text_structure.xml 33.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 13 października 1938 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Kaczmarka (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wniosek prezesa Rady Ministrów przedłożony przez Prezydium Sejmu dotyczący powołania Andrzeja Wróblewskiego na stanowisko ministra finansów,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekt rozporządzenia Rady Ministrów, zmieniającego rozporządzenie w sprawie ograniczenia wykazu produktów i usług luksusowych oraz w sprawie stawek podatku obrotowego od sprzedaży tych produktów i usług.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu wziął udział zastępca przewodniczącego Rady Państwa Tadeusz Szelachowski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Rekomendację kandydata na ministra finansów przedstawił zastępca przewodniczącego Rady Państwa Tadeusz Szelachowski: Obywatel Andrzej Wróblewski ma 38 lat. Jest absolwentem Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie. Ostatnio pełnił funkcję podsekretarza stanu w Ministerstwie Przemysłu. Po ukończeniu studiów pracował przez dwa lata w Zakładach Przemysłu Gumowego „Stomil”, a następnie od 1974 r. w Ministerstwie Finansów. Przeszedł różne szczeble kariery w tym ministerstwie. W 1980 r. został przeniesiony do ówczesnego Wydziału Handlu i Finansów Komitetu Centralnego PZPR. Pracował w sekretariacie Komisji ds. Reformy Gospodarczej. Od 1981 r. był doradcą pełnomocnika rządu ds. reformy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Od początku swej zawodowej działalności ob. Andrzej Wróblewski uczestniczy w kształtowaniu systemowych rozwiązań reformy i ich wdrażaniu do praktyki gospodarczej. Jest autorem licznych artykułów na temat funkcjonowania gospodarki i systemu finansowego przedsiębiorstw oraz systemu podatkowego. Od 1985 r. był dyrektorem zespołu metodyki planowania i systemów regulacyjnych Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Swoją obecną funkcję w Ministerstwie Przemysłu pełni od listopada ub.r.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Ob. A. Wróblewski jest członkiem PZPR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełBernardWidera">Chciałbym poznać stosunek kandydata do kwestii podatku dochodowego od ludności rolniczej i nierolniczej, a także relacji pomiędzy cenami środków produkcji i cenami żywności. Obecnie cena mleka w skupie sięga 80 zł, podczas gdy cena detaliczna wynosi od 20 do 50 zł. Jest to sytuacja nienormalna, wymagająca znacznych dotacji, ze strony państwa. W jaki sposób kandydat zamierza zlikwidować tego rodzaju anomalie?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełBernardWidera">Kolejne pytanie dotyczy sposobu naliczania dotacji. Z własnego doświadczenia wiem, że nie opłaca się oszczędzać, ponieważ i tak dostanie się dotację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełCezaryWolf">W czym kandydat na ministra upatruje główne źródła niepowodzeń gospodarczych ostatniego okresu? Czy niepowodzenia te są następstwem zastosowanych instrumentów reformowania gospodarki, czy też są od nich niezależne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMieczysławBuziewicz">Cztery lata temu podczas wycieczki w Tatrach spotkałem dzisiejszego kandydata na ministra finansów podczas wspinaczki na Giewont. Chciałbym się dowiedzieć od niego dzisiaj, jakie góry należy zdobyć, aby do historii przeszło pojęcie deficytu budżetu państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMieczysławFrącki">Podczas prawie rocznej pracy w Ministerstwie Przemysłu ob. A. Wróblewski dał się poznać jako specjalista od rozwiązań systemowych. Był jednym z głównych twórców nowego kształtu resortu przemysłu. Chciałbym się dowiedzieć, jakie mechanizmy systemowe zostały przy jego udziale opracowane i sprawdzone w praktyce.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełMieczysławFrącki">Z uporem przypominam istotną - moim zdaniem - kwestię występowania od początku br. licznych zatorów finansowych pomiędzy przedsiębiorstwami. Dotknęły one głównie przedsiębiorstwa państwowe. Na moją interpelację przedstawiciele rządu wyjaśniali, że dolegliwość ta zniknie za miesiąc lub dwa, co jednak do tej pory nie nastąpiło. W kierowanym przez mnie przedsiębiorstwie, dającym produkcję o wartości 10 mld zł, powstały zaległości płatnicze, przekraczające 1,7 mld zł. Kwota ta - niestety - nadal rośnie. Występowaliśmy w tej sprawie z wnioskiem do ministra przemysłu, ale bez efektu. Podobna sytuacja występuje w wielu gałęziach przemysłu. Np. w hutnictwie mówi się, że jeśli w ciągu 2 miesięcy nie nastąpi usunięcie zatorów finansowych, to w przyszłym roku ta branża nie będzie mogła normalnie funkcjonować. Sytuacja jest poważna, więc chciałbym wiedzieć, co kandydat na ministra finansów zamierza uczynić w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełMieczysławFrącki">Powszechnie jest znany i równie powszechnie krytykowany funkcjonujący w Polsce fiskalny system dochodowy. Czy kandydat na ministra zamierza ten system zmienić i w jaki sposób?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAleksanderLegatowicz">W Polsce są dwa nadzwyczajne rodzaje podatków - podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz podatek stabilizacyjny. Jaki jest stosunek kandydata na ministra do tych dwu podatków?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełAleksanderLegatowicz">Czy kandydat ma własny program ograniczenia inflacji w Polsce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyGruchalski">Czy kandydat ma pomysł na zmniejszenie zadłużenia zagranicznego?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyGruchalski">Jak zauważył poseł M. Frącki, nadal obowiązuje u nas fiskalny system podatkowy. Budzi on zasadnicze zastrzeżenia, czemu w Sejmie dawaliśmy często wyraz. Chciałbym wiedzieć, jaki ma pogląd na temat systemu podatkowego kandydat na ministra, a także, jaki jest jego stosunek do listy towarów i usług luksusowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełZbigniewGessler">Chciałbym poznać stosunek kandydata na ministra do gospodarki, nie uspołecznionej. Czy jest zwolennikiem uproszczonych form opodatkowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełDanutaJuzala">Co ob. A. Wróblewski sądzi o obecnej strukturze organizacyjnej Ministerstwa Finansów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefKiszka">Jaką wizję polityki podatkowej ma kandydat na ministra? Moim zdaniem, nie sposób oddzielić polityki podatkowej od polityki budżetowej państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanKaczmarek">Podzielam uwagę mojego przedmówcy. System podatkowy, a także podatki nadzwyczajne, są sprawą wtórną. Istota sprawy leży w spójności polityki podatkowej i budżetowej. Niestety, do budżetu państwa nie umiemy podejść w sposób systemowy. Na tym tle krótkie pytanie - jak ob. A. Wróblewski wyobraża sobie racjonalne tworzenie budżetu centralnego, a także racjonalne wydatki budżetowe? Chodzi mi oczywiście głównie o dziedziny życia finansowane z budżetu, jak nauka, oświata, kultura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławStasiak">Śledząc wypowiedzi dotychczasowego ministra finansów można odnieść wrażenie, że budżet traktowany jest jako przedziwny worek. Wszystko to, co z tego worka wylatuje, ministerstwo stara się pozbierać. Sądzę, że należałoby inaczej podejść do sprawy budżetu i najpierw zatkać w nim dziury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAnatoliuszMiszak">Interesuje mnie zdanie kandydata na ministra na temat polityki cenowej oraz koncepcji zamrożenia cen i płac. To ostatnie rozwiązanie podobno jest brane pod uwagę przy opracowaniu tzw. planu konsolidacji gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Znalazłem się w trudnej sytuacji, ponieważ część pytań dotyczy spraw mniejszej wagi, ale znakomita większość odnosi się do generalnej koncepcji polityki podatkowej i budżetowej. Ponieważ chciałbym uzyskać przychylność Komisji, co do swojej kandydatury na ministra finansów, postaram się przedstawić swój punkt widzenia w sprawach zasadniczych. Zanim jednak to uczynię, chciałbym podziękować posłom za postawione mi pytania. Pozwalają one bowiem zorientować się w zainteresowaniach posłów, a także wyrobić bądź utrwalić ważne poglądy na temat polityki finansowej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Jestem zdania, że stoimy przed koniecznością dokonania generalnej przebudowy polityki dochodowej i budżetowej. Jest to konieczne, ale niemożliwe do przeprowadzenia z dnia na dzień. W polityce dochodowej węzłowe znaczenie ma opodatkowanie zysku oraz sprawa podatku dochodowego. W moim przekonaniu, dostęp do środków finansowych powinien być jednakowy dla wszystkich, z tym, że należy stworzyć preferencje dla przedsięwzięć związanych z postępem naukowo-technicznym oraz oszczędnością paliw i energii. Dla całej gospodarki powinien obowiązywać jednolity podatek dochodowy, zarówno dla sektora uspołecznionego, jak nie uspołecznionego. Z pewnością trzeba będzie zrezygnować z nadzwyczajnych funduszy i zlikwidować skutki przeszacowania zapasów. Tak więc rozwiązaniem docelowym powinien być jednolity podatek dochodowy od działalności gospodarczej, a także podatek od dochodów osobistych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Jeśli chodzi o podatek obrotowy, to docelowo jestem za podatkiem od wartości dodanej, a także za zróżnicowaniem stawek tego podatku.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Kolejna sprawa to wydatki budżetowe. Trzeba dążyć do pomniejszenia funkcji redystrybucyjnej budżetu. Nie wszystkie wydatki budżetowe muszą - moim zdaniem - przechodzić przez budżet. Można z powodzeniem zrezygnować z pośrednictwa i przejść na bezpośrednie dofinansowanie świadczeń społecznych. Np. część wydatków na kulturę, oświatę czy ochronę zdrowia mogłaby być bezpośrednio finansowana przez podatników. Z całą pewnością przyjęcie takiego rozwiązania byłoby bardziej efektywne. Np. gdyby jakieś przedsiębiorstwo budowlane samo finansowało budowę szpitala, to z całą pewnością obiekt ten nie powstawałby, jak obecnie, kilkanaście lat.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Cały problem dotacji uważam zresztą za jeden z najtrudniejszych do rozwiązania. Do tej pory liczyliśmy jedynie koszty i rozdawaliśmy dotacje. Jest oczywiste, że przedsiębiorstwa powinny z góry wiedzieć, na jakie dotacje mogą liczyć. Będzie to możliwe po przejściu na dotacje podmiotowe. Dotacje takie są możliwe w całej sferze gospodarki surowcowej. Np. cena węgla powinna być dostosowana do ceny transakcyjnej, a nie do kosztów wydobycia.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Odpowiadając na pytanie posła B. Widery - należy zmierzać do jednolitych dotacji podmiotowych w całym obszarze gospodarki żywnościowej. Tego rodzaju rozwiązania są już przygotowane w dwóch wariantach. Docelowo będziemy jednak zmierzać do tego, aby przydzielać dotacje kwotowe, mające związek z ceną producenta. Takie rozwiązanie pozwoli na stopniowe zmniejszanie dotacji do produkcji żywności. Kwestia ta wiąże się ściśle z demonopolizacją skupu produktów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Obecnie funkcjonują cztery systemy podatkowe. Uważam, że należy zostawić jedynie podatek od płac i podatek wyrównawczy. Szczególnie delikatnie musimy postępować z podatkami w jednostkach sfery budżetowej w dziale „nauka i technika”. Trzeba wycofać się z limitowania wynagrodzeń. To samo zresztą dotyczy całego działu „kultura”. Jeśli np. jakaś forma działalności kulturalnej jest finansowana z własnych dochodów, to należy zrezygnować z limitowania wynagrodzeń. Takie limitowanie jest nie tylko trudne, ale szalenie uciążliwe i Rada Ministrów co jakiś czas musi rozstrzygać te trudne sprawy. W ten sposób na szczeblu rządowym ustala się zarobki scenarzystów, operatorów, reżyserów i innych zawodów. Jest to po prostu niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Od dawna wiele kontrowersji wywołuje podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń. Uważam, że docelowo powinniśmy wycofać się z tego rodzaju podatku. Dzisiaj próbujemy opodatkować majątek i to prowadzi do wielu nieporozumień. A przecież przedsiębiorstwo państwowe jest również rodzajem spółki z udziałem kapitału państwa, spółki, która płaci dywidendy.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Podobnie jak wszyscy nie lubię inflacji. Inflacja jest konsekwencją nierównowagi rynkowej i można ją zahamować jedynie poprzez uzyskanie takiej równowagi. Wprowadzenie podatku dochodowego z pewnością sprzyjałoby osiągnięciu równowagi. Restrukturyzacja gospodarki - to także eliminowanie przedsiębiorstw słabych.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Proces takich zmian został zapoczątkowany przez Ministerstwo Przemysłu, ale przebiega powoli, bowiem sama materia sprawy jest bardzo oporna. Musimy zmienić politykę bankową i kredytową. Dzisiaj przedsiębiorstwo posiadające własne pieniądze nie jest w stanie uzyskać kredytu. Kredyt udzielany jest tym przedsiębiorstwom, które nic nie mają i które są słabe. Trzeba to zmienić.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Wiele pytań dotyczyło polityki cen. Jestem przeciwny zamrażaniu cen, chyba że bardzo dokładnie wiemy, co chcemy przy pomocy tej operacji osiągnąć. Ale generalnie nie jest to dobre rozwiązanie. Trzeba przede wszystkim zahamować ruch cen, dążąc jednocześnie do powiązania cen surowców i niektórych wyrobów z cenami transakcyjnymi. Dotyczy to także części surowców chemicznych.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Pytano mnie o stosunek do listy towarów luksusowych. Wołałbym uniknąć szczegółowego wyjaśnienia mojego stanowiska, powiem jedynie, że podchodzę do tego zagadnienia w sposób bardziej ekonomiczny niż społeczny. Uważam, że docelowo należy wycofać się z drastycznych podatków, także od towarów luksusowych. Podatki nie mogą zniszczyć inwencji i możliwości działania przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Jeśli chodzi o zadłużenie przedsiębiorstw - o czym mówił poseł M. Frącki - to nie widzę możliwości szybkiego i radykalnego rozwiązania tej kwestii. Będę próbował wspólnie z bankiem odblokować kanały przepływu środków pomiędzy przedsiębiorstwami. Wydaje się, że takie odblokowanie powstałych zatorów jest dzisiaj możliwe. Niewątpliwie jest to obszar prac mało przez nas znany i wszelkie perturbacje mogą grozić nieprzewidzianymi i groźnymi skutkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMieczysławFrącki">Też jestem zdania, że powstałe zatory płatnicze można rozładować dosyć szybko, ponieważ powstały one trochę w sposób sztuczny. Podwyższenie cen surowców od 1 lutego br. w sposób fikcyjny spowodowało zadłużenie przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Myślę, że dopiero w przyszłym roku będziemy się mogli z tą sprawą uporać. Obecnie jest to chyba niemożliwe, ponieważ nie możemy oddać pieniędzy, skoro w budżecie ich nie ma.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Parytet cen, o którym mówił poseł B. Widera, jest sprawą wyjątkowej wagi. Uważam ten parytet za jedno z najważniejszych narzędzi zmian struktury agrarnej polskiego rolnictwa. Mając do wyboru koncepcje „pegeeryzacji” i „farmeryzacji” rolnictwa zdecydowaliśmy się na to drugie rozwiązanie. Nie jestem fachowcem od liczenia parytetu cen, ale - w moim przekonaniu - dotychczasowe metody obliczeń nie oddają faktycznego stanu rzeczy. Jeśli chodzi o relację pomiędzy ceną skupu płodów rolnych, cenami środków produkcji i cenami środków żywnościowych, to uważam, że „farmeryzacja” rolnictwa złagodzi istniejące dysproporcje.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Padło pytanie, kiedy przejdzie do historii deficyt budżetu. Droga do tego jest długa i w pierwszej kolejności musimy uzyskać równowagę bilansową państwa, a dopiero później równowagę budżetową.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">W czym upatruję źródła niepowodzeń reformy gospodarczej - czy w zastosowanych instrumentach, czy w polityce gospodarczej? W jednym i w drugim. Obu tych czynników nie można oddzielić od siebie. Kluczową sprawą jest cały obszar paliwowo-energetyczny, problem energochłonności gospodarki narodowej. Uważam, że powinniśmy się nastawić na stopniowe ograniczenie najbardziej energochłonnej produkcji. Np. ograniczenie zużycia stali tylko o 5% przyniosłoby znaczne oszczędności energii.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Okres mojej pracy w Ministerstwie Przemysłu uważam nie tylko za bardzo pouczający, ale również pomocny w prowadzeniu mojej dalszej pracy zawodowej. Jedną ze spraw, z którą nie mogliśmy sobie poradzić, była likwidacja słabych przedsiębiorstw. Zgadzam się z głosami mówiącymi, że obecne kryteria zaliczania przedsiębiorstw do likwidacji są mało precyzyjne, a przedsiębiorstwa często mają rację, że bronią się przed likwidacją. Trudno nie przyznać im racji, kiedy twierdzą, że jeszcze przez wiele lat mogą spokojnie prosperować i nie bardzo wiedzą dlaczego się ich czepiamy. Kiedy I etap reformy dobiegał końca wydawało się, że wiele przyjętych rozwiązań ruszy gospodarkę do przodu. Dzisiaj wiemy więcej o źródłach naszych niepowodzeń. Jestem jednak przekonany, że bez tych doświadczeń byłoby nam dzisiaj znacznie trudniej.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Jaki jest mój stosunek do gospodarki nie uspołecznionej? Prawdę mówiąc jest on taki sam jak do gospodarki uspołecznionej. Ten stosunek wyraża się również w jednolitej polityce podatkowej. Musimy powrócić do stosowania podatkowej księgi handlowej i to niezależnie od tego, czy chodzi o firmę nie uspołecznioną, czy uspołecznioną.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#ObywatelAndrzejWróblewski">Odpowiadając na pytanie posła M. Frąckiego o moją działalność na stanowisku wiceministra przemysłu, mogę poinformować, że przy moim udziale zrodził się zarys programu działania tego resortu. W swojej wypowiedzi pominąłem pytanie o zadłużenie zagraniczne. Jest to sprawa trudna do wyjaśnienia w stylu telegraficznym. Osobiście nie wierzę, aby ktoś nam chciał pomóc wyjść z zadłużenia. Nasi wierzyciele, wykazujący pewną gotowość do współdziałania sugerują nam, abyśmy spłacali nasze długi dostawami surowców, żebyśmy eksportowali siarkę i węgiel. W ten sposób nigdy nie wyjdziemy z gospodarczych kłopotów. Jestem zwolennikiem polityki minimalizacji spłaty naszego zadłużenia zagranicznego i pozostawienia spłat na obecnym poziomie kwotowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanKaczmarek">Proponuję poprzestać na tej rundzie pytań i odpowiedzi, mając pełną świadomość, że i tak nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się wszystkiego, co mogłoby nas interesować w związku z kandydowaniem ob. A. Wróblewskiego na stanowisko ministra finansów. Nie podzielam części zapatrywań kandydata na system podatkowy, mam również uwagi - do innych jego poglądów. Sądzę jednak, że cel dzisiejszego spotkania został osiągnięty i mogliśmy się przekonać o znacznej erudycji, a także zapoznać z najważniejszymi poglądami ob. A. Wróblewskiego. Dzisiejsza wymiana poglądów powinna nam wystarczyć do wyrażenia opinii o kandydacie. Dalsza część posiedzenia odbędzie się wyłącznie w gronie posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyGruchalski">Jak słusznie zauważył przewodniczący naszym obradom, poseł J. Kaczmarek, kandydata na ministra cechuje rzeczywiście duża erudycja. Mam jednak pewne obawy, czy jest ona poparta wystarczającym doświadczeniem. Dopiero te dwa elementy mogą zapewnić skuteczność działania. Sylwetka kandydata na ministra jest mi znana z okresu jego pracy w charakterze doradcy pełnomocnika rządu ds. reformy gospodarczej. W Biurze Pełnomocnika Rządu powstało wiele aktów prawnych i propozycji rozwiązań systemowych, które jednak w praktyce nie zawsze zdały egzamin.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJerzyGruchalski">Zastanawia mnie, co się kryje za swego rodzaju nonszalancją i pewnością siebie, zaprezentowaną nam dzisiaj przez kandydata na ministra. Miał on gotową odpowiedź na każde pytanie, znał recepty na wszystkie bolączki naszej gospodarki. Jest to dla mnie zastanawiające i dające wiele do myślenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoRadyPaństwaTadeuszSzelachowski">Odniosłem odmienne wrażenie po wystąpieniu ob. Andrzeja Wróblewskiego niż poseł J. Gruchalski. Wielokrotnie kandydat na ministra wyrażał swoje wątpliwości, a swego rodzaju pewność prezentacji poglądów stanowi przywilej młodości. Ob. Andrzej Wróblewski został wybrany przez prezesa Rady Ministrów, spośród 10 innych specjalistów i działaczy gospodarczych. Jego kandydatura znalazła także uznanie w trakcie konsultacji prowadzonych przez premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanKaczmarek">Jestem odmiennego zdania niż poseł J. Gruchalski, co do sposobu prezentacji poglądów przez kandydata na ministra. To, że ma on własne zdanie i umie je wyłożyć, nie jest wadą, ale wprost przeciwnie - zaletą. Nie oznacza to, że w wypowiedzi A. Wróblewskiego nie można doszukać się pewnych tez lub poglądów, z którymi nie wszyscy się zgadzamy. Możemy oczywiście sprzeciwić się propozycji premiera, ale musimy mieć świadomość, że w ten sposób utrudnimy mu pracę. Jeszcze raz podkreślam, że nawet nie zgadzając się z niektórymi sądami kandydata na ministra, nie możemy odmówić mu fachowości i śmiałości. W moim przekonaniu, poziom wiedzy i kwalifikacji kandydata są wystarczające, abyśmy mogli go akceptować na proponowane stanowisko ministra. Sądzę, że warto podkreślić znaczny wkład wniesiony przez ob. A. Wróblewskiego do systemowych rozwiązań zmierzających do restrukturyzacji przemysłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJózefKiszka">Podzielam stanowisko przewodniczącego naszej Komisji. Sądzę, że ktokolwiek stanąłby dzisiaj przed nami w roli kandydata na ministra, nie mógłby zyskać pełnej akceptacji ze strony wszystkich posłów. Jest to niemożliwe. Ob. Andrzej Wróblewski znalazł się w trudnej sytuacji, gdyby bowiem nie odpowiedział na nasze pytania, byłoby bardzo niedobrze. Zdecydował się na możliwie pełną odpowiedź i za to został skrytykowany. Uważam, że w jego wystąpieniu można odnaleźć oznaki nowoczesnego myślenia i śmiałych koncepcji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełJózefKiszka">Bądźmy sprawiedliwi; pracując w Biurze Pełnomocnika Rządu kandydat na ministra nie miał wpływu na wdrożenie do praktyki proponowanych rozwiązań. Myślę, że możemy dać szansę kandydatowi, a także prezesowi Rady Ministrów, który dokonał wyboru A. Wróblewskiego na stanowisko ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełCezaryWolf">Też jestem zdania, że powinniśmy dać carte blanche premierowi M. Rakowskiemu w doborze kandydata na tak odpowiedzialne stanowisko w jego rządzie. Prawdę mówiąc, dzisiejszy test wieczorny jest mało miarodajny, ale sądzę, że wystarczy byśmy poparli kandydaturę ob. A. Wróblewskiego na ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełAleksanderLegatowicz">Chciałbym zwrócić uwagę, że resort finansów jest kluczowym dla powodzenia reformy gospodarczej. Na tle tego wszystkiego, co dzisiaj nam powiedział kandydat na ministra, widzę poważne zagrożenie dla uzyskania spodziewanego zwrotu w polskiej gospodarce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Odniosłam inne wrażenie niż poseł J. Gruchalski na temat zachowania się ob. A. Wróblewskiego podczas jego wystąpienia. Nie zawsze przedstawiał gotowe wzory rozwiązań, często miał wątpliwości i jest to normalne.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">To prawda, że w trakcie realizacji I etapu reformy gospodarczej kandydat cały czas znajdował się w centrum wydarzeń, ale rzeczywiście nie miał większego wpływu na realizację przyjętych założeń reformy. Trudno mi ocenić kandydata na ministra na tle innych kandydatów do tego stanowiska, gdyż tamtych kandydatów nie znam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMieczysławFrącki">Będę głosował za kandydaturą ob. A. Wróblewskiego na stanowisko ministra finansów. Generalnie odpowiadają mi jego poglądy, a ponadto widzę szansę współdziałania z naszą Komisją. Ob. A. Wróblewski wydał mi się człowiekiem komunikatywnym i chętnym do współpracy. Nie można mu odmówić wiedzy, a także predyspozycji menedżerskich, co w wypadku jego stanowiska ma kapitalne znaczenie. Nie oznacza to, że ze wszystkimi poglądami kandydata zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełWładysławSzymański">W wypowiedzi ob. A. Wróblewskiego znalazło się ważne stwierdzenie. Zamierza on zacząć od sprawy najważniejszej, którą jest stosunek do podmiotów gospodarujących. Godne uwagi, a także poparcia, jest jego stanowisko i sposób podejścia do kwestii podatków. Cenne wydaje się także integralne widzenie spraw budżetu i bilansu finansowego państwa, co do tej pory raczej się nie zdarzało na szczeblu ministerialnym. Zwracam uwagę, że dając rekomendację ob. A. Wróblewskiemu, podejmujemy tym samym decyzję o dużym znaczeniu. Finanse, to klucz do powodzenia dzieła reform. Oprócz erudycji na tym stanowisku potrzebny jest silny charakter i silna wola, a tego - niestety - nie jesteśmy w stanie ocenić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełBernardWidera">Zastanawiam się nad tym, czy osobowość ob. Andrzeja Wróblewskiego będzie na tyle silna, aby mógł kreować własną politykę. Trudno jednak o odpowiedź na to. pytanie. Kandydat wykazuje spore zadatki na samodzielność i z tego powodu dałbym mu szansę na objęcie funkcji ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanKaczmarek">Ponieważ nie ma już uwag, proponuję zakończyć dyskusję. W naszej opinii - jak sądzę - powinniśmy stwierdzić, że erudycja oraz racjonalność większości poglądów kandydata wskazują, iż jest on przygotowany do pełnienia funkcji ministra finansów. Myślę, że w naszej opinii powinniśmy wyrazić wątpliwość, o czym mówili dyskutanci, co do wystarczającego doświadczenia. Powinniśmy na ten moment zwrócić uwagę zarówno kandydatowi na ministra, jak premierowi. Być może będzie to pomocne przy doborze podsekretarzy stanu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełJanKaczmarek">Najlepiej byłoby skojarzyć młodość z doświadczeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełWiktorLeyk">Niewiele brakuje, abyśmy w naszej opinii zawarli stwierdzenie o młodym wieku kandydata. Proponuję abyśmy w ogóle o tym w naszej opinii nie mówili, bo to naprawdę nie ma nic do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełJózefKiszka">Podzielam tę uwagę, trudno mówić o braku doświadczenia, skoro kandydat na ministra ma już za sobą 16-letni staż pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławKielan">Nie wydaje mi się ani zręczne, ani słuszne, abyśmy ministrowi wyznaczali niańki w charakterze doświadczonych współtowarzyszy. To nie powinno mleć miejsca w naszej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanKaczmarek">Wszystkie zgłoszone przed chwilą uwagi uważam za słuszne i dlatego proponuję poddać pod głosowanie tylko opinię, popierającą kandydaturę A. Wróblewskiego na stanowisko ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełJanKaczmarek">Komisja, przy 3 głosach wstrzymujących się, pozytywnie zaopiniowała kandydaturę ob. A. Wróblewskiego na stanowisko ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełJanKaczmarek">W drugim punkcie obrad rozpatrzono projekt opinii o projekcie rozporządzenia Rady Ministrów, zmieniającym rozporządzenie w sprawie ograniczenia wykazu produktów i usług luksusowych oraz w sprawie stawek podatku obrotowego od sprzedaży tych produktów i usług.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PosełJanKaczmarek">W omawianej sprawie prezydium Komisji otrzymało pismo od sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów B. Ciasia, z prośbą o pilne rozpatrzenie projektu rozporządzenia Rady Ministrów. Przedstawiciel ministerstwa argumentował, że pośpiech jest niezbędny. Po wprowadzeniu zmian cen skupu złota z dniem 1 września br. dla większości wyrobów że złota, obecnie obciążonych podatkiem obrotowym w wysokości 30 lub 25%, stosowana byłaby wysoka stawka tego podatku ustalona dla artykułów luksusowych w wysokości 50%. Prezydium Komisji rozpatrzyło propozycję Ministerstwa Finansów z udziałem specjalistów i doszło do następujących wniosków.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PosełJanKaczmarek">Rozpatrywana sprawa powinna być powiązana z reformą systemu podatkowego. W czasie powstawania omawianych przepisów funkcjonował inny system podatków. Jeśli chodzi o meritum sprawy, to chcemy w ogóle uchylić się od zajęcia stanowiska, uważając że rozstrzygnięcie leży w racjonalizacji całego systemu podatkowego.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PosełJanKaczmarek">Jesteśmy przeciwni ustalaniu wysokości stawek podatku obrotowego przez naszą Komisję. Jest to zadanie nie nasze, ale rządu, i on powinien ponosić za to odpowiedzialność. Zdajemy sobie sprawę, że proponowane działania wymagają dłuższej drogi legislacyjnej. Gdyby jednak prace te przeciągnęły się poza rok bieżący, to moglibyśmy skorzystać z włączenia działania określonych przepisów w trybie ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#PosełJanKaczmarek">Chciałbym zwrócić uwagę na treść uzasadnienia do projektowanego rozporządzenia Rady Ministrów. Przy wysokiej stawce podatku obrotowego, sięgającego 50%, cena jednej obrączki - powiedzmy dla żony - wynosiłaby ok. 60 tys. zł., natomiast cena drugiej obrączki - dla męża - byłaby już 2-krotnie większa. Są to oczywiście paradoksy, które trzeba uregulować.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#PosełJanKaczmarek">W projekcie rozporządzenia znalazła się również propozycja podniesienia stawki podatku od przyczep campingowych. Miałem co do tego uwagi, które jednak wycofałem, wychodząc z założenia, że całą tę sprawę musimy uporządkować w sposób systemowy, a nie jednostkowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełWiktorLeyk">Twierdzę, że w Polsce nie produkuje się w ogóle żadnych towarów luksusowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełMieczysławFrącki">Proponuję nie wchodzić w szczegóły, stanowisko naszej Komisji musi być jednoznaczne. Musimy się odsunąć od rozpatrywania tych spraw i takie rozwiązanie zaproponowało prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanKaczmarek">Właśnie to proponujemy w naszej opinii, wskazując jednocześnie kierunek docelowych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełJanKaczmarek">Projekt opinii Komisji w omawianej sprawie został przyjęty przy 1 głosie wstrzymującym się.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>