text_structure.xml
14.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzySzymanek">Dnia 12 maja 1983 r. Komisja Mandatowo-Regulaminowa, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Gałeckiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzySzymanek">- informację zespołu posłów na temat pracy wojewódzkich zespołów poselskich i terenowej działalności posłów w oparciu o materiały Kancelarii Sejmu i wyniki wizytacji niektórych zespołów wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzySzymanek">W obradach uczestniczył wicemarszałek Sejmu Piotr Stefański zajmujący się z upoważnienia Prezydium Sejmu działalnością wojewódzkich zespołów poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzySzymanek">W związku z powołaniem członków Prezydium Komisji: posła Jerzego Szymanka (ZSL) i posła Edwarda Zgłobickiego (SD) do innych prac, komisja dokonała uzupełnienia składu swego Prezydium, wybierając na zastępców przewodniczącego posłów: Edwarda Dudę (ZSL) i Antoniego Bryla (SD).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzySzymanek">Informację o pracy wojewódzkich zespołów poselskich przedstawił poseł Ryszard Socha (PZPR). Praca wojewódzkich zespołów poselskich i działalność terenowa posłów odbywają się w bieżącej kadencji w szczególnie skomplikowanych warunkach politycznych i społecznych. Działalność poselska w terenie w warunkach różnych napięć i skomplikowania się wielu problemów, poddawana jest silnym presjom społecznym i środowiskowym. Odbija się to na formach i metodach pracy zespołów poselskich, z których nie wszystkie zdołały sprostać sytuacji. Bardzo duże jest zróżnicowanie natężenia prac w poszczególnych wojewódzkich zespołach poselskich. Niektóre znacznie ograniczyły zakres swojej działalności. Zmniejszyła się liczba dyżurów i spotkań poselskich. Z danych statystycznych Kancelarii Sejmu wynika, że w okresie minionych 32 miesięcy niektóre zespoły poselskie odbyły zaledwie 7 posiedzeń, chociaż miały być co najmniej 6 razy w roku. Znacznie spadła liczba spotkań z wyborcami. Nie ulega większym zmianom liczba skarg i próśb o interwencje poselskie. Posłowie załatwiają wiele interwencji zgłaszanych do nich także w ich miejscach pracy, a nawet miejscach zamieszkania. Podkreślić jednak trzeba, że działalność wojewódzkich zespołów poselskich nie jest w całości rejestrowana. Nie odnotowuje się części spotkań z organizacjami społecznymi. Przejawy i formy pracy zespołów są więc znacznie bogatsze niż ujęto to w zebranych dotąd danych statystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełJerzySzymanek">Podstawowe zadania wojewódzkich zespołów poselskich wynikające z ustaleń Prezydium Sejmu z 1978 r. realizowane są na ogół prawidłowo, chociaż występują niedostatki w tej działalności. Brak jest dostatecznego skoordynowania prac zespołów z tematyką prac Sejmu i wojewódzkich rad narodowych. Posłowie - członkowie wojewódzkich zespołów poselskich nie biorą poważniejszego udziału w pracach komisji wojewódzkich rad narodowych, nawet tych, których tematyka jest zbieżna z pracami komisji sejmowych, w których uczestniczy dany poseł. Nie ma wypracowanych form współdziałania zespołów poselskich w rozwiązywaniu problemów międzywojewódzkich czy też spraw dotyczących makroregionów. Słaby, albo bardzo słaby jest udział posłów szczebla centralnego w pracach wojewódzkich zespołów poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełJerzySzymanek">Odczuwa się niedocenianie roli wojewódzkich zespołów poselskich oraz pewien spadek rangi posła w terenie. Wyraża się to m.in. w pewnych utrudnieniach przy załatwianiu skarg oraz interwencji. Posłowie mają niekiedy utrudniony dostęp do wojewodów czy też dyrektorów niektórych instytucji. Materiały przygotowywane na posiedzenia wojewódzkich zespołów poselskich są często powierzchowne i niekompletne. Jest oczywiście wiele spraw, których poseł nie może załatwić z przyczyn obiektywnych. Dotyczy to np. spraw mieszkaniowych. Zespół posłów badający prace wojewódzkich zespołów poselskich we wnioskach dotyczących usprawnienia ich działalności proponuje szersze włączenie się wojewódzkich zespołów poselskich do przeprowadzanych konsultacji ogólnospołecznych, których ranga znacznie wzrosła, co może również podnieść rangę terenowej pracy poselskiej. WZP powinny zająć się wnikliwiej realizacją ustaw i przestrzeganiem prawa w praktyce życia gospodarczego i społecznego. Konieczne jest podjęcie współpracy między WZP przy rozwiązywaniu problemów międzywojewódzkich i ponadregionalnych. Proponuje się, aby posłowie otrzymali wcześniej, niż to ma miejsce obecnie, projekty ustaw oraz plany pracy Sejmu, a także inne wyprzedzające informacje. Trzeba uregulować techniczno-organizacyjną obsługę pracy WZP. Zorganizowanie takiej obsługi jest konieczne, a jak dotąd wojewódzkie rady narodowe nie oddelegowały do takiej pracy swoich pracowników. Rozważyć trzeba możliwość przeznaczania na potrzeby WZP części kwot wpłacanych przez posłów do macierzystych klubów poselskich. Trzeba podnieść rangę interwencji poselskich składanych w związku ze skargami obywateli oraz zobowiązać wojewodów do okresowego ustosunkowywania się do skarg i wniosków zgłaszanych za pośrednictwem posłów - członków WZP.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełBogdanGawroński">Zastanowienia wymaga sprawa pracowników obsługi WZP. Są to najczęściej ludzie nieprzygotowani do tak odpowiedzialnej pracy, a przecież tego typu zajęcie wymaga podobnego co najmniej przygotowania jakie mają sekretarze komisji. Uregulować też trzeba płace tych pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełBogdanGawroński">W niektórych zespołach poselskich postuluje się stworzenie instytucji posłów urlopowanych. Umożliwiłoby to głębsze powiązanie posła z terenem, a także rozwiązanie wielu skomplikowanych i interdyscyplinarnych spraw, jak np. kontakty z pracą regionalną, ośrodkami radia i TV.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAleksanderGertz">Ranga i autorytet posła w terenie zmalały. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest bez wątpienia fakt, iż w obecnej sytuacji społeczno-politycznej przestał koordynować działalność posłów Front Jedności Narodu. W województwie bydgoskim, które reprezentuję, w istotny sposób wspierał on nasze poczynania. Ponadto wzrosło znacznie obciążenie posłów pracą. Często zdarza się, iż powiadamia się nas o kilku posiedzeniach w ciągu jednego dnia, a przecież poseł zapraszany jest także na spotkania w terenie, powinien też brać udział w pracach rady narodowej. W przeszłości mieliśmy na te kontakty zdecydowanie więcej czasu. Jeśli poseł jest kilka razy zapraszany na spotkanie, a nie może tego zaproszenia przyjąć, to jego autorytet wśród zapraszających spada.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełAleksanderGertz">Zwracam uwagę na malejącą skuteczność interwencji poselskich. Władze administracyjne częstokroć po prostu nie chcą wycofać się z mylnie powziętej decyzji, pomimo iż stosunkowo prosto mogłyby rozwiązać daną sprawę. Zbyt często ambicjonalne względy biorą górę. Jako poseł poprzedniej kadencji stwierdzam, iż poprzednio wiele spraw udawało się nam załatwić łatwiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarianSokołowski">Słusznie podkreślono potrzebę kontaktów w skali makroregionów. Takie kontakty ułatwiłyby rozstrzyganie wielu spraw.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarianSokołowski">Zwracają uwagę niektóre publikacje w prasie, radiu i TV dotyczące ochrony środowiska naturalnego. Jeśli np. na terenie Krakowa tak wiele się o tym pisze, to nasi wyborcy na Śląsku mają uzasadnione pretensje dlaczego i my, jako ich przedstawiciele, nie podnosimy tych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBernardRośkiewicz">Informacje o pracy Sejmu powinny w szerszym niż dotąd zakresie docierać w teren. Nie chodzi tu przy tym o to, by zwiększyła się liczba zebrań, na których poseł przekazywałby te informacje. Po prostu udział posła w większej ilości spotkań organizowanych przez różne organizacje i instytucje pozwoliłby mu wypełnić to zadanie, a równocześnie umożliwił gromadzenie informacji przydatnych w pracach komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełBernardRośkiewicz">W celu odpowiedniego przekonsultowania kolejnych projektów ustaw zachodzi potrzeba organizacji spotkań z wybranymi środowiskami zainteresowanymi daną sprawą.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełBernardRośkiewicz">Posłowie w toku prac terenowych powinni w większym niż do tej pory zakresie korzystać z materiałów opracowywanych przez NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WicemarszałekSejmuPiotrStefański">Prezydium Sejmu w 1978 r. sprecyzowało wytyczne pracy wojewódzkich zespołów poselskich. W związku z sytuacją społeczno-polityczną kraju w minionych 2 latach oraz z tak znacznym obciążeniem pracą posłów nie było możliwe rygorystyczne egzekwowanie tych wytycznych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WicemarszałekSejmuPiotrStefański">Trwają obecnie prace nad rozwiązaniem wielu spraw dotyczących terenowej działalności posłów. Jest to konieczne z kilku względów. Po pierwsze - kadencja zbliża się do końca i sprawy te należy uregulować. Po drugie - wszystko wskazuje na to, iż apogeum pracy legislacyjnej Sejmu mamy już za sobą, a więc zmniejszy się też obciążenie posłów. Po trzecie - zwraca uwagę obniżenie się pozycji i autorytetu posła w terenie, czemu trzeba przeciwdziałać. Po czwarte - powstała luka w obsłudze WZP, bowiem FJN przestał pełnić swe funkcje, a PRON, pomimo obietnic, jeszcze nie jest w stanie tego czynić. Czy propozycje, które przedłożymy będą wywodziły się w prostej linii z wytycznych ustalonych w 1978 r.? Raczej nie. Planujemy wprowadzenie osobnego rozdziału do regulaminu Sejmu, w którym zawarliśmy cały pakiet spraw związanych z funkcjonowaniem WZP.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WicemarszałekSejmuPiotrStefański">W sprawie technicznej obsługi pracy Prezydium Sejmu przyjęło koncepcję zatrudniania tam pracowników na etatach Kancelarii Sejmu. Część ludzi będzie nowa, część zaś to ci, którzy zajmują się obecnie w terenie pracą WZP. Jeśli chodzi o instytucję posłów urlopowanych, to w tej sprawie trzeba będzie działać elastycznie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WicemarszałekSejmuPiotrStefański">Wśród rozwiązań doraźnych zwraca uwagę decyzja, aby wszystkie materiały na temat pracy Sejmu były kierowane do siedzib WZP, niezależnie od tego, że otrzymują je posłowie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WicemarszałekSejmuPiotrStefański">Ochrona środowiska i problem naświetlania tych spraw przez prasę zaczyna ostatnio niepokoić. Gdyby przyjąć wiele ze zgłaszanych propozycji, to zaszłaby konieczność wyłączenia z pracy poważnej części przemysłu. Także i Sejm stanie w niedługiej przyszłości przed koniecznością rozpatrzenia realizacji o ochronie środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełRyszardSocha">Jak Prezydium Sejmu odnosi się do kontaktów kilku wojewódzkich zespołów poselskich w skali makroregionów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WicemarszałekPiotrStefański">Popieramy te inicjatywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącykomisjiposełStanisławGałecki">Przypadła nam w udziale praca poselska w bardzo trudnej kadencji. Wszelkie oceny działalności poselskiej muszą uwzględniać warunki, w jakich ona się odbywała. Bardzo znaczne natężenie prac w komisjach i podkomisjach sejmowych odbywało się kosztem pracy terenowej posłów. Teraz powinniśmy poświęcić więcej uwagi na pracę w swoich okręgach wyborczych wśród swoich wyborców. Więcej miejsca poświęcić też musimy ocenie i kierunkowaniu pracy WZP, aby tworzyć dobry klimat wokół działalności poselskiej i podnieść jej rangę. W bieżącej kadencji Sejmu sprawa efektywności pracy posłów w konkretnych warunkach musi być rozważana obiektywnie i sprawiedliwie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącykomisjiposełStanisławGałecki">W działalności WZP trzeba przestrzegać zapisów regulaminowych i egzekwować zawarte tam ustalenia. Wnioski przedstawione na dzisiejszym posiedzeniu powinniśmy wykorzystać w pracy swoich wojewódzkich zespołów poselskich, aby znacznie ożywić ją tam, gdzie ona nieco osłabła.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącykomisjiposełStanisławGałecki">Z oceny Prezydium Sejmu analizy Kancelarii Sejmu z przeprowadzonych wizytacji w terenie wynika, że WZP generalnie wypełniają swoje funkcje, mimo wielu utrudnień i napięć, licznych nacisków a nawet lekceważącego stosunku do posłów i ich uprawnień. Mieliśmy z tym do czynienia, zwłaszcza w 1981 r. W niektórych województwach nie do końca jeszcze uporządkowane zostały niektóre sprawy dotyczące kontaktów posłów z władzami wojewódzkimi. Członkowie naszej komisji powinni dopomóc wojewódzkim zespołom poselskim w podniesieniu ich autorytetu oraz skojarzeniu ich planów tematycznych z planami WRN.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącykomisjiposełStanisławGałecki">Komisja przyjęła wypowiedziane opinie i zgłoszone wnioski do wiadomości oraz postanowiła, że będzie bieżąco śledzić i analizować działalność wojewódzkich zespołów poselskich.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącykomisjiposełStanisławGałecki">Przyjęto również ustalenie, aby posłowie - członkowie Komisji Mandatowo-Regulaminowej wspólnie z Kancelarią Sejmu bliżej zapoznali się z pracą i warunkami działania kilku WZP i po rozpoznaniu tam istniejącej sytuacji podjęli niezbędne środki pomocy wspólnie z władzami wojewódzkimi także w zakresie współpracy z ogniwami PRON.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>