uważa za zasadne podjęcie szczegółowej analizy problemów, które wyłoniły się w trakcie konsultacji zmian. W jednej sprawie mamy własną sugestię. Dotyczy to usytuowania pewnych kompetencji na szczeblu podstawowym i ewentualnego delegowania ich na szczebel wyższy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie mamy wątpliwości, że kompetencje te powinny należeć do rad narodowych i nie proponujemy w tej mierze odstępstw. Rząd jest adresatem wystąpień nie tylko publicystycznych, ale także interpelacji i zapytań poselskich, dotyczących uporządkowania sprawy tzw. rejonów powierniczych. Przypomnę, że niedawno na forum Sejmu minister M. Janiszewski odpowiadał na interpelację w tej sprawie, zgłoszoną przez posła Z. Opolskiego.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">W trakcie kontaktów z przewodniczącymi rad narodowych problem ten uznaliśmy za istotny do rozstrzygnięcia, stąd nasza prośba o uzupełnienie. Zmiana dotyczyłaby punktu 5 art. 137 i przedstawiałaby się następująco: „Wojewódzka rada narodowa, na wniosek terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, po zasięgnięciu opinii rady narodowej stopnia podstawowego, może wyrazić zgodę na powierzenie przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego prowadzenia z jego upoważnienia określonych spraw, w tym również wydawania decyzji administracyjnych Należących do jego właściwości innemu terenowemu organowi administracji państwowej stopnia podstawowego działającemu na terenie tego samego województwa”.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym przypomnieć, że tworzenie rejonów powierniczych jest już faktem. Biorąc pod uwagę zakres działania urzędów gminnych, niektóre sprawy zdrowia, nadzoru pedagogicznego są realizowane w układzie powierniczym. Niektóre gminne rady narodowe nie wyrażają na to zgody. Powoduje to perturbacje w obsłudze obywateli.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Między wystąpieniem przewodniczącego K. Secomskiego a wystąpieniem ministra Z. Rybickiego jest pewna subtelna różnica dot. zakresu konsultacji tej sprawy. Czy konsultacja była przeprowadzona przez organy rządowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MinisterZygmuntRybicki">Ja nie kwestionuję twierdzeń prof. K. Secomskiego. Natomiast z moich kontaktów z niektórymi przewodniczącymi WRN wynika, że przepis ten nie budzi wątpliwości. To oczywiście nie może zastąpić konsultacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy możemy uznać, że został spełniony wymóg konsultacji? Przypomnę, że podkomisja nie poparła tego rozwiązania. Wymaga to więc wyjaśnienia. Czy z tego, co mówił minister Z. Rybicki możemy wyciągnąć wniosek, że wymóg konsultacji został spełniony? Musimy też odpowiedzieć, czy merytorycznie zapis ten jest uzasadniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławHabczyk">Podkomisja nie była merytorycznie przygotowana do rozpatrzenia tej poprawki. Przekazaliśmy ją do Rady Państwa i otrzymaliśmy informację, że była ona już przedmiotem obrad. Wobec tego podkomisja nie przedstawia żadnych wniosków w tej sprawie i obie Komisje mogą ją same rozważyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełElżbietaGacek">W uzupełnieniu chcę dodać, że zgłoszona przez ministra Z. Rybickiego poprawka wykracza poza treść przedłożonego projektu i w ten sposób na to pytanie, jako członek Rady Państwa, odpowiedziałam na posiedzeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka ta nie wyszła więc od Rady Państwa i nie mamy dla niej poparcia podkomisji. Jak zrozumiałem profesora K. Secomskiego, Rada Państwa nie była przeciwna dyskutowaniu tej kwestii na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Komisja ma uprawnienie dyskutowania wszelkich kwestii. Wczoraj upewniłem się jeszcze w Radzie Państwa na temat naszego stanowiska w tej sprawie. Uważam, że wymaga ono jeszcze przeprowadzenia konsultacji z organami stopnia podstawowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy wobec tego ktoś z posłów chce wystąpić z wnioskiem o uwzględnienie tej poprawki? Nie widzę. Stwierdzam, że wniosek nie został zgłoszony. Przyjmujemy, że zagadnienie to wymaga przeprowadzenia konsultacji. Nie oznacza to, że odrzucamy wniosek jako merytorycznie niesłuszny. Jednak uprawnione podmioty nie skorzystały z inicjatywy im przysługującej. Prosimy o przekazanie argumentacji, że sprawa ta wymaga jeszcze konsultacji. Zamykam dyskusję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do pkt 3 projektu ustawy? Nie widzę, a więc uważam proponowaną w nim zmianę art. 137 ustawy za uzgodnioną.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do pkt 4, dotyczącego zmiany artykułu 138?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJerzyWójciak">Czy w pracach podkomisji uwzględniono poprawki proponowane przez wojewódzkie zespoły poselskie w Poznaniu i Wrocławiu? Poprawki te sprowadzają się do propozycji umieszczenia w art. 138 ustęp 2A pkt 3 następującej treści: „Wojewódzka Rada Narodowa dokonując w myśl art. 28 rozgraniczenia zadań między Miejską Radą Narodową a radą narodową stopnia podstawowego w następstwie podziału miasta na dzielnice może zastrzec, że w ustalonych sprawach organem wyższego stopnia w stosunku do terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej w dzielnicach będą właściwe rzeczowo terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławHabczyk">Nie, nie dysponowaliśmy tym materiałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy poseł J. Wójciak wnosi wobec tego poprawkę do tekstu projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyWójciak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram wobec tego dyskusję na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Również w tej chwili dopiero otrzymałem ten projekt. Wydaje mi się, że zagadnienie to wykracza poza rzeczowe uzgodnienia przeprowadzone wcześniej; Wkraczamy tutaj w kompetencje organów administracji i należy sprawę rozpatrzeć z przedstawicielami rządu. Myślę, że jeżeli konsultacje będą miały pomyślny przebieg, można to uwzględnić w następnej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Sekretarz stanu w RM. Zygmunt Rybicki: Proszę, by nie rozpatrywać tego wniosku. Też zetknąłem się z nim po raz pierwszy. Burzy on system procedury administracyjnej. Te same sprawy w zależności od terenu rozpatrywane byłyby w różnym trybie i na różnym szczeblu. Stawia to także pod znakiem zapytania sprawowanie nadzoru. W naszych konsultacjach z wojewodami poznańskim i wrocławskim ta sprawa w ogóle nie była poruszana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełKazimierzOrzechowski">Proponuję odłożyć rozpatrywanie tego wniosku, tak samo jak przed chwilą odrzuciliśmy wniosek rządowy. Nie jesteśmy przygotowani do jego rozpatrywania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyWójciak">Zgadzam się z posłem K. Orzechowskim i wycofuję swój wniosek.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełJerzyWójciak">Następnie Komisje przyjęły punkty 5 i 6 oraz 7 projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełJerzyWójciak">Podsekretarz Stanu w RM, Zygmunt Rybicki: Czy Rada Państwa i Komisje mogłyby uwzględnić mój wniosek o zmianę artykułu 2 projektu? Według niego ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Ponieważ pociągnie ona za sobą pewne zmiany organizacyjne i procesowe, proponuję, by weszła w życie z dniem 1 stycznia 1987 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Przyłączam się do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś chce się wypowiedzieć. na temat tej autopoprawki? Nikt. A więc uważam ją za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Komisje przyjęły projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego jednogłośnie. Posłem sprawozdawcą wybrano posła Stanisława Habczyka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego: Rozpatrzenia zmian w kodeksie postępowania administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wprowadzenie do dyskusji ze strony wnioskodawców wygłosił sekretarz stanu w URM Zygmunt Rybicki: Projekt zmian w kodeksie postępowania administracyjnego jest konsekwencją przyjęcia projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Proponowane zmiany wynikają z innego usytuowania dzielnicy względem miasta. Te dwie ustawy należy rozpatrywać łącznie. Prosiłbym o uwzględnienie wniosku, by i ta ustawa wchodziła w życie z dniem 1 stycznia 1987 r. W razie potrzeby jestem gotów udzielić szerszych informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławHabczyk">Podkomisja nie miała żadnych uwag do przedłożonego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełStanisławHabczyk">Komisje przyjęły jednogłośnie projekt ustawy o zmianie ustawy kodeks postępowania administracyjnego. Na posła sprawozdawcę wybrano posła Stanisława Habczyka (PZPR).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do 3 punktu porządku dziennego - rozpatrzenia informacji na temat realizacji ustawy z 20 lipce 1983 r. o systemie rad narodowych i Samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Rada Państwa już po raz drugi przedstawia informację na temat funkcjonowania ustawy o radach narodowych. Szczegółowe badania na ten temat pozwoliły uzyskać dokładne dane. Najobszerniejsza ocena została przeprowadzona przez rząd. Jest to ocena z punktu widzenia administracji państwowej centralnej i terenowej. Na tle uwag i wniosków przedstawionych przez rząd ograniczę się do przedstawienia zagadnień, którymi mamy zamiar zająć się w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Dwa ostatnie lata wskazały, że sprzyjający klimat społeczny i polityczny przyczynił się do upowszechnienia kierunków szczegółowych ustaleń ustawy. To generalne stwierdzenie zostało w naszej informacji skonfrontowane z krytycznymi uwagami zgłaszanymi przez teren, które świadczą o konieczności przygotowania nowelizacji ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego przy końcu obecnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Chcę wyeksponować następujące zagadnienia, które muszą być przedmiotem naszej szczególnej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Po pierwsze, potrzebne jest udoskonalenie i zmiany w systemie planowania terytorialnego. Problem ten został już dostrzeżony i uwzględniony przez KP przy Radzie Ministrów. W najbliższy poniedziałek odbędzie się spotkanie przewodniczących wojewódzkich rad narodowych z przewodniczącym Rady Państwa, na którym wiceminister M. Gorywoda przedstawi proponowane zmiany.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Po drugie, najwięcej uwag krytycznych na temat funkcjonowania ustawy dotyczyło planowania, budżetu i zwiększenia samodzielności rad narodowych. Na naradzie, o której wspomniałem minister B. Samojlik przedstawi planowane zmiany w polityce finansowej w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Po trzecie, minister finansów przygotował już i rozesłał do ostatecznego uzgodnienia, listę planowanych dotacji celowych przyznawanych każdej radzie narodowej na najbliższe 4 lata - do 1990 r. Zgodnie z postanowieniami ustawy, po raz pierwszy idziemy tą drogą. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia stabilizacji budżetów terenowych i samodzielności rad.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Nie oznacza to jednak, że rozwiążemy tym samym czwarty problem - decentralizację kompetencji rad wojewódzkich do rad stopnia podstawowego. W tej dziedzinie było najwięcej zastrzeżeń. Pragniemy iść tą drogą i zwróciliśmy się do pracowników nauki o przekazanie uwag na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Po piąte, dotychczasowy rozwój przemysłu terenowego nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Uzyskiwane wyniki są więcej niż skromne, mimo uchwalenia przez Radę Państwa i Radę Ministrów specjalnej uchwały na ten temat. Przywiązujemy do tego szczególną uwagę i w tym miesiącu praktycznie wszystkie wojewódzkie rady narodowe uchwalą własne programy rozwoju drobnej wytwórczości i usług na najbliższe 4 lata. Przewidujemy liczne przywileje i ulgi dla tej działalności. Stanowisko ministra finansów idzie dalej niż programy Rady Państwa Realizacja tych 4-letnich programów powinna korzystnie odbić się na rynku oraz zwiększyć samodzielność działania rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Problem szósty zostanie tylko zasygnalizowany. Jakkolwiek niektóre komisje ds. samorządu wojewódzkich rad narodowych osiągnęły niewątpliwie konkretne wyniki, wciąganie różnego rodzaju samorządów do zaspokajanie potrzeb terenu jest w sumie niewystarczające. W uchwale Rady Państwa z 10 lipca br. zwraca się szczególną uwagę na to zagadnienie. W roku przyszłym zostaną powołane w województwach rady społeczno-gospodarcze, które będą się zajmować zagadnieniami aktywizacji samorządu, problemami socjalnymi i bytowymi ludności oraz sprawować nadzór nad prawem miejscowym. Po uruchomieniu Rady Konsultacyjnej przy Przewodniczącym Rady Państwa, w największych aglomeracjach powstaną Obywatelskie Konwenty Konsultacyjne, których zadaniem będzie pogłębianie porozumienia narodowego i współdziałania jak najszerszych kół społeczeństwa. W tej chwili RK PRON prowadzi konsultację społeczną na temat instytucji rzecznika praw obywatelskich. W zależności od wyników tej konsultacji powstanie projekt, który powinien zostać wniesiony do Sejmu w pierwszym kwartale przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Przy RK PRON powstała grupa inicjatywna mająca koordynować i wzmocnić społeczny ruch ekologiczny. Wymaga ona szczególnej opieki. Jako jej uzupełnienie na szczeblu Rady Państwa powstanie Komisja ds. Ochrony Środowiska, która będzie oddziaływać na komisje ochrony środowiska rad wojewódzkich stopnia podstawowego. Planuje się wydzielenie dodatkowych środków na wspieranie inicjatyw terenowych w tej dziedzinie. Będą one wspomagać państwowy program ochrony środowiska. Komisja Planu i Budżetu, pożywnie przyjmując projekt budżetu Kancelarii Rady Państwa, zaakceptowała dotacje na czyny społeczne w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">W roku przyszłym Rada Państwa zajmie się opieką nad funkcjonowaniem samorządu mieszkańców miast i wsi. Mimo sukcesów niektórych z nich, w dalszym ciągu wymagają one odpowiedniej aktywizacji i pomocy, zwłaszcza jeżeli chodzi o samorząd wiejski. Większy nacisk powinno kłaść się na uruchomienie środków funduszów gminnych i miejskich. Kończąc, chciałbym podkreślić, że nowo powołane Centrum Studiów Samorządowych zajmie się kształceniem działaczy samorządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Posłowie otrzymali wstępny projekt uchwały Sejmu, proponuję zatem, aby w dyskusji odnosić się do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełStanisławHabczyk">Chciałbym odnieść się do tego, co zostało przedstawione w informacji Rady Państwa i zaprezentować propozycje pewnych rozwiązań. Rady narodowe zostały powołane do kierowania całokształtem życia społeczno-gospodarczego na swoim terenie, ale w realizacji ich zadań występują pewne słabości. Jedną z tych słabości jest niejasny podział zadań pomiędzy wojewodą a wojewódzką radą narodową. Poza tym mamy do czynienia z niezgodnością z dawniejszymi ustawami. Myślę, że dla rozstrzygnięcia niezgodności należałoby powołać zespół ds. przeglądu prawa. Konieczne jest jak najszybsze zapewnienie spójności prawa.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełStanisławHabczyk">Za niespełniony, uważam także postulat dotyczący decentralizacji. Rada Społeczno-Gospodarcza stwierdza, że ustawa jest w tym zakresie niekonsekwentna. Należy, moim zdaniem, wyznaczyć ściśle granicę opłacalności decentralizacji.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełStanisławHabczyk">Przechodzę obecnie do omówienia kilku szczegółowych problemów. Po pierwsze, uważam, że zbyt ogólny jest artykuł 34. Wyjaśnienia wymaga zwłaszcza znaczenie stwierdzenia „Rada może”. Takie stwierdzenie nie oznacza, że organ ten jest zobowiązany. Jest faktem, że rady narodowe stopnia podstawowego bronią się przed niektórymi uprawnieniami. Punktem wyjścia powinno być zatem zróżnicowanie rad pod tym względem. O stopniu realizacji zadań powinny decydować inicjatywy samych rad. Są jednak obszary słabej aktywności rad. Rada Krajową PRON stwierdza np., że niska jest samoocena radnych. Być może wskazana byłaby wobec tego zmiana ordynacji wyborczej.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PosełStanisławHabczyk">Drugim problemem jest samodzielność finansowa rad narodowych. Tendencja w tym zakresie jest właściwa, gdyż rośnie pokrycie wydatków rad z własnych dochodów. Rośnie również suma nadwyżek budżetowych. Analizy wymaga jednak prawo budżetowe, gdyż nie zawsze opłaca się zapobiegliwość. Interesuje mnie np. dlaczego rady narodowe nie wykorzystują inicjatywy dla odbudowania przemysłu terenowego?</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PosełStanisławHabczyk">Jestem równocześnie przekonany, że należy zapewnić wpływ rad na urzędy i izby skarbowe. Stopień samodzielności finansowej rady jest zróżnicowany, a zróżnicowanie dochodów własnych poszczególnych rad jest zbyt duże. Trzeba sprawę tę poddać analizie. Nie w pełni zgadzam się ze stwierdzeniem Rady Krajowej PRON uznającym, że rady narodowe dalekie są od samodzielności finansowej. Moim zdaniem, sprawa wygląda inaczej, jeśli oceniać będziemy sam proces.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PosełStanisławHabczyk">Trzecia sprawa dotyczy planowania społeczno-gospodarczego. Za pozytywne uznać należy planowanie wieloletnie oraz nadanie planom rocznym charakteru operacyjnego. Pozytywna jest także wariantowość planu, ale w moim przekonaniu - nie zawsze jest ona potrzebna na szczeblu gmin. Zdarza się, że drugi wariant planu gminnego jest jedynie pozorowany. Planowanie opiera się w coraz większym stopniu na dochodach własnych rad narodowych. Istnieje jednak wiele jego słabości. Występują znaczne opóźnienia przygotowania planów zagospodarowania przestrzennego, a inflacja niekorzystnie oddziaływuje na budżet. Utrudnieniem dla planowania jest brak w niektórych rejonach przemysłu terenowego. Słabą stroną jest także metodologia planowania i brak powiązania planu terenowego z planami przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PosełStanisławHabczyk">Problem czwarty dotyczy działalności społeczno-organizatorskiej rad narodowych. Jest to dziedzina, w której rady narodowe działają w trybie niewładczym. Działanie w trybie władczym byłoby niewątpliwie zaprzeczeniem istoty samorządności. Daje się zauważyć słaba obecność rad narodowych w niektórych środowiskach społecznych. Dotyczy to również nie zawsze wystarczających kontaktów z wyborcami.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#PosełStanisławHabczyk">Piąty problem stanowi relacja między radami narodowymi a administracją. W tej dziedzinie, z formalno-prawnego punktu widzenia, wdrożenie ustawy było najpełniejsze. Rady narodowe wykazały rozwagą w korzystaniu ze swoich uprawnień w stosunku do administracji. Pomimo faktu, że ustawa jest najpełniej realizowana w zakresie nadrzędności rad narodowych nad administracją, utrzymuje się jednak przewaga administracji nad radami. Zmiana tego stanu rzeczy wymaga czasu. Zwłaszcza opinia publiczna wyraźnie wskazuje na nadrzędność administracji. Omawiając ten problem chciałbym także poprzeć wniosek Rady Państwa dotyczący potrzeby nowelizacji Karta nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#PosełStanisławHabczyk">Ostatnim problemem jest integracja systemu samorządu terytorialnego. Sytuacja w tym zakresie ulega poprawie.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#PosełStanisławHabczyk">Kończąc swoje wystąpienie chciałbym podkreślić, że inicjatywę dokonania oceny funkcjonowania rad narodowych uznać należy za cenną. Ocenę tę, w moim przekonaniu, należałoby jeszcze wzbogacić o analizę realizacji programu wyborczego. Pozwoliłoby to na wyrobienie sobie poglądu na efektywność działania rad narodowych. Przypominam o tej sprawie ze względu na fakt, że w przyszłym roku odbędą się wybory do rad narodowych i społeczeństwo zapyta z pewnością o realizację programów wyborczych.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#PosełStanisławHabczyk">Ostatnia uwaga dotyczy faktu, że od wejścia w życie ustawy upłynęły jedynie 2 lata i jest to okres zbyt krótki, aby dokonać właściwej oceny funkcjonowania rad. Możemy jednak - jak sądzę - ocenić niektóre zachodzące procesy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełEugeniuszOchendowski">Informacja Rady Państwa wskazuje, że proces wdrożenia ustawy przebiega pomyślnie, Niewątpliwie jest to również efektem klimatu politycznego i społecznego, w którym działają rady narodowe w obecnej kadencji. Ustawa z 1958 r. również miała w założeniu umacniać samodzielność rad narodowych, ale samodzielność ta była w praktyce, z wyjątkiem kilku pierwszych lat, wydatnie zmniejszona, zwłaszcza w latach 70. Obecnie jesteśmy świadkami ugruntowywania się pozycji rad narodowych, jako władzy lokalnej.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełEugeniuszOchendowski">Z informacji Rady Państwa wynika, jakie niedoskonałości legislacyjne ujawnione zostały w praktyce. Ustawa np. nie określa precyzyjnie rozgraniczenia kompetencji pomiędzy miejską a dzielnicową radą narodową. Należy uznać to za lukę w prawie. Sposoby usunięcia tej luki były dzisiaj omawiane. Za lukę w systemie prawnym uznać należy także brak rozdziału kompetencji pomiędzy wojewodą i wojewódzką radą narodową.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PosełEugeniuszOchendowski">Podzielam niepokój posłów dotyczący propozycji ograniczenia pionów oświaty, o czym mówi się na s. 7.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PosełEugeniuszOchendowski">Za trafne uznaję końcowe wnioski zawarte na stronicach 56–58. Potwierdziła to również konferencja naukowa, która odbywała się w dniu wczorajszym i dzisiejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">W dokumentach mówi się szeroko o zjawiskach pozytywnych. W swoim wystąpieniu chciałbym natomiast podkreślić dwie bariery w funkcjonowaniu rad narodowych, które można dostrzec w 1986 r.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełSylwesterZawadzki">Pierwszą jest bariera ekonomiczna związana z całokształtem sytuacji gospodarczej kraju. Odczuwamy to zresztą bardzo wyraźnie w pracach Sejmu nad problematyką budżetową. Odczuwają to również rady narodowe. Np. stołeczna Rada Narodowa przewidywała w planie wybudowanie 70 tys. mieszkań, a w praktyce okazuje się, że trudno będzie przekazać do użytku nawet 50 tys. Jest to zatem istotna bariera, z której istnieniem musimy się liczyć.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PosełSylwesterZawadzki">Druga bariera jest natury psychospołecznej. Przejawia się ona w niemożności działania wynikającej z przyczyn biurokratycznych. Dochodzi do sytuacji, że niekiedy nie można załatwić spraw elementarnych. Jako przykład mogę podać sytuację w Konstancinie, gdzie zablokowana jest możliwość budowy osiedla mieszkaniowego ze względu na brak zgody ministra rolnictwa na przekazanie terenów pod budowę. Dochodzi do paradoksalnej sytuacji, że czasami naczelnicy gminy mają mniejsze kompetencje niż zwykli obywatele, gdyż tym ostatnim przysługuje prawo do uzyskania odpowiedzi od urzędu, natomiast naczelnik gminy czeka niekiedy latami na odpowiedź, bądź w ogóle jej nie uzyskuje. Powinien zostać stworzony tryb umacniania roli organów szczebla podstawowego. Kodeks postępowania administracyjnego powinien obowiązywać także w stosunku do terenowych organów administracji. Dotychczasowy tryb powoduje niemożność rozwiązywania problemów również tam, gdzie nie ma ekonomicznych barier. Np. Dzielnicowa Reda Narodowa Warszawa-Mokotów musiała przez 2 lata walczyć o wyeliminowanie z Mokotowskiego Domu Kultury punktu wyszynku alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PosełSylwesterZawadzki">Uważam, że uchwała Sejmu powinna poruszyć zagadnienie biurokratyzmu.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PosełSylwesterZawadzki">Obok omówionej już bariery biurokratyzmu istnieje także bariera obojętności społecznej. Na wsi w znacznie większym stopniu odczuwa się wzrost inicjatywy społecznej niż w mieście. Sądzę, że w projekcie uchwały powinno się poświęcić więcej miejsca problematyce rozwoju inicjatywy społecznej. Powinny zostać wymienione te sfery, gdzie aktywność społeczna jest potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PosełSylwesterZawadzki">Na s. 1 projektu uchwały w drugim wierszu od dołu zawarte jest stwierdzenie, że weryfikacja obowiązujących ustaw powinna być przeprowadzona w „stosownym terminie”. Uważam, że jest to sformułowanie nieprecyzyjne i powinniśmy zastąpić je inną formułą, np. „do końca drugiej kadencji” lub „w 1987”. Jestem przekonany, że w takim terminie można te przepisy doprowadzić do porządku. Istotne jest także, aby weryfikacji podlegały nie tylko ustawy, ale także akty wykonawcze.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PosełSylwesterZawadzki">W drugim akapicie na s. 3 proponuję dodać stwierdzenie, że szczególną rolę powinny pełnić rady społeczno-gospodarcze, gdyż celem, dla którego zostały powołane, było skojarzenie planów terytorialnych z planami przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PosełSylwesterZawadzki">Ostatnia sprawa dotyczy absolutorium. Niektórzy niepokoją się, że w siedmiu przypadkach rady narodowe nie udzieliły absolutorium swoim organom wykonawczym. Mnie osobiście fakt ten nie dziwi. Uważam, że instytucja nieudzielania absolutorium nie jest w praktyce nadużywana, a są przypadki, że rady narodowe powinny z tego uprawnienia korzystać. Zdarza się, że rada narodowa udziela absolutorium swojemu organowi wykonawczemu, a następnie jest ono cofnięte przez radę wyższego rzędu. Rady powinny korzystać z tego prawa w tych wszystkich przypadkach, gdy organy wykonawcze są nieudolne w swoim działaniu. Myślę, że jednym z elementów przewagi administracji nad radami narodowymi jest niewykorzystywanie tych uprawnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławNowel">Zwracamy dziś uwagę na wiele niedociągnięć w działaniu rad narodowych stopnie podstawowego.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełStanisławNowel">Powinniśmy zatem brać pod uwagę również przyczyny tych niedociągnięć. Mam na myśli np. skutki nie zawsze właściwego podziału administracyjnego kraju. Spowodował on bowiem, że istnieją tereny, na których gminne rady narodowe nie mają i nie będą mieć podstaw do samodzielnego działania. Wynika to z braku środków. W związku z tym następuje przekazywanie kompetencji zarówno w górę, jak też w dół. Sądzę, że problem tego rodzaju uwarunkowań Należałoby włączyć do dyskusji. Problemem tym powinien zająć się Sejm jeszcze w bieżącej kadencji rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełStanisławNowel">W koreferacie zawarta jest informacja o zamiarze nowelizowania Karty Nauczyciela. Podkreśla się potrzebę zgodności przepisów Karty Nauczyciela z przepisami ustawy o radach narodowych. Opowiadam się za spójnym i jednolitym systemem prawa oraz za nieumniejszaniem roli rad narodowych, ale podkreślam równocześnie, że prawo powinno być elementem realizacji jeszcze ważniejszych celów społecznych. Zarządzanie oświatą przez rady narodowe jest często fikcją. Oświata stanowi najsłabszy system i trzeba się dobrze zastanowić, czy kolizja przepisów służy właściwemu administrowaniu oświatą. Zjawiska rozpatrywać należy wraz z ich uwarunkowaniami w terenie. Aktualnie zadaniem Inspektora Oświaty i Wychowania jest prowadzenie polityki oświatowej, a niestety, bardzo często mamy do czynienia z negatywną selekcją na to stanowisko. Praktycznie jednym aktem naczelnika gminy każdy może zostać mianowany inspektorem oświaty. Nie jest to sytuacja właściwa.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełStanisławNowel">Rozważyć należy pogodzenie spójności prawa z wychowaniem młodego pokolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełStanisławMajewski">Mam drobną, lecz istotną uwagę do sformułowania projektu uchwały na s. 3 w akapicie 1. Brzmi ono: „W celu umocnienia tych tendencji Sejm zaleca wszystkim organom państwowym traktowanie ustawowych uprawnień rad narodowych w tych dziedzinach jako trwałych i pozostających pod szczególną pieczą Sejmu”, Rozumiem cel tego zapisu. Sformułowanie jest jednak niefortunne i sugeruje nietrwałość systemu prawnego, a także obniża jego rangę. Proponuję następujące sformułowanie: „Umocnienie tych tendencji jest, ważnym zadaniem wszystkich organów państwowych i będzie pozostawać pod szczególną pieczą Sejmu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sądzę, że nie będziemy dyskutować nad poszczególnymi uwagami, a ustosunkuje się do nich w całości podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełKrystynaKrzemińska">Sprawa kompetencji rad narodowych jest skomplikowana. Ustawa w zasadzie rozstrzyga co znajduje się w kompetencji gminy, a co rady szczebla wojewódzkiego. Zaciemniają jednak sprawę rozporządzenia wykonawcze. Np. w dziedzinie zdrowia, gminne ośrodki zdrowia i inne placówki podporządkowane są lekarzowi wojewódzkiemu. Władze lokalne nie mają więc wpływu na obsadę tych placówek i ich kontrolę. W większości gmin sprawy te prowadzi się jednoosobowo bądź są one przypisywane do innego referatu. W ten sposób następuje spłycenie problemów. Konieczne jest ujednolicenie tych spraw. ZOZ zarządza, a przed społeczeństwem odpowiedzialny jest organ administracyjny pozbawiony kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKlemensMichalik">Na str. 3 projektu uchwały, gdy mowa o przepisach dotyczących ochrony gruntów rolnych, należałoby dodać „i leśnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełZdzisławFogielman">Czy planuje się wyłączenie biur rad narodowych z budżetu urzędów wojewódzkich? Czy przewidziane jest przechodzenie przewodniczących rad narodowych na etaty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełWacławWojciechowski">Chciałbym bardzo pozytywnie ocenić informację Rady Państwa i podzielić pogląd, że okres 2 lat jest zbyt krótki, aby występować z propozycjami radykalnych zmian. Ustawa ma zasadniczy charakter i powinna gwarantować stabilność. Na tle poprzednich rozwiązań prawnych jest to ustawa przynosząca pozytywne skutki.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełWacławWojciechowski">Podzielam również poglądy Rady Społeczno-Gospodarczej na temat tej informacji.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełWacławWojciechowski">Słabością realizacji ustawy jest planowanie. Do stycznia każdego roku rady narodowe powinny zatwierdzić plan społeczno-gospodarczy. Wiążą się z tym duże trudności. Znam ten problem z praktyki, ponieważ jestem radnym. Mamy dziś 4 grudnia, a WRN w Warszawie nie posiada jeszcze informacji umożliwiających opracowanie tych planów. Przypominam, iż z przepisów wynika, że radni powinni otrzymać te dokumenty z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Tak więc termin 31 stycznia jest już nierealny.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PosełWacławWojciechowski">W związku z utworzeniem wydziałów zdrowia „wrzucono”, że tak powiem, do Funduszu Miejskiego kwoty przeznaczone na pomoc społeczną. Jest to niesłuszne i zaciemnia sprawę. Kolejny problem to prawo budżetowe. Z satysfakcją przyjmuję zapewnienia prof. K. Secomskiego o pracach nad prawem budżetowym. W pewnych przypadkach Ministerstwo Finansów i wojewodowie wykorzystują prawo budżetowe do ograniczenia samodzielności rad narodowych. Dzieje się tak wtedy, gdy uznają w ciągu roku, że rada narodowa uzyskuje nieprzewidziane dochody. Utrudnia to planowanie dochodów własnych i gospodarowanie nadwyżkami.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PosełWacławWojciechowski">Uważam, że nie należy absolutyzować instytucji absolutorium. W ciągu całego roku pracy rad narodowych jest wiele okazji do tego, aby dyskutować i zmierzać tym samym do wykazywania nadrzędności rad narodowych nad organami administracji.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PosełWacławWojciechowski">Powinniśmy w Sejmie zapewnić radom narodowym w przyszłej kadencji komplet przepisów, tak jak nasi poprzednicy, posłowie, zapewnili to nam.</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#PosełWacławWojciechowski">W ostatnim zapisie uchwały Sejm zaleca Radzie Państwa przygotowanie i przedłożenie kolejnej informacji o realizacji ustawy oraz o wykonaniu niniejszej uchwały w IV kwartale 1987 r. Myślę, że powinien to być I kwartał 1988 r. Będzie wówczas do dyspozycji: więcej danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełHelenaMożejko">2 lata to dużo i mało. Pewne rzeczy są trudne do przyswojenia przez obywateli w tak krótkim czasie. Dotychczas nie zostały np. sprecyzowane niektóre obowiązki wojewodów. Brak też niekiedy podziału kompetencji między prezydium rady narodowej a jej przewodniczącym. Prezydium rady narodowej spełnia pewne funkcje mandatowe. Nie jest to władza. Brak też sprecyzowania pojęcia organu administracyjnego o właściwości ogólnej i organu administracyjnego o właściwości szczególnej.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełHelenaMożejko">Różnie to wygląda, zwłaszcza w urzędach gminnych bezwydziałowych.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PosełHelenaMożejko">Jeśli chodzi o przewodniczących, WRN to słychać głosy, że nie czują się oni dowartościowani. Nie chodzi tu wcale o to, o co pytał poseł Fogielman, czyli o przechodzenie na etaty, lecz o takie sprecyzowanie kompetencji, by przewodniczący nie pełnili tylko czynności formalnych. Nie rozwijam tego tematu szerzej, lecz tylko sygnalizuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełMariaKulik">W związku z reorganizacjami w podziale administracyjnym kraju, podporządkowano kolegia ds. wykroczeń rejonowym urzędom spraw wewnętrznych. Nie pokrywa się to z ogólnym podziałem administracyjnym. Powstają na tym tle wątpliwości. Kolegium znajdujące się w danym mieście może być podporządkowane innej radzie narodowej, innemu naczelnikowi, podlegają mu też inni obywatele, gdzie indziej też lokuje się wpływy tych kolegiów. Takich miast jest kilka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Zastanawialiśmy się nad wyodrębnieniem biur rad narodowych i po dyskusji proponujemy tego nie czynić. Jeśli biuro rady narodowej jest w obrębie urzędu wojewódzkiego, to ma prawo i możliwość korzystania z jego pomocy. Jesteśmy w kontakcie z biurami rad narodowych mimo, że są one w obrębie urzędów wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Wyodrębnienie biur pociągało by za sobą też taki skutek, że trzeba by przydzielić im odpowiednią liczbę etatów administracyjnych i technicznych. Prócz tego biuro powinno czuć swą wspólnotę z problemami administracji. Zamierzamy wzmocnić obsadę kadrową biur o jeden etat w związku z tym, że przybędzie im zadań, np. związanych z powołaniem rad społeczno-gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Jeśli chodzi o przechodzenie przewodniczących rad narodowych na etat, to zagadnienie jest regulowane w sposób indywidualny. Przewidujemy, że w przyszłym roku 15 przewodniczących WRN będzie pracowało na etacie. Obecnie mamy 8 takich przewodniczących.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Nie było to wprawdzie pytanie, ale tak należy potraktować wypowiedź na temat korygowania podziałów administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Wspólnym stanowiskiem Rady Państwa i rządu wynikającym m.in. z ekspertyz opracowanych przez PAN jest zamierzenie, aby nie dyskutować problemu podziału administracyjnego w tym 5-leciu. Nie chcemy wywoływać niepokojów. Dlatego na 4 lata sprawę uważamy za zamkniętą.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Jeśli zaś chodzi o korekty wewnątrz województw, to się ich dokonuje, np. powołuje się nowe miasta, zmienia granice między miastami i gminami. Na ostatnim posiedzeniu Rada Państwa rozpatrywała 7 takich spraw, przeprowadzając uprzednio szczegółowe obadanie każdej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Chciałbym zgłosić propozycję co do projektu ustawy, a ściślej fragmentu zawartego na s. 3 w ust. 1. Brzmi on: „Sejm zwraca się do Rady Państwa o zbadanie możliwości poszerzenia uprawnień rad narodowych w dziedzinach powiązanych z gospodarką przestrzenną, w tym m.in. w dziedzinie regulowanej przepisami o ochronie gruntów rolnych i leśnych”. Pozostawienie takiego sformułowania byłoby niezręczne, bo trwają już w rządzie prace nad nowelizacją. Niezręcznością byłoby także to, że właśnie Sejm za pośrednictwem Rady Państwa zwraca się w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto odpowie na pytanie poseł M. Kulik?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WiceministerfinansówJózefGabjan">Sprawa jest bardzo kłopotliwa. Byłoby bardzo kłopotliwe rozliczać imiennie wpływy z mandatów i kar wymierzanych przez kolegia według miejsca zamieszkania ukaranych. Część wpływów należałoby pozostawić do dyspozycji rady narodowej utrzymującej obsługę kolegium. Jak to podzielić?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#WiceministerfinansówJózefGabjan">Chciałbym ustosunkować się do wypowiedzi posła W. Wojciechowskiego dotyczącej terminów uchwalania planu przez rady narodowe. Pierwsze dane dotyczące przygotowania planu były znane już w lipcu. Następne bliższe już dane znane były wraz z przekazaniem projektu budżetu przez rząd do Sejmu, a więc w końcu października. Kolejne dane przekażemy po jutrzejszym posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, a więc jeszcze przed uchwaleniem przez Sejm, Jeśliby na plenum Sejmu w projekcie zaszły jakieś zmiany, to należałoby je uwzględnić.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#WiceministerfinansówJózefGabjan">Z naszych informacji wynika, że 10 wojewódzkich rad narodowych uchwala budżety już w dniach 17, 18 grudnia, a reszta w styczniu. Warszawa miała zawsze duże trudności ze zmieszczeniem się w tym terminie. Jest to już jednak problem stolicy, a wiąże się on z trudnością bilansowania wszystkich potrzeb stolicy.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#WiceministerfinansówJózefGabjan">1 stycznia jest terminem ustawowym, jeśli jednak ktoś przekroczy go o kilka dni, to myślę, że nie będzie z tego powodu zmartwienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do projektu uchwały, który przedstawimy Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poseł S. Zawadzki proponuje na s. 1, by w ostatnim akapicie wyrażenie „w stosownym terminie” zastąpić sformułowaniem, że Rada Państwa i Rada Ministrów powinny przeprowadzić tę weryfikację obowiązujących ustaw” do końca 1987 r. bądź też do końca kadencji”.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poseł S. Zawadzki zwraca również uwagę na to, że nie chodzi tu o ustawy, ale o akty wykonawcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełJózefBarecki">Mam pewne propozycje, które mają na celu wyostrzenie spraw podkreślających pozycję ustrojową. W pierwszym akapicie mowa, że ponad dwuletni okres obowiązywania ustawy: „Potwierdził również jej spójność z podstawowymi regulacjami prawnymi reformy gospodarczej…”. Zwracam uwagę, że regulacje prawne również podlegają zmianom. Proponuję zwrot ten zastąpić więc sformułowaniem: „spójność z koncepcjami reformy gospodarczej i jej podstawowymi zasadami zakładającymi decentralizację i umocnienie roli ciał przedstawicielskich”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Jest to bardzo trafne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełJózefBarecki">Proponuję akapit 3 zastąpić następującym sformułowaniem: „Ustawa o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego stała się ważnym instrumentem prawnoustrojowym, urzeczywistniającym zasady ludowładztwa i tworzącym warunki do upodmiotowienia rad narodowych jako gospodarzy terenu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy to nie stworzy mylnego wrażenia, że to dopiero ta ustawa stała się aktem urzeczywistniającym ludowładztwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełJózefBarecki">Wykreślmy zatem słowo ludowładztwo. Na s. 2 w akapicie 2 proponuję w drugiej części ustępu „zwłaszcza organów państwowych w celu zapewnienia radom narodowym i ich organom prawnych i ekonomicznych podstaw do samodzielnego i samorządnego decydowania o sprawach ich terenu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam wątpliwości co do wymienienia „ich organów”, które są przecież także organami administracji państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Stwierdzamy w uchwale duże zainteresowanie stosunkiem wzajemnym organów władzy i organów administracji. Natomiast zbyt małe odbicie, moim zdaniem, znajduje sprawa samorządności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy jest to uwaga generalna, czy dotyczy tylko tego akapitu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Może właśnie w tym akapicie udałoby się to wyeksponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełJózefBarecki">Mam jeszcze inne propozycje z tym związane. Na s. 2 w wyliczeniu na pozycji 4 mówi się, że należy: „zaniechać rozważań bądź wysuwania koncepcji uszczuplania przedmiotowego zakresu kompetencji rad narodowych”. Przecież jest to uchwała Sejmu, a Sejm nie może nikomu zabronić myśleć ani też wnosić propozycji itp. Problem w tym, by w procesie legislacyjnym nie godzić się na takie rozwiązanie. Proponuję, aby to sformułowanie skreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">W następnym punkcie tego wyliczenia proponuję skreślić zwrot „we właściwych postanowieniach ustawy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przypominam, że na str. 3 mieliśmy już wcześniej propozycje przewodniczącego K. Secomskiego, by inaczej potraktować sprawę uprawnień rad narodowych związanych z gospodarką przestrzenną i zmianami przepisów w tej dziedzinie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to będę mógł uznać, że posłowie wyrażają zgodę na to. Sprzeciwu nie słyszę, sprawa ta powinna więc znaleźć odbicie w protokole z posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poseł S. Zawadzki proponuje podkreślenie samorządowej roli rad narodowych. Mamy też propozycje posła S. Majewskiego dotyczącą zdania 2 w akapicie 1 na str. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełJózefBarecki">Mam uwagi w tym samym duchu. W akapicie 3 na str. 3 proponuję skreślić wtrącenie „zdaniem Sejmu” i zdanie drugie sformułować tak: „Sejm oczekuje, że stosunki między tymi organami rozwijać się będą zgodnie z zasadą ustrojowej pozycji rad narodowych”. W zdaniu następnym, po słowie „oraz”, proponuję zmianę sformułowania, brzmiałoby ono: „oraz zwiększenia roli czynnika społecznego w decydowaniu o sprawach publicznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Przy tej okazji powinien być zaznaczony dwutorowy charakter naszego działania przez dodanie zwrotu - „oraz usprawniania administracji”. Jest to bardzo ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nr st. 4 poseł W. Wojciechowski zgłosił propozycje przesunięcia terminu na I kwartał 1988 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Byłbym za utrzymaniem dotychczasowego terminu, ze względu na przygotowania do kampanii wyborczej. Przed wyborami potrzebna jest ocena kadencji. Chociaż, gdy się zastanawiam, wydaje mi się, że termin I kwartału 1988 r. czyniłby jeszcze zadość temu postulatowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełWacławWojciechowski">Zważmy, czym Sejm zajmuje się pod koniec roku. Przecież my nie mamy w tym okresie czasu. Sejm może więc rozpatrzyć tę informację w I kwartale 1988 r., a Rada Państwa może ją przygotować wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wyprzedzenie w działaniu Rady Państwa byłoby wskazane. Proponuję więc nie dokonywać zmiany, a Sejm i tak może rozpatrzyć tę informację nieco później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełJózefBarecki">Mamy do czynienia z propozycją dwóch różnych terminów weryfikacji ustaw. Początkowo przewidywano dokonanie tej weryfikacji do końca 1987 r., a następnie do końca kadencji. Proponuję dodanie do ostatniego zdania projektu następującego sformułowania: „Wraz informacją o stanie prac nad weryfikacją”. Ostatni akapit otrzymałby zatem brzmienie: „Sejm zaleca Radzie Państwa przygotowanie i przedłożenie kolejnej informacji o realizacji ustawy oraz o wykonaniu niniejszej uchwały w IV kwartale 1987 r. wraz z informacją o stanie prac nad weryfikacją”.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PosełJózefBarecki">Zastanawiam się, czy Rada Państwa będzie w stanie zrealizować ten postulat? Chodzi bowiem nie tylko o informację dotyczącą stanu aktualnego, ale również o informację o zamierzeniach. Nie wiem, czy do końca 1987 r. Rada Państwa przygotuje prognozę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Moim zdaniem, można by zrezygnować z zaproponowanego przez posła J. Bareckiego uzupełnienia. Nie jest ono, jak sądzę, konieczne, gdyż Rada Państwa ma przedstawić weryfikację zarówno ustawy, jak też uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełJanPryszcz">Proponuję rozważyć, czy w uchwale nie powinny znaleźć się także sformułowania dotyczące ruchu ekologicznego, gdyż o tej sprawie wiele mówiono w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Proponuję nie wprowadzać tego rodzaju zapisu do uchwały. Problem ruchu ekologicznego znajduje się w polu widzenia Rady Państwa oraz Rady Krajowej PRON i stanowi ważny odcinek naszej pracy. Moim zdaniem, postanowienia zawarte w uchwale są wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełJózefBarecki">Zgłaszam wniosek o umieszczenie na końcu str. 3 lub na początku str. 4 projektu, sformułowania mówiącego o potrzebie doskonalenia przez rady narodowe stylu pracy, zwalczania formalizmu, prowadzenia kontroli realizacji uchwał, zwalczania biurokracji i realizacji programów wyborczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Popieram ten wniosek z niewielkimi jedynie korektami redakcyjnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełHelenaMożejko">Proponuję skreślenie słowa „aprobującej” znajdującego się w pierwszym wierszu na str. 4, Uważam, że jest to słowo zbędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Można by wyeliminować to słowo, ale znalazło się ono również w poprzedniej uchwale. Użycie tego słowa nie oznacza, iż przyjmuje się informację w całości. Skreślenie tego wyrazu oznaczałoby, że ocena informacji jest gorsza niż w roku ubiegłym. Dlatego opowiadam się za jego pozostawieniem w tekście.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#CzłonekRadyPaństwaKazimierzSecomski">Wobec faktu, że poseł H. Możejko podtrzymywała swój pogląd, Komisja przegłosowała wniosek i większością głosów poprawka nie została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełJózefBarecki">Materiały, które otrzymaliśmy stanowią integralną całość. Informacja nie zawiera zbyt dużo wniosków i dlatego należy zastanowić się, czy na str. 4 nie powinniśmy przedstawić wniosków i zaleceń, które Sejm mógłby zaaprobować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Uchwała ma szerszy zasięg merytoryczny niż przedmiot informacji Rady Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Uważam, że w drugim zdaniu na str. 4 zawarta jest idea zgłoszona przez posła J. Boreckiego. Proponuję traktowanie sprawy całościowo i nieodnoszenie się tylko do informacji Rady Państwa.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PosełSylwesterZawadzki">Wniosek posła J. Bareckiego został przez wnioskodawcę wycofany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W trakcie posiedzenia odnosiliśmy się również do materiałów przedstawionych przez Radę Społeczno-Gospodarczą i przez Radę Krajową PRON. Być może słuszne byłoby zatem zasygnalizowanie tego faktu. Oba te dokumenty rzutowały bowiem na stanowisko podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełJózefBarecki">Myślę, że sformułowań, o których mówił poseł J. Jaskiernia, nie powinniśmy umieszczać w uchwale, natomiast sprawa ta powinna zostać poruszona w trakcie referowania. W zapisie protokolarnym znajdzie się poza tym podziękowanie wszystkim, którzy przekazali materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełSylwesterZawadzki">Proponuję odróżnienie spraw, które wchodzą do uchwały i spraw, które są wynikiem prac Komisji.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PosełSylwesterZawadzki">Uważam, że Komisja powinna przegotować opinie dotyczące dwóch spraw. Po pierwsze, opinię dotyczącą przemysłu terenowego, w której będzie mowa o poważnych opóźnieniach w przygotowywaniu planu. Sytuacja Sejmu obecnej kadencji jest szczególna, gdyż 145 posłów jest równocześnie radnymi. W związku z tym możemy oddziaływać także jako wojewódzkie zespoły poselskie. Druga sprawa dotyczy opóźnień w realizacji postulatów wyborczych. Istnieje wiele spraw, które można by załatwić bez wydawania dodatkowych aktów prawnych i bez dodatkowych funduszy. Do ich realizacji potrzebne jest jedynie odblokowanie pewnych hamulców. Jest to sprawa ważna, szczególnie w obecnej sytuacji finansowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sprawa poruszona przez posła S. Zawadzkiego wiąże się z przebiegiem posiedzenia, ale nie z uchwałą.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Obie Komisje przyjęły jednomyślnie projekt uchwały oraz upoważniły podzespoły do dokonania poprawek stylistycznych. Na posła sprawozdawcę wybrany został poseł S. Habczyk.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Obie propozycje posła S. Zawadzkiego przyjęte zostały jednomyślnie, przy czym zdecydowano, że podzespół sprecyzuje oba te zapisy i przekaże je adresatom.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Na sali pozostali jedynie członkowie Komisji Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełEmiliaWcisło">Zespół przygotował projekt dezyderatu z dn. 2 grudnia 1986 r. skierowanego do Prezesa Rady Ministrów w sprawie budowy nowego gmachu Sądu Najwyższego. Sąd Najwyższy zajmuje szczególną pozycję wśród organów państwowych. Funkcjonuje on jednak w gmachu znajdującym się w bardzo złym stanie. Od wielu lat trwają starania o budowę nowego gmachu. Istnieje pilna potrzeba budowy nowego gmachu, zwłaszcza że upływ czasu spowodował pogorszenie się stanu gmachu, w którym Sąd Najwyższy dotychczas funkcjonuje. Starania trwają już 18 lat i Komisja wnosi o rozpatrzenie możliwości podjęcia tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PosełEmiliaWcisło">Propozycja dotycząca dezyderatu została przez Komisję przyjęta jednomyślnie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>