text_structure.xml
44.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyZygmanowski">Dnia 9 lipca 1981 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod przewodnictwem posła Pawła Dąbka (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyZygmanowski">sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w 1980 r. w częściach dotyczących Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyZygmanowski">W posiedzeniu udział wzięli minister sprawiedliwości Sylwester Zawadzki, przedstawiciele Sądu Najwyższego z prezesem Janem Żakiem, Naczelnego Sądu Administracyjnego z wiceprezesem Józefem Pietraszewskim, Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z pierwszym zastępcą prezesa Tadeuszem Ratajskim, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyZygmanowski">Uwagi do sprawozdania z wykonania w 1980 r. budżetu GUKPPiW przedstawił poseł Władysław Kupiec (ZSL): Niedawne prace nad projektem ustawy o kontroli publikacji i widowisk pozwoliły Komisji na dogłębne zapoznanie się z merytoryczną pracą Urzędu. Obecnie zajmujemy się głównie jego działalnością finansową w roku ubiegłym. Dochody budżetowe wykonane zostały z 22% nadwyżką a wydatki w 94,7%. W dn. 31.XII. ub.r. w Głównym Urzędzie w Warszawie zatrudnionych było 241 osób, zaś w 14 delegaturach i 36 oddziałach - 232 osoby. W wydatkach na materiały i przedmioty nietrwałe ograniczono się do urządzeń niezbędnych. Wiele potrzeb nie zostało zaspokojonych. Urząd ma ogromne trudności z uzyskaniem środków dewizowych na uzupełnienie lub wymianę niewielkiej, ale kompletnie zużytej bazy poligraficznej, na wymianę starych, zdemolowanych dalekopisów, nie dających gwarancji zapewnienia szybkiej łączności z jednostkami terenowymi. Dlatego proponuję, aby Komisja poparła starania Urzędu o przydział niewielkich kwot dewizowych na zakup części zamiennych i wymianę zużytych urządzeń na inne.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzyZygmanowski">Trudne są warunki lokalowe w jakich pracuje Główny Urząd i niektóre jego delegatury. Jak wynika z przedstawionych danych, panuje w nich ogromna ciasnota. Pokoje są wieloosobowe i nie stwarzają warunków do spokojnej pracy. Potrzeby były zgłaszane i przyjmowane do realizacji od lat, lecz podejmowane na szczeblu rządowym decyzje nie zostały zrealizowane. Obecnie, gdy następuje ograniczanie administracji, a co za tym powinno pójść zwolnienie części pomieszczeń - należy poprzeć starania Urzędu o poprawę jego warunków pracy. Leży to w interesie społecznym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełJerzyZygmanowski">Rozważając wykonanie budżetu za rok ubiegły powinniśmy równocześnie myśleć o funkcjonowaniu Głównego Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk w ramach nowej ustawy. W związku z tym trzeba zwrócić uwagę na niewykonanie przez Urząd planu zatrudnienia, co wiążę m.in. z niezbyt wysokimi zarobkami przy wysokich wymogach kwalifikacyjnych, z niezbyt dobrymi warunkami pracy, z brakiem własnej bazy socjalno-wypoczynkowej oraz jakichkolwiek szczególnych uprawnień, które wyróżniałyby jego pracowników w porównaniu z innymi urzędami centralnymi. Jednakże podstawową przyczynę tego stanu rzeczy widzę w klimacie społecznym wokół organów kontroli. Miejmy nadzieję, że nowa ustawa doprowadzi do społecznej akceptacji działalności Urzędu oraz stworzy należny szacunek dla tej bardzo odpowiedzialnej pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełJerzyZygmanowski">Budżet GUKPPiW realizowany był w 1980 r. w sposób oszczędny zgodny z obowiązującymi zasadami. Wnoszę o przyjęcie sprawozdania z jego wykonania.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełJerzyZygmanowski">Zarówno ze sprawozdania GUKPPiW jak i referatu wynika, że w roku ubiegłym Urząd prowadził racjonalną i oszczędną gospodarkę przydzielonymi środkami finansowymi. W trakcie roku Ministerstwo Finansów wyznaczyło program oszczędnościowy w wysokości 555 tys. zł, lecz w rzeczywistości uzyskano oszczędności większe, bo w kwocie 3.218 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W toku dyskusji nad projektem ustawy o kontroli publikacji i widowisk dyskutowaliśmy nad zasadami wynagradzania pracowników Urzędu Kontroli. Uznaliśmy, że nie mogą być oni uposażeni gorzej niż dotychczas, przeciwnie winny przysługiwać im pewne preferencję. Zdecydowaliśmy, że funkcjonowanie urzędów cenzorskich w naszym kraju jest w pełni zasadne i mamy w związku z tym obowiązek dążyć do stworzenia zdrowych podstaw ich działalności. W związku z tym nie cieszą mnie prezentowane dziś oszczędności. Jakie były ich przyczyny? Czy wynikały one z nietrafnego określenia sum budżetowych? Czy z trudności kadrowych? I bardziej generalnie - jakie, zdaniem Głównego Urzędu, należy przewidywać finansowe skutki wejścia w życie nowej ustawy o kontroli publikacji i widowisk? Musimy myśleć o tym już teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAdamŁopatka">Urząd wiele oszczędził oraz zyskał więcej, niż to przewidywano. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że przez znaczną część roku 1980 nie wykonywał on swoich zadań. Jak kierownictwo Urzędu widzi pracę w nowych warunkach i co zamierza zrobić, aby dostrzegać można było jego oddziaływanie?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełAdamŁopatka">I Zastępca prezesa Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk Tadeusz Ratajski: Jest dla mnie wielką satysfakcją słyszeć słowa uznania za naszą gospodarność. Staramy się oszczędzać państwowe środki. Niepełne wykonanie budżetu w roku 1980 wynikało przede wszystkim z ogólnych trudności gospodarczych: nie można było wybudować nowego garażu, ani wyremontować wnętrz Urzędu z braku wykonawców.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełAdamŁopatka">Nie zostały też obsadzone wszystkie etaty. Obecnie możemy zatrudnić od zaraz 18 osób. Główną przeszkodą jest charakter Urzędu. Wiele osób przychodzi do nas, pyta, a przed podjęciem ostatecznej decyzji rozmawia z rodziną - i rezygnuje. Z pracy chciałoby też odejść wielu obecnych cenzorów - około połowa naszej kadry - i tylko trudności ze znalezieniem zajęcia przez byłych cenzorów ich przed tym powstrzymuje. Jesteśmy wdzięczni Komisji za pomoc w uzyskaniu dodatków cenzorskich w wysokości 2 tys. zł, co stanowi istotny element stabilizujący.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełAdamŁopatka">Urząd jest w pełni przygotowany do pracy pod rządami nowej ustawy. Opracowane zostały projekty aktów wykonawczych. Nie myślimy o żadnych większych zmianach organizacyjnych lub kadrowych, choć w związku z przewidywanym rozszerzeniem zakresu naszego działania na kontrolę następczą druków zwolnionych obecnie spod kontroli, będzie zapewne musiała wzrosnąć liczba etatów cenzorskich.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełAdamŁopatka">Szybkiego wspomożenia wymaga baza poligraficzna, która jest bardzo poważnie obciążona. Drukujemy codzienny biuletyn informacyjny dla rządu i Sekretariatu KO. Obok tego wydajemy opracowania oceniające nastroje społeczeństwa patrząc przez pryzmat tego, co jest drukowane, a zwłaszcza tego, czego w wyniku naszych wkroczeń nie opublikowano. Bardzo ważny jest problem łączności z ośrodkami terenowymi. Urząd nie dysponuje własną siecią i korzysta z usług poczty. Mamy ogromne trudności z połączeniem się z niektórymi miastami, np. Krakowem. Rozmowy są złośliwie przerywane, tak że dla jednorazowego skomunikowania się potrzeba dzwonić 5 czy 6 razy. Ustaliliśmy, że przeszkadza ktoś w centrali krakowskiej. Poseł A. Łopatka zauważył, że rezultaty naszej pracy są mało widoczne. W pełni zgadzam się z tym stwierdzeniem, choć sądzę, że na przestrzeni ostatniego miesiąca widać tu już jaskółki poprawy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełAdamŁopatka">W dalszym ciągu Urząd nasz pozostaje pod presją ostrej, często niewybrednej krytyki. Pracom Sejmu nad ustawą o kontroli publikacji i widowisk towarzyszyły nie tylko rzeczowe informacje i komentarze, ale i pomówienia w rodzaju: „cenzura dopatruje się wszędzie urojonych wrogów państwa”, czy obraźliwe epitety.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełAdamŁopatka">W minionych miesiącach, oprócz zadań ochrony w środkach masowego przekazu tajemnicy wojskowej i gospodarczej uwaga Urzędu koncentrowała się na tym, a by w warunkach wielkiego ożywienia publicystycznego, nie krępując ostrości i zasięgu krytyki, nie dopuszczać jednakże do naruszania istotnych wartości ustrojowych i godzenia w rację stanu.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełAdamŁopatka">Atmosfera towarzysząca pracy GUKPPiW jest jedną z przyczyn naruszania przez kontrahentów Urzędu obowiązujących nadal przepisów prawnych, wymagających poddania się kontroli i rozpowszechniania publikacji za zgodą Urzędu. W minionych miesiącach doszło do kilku wypadków drukowania gazet i tygodników bez uzyskania wymaganej zgody. Świeżego przykładu lekceważenia państwowej dyscypliny dostarczył XIX Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. Organizatorzy nie spełnili zasadniczego wymogu, jakim jest obowiązek zawiadomienia i przedstawienia do kontroli scenariuszy i kompletów tekstów przewidzianych do wykonania na 48 godzin przed próbą generalną.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełAdamŁopatka">Podsumowując przebieg festiwalu opolskiego należy stwierdzić, że zorganizowany został wbrew wszelkim dotychczasowym zasadom organizacyjnym i ideowo-propagandowym, o czym został powiadomiony minister kultury i sztuki oraz prokurator generalny.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełAdamŁopatka">Pragnę też zwrócić uwagę, że w minionych miesiącach Urząd zmuszony był nasilić ingerencje ze względów obyczajowych.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PosełAdamŁopatka">Obecnie przygotowujemy się do wejścia w życie nowej ustawy. Będziemy starali się jak najdokładniej wyjaśniać nasze stanowisko wydawcom i autorom, przekonywać, rozmawiać, tak aby jak najmniej spraw trafiło do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Będziemy szkolić nasz zespół w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Uważam, że na jednym w najbliższych, specjalnie zwołanym w tym celu posiedzeniu, powinniśmy powrócić do problemu nastrojów społecznych na tle informacji przedstawionej przez prezesa GUKPPiW. Skonstatowano niewykonywanie przez Urząd Kontroli jego funkcji. Niedowład cenzury jest elementem niedowładu państwa w ogóle. Unikamy słowa „nielegalne” na oznaczenie wydawnictw wychodzących poza kontrolą Głównego Urzędu, a przecież jest tak w rzeczywistości. Jestem bardzo zaniepokojony informacją o niesprawnym działaniu państwowego systemu łączności. Jak to możliwe, że MSW do tego dopuszcza? Szkoda, że sprawozdanie z wykonania budżetu resortu spraw wewnętrznych rozpatrzyliśmy wczoraj, fakty te spowodować winny bowiem nasze votum nieufności wobec MSW. Trzeba przekazać naszą opinię w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełSzczepanStyranowski">W pełni zgadzam się z tym poglądem. Uważam sytuację, która miała miejsce w Opolu za niedopuszczalną. Rząd nasz nie podejmuje na czas decyzji i obecnie mamy tego skutki. Zobaczymy jaka będzie reakcja prokuratora generalnego na protest Urzędu, choć boję się, że niewiele z tego wyniknie. Poseł Z. Czeszejko ma rację; problemem postaw społecznych musimy zająć się odrębnie. Wiąże się z tym następująca kwestia: Otóż o problemach pracy Głównego Urzędu usłyszeliśmy dziś, w niewielkim gronie, na posiedzeniu naszej Komisji. Problemy te trzeba jednak poruszać na szerszym społecznym forum, najlepiej w telewizji, przedstawiając społeczeństwu odpowiednią argumentację. Z ludźmi trzeba rozmawiać szczerze, pokazać. im, kto podważa zasady ustroju. Trzeba też wykorzystywać obowiązujące przepisy, karać naruszycieli prawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełPawełDąbek">W dniu wczorajszym Komisja nasza rozpatrzyła działalność MSW. Ustosunkowaliśmy się do tego tematu. Dzisiejsze uzupełnienie wiceprezesa T. Ratajskiego nie zmienia naszej oceny. Niewątpliwie resort spraw wewnętrznych musi przeciwdziałać opisanym zjawiskom, zwróćmy mu na to uwagę, nie można jednak mówić o votum nieufności.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAntoniPołowniak">Fakty, o których mówił przedstawiciel GUKPPiW, są bardzo niepokojące. Jest to igranie z ogniem. Formułuję wniosek, aby na jednym z posiedzeń wysłuchać informacji ministra kultury i prokuratora generalnego PRL w tej sprawie, by dowiedzieć się, jakie kroki podjęli oni. Chodzi o łamanie prawa, czego nie wolno nam tolerować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWładysławKupiec">Popieram wniosek posła A. Połowniaka. Wszystko to dowodzi, że ustawa o kontroli publikacji i widowisk winna zostać jak najszybciej uchwalona, aby zasady działania cenzury były w pełni jasne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełWładysławKupiec">Przewodniczący obradom poseł Paweł Dąbek (PZPR): Termin posiedzenia nt. odpowiedzialności osób naruszających przepisy o kontroli publikacji i widowisk ustalimy w porozumieniu z odpowiednimi władzami.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełWładysławKupiec">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu GUKPPiW w roku 1980 wraz z wnioskiem o przydział środków dewizowych dla Urzędu na poprawę jego bazy poligraficznej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełWładysławKupiec">Uwagi do sprawozdania z wykonania planu i budżetu za rok 1980 w części dotyczącej Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawiła poseł Marianna Staniewska (PZPR): Zadania określone w uchwale o narodowym planie społeczno-gospodarczym i w ustawie budżetowej zostały wykonane z nadwyżką. W sferze działalności gospodarczej dotyczy to w szczególności produkcji przemysłowej przywięziennych przedsiębiorstw, które wykonały plan produkcji w 105,3% przy niewielkim zmniejszeniu liczby zatrudnionych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełWładysławKupiec">Na podkreślenie zasługuje wykonanie planu dochodów w 110,9%, przy czym przekroczenie planu wystąpiło we wszystkich rodzajach dochodów, a zwłaszcza we wpływach z tytułu opłat sądowych, opłat notarialnych, dochodów więziennictwa. Resort poświęca wiele uwagi problemowi pełnego zatrudnienia skazanych doceniając znaczenie nauki zawodu i wdrażania do pracy jako ważnych elementów wychowawczych.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełWładysławKupiec">Plan wydatków budżetowych resortu wykonano w 98,2%. Gospodarowanie środkami budżetowymi w resorcie było oszczędne i elastyczne. Program oszczędności został wdrożony przy poważnych efektach (240,2%). Czy jednak tak poważne oszczędności nie zostały osiągnięte kosztem pewnych działań koniecznych, m.in. w zakresie remontowo-inwestycyjnym?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełWładysławKupiec">Oszczędności wystąpiły przy równoczesnym dotkliwym dla resortu ograniczeniu nakładów i środków na inwestycje, modernizację i kapitalne remonty. Ograniczenia te - spowodowane trudnościami gospodarczymi kraju - nie sprzyjają usprawnianiu pracy resortu w podstawowych dziedzinach jego działalności.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełWładysławKupiec">W całej 5-latce, którą zamyka rok 1980 resort harmonijnie rozwijał swoją działalność, osiągając coraz lepsze wyniki. Efektów tych nie pomniejszają zdarzające się jak w każdej działalności pewne potknięcia i trudności, jak choćby np. kłopoty z organizacją Naczelnego Sądu Administracyjnego, w szczególności jego ośrodków zamiejscowych.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełWładysławKupiec">Zadania planu zostały wykonane prawidłowo, a budżet zrealizowano z nadwyżką po stronie dochodów i przy zastosowaniu zasad oszczędności po stronie wydatków. Upoważnia to do wnioskowania o przyjęcie sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAdamŁopatka">W środowisku prawniczym wyrażano pogląd o komercjalizacji wymiaru sprawiedliwości, podkreślając, że resort nastawiał się bardziej na uzyskiwanie wyników gospodarczych niż na działalność, która by odpowiadała jego nazwie. Jak to właściwie jest i jak widzi tę sprawę w przyszłości Ministerstwo Sprawiedliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAntoniPołowniak">W kraju nastąpiło ogólne obniżenie dyscypliny społecznej. W tej atmosferze doskonale czują się elementy z marginesu, zagrażające spokojowi i bezpieczeństwu obywateli. Jakie są możliwości szybszego i ostrzejszego oraz bardziej zdecydowanego reagowania w tych przypadkach? Chodzi zwłaszcza o ostrość reakcji, która powinna być dolegliwa dla sprawcy w celu osiągnięcia efektu prewencji. Wiadomo, że nie tylko Ministerstwo Sprawiedliwości jest w tym zakresie odpowiedzialne i że wspomniane zjawiska wiążą się z ogólnym obniżeniem autorytetu i siły państwa. Trzeba jednak działać na wielu frontach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Czy osiągnięcia resortu w dziedzinie oszczędzania nie sprowadzają się do tego, że nie zostały przeprowadzone remonty? Jeśli by tak było, to przecież mielibyśmy do czynienia z bardzo krótkowzrocznym oszczędzaniem. Warto zainteresować się uwagą NIK dotyczącą faktu, że resort ma dwóch dysponentów własnego budżetu - ministra oraz Centralny Zarząd Zakładów Karnych. Jest to sytuacja sprzeczna z prawem. Co robi resort, by zalegalizować istniejącą praktykę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Wiadomo, że więziennictwo ma trudności z naborem kadr. Należałoby stworzyć środki zachęcające wartościową kadrę do pracy w więziennictwie, chodzi zwłaszcza o socjologów i psychologów ze względu na ich przydatność. Mówi się o wzroście produkcji więziennictwa - w jakim stopniu był to wzrost ilościowy, a w jakim wartościowy?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Gdy chodzi o problematykę sądownictwa, to należy przypomnieć o prowadzeniu prac nad ustawą o opłatach w sprawach karnych. Jakie będą skutki tej ustawy? Należy rozważyć zakres reorganizacji w sądownictwie - czy dojdzie do tego, że sądy wojewódzkie zostaną zastąpione przez okręgowe, a także jaki będzie wyraz tych zmian w budżecie? Jak resort widzi te sprawy?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Wysuwane w swoim czasie hasło unowocześnienia sądownictwa nie zostało zrealizowane. Ta sprawa musi zostać poważnie potraktowana. Sędziowie pracują nieraz w warunkach, które można określić jako poniżej krytyki. Wymaga rozwiązania problem pomocy biurowych dla sędziów, a także warunków socjalnych. W tej dziedzinie trzeba podjąć energiczne działania. Trzeba też rozważyć wykorzystanie zwolnionych etatów w centrali na znaczne wzmocnienie sądów rejonowych. Wymaga rozważenia, w jakim stopniu sądy rejonowe wypełniają założenia dotyczące ich działalności. Poza efektami ekonomicznymi pozostaje grupa nierozwiązanych od dawna problemów wiążących się z sądownictwem. Jak przedstawiają się konsekwencje powołania i założenia dalszego rozwoju Naczelnego Sądu Administracyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Ile wynosi stawka żywieniowa dla więźniów? Czy resort przewiduje zwiększenie funduszy na resocjalizację, stosownie do przepisów Kodeksu karnego wykonawczego? Krytyka nadmiernego fiskalizmu wymiaru sprawiedliwości odnosi się do uiszczania wpisów w drugiej instancji. Dotyczy to zwłaszcza spraw karnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">W sprawach rozwodowych wpis tymczasowy wynosi 10 tys. zł. O ile w pierwszej instancji może to mieć uzasadnienie, to nie ma go przecież w przypadku drugiej instancji. Czy toczą się prace mające na celu zmianę odpowiednich przepisów w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełWładysławKupiec">W materiałach resortu stwierdzono, że wysokość odszkodowania wypłacanego za 1 dzień wypełniającego obowiązki ławnika została podwyższona z 50 do 100 zł.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełWładysławKupiec">Należy zwrócić uwagę, że pełnienie tych obowiązków zajmuje nie tylko jeden dzień, ale czasem 2 i 3 dni. Wielu kuratorów odchodzi od działalności. Czy przewiduje się w związku z tym podniesienie stawek świadczeń dla kuratorów, które obecnie nie pokrywają często kosztów dojazdów.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełWładysławKupiec">Mówca podkreślił, że na problemy wymiaru sprawiedliwości nie można patrzeć schematycznie, oceniając pozytywnie działalność resortu wówczas, gdy przynosi ona wpływy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Podkreśliła, że resort wykonał swoje zadania i działał oszczędnie, przekraczając nawet ustalenia w tym zakresie. Niepokoi jednak to, że oszczędności dotyczyły pomocy stypendialnej, działalności dydaktyczno-wychowawczej, czy zakładów dla nieletnich. Oczywiście nie powinno tu być przekroczeń, ale nie można też nie wykonywać zaplanowanych wydatków, jak o tym świadczy tabela zamieszczona w informacji resortu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Rolnicy uskarżają się na wysokość opłat notarialnych; kiedy zostaną zrealizowane ich postulaty w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełSzczepanStyranowski">W informacji resortu mowa o wydatkowaniu środków specjalnych typ „05”. Czy środki te pochodzą z pracy skazanych? Informacja stwierdza, że kwotę 31 mln zł wydatkowano przez Polski Komitet Pomocy Społecznej, zaś 7 mln zł bezpośrednio na udzielenie zasiłków dla osób zwalnianych z zakładów karnych i zakładów dla nieletnich oraz prace badawcze. Jakiego rodzaju były te prace badawcze i jaką część kwoty 7 mln zł przeznaczono na nie? Czy jest uzasadnione odprowadzenie 25 mln zł z tych środków do budżetu w ramach realizacji dodatkowych zadań oszczędnościowych resortu? Środki z tego funduszu powinny być przeznaczana w całości na potrzeby tych, przez których zostały wypracowane.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełSzczepanStyranowski">Dyrektor Departamentu Budżetowo-Gospodarczego Ministerstwa Sprawiedliwości Ignacy Pochwicki stwierdził, że tak znaczne oszczędności zostały uzyskane w rezultacie likwidacji dwóch okręgowych zarządów zakładów karnych oraz czterech zakładów dla nieletnich. Poczynania te były uzasadnione z punktu widzenia organizacyjnego i gospodarczego. Resort nie prowadził żadnych oszczędności w dziedzinie remontów, przeciwnie - na inwestycje i kapitalne remonty w roku ubiegłym wydano więcej. Spostrzeżenie NIK-u dotyczące dysponowania budżetem resortu jest formalnie trafne. W żadnym przepisie nie powiedziano, że takie rozwiązanie jest możliwe, ale nie powiedziano też, że możliwe nie jest. Do roku 1975 Centralny Zarząd Zakładów Karnych był dysponentem budżetu II-go stopnia, wojewódzkie zarządy zakładów karnych III-go stopnia, a wielkie zakłady karne finansowano w ramach akredytowanych. W 1975 r. stworzono 12 okręgowych zarządów zakładów karnych, zrodził się pomysł, by ustanowić subdysponenta I-go stopnia. Budżet ministerstwa jest więc łącznie planowany z budżetem więziennictwa. Minister finansów zgodził się na to, wychodząc z założenia, że art. 54 i 91 prawa budżetowego upoważniają go do kierowania wykonaniem budżetu i wydawania przepisów w zakresie prawa budżetowego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełSzczepanStyranowski">Gdy chodzi o opłaty w sprawach karnych w drugiej instancji, to rozważany jest obecnie projekt zmierzający do usunięcia tej bariery, utrudniającej wnoszenie rewizji. W resorcie nigdy nie było planów finansowych, które miałyby stanowić rodzaj ingerencji w działalność orzeczniczą, zawsze natomiast starano się wykonywać prawomocne wyroki. U podstaw wzrostu dochodów resortu leżą zmiany stosunków pieniężno-rynkowych, zmiany wartości przedmiotów sporów i obrotu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełSzczepanStyranowski">Gdy chodzi o ryczałty kuratorskie, to zagadnienie to jest ciągle odkładane w warunkach oszczędzania. Skutki finansowe tego przedsięwzięcia wynosiłyby 100–109 mln zł. Obecnie opracowano projekt zarządzenia ministra w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełSzczepanStyranowski">Wymiar sprawiedliwości nie jest rentowny. Przedsiębiorstwa przywięzienne mają wychowywać przez pracę, a nie przynosić zysk. Tak to niezmiennie rozumiemy.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełSzczepanStyranowski">Jeśli chodzi o niewykonanie takich pozycji, jak pomoc stypendialna, czy działalność dydaktyczno-wychowawcza, to stypendia przeznaczone są na pomoc pracownikom resortu, będącym doktorantami. W ubiegłym roku żaden z nich nie spotkał się z odmową. Pomoc stypendialna dla studentów obejmuje umowy o stypendia fundowane w więziennictwie. Niewykonanie wydatków w tym zakresie nie było rezultatem oszczędności, lecz chybionego planowania.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełSzczepanStyranowski">Ze środków specjalnych typ „05” finansowane są obozy naukowe penitencjarystów, są to niewielkie środki. Kwota 25 mln zł nie powinna być przeznaczona do dochodów budżetu. Zrobiono tak wyjątkowo, by wesprzeć równowagę finansową państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">W materiałach resortu mowa o obniżeniu wydatków na remonty.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorDepartamentuBudżetowoGospodarczegoMinisterstwaSprawiedliwościIgnacyPochwicki">Chodzi tu o zmniejszenie w porównaniu do realizacji w roku 1979. Nie było oszczędności, ale wykonanie było niższe, niż w roku 1979.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMariannaStaniewska">Nie sugerowałam, że oszczędności w resorcie miały wpływ na działalność remontową. Wyrażałam jedynie tego rodzaju obawę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełMariannaStaniewska">Wicedyrektor Centralnego Zarządu Zakładów Karnych płk Juliusz Petrykowski: W I półroczu liczba przebywających w zakładach karnych zmniejszyła się o 20 tys. osób. Na dzień 1 stycznia br. w. zakładach karnych przebywało łącznie (bez środków przystosowania społecznego) 99.638 osób, w tym tymczasowo aresztowanych 15 tys., ukaranych 4 tys. osób; w ośrodkach przystosowania społecznego przebywało 2.860 osób. Na dzień 1 lipca br. było 17.633 osób tymczasowo aresztowanych (w tym również z nieprawomocnym wyrokiem), skazanych z wyrokiem prawomocnym 61.027 osób, ukaranych przez kolegia 1.629 osób. Na zmniejszenie złożyło się wiele przyczyn - w tym również zmiany polityki karnej i aresztowej. W roku 1980 kary zastępcze odbywało 42 tys. osób (z tego 3/4 ukaranych przez kolegia, 1/4 skazanych przez sąd).</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełMariannaStaniewska">Na przestrzeni lat 1979–1980 zmieniły się stawki żywieniowe. Dla skazanych nie pracujących wynosiły one w 1979 r. - 8,70 zł, w 1980 r. 10,90 zł; w 1981 - 14,10 zł. Dla skazanych pracujących: w 1979 r. - 10,80 zł; w 1980 r. - 13,70 zł; w 1981 r. - 17,30 zł. Obecnie minister sprawiedliwości wystąpił do premiera z wnioskiem o podwyższenie stawki przeciętnie o 5 zł. Przewidujemy, że w ciągu pół roku skutki finansowe ewentualnej decyzji wyniosą 70 mln zł. Polepszają się także warunki bytowe skazanych. Podwyższono metraż dla skazanych i aresztowanych do 10 m3 w zakładach, karnych zamkniętych, do 8 m3 w ośrodkach pracy. Dotychczas wielu skazanych korzystało z sienników. Mamy około 75.828 miejsc w zakładach karnych i zabezpieczamy łóżka dla 80 tys. skazanych.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełMariannaStaniewska">W końcu 1980 r. zatrudniano 17.290 funkcjonariuszy służby więziennej, 1.046 pracowników cywilnych więziennictwa. Uzyskaliśmy 420 etatów. Mamy obecnie 18.921 etatów, z tego (wg. stanu na 1 maja br.) 1.214 etatów nie obsadzonych. Nie obserwujemy problemów z rekrutacją kadry z wyższym wykształceniem z wyjątkiem lekarzy. Apelujemy do nich by traktowali pracę w więziennictwie jako misję. Lepiej przedstawia się sytuacja w przypadku średniego personelu medycznego. Mamy duże trudności z zatrudnieniem średniej i podstawowej kadry. W ostatnich latach odeszło na emeryturę lub rentę 1.200 funkcjonariuszy. Nie możemy tego uzupełnić. Nasi funkcjonariusze są przemęczeni. Wystarczy wspomnieć, że protesty głodowe objęły ogółem 50% zakładów karnych. Mieliśmy trzydzieści kilka tysięcy głodówek. Służba jest wyczerpana okresami ostrego pogotowia. Być może z osób odbywających zastępczą służbę wojskową będzie rekrutowała się kadra podstawowa i średnia. W służbie penitencjarnej pracuje 333 pedagogów, 78 psychologów, 29 socjologów, 80 prawników, 38 pracowników z wyższym wykształceniem z innych specjalności. Na 1 pedagoga wychowawcę przypada więc 140–160 skazanych. Praca resocjalizacyjna nie może być więc wydajna. Liczymy na współdziałanie z uczelniami i ruchem studenckim.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełWładysławKupiec">Braki kadry są ewidentne. W zakładach karnych przebywa wielu skazanych wymagających leczenia odwykowego. Resort zdrowia, w porozumieniu z resortem sprawiedliwości, miał uruchomić poradnię odwykową. Mamy duże zakłady karne, w których 1/3 skazanych wymaga tego rodzaju opieki, a leczenie nie jest tam prowadzone. Powoduje to wielkie straty, przewyższające podwyżkę dla lekarzy i służby specjalistycznej, dzięki której uzyskalibyśmy znaczną poprawę. W taki sposób dochodzi do marnotrawstwa. Czy przewiduje się wystąpienie do ministra zdrowia i opieki społecznej oraz do ministra finansów w sprawie stawek preferencyjnych dla lekarzy, pedagogów i psychologów pracujących w więziennictwie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">W społeczeństwie mówi się o patronacie nad więźniami. Czy macie już takie ekipy? Co sądzicie o tej akcji? Ile miejsc, pracy można przeznaczyć dla skazanych? Czy zmieniły się proporcje wśród pracujących pomiędzy skazanymi a tymczasowo aresztowanymi oraz mającymi nieprawomocne wyroki. Jak przedstawia się podział pensji skazanego?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Czy przewiduje się reorganizację okręgowych zarządów zakładów karnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WicedyrektorCentralnegoZarząduZakładówKarnychJuliuszPetrykowski">Około 20% skazanych wymaga leczenia odwykowego. Mam do dyspozycji 12 oddziałów i 43 przychodnie. Borykamy się z trudnościami, a przede wszystkim z brakiem specjalistów. Raport o stanie więziennictwa stwierdza, że potrzebne jest tworzenie systemu preferencji dla kadry podejmującej pracę w więziennictwie. Problemem wymagającym leczenia są także dewiacje.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WicedyrektorCentralnegoZarząduZakładówKarnychJuliuszPetrykowski">W zmienionym regulaminie więziennym zamarkowano powołanie społecznych rad penitencjarnych. Odpowiednie zarządzenie znajduje się w trakcie uzgodnień międzyresortowych. Rady te mają mieć prawa i obowiązki w zakresie doradztwa i kontroli. W ich skład mają wchodzić, przedstawiciele organizacji społecznych, rad narodowych, związków zawodowych oraz osoby cieszące się zaufaniem. Nie jestem przeciwny rejestracji patronatu, ale wiedzę jego przyszłość w czarnych barwach. Trudno sobie wyobrazić, że członkowie patronatu będą spełniać swe funkcje w odległych miejscowościach. Rady penitencjarne będą natomiast działały w oparciu o miejscowy aktyw.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WicedyrektorCentralnegoZarząduZakładówKarnychJuliuszPetrykowski">W zamkniętych zakładach karnych brak ludzi do pracy. Mamy też do czynienia z niechęcią przedsiębiorstw do zatrudniania skazanych poza więzieniami. Są oczywiście regiony, gdzie zapotrzebowanie to występuje. Tymczasowo aresztowanych zawsze zatrudniamy. Zawsze też chcieli oni pracować. Jeśli chodzi o zarobki skazanych otrzymują oni od 20–75% tego co powinien otrzymywać pracownik z tymi samymi kwalifikacjami. Recydywista w rygorze obostrzonym zarabia 20% stawki, 5% przeznacza się na fundusz postpenitencjarny, resztę otrzymuje skarb państwa. Do 75% otrzymują skazani wówczas, gdy mają obowiązki alimentacyjne, bądź deklarują pomoc dla rodzin znajdujących się w ciężkich warunkach. W ubiegłym roku tego rodzaju pomoc wynosiła 300 mln zł.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#WicedyrektorCentralnegoZarząduZakładówKarnychJuliuszPetrykowski">Nie przewiduje się obecnie reorganizacji okręgowych zarządów zakładów karnych. Być może sprawę tę trzeba będzie podjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">Ubiegłoroczne koszty działalności NSA nie były typowe, bowiem sąd znajdował się w stadium organizacji. Z tego powodu podam dane za I półrocze. W tym okresie dochody z opłat sądowych wyniosły ponad 1,1 mln zł, a wydatki ponad 3 mln zł. Sądzę, że taka proporcja będzie miała miejsce również w przyszłości. Rozporządzenie Rady Ministrów dotyczące opłat było kompromisem Między Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Sprawiedliwości. Według mnie, opłaty te nie są wysokie i tylko w określonych sytuacjach mogą budzić wątpliwości, tj. przy stosowaniu przepisów o wpisie stosunkowym, zgodnie z KPO. Obecnie jest 43 sędziów. Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przewidujemy, że w każdym z ośrodków zamiejscowych będzie orzekać od 5 do 7 sędziów.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">Minister sprawiedliwości Sylwester Zawadzki: Dzisiejsze spotkanie jest pierwszym, w jakim uczestniczę w nowym charakterze. Chciałbym podziękować za zaufanie Komisji i zapewnić, że będę robić wszystko, aby go nie zawieść, chociaż zadania stojące przed resortem są bardzo trudne.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">Chciałbym skoncentrować się na czterech sprawach. Pierwsza z nich dotyczy komercjalizacji czy też fiskalizacji wymiaru sprawiedliwości. Zdecydowanie przeciwstawiam się takim koncepcjom. Nie mogą one bowiem mieć odniesienia do wymiaru sprawiedliwości. Jeżeli w praktyce mogą być zachwiania np. zbyt wysokie opłaty, to chcę powiedzieć, iż są przygotowywane nowe przepisy dotyczące opłat w sprawach karnych i cywilnych. Uwzględniając postulaty rolników zamierzamy zmienić wysokość opłat notarialnych, co - jak przewidujemy - spowoduje wzrost ilości spraw z 40 tys. rocznie do ok. 200 tys.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">Jeżeli zmierzamy do ograniczenia kar pozbawienia wolności, to prowadzi to nieuchronnie do wzrostu grzywien. Także przyjmując, iż praca jest podstawą systemu resocjalizacji skazanych, to staramy się im ją zapewnić, a tym samym otrzymują oni stosowne dochody.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">Mówiąc o konieczności umocnienia dyscypliny społecznej minister podkreślił, iż działalność resortu będzie zmierzała do wspierania działań na rzecz kontynuowania procesu odnowy, jak też zdecydowanego przeciwstawiania się negatywnym zjawiskom, które mogą rzutować na ten proces. Chodzi tu zwłaszcza o wzmocnienie ochrony mienia społecznego, ograniczenie marnotrawstwa i niegospodarności, zwalczanie spekulacji i alkoholizmu, a zwłaszcza przeciwstawianie się zjawisku chuligaństwa. Szczególny nacisk na te sprawy położono podczas niedawnej narady z prezesami sądów wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">W stosunku do Sejmu jesteśmy dłużnikami w trzech kwestiach a mianowicie opracowanie projektów ustaw: o walce z alkoholizmem, przeciwdziałania demoralizacji nieletnich oraz przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii. Z tych zobowiązań chcemy wywiązać się jak najszybciej, jak też zapewnić wyższy poziom orzecznictwa i zwiększyć sprawność postępowania.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">Od dłuższego czasu nasilają się poglądy, iż zwiększenie ilości sądów wojewódzkich spowodowało obniżenie się poziomu orzecznictwa. Są sądy wojewódzkie liczące 6 sędziów, co w praktyce uniemożliwia specjalizację. Możliwe jest powołanie sądów okręgowych, których właściwość obejmowała będzie teren kilku województw. Druga tendencja - to dążenie do integrowania różnych działów sądownictwa a zwłaszcza okręgowych sądów pracy i ubezpieczeń społecznych, w dalszym czasie sądów administracyjnych, a jeszcze dalej rozstrzygania sporów między jednostkami gospodarki uspołecznionej. Zmiana modelu wymiaru sprawiedliwości musi spowodować też zmiany w centrali resortu, a niestety, nie mamy departamentu organizacyjnego, który powinien być motorem tych zmian.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#WiceprezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoJózefPietraszewski">Jest gotowy raport o stanie więziennictwa, który został przesłany do przewodniczącego Komisji. Będziemy kontynuować politykę warunkowych zwolnień. Chcemy iść dalej w kierunku rozszerzania polityki ułaskawień i szerszego korzystania z prawa łaski. Bardzo wnikliwie rozważamy problem amnestii, co jednak łączy się z postępem w stanie ładu i porządku publicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAdamŁopatka">W materiałach wspomina się, że Zrzeszenie Prawników Polskich jest dotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Nieprawda, bo rola Ministerstwa polega na odmawianiu tych środków.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełAdamŁopatka">Posłowie przyjęli sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za rok ubiegły w części dotyczącej Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełAdamŁopatka">Uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu Sądu Najwyższego w 1980 r. przedstawiła poseł Halina Minkisiewicz-Latecka (SD): Uwagę zwraca zbyt duży napływ spraw rozpoznawanych w II instancji przez Sąd Najwyższy, co powoduje przeciążenie tego organu operatywną pracą orzecznictwa. W ub. roku Sąd Najwyższy rozpoznał łącznie 5481 spraw rewizyjnych. Wydane też zostały dwie wytyczne Izby Karnej, dotyczące kradzieży zuchwałej i kradzieży z włamaniem oraz udziału przedstawiciela społecznego w postępowaniu karnym. Izba Cywilna wydała 46 uchwał, Izba Pracy - 67, a Izba Karna - 24.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PosełAdamŁopatka">Sędziowie SN pracują w niezwykle trudnych warunkach lokalowych. Zaprojektowana budowa gmachu SN, mimo wykonania prac wstępnych związanych z opracowaniem projektu i wykonaniem infrastruktury, nie może być realizowana z powodu zablokowania inwestycji, nie traktowanych priorytetowo. Trudności lokalowe Sądu Najwyższego, znane w zasadzie Komisji, polegają na braku odpowiednich warunków do pracy nad aktami, braku sal do odbywania posiedzeń w zwiększonym składzie sędziów SN oraz do organizowania narad sędziów sądów niższych szczebli.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PosełAdamŁopatka">Po omówieniu wykonania budżetu Sądu Najwyższego poseł wniósł o przyjęcie sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PosełAdamŁopatka">Czy kierownictwo Sądu Najwyższego rozważało sugestię dotyczącą siedziby sądu w Zamku Ujazdowskim?</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PosełAdamŁopatka">Poseł Władysław Kupiec (ZSL) popierając wniosek o przyjęcie sprawozdania zwrócił uwagę na trudności lokalowe SN, podkreślając, iż warunki, w jakich pracuje Sąd Najwyższy powinny odpowiadać randze tego organu.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#PosełAdamŁopatka">Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka (PZPR) zainteresowała się problematyką orzecznictwa rewizyjnego oraz wysokości wskaźnika uwzględnianych rewizji. Jaki jest również system współpracy SN z sądami wojewódzkimi i rejonowymi?</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#PosełAdamŁopatka">Prezes Izby Karnej SN Jan Żak stwierdził, iż kwestia lokalizacji Sądu Najwyższego była rozważana przez kierownictwo i siedziba w Zamku Ujazdowskim w pełni odpowiadałaby potrzebom. Jednakże, wątpliwości budzi fakt, iż jest to budynek zabytkowy.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#PosełAdamŁopatka">Znaczną część swego wystąpienia poświęcił prezes. SN sprawie budowy gmachu dla Sądu Najwyższego, zwracając uwagę, że nie wymaga ta inwestycja żadnego importu, że jest wykonawca.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#PosełAdamŁopatka">Mówiąc o rewizjach nadzwyczajnych podkreślił, iż ich skuteczność jest bardzo wysoka i wynosi ponad 90%. Znacznie mniejsza jest natomiast skuteczność rewizji od orzeczeń sądów wojewódzkich. Wynika to m.in. z faktu, że czasem są one zbędne, bo obrona wykorzystuje wszystkie możliwości przewidziane procedurą, zwłaszcza w sprawach majątkowych. Jeżeli chodzi o współpracę Sądu Najwyższego z sądami wojewódzkimi i rejonowymi, to organizowane są spotkania sędziów, na których omawiany jest poziom orzecznictwa, których wyniki przesyła się do zainteresowanych sądów.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#PosełAdamŁopatka">Uwagę zwraca dużo obciążenie pracą sędziów Sądu Najwyższego i potrzeba zmian właściwości sądów wojewódzkich i rejonowych tak, aby doprowadziło to do zmniejszenia ilości spraw rozpatrywanych w II instancji przez Sąd Najwyższy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówStefanWalichowski">Ponieważ dopiero wczoraj otrzymaliśmy ostatnie pismo Komisji sejmowej nie można jeszcze sprecyzować stanowiska. Nie kwestionujemy jednak celowości nowej siedziby SN. Dyskutuje się natomiast sprawę przeznaczenia i przekazania SN innego obiektu, bowiem możliwości budowy nowego gmachu są znikome.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrezesJanŻak">W zasadzie od ubiegłego roku gmach sądów na Lesznie powinien być wyłączony z eksploatacji ze względów na skorodowane instalacje wodociągowo-ciepłownicze, stan instalacji elektrycznej. Należy się z tym liczyć i brać pod uwagę, ponieważ sprawy nie można odwlekać do końca. Przyjmiemy każdy budynek, który stwarza należyte warunki pracy.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrezesJanŻak">Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z wykonani budżetu za rok 1980 w części dotyczącej Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrezesJanŻak">Posłowie przyjęli uchwałę dotyczącą przekazania sprawozdań do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wraz z załącznikiem, w którym wymieniono wnioski wynikające z 2-dniowej debaty.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>