text_structure.xml 51.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 9 października 1987 r. Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej, obradująca pod przewodnictwem posła Kazimierza Olesiaka (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">stan realizacji wniosków wyborców, zgłoszonych w kampanii wyborczej do Sejmu IX kadencji w dziedzinie rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wzięli udział: minister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa, wiceminister finansów Stanisław Chudzyński, wiceminister rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej Wiesław Młynarczyk oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Ministerstwa Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego, Urzędu Rady Ministrów, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich, Centrali Spółdzielni Ogrodniczych i Pszczelarskich oraz Federacji Związków Zawodowych Pracowników Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Informację o realizacji wniosków zgłoszonych w kampanii wyborczej do Sejmu IX kadencji uzupełnił wiceminister rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej Wiesław Młynarczyk: W toku kampanii wyborczej zgłoszono ponad 700 wniosków dotyczących zakresu działania resortu rolnictwa. Były wśród nich wnioski odnoszące się do spraw indywidualnych, ale także problemów ogólnospołecznych. Wiele wniosków dotyczyło też działalności planistyczno-inwestycyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Wnioski zostały pogrupowane ze względu na tematy, jakich dotyczyły. Wyodrębniono postulaty zmierzające do zapewnienia opłacalności produkcji rolniczej, poprawy zaopatrzenia rolnictwa i wsi w środki produkcji, zwiększenia nakładów inwestycyjnych na rozwój przechowalnictwa i przemysłu rolno-spożywczego, poprawy warunków socjalno-bytowych życia i pracy na wsi, zmiany struktury gospodarstw rolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W pierwszej kolejności udzielono odpowiedzi na wnioski wymagające tylko wyjaśnienia. Było bowiem wiele wniosków niemożliwych do zrealizowania, jak np. dotyczących zmniejszenia liczby producentów rolnych. Inne postulaty wymagałyby zbyt wielkich nakładów np. finansowych. Wyborcy domagali się bowiem budowy konkretnych zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego w swoich miejscowościach. Takie postulaty będą rozpatrywane przy opracowywaniu kolejnych planów rocznych i 5-letnich.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Systematycznie realizujemy wnioski zmierzające do zwiększenia opłacalności produkcji rolnej. W kolejnych latach wprowadzane są podwyżki cen skupu artykułów rolnych, tak aby dochody rolników rosły podobnie, jak dochody ludności miejskiej. Działalność ta będzie w dalszym ciągu prowadzona.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Spełnienie niektórych postulatów nie było możliwe, gdyż resort nie jest uprawniony do ingerowania w procesy ekonomiczne i kompetencje innych organów. Z tych względów nie można było np. zrealizować wniosku o zahamowanie wzrostu cen środków produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wzrost tych cen jest skutkiem wzrostu cen nośników energii i materiałów. W cenie uwzględniony jest też zysk producenta. Jest to zgodne z mechanizmami ekonomicznymi, obowiązującymi w II etapie reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Realizacja wniosków dotyczących zapewnienia opłacalności produkcji rolnej jest systematycznie rozliczana przy udziale KZRKiOR. W ostatnich dwóch latach rząd podejmował liczne decyzje zmierzające do zwiększenia dostaw środków produkcji dla rolnictwa. Nie zawsze praktyczne skutki tych przedsięwzięć były w pełni zgodne z oczekiwaniami. Np. dostawy środków ochrony roślin bywały opóźnione, co wynikało z trudności płatniczych państwa. W kolejnych planach rocznych staramy się w coraz większym stopniu uwzględniać potrzeby rolnictwa. Np. w założeniach CPR na 1988 r. projektuje się import 21 tys. ton środków ochrony roślin za 210 mln dolarów. Jeżeli uda się taki import zrealizować, to braki środków ochrony roślin zostaną znacznie złagodzone.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Zgodnie z postulatami wyborców, domagających się zrównoważenia rynku środków produkcji, rząd podejmuje działania służące zwiększeniu bazy produkcyjnej tych środków. W przyszłym roku zostanie np. uruchomiona duża wytwórnia wieloskładnikowych nawozów sztucznych Police II. Produkcja tego rodzaju nawozów wzrośnie dzięki temu o 80%, lecz i tak będzie ich brakowało.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Staramy się realizować wnioski dotyczące poprawy warunków socjalno-bytowych ludności wiejskiej. Wymagać to będzie jednak m.in. zmian legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wszystkie wnioski zostały starannie przeanalizowane, na wszystkie udzielamy odpowiedzi. Na postulaty dotyczące poszczególnych regionów odpowiadamy posłom z tych rejonów. Ponad połowę wniosków załatwiliśmy udzielając obywatelom wyjaśnień. Pozostałe bądź zostały zrealizowane, bądź też uwzględnione do realizacji w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławDerda">Z analizy wniosków wynika, że wszystkie dotyczą problemów uwzględnionych w planie pracy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławDerda">W kilku województwach zgłaszano postulat lepszego zaopatrzenia lekarzy weterynarii w samochody. Przydziały talonów dla weterynarzy nie zaspokajają potrzeb. Np. w woj. opolskim przyznawanych jest 10 talonów rocznie. Samochód jest dla weterynarza narzędziem pracy, które zużywa się szybko i musi być zmieniane co najmniej co 4 lata. Wiejscy weterynarze nie używają tych samochodów do wożenia rodziny na wycieczkę, bo nie nadają się one do tego celu. Zamierzałem wystąpić w tej sprawie z interpelacją, ale Klub Poselski nie wyraził na to zgody oceniając, że sprawa jest zbyt błaha. Tymczasem jest to poważny problem.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławDerda">Słuszne są wnioski domagające się szybkiego zakończenia prac nad ustawą o zawodzie lekarza weterynarii. Obecnie powstają spory dotyczące uprawnień weterynarzy zatrudnionych np. w charakterze zootechników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławLemiesz">Na jakim etapie jest budowa fabryki nawozów Police II? Zapowiadano, że produkcja z tej fabryki zostanie rozpoczęta jeszcze w br., ale okazało się to nierealne. Teraz mówi się o latach 1989–1990. Tymczasem zaopatrzenie w nawozy azotowe jest ciągle niedostateczne. Co gorsza, w ostatnich dwóch latach pogorszyło się też zaopatrzenie w nawozy fosforowe. Sam nie mogę wysiać ozimin, bo nie mam nawet zwykłego superfosfatu. Obiecywano nam, że wieloskładnikowe nawozy wytwarzane w Policach II poprawią zaopatrzenie rynku. Kiedy to się stanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWalentyMaćkowiak">W czasie niedawnej audycji telewizyjnej wicepremier M. Gorywoda powiedział, że wydatnie poprawiło się zaopatrzenie rolnictwa w środki techniczne. Jestem innego zdania - rolnictwu nadal brakuje maszyn, a zwłaszcza części zamiennych. Od lat brakuje najbardziej podstawowych, codziennie używanych maszyn, takich jak kosiarki rotacyjne, niezbędne do prawidłowego uprawiania łąk, prasy do słomy, czy zaprawiarki do nasion. Prawdziwą udręką jest też niska jakość maszyn. W czasie tegorocznych żniw nie można było wykorzystać wielu kombajnów, bo miały tyle usterek, że nie mogły nawet dojechać z fabryki na wieś.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełWalentyMaćkowiak">Od 34. lat pracuję zawodowo i przez cały ten czas obserwuję te same braki części zamiennych. Monopolistą w sprzedaży maszyn rolniczych i części zamiennych jest Agroma. Zajmuje się ona wszystkim: sprzedażą, dystrybucją, importem, eksportem i zaopatrzeniem rolnictwa. Jej działalność budzi jednak wiele wątpliwości. Np. w br. rozprowadzała ona kombajny do zbioru buraków, ale bez części zamiennych. Tymczasem urządzenia te są tak wykonywane, że psują się po tygodniu pracy. Rolnicy jeżdżą po części do fabryki w Słupsku, gdzie dowiadują się, że Agroma ich nie zamówiła. W efekcie, zamiast produkować żywność rolnicy jeżdżą po całym kraju, szukając ośki lub paska klinowego. Wiele wniosków wyborców dotyczyło tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełWalentyMaćkowiak">Szczególnie trafnie brzmi wniosek, który głosi, iż: należy podjąć zdecydowane działania odnoszące się do przemysłu i handlu w zakresie znacznej poprawy wytwarzanych ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych. Należy przebudować sieć i zmienić rejonizację zakładów zaopatrujących rolnictwo w części zamienne do maszyn krajowych i z importu. Szczególnie powinien zostać złamany monopol niektórych przedsiębiorstw zaopatrujących rolników w części zamienne do importowanych maszyn. Realizacja tego wniosku jest pilną koniecznością. Obecnie trzeba jeździć po cokolwiek z jednego końca Polski w drugi, bo Agroma tak „usprawniła” sobie pracę, że poszczególne części sprzedaje w wybranych punktach. Jest to przykład lekceważenia rolników. W II etapie reformy należy złamać monopol Agromy, umożliwiając powoływanie przedsiębiorstw zaopatrujących rolników w maszyny i części zamienne. Próbę przełamania tego monopolu podjęliśmy w woj. gorzowskim. POM w Strzelcach Krajeńskich sprzedaje ciągniki, które sprowadza prosto z Ursusa i prowadzi obsługę gwarancyjną. Działalność ta oceniana jest bardzo wysoko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławŁucek">Czy podjęto już decyzję w sprawie budowy przetwórni ziemniaków w woj. bialsko-podlaskim?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławŁucek">Zbyt małe są dostawy kombajnów ziemniaczanych. W moim województwie zamówienia zostały zrealizowane w 47%. Rolnicy posadzili ziemniaki, a teraz nie mają ich czym zbierać. Gdyby rolnictwo pracowało tak jak przemysły to w sklepach spożywczych byłyby pustki.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławŁucek">W czasie tegorocznych żniw w wielu województwach brakowało paliwa do ciągników i innych maszyn rolniczych. Paliwa brakuje, a terminy siewów i wykopków upływają.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławŁucek">Popieram wnioski mojego przedmówcy w sprawie zaopatrzenia w części zamienne.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełStanisławŁucek">Na wsi buduje się coraz więcej wodociągów. Brakuje jednak wodomierzy, więc gospodarstwa rozliczane są nie z rzeczywistego zużycia wody, a w zależności od posiadanego inwentarza, maszyn itd. Rolnicy uważają, że jest to krzywdzące. Konieczne jest zatem podjęcie produkcji wodomierzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławŻelichowski">Jak wiadomo, w najbliższych dniach przystąpimy do tworzenia nowej jakości w naszej gospodarce. Powstaną nowe resorty i na nowo trzeba będzie przeanalizować wnioski wyborców. Trzeba sprawdzić, co już zostało zrobione i jakie mechanizmy są potrzebne do zrealizowania pozostałych postulatów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełStanisławŻelichowski">Mają się zmienić funkcje rządu. Zmieni się też zakres odpowiedzialności ministrów. Chciałbym dowiedzieć się, czy ministrowie są przygotowani do rządzenia w nowych warunkach. Jest to konieczne do szybkiego zreformowania gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełIgnacyWall">Zwracam uwagę na wniosek nr 243, postulujący zniesienie nierówności w zaopatrzeniu w węgiel rolników i nierolniczej ludności wiejskiej. Wszyscy rolnicy dostają tylko 1.300 kg rocznie, w tym 300 kg miału węglowego, a pozostali mieszkańcy wsi otrzymują przydziały węgla w zależności od liczby członków rodziny i wielkości mieszkania. Rolnikom mówi się, że mogą odstawiać trzodę chlewną, to dostaną wówczas dodatkowy przydział węgla. Zapomina się przy tym, że ten węgiel będzie zużyty do tuczu trzody, a nie na ogrzanie mieszkania. Może rozwiązaniem byłoby wprowadzenie komercyjnej ceny węgla.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełIgnacyWall">Wiele wniosków wyborców dotyczyło poprawy zaopatrzenia w wapno magnezowe. Przy obecnym poziomie nawożenia samo wapnowanie pozwoliłoby zwiększyć plony zboża o 2 q z hektara. Zrealizowanie tego wniosku nie wymaga importu, a tylko chęci.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełIgnacyWall">W przyszłym roku potrzebny import środków ochrony roślin będzie kosztował 210 mln dolarów. W rzeczywistości pewnie znów się okaże, że brakuje dewiz i plan ten nie zostanie wykonany. Tymczasem pełne zaopatrzenie w środki ochrony roślin pozwoliłoby na zwiększenie plonów zbóż z 31 do 40 q z hektara. Znacznie wzrosłyby też plony ziemniaków, gdyby stosowane były środki stonkobójcze. Na import ten możemy zaciągnąć kredyty na zasadzie wymiany towar - za towar. Spółdzielczość ogrodnicza sprzedała np. miód za 1 mln dolarów, uzyskując w zamian bardzo dobre nasiona warzyw. Ta transakcja już przyniosła znaczne korzyści.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełIgnacyWall">Budzi niepokój nieprawidłowa realizacja uchwały rządu w sprawie pomocy kredytowej dla sadowników. Kredyty są udzielane dopiero po przedstawieniu rachunków. Rolnicy często nie mogą spełnić tego warunku, bo skąd mają wziąć np. rachunek za prace przy usuwaniu wymarzłych drzew albo za nowe drzewka, jeśli kupuje się je po 2.000 zł, choć państwowa cena nie przekracza 400 zł. To prawda, że sadownicy mają pieniądze, ale bez kredytów nie zdołają odnowić sadów, bo ich własne zasoby muszą wystarczyć na utrzymanie rodziny przez kilka lat, zanim nowy sad nie zacznie przynosić dochodów.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełIgnacyWall">Codzienne życie przynosi liczne przykłady często bezsensownych utrudnień. Zdołaliśmy załatwić przydział benzyny bezołowiowej do pił używanych przy wycinaniu zniszczonych drzew owocowych. Jednakże benzynę można wywieźć ze składu tylko specjalnym samochodem - cysterną. Oczywiście spółdzielnia ogrodnicza takiego samochodu nie ma. Trzeba więc wywozić benzynę w beczkach na taczce, po opłaceniu magazyniera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarianWinek">Popieram wniosek posła S. Derdy w sprawie talonów na samochody dla weterynarzy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMarianWinek">Wyborcy sygnalizują potrzebę nowelizacji przepisów odnoszących się do zagospodarowania gospodarstw porzuconych przez właścicieli, którzy wyemigrowali za granicę. Dotyczy to m.in. rolników, którzy wyjechali na stałe do RFN. Pozostawione przez nich budynki niszczeją, a ziemia się wyjaławia. Nie brakuje chętnych do objęcia tych gospodarstw, ale nie pozwala na to brak regulacji prawnych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełMarianWinek">Wiele problemów budzi wywłaszczanie rolników z gruntów ornych i leśnych zagrożonych szkodami górniczymi. Przecież już kilka lat wcześniej wiadomo o jakie tereny chodzi, więc można podjąć działania zabezpieczające glebę przed całkowitą degradacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMirosławSadowski">Rolnicy sygnalizują nieprawidłowości przy pobieraniu składek na ubezpieczenie trzody chlewnej. Opłaty te pobierane są dwukrotnie - raz przy płaceniu podatku rolnego, a drugi raz przy sprzedaży trzody - to nie ma żadnego uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKazimierzOlesiak">O ile mi wiadomo, od kilku lat składki są pobierane tylko przy sprzedaży trzody. Może więc chodzi o jakieś lokalne nieporozumienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełBożenaSnaza">Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 1985 r. w sprawie ustawowego ubezpieczenia budynków i mienia w gospodarstwach rolnych, odszkodowania za zwierzęta hodowlane zostały podwyższone. Tymczasem PZU nie wypłaca podwyższonych odszkodowań, jeżeli rolnik nie przedstawi świadectwa zakwalifikowania zwierząt do sprzedaży. Zaświadczenia takie są wydawane dla świń, które mają co najmniej 5 miesięcy i 57 kg wagi. Jeżeli szkody obejmują młodsze zwierzęta, to podwyższone odszkodowanie nie jest wypłacane, co jest niezgodne ze wspomnianym rozporządzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławLemiesz">W uzupełnieniu chciałbym spytać, jak Ministerstwo Rolnictwa ocenia utrzymywanie ustawowego obowiązku ubezpieczenia w świetle zasad II etapu reformy gospodarczej? Jest to przecież typowy nakaz administracyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKazimierzOlesiak">Być może sprawę zwiększonych odszkodowań wyjaśni minister S. Chudzyński. Jeśli nie, to zwrócimy się do prezesa PZU.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWładysławOgara">Cieszę się, że ponad połowa wniosków z kampanii wyborczej została już zrealizowana. Obawiam się jednak, że pozostały wnioski najtrudniejsze.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełWładysławOgara">Rolnicy z Polski południowej często pytają, kiedy zostanie zwiększona produkcja małych ciągników C-330. Uczestniczyłem przed kilku laty w spotkaniu z wicepremierem J. Koziołem, który zapewniał rolników, że dostawy tych maszyn wkrótce wzrosną. Małe ciągniki są niezbędne w gospodarstwach na terenach górskich. Nadal jednak tych ciągników brakuje. Miały być one wytwarzane w kooperacji z Jugosławią; planowano też podjęcie produkcji małych ciągników we współpracy z ZSRR. Jednak w ciągu ostatnich 2 lat nic się w tej sprawie nie dzieje.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełWładysławOgara">Od 2 lat nie poprawia się też zaopatrzenie w wieloskładnikowe nawozy mineralne. Na terenach górzystych są one niezastąpione.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełWładysławOgara">Na początku kadencji zwróciłem się z zapytaniem do ministra S. Gębali w sprawie obowiązku ubezpieczeniowego rolników, którzy uzyskali już emerytury z tytułu zatrudnienia w zakładach pracy. Jak wiadomo ludzie ci nadal muszą płacić składniki na emerytury rolnicze. Minister zapewnił mnie wówczas, że ustawa będzie zmieniona i zostanie wprowadzone dobrowolne ubezpieczenie „dwuzawodowców” w wieku emerytalnym. Obietnicy tej nie zrealizowano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWalentyMaćkowiak">W pełni zgadzam się z uwagami mojego przedmówcy. Wielokrotnie już spotykałem się ze skargami wyborców na przymus opłacania składek emerytalnych, pomimo osiągnięcia wieku emerytalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełEugeniuszMalinowski">Wiele wniosków dotyczy zaopatrzenia w pestycydy. W tym roku niektóre środki ochrony roślin były dostarczane w nadmiarze, a innych brakowało. Jak to się ma do racjonalnego wydawania dewiz na import tych środków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełIgnacyWall">Składki na ubezpieczenia są pobierane od wszystkich rolników, choć PZU nie odpowiada np. za szkody na gruntach zajętych pod uprawę warzyw. Dlaczego więc trzeba płacić składki również za te grunty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełWalentyMaćkowiak">Czy zostanie podjęta produkcja antywylegaczy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełKlemensMichalik">22 wnioski wyborców dotyczyły odszkodowań, z tego aż 18 odszkodowań za szkody łowieckie. Pomimo to nic się nie robi, aby uporządkować te kwestie. Trudno jest pokonać opory uniemożliwiające uchwalenie rozporządzenia w sprawie szacowania szkód łowieckich. Trwają prace nad projektem ustawy o lasach i gospodarce leśnej. Nasza Komisja postulowała włączenie do tego dokumentu problematyki gospodarki łowieckiej. Jednakże w kolejnej wersji projektu zawarto tylko dwa artykuły dotyczące tej kwestii. Autorzy projektów powiedzieli mi, że zakazano im szerszego potraktowania problemów łowiectwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełRyszardCeliński">Kiedy nastąpi zmiana przepisów, które stanowią, iż gospodarstwem rolnym jest działka o powierzchni co najmniej 0,5 ha. Wiadomo przecież, że z takiego „gospodarstwa” nie można wyżywić rodziny. Postulat zmiany tego określenia wysuwany jest od wielu lat, zwłaszcza przez przedstawicieli tzw. chłopów-robotników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełStanisławaPopiela">Objęcie rolników ubezpieczeniem społecznym było niewątpliwym osiągnięciem, ale w przepisach tych jest niemało błędów. Np. zasiłek chorobowy przysługuje dopiero wówczas, gdy niezdolność do pracy trwa co najmniej 15 dni, choć wiadomo, że w gospodarstwie nie można przestać pracować nawet na 2 dni.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełStanisławaPopiela">Zwracam uwagę na wniosek nr 419, postulujący umożliwienie rolnikom-emerytom użytkowania większej powierzchni ziemi, bez zawieszenia emerytury lub renty. Utrzymywanie tego ograniczenia nie ma żadnego uzasadnienia, zwłaszcza że stale zwiększa się powierzchnia gruntów należących do Państwowego Funduszu Ziemi. Gospodarstwa te są niewykorzystywane, a emeryci nie mają prawa na nich pracować. Niedawno dowiedziałam się o przypadku emerytki, która wypasała krowy na nieużytkach i została za to ukarana odebraniem emerytury.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełStanisławaPopiela">Należy wreszcie zrealizować postulat zaliczenia choroby reumatycznej do chorób zawodowych rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKazimierzOlesiak">Wspólnie z Komisją Przemysłu zajęliśmy się rozwojem przemysłu chemicznego. Myślę, że swoimi wystąpieniami pomogliśmy resortowi przezwyciężyć niektóre trudności. Proszę o poinformowanie, czy uzyskano już zgodę władz wojewódzkich na rozbudowę wytwórni środków ochrony roślin w Jaworznie. Nie zdołamy osiągnąć samowystarczalności zbożowej bez zwiększenia dostaw środków ochrony roślin. Z tego względu rozbudowa zakładów w Jaworznie jest koniecznością.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełKazimierzOlesiak">Jakie są perspektywy poprawy zaopatrzenia w środki ochrony roślin krajowej produkcji, wytwarzane ze związków miedzi i siarki?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełKazimierzOlesiak">Dwa miesiące temu minister rolnictwa wystosował pismo do wicepremiera M. Gorywody wskazujące, że w przyszłym roku trzeba będzie zaimportować środki ochrony roślin za co najmniej 220 mln dolarów. Czy podjęto już jakieś decyzje w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Na pytanie posła S. Żelichowskiego mogę odpowiedzieć, że ministrowie są przygotowani do rządzenia. Stopniowo będą wprowadzane zmiany funkcji resortów i ich kompetencji w odniesieniu do życia gospodarczego. Znaczy to, że w przyszłości ministrowie nie będą mogli odpowiadać na poselskie pytania o to, ile w przyszłym roku będzie np. środków ochrony roślin, bo takie decyzje nie będą leżały w ich kompetencji. Zmiany muszą objąć też przedsiębiorstwa państwowe. W okresie przejściowym konieczne będzie wymuszanie na przedsiębiorstwach podejmowania produkcji potrzebnej społecznie, nawet jeżeli nie będzie to korzystne dla danego przedsiębiorstwa. Oczywiście takie wymuszanie już teraz jest niezgodne z prawem, ale jest to konieczne.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">W 1986 r. produkcja nawozów azotowych wzrosła o 13,3% w porównaniu do 1985 r. W br. wzrost ten wyniesie 6,4%. Uchwała Rady Ministrów przewiduje modernizację wszystkich zakładów wytwarzających te nawozy. Już w br. odtworzono zdolności produkcyjne saletrzaku w zakładach w Kędzierzynie. Produkcja tego nawozu wzrosła do 350 tys. ton rocznie, a przy tym jest on znacznie lepszej jakości. Jest to bezpośredni skutek wspomnianej uchwały. Program modernizacji zakłada też wydzielenie środków dewizowych uzyskanych z eksportu, na import urządzeń do zakładów produkujących nawozy.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Fabryka Police Ⅰ wybudowana przed 20 laty wytwarza 320 tys. ton NPK. Police Ⅱ będą produkować 823 tys. ton NPK, w tym azot z mocznika. Zakłady te dostarczą nawozy 3-składnikowe już w 1988 r., a w 1989 r. dadzą przyrost produkcji o 225 tys. ton.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Produkcja nawozów fosforowych utrzymuje się na zbliżonym poziomie od początku lat 80. Nie powinno ich więc brakować, chyba, że zawodzi dystrybucja.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Antywylegacz był produkowany w zakładach w Brzegu Dolnym, ale 3 lata temu zatrzymano instalację, gdyż nie było popytu na ten preparat. Obecnie, po upowszechnieniu technologii intensywnej uprawy zboża, wzrosło zainteresowanie rolników antywylegaczem. Jego produkcji nie uda się jednak uruchomić wcześniej, niż w Ⅱ półroczu 1989 r. Do tego czasu będziemy sprowadzać ten preparat z NRD i CSRS. Dołożymy starań, aby przyszłoroczny import zaspokoił wszystkie potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Produkcja środków ochrony roślin stale wzrasta, ale jeszcze szybciej rośnie zapotrzebowanie. Wytwarzanie tych substancji jest skomplikowane. Każdy rodzaj środków jest produkowany w innej fabryce, której uruchomienie kosztuje, co najmniej, kilkanaście miliardów złotych. Napotykamy też na trudności w uzyskaniu zgody władz lokalnych na podjęcie na ich terenie produkcji uciążliwej dla środowiska naturalnego. Wiadomo, że odpady z takiej produkcji są trujące, więc nikt nie chce się zgodzić na ich składowanie w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Uzyskaliśmy już zgodę na lokalizację w Jaworznie instalacji wytwarzającej nowoczesny preparat stonkobójczy, nieszkodliwy dla pszczół. Wymagało to jednak przekonania władz woj. katowickiego. Staramy się o zgodę na lokalizację w Brzegu Dolnym wytwórni piraminy. Instalację tę chcemy budować w kooperacji z Czechosłowacją.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Pragniemy zwiększyć możliwości produkcyjne miedzianu i innych środków ochrony roślin, wytwarzanych ze związków miedzi. Okazało się jednak, że brakuje w kraju miedzi granulowanej i siarczanu miedziowego, bo ich producenci eksportują te półprodukty. Po mojej interwencji minister J. Maciejewicz nakazał producentom dostarczanie ich wytwórniom środków ochrony roślin. Oczywiście nakaz taki był niezgodny z prawem, więc musieliśmy się z tego tłumaczyć przed gen. W. Jaruzelskim i premierem Z. Messnerem. Trudno im było zrozumieć, że w Polsce brakuje siarki i miedzi.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Wytwarzamy obecnie znacznie więcej środków chwastobójczych, ale zwiększenie produkcji wymaga zbudowania nowej instalacji. Brakuje też surowców i półproduktów. Generalnie można stwierdzić, że jeśli w jakimś kraju przemysł chemiczny jest dobrze rozwinięty, to bez trudu można podejmować produkcję nowych wyrobów. Inaczej jest np. w krajach afrykańskich, gdzie wyprodukowanie każdego specyfiku wymaga stworzenia nowej gałęzi przemysłu. Nie jesteśmy w aż tak złej sytuacji, ale często trudno jest szybko podjąć wytwarzanie potrzebnego środka.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">W br. zabrakło zapraw nasiennych, gdyż Ministerstwo Rolnictwa źle oszacowało zapotrzebowanie. Z tego względu zbyt wcześnie zatrzymaliśmy instalację wytwarzającą zaprawy. Obecnie podjęto już od nowa ich produkcję.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Po uruchomieniu fabryki Police Ⅱ wzrosną dostawy nawozów wieloskładnikowych, potrzebnych m.in. rolnikom z terenów górskich. Nie można jednak liczyć na pełne zaspokojenie potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Staramy się uruchomić instalację wytwarzającą preparat o nazwie Siarkol K. Niezbędna jest jednak siarka w odpowiedniej postaci, tzn. bardzo drobno zmielona. Musimy więc kupić za granicą 4 młyny do mielenia siarki. Do tego czasu siarkę będziemy wysyłali do zmielenia w ZSRR.</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Rolnicy upominają się obecnie o Karbendazyn. Był on już w Polsce wytwarzany, ale musieliśmy go eksportować, gdyż nie był dopuszczony do stosowania w kraju. Podejrzewano bowiem, że może to być związek rakotwórczy i przez wiele lat nie mogliśmy przekonać służby zdrowia, że jego stężenie w ziarnach jest tak minimalne, że nie może być szkodliwe Na marginesie można zauważyć, że niekiedy jesteśmy zbyt uczuleni na punkcie ochrony zdrowia. Jak się dowiedziałem, w Indiach po dziś dzień stosuje się DDT do opryskiwania pól. Hinduski minister, z którym o tym rozmawiałem, wyjaśnił mi, że uznali, iż lepiej aby przeciętny Hindus umierał w wieku 40–50 lat w wyniku stosowania tego środka, niż w wieku 30 lat z powodu niedożywienia.</u>
          <u xml:id="u-23.12" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">O wielkości środków dewizowych na zakup środków ochrony roślin w przyszłym roku zadecyduje CPR. Nie wiem, czy uzyskamy postulowaną kwotę 220 mln dolarów. Już teraz jednak mamy przyznane dewizy na zakup półproduktów potrzebnych do wytwarzania środków ochrony roślin.</u>
          <u xml:id="u-23.13" who="#MinisterprzemysłuchemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Trudno mi odpowiedzieć na pytania dotyczące produkcji wapna nawozowego, gdyż odpowiada za nią minister budownictwa. Sprawą tą zajmowało się Prezydium Rządu i podjęto decyzję o zwiększeniu tej produkcji. W wielu zakładach przemysłu chemicznego wapno jest produktem odpadowym. Niestety, nie zawsze jest ono w pełni wykorzystane, bo brakuje wagonów, aby je wywieść z zakładów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełKazimierzOlesiak">Z wypowiedzi ministra E. Grzywy wynika, że w przemyśle chemicznym następuje wyraźny postęp. Myślę, że pomogły w tym dyskusje prowadzone na posiedzeniach naszej Komisji. Miejmy nadzieję, że w przyszłości nie będzie już kłopotów przynajmniej z miedzią i siarką.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełKazimierzOlesiak">Wiceminister rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej Wiesław Młynarczyk: Zapotrzebowanie na samochody dla lekarzy weterynarii jest bardzo duże. Praktycznie co roku trzeba by wymieniać 1/4 tych samochodów. Tymczasem resort dostaje 1.500 samochodów rocznie dla wszystkich służb terenowych. Oznacza to około 30 samochodów na województwo. 1/3 tej puli przeznaczamy dla służb weterynaryjnych, ale ostateczną decyzję podejmują w tej sprawie wojewodowie. Staramy się łagodzić braki, stosując interwencyjne dostawy samochodów. Np. w br. uzyskaliśmy 200 dodatkowych fiatów 126p dla służb inseminacyjnych. Oczywiście, to również nie zaspokoi potrzeb. Odczuwalna poprawa będzie możliwa po zrównoważeniu rynku samochodowego.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełKazimierzOlesiak">Niewłaściwy stosunek do weterynarzy nie wynika z braku regulacji prawnej, ale z niedostatku leków weterynaryjnych. Z tego względu próbuje się pozbawić lekarzy weterynarii zatrudnionych w charakterze zootechników uprawnień do przepisywania tych leków.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełKazimierzOlesiak">Resort rolnictwa na bieżąco ocenia dostawy środków technicznych. Dostawy te rosną w ostatnich latach, choć rację ma poseł W. Maćkowiak mówiąc o braku wielu maszyn. Liczymy na częściowe przynajmniej uzupełnienie tych braków dzięki importowi. Zgadzam się też z uwagami dotyczącymi zaopatrzenia i dystrybucji części zamiennych. Sytuacja powinna się poprawić po wprowadzeniu w życie zmian organizacyjnych w naszej gospodarce, których projekty są obecnie w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełKazimierzOlesiak">Prowadzone są prace nad projektem przetwórni ziemniaków w woj. bialsko-podlaskim. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to jedna duża wytwórnia, czy też kilka mniejszych. Nie została też ustalona struktura przyszłej produkcji. Decyzje zapadną jeszcze w br.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PosełKazimierzOlesiak">Nie wiem, dlaczego nie wykonano planowanej produkcji kombajnów ziemniaczanych. W sprawie tej powinien wypowiedzieć się przedstawiciel resortu przemysłu maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PosełKazimierzOlesiak">Rolnictwo korzysta z pierwszeństwa w zaopatrzeniu w paliwa płynne. Pomimo to w czasie żniw, a także i obecnie, zdarzały się braki oleju napędowego. Wynika to ze znanej sytuacji w gospodarce paliwowej. Staramy się reagować na każdy sygnał z terenu o występowaniu tych braków.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PosełKazimierzOlesiak">O tej sprawie była mowa na posiedzeniu Klubu Poselskiego ZSL. W wielu rejonach kraju brakuje oleju napędowego. Prosimy o skuteczniejsze interwencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Produkcję wodomierzy objęto zamówieniem rządowym. Nie prędko jednak będą one wytwarzane w potrzebnej ilości. Uruchomienie tej produkcji wymaga znacznych nakładów dewizowych, więc zwróciliśmy się w tej sprawie do organizatorów fundacji na rzecz wspomagania wsi w wodę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Dopóki dostawy węgla dla indywidualnych odbiorców nie będą wystarczające, będzie też brakowało węgla dla rolników. Zgadzam się, że wszyscy mieszkańcy wsi powinni być jednakowo traktowani i otrzymywać jednakowe przydziały węgla.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Produkcja wapna magnezowego pozostaje w gestii resortu budownictwa. Wkrótce dostawy wapna wzrosną, gdyż uruchomiona zostanie nowa przemiałownia w Bytomiu. Kłopoty wynikają z braku transportu, bo samego wapna nie brakuje.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Zainteresuję się sprawą trudności z uruchamianiem kredytów dla ogrodników i sadowników. Wynikają one zapewne z wygodnictwa służb bankowych.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Zagospodarowanie opuszczonych nieruchomości rolnych wymaga zmiany ustawy. Być może zbyt wiele spraw regulowanych jest przepisami ustawowymi, bo rozporządzenia łatwiej jest zmieniać. Również wykorzystanie terenów objętych szkodami górniczymi utrudnione jest z powodu skomplikowanych przepisów wywłaszczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Zasady ubezpieczenia trzody chlewnej są krytykowane. Jednak obecnie nie stosuje się dwukrotnego pobierania składek.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Jeden z posłów pytał, czy obowiązkowe ubezpieczenia są zgodne z zasadami reformy gospodarczej. Ponieważ wynikają one z ustawy, więc nie mogą kolidować z rozwiązaniami reformy. Obowiązek ten wynika z dążenia do ochrony majątku narodowego.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Trudno rozwiązać problem odszkodowania za młode zwierzęta hodowlane. Nie mogą być one klasyfikowane zbyt wcześnie, gdyż u młodych sztuk nie ujawniają się jeszcze wszystkie cechy. Będziemy dążyć do uproszczenia zasad klasyfikacji, co umożliwi wypłacanie podwyższonych odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Brakuje wszystkich rodzajów ciągników, nie tylko małych, ale i dużych. Wynika to z niedostatecznego rozwoju przemysłu ciągnikowego.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">W II etapie reformy gospodarczej przewiduje się generalną ocenę całego systemu emerytalnego. Zakłada się uproszczenie wielu zasad, m.in. odejście od kosztownego rejestrowania produkcji towarowej gospodarstw rolnych. Już obecnie „dwuzawodowcy” prowadzący gospodarstwa o powierzchni do 2 ha płacą 50% składki, emerytalnej. Być może w przyszłości zostaną oni zwolnieni od tych opłat.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Problem szkód łowieckich nie został uregulowany. Dążymy do tego, by łowcy byli zainteresowani w niedopuszczaniu do powstawania tych szkód. Będzie to możliwe, jeśli wzrośnie udział myśliwych w finansowaniu odszkodowań. Zamierzaliśmy szerzej ująć te sprawy w ustawie o lasach i gospodarce łowieckiej, jednak środowisko łowieckie domaga się uchwalenia odrębnej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">W nowej ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych projektuje się określenie minimalnej powierzchni gospodarstwa rolnego na 1 ha. Nie jestem pewien, czy wszyscy zgodzą się z tą propozycję. Na jednym ze spotkań w woj. bielskim uświadomiłem rozmówcom, że taka zmiana pociągnie za sobą wzrost opłat, gdyż podatek od nieruchomości będzie wyższy od płaconego obecnie podatku rolnego. Po takim wyjaśnieniu moi rozmówcy z mniejszym entuzjazmem podchodzili już do tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#WiceministerWiesławMłynarczyk">Postulaty zgłoszone przez posłankę S. Popielę będą przedmiotem naszych uzgodnień z ZUS. Obawiam się jednak, że trudno będzie uzyskać zgodę na zaliczenie choroby reumatycznej do chorób zawodowych rolników, gdyż schorzenie to występuję zbyt powszechnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WicedyrektorwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Dobrze znam trudności z zaopatrzeniem rolnictwa w maszyny i części zamienne, bo od kilku lat nadzoruję program operacyjny i zamówienia rządowe, a ponadto mam rodzinę na wsi. Zgadzam się z posłem W. Maćkowiakiem, że brakuje wielu potrzebnych urządzeń, m.in. pras. Jednakże, dzięki programowi operacyjnemu, ich produkcja stale rośnie. W 1982 r. wytworzyliśmy 1.600 sztuk, a w br. już 5.400 pras.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WicedyrektorwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Widać postęp także w tej dziedzinie. W przypadku kombajnów ziemniaczanych produkcja także stale rośnie. W 1983 r. wyprodukowaliśmy 3170, w 1984–4020, w 1985–4320, a w bieżącym roku mamy wyprodukować 4600 sztuk. Do końca września wyprodukowano już 3594 - więcej niż wynika z zaawansowania planu rocznego. Mieliśmy jedynie kłopoty z otrzymaniem odpowiedniej ilości pasów klinowych. Przekroczona zostanie także planowana produkcja kosiarek rotacyjnych. Niemniej, także w tej dziedzinie dochodzimy do granicy zdolności produkcyjnych i bez inwestycji nie da się dalej zwiększać produkcji.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#WicedyrektorwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Oczywiście próbujemy pomagać zakładom produkcyjnym, na ile możemy. Napotykamy jednak liczne problemy. Są programy operacyjne, gwarantujące wyprodukowanie określonej ilości sprzętu, ale dzieli się mniej materiałów i w związku z tym nie zawsze można wykorzystać istniejące zdolności produkcyjne. Mamy także trudności we współpracy z kooperantami. Nie ma dostatecznej ilości podzespołów hydraulicznych, łożysk, aparatury paliwowej itp.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#WicedyrektorwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Jeżeli chodzi o kombajny zbożowe, to na planowanych na br. 5 tys., u rolników jest już 4119. Są narzekania na ich jakość. Podawano w prasie liczne przykłady. Sprawdziliśmy to, a na 15 bm. planowana jest w Płocku narada przedstawicieli fabryki z użytkownikami ich wyrobów. Nasza kontrola wykazała, że spora część zarzutów jest nieprawdziwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełEugeniuszMalinowski">Jeżeli nowo kupiony kombajn zużywa 30 litrów oleju na 100 km i po pierwszym kilometrze jazdy psuje się w nim układ elektryczny, to jak można w ogóle mówić o jakości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Nie chcę twierdzić, że takie wypadki nie mają miejsca, ale dysponujemy zestawieniem reklamacji otrzymywanych w czasie akcji żniwnej. Ostatnio przedłużono gwarancję na kombajny do 2 lat. Mimo to liczba reklamacji była identyczna jak w ubiegłym roku. Nie mówię, że jest bardzo dobrze, bo zakłady często stosują materiały zastępcze i to wpływa na jakość produkcji. Zakłady w Płocku zostały zobowiązane do analizy napływających reklamacji i będzie ona przedmiotem dyskusji na spotkaniu z użytkownikami. FMŻ to firma, która reaguje na krytykę, tym bardziej, że zależy jej na eksporcie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Robimy wszystko, by zwiększyć produkcję i usuwać wąskie gardła związane z kooperacją.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Rzeczywiście, sprawa uruchomienia produkcji mikrociągnika ciągnie się już 3 lata. W okolicach Krynicy prowadzone są badania prototypu ciągnika MF-235 z napędem na cztery koła. Ciągnik ten miałby produkować „Ursus”. Jest on przeznaczony do pracy w górach i na terenach podgórskich. Poznańska Fabryka Maszyn Żniwnych prowadzi badania nad prototypem ciągnika z silnikiem z Andrychowa, opartego na licencji jugosłowiańskiej. Towary jugosłowiańskie nie są najlepszej jakości i nie najtańsze, ale możemy je otrzymywać w ramach wymiany „towar za towar”. Prowadzone są także rozmowy na temat współpracy polsko-czechosłowackiej w produkcji takiego ciągnika. Sprawy te znajdują się jednak w gestii resortu ministra K. Totta. Przewiduje się, że na badania nad całą rodziną małych ciągników potrzebne będzie 14 mld zł. Wstępne umowy badawcze zostały już podpisane.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Gdy z częściami zamiennymi są kłopoty, wówczas sztab żniwny podejmuje decyzje o wstrzymaniu produkcji finalnej i zwiększeniu produkcji części zamiennych. Tego rodzaju decyzje sztabu podejmowane są co dwa tygodnie.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Jeżeli chodzi o kombajny do trójfazowego zbioru buraków, o których mówił poseł W. Maćkowiak, to fabryka w Słupsku powinna posiadać części zamienne do tych maszyn. Przynajmniej takie mam informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełWalentyMaćkowiak">Muszę jednak powiedzieć, że nie ma większości asortymentu tych części. Nie uzyskałem informacji na temat zaprawiarek i opryskiwaczy. Poza tym należy jeszcze poruszyć problem wapna nawozowego. Rozwój jego produkcji odbywa się dość żywiołowo i np. Zakłady Dolomitowe w Bytomiu rozprowadzają po kraju wapno naprawdę złej jakości, w dużych grudach. Czy jest jakiś program rozwoju tej dziedziny, o czym i dawniej mówiono dość często.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WiceministerrolnictwaWiesławMłynarczyk">Jest uchwała rządowa, przyjęta latem br. Wyznaczono także ministra budownictwa jako wiodącego w tej dziedzinie i odpowiedzialnego za bilansowanie produkcji wapna nawozowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Planuje się w tym roku wyprodukowanie 12 tys. opryskiwaczy, z czego 1,5 tys. osiemnastometrowych. Dotychczas oddano rolnikom 8,8 tys.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">W przyszłym roku zamówienia rządowe obejmą także zaprawiarki. Będzie je robił „SPOMASZ” Gniezno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełStanisławŁucek">Podobno produkcja kombajnów wzrosła o 70%, ale w moim województwie ich dostawy były zaledwie o 40% większe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">To już sprawa dystrybucji i nie mam na to wpływu. Moim zadaniem jest jedynie „wycisnąć” z przemysłu jak najwięcej sprzętu na akcję żniwną. Zainteresuję się jednak tym, co mówił poseł S. Łucek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJadwigaWróbel">Poruszyłam sprawę jakości kombajnów na posiedzeniu klubu poselskiego. Po 2 dniach przyjechał do mnie serwis z Płocka i pracownicy zakładów wyjaśniali cierpliwie, że wszystkie drobne usterki, jak np. pęknięcie siedzenia itp. mają prawo występować. Dyskutowaliśmy 3 godziny. Dlaczego np. Płock nie ma prawa domagać się od Andrychowa dobrej jakości silników? Nie jest z ciągnikami tak dobrze, jak mówi dyr. Wiśniewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełFlorianAndrzejewski">Popieram to, co mówi koleżanka J. Wróbel. Ostatnio kupiłem nowy kombajn i także miał on te same awarie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełHenrykPrzygodzki">Posłowie mają rację, gdyż wiadomo, że fabryka w Płocku produkuje buble.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieHutnictwaiPrzemysłuMaszynowegoWłodzimierzWiśniewski">Zwrócę na to wszystko uwagę dyrektorowi fabryki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaBudownictwaStanisławSkowron">Wapno nawozowe produkowane jest w resortach budownictwa, hutnictwa, chemii, a nawet komunikacji. Produkuje je także KZRKiOR. CPR na 1987 r. zakłada wyprodukowanie 3 mln 150 tys. ton czystego składnika wapna nawozowego. Jednak już teraz przewidujemy, że dostawy wyniosą 3,250 mln ton, a może nawet 3,300 mln. W przyszłym roku przewiduje się wyprodukowanie 3,300 mln ton wapna nawozowego, ale wg naszych wyliczeń po spełnieniu wymogów uchwały Rady Ministrów z 29 czerwca br. dostawy mogą być znacznie wyższe. Preferencje dla producentów nawozów przewidują ulgi w podatku dochodowym, podniesienie zysku do 20% oraz zapewnienie dotacji budżetowych na inwestycje. Ponadto zalecono przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów objęcie wapna nawozowego zamówieniami rządowymi. Przetarg odbędzie się w listopadzie. Mamy nadzieję, że preferencje spowodują duże zainteresowanie przedsiębiorstw i tym samym przekroczenie założeń CPR na 1988 r. Do 1990 r. przewidujemy dalszy wzrost produkcji wapna nawozowego do 4 mln ton.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełKazimierzOlesiak">Jeżeli istnieje możliwość wyprodukowania więcej wapna nawozowego niż przewiduje to CPR, to dlaczego nie umieszczono tego w założeniach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaBudownictwaStanisławSkowron">Zakłady Dolomitowe w Bytomiu produkują wapno nawozowe z tzw. odsiewek, mogło się zdarzyć, że dostały się tam większe grudy. To nie młyn, który wszystko miele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WiceministerfinansówStanisławChudzyński">Pytania dotyczące ubezpieczeń rolników indywidualnych zanotowałem i odpowiem na nie do końca przyszłego tygodnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełKazimierzOlesiak">Jesteśmy zobligowani do przedstawienia opinii na temat realizacji wniosków przedwyborczych. Uważam, że opinia powinna być krótka, gdyż niejednokrotnie podnosiliśmy te sprawy już wcześniej. Odnotowaliśmy postęp w realizacji wniosków przedwyborczych. Połowa z nich została zrealizowana i nie ma właściwie wniosku, którym nie zainteresowałby się jakiś resort lub instytucja. Uważam jednak, że w 2 punkcie naszej opinii powinniśmy zaakcentować sprawę realizacji wniosków dotyczących zaopatrzenia rolnictwa w podstawowe środki produkcji. Powinno się w niej także poruszyć sprawę opłacalności produkcji, która mimo corocznej oceny rządu ulega pogorszeniu. Wreszcie trzeba wspomnieć o ubezpieczeniach i sytuacji socjalnej wsi.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełKazimierzOlesiak">Komisja powołała zespół w składzie pos. pos. I. Wall, S. Derda, K. Michalik i B. Snaza dla przygotowania projektu opinii.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełKazimierzOlesiak">Na zakończenie obrad Komisja powołała zespół pod przewodnictwem posła Henryka Przygodzkiego (PZPR) do przygotowania opinii w sprawie stanowiska rządu wobec uchwały Sejmu z 17 czerwca br. o realizacji programu rolnictwa i gospodarki żywnościowej w 1986 r.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PosełKazimierzOlesiak">Komisja przychyliła się do propozycji przewodniczącego, by wobec udziału posła K. Michalika w wizytacji stanu sanitarnego lasów we wrześniu br. zrezygnować z wyjazdu podkomisji powołanej w tym celu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>