text_structure.xml
6.13 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełFelicjannaLesińska">Dnia 29 grudnia 1982 r. Komisje: Górnictwa, Energetyki i Chemii, Prac Ustawodawczych oraz Pracy i Spraw Socjalnych, obradujące pod przewodnictwem poseł Ireny Sroczyńskiej (PZPR) odbyły: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełFelicjannaLesińska">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Józefem Burym, wiceprezes ZUS Ryszard Karolak i przedstawiciele Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełFelicjannaLesińska">Uzasadnienie projektu ustawy przedstawił wiceminister Józef Bury: Biorąc pod uwagę względy tradycji, zachowano odrębną ustawę o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin, z tym że projekt tej ustawy normuje jedynie te sprawy, które odbiegają od rozwiązań przyjętych dla ogółu pracowników. W pozostałych sprawach projekt odsyła do ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin. Generalne założenia reformy systemu emerytalno-rentowego, do których należą przede wszystkim „likwidacja starego portfela emerytur i rent” oraz bieżąca waloryzacja świadczeń rentowych, w systemie emerytur i rent górniczych zrealizowane zostaną na zasadach określonych w systemie powszechnym.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełFelicjannaLesińska">Projekt odpowiada potrzebom związanym z istotnymi zmianami w warunkach społeczno-gospodarczych kraju oraz uwzględnia postanowienia porozumienia społecznego zawartego w Jastrzębiu 3 września 1980 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełFelicjannaLesińska">Zachowuje się wszystkie dotychczasowe preferencje w stosunku do ogółu pracowników, a mianowicie zachowuje:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełFelicjannaLesińska">- korzystniejszy wymiar świadczeń, - korzystniejsze zasady zwiększenia emerytur i rent z tytułu długoletniego stażu pracy, - prawo do renty inwalidzkiej II grupy, jeżeli górnik będący inwalidą III grupy nie może otrzymać pracy stosownej do stanu zdrowia i kwalifikacji, - zwolnienie wdowy od warunku co do wieku i inwalidztwa dla nabycia prawa do renty rodzinnej, Ponadto projekt uwzględnia szczególne uprawnienia wprowadzone ostatnio, a więc przewiduje:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełFelicjannaLesińska">- sukcesywne obniżenie, poczynając od 1 lipca 1982 r. do 1 stycznia 1986 r., wieku emerytalnego - docelowo do 50 lat życia, - przyznanie prawa do emerytury, bez względu na wiek po przepracowaniu określonej, stopniowo zmniejszanej od 1 lipca 1982 r. do 1 lipca 1985 r. liczby lat pracy pod ziemią - docelowo do 25 lat pracy, - dodatkowe zwiększenie emerytury dla górników, którzy spełniając warunki do emerytury będą pracowali nadal nie występując o jej przyznanie, - wypłacanie emerytur (zmniejszonych o 25%) w razie dalszego wykonywania pracy pod ziemią, niezależnie od wysokości osiąganego wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełFelicjannaLesińska">Przedstawione rozwiązania nie spowodują dodatkowego zwiększenia skutków finansowych przewidzianych w uzasadnieniu do projektu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełFelicjannaLesińska">Komisje powołały podkomisję dla rozpatrzenia projektu ustawy w składzie posłów: Adam Fuszara (PZPR), Tadeusz Gajda (PZPR), Kazimierz Jezierski (PZPR), Jan Kaczorowski (PZPR), Stanisław Kamieniarz (PZPR), Genowefa Rejman (ZSL), Marian Sokołowski (PZPR) Bogusław Utracki (PZPR), Józef Żymankowski (PZPR). Przewodniczącym podkomisji został poseł Tadeusz Gajda (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszGajda">W art. 5 ust. 1, określającym zakres podmiotowej ustawy wymienia się pracę w kopalniach odkrywkowych siarki i wielu innych, pomija natomiast górnictwo węgla brunatnego. Odkrywkowe kopalnie węgla brunatnego są bardzo dużymi zakładami, w których jest wiele prac typowo górniczych. Dochodzi do tego duża uciążliwość pracy na odkrytej przestrzeni przez okrągły rok. Załogi tych kopalń byłyby rozgoryczone, gdyby nie objąć ich nową regulacją. To prawda, że zagrożenie jest tam mniejsze, ale szkodliwość dla zdrowia jest w pełni porównywalna z warunkami pracy w kopalniach węgla kamiennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBogusławUtracki">Czy ustawa, która zostanie przyjęta przez Sejm prawdopodobnie w styczniu przyszłego roku będzie mogła wejść w życie od 1 stycznia? Bardzo to interesuje osoby obecnie przechodzące na emeryturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełLeonardKupka">Czy ustawa będzie dotyczyć także górników, którzy przeszli na emeryturę kilka lat temu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiceministerJózefBury">Przy określaniu podmiotowego projektu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin rząd wziął pod uwagę szczególne trudności pracy występujące w górnictwie głębinowym. Objęcie tą ustawą także pracowników zatrudnionych w kopalniach węgla brunatnego stworzyłoby niepożądany precedens, bowiem wówczas analogiczne uprawnienia powinno się przyznać pracownikom kopalń kamienia, a w końcu także i budownictwa, którzy także pracują w trudnych warunkach klimatycznych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiceministerJózefBury">Oczywiście, ustawa wejdzie w życie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia przyszłego roku, tak jak inne regulacje emerytalne. Obejmie ona wszystkich emerytowanych górników, likwidując tzw. stary portfel.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>