text_structure.xml
13.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełBolesławStrużek">Dnia 23 marca 1983 r. Komisie Pracy i Spraw Socjalnych i Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradujące pod przewodnictwem posła Bolesława Strużka (ZSL) - rozpatrzały i zaopiniowały projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych członków ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełBolesławStrużek">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dyrektorem generalnym Jerzym Pacho, Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z wiceministrem Zbigniewem Koziołem oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełBolesławStrużek">Projekt rozporządzenia omówił dyrektor generalny w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Jerzy Pacho: W projekcie rozporządzenia nowym elementem jest ocena wartości produktów rolnych sprzedawanych przez rolników jednostkom gospodarki uspołecznionej w ciągu ostatnich 10 lat. Wartość produktów rolnych sprzedanych począwszy od roku 1977 podlega przeliczeniu stosownie do wzrostu cen skupu, przy zastosowaniu współczynnika rewaloryzacyjnego. Dyrektor J. Pacho zapoznał posłów z metodyką dokonywania rewaloryzacji, zgodnej zresztą z intencją ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełBolesławStrużek">Problemem wymagającym wyjaśnienia jest system zwiększenia emerytury lub renty z tytułu zrzeczenia się prawa do bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich. Zwiększenie to przysługuje w wysokości 0,1% szacunkowej wartości lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich, ustalonej dla celów obowiązkowego ubezpieczenia w PZU - nie mniej jednak niż 300 zł, nie więcej niż 1500 zł miesięcznie dla obojga małżonków. Sumy te wypłaca się w połowie każdemu z nich.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełHieronimBlaszyński">Na podkreślenie zasługuje, że projekt rozporządzenia Rady Ministrów uwzględnia propozycje zgłaszane w trakcie dyskusji nad projektem ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławCabaj">Akt wykonawczy jest zgodny z duchem ustawy, ale konieczne są pewne zmiany. W § 4 proponuję podnieść wysokość 0,1% szacunkowej wartości mieszkania i pomieszczeń gospodarskich do 0,3%. W § 26 ust. 3 proponuję zmianę współczynników przeliczania obszarów użytków rolnych z hektarów fizycznych na przeliczeniowe. Propozycje dotyczą zarówno gruntów ornych jak użytków zielonych i powinny być zgodne z propozycjami JUNG w Puławach. Przeliczniki te odpowiadają faktycznej wartości gleby. Wnioskuję również obniżenie górnej granicy składek członkowskich z 72 tys. na 60 tys. zł rocznie. Ostatnia wreszcie propozycja dotyczy młodych rolników. Należałoby utrzymać dotychczasowy system preferencji i być może zwolnić młodych rolników z opłat emerytalnych w okresie 3 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAlojzyLangner">W rozporządzeniu mówi się o chorobach zawodowych, czy istnieje już wykaz tych chorób?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Związek Rolników Indywidualnych w trakcie dyskusji nad projektem ustawy zgłaszał wiele zastrzeżeń, które nadal pozostają aktualne. Przy ustalaniu wartości i ewidencji sprzedanych produktów rolnych istnieje sugestia (chodzi o rozdział 2), by rozszerzyć je o wytwory twórczości ludowej, a także usprawnienia racjonalizatorskie. W § 5 mówi się o sprzedaży produktów jednostkom gospodarki uspołecznionej, które to określenie należałoby zastąpić osobami uprawnionymi do skupu produktów rolnych. W § 11 i 29 wylicza się przypadki stosowania taryfy ulgowej. Należałoby rozszerzyć o dłuższe okresy niezdolności do pracy rolnika oraz choroby tzw. odzwierzęce.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Nowy system ulg i zwolnień przy opłacaniu składek emerytalnych wydaje się być skromniejszy i mniej precyzyjny od dotychczasowego. Nasz Związek proponuje zwolnienie od podatku młodych rolników do 5 lat. W sprawie rewaloryzacji: brakuje odniesienia do rewaloryzacji przyznanych już świadczeń. Należałoby zmienić brzmienie § 12 pkt 2. Współczynnik rewaloryzacyjny powinien być uzgadniany corocznie z ministrem rolnictwa oraz Krajowym Związkiem Kółek i Organizacji Rolniczych. W § 26 w pkt 3 proponuję uzupełnienie współczynników o stawy i jeziora, zgodnie z propozycjami rolników.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszMaj">Czy nie można do sprzedaży produktów rolnych zaliczyć również produktów sprzedanych do sklepów ajencyjnych. W małych miastach mogłoby to znacznie poprawić zaopatrzenie ludności w produkty rolne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełTadeuszMaj">Wykaz zawarty w § 11 proponuję, podobnie jak posłanka Z. Grzebisz, uzupełnić o długotrwałą chorobę rolnika.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełTadeuszMaj">Zgodnie z pkt 3 § 30 naczelnik gminy może na okres 3 lat zwolnić rolnika od opłacania składki emerytalnej lub obniżyć składkę do 50%, jeżeli rolnik rozpoczął prowadzenie całego gospodarstwa na gruntach nabytych z państwowego funduszu ziemi. Proponuję, by ten zapis rozszerzyć o możliwość obniżenia składki w przypadku zakupu lub dzierżawy gospodarstwa w obrocie sąsiedzkim. Do czasu utworzenia funduszu pomocy dla rolników znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej proponuję zwolnienie ich z opłat emerytalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełIgnacyWall">Proponuję rozszerzyć propozycję posła T. Maja dotyczącą sprzedaży produktów rolnych do sklepów ajencyjnych, o zakłady pracy. Popieram też wniosek o obniżenie rocznej opłaty do 60 tys. zł. W załącznikach do rozporządzenia proponuję wykreślić takie pozycje jak krzewy owocowe, uprawy w szklarniach nieogrzewanych. Zapis ten może przyczynić się do wycofania producentów z uprawy tych roślin.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKazimieraCzechowska">Jeśli rolnik po przekroczeniu wieku emerytalnego pracuje nadal, czy musi płacić składkę emerytalną? Młodych rolników należałoby zwolnić od opłat w okresie 5 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJaninaSzczepańska">Wiele gospodarstw prowadzi wymianę sąsiedzką, z której nie może się rozliczyć, ale stanowi ona liczącą się część wyprodukowanej żywności. Czy nie można tego uwzględnić w stawkach emerytalnych? Wiele zastrzeżeń budzi od lat nieuwzględnianie przy szacowaniu produktów oddawanych do skupu wysokości szkód wyrządzanych przez zwierzęta leśne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBernardWidera">Opowiadam się za wnioskiem dotyczącym zwolnienia młodych rolników od opłat. Dotyczy to również preferencji dla rolników gospodarujących na ziemiach nowo zakupionych. Jeśli współczynnik przeliczeniowy nie zostanie ustalony w sposób właściwy, można się obawiać, że wkrótce trzeba będzie go zmienić. Opinia Krajowego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych przy ustalaniu współczynnika rewaloryzacyjnego powinna być bezwzględnie uwzględniana.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZofiaOlejnik">Popieram propozycje zwolnienia młodych małżeństw od opłat emerytalnych do 5 lat. Nie należy również zbytnio obciążać opłatami działów specjalnych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZofiaOlejnik">Wiceminister rolnictwa i gospodarki żywnościowej Zbigniew Kozioł: Propozycje JUNG w Puławach są z pewnością racjonalne, ale jeśli nie zostaną uwzględnione przy systemie podatkowym, to nie mogą funkcjonować również przy systemie emerytalnym.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełZofiaOlejnik">Dyrektor generalny w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Jerzy Pacho: Dyskusja wykracza poza ramy projektu rozporządzenia Rady Ministrów i podejmuje często wątki już rozstrzygnięte w ustawie sejmowej o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełZofiaOlejnik">Przedłożony posłom projekt uzgodniony był poprzednio ze Związkiem Rolników Indywidualnych. Prezes Związku aprobował zawarte w tekście postanowienia.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełZofiaOlejnik">Nie można zastosować wyższego współczynnika niż 0,1% szacunkowej wartości lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich, gdyż jest to dodatek, który nie może przekroczyć wartości podstawowej emerytury. Tabela PZU w sposób wystarczający uwzględnia różnice wartości budynków. Stawka opłat rocznych w wysokości 72 tys. złotych wydaje się być raczej za niska, niż za wysoka. Chodzi bowiem o opłaty przez gospodarstwa z działów specjalnych. Przyznanie młodym rolnikom okresowego zwolnienia od płacenia składki emerytalnej naruszyłoby konstrukcję systemu podatkowego i nie jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełZofiaOlejnik">Wyroby tzw. twórczości ludowej nie mogą być uwzględnione i uznane jako produkty rolne. Zostało to wyraźnie powiedziane w ustawie. To samo dotyczy sprzedaży ajentom, sąsiadom czy zakładom pracy. Ustawa mówi wyraźnie o sprzedaży jednostkom gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełZofiaOlejnik">Trudno o szczegółowy wykaz wypadków losowych upoważniających do zwolnień i ulg w opłatach emerytalnych. Dotyczy to również szkód spowodowanych przez zwierzęta leśne. Jeśli powodują one zachwianie gospodarki, to wówczas przyjmuje się, że mają charakter losowy, a więc upoważniają do ulgi przy opłatach emerytalnych. Nie można ze współczynnika rewaloryzacji uczynić elementu przetargowego, co nie zmienia faktu, by Związek Rolników Indywidualnych ustalił wspólnie z GUS-em skuteczną metodę ustalania tego współczynnika.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełZofiaOlejnik">Ustawa nie zadowoliła społeczeństwa i źle się stało, że tylko choroby zawodowe uznaliśmy za podstawę do zastosowania ulg w opłatach emerytalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJaninaSzczepańska">Szkody leśne nie są drobnym problemem dla rolników, zwłaszcza mieszkających w pobliżu lasów. I dlatego powinny być uwzględnione w rozporządzeniu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJaninaSzczepańska">Trzeba pomóc młodym rolnikom zwalniając ich od płacenia składki emerytalnej na parę lat. Stale bowiem ubywa ze wsi młodzieży i wiele gospodarstw stoi pustych. Wiele o tym się mówi na spotkaniach poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełFelicjannaLesińska">Wśród wypadków losowych upoważniających do stosowania ulg przy opłatach emerytalnych należałoby wymienić klęski powodowane wylewem rzek. Np. w Łódzkiem Bzura często wylewa i trudno o zbiory. Dotychczas młodzi rolnicy byli preferowani i tę zasadę należałoby utrzymać w nowym rozporządzeniu Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Zgłosiłam swoje uwagi nie tylko we własnym imieniu, ale również z upoważnienia Prezydium i Zarządu Rady Głównej Związku Rolników Indywidualnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorJerzyPacho">Przyjmując uwagi posłów stoję na stanowisku, że nie należy jednak rozszerzać wykazu przypadków stosowania ulg przy opłatach emerytalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełBolesławStrużek">Mimo zastrzeżeń przedstawicieli resortów proponuję, aby w opinii obu komisji zawrzeć następujące sugestie:</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełBolesławStrużek">- szkody leśne powinny być uwzględniane przy zaliczaniu wartości produktów sprzedanych jednostkom gospodarki uspołecznionej;</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełBolesławStrużek">- górna granica składek emerytalnych z działów specjalnych powinna być obniżona z 72 tys. do 60 tys. zł rocznie;</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełBolesławStrużek">- do wypadków losowych i klęsk żywiołowych upoważniających do stosowania ulg w składkach emerytalnych zaliczyć należy przewlekłe choroby i powodzie;</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełBolesławStrużek">- jeśli współczynnik rewaloryzacji według propozycji JUNG w Puławach zastosowany zostanie do systemu podatkowego, to automatycznie powinien również obowiązywać przy określaniu opłat emerytalnych;</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełBolesławStrużek">- przy braku współmałżonka - cała kwota z tytułu przekazania mieszkania powinna być wypłacana pozostałemu małżonkowi lub właścicielowi.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełBolesławStrużek">Komisje przyjęły propozycję posła Bolesława Strużka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>