text_structure.xml 24.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 26 marca 1982 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Bogusława Droszcza, rozpatrzyła problem współpracy Polski z krajami RWPG w wykorzystaniu mocy produkcyjnych w kraju oraz wspólnego dokończenia rozpoczętych wcześniej inwestycji.)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Stanisław Długosz, minister handlu zagranicznego Tadeusz Nestorowicz, minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Tadeusz Opolski, minister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa, I zastępca ministra górnictwa i energetyki Mieczysław Glanowski oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Finansów.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały pisemne Komisji Planowania omówione przez I zastępcę przewodniczącego Komisji Planowania Stanisława Długosza. Problem wolnych mocy produkcyjnych, odsprzedaży urządzeń zakupionych dla przerwanych przedsięwzięć inwestycyjnych oraz zastąpienia przerwanych więzów kooperacyjnych z krajami zachodnimi, zaczął narastać w końcu 1980 roku. Efektem tego był spadek produkcji oraz dalsze, pogłębiające się trudności z importem. Spowodowało to wykorzystanie zdolności produkcyjnych w całym przemyśle w ub. roku na poziomie zaledwie 60–70% . Oczywiście wyglądało to różnie w różnych branżach, ale dysproporcje te tylko pogarszały sprawę. Równocześnie musieliśmy pójść na bardzo niekorzystny dla naszego przyszłego rozwoju manewr spowolnienia procesów inwestycyjnych. W 1980 roku musieliśmy zatrzymać ponad tysiąc rozpoczętych przedsięwzięć. W końcu tegoż roku mieliśmy ponad 650 mld zł uwięzionych w niezrealizowanych inwestycjach 163 mld zł uwięzionych w urządzenia sprowadzane z zagranicy, a niemożliwe do wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Aby więc rozwiązać problemy zatrudnienia, uzyskać dostęp do surowców oraz poprawić zaopatrzenie rynku w surowce i półfabrykaty musieliśmy nawiązać, ewentualnie rozszerzyć nowe kontakty z partnerami z RWPG. Szczególnego znaczenia nabrały one po 13 grudnia, gdy w związku z sankcjami ekonomicznymi krajów zachodnich zmniejszenie naszej zależności od importu z II obszaru, stało się sprawą o pierwszoplanowym znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">W materiale przedstawiamy kalendarium rozwoju tego procesu. Sprawa po raz pierwszy została postawiona w sposób zasadniczy w płaszczyźnie politycznej przez generała W. Jaruzelskiego podczas 35 sesji Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej w lipcu ub. roku w Sofii. Niestety, do końca listopada nie udało się nam osiągnąć rezultatów w dziedzinie nowych powiązań z krajami RWPG. Wyjątkiem były umowy z ZSRR w zakresie przemysłu lekkiego i drobniejsze z NRD i Bułgarią w zakresie magnetofonów kasetowych. W rozmowach oficjalnych nasze propozycje były dobrze witane i traktowane z należną uwagą, kiedy jednak dochodziło do konkretów i rozmów ekspertów, przed 13 grudnia dawano nam do zrozumienia, że nie wierzy się w nasze zdolności do wykonania przyjętych zobowiązań. Podjęcie decyzji utrudniał brak stabilizacji politycznej i gospodarczej w Polsce. Dopiero decyzje z 13 grudnia spowodowały zmianę nastawienia krajów socjalistycznych do naszych propozycji. W tym momencie nastąpiło również wzmożone zainteresowanie nimi nie tylko poszczególnych partnerów, ale i organów kierowniczych RWPG. Odbiło się to na decyzjach Komitetu Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej ds. Planowania. Wytypowano ok. 30 tematów, z których 6 dotyczy współpracy wielostronnej, a reszta dwustronnej. Żeby zwiększyć skuteczność tych działań uzgodniono, że na każdym posiedzeniu Biura Planowania będzie ha nowo analizowany postęp pracy i wywierany nacisk zarówno na nas jak i na partnerów przyczyniających się do ich opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">Szybszy rozwój naszej współpracy z mniejszymi krajami RWPG utrudniają trzy czynniki.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Po pierwsze - kraje RWPG nadal utrzymują bardzo ścisłą dyscyplinę planowania i trudno im w trakcie roku włączyć do planu nowe, duże przedsięwzięcia i wzajemne dostawy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Po drugie kraje te nie dysponują żadnymi rezerwami surowców i półfabrykatów w ilościach i asortymentach nas interesujących.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Po trzecie - żadne z państw socjalistycznych nie dysponuje nawet najmniejszymi zasobami walut wymienialnych, które mogłyby postawić do dyspozycji wspólnych przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Większość zawartych już umów ma charakter operacji obrotu uszlachetniającego, rozliczanych nie w obrocie clearingowym, lecz w towarze, którego część zostaje w charakterze zapłaty u nas w kraju lub jest przez nas eksportowana. Jest to dla nas duża szansa, gdyż na ogół eksportujemy w tych operacjach towar wysoko przetworzony, o dużym wkładzie naszej pracy. Występuje tu oczywiście sprzeczność interesów: my chcemy nasze usługi sprzedać jak najdrożej, a nasi partnerzy kupić jak najtaniej. Sprzeczność ta jednak jest rzeczą normalną w stosunkach handlowych i jest usuwana w trakcie bieżących rozmów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">Największe efekty przyniosły, jak dotychczas, rozmowy ze Związkiem Radzieckim. Już na początku bieżącego roku, w wyniku wymiany listów między Wojciechem Jaruzelskim a Leonidem Breżniewem, jeszcze przed spotkaniem obu przywódców Związek Radziecki przekazał nam do przerobu bardzo poważne ilości surowców. Ma to dla naszej gospodarki niezwykle istotne znaczenie. Dla przykładu: w wielu asortymentach surowców dla przemysłu lekkiego, takich jak bawełna (4.600 ton), włókna chemiczne (7 tys. ton), kauczuk (6 tys, ton) i celuloza (6 tys. ton), wełna i skóry surowe, dodatkowe dostawy ze Związku Radzieckiego osiągnęły poziom ok. 25% dotychczasowych dostaw z krajów zachodnich. W skali półrocza umożliwia to rozwiązanie problemu utrzymania zatrudnienia w całych branżach naszego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">W obu krajach zostali powołani specjalni pełnomocnicy ds. intensyfikacji wzajemnego obrotu towarowego w randze zastępców przewodniczących Komisji Planowania obu krajów. Towarzysz Wyłupek i tow. Łachtin, który praktycznie urzęduje w Warszawie, w specjalnie utworzonym biurze przy ambasadzie radzieckiej, na bieżąco rozwiązują wszystkie pojawiające się wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Szczególnie korzystnym dla nas faktem jest, że rozmowy ekspertów skoncentrowały się nie tylko na doraźnych operacjach, ale także, w wyniku wizyt w licznych zakładach przemysłowych, przystąpili oni do opracowywania perspektywicznych programów zintensyfikowania tej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">Pozwoli nam to na stopniowe wyrównywanie naszego zadłużenia w Związku Radzieckim, które w tym roku przekroczy zapewne 4 mld rubli. Im więcej zatem zawrzemy umów na dostawy towarów i usług, tym szybciej będziemy mogli zrównoważyć nasze wzajemne stosunki z sąsiadami i tym większe odniesiemy z tego korzyści.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">Sukces rozmów z ZSRR spowodował, że premier zaproponował zastosowanie podobnej procedury w rozmowach z pozostałymi partnerami. Daje to nadzieję na ich szybszy i bardziej pomyślny przebieg.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">W zakresie poszczególnych operacji nasze perspektywy są zróżnicowane. Odkupienie przez partnerów socjalistycznych sprowadzonych przez nas z Zachodu maszyn, niewykorzystanych z powodu wstrzymania inwestycji, będzie możliwe tylko w nielicznych wypadkach, gdyż urządzenia te na ogół nie są dostosowane do ich potrzeb. Nie można tu więc liczyć na spektakularne sukcesy. Jak dotychczas, jedynie Związek Radziecki zgodził się odkupić od nas urządzenia dla fabryk domów i Cementowni.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">W zakresie możliwości uzyskania zastępczych źródeł dostaw tych elementów, którymi musimy uzupełniać niektóre nasze wyroby eksportowane następnie do ZSRR rozwiązania będą różne. Trwają rozmowy w sprawie sfinansowania przez Związek Radziecki dostaw niektórych elementów do produkowanych w Polsce podzespołów ciężkich ciężarówek KAMAZ. Inne elementy będą zastąpione podobnymi opracowanymi i produkowanymi w Związku Radzieckim. Nieco mniej zaawansowane są podobne rozmowy w sprawie wyposażenia statków eksportowanych do ZSRR i łącznic telefonicznych. Najmniej korzystnym rozwiązaniem dla obu stron, które stosować będziemy w ostateczności, będzie eksportowanie urządzeń niekompletnych, które byłyby uzupełniane przez Związek Radziecki we własnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">Lista naszych potrzeb jest dłuższa, ale w tych trzech obszarach rozmowy są najbardziej zaawansowane. Mamy nadzieję, że wypracowane w nich formuły będą mogły być w przyszłości rozszerzone.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">Udział naszych partnerów w dokończeniu inwestycji, których nie możemy prowadzić własnymi siłami, jak na razie pozostaje w sterze zamiarów. Jedynym konkretnym jest umowa ze Związkiem Radzieckim w sprawie ukończenia przez Związek Radziecki budowy zakładów włókienniczych w Białymstoku i Wrocławiu. Mieliśmy nadzieję, że Czechosłowacja pomoże nam ukończyć budowę fabryki baloników do żarówek, ale rozmowy utknęły ostatnio w martwym punkcie. Liczymy jednak nadal na sfinalizowanie tej umowy.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">W przyszłości liczymy na stosowanie w takich transakcjach formuły mieszanych przedsiębiorstw, będących wspólną własnością kilku krajów. Decyzje w tej sprawie będą musiały być podjęte na szczeblu spotkania pierwszych sekretarzy partii wszystkich krajów socjalistycznych, jakie planowane jest na przełomie 1982 i 1983 r.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#Sprawozdawca">Z satysfakcją zauważam, że również w naszym kraju następuje ewolucja podejścia do tej sprawy. W pierwszym etapie myśleliśmy głównie o okazywanej nam pomocy. Dziś następuje raczej poszukiwanie stosunków partnerskich. Pozwala nam to na znacznie większą swobodę i unikanie strat moralnych związanych z opieraniem się na formule pomocy.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#Sprawozdawca">Ogólnie mamy do czynienia z przygotowaniami do powrotu Polski do aktywnej współpracy z krajami socjalistycznymi. Musimy sobie jasno powiedzieć, że perspektywicznie możemy liczyć tylko na współpracę z krajami socjalistycznymi i krajami Trzeciego Świata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MinisterhandluzagranicznegoTadeuszNestorowicz">Właśnie wróciłem z Moskwy. Jedyną rzeczą, którą mam do dodania do wyczerpującego wystąpienia ministra St. Długosza, jest informacja, że przyjęliśmy uzgodnienie, iż dostawy surowców do przetworzenia w naszym kraju rozpoczną się natychmiast, bez czekania na zakończenie pertraktacji w sprawie wysokości i sposobu dokonania opłat za te usługi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JadwigaŁokkaj">Wnioskuję, by Komisja nasza wyraziła uznanie dla Komisji Planowania i przedstawicieli resortów za ich wkład pracy w podjęcie tych uzgodnień w tak trudnym okresie. Dostarczony nam materiał jest bardzo bogaty i obejmuje całokształt naszego przemysłu. Pokazuje nam on wiele kierunków działań podjętych dla wykorzystania naszego majątku trwałego, który musi wreszcie zacząć na siebie pracować. Drugim problemem jest dokończenie rozpoczętych inwestycji. Musimy zostać w przyszłości państwem samowystarczalnym, ale póki co musimy zagospodarować ogromne rezerwy tkwiące w rozpoczętych inwestycjach. Dopiero później możemy myśleć o wykorzystaniu tych mocy dla zaspokojenia tych potrzeb. Na razie musimy zadowolić się rolą usługodawcy. Idzie o to, aby ten okres przejściowy był dla nas jak najmniej bolesny, co nie byłoby możliwe bez pomocy Związku Radzieckiego i innych krajów RWPG.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JadwigaŁokkaj">Nie jesteśmy przygotowani dzisiaj do ustosunkowywania się do poszczególnych tematów merytorycznych. Proponuję więc aby w przyszłości podczas rozpatrywania poszczególnych branż na kolejnych posiedzeniach naszej Komisji każdorazowo prosić przedstawicieli resortów o informacje na temat zamierzeń zawartych w przedstawionym nam dzisiaj kalendarium. Na tych posiedzeniach będziemy mogli uzyskać szersze informacje w sprawie szczegółów tych umów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWitoldLipski">Przedstawiony Komisji materiał Komisji Planowania jest bardzo konkretny, chociaż zbytnia jego szczegółowość nie jest jego zaletą, a wadą i czasem trudno zorientować się w całokształcie niektórych przedstawionych spraw.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWitoldLipski">Byłoby pożyteczne, ażeby Komisja Planowania poinformowała nas jak wielkiej skali jest to problem i ilu ludzi, po przyjęciu naszych propozycji przez RWPG, mogłoby być zatrudnionych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełWitoldLipski">Istotne znaczenie miałyby również wyjaśnienia, co do możliwości podjęcia kontynuacji niektórych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełWitoldLipski">W jakim stopniu przedstawione przez nas na RWPG propozycje pozwolą wykorzystać nasze wolne moce produkcyjne?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełWitoldLipski">Czy poza pakietem spraw, jaki przedstawiono na RWPG szukamy innych rozwiązań. Podobne bowiem przedsięwzięcia możemy podejmować w stosunku do krajów Trzeciego Świata, Mamy wolne moce produkcyjne, wyspecjalizowaną kadrę, występują nowe warunki na rynku pracy, ludzie zaczynają szanować pracę - trzeba te czynniki wykorzystać dla poprawy naszej sytuacji gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełWitoldLipski">Bardzo istotne znaczenie ma nowe podejście do rozwiązywania naszych trudności gospodarczych, nie na warunkach pomocy a partnerstwa. Trzeba zawierać umowy i transakcje na normalnych zasadach handlowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJadwigaŁokkaj">Wstrzymujemy cały szereg inwestycji. Dotyczy to również przemysłu węglowego, który już obecnie pracuje w bardzo trudnych warunkach. Kraje socjalistyczne zarówno obecnie, jak i w przeszłości były importerem naszego węgla. Czy nie przewiduje się więc podejmowania w górnictwie wspólnych inwestycji z krajami socjalistycznymi?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJadwigaŁokkaj">Przemysł włókienniczy wyposażony jest w znacznej mierze w park maszynowy z drugiego obszaru płatniczego. Stamtąd też sprowadzano surowce dla tego przemysłu. Czy surowce włókiennicze jakie otrzymujemy teraz z krajów socjalistycznych będą mogły być przetwarzane na tych maszynach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZdzisławaSudyka">Cieszyć nas może pomoc, udzielana nam w najtrudniejszej sytuacji przez kraje socjalistyczne. Pora już teraz zakończyć ten etap i przejść na normalne stosunki partnerskie, co zresztą - jak wynika z przedstawionej informacji - jest realizowane.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełZdzisławaSudyka">Zdajemy sobie sprawę, że działania akwizycyjne handlu zagranicznego napotykają poważne trudności. Nasi kontrahenci przejawiają dużą ostrożność, Nie można się temu dziwić, prawa rynku są bezwzględne. Działanie uwzględniające te prawa nie jest na pewno sprawą łatwą dla naszego aparatu, który był przyzwyczajony do innej sytuacji, kiedy nie liczono się z groszem. Nasi kontrahenci dokładnie analizują sytuację gospodarczą naszego kraju i odwlekają z ostatecznymi decyzjami.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełZdzisławaSudyka">W materiale przedstawiono nam cały szereg przedsięwzięć, część z nich wydaje się być nierealna. Natomiast ze szczególną pieczołowitością należy rozpatrywać te oferty produkcyjne, za które zapłata ma być dokonywana surowcami oraz te, które koncentrują się na działalności czysto usługowej, na wkładzie robocizny.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełZdzisławaSudyka">W przedstawionym nam wykazie przedsięwzięć, są i takie koncepcje, których efekty są do zdyskontowania dopiero po upływie kilku lat. Należałoby zastanowić się czy nie byłoby celowe przyspieszenie realizacji niektórych inwestycji, gdyż za kilka lat mogą okazać się zupełnie niepotrzebne. W spółdzielniach kółek rolniczych wiele obiektów inwentarskich jest niewykorzystanych. Czy nie można byłoby, w zamian za pasze, przeznaczyć te obiekty dla produkcji zwierzęcej; otrzymywać moglibyśmy w rezultacie część wyprodukowanej masy mięsnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówStanisławDługosz">Cały szereg problemów poruszonych w dyskusji zostanie rozstrzygnięte na wiosennej sesji RWPG. Nie możemy w tej chwili wyczerpująco odpowiedzieć jak będą kształtować się poszczególne zamówienia, nie ma bowiem jeszcze dokładnych danych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówStanisławDługosz">W dyskusji pytano czy przewidujemy jeszcze jakieś inne rozwiązania. Cały aparat handlu zagranicznego zajął się, między innymi, analizą wolnych mocy produkcyjnych, podjęto nawet rozmowy dla ich wykorzystania na kilku rynkach zachodnich. Wszystkie te przedsięwzięcia zostały jednak zahamowane po 13 grudnia 1981 roku. Od tego okresu osłabło zainteresowanie naszymi propozycjami i nadal obserwujemy usztywnienie, a nie odblokowywanie stanowiska krajów zachodnich.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówStanisławDługosz">Na ukończeniu są prace nad projektem ustawy o przedsiębiorstwach handlu zagranicznego działających z udziałem obcego kapitału. Jeżeli chodzi o wielkie przedsięwzięcia w tym zakresie, to mamy już sprecyzowane stanowisko, inaczej natomiast kształtować się będzie sytuacja w drobnej wytwórczości.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówStanisławDługosz">Mamy na uwadze przyspieszenie rozwoju stosunków gospodarczych i handlowych z krajami Trzeciego Świata. Przypuszczamy, że konsekwentne wdrażanie reformy gospodarczej zmusi cały szereg przedsiębiorstw do podejmowania różnych niekonwencjonalnych rozwiązań, ażeby zapewnić im samodzielność i samofinansowanie.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówStanisławDługosz">Na sesji RWPG przedstawiliśmy 100 różnych propozycji, z czego 30 przyjęto do szybkiego rozpatrzenia i lista ta stale się rozszerza. Będziemy starali się stosować dalsze nowe rozwiązania strukturalne.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówStanisławDługosz">W okresie przejściowym zmniejszy się zakres współpracy z krajami rozwiniętymi, dotyczy to np. elektroniki, wyposażenia okrętów, produkcji autobusów itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MinisterprzemysłuChemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Odczuwamy poważne niedobory części zamiennych do maszyn w przemyśle lekkim, zwłaszcza do maszyn importowanych z drugiego obszaru płatniczego.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MinisterprzemysłuChemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Związek Radziecki obiecał nam poważną pomoc surowcową w dostawach bawełny i skór, chociaż sam nie dysponuje nadmiarem tych surowców.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MinisterprzemysłuChemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">Z otrzymanych surowców będziemy przekazywać wyroby wysoko przetworzone.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MinisterprzemysłuChemicznegoilekkiegoEdwardGrzywa">W przemyśle lekkim mieliśmy nadwyżkę zatrudnienia ok. 65 tys. ludzi. Po zrealizowaniu propozycji ZSRR będziemy w stanie zatrudnić 40 tys. osób z tej nadwyżki. Przypuszczamy, że uda nam się znaleźć zatrudnienie i dla pozostałej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiceministergórnictwaienergetykiMieczysławGlanowski">Nie przewiduje się podjęcia nowych inwestycji w przemyśle węglowym. Natomiast rysują się możliwości wspólnego inwestowania w Zagłębiu Lubelskim, ale dopiero po 1986 roku, to jest po okresie wprowadzenia do pełnej eksploatacji pierwszych kopalni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MinisterhandluzagranicznegoTadeuszNestorowicz">Wprawdzie rządy krajów kapitalistycznych nie godzą się na współpracę gospodarczą z nami, ale obserwujemy inicjatywy w tym zakresie ze strony poszczególnych firm.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MinisterhandluzagranicznegoTadeuszNestorowicz">W krajach Trzeciego Świata nasza działalność koncentruje się na wybranych rynkach. Nie przychodzi to łatwo, Również wśród Hindusów są wątpliwości, czy nasz przemysł sprosta swym zobowiązaniom. Minister M. Glanowski odbył wizytę w Indiach. Delegacja hinduska zapoznała się z naszym przemysłem stoczniowym. Wiążemy z tymi kontaktami konkretne nadzieje. Przygotowujemy „ofensywę” skierowaną na Nigerię. Szukamy także rozwiązań problemów, które mamy w handlu z Turcją, gdzie wystąpił deficyt w kwocie 100 mln dolarów, W stosunkach handlowych z Argentyną nastąpiły niekorzystne zjawiska, związane ze zmianą rządu w tym kraju. Lepiej układa się współpraca z Brazylią, choć mamy tam półtora miliarda długu. Jest to kraj bardzo dla nas interesujący ze względu na artykuły rolno-spożywcze.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MinisterhandluzagranicznegoTadeuszNestorowicz">Budzi niepokój problem usług budownictwa świadczonych przez nasz kraj. Zjawiska występujące ostatnio na rynku ropy naftowej rzutują na sytuację płatniczą takich krajów jak Irak i Libia, Kraje Trzeciego Świata są odbiorcami polskich usług budowlanych. Zamierzamy rozwijać działalność w tym zakresie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełBogusławDroszcz">Dzisiejsze posiedzenie jest pierwszym tego typu spotkaniem Komisji. Chciałbym podziękować za trudne, lecz wyczerpujące materiały. Podzielam pogląd posłanki Jadwigi Łokkaj - powinniśmy śledzić na bieżąco efekty prowadzonych rozmów. Sytuacja, w której się znajdujemy, zmusza do wykorzystywania wszystkich możliwości, również tych rozmów nieformalnych, o których wspominał minister Tadeusz Nestorowicz. Celem jest wykorzystanie mocy produkcyjnej naszego przemysłu. To szczególnie doniosły problem gospodarczy i społeczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#Sprawozdawca">Mówca podkreślił uznanie Komisji dla inicjatyw rządu i Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zmierzających do zapobieżenia kryzysowi i przeciwdziałania degradacji gospodarczej. Wyraził jednocześnie wdzięczność partnerom Polski w krajach socjalistycznych, którzy spieszą nam z pomocą. W zakończeniu swego wystąpienia życzył przedstawicielom resortu i Komisji planowania przy Radzie Ministrów, by podjęte przez nich rozmowy handlowe zakończyły się powodzeniem i przyniosły korzyść gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#Sprawozdawca">Komisja uchwaliła opinię do wiceprezesa Rady Ministrów Zbigniewa Madeja w sprawie problemów zwiększenia eksportu rolno-spożywczego i poprawy jego efektywności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>