text_structure.xml
24.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 grudnia 1985 r. Komisja Skarg i Wniosków, obradująca pod przewodnictwem posła Emila Kołodzieja (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację o pracy Biura Listów, Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- plan pracy komisji,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- sprawy organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: dyrektor departamentu Najwyższej Izby Kontroli Konrad Pionkowski, dyrektor Biura Skarg i Listów Urzędu Rady Ministrów Antoni Gemel, kierownik Zespołu Interwencji Społecznej RK PRON Wanda Bojarska-Pieniak, przedstawiciel Ministerstwa Finansów, dyrektor Biura Listów, Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu Gerard Pustówka.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Informację o działalności Biura Skarg i Wniosków przedstawił dyrektor Gerard Pustówka. Po sierpniu 1980 r. zaznaczył się znaczny wzrost napływających do Sejmu i jego organów skarg, zapaleń, wniosków i postulatów. Ich analiza wskazała na konieczność poddania szerszej ocenie najwyższego organu władzy, spraw Przyjmowania i załatwiania przez organy państwowe oraz organizacje społeczne skarg i wniosków obywateli. Sejm na 7 posiedzeniu w dniu 21 listopada 1980 r. powołał Komisję Skarg i Wniosków jako swój wyspecjalizowany organ, zajmujący się analizowaniem i załatwianiem skarg i wniosków obywatelskich w celu zapewnienia Sejmowi lepszej realizacji funkcji kontrolnej oraz skoordynowania działalności wszystkich jego organów w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zarządzeniem szefa Kancelarii Sejmu z dnia 28 marca 1981r. utworzone zostało Biuro Listów, Skarg i Wniosków. Jego podstawowymi zadaniami są:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- przygotowywanie analiz i opracowań dotyczących Załatwiania skarg i wniosków przez organy państwowe, państwowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W VIII kadencji do Sejmu i jego organów wpłynęło łącznie 81.619 pism, w tym prawie 50 tys. skarg. Od 1 września do 12 grudnia 1985 r. wpłynęło ogółem 2951 pism w tym 1750 skarg. Problematyka poruszana przez obywateli w pismach najczęściej dotyczy następujących grup tematycznych:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- świadczeń z ubezpieczenia społecznego, w szczególności systemu emerytalno-rentowego,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- spraw mieszkaniowych i gospodarki komunalnej,</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- zatrudnienia i płac, wydawania zezwoleń na wyjazdy za granicę,</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- rolnictwa i gospodarki żywnościowej,</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- wniosków do projektów ustaw bądź uwag dotyczących realizacji ustaw już obowiązujących,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- ważnych wydarzeń politycznych, społecznych i gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nasilenie wpływu korespondencji w poszczególnych grupach zmieniało się w zależności od sytuacji politycznej, społeczno-gospodarczej, a także tematyki sejmowych prac legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Rozpatrywanie skarg w Biurze polega na zapoznaniu się ze stanem faktycznym sprawy oraz dokonaniu oceny jego prawnych konsekwencji na podstawie obowiązujących przepisów. W przypadku, gdy stwierdza się zgodność działania organu państwowego z prawem, skargę uznaje się za nieuzasadnioną.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">O takim stanowisku Biuro informuje zainteresowanego w sposób wyczerpujący i dla niego zrozumiały.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Wśród naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, którym najczęściej przekazywane są skargi na pierwszym miejscu należy wymienić: Ministerstwo Sprawiedliwości, byłe Ministerstwo Administracji i Gospodarki Przestrzennej oraz Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Wiele spraw przekazuje się także Prokuraturze Generalnej, sądom i prokuratorom oraz terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Jest zasadą, że przekazując skargę właściwemu organowi w celu zbadania jej zasadności, Biuro zwraca się jednocześnie o informację o wyniku jej rozpatrzenia. Biuro czuwa nad terminowością udzielania odpowiedzi przez właściwe organy i w wypadku braku informacji o stanie sprawy w ciągu miesiąca od jej przekazania wysyła pisma ponaglające.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Wnioski, które wpływają do Sejmu i jego organów przekazywane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego właściwym organom: dotyczące zmiany obowiązujących przepisów lub potrzeby podjęcia regulacji prawnej - właściwym resortom, a ich odpisy właściwym komisjom sejmowym, dotyczące ustaw będących w toku prac legislacyjnych Sejmu - właściwym komisjom sejmowym, dotyczące projektowanych zmian przepisów przekazanych do konsultacji społecznej - organowi, który wystąpił z inicjatywą ustawodawczą, a ich odpisy właściwej komisji sejmowej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Listy obywateli począwszy od 1983 r. są rozpatrywane przez Biuro, a zawarte w nich opinie i uwagi wykorzystywane w informacjach tematycznych, a także w opracowywanych w każdym miesiącu informacjach dotyczących wpływających do Sejmu i jego organów skarg, wniosków i listów. Począwszy od 1984 r. realizujemy wytyczną, by coraz więcej spraw Biuro realizowało w swoim zakresie. Stosowana w latach ubiegłych praktyka przekazywania pism w sprawach dotyczących zakresu wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania właściwemu do podjęcia rozstrzygnięć sądowi bądź prokuraturze wykazała, że takie działanie Biura piszący często utożsamiali z wydaniem przez Sejm polecenia załatwienia sprawy zgodnie z ich życzeniem. To powodowało wielokrotne nadsyłanie kolejnych pism bądź skarg. Od 1934 r. Biuro udziela wyczerpujących wyjaśnień o przepisach regulujących poruszane w pismach sprawy, a także informacje do jakiego organu zainteresowany powinien skierować swą prośbę lub skargę.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Działania te eliminują zbędną korespondencję i przyczyniają się do podnoszenia wiedzy piszących o obowiązującym prawie.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Regułą jest, że Biuro udziela odpowiedzi merytorycznych w sprawach tzw. skarg ponownych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Dużą wagę przywiązujemy do sposobu załatwiania skarg przekazanych właściwym organom państwowym. Przeprowadziliśmy już ocenę prawidłowości i terminowości załatwiania skarg przekazanych do byłego Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej, Ministerstwa Sprawiedliwości, Generalnej Prokuratury. W toku analizy znajdują się skargi skierowane do Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Począwszy od roku 1983 Biuro Listów, Skarg i Wniosków podejmuje w coraz szerszym zakresie prace nad wykorzystywaniem materiału zawartego w skargach, pismach i listach obywateli. Opracowywane są informacje okresowe i tematyczne oraz materiały, w których kompleksowo i analitycznie przedstawiane są nurtujące społeczeństwo problemy. Celem tych informacji jest szybkie sygnalizowanie członkom Prezydium Sejmu, przewodniczącym klubów i kół poselskich, przewodniczącym zainteresowanych komisji sejmowych, wojewódzkim zespołom poselskim oraz władzom politycznym i państwowym ważnych problemów budzących w danym okresie szczególne zainteresowanie społeczne. Od sierpnia 1983 r. do chwili obecnej opracowano w Biurze 43 informacje tematyczne (w rb. opracowaliśmy 16). Z dniem 1 stycznia br. wprowadziliśmy w Biurze nowy system zbierania danych dotyczących skarg, wniosków i listów wpływających do Sejmu i jego organów, znacznie zwiększający zasięg zbieranych informacji, zarówno co do treści i zasadność. skarg, jak i sposobu ich załatwienia. System ten stworzył możliwość dokonywania bardziej poszerzonych analiz.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Pod koniec ub.r. Biuro wystąpiło do Komisji Skarg i Wniosków z inicjatywą przedstawiania Prezydium Sejmu informacji o problemach najczęściej powtarzających się w pionach kierowanych do Sejmu i jego organów. Inicjatywa ta została zaaprobowana i na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 1985 r. Prezydium Sejmu rozpatrzyło powyższy temat. W czerwcu tego roku Biuro przedstawiło informację o stanie realizacji wniosków, będących przedmiotem obiad Prezydium Sejmu w grudniu 1984 r. Niektóre z tych wniosków zostały rozwiązane pozytywnie, co znalazło wyraz w nowych unormowaniach prawnych bądź decyzjach rządu. Te, które są nadal aktualne wraz z innymi problemami najczęściej poruszanymi przez obywateli w listach do Sejmu, omówione zostały w odrębnej informacji opracowanej przez Biuro.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Począwszy od drugiego półrocza 1985 r. obowiązuje w Biurze nowy system załatwiania skarg, listów i wniosków przez poszczególnych pracowników, polegający na teina tycznym podziale spraw (stosowany poprzednio podział według wpływu terytorialnego nie zdał egzaminu). Ten tematyczny podział spraw pozwala lepiej wykorzystać kwalifikacje zawodowe i doświadczenia poszczególnych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Dużą uwagę poświęcamy wypracowaniu optymalnego systemu ewidencjonowania i przetwarzania danych zawartych we wpływającej i wychodzącej z Biura korespondencji. Z dniem 1 stycznia br. wprowadziliśmy zmodyfikowany system zbierania danych statystycznych o pismach wpływających do Sejmu i jego organów. Podstawowym dokumentem tego systemu jest karta statystyczna opracowana w dwóch wersjach: dla skarg oraz dla wniosków i listów. Wprowadzenie tej karty umożliwi lepsze rozpoznanie przyczyn powstawania skarg oraz terminowości i prawidłowości ich załatwiania przez właściwe organy i instytucje. Na podstawie tego systemu, począwszy od pierwszego dnia IX kadencji, zbieramy dane o wpływie skarg, listów i wniosków do wojewódzkich zespołów poselskich, które będą wykorzystane w kwartalnych informacjach.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W Biurze zatrudnionych jest aktualnie 15 pracowników - 9 merytorycznych oraz 6 pracowników kartoteki i obsługi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełEmilKołodziej">Mamy podstawowe informacje o trybie i strukturze załatwiania skarg. Dziękuję za przedstawienie pracowników, będziemy mieli okazję współpracować z nimi przy załatwianiu poszczególnych spraw poselskich oraz przy przyjmowaniu interesantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZofiaBartosiewicz">Czy posłowie mogliby otrzymać wykaz pracowników Biura Skarg i Wniosków? Ułatwiłoby to nam wzajemne kontakty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówKancelariiSejmuGerardTustówka">Jeżeli zdążymy, to obywatele posłowie jeszcze dzisiaj otrzymają listę pracowników Biura wraz z telefonami oraz wykazem zagadnień, którymi poszczególni pracownicy się zajmują.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówKancelariiSejmuGerardTustówka">Trzy lata trwały starania o poprawę warunków lokalowych Biura. Pracowaliśmy dotąd w tym gmachu w co prawda dużych pomieszczeniach,...</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówKancelariiSejmuGerardTustówka">... tylko trzech - w każdym pokoju pracowało 6 osób.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówKancelariiSejmuGerardTustówka">Nie było więc odpowiednich warunków ani do pracy, ani do przyjmowania interesantów. Otrzymaliśmy ostatnio pomieszczenia w nowym budynku. Dopóki jednak nie będzie on połączony z głównym gmachem tunelem podziemnym - kontakt z nimi jest nieco utrudniony. Nasz pokój przyjęć znajduje się w innym budynku i jest to duża niedogodność. Mam nadzieję, że wszystko to jednak nie utrudni naszej współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełKrystynaZielińskaZarzycka">Od samego początku mojej działalności poselskiej spotykam się. z bardzo trudnymi problemami. Przychodzą do mnie do radia ludzie już nie jako do dziennikarki, ale jako do posła. Dawniej prosili, żeby poruszyć jakąś sprawę w artykule czy w audycji, a dzisiaj chcą, żeby ją załatwić. Nieraz listy do mnie adresowane są „Krystyna Zielińska”, ale obok dopisano: „Posłowie na Sejm” albo nawet „Rada Krajowa PRON”. Nieraz poruszają moi korespondenci szersze, problemy, a nawet nie przedstawiają swoich Własnych spraw lecz postulaty dotyczące spraw społecznych (np. otrzymałam niedawno list od młodej prawniczki, która postuluje zmianę niektórych przepisów dotyczących przekazywania gospodarstw rolnych). Sądziłam, że ponieważ większość tych listów dotyczy problematyki, którą zajmuje się Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, mogę je tam przekazać. Niestety, przewodniczący tej komisji odpowiedział na piśmie, że są to listy imiennie adresowane do mnie i aczkolwiek ich tematyka wchodzi w zakres spraw, którymi zajmuje się Komisja Polityki Społecznej, to po uzgodnieniu z komisją stwierdzi, iż jej prezydium nie będzie odpowiadać na listy imiennie adresowane do posłów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełKrystynaZielińskaZarzycka">Rozumiem, że Biuro Listów Skarg i Wniosków zajmuje się także tymi sprawami, ale są sejmowe komisje branżowe, którym powinno zależeć na szybkim zapoznawaniu się z aktualną sytuacją i opiniami obywateli. Dobrze by było, gdyby na przykład komisja Rynku Wewnętrznego wiedziała co się ostatnio dzieje z zaopatrzeniem w węgiel, albo Komisja Polityki Społecznej - o ubezpieczeniach społecznych, starym portfelu itd. Generalnie rzecz biorąc idzie mi o to, by komisje nie uchylały się od podejmowania tej problematyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBolesławManowiec">Na spotkaniach z nami wyborcy często przedkładają sprawy, które kwalifikują się do rozpatrzenia przez organy rządowe lub nawet Sejm. Czy my jako posłowie mamy je poruszać najpierw na posiedzeniach wojewódzkich zespołów poselskich, czy też od razu na komisji?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełBolesławManowiec">Czy będziemy mieli możliwość omówienia tych spraw na naszych posiedzeniach, jeżeli porządek dzienny takiej dyskusji nie przewiduje?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorGerardPustówka">Kompetencje naszego Biura są regulowane postanowieniami regulaminu Sejmu, uchwałą Prezydium Sejmu i zarządzeniem szefa Kancelarii Sejmu, Biuro Listów, Skarg i Wniosków zajmuje się według tych przepisów przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów. Jeżeli taka jest decyzja adresatów, przychodzi do nas to, co otrzymują: Prezydium Sejmu, marszałkowie Sejmu i przewodniczący komisji. Są jednak sprawy, które załatwia ją oni sami; np. marszałek R. Malinowski otrzymał na swój adres od początku kadencji 268 skarg i wniosków. Większość spraw kierowana jest do naszego Biura z zastrzeżeniem, że raz na kwartał przekazywać będziemy marszałkowi informację o liczbie listów, ich problematyce i trybie postępowania w sprawach szczególnych. Zdecydowana większość spraw adresowanych do przewodniczących komisji trafia do nas, a tylko niektóre są przez nich załatwiane w ramach komisji i my otrzymujemy raz na kwartał informację na ten temat. Idzie jednak o to, żebyśmy dysponowali danymi o wszystkich sprawach wpływających do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorGerardPustówka">W związku ze sprawą poruszoną przez posłankę K. Zielińską-Zarzycką powiem otwarcie, że każdy poseł otrzymuje dużo korespondencji od swoich wyborców; z pewnością obywatelka poseł otrzymuje tej korespondencji więcej ze względu na jej popularność. Listy do posłów poruszają zarówno sprawy lokalne, jak i o znaczeniu ogólnokrajowym. Jeżeli jest pismo o znaczeniu lokalnym, to powinno być rozpatrywane w wojewódzkim zespole poselskim. Poseł nie jest jednak niczym skrępowany i może podjąć interwencję w każdej indywidualnej sprawie, nie przedkładając jej ani komisji, Wojewódzkiemu Zespołowi Poselskiemu czy Kancelarii Sejmu. W szczególnych przypadkach poseł może zwrócić się do naszego Biura o udzielenie pomocy w załatwieniu danej sprawy (poradę prawną, sformułowanie wystąpienia do określonego urzędu, itp.). Natomiast nie jesteśmy w stanie przejmować i załatwiać całej korespondencji kierowanej indywidualnie do posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełEmilKołodziej">Gdyby wszyscy posłowie chcieli kierować swoją indywidualną korespondencję do poszczególnych komisji branżowych, nie byłyby one w stanie odpowiadać na te listy i załatwiać tych spraw. Posłowie mogą natomiast przedstawiać te sprawy na posiedzeniach swoich własnych komisji przy omawianiu konkretnych tematów. Można także poprosić Biuro Listów o załatwianie jakiejś sprawy lub o pomoc w jej załatwieniu. Rozumiem sytuację posłanki K. Zielińskiej-Zarzyckiej tym bardziej, że i ja otrzymuję wiele listów, aczkolwiek pani sytuacja jest szczególna… i dlatego poruszę ją na spotkaniu z Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełEmilKołodziej">Następnie poseł Emil Kołodziej przedstawił szczegółowy zakres kompetencji Komisji Skarg i Wniosków, wynikający z regulaminu Sejmu oraz z uchwały Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełKrystynaZielińskaZarzycka">Wiele indywidualnych spraw, które kierują do mnie wyborcy, urasta potem do rangi zbiorowego problemu. Uważam, że wiedza o tych problemach powinna docierać do kompetentnych komisji sejmowych. Nie sądzę, żeby ten tryb załatwiania skarg, jaki nam dziś przedstawiono, był dobry. Wynika z tego, że oddzielnie jedna Komisja Skarg i Wniosków i Biuro Listów tym się zajmują, podczas gdy komisje branżowe są od tego odcięte.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełEmilKołodziej">O współpracy z innymi komisjami będziemy zaraz mówili w drugim punkcie porządku dziennego. Najtrudniejsze są oczywiście sprawy indywidualne, ale naprawdę nie jesteśmy w stanie jako prezydium Komisji i sądzę, że prezydia innych komisji także, odpowiadać na te sprawy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełEmilKołodziej">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełEmilKołodziej">Otrzymałem od Prezydium Sejmu pismo, w którym zobowiązuje ono przewodniczących komisji do opracowania planu pracy komisji na okres do 1 września 1986 r. Otrzymaliśmy także plan pracy Sejmu na ten okres, zawierający tematykę poszczególnych posiedzeń Sejmu oraz informacje o projektach ustaw, które wpłyną w tym okresie. Wykaz ten powinny wszystkie komisje wykorzystać w celu zharmonizowania swoich planów pracy z pracą całego Sejmu. Nasza komisja ma specyficzny charakter. Prezydium Sejmu zaleca, byśmy zwrócili uwagę na realizację obowiązujących ustaw. Prezydium Sejmu proponuje, żeby na posiedzeniach sejmowych komisji rozpatrywać tylko jeden poważny problem. Powinno to usprawnić przebieg posiedzeń i pracę komisji. Mamy w swojej pracy uwzględniać współpracę związków zawodowych, organizacji społecznych, PRON, komisji wojewódzkich rad narodowych, ekspertyzy i wyjazdy w teren.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełEmilKołodziej">Prezydium Sejmu zwraca też uwagę na wykorzystywanie materiałów i informacji NIK.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełEmilKołodziej">Plan pracy komisji został posłom już rozesłany. Powstał on w wyniku długiej dyskusji na forum prezydium komisji z udziałem członków prezydium poprzedniej kadencji, którzy przedstawili sprawy, jakich nie udało się załatwić do końca oraz wyrazili swój pogląd co do kontynuowania niektórych wątków pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełEmilKołodziej">Jak wiadomo, nie powinniśmy jako Komisja rozpatrywać spraw indywidualnych, jednakże niektóre problemy jednostkowe stanowią precedensy, które należałoby zbadać nawet w terenie. Takie badania służyłyby także zacieśnieniu więzów z komisjami rad narodowych, urzędami administracji i terenowymi ogniwami organizacji społecznych. Dlatego w programie naszej pracy zwracamy dużą uwagę na wizytacje zespołów poselskich, które pomogą lepiej zapoznać się z pracą instytucji powołanych do załatwiania indywidualnych skarg i wniosków obywateli, Widzimy potrzebę współpracy naszej komisji z komisjami wojewódzkich rad na rodowych; w zależności od tematyki załatwianych spraw będą to albo komisje branżowe, albo komisje skarg i wniosków rad narodowych. Korzystne będzie także zacieśnienie współpracy z Wojewódzkimi zespołami poselskimi. Proponujemy przekazać wojewódzkim zespołom poselskim plan naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełEmilKołodziej">Będziemy ściśle współpracować z branżowymi komisjami Sejmu, m.in. będziemy je zawiadamiać o tematyce naszych posiedzeń i zapraszać na nie ich przedstawicieli. Z drugiej strony będziemy obserwować tematykę posiedzeń poszczególnych komisji i w miarę możliwości przedstawiać tam nasze materiały. Równocześnie będziemy mieli wgląd - poprzez Biuro Listów, Skarg i Wniosków - w wiele spraw kierowanych do komisji branżowych; np. z mojego wczorajszego dyżuru wiem, że nabrzmiewają problemy związane z wejściem w życie nowej ustawy o planowaniu przestrzennym - otrzymałem skargi na nieprawidłowe i niesprawiedliwe prowadzenie spraw wywłaszczeniowych.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełEmilKołodziej">Proponujemy, żeby dyskusja nad projektami ustaw na forum Sejmu odbywała się z reguły po rozpatrzeniu danego projektu przez poszczególne komisje. Na podstawie zebranych przez siebie materiałów nasza komisja będzie miała wiele do powiedzenia w stosunku do niejednego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełEmilKołodziej">Chcemy ściśle współpracować z PRON. Wydaje się także, że cenna byłaby współpraca z Ośrodkiem Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych przy Komitecie ds. Radia i Telewizji.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełEmilKołodziej">Następnie poseł E. Kołodziej przedstawił plan pracy Sejmu na okres do końca września 1986 r.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełEmilKołodziej">Plan pracy Komisji Skarg i Wniosków został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełEmilKołodziej">Poseł Emil Kołodziej (ZSL) zwrócił uwagę, że ze względu na dużą liczbę skarg z zakresu działania wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania istnieje potrzeba wspólnej oceny zasadności tych skarg z komisją Rady Państwa.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PosełEmilKołodziej">W związku ze zwiększającą się liczbą listów i wniosków dotyczących zamierzonej od dnia 1 marca 1986 r. waloryzacji świadczeń emerytalnych. Komisja powinna wziąć czynny udział w przyszłych pracach zmianą przepisów emerytalnych.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PosełEmilKołodziej">Na zakończenie poseł E. Kołodziej omówił kilka spraw organizacyjnych, m.in. system dyżurów poselskich i propozycję informowania dwa razy w czasie IX kadencji na posiedzeniu plenarnym Sejmu pracach Komisji Skarg i Wniosków.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>