text_structure.xml 48.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszMaj">Dnia 3 września 1982 Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o spółdzielniach i ich związkach oraz Komisja Prac Ustawodawczych, obradujące pod kolejnym przewodnictwem posłów Witolda Zakrzewskiego (bezp.) oraz Jerzego Gołaczyńskiego (PZPR) kontynuowały rozpatrywanie:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełTadeuszMaj">poselskiego projektu ustawy o spółdzielniach i ich związkach.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełTadeuszMaj">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Prokuratury Generalnej, URM, sekretariatu Komisji ds. Reformy Gospodarczej, Centralnego Związku Spółdzielni Niewidomych, CZSLiA „Cepelia”, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, Centralnego Związku Spółdzielni Pracy, Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Centralnego Związku Rzemiosła, CZSR „Samopomoc Chłopska”, CZSS „Społem” i ZSMP, a także eksperci.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełTadeuszMaj">Otwierając obrady poseł Witold Zakrzewski (bezp.) zaproponował, by nie tracąc czasu komisje przystąpiły do rozpatrywania działu VIII. Lustracja.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełTadeuszMaj">Analogicznie jak w ustawie o NIK proponuję zapisanie w ustawie kryteriów kontroli: legalności, rzetelności oraz gospodarności działalności spółdzielni stosownie do przepisów prawa i jej statutu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EkspertKomisjiprofdrRemigiuszBierzanek">Winno się również zapisać, że spółdzielnia przestrzega zasad ruchu spółdzielczego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EkspertKomisjiprofdrRemigiuszBierzanek">Obie poprawki zostały przez Komisje przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławKukuryka">W art. 94 proponuję dodanie §5: „Na wniosek lustratora w wypadku stwierdzenia naruszenia prawa lub gospodarności zarząd właściwego centralnego związku może zawiesić wykonanie uchwały rady spółdzielni”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Sprawa ta została wczoraj przesądzona. W głosowaniu komisje zdecydowały o nieumieszczaniu przepisu tej treści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławKukuryka">To nie zostało przesądzone. Zgłaszam formalny wniosek o głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełLonginCegielski">Czy można ocenić gospodarność spółdzielni w oparciu o jedną konkretną uchwałę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMariaBudzanowska">Proponowany przepis nie może mieścić się w dziale VIII, który dotyczy tylko lustracji, zaś propozycja - działalności centralnego związku. A przecież myśmy już wczoraj tę sprawę przegłosowali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Rozumiem, że poseł St. Kukuryka szuka drogi obejścia decyzji, którą myśmy wczoraj przyjęli, ale żadną miarą nie może to znaleźć się w tym rozdziale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełBolesławStrużek">W dziale tym warto zamieścić postanowienie dotyczące częstotliwości lustracji. W dawnej ustawie stwierdzono, że winna być ona dokonywana co najmniej raz w roku. Może nie należy formułować tego tak wiążąco, warto jednak wskazać na pożądaną częstotliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Art. 96 mówi, że określi to centralny związek i proponuję tak zostawić.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełWitoldZakrzewski">Przy jednym głosie wstrzymującym się Komisje przyjęły dział VIII, a następnie - bez zmian - dział IX. Łączenie się spółdzielni, X. Przyłączenie jednostki organizacyjnej spółdzielni do innej spółdzielni oraz XI. Podział spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełWitoldZakrzewski">Przystąpiono do rozpatrywania działu XII. Likwidacja spółdzielni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszHaładaj">W art.115 §1 jest mowa, iż zarząd właściwego centralnego związku może podjąć uchwałę o postawieniu spółdzielni w stan likwidacji, jeżeli spółdzielnie co najmniej od roku nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnoszę o skrócenie tego terminu do pół roku.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełTadeuszHaładaj">Propozycja nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełTadeuszHaładaj">Ekspert komisji doc. Andrzej Miączyński: W art. 115 §2 mowa jest o zaskarżeniu uchwały do sądu rejonowego, gdy w innych przepisach ustawy nie określamy szczegółowo właściwości sądów, bowiem regulują to inne przepisy. Wnoszę o pozostawienie sformułowania „sąd”, nie wskazując jaki.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełTadeuszHaładaj">W art.120 proponuję dodać §6, zgodnie z którym w razie odwołania likwidatora przez centralny związek będą miały zastosowanie przepisy art.51 §2, to znaczy zainteresowany likwidator lub rada spółdzielni będzie mogła wystąpić do sądu przeciw tej decyzji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełTadeuszHaładaj">Komisje przyjęły obie propozycje, zatwierdzając równocześnie całość działu XII oraz - bez zmian - przyjmując dział XIII. Upadłość spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełTadeuszHaładaj">Rozpoczęto rozpatrywanie tytułu II. Przepisy szczególne, dla spółdzielni produkcji rolnej, spółdzielni kółek rolniczych, spółdzielni pracy i spółdzielni mieszkaniowych, poczynając od działu 1, poświęconego przedmiotowi działalności i członkostwa w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełTadeuszHaładaj">Poseł Bolesław Strużek (ZSL) wypowiedział się za zmianą art. 140, na rzecz zniesienia warunku, by co najmniej 5 członków założycieli musiało być właścicielami lub posiadaczami samoistnymi gruntów rolnych. W dotychczasowej praktyce zwykle tylko 10–15% członków spółdzielni to właściciele gruntów. Spółdzielnia może je otrzymać z Państwowego Funduszu Ziemi. W wielu rolniczych spółdzielniach produkcyjnych dominuje działalność pozarolnicza. Jednostki te są bardzo pożyteczne. Wielu młodych ludzi pragnie takie spółdzielnie zakładać.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PosełTadeuszHaładaj">Poseł Tadeusz Haładaj (PZPR) zgłosił wniosek idący w kierunku przeciwnym - aby co najmniej połowę członków założycieli musieli stanowić właściciele i samoistni posiadacze gruntów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PosełTadeuszHaładaj">Poseł Franciszek Tekliński (PZPR) zaproponował pozostawienie przepisów w brzmieniu nadanym przez Komisję Nadzwyczajną.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PosełTadeuszHaładaj">Ekspert Komisji prof. dr Jerzy Ignatowicz podniósł, że osoby nie będące właścicielami gruntów mogą zakładać spółdzielnie innego typu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAntoniWesołowski">Trzeba znać realia rolniczych spółdzielni produkcyjnych. Poseł B. Strużek ma rację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Może uszanujemy stanowisko Komisji Nadzwyczajnej?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzyGołaczyński">W wyniku głosowania przyjęto 14 głosami przeciw 10 wersję zgodną z projektem.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełJerzyGołaczyński">Poseł Longin Cegielski (ZSL) zaproponował połączenie artykułów 157 i 139 w jeden.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełJerzyGołaczyński">Propozycja nie zyskała akceptacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełLonginCegielski">Czy budynek mieszkalny musi być zgodnie z art.142 §2 wkładem do spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełLonginCegielski">Podkreślono, że nie musi bowiem wyklucza to art.147.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Zaproponował, aby skreślić cały omawiany paragraf, jako powtarzający definicję znaną z prawa cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełWitoldZakrzewski">Liczni przedstawiciele ruchu spółdzielczego stwierdzili jednak, że dla chłopów taka definicja może być potrzebna, zwłaszcza, że dawniejsze przepisy rozstrzygały tę sprawę nieco inaczej, tworząc z budynków osobny rodzaj wkładu spółdzielczego.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełWitoldZakrzewski">Wiceminister finansów Jerzy Graczyk: Mam wątpliwości co do §2 art. 153. Ceny zbóż się zmieniają, ponadto często równocześnie obowiązują różne ich poziomy. Dlatego proponuję dodać: „według cen urzędowych skupu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełTadeuszHaładaj">W związku z art. 148 mam wątpliwość, czy nie stwarza on możliwości nadmiernego gromadzenia ziemi.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełTadeuszHaładaj">Wiceminister Jerzy Graczyk wyjaśnił, że nadal obowiązuje ustawa o reformie rolnej, która może być w razie potrzeby zastosowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełBolesławStrużek">Zaproponował nową redakcję art. 146 §1.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełBolesławStrużek">Propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełBolesławStrużek">Poseł Longin Cegielski (ZSL) zapytał, co oznacza w art. 149 §3 sformułowanie „z uwzględnieniem interesów obu stron”. Zaproponował, aby dopisać słowa „o równoważnej wartości”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Sądzę, że najprościej będzie zastąpić słowa „inny grunt” słowami „równoważny grunt”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełLonginCegielski">Taka jest praktyka. Czy art. 153 §3 nie jest sprzeczny z art. 78 §2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WiceministerJerzyGraczyk">Członek spółdzielni produkcyjnej ryzykuje wkładem, podczas, gdy członek spółdzielni rolniczej ma zagwarantowany zwrot wkładu w przeliczeniu na kwintale żyta. Jest to rozwiązanie znacznie korzystniejsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełLonginCegielski">Jedynie w czasach inflacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKarolWęglarzy">Zaproponował pozostawienie dotychczasowego sformułowania.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełKarolWęglarzy">Poseł Witold Zakrzewski (bezp.) wrócił do sprawy art.142 §2.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełKarolWęglarzy">Propozycja skreślenia tego paragrafu nie spotkała się z akceptacją sali.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełKarolWęglarzy">Przyjęto natomiast propozycję posła Zdzisława Czeszejko-Sochackiego (PZPR), by dodać słowa „lub ich część” (budynków).</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełKarolWęglarzy">Poseł Władysław Kupiec (ZSL) wrócił do sprawy art. 153.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PosełKarolWęglarzy">Nie przyjęto zgłoszonej propozycji. Przedstawiciele zespołu redakcyjnego i rządu zgodnie opowiedzieli się za nową wersją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełFranciszekTekliński">Może dopisać w art. 155, że statut określa zasady wycofywania wkładu nadobowiązkowego.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełFranciszekTekliński">Poseł Longin Cegielski wyraził wątpliwość, czy potrzebny jest art. 163 §2.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełFranciszekTekliński">Poseł Franciszek Tekliński (PZPR) wyjaśnił, że paragraf ten jest potrzebny, gdyż emeryci stanowią często znaczną część członków spółdzielni i równie często nie mogą przychodzić na zebrania, co uniemożliwia zgromadzenie quorum.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PosełFranciszekTekliński">Mówca zaproponował nową redakcję §2 art. 169, który został zastąpiony dwoma nowymi paragrafami.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PosełFranciszekTekliński">Wiceminister Jerzy Graczyk przypomniał, że w art. 79 skreślono ostatnie zdanie, i w związku z tym należałoby konsekwentnie skreślić podobne zdanie w art. 168.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PosełFranciszekTekliński">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PosełFranciszekTekliński">Poseł Franciszek Tekliński (PZPR) zaproponował dopisanie nowego art. 169a stwierdzającego, że statut może przewidywać przekazanie części dochodów spółdzielni na powiększenie wkładów.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PosełFranciszekTekliński">Poseł Witold Zakrzewski (bezp.) stwierdził, że byłoby to zbyt instruktażowe w stosunku do statutów sformułowanie. Jest to sprawa spółdzielców.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PosełFranciszekTekliński">W głosowaniu przyjęto jednomyślnie art. 142 do 172.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#PosełFranciszekTekliński">Poseł Longin Cegielski (ZSL) zaproponował, aby art. 173 sformułować mniej rygorystycznie i napisać „w tym także w powiązaniu z indywidualnymi gospodarstwami rolnymi”.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#PosełFranciszekTekliński">Ekspert prof. dr Jerzy Ignatowicz: Wówczas nie byłaby spółdzielnia specjalistyczna, lecz zwykła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełLonginCegielski">A spółdzielnie rybackie?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełLonginCegielski">Prof. dr Jerzy Ignatowicz: Według koncepcji projektodawców ustawy są one zwykłymi spółdzielniami.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełLonginCegielski">Spór ma charakter semantyczny i mogę wycofać swą propozycję.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełLonginCegielski">Art. 173–177 przyjęto jednomyślnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełTadeuszMaj">Czy jest potrzebne ostatnie zdanie art. 178 §2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Biuro Prawne Sejmu proponuje skreślić całą drugą część tego paragrafu począwszy od słów „statut może”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Tak też było w pierwotnej propozycji poselskiej, ale eksperci zasugerowali nam, że zdania te są potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">W wyniku głosowania postanowiono pozostawić tekst zgodny z projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WiceministerJerzyGraczyk">Ponawiam wniosek w sprawie skreślenia art. 179. Jest on sprzeczny z ustawą o państwowym arbitrażu gospodarczym z października 1975 r., zgodnie z którą spór między jednostkami gospodarki uspołecznionej rozpatruje Państwowy Arbitraż Gospodarczy. Spółdzielnie dysponują obecnie własną obsługą prawną i nie ma przeszkód w korzystaniu przez nie z uproszczonego trybu rozpatrywania spraw stosowanego w PAG.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#EkspertprofdrRemigiuszBierzanek">Jest to wynikiem postulatów spółdzielni rolniczych. Sąd jest bliżej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#EkspertCentralnegoZwiązkuRolniczychSpółdzielniProdukcyjnychprofJerzyPaliwoda">Ustawa o arbitrażu pozostawia możliwość ustanowienia wyjątków przez szczególne przepisy i rozpatrywany projekt korzysta z tej możliwości. Spółdzielnia ma kontakt z sądem od chwili swego powstania: sąd ją rejestruje, sąd rozstrzyga spory z administracją itp. Podstawą sporów są często uchwały spółdzielni, do badania których zgodności z prawem uprawniony jest jedynie sąd. Arbitraż działa na podstawie badania dokumentów bez kontaktów ze stronami, co pogarsza szansę spółdzielni, gdyż nie wszystkie spółdzielnie mają radców prawnych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#EkspertCentralnegoZwiązkuRolniczychSpółdzielniProdukcyjnychprofJerzyPaliwoda">VIII Zjazd Spółdzielczości Rolniczej uchwalił postulat, by uwolnić spółdzielnię od arbitrażu. Sprawy spółdzielców tradycyjnie rozpatrywały sądy, a arbitraż narzucono im dopiero w 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#EkspertCentralnegoZwiązkuRolniczychSpółdzielniProdukcyjnychprofJerzyPaliwoda">Ekspert prof. dr Jerzy Ignatowicz: Arbitraż jest przewidziany do rozstrzygania sporów z zakresu prawa o zobowiązaniach, tymczasem spółdzielnie na ogół mają do czynienia ze sporami z zakresu prawa rolnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełWładysławKupiec">Wszystkie spółdzielnie proszą o prawo udania się do sądu. Dla chłopów jest sprawą bardzo ważną, że sprawy ich będzie rozstrzygał sąd, a nie urząd. Arbitrzy nie są przecież sędziami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełLonginCegielski">Popieram stanowisko rządu. Sądy rejonowe nie mają doświadczeń w rozstrzyganiu spraw gospodarczych między jednostkami gospodarki uspołecznionej. Arbitraż posiada w tym zakresie wyspecjalizowany aparat i doświadczenie, a uproszczony tryb pozwala na sprawniejsze załatwianie tych spraw. Istotą naszego sporu są pojawiające się w środowiskach prawniczych tendencje do likwidacji arbitrażu i nasz spór dotyczy tej właśnie sprawy, a spółdzielnie są tylko pretekstem.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełLonginCegielski">Przy 4 głosach przeciwnych postanowiono pozostawić art. 179 w dotychczasowym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełLonginCegielski">Należałoby zaznaczyć, że nie uchylamy odpowiednich postanowień zawartych w ustawie o Państwowym Arbitrażu Gospodarczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Nie wydaje się to potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJerzyGołaczyński">Komisje przyjęły następnie w całości przepisy działu 2 „Spółdzielnie kółek rolniczych (Usług rolniczych)”.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełJerzyGołaczyński">Następnie przystąpiono do rozpatrzenia przepisów działu 3 „Spółdzielnie pracy”.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PosełJerzyGołaczyński">Poseł Tadeusz Haładaj (PZPR) w nawiązaniu do dyskusji na poprzednim posiedzeniu Komisji zaproponował, by w art. 181 zamieścić paragraf mówiący o zadaniach spółdzielni młodzieżowych oraz określający członkostwo w tych spółdzielniach. Art. 181 §3 zostałby także uzupełniony o określenie ulg dla spółdzielni młodzieżowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJerzyJóźwiak">Problem ten dyskutowano na zespole ogólnym. Gdyby podjąć zagadnienie spółdzielni młodzieżowych, to wymagałoby to zamieszczenia odrębnego działu ze względu na mieszany charakter tych spółdzielni. Należałoby to jeszcze dopracować.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełJerzyJóźwiak">Wydaje się, że art. 75 projektu stwarza wystarczające możliwości. Ponadto trzeba pamiętać, że rozważenia wymaga problem, co stanie się ze spółdzielniami młodzieżowymi, gdy ich członkowie się zestarzeją, czy trzeba będzie cofać ulgi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">W projekcie znalazło się określenie spółdzielni młodzieżowej. Mamy także art. 75 i zapis o charakterze ogólnym w art.71. Jest to wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełTadeuszHaładaj">Niepokoi mnie to, że projektowane przepisy traktują całe zagadnienie wyłącznie z finansowego punktu widzenia. Chodzi przecież o związek z działalnością społeczno-wychowawczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Przepisy stwarzają możliwość udzielania pomocy spółdzielniom łącznie z ulgami podatkowymi. Oznacza to korzyści dla organizacji młodzieżowych. Mamy tu zarazem nawiązanie do ich działalności statutowej. Proponuję, by przyjąć to stanowisko bez głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełJerzyGołaczyński">Komisje przyjęły propozycję przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PosełJerzyGołaczyński">Przedstawiciel Biura Prawnego Kancelarii Sejmu Adam Wójcik zaproponował, by w art. 186 §2 zapisać, że rozwiązanie spółdzielczej umowy o pracę w czasie trwania członkostwa jest niedopuszczalne z wyjątkiem rozwiązania tej umowy na skutek nieuzasadnionej odmowy przyjęcia nowych warunków pracy lub płacy. W tekście mowa tylko o odmowie. Przecież odmowa może być spowodowana uzasadnionymi okolicznościami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełJanKamiński">Co to znaczy uzasadniona odmowa? Kto ma oceniać, czy odmowa jest uzasadniona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WicedyrektorBiuraPrawnegowUrzędzieRadyMinistrówAlbinMirończuk">Można przecież szykanować pracownika. Istnieje odpowiedni tryb rozpatrywania sporów.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#WicedyrektorBiuraPrawnegowUrzędzieRadyMinistrówAlbinMirończuk">Poseł Zdzisław Czeszejko-Sochacki (PZPR) poparł proponowaną poprawkę i stwierdził, że chodzi tu o przypadek odmowy kwalifikowanej.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#WicedyrektorBiuraPrawnegowUrzędzieRadyMinistrówAlbinMirończuk">Poseł Jerzy Jóźwiak (SD) wypowiedział się przeciw poprawce i stwierdził, że istnieje postępowanie wewnątrzspółdzielcze, które w takich przypadkach jest wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Przecież nie każda odmowa przyjęcia nowych warunków pracy i płacy może dawać podstawę do rozwiązania spółdzielczej umowy o pracę w czasie trwania członkostwa. Ocena zasadności odmowy może być dokonana w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym i sądowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Niemożliwe jest pozbawienie pracownika ochrony sięgającej poza spółdzielnię. Ochrona sądowa wydaje się tu konieczna. Proponuję, by poseł J. Jóźwiak wycofał swój sprzeciw wobec poprawki.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełWitoldZakrzewski">Poseł Jerzy Jóźwiak (SD) wycofał zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PosełWitoldZakrzewski">Dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Jerzy Piskorski zaproponował zmiany redakcyjne w art. 181 §3 i stwierdził, że w przepisie tym należy wykreślić sformułowanie mówiące o dotowaniu spółdzielni inwalidów i spółdzielni niewidomych z budżetu państwa. Wystarczające ulgi dla tych spółdzielni przewiduje ustawa o opodatkowaniu. Trzeba więc napisać, że stosuje się ulgi, a w przypadku braku możliwości można stosować dotacje.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PosełWitoldZakrzewski">Poseł Jerzy Jóźwiak (SD) wskazał, że problemy spółdzielczości inwalidów były przedmiotem pracy rządu. Również w projekcie uchwały Sejmu znalazło się stwierdzenie mówiące o udzielaniu pomocy tym spółdzielniom. Może należy rozważyć, czy zamieszczać w tekście sformułowanie „dotacje”. Dotacja jest rodzajem pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Zaznaczmy, że spółdzielnie te korzystają z pomocy ze strony państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJerzyJóźwiak">Pomoc państwa jest rozumiana jako pomoc z budżetu państwa. Natomiast pomoc rad narodowych może mieć postać ulg w opłatach od lokali użytkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełJerzyGołaszewski">Należałoby napisać, że chodzi o korzystanie przez te spółdzielnie z pomocy państwa, ulg w świadczeniach publicznoprawnych, a także z innych form pomocy ze strony rad narodowych i organów administracji państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Proponuję, by najpierw wymienić zwolnienia i ulgi w świadczeniach publicznoprawnych, a następnie inne rodzaje pomocy dla tych spółdzielni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełEdwardWiśniewski">Propozycje te są nie do przyjęcia. Chodziło o korzystanie ze środków budżetu centralnego. Nie można tego utożsamiać z pomocą udzielaną przez rady narodowe. Opowiadam się za sformułowaniem przedstawionym przez posła J. Jóźwiaka. Warto przypomnieć, że w odpowiedzi wicepremiera na dezyderat Komisji Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług jest mowa o wszechstronnej pomocy państwa dla spółdzielni inwalidów i niewidomych. Proponuję, by zamiast sformułowania mówiącego o dotacjach z budżetu zamieścić sformułowanie mówiące, o pomocy państwa i utrzymać pozostałą część §3, rozpatrywanego art. 181, bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Budzi to zasadniczą wątpliwość ustrojową. Rady narodowe są organami państwa. Nie można w ustawie tolerować potocznego wyobrażenia, że państwo to rząd i górne szczeble administracji centralnej. Należy w §3 napisać, że spółdzielnie korzystają z wszechstronnej pomocy państwa oraz ze zwolnień i ulg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Pamiętajmy o specyfice świadczenia pomocy spółdzielniom inwalidów przez organy terenowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">W takim razie należy zaznaczyć, że „spółdzielnie inwalidów i niewidomych korzystają ze wszechstronnej pomocy naczelnych i terenowych organów władzy i administracji państwowej”.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PosełWitoldZakrzewski">Komisje przyjęły tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PosełWitoldZakrzewski">Przedstawiciel Biura Prawnego Kancelarii Sejmu Adam Wójcik zaproponował, by art. 195 przekształcić w taki sposób, że nie będzie on przesądzał struktury ruchu zawodowego, co ma miejsce w obecnej wersji projektu.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PosełWitoldZakrzewski">Komisje przyjęły tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PosełWitoldZakrzewski">Jednomyślnie przyjęto przepisy działu 3 „Spółdzielnie pracy”.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PosełWitoldZakrzewski">Przystąpiono do dyskusji nad przepisami działu 4 „Spółdzielnie mieszkaniowe”.</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#PosełWitoldZakrzewski">Poseł Tadeusz Haładaj (PZPR) zaproponował, by w art. 206 §1 pominąć słowo „spółdzielczego” w zdaniu mówiącym, że „członkowi spółdzielni może przysługiwać prawo tylko do jednego spółdzielczego lokalu mieszkalnego”. Czy nie wynika stąd także, iż dopuszcza się, by członek spółdzielni oprócz spółdzielczego lokalu mieszkalnego mógł uzyskać również inny lokal?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Taką możliwość wykluczają przepisy prawa lokalowego.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PosełJerzyGołaczyński">Wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Ryszard Jajszczyk zaproponował uzupełnienie art. 208 o skreślony na poprzednim posiedzeniu Komisji art. 79 §1.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PosełJerzyGołaczyński">Komisje przyjęły tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#PosełJerzyGołaczyński">Poseł Tadeusz Haładaj (PZPR) nawiązując do art. 208 §5 stwierdził, że wysokość funduszu nagród wynika z ograniczeń niezależnych od spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#PosełJerzyGołaczyński">Dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Jerzy Piskorski wskazał, iż granicą kwoty nagród jest czynsz, gdyż rzutują one na wysokość czynszu w spółdzielni. Spółdzielnie mieszkaniowe nie mają zysku. Fundusz nagród ustala więc walne zgromadzenie. Wielkość tego funduszu ma wpływ na koszty, a zatem na wysokość czynszu.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#PosełJerzyGołaczyński">W praktyce nie jest możliwe, by walne zgromadzenie określiło przesadnie wysokość funduszu nagród.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#PosełJerzyGołaczyński">Przedstawiciel Biura Prawnego Kancelarii Sejmu - Adam Wójcik zaproponował, by w art. 204 §2 pkt. 2 zapisać, że spółdzielnia może budować domy jednorodzinne lub inne w celu przeniesienia na rzecz członków własności znajdujących się w nich lokali mieszkalnych. Chodzi o to, że obecnie tylko domy jednorodzinne, bądź lokale w tych domach mogą być przedmiotem własności.</u>
          <u xml:id="u-50.7" who="#PosełJerzyGołaczyński">Ekspert prof. dr Jerzy Ignatowicz poparł proponowaną poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-50.8" who="#PosełJerzyGołaczyński">Komisje jednomyślnie przyjęły dział 4 projektu „Spółdzielnie mieszkaniowe”. (Art. 204–259).</u>
          <u xml:id="u-50.9" who="#PosełJerzyGołaczyński">Przystąpiono do dyskusji nad przepisami części 2 projektu „Związki spółdzielcze i naczelna rada spółdzielcza”.</u>
          <u xml:id="u-50.10" who="#PosełJerzyGołaczyński">W dyskusji nad przepisami tytułu pierwszego tej części „Związki Spółdzielcze” poseł Witold Zakrzewski (bezp.) wyraził wątpliwość co do celowości zachowania artykułu 240 §3 projektu, mówiącego że związek spółdzielczy nie będący centralnym związkiem zrzesza się we właściwym dla niego centralnym związku spółdzielczym. Spółdzielnie mogą przecież stworzyć związki dla ograniczonych celów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#EkspertprofdrRemigiuszBierzanek">Z punktu widzenia prawnego tego rodzaju związki nie są spółdzielniami. Chodzi tu o terenowe związki spółdzielcze. Obecnie są one zrzeszone w centralnych związkach spółdzielczych. Prezesi tych związków powinni określić, czy sobie tego życzą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełJanKamiński">Wszystkie spółdzielnie powinny należeć do centralnych związków. Trudno wyobrazić sobie, by jakiś związek branżowy nie należał do związku centralnego. To samo dotyczy związku wojewódzkiego, który przez to podlega lustracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Gdyby taki związek nie należał do związku centralnego, nie byłby objęty lustracją. Chodzi tu więc o to, by nie tworzyć uprzywilejowanej pozycji związków branżowych i terenowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#EkspertprofdrRemigiuszBierzanek">Inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby były to spółdzielnie spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#EkspertprofdrRemigiuszBierzanek">Związki regionalne tworzone są całkowicie dowolnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełBarbaraGawdulska">Proponuję, by w art. 241 zamieścić punkt 7, mówiący że centralny związek wspiera organizacyjnie i materialnie nowo powstające spółdzielnie.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełBarbaraGawdulska">Poseł Jan Kamiński (PZPR) poparł tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełBarbaraGawdulska">Poseł Witold Zakrzewski (bezp.) zaproponował, by w art. 241 §2 skreślić słowo „statut”. Z punktu widzenia prawnego trudno się zgodzić, by związek spółdzielczy sam nadawał sobie zadania. Należy więc napisać, że centralny związek wykonuje ponadto inne zadania określone ustawami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielBiuraPrawnegoKancelariiSejmuAdamWójcik">Bardziej właściwe byłoby sformułowanie mówiące o wykonywaniu zadań „wynikających z przepisów ustawowych”.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrzedstawicielBiuraPrawnegoKancelariiSejmuAdamWójcik">Poseł Jan Kamiński (PZPR) poprosił o wyjaśnienie przyczyny zamierzonego wykreślenia słowa „statut” z art. 241 §2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Nie można zamieszczać w ustawie upoważnień o charakterze generalnym. Upoważnienie musi kończyć się na ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełStanisławKukuryka">Rozumiem intencje posła W. Zakrzewskiego, lecz w toku szczegółowej dyskusji Komisja Nadzwyczajna dopracowała się formuły, zgodnie z którą zjazd centralnego związku może w swym statucie zobowiązać spółdzielnie w nim zrzeszone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Żaden obywatel ani organizacja nie mogą być ograniczeni w swych prawach inaczej jak w drodze ustawy, bądź na podstawie konkretnego i szczegółowego upoważnienia ustawy. Inaczej będzie to sprzeczne z Konstytucją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełStanisławKukuryka">Jestem gotów się wycofać, ale trudno mi zrozumieć, że będzie to sprzeczne z Konstytucją, zwłaszcza, że dotychczasowa ustawa o spółdzielniach, która zawiera podobny punkt, była uchwalona już po wejściu w życie obowiązującej Konstytucji PRL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełOlgaRewińska">Argumentacja posła W. Zakrzewskiego mnie przekonuje. Popieram postulat dopisania do art. 241 §1 dodatkowego punktu, ale umieszczając go na miejscu punktu 6, który stanie się wtedy siódmym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełZygmuntSurowiec">Popieram wniosek w sprawie wykreślenia słowa „statut” z art. 241 §2. Wcale nie umniejszy to uprawnień centralnego związku. Zgadzam się z posłem W. Zakrzewskim, iż ustawodawca nie może w sposób blankietowy przewidywać nakładania zadań, które zostaną określone gdzie indziej.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PosełZygmuntSurowiec">Poseł Stanisław Kukuryka (PZPR) zgodził się na wykreślenie słowa „statut”.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PosełZygmuntSurowiec">Komisje przyjęły tytuł Ⅰ. Związki Spółdzielcze.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PosełZygmuntSurowiec">Przystąpiono następnie do rozpatrywania tytułu II. Naczelna Rada Spółdzielcza.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#PosełZygmuntSurowiec">Przedstawiciel Biura Prawnego Kancelarii Sejmu - Adam Wójcik zaproponował zmianę art. 258 §1, który zbędnie powtarza zadania rady, określone już w art. 4.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#PosełZygmuntSurowiec">Komisje, za wnioskiem posła Jerzego Gołaczyńskiego (PZPR) zdecydowały o niedokonywaniu zmian.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#PosełZygmuntSurowiec">Przedstawiciel Biura Prawnego Kancelarii Sejmu - Adam Wójcik podniósł, że zgodnie z art. 267 statut Rady ma być skuteczny po stwierdzeniu przez Sąd Najwyższy jego zgodności z prawem. Otóż nie ma w polskim systemie prawnym sytuacji, w której sąd ten rozpoznawał sprawy w pierwszej instancji.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#PosełZygmuntSurowiec">Ekspert prof. dr Remigiusz Bierzanek wyjaśnił, że w dotychczasowym stanie prawnym była to kompetencja Rady Ministrów, lecz na zebraniu Naczelnej Rady Spółdzielczej poddano ostrej krytyce fakt, że rząd ma jakiekolwiek kompetencje w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">By nie powstała luka w prawie zapiszemy, że będzie to w kompetencji Sądu Wojewódzkiego w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PosełWitoldZakrzewski">Komisje przyjęły tekst tytułu Ⅱ ze wskazaną poprawką.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PosełWitoldZakrzewski">Przystąpiono do rozpatrywania części III. Zmiany w przepisach obowiązujących. Bez zmian przyjęto rozdz. 1. Zmiany w przepisach obowiązujących, natomiast dłuższą dyskusję wywołał rozdz. 2. Przepisy przejściowe i końcowe.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#PosełWitoldZakrzewski">Wiceminister Jerzy Graczyk przypomniał zastrzeżenia do art. 274, zgodnie z którym stanowiące własność Państwa nieruchomości rolne użytkowane przez rolnicze spółdzielnie produkcyjne, rolnicze spółdzielnie specjalistyczne oraz spółdzielnie osób fizycznych prowadzące gospodarstwo rolne zrzeszone w dniu wejścia ustawy w CZKiOR - przechodzą nieodpłatnie na własność tych spółdzielni. Jest to swoista forma uwłaszczenia. Zdaniem Prezydium Rządu nie ma dostatecznych przesłanek, by mienie wartości ok. 50 mld zł przekazywać owym spółdzielniom, zwłaszcza że nie należy to do materii rozpatrywanej ustawy. Równocześnie nie ma przeszkód dla nabywania przez spółdzielnie użytkowanych przez nie gruntów państwowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełFranciszekTekliński">Problem ten bardzo poważnie nurtuje spółdzielczość rolniczą. Do niedawna rolnicze spółdzielnie produkcyjne nie miały prawa zakupu gruntów z Państwowego Funduszu Ziemi. Obecnie mają takie prawo i zgadzają się, że powinno ono obowiązywać na przyszłość, natomiast proponują nadanie prawa własności w stosunku do ok. 500 tys. ha ziemi państwowej, użytkowanej przez spółdzielnie. Jakie jest tego uzasadnienie? Otóż zdarzało się w przeszłości, że przepisy o nienaruszonym użytkowaniu tych gruntów nie były honorowane, a w okresie ostatnich 2 lat - wręcz łamane przez organy administracji i rolników indywidualnych. Zdarzały się przypadki zajmowania ziem spółdzielczych oraz przekazywania ich z powrotem rolnikom indywidualnym. Takie praktyki zachwiały poczuciem pewności spółdzielców. Proponowano spowodować wydanie w tej sprawie odrębnej ustawy, lecz nie udało się Sprawa została domówiona z czynnikami politycznymi i rządowymi. Nie wiem, dlaczego zmieniono zdanie. Gdyby nieodpłatne uwłaszczenie nie było możliwe, to można rozważyć uwłaszczenie na warunkach odpłatności, które ustalałaby Rada Ministrów, w sposób ulgowy. Takie prawo zostało przyznane rolnikom indywidualnym i chcemy być traktowani na równi z nimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Nie omawiamy ustawy o uwłaszczeniu spółdzielni rolniczych. Nie można przesądzać problemu o tej skali na peryferiach ustawy dotyczącej innej materii. Ma to być odrębna ustawa. A na marginesie, każdy chciałby dostać prezent. Pamiętam, jak załogi 16 wielkich zakładów produkcyjnych wypowiedziały się za przyznaniem im wartości tych przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WicedyrektorAlbinMirończuk">Niezależnie od głównych argumentów, które tu wskazano, można podać dalsze. Ma miejsce sprzeczność między pierwszym i drugim paragrafem art. 274. Pierwszy mówi o przeniesieniu własności z dniem wejścia w życie ustawy, a drugi, że o przejściu własności orzeka sąd na wniosek spółdzielni. Nie został uregulowany problem obciążeń - przecież nie zawsze może tu chodzić o własność „czystą”, bez obciążeń. Tak więc sprawa ta zupełnie nie jest dopracowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełLonginCegielski">Proponuję, by nasze Komisje przekazały rządowi opinię o konieczności szybkiego uregulowania tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Nie można jednak tego zrobić bez udziału Komisji Rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełLonginCegielski">W takim razie skierujmy nasze wystąpienie do sejmowej Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego. W każdym razie rację ma poseł P. Tekliński, iż sprawa dojrzała do poważnego i szybkiego rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełZygmuntSurowiec">Poseł-sprawozdawca powinien odnotować tę sprawę w swym wystąpieniu.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PosełZygmuntSurowiec">W głosowaniu Komisje zdecydowały się na wykreślenie art. 274.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PosełZygmuntSurowiec">Poseł Longin Cegielski (ZSL) zapytał o uzasadnienie art. 273, zgodnie z którym w okresie 3 lat od wejścia w życie ustawy do podjęcia uchwały w sprawie podziału spółdzielni wystarczy zwykła większość głosów zebrania, podczas gdy zgodnie z przepisem art. 109 §1 obowiązywać ma większość 2/3 głosów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#EkspertprofdrRemigiuszBierzanek">Na podstawie dotychczasowej ustawy dokonano w ostatnim czasie szeregu nie w pełni legalnych podziałów w spółdzielni. Myślano o ich unieważnieniu, lecz w końcu działacze spółdzielczy zaproponowali formułę, która stwarza możliwość przywrócenia poprzedniego stanu w sposób mniej uciążliwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełStanisławKukuryka">Będzie to w interesie członków.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PosełStanisławKukuryka">Na wniosek poseł Olgi Rewińskiej (PZPR) analogicznie do poprzedniej poprawki zmieniono art. 279 §3, zamieniając „Sąd Najwyższy” na „Sąd Wojewódzki w Warszawie”.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PosełStanisławKukuryka">Szeroką dyskusję wywołał art. 275 „Spółdzielnie pracy mogą dokonywać odpisu na fundusz socjalno-bytowy w ciężar kosztów swojej działalności w stosunku procentowym do wypłacanych wynagrodzeń za pracę, stosowanym w tych spółdzielniach w dniu wejścia w życie uchwały”.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PosełStanisławKukuryka">Dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Jerzy Piskorski wskazał na odstępstwo od zasad, stosowanych w przedsiębiorstwach państwowych oraz w pozostałych spółdzielniach. W ten sposób mniej korzystnie dla społeczeństwa kształtować się będą ceny wyrobów spółdzielni pracy, mniejsze też będą podatki na rzecz skarbu państwa. Gdyby Komisje zdecydowały o pozostawieniu przepisu, zaproponował dodanie na końcu słów: z zachowaniem obowiązujących przepisów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">Proponuję skreślenie art. 275 z uwagi na fakt, że w niedługim czasie zostanie przygotowany projekt ustawy o funduszu socjalnym, która dotyczyć będzie wszelkiego rodzaju przedsiębiorstw: państwowych, spółdzielczych, polonijnych itd. Projekt został już przedstawiony Radzie Legislacyjnej. Po przyjęciu nowej ustawy dyskutowany artykuł będzie musiał zostać uchylony. Chodzi tu o jeszcze jedną próbę włączenia do ustawy o spółdzielniach spraw należących do innych działów prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełEdwardWiśniewski">Jeśli w niektórych spółdzielniach odpis na fundusz socjalny wynosi obecnie 5%, to dlaczego ma być inaczej? Nie możemy rezygnować z tego, co jest praktykowane od lat.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PosełEdwardWiśniewski">Poseł Zygmunt Surowiec (ZSL) poparł zachowanie art. 275.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WiceministerJerzyGraczyk">Obecna polityka naliczania funduszu socjalnego w spółdzielniach pracy nie uzyskała akceptacji Ministerstwa Finansów. Dlatego nie zgadzamy się na zaakceptowanie przez art. 275 tych obyczajów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełWitoldZakrzewski">W tej sytuacji można albo artykuł ten, tak jak proponuje Ministerstwo Finansów przeredagować, albo skreślić, przy czym to drugie wydaje mi się lepsze. Pewne jest natomiast, że nie można pozostawić w taki sposób sformułowanego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrezesCZSLiACepeliaCzesławSawicki">Dziwię się, że rząd stawia sprawę w taki sposób. To są przepisy przejściowe, a przecież spółdzielnie nie naliczają funduszów w sposób dowolny, lecz zgodnie z decyzją rządu w wysokości 5%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#DyrektorwMinisterstwiePracyPłaciSprawSocjalnychIrenaBorsowa">Decyzję przyznającą spółdzielniom prawo do odpisu na fundusz socjalny w wysokości 5% podjął w swoim czasie minister pracy i nasz resort stoi na stanowisku, że stan ten należy utrzymać do czasu przyjęcia nowej ustawy o funduszu socjalnym. Oczywiście decyzja ta nie ma charakteru przepisu, tak więc możemy ją tu przyjąć do wiadomości na zasadzie dżentelmeńskiej umowy, ale wątpię, by umowę tę zechciały honorować sądy.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#DyrektorwMinisterstwiePracyPłaciSprawSocjalnychIrenaBorsowa">Proponuję więc dodać słowa: „do czasu regulacji ustawowej spółdzielnie pracy mogą… przy zachowaniu górnej granicy wysokości 5%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełGenowefaRejman">To uzupełnienie jest zbędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#WiceministerJerzyGraczyk">Zgadzam się z posłem W. Zakrzewskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełMariaBudzanowska">Toczy się dyskusja, czy z faktu umieszczenia tego przepisu w rozdziale „przepisy przejściowe” wynika jego przejściowy charakter. Moim zdaniem - nie i dlatego umieszczenie proponowanego przez prof. Zakrzewskiego uzupełnienia uważam za niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PosełMariaBudzanowska">W wyniku głosowania utrzymano stosunkiem głosów 19:7 dotychczasowy tekst tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PosełMariaBudzanowska">Artykuły 271 do 281 przyjęto łącznie przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełJanKamiński">Chciałbym ponownie wrócić do sprawy podnoszonej przez posła St. Kukurykę. Chodzi o art. 47, któremu proponuję nadać treść: „Zarząd centralnego związku może zaskarżyć uchwałę rady spółdzielni do sądu. Zaskarżenie powoduje zawieszenie wykonania uchwały do czasu zakończenia postępowania sądowego, jeśli sąd nie postanowi inaczej”.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PosełJanKamiński">Poseł Witold Zakrzewski (bezp.) stwierdził, że został przekonany o potrzebie umieszczenia w ustawie takiego przepisu i zaproponował nieco inną jego redakcję.</u>
          <u xml:id="u-82.2" who="#PosełJanKamiński">Propozycję tę przyjęto jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-82.3" who="#PosełJanKamiński">Na wniosek posła Witolda Zakrzewskiego (bezp.) posłem sprawozdawcą wybrano Jerzego Gołaczyńskiego (PZPR).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>