text_structure.xml 43.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 3 marca 1981 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Łodykowskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">stan realizacji postulatów zgłoszonych przez załogi przedsiębiorstw gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z dyrektorem generalnym Marianem Filą, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji był przedstawiony przez resort materiał pisemny. Wynika z niego, iż nadzorowane przez resort jednostki organizacyjne zgłosiły około 2400 postulatów. 690 z nich przekazano do realizacji innym resortom.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Z 642 postulatów, których termin załatwienia minął 31 stycznia bież. roku załatwiono 233 postulaty, a w trakcie załatwiania jest 320 postulatów. Z 420 postulatów przekazanych innym resortom, których termin załatwienia minął 31 stycznia, Ministerstwo otrzymało odpowiedzi na 329 postulatów, z tego 111 odpowiedzi pozytywnych. 60 odpowiedzi negatywnych i 169 odpowiedzi odkładających sprawę na później.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Dla nadzoru nad realizacją postanowień zostały powołane zakładowe i branżowe komisje mieszane. Niezależnie od tego, że względu na fakt, iż w resorcie działa aż 8 zw. zawodowych (Zw. zawodowy Marynarzy i Portowców, NSZZ „Solidarność” w ramach którego działają trzy domagające się odrębnych rokowań sekcje branżowe: gospodarki morskiej i żeglugi, handlu zagranicznego oraz przetwórstwa rybnego, Zw. Zawodowy Marynarzy i Rybaków Morskich, BSZZ Pracowników Handlu Zagranicznego, ZZ Pracowników Państwowych i Społecznych, ZZ. Pracowników Urzędów Celnych).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Ministerstwo wystąpiło z inicjatywą stworzenia wspólnej płaszczyzny porozumienia. Niestety, projekt ten nie został poparty przez przedstawicieli „Solidarności”, który to Związek uważa siebie za reprezentanta zdecydowanej większości załóg.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Z ważniejszych spraw załatwionych dotychczas wymienić należy: opracowanie i wprowadzenie w życie od października 1980 r. nowych tabel płac zasadniczych, opracowanie podwyższonych o 10% dodatków dewizowych dla marynarzy, ujednolicenie zasad wynagradzania marynarzy pozostających w rezerwie załogowej, podwyższenie kwoty, od której zależy stosowanie podatku wyrównawczego dla marynarzy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przeważająca ilość postulatów wiąże się ze zmianą układów zbiorowych i uzależniona jest od przyszłego kształtu tych układów i ogłoszenia rządowego programu płac. Postulat opracowania w ciągu 3 miesięcy projektu ustawy o pracy na statkach morskich okazał się nierealny. Prace nad projektem nadal trwają w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Liczne, dotychczas nie załatwione postulaty płacowe są uzasadnione uciążliwością i szkodliwością pracy w gospodarce morskiej. Istnienie zagrożeń potwierdza zachorowalność. Realizacja tych postulatów natrafia na trudności, gdyż w warunkach spadku poziomu usług i produkcji przestają funkcjonować systemy ekonomiczno-finansowe pozwalające zwykle na wygospodarowanie niezbędnych środków finansowych, trzeba więc wypracować nowe zasady tworzenia funduszu płac.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">MHTiGM nadal reprezentuje pogląd, że warunki pracy załóg statków morskich dają podstawę do zastosowania dalej niż dotychczas idących ulg dla marynarzy i rybaków w zakresie stosowania podatku wyrównawczego, to jest objęcia ich tak zwanym kontem „W”.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Pełna realizacja programu mieszkaniowego gospodarki morskiej wymaga zapewnienia przez władze wojewódzkie po 800 mieszkań spółdzielczych rocznie w woj. gdańskim i szczecińskim oraz uzyskania przez resort około 400 mln zł rocznie na budownictwo własne.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Sprawy dotyczące problematyki emerytalno-rentowej dla grup zatrudnionych w gospodarce morskiej zostaną uregulowane w opracowywanej nowej ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieHandluZagranicznegoiGospodarkiMorskiejMarianFila">Wielu postulatom nie można nadać biegu przed opracowaniem nowej ustawy o pracy na statkach morskich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieHandluZagranicznegoiGospodarkiMorskiejMarianFila">„Solidarność” generalnie uważa, że przyznane podwyżki płac były zbyt niskie. Potrzebne jest więc jednoznaczne uzgodnienie przez rząd z KKP NSZZ „Solidarność”, iż punkt 8-my porozumień gdańskich został już zrealizowany poprzez dotychczasowe podwyżki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Układy zbiorowe w naszym resorcie zawierają wiele niespotykanych w innych branżach przywilejów. Wynika to m.in.: z dużej aktywności środowiska marynarzy i dokerów na forum Międzynarodowej Organizacji Pracy. Powoduje to zróżnicowanie warunków pracy różnych grup zawodowych i postulaty „dajcie mi też”. Tymczasem od 1975 r., aby wprowadzić nowy przywilej branżowy trzeba uzyskać uchwałę rządu, co powoduje niemożność szybkiego załatwienia wielu postulatów. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że wiele postulatów, na przykład wprowadzenia „Karty Marynarza”, wysuwanych jest od lat.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Ustawa o pracy na statkach morskich z 1952 r. dawno przeżyła się. Jest ona sprzeczna z uregulowaniami przyjętymi w Kodeksie pracy. Musi więc być szybko znowelizowana.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyKorzonek">Zostały podpisane konkretne porozumienia pomiędzy resortem a przedstawicielami komisji porozumiewawczych różnych przedsiębiorstw. Te porozumienia zawierały konkretne postulaty oraz tryb i terminy ich realizacji. Pod porozumieniami swoje podpisy złożyli odpowiedzialni przedstawienie resortów i przedstawiciele komisji porozumiewawczych. Muszą one więc być respektowane i niezależnie od ich treści zrealizowane w terminie. Jest to warunek odbudowy zaufania do władzy. Wszelkie próby dokonywania zmian i oddalenia terminów realizacji postulatów odczytywane są przez załogi jako chęć wykręcenia się z zawartej umowy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyKorzonek">Na pewno porozumienia, które zawarte zostały w zespole portowym, wymagają uzgodnienia z innymi resortami, a przede wszystkim z resortem pracy, płac i spraw socjalnych, ale dotychczas działania w tym kierunku nie zostały podjęte, albo prowadzone były nie dość energicznie. Na spotkaniach z załogami przedstawiciele resortu nie umieli często odpowiedzieć, kiedy poszczególne punkty porozumień zostaną zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJerzyKorzonek">Poseł prosił o przedstawienie tych punktów porozumienia, których realizacja uzależniona jest od innych resortów i podania konkretnych terminów, kiedy zostaną one wprowadzone w życie. Naturalnie dotyczy to podstawowych punktów porozumienia, bo inne drobne powinny być już dawno zrealizowane i wstyd nawet teraz o nich mówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyZygmanowski">Wiemy, że najtrudniejsze do realizacji są postulaty płacowe, że wymagają one uzgodnień z Ministerstwem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Czy dokonano już podsumowania skutków finansowych postulatów nie zrealizowanych i czy prowadzone są rozmowy pomiędzy oboma resortami, co do sposobu i terminu ich załatwienia?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyZygmanowski">Wśród nie zrealizowanych postulatów są nawet takie drobne, jak na przykład podwyższenie o niewielką kwotę deputatu rybnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełBronisławAntczak">Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że w okresie masowego podpisywania porozumień branżowych panowała w kraju atmosfery napięcia, budziły się emocje. Dzisiaj, kiedy na spokojnie rozmawia się z przedstawicielami komisji porozumiewawczych, to mówią oni, że zgłaszaliby znacznie mniej postulatów i stawialiby je w mniej ostrej formie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełBronisławAntczak">Podpisane porozumienia trzeba jednak w pełni zrealizować, a jak wynika z przedstawionej nam dzisiaj informacji, sytuacja w tym zakresie nie przedstawia się zadowalająco. Na przykład od 1 stycznia br. w żegludze śródlądowej miały być zweryfikowane stawki zaszeregowania i określony czas i system pracy. Do dziś sprawa jest nie załatwiona, a w żegludze śródlądowej od 1 marca rozpoczyna się sezon nawigacyjny. Sytuacja więc nie jest jasna i grozi to nowymi konfliktami.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełBronisławAntczak">Informacja przedstawiona przez resort zawiera dane dotyczące przede wszystkim stoczni morskich i zespołów portowych, natomiast pomija przedsiębiorstwa połowowe rybackie. Wspomina się o pracach nad „Kartą marynarza i portowca”, a co z „Kartą rybaka”? Termin opracowania „Karty marynarza” nie został dotrzymany. Dotychczas nie zrealizowano postulatu w sprawie zwiększenia deputatu rybnego ze 160 do 200 złotych. W porozumieniach domagano się wyraźnej specyfikacji zakresu remontów, które należą do obowiązków rybaka czy marynarza, dotychczas jednak takiej specyfikacji też nie opracowano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZygmuntJędrzejewski">Musimy domagać się od resortu konkretnych odpowiedzi i ustaleń. Zostałem upoważniony przez NSZZ „Solidarność” zespołu portowego w Gdańsku do wyjaśnienia z resortem kiedy konkretnie zostaną zrealizowane podpisane porozumienia i z taką odpowiedzią muszę wrócić do Gdańska.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełZygmuntJędrzejewski">Dlaczego na dzisiejszym posiedzeniu nie ma przedstawicieli związków zawodowych?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełZygmuntJędrzejewski">Podpisane porozumienia dotyczyły również problemów o znaczeniu ogólnokrajowym; nadal wiele postulatów w tej grupie jest nie zrealizowanych. Podobnie jest z postulatem dotyczącym problemów branżowych, choć czasem są to drobne sprawy. Termin opracowania „Karty portowca” upłynął z dniem 1 marca. Przedstawiciele obu związków, tj. „Solidarności” i Zw. Zaw. Marynarzy i Portowców prowadzą dyskusję nad projektem tej Karty. Występują pewne rozbieżności pomiędzy propozycjami zespołu portów w Szczecinie, Gdańsku i w Gdyni. Resort powinien zebrać przedstawicieli poszczególnych zespołów portowych w celu podsumowania i wyjaśnienia rozbieżności i wniosków. 90 spokojnych dni szybko minie i nie byłoby dobrze, ażeby realizacja porozumień przeciągnęła się poza ten termin i żeby powstały nowe napięcia.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełZygmuntJędrzejewski">W podpisanych porozumieniach poruszono cały szereg spraw natury technicznej i zgłoszono postulaty inwestycyjne. Zobowiązany zostałem do tego, ażeby poinformować Komisję, że całe odcinki nabrzeży i kanałów portowych są podmyte i że grożą poważne awarie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefBańkowski">Słusznie w dyskusji wskazuje się na konieczność szybszego podejmowania działań przez poszczególne resorty na rzecz realizacji podpisanych porozumień, a jak wspomniano już w dyskusji 90 spokojnych dni szybko mija.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Wśród postulatów i ustaleń zawartych w porozumieniach pokaźną grupę stanowią również postulaty dotyczące warunków rozwoju przedsiębiorstw i potrzebnych na ten cel środków.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Dostałem z różnych instytucji szereg listów i pism dotyczących zbyt powolnej realizacji tego typu postulatów. I tak na przykład NSZZ „Solidarność” przy Polskich Liniach Oceanicznych, jak również Związek Zawodowy Marynarzy i Portowców, ZSMP, Stowarzyszenie Starszych Mechaników Morskich nadesłały swoje opinie i postulaty, związek „Solidarność” podkreśla, że jednym z ważniejszych postulatów był wniosek o opracowanie przez resort szczegółowego programu rozbudowy floty liniowej w okresie najbliższych lat. W 1979 r. Polskie Linie Oceaniczne opracowały i przedstawiły resortowi program rozwoju PLO i program zakupu statków. Z prowadzonych przez PLO rozmów z przemysłem okrętowym wynika, ze po r. 1983 stocznie mogą dostarczyć dla tego przedsiębiorstwa 21 statków, a potrzeby obliczono na ponad 50 statków.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Zaspokojona będzie tylko część potrzeb, o ile naturalnie wspomniane 21 statków zostanie ostatecznie przeznaczone dla Polskich Linii Oceanicznych. Dotychczas bowiem nie ma w tej sprawie jasnego stanowiska, nie ma podpisanych wiążących umów.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Dowodem nie doceniania postulatów PLO jest przejmowanie przez bank środków finansowych z funduszu rezerwowego tego przedsiębiorstwa i przeznaczenie ich na inne cele.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Niezałatwiony jest dotychczas postulat w sprawie zniesienia zakazu zaciągania kredytu pod zastaw hipoteczny na zakup statków w obcych stoczniach. Sprawa dosyć długo już jest analizowana przez Ministerstwo Finansów, ale na razie bez rezultatu.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Rozwiązania wymaga sprawa promów pasażerskich i ich nierentowności. Są naciski, żeby promy wróciły pod zarząd PLO. Przeciwstawne stanowisko zajmuje PŻB. Dla opinii publicznej jest to sprawa bardzo istotna, bowiem społeczeństwo zostało poinformowane, m.in. przez prasę, o wielkich stratach powstałych w wyniku przejęcia promów przez PŻB. Kiedy można oczekiwać ostatecznego załatwienia tej sprawy? Wszelkie postulowane dotychczas terminy zostały już przekroczone. Minister T. Żyłkowski zapowiedział, że resort wykorzysta wyniki pokontrolne NIK. Kiedy to nastąpi?</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Podnoszoną często sprawą jest postulowany od dawna przez PLO zakup sprzętu komputerowego do obsługi ruchu kontenerów, który skokowo wzrośnie w najbliższych 2 latach.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Od dawna także powoduje niezadowolenie niedoinwestowanie stoczni remontowych, których potencjał jest niedostateczny w stosunku do potrzeb floty transportowej i rybackiej.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Podnoszone są sprawy wielkości rezerwy marynarskiej i duże różnice pod tym względem pomiędzy PŻM i PLO.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Sprawa niezwykle pilna, to ostateczne rozliczenie tygodnia pracy załóg pływających. W lutym tego roku występowano do resortu o uznanie odrębnej tygodniowej normy pracy ze względu na specyfikę pracy na morzu, sprawa nie jest jeszcze załatwiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełZygmuntJędrzejewski">Jak zostanie załatwiona sprawa zapłaty za wolne soboty w portach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyZygmanowski">Na pewno wiele spraw załatwi przygotowana ustawa, nowy układ zbiorowy i taryfikator. Dlatego bardzo istotne jest w jakim terminie możemy oczekiwać ukończenia prac nad nowelizacją tych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Zatrudnieni w podległych resortowi branżach pracownicy wykonują swoją pracę w warunkach uciążliwych i szkodliwych. Powoduje to częstą absencję chorobową, a zdarza się, że po kilku czy kilkunastu latach pracy zupełnie młodym ludziom lekarz ogranicza możliwości wykonywania pracy albo nawet wręcz z niej eliminuje. Niejednokrotnie staje się to przyczyną tragedii osobistej, powoduje straty materialne dla pracownika i jego rodziny. W związku z tym w szeregu postulatów domagano się kwalifikowania pracowników do wyższych grup zaszeregowania, dawania wyższej płacy, szczególnie w zawodach obecnie już ginących. Poczyniono pewne precedensy w innych resortach podwyższając dodatki za pracę nocną i w godzinach nadliczbowych. Niewątpliwie i u nas musimy tę sprawę szybko uregulować. Mamy już zgodę na załatwienie postulatu w sprawie ekwiwalentu za deputat rybny. Podobnie pomyślnie załatwiona została przez Ministerstwo Finansów sprawa podatku wyrównawczego.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Bardzo ostro podnoszone są sprawy mieszkaniowe, sprawy emerytur i rent. Te ostatnie staramy się załatwić w ramach Karty portowca. Chodzi nie tylko o obniżenie wieku emerytalnego, ale także o to, by ludzie zdolni i chętni do dalszej pracy nie byli odsyłani na emerytury wbrew ich woli.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Postulowano rozszerzenie pierwszej kategorii zatrudnienia. Domagano się poprawy żywienia pracowników na lądzie i na statkach. Szukaliśmy w tej sprawie porozumienia ze związkami zawodowymi i wypracowaliśmy wspólny kompromis, uzgodniony także z Ministerstwem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">W sprawie samoremontów we flocie rybackiej zostały przygotowane odpowiednie rozwiązania, oparte na doświadczeniach i nie ma przeszkód co do ich realizacji. Można tę sprawę uważać za załatwioną.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Jeśli chodzi o skutki płacowe, z tytułu nie załatwionych dotychczas postulatów, to na statkach morskich sięgają one kwoty 900 mln zł. Powodem ich jest ograniczenie pracy nadliczbowej i skrócenie tygodniowej normy czasu pracy. Okres wytężonej pracy na morzu trzeba ekwiwalentować odpowiednio długim czasem wolnym na lądzie, co z kolei powoduje potrzebę zwiększenia ilości zatrudnionych.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Sprawa wynagrodzeń za wolne soboty została już rozwiązana. Uzyskaliśmy pozytywną opinię Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Resort znowelizuje wszystkie zbiorowe układy pracy w ciągu roku bieżącego.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Uważam, że rezerwa kadrowa w marynarce handlowej musi być zróżnicowana w zależności od charakteru pracy przedsiębiorstwa. Ostatnio podnieśliśmy wielkość rezerwy w PLO do 41%.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Skomplikowana jest sprawa wynagradzania brygad konserwacyjnych. W innych flotach tego rodzaju służby nie występują a ich funkcję spełniają stocznie remontowe. Potrzebne jest wprowadzenie jednolitych zasad opłacania pracy tych brygad. Uzgodnienia te przeciągają się, gdyż, w odróżnieniu od lat poprzednich, musimy pertraktować z każdym związkiem zawodowym i z każdym zespołem portowym oddzielnie. Ta sytuacja jest także przyczyną, iż ostateczny tekst projektu Karty portowca udało nam się uzgodnić dopiero 17 lutego br.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">W sprawie rozliczania czasu pracy w związku z wolnymi sobotami rozwiązanie proponowane przez dyrekcję Polskiej Żeglugi Morskiej nie uzyskało zgody ministerstwa. W czwartek (5 marca) odbędzie się konferencja wszystkich zainteresowanych tą sprawą. Uważamy, że do przyjęcia są propozycje „Solidarności” z PLO.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Nowe taryfikatory kwalifikacyjne będą mogły być wprowadzone dopiero po zakończeniu przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych prac nad nowym systemem taryfikatorów w skali ogólnopolskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Ustalony w porozumieniach termin opracowania projektu ustawy o pracy na statkach morskich był nierealny. Po przedstawieniu poprzedniej wersji projektu „Solidarność” oceniła go jako dobry i zaproponowała 121 dodatkowych postulatów. Musieliśmy mieć więc czas na ich uwzględnienie. Nowa ustawa będzie miała szerszy zakres od poprzedniej, dotyczyć będzie także rybaków i żeglugi śródlądowej, co wymaga jednak dodatkowych uzgodnień. Równolegle z ustawą przygotowujemy kartę marynarza i rybaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełBronisławAntczak">Proszę o jednoznaczną odpowiedź: Czy nowy, zaproponowany przez Ministerstwo termin przygotowania pierwszej wersji ustawy do 1 kwietnia br. będzie dotrzymany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorLechOlchowski">Jeśli zainteresowane organizacje społeczne uzgodnią swoje stanowiska szybko, to tak. Po uzgodnieniu projekt będzie mógł być przesłany do Rady Legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorLechOlchowski">Podczas spotkania z załogą zespołu portowego Szczecin-Świnoujście przedstawiciele resortu nie mogli zbyt dużo obiecać, gdyż załatwienie wielu spraw wymaga całego szeregu czasochłonnych uzgodnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyKorzonek">Na spotkaniu wiceminister T. Żyłkowski sam prosił o wyznaczenie nowego terminu na koniec marca. W tej sytuacji mamy prawo żądać jego dotrzymania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Może więc poprosimy przedstawicieli Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej o wypowiedzenie się na temat losów postulatów przesłanych do uzgodnienia.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Dyrektor Departamentu Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Krzysztof Górski: W świetle tego, co tu i na innych spotkaniach usłyszałem Jestem na pozycji straconej. W myśl hasła „co podpisane, nie może być zmazane” muszę załatwiać sprawy w terminach, które nie nasz resort wyznaczył. Pragnę więc zwrócić uwagę na trzy ograniczające nas czynniki:</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełTadeuszŁodykowski">1. Od podpisania porozumień minęło zaledwie 5 miesięcy. W czasie tym na nie zmieniony aparat resortu zwaliło się trzykrotnie więcej pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełTadeuszŁodykowski">2. Zostały zrealizowane w pierwszej kolejności postulaty uregulowane wprost w porozumieniach, a więc takie jak minimum socjalne, zasady ustalania kosztów utrzymania itd. Załatwianie postulatów, które wyniknęły później, przy obecnie obowiązującej procedurze, musi trwać dłużej. Jest to zależne nie tylko od nas. W wielu wypadkach projekty nowych rozwiązań przesłaliśmy związkom zawodowym w grudniu ub.r., a odpowiedzi otrzymaliśmy dopiero w połowie lutego. Równocześnie stale podpisywane są nowe porozumienia. To wszystko spada na aparat merytoryczny Ministerstwa liczący około 60 osób. Trzeba równocześnie pamiętać, że duża część postulatów Jest sprzeczna. Na przykład z jednej strony postulaty egalitaryzacji, a z drugiej rozwijania przywilejów branżowych.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełTadeuszŁodykowski">3. Nie mamy możliwości finansowych. Skutki dodatkowych porozumień podpisanych po przyjęciu przez rząd uchwały nr 81 z 6 września ub.r. sięgają już dodatkowych 35 mld zł. Poza porozumieniami wpłynęło do nas ponad 6 tysięcy postulatów. W tej sytuacji musimy się skoncentrować nad opracowaniem nowej generalnej koncepcji polityki płac. GUS może nam dostarczyć dane o obecnej strukturze płac dopiero w maju. Dzisiaj sami nie orientujemy się Jaka wytworzyła się struktura płac. Pracujemy nad jednolitym taryfikatorem dla całej gospodarki opartym na stopniu złożoności wykonywanej pracy i jej uciążliwości.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełTadeuszŁodykowski">To wszystko musimy wykonywać w warunkach istnienia ponad 500 mld zł nawisu bez pokrycia w towarze. Nawis ten, wraz z podpisaniem porozumień w Rzeszowie i w Łodzi oraz z pogłębianiem się spadku produkcji i trudności kredytowych, stale rośnie.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PosełTadeuszŁodykowski">W ciągu dziesięciu lat pracy w tym resorcie dobrze poznałem jakie jest znaczenie precedensu. Przyznanie uzasadnionego przywileju niewielkiej grupie zawodowej powoduje lawinę żądań innych grup społecznych. W tej sytuacji odpowiedzialność za skutki dodatkowych decyzji płacowych może brać na siebie tylko rząd jako całość. Ze swej strony obiecujemy, że omawiane prace koncepcyjne i załatwianie postulatów zakończymy do końca br.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Niezależnie od tego w trakcie dyskusji nad planem postulowaliśmy przyznanie nam pewnej rezerwy manipulacyjnej na załatwianie drobnych spraw interwencyjnych. Nie przyznano nam jej argumentując, że w warunkach deficytu nie ma mowy o rezerwie. W praktyce część spraw drobnych bierzemy na siebie, część pozwalamy załatwić na swoją odpowiedzialność resortom.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PosełTadeuszŁodykowski">To o czym tu mówiono jeszcze dziś zreferuję ministrowi J. Obodowskiemu. Powtarzam jednak, że decyzję, której skutki finansowe sięgają ponad 1 mld zł, a tak jest w wypadku ustawy o pracy na statkach, może podjąć jedynie rząd. Nie można było jej podjąć wcześniej, gdy nie znane były jeszcze rozwiązania proponowane w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejTadeuszMajewski">Wśród postulatów Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej cały szereg dotyczy pracy służby zdrowia i są one zbieżne z postulatami zawartymi we wcześniej podpisanym przez ministra zdrowia i opieki społecznej porozumieniu z pracownikami służby zdrowia. Dotyczy to m.in. usprawnienia pracy placówek służby zdrowia, poprawy zaopatrzenia w leki, rehabilitacji osób niepełnosprawnych itp.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejTadeuszMajewski">Minister zdrowia i opieki społecznej przesyłając w dniu 17 lutego b.r. te postulaty do lekarzy wojewódzkich załączył wytyczne wyjaśniające, jak te postulaty powinny być realizowane. W wytycznych tych znalazły się ostre decyzje dotyczące konsekwentnego przeprowadzania rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych, których inwalidztwo związane jest z wykonywaniem pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia. Cały szereg postulatów dotyczy spraw znajdujących się w gestii innych resortów; i tak na przykład postulaty dotyczące opieki przedszkolnej, rozwoju placówek kolonijnych muszą być uzgodnione z Ministerstwem Oświaty i Wychowania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejTadeuszMajewski">Resort Zdrowia i Opieki Społecznej opracował podstawowe kierunki działania na lata 1981–1985 dla pracowników służby zdrowia, które w dużej mierze uwzględniają postulaty zawarte w podpisanych porozumieniach.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejTadeuszMajewski">Dyrektor Generalny w Ministerstwie Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej Marian Fila. Postulaty dotyczące żeglugi promowej były rozważane w ub. tygodniu na kolegium resortu. W oparciu o wyniki kontroli, jak i przeprowadzony rachunek ekonomiczny przez PŻB i PLO, w ciągu najbliższego tygodnia podjęte zostaną odpowiednie decyzje.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejTadeuszMajewski">Dyrektor Departamentu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej Waldemar Kowalski. Program rozbudowy floty opracowany był Już przez resort w roku ub. i przedstawiony Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Niestety decyzje nie były dla nas pomyślne, z uwagi na niedostateczną moc przerobową polskich stoczni.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejTadeuszMajewski">W związku z prowadzonymi pracami nad 3-letnim planem stabilizacji gospodarki, opracowujemy również program rozbudowy floty i staramy się w miarę możliwości dostosować go do poprzednio proponowanych ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejTadeuszMajewski">Mamy nadzieję, że uda się nam uzyskać decyzję w sprawie zakupu statków pod hipotekę, ale czekamy na ostateczną decyzję Prezydium Rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Trudno jest czasem zrozumieć niektóre podejmowane obecnie decyzje. Najpilniejszy dla nas jest obecnie rozwój floty liniowej, polityka kredytowych zakupów na stoczniach zagranicznych powinna ten priorytet uwzględniać. Trzeba chyba w pierwszej kolejności załatwiać sprawy najpilniejsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorWaldemarKowalski">Podobnie jak Polska Żegluga Morska również i PLO stara się wykorzystać wszystkie możliwe okazje zakupu statków w stoczniach obcych i krajowych. Jest to dla PLO o tyle trudniejsza sprawa, że nie zawsze udaje się - jak w PŻM - zapewnić szybko samospłatę statku.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorWaldemarKowalski">Zastrzeżenia prawników związane z możliwością zakupu statków pod hipotekę zostały już wyjaśnione i nic nie stoi na przeszkodzie, ażebyśmy dokonywali zakupu w tym systemie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorWaldemarKowalski">Resort sądzi, że zdoła uzyskać zgodę wicepremiera M. Jagielskiego na zakup komputera dla bazy komputerowej. Zbyt długo już czekaliśmy bowiem na rozwiązanie tej sprawy przez nasz przemysł krajowy.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DyrektorWaldemarKowalski">Duże trudności są z umieszczeniem statków do remontu w polskich stoczniach. Dotychczas dopiero 70–75% zgłoszonych w br. potrzeb remontowych stocznie przyjęły do realizacji. Minister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej zobowiązał odpowiednie komórki resortu do opracowania rozwiązań systemowych w tej sprawie. Proponujemy, żeby flota handlowa mogła płacić za remonty w dewizach. Nie ma natomiast takiej możliwości w stosunku do floty rybackiej.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#DyrektorWaldemarKowalski">Dwa dni toczyły się z polskimi stoczniami remontowymi rozmowy w sprawie remontu uszkodzonego statku „Chemik”. Odmówiono nam dokonania tej naprawy. Stocznia w Goeteborgu zgodziła się naprawić ten statek w okresie 25–30 dni. Wobec sprzeciwu przedsiębiorstwa „Warta” statek ten został przymusowo skierowany do naprawy w naszej stoczni, ale mamy duże obawy, czy taki termin jaki oferowała Stocznia w Goeteborgu zostanie dotrzymany m.in. z uwagi na brak podstawowych materiałów do naprawy tego statku.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#DyrektorWaldemarKowalski">Znane są nam postulaty w sprawie konieczności naprawy nabrzeży portowych. Z inicjatywy Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście naprawy takie są dokonywane systemem gospodarczym w ramach luzów produkcyjnych. Dobrze byłoby, żeby i inne porty podjęły tę inicjatywę. Problem ten jest doceniany w resorcie i zostanie przekazany resortowi budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieHandluZagranicznegoiGospodarkiMorskiejMarianFila">Stan i potrzeby remontowe naszych statków zostały ponownie przedstawione wicepremierowi A. Jedynakowi. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że sytuacja w tym zakresie nie jest dobra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyKorzonek">Postawiłem poprzednio pytanie, na które nie uzyskałem odpowiedzi, a nie mogę z niej zrezygnować. Chciałem poinformować, że 19 lutego br. w Zespole Portowym Szczecin-Świnoujście dokonano analizy realizacji wszystkich postulatów podpisanych w porozumieniu z 13 października ub. roku. W posiedzeniu tym uczestniczył wiceminister T. Żyłkowski. Atmosfera wówczas była bardzo napięta, bowiem przedstawiciele resortu nie umieli odpowiedzieć Jak realizowane są niektóre postulaty, ani też udzielić wyczerpującej odpowiedzi kiedy zostaną zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełJerzyKorzonek">Podkreślano, że w czasie podpisywania porozumienia nie było nacisku, że pozostawiono przedstawicielom resortu możliwość dokonywania uzgodnień i zastanawiania się.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełJerzyKorzonek">Wiceminister T. Żyłkowski prosił wówczas o przedłużenie terminu realizacji porozumienia do końca marca. Czy termin ten będzie dotrzymany?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PosełJerzyKorzonek">Dyrektor Departamentu w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych Krzysztof Górski: Chciałem poinformować, że resort nie otrzymał dotychczas projektu karty portowca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełBronisławAntczak">Przedstawiciele rządu którzy podpisywali porozumienia mieli chyba pełne uprawnienia do podejmowania określonych decyzji i zdawali sobie sprawę, że związane są one z zobowiązaniami finansowymi. Zobowiązać się do podwyższenia kwoty za deputaty rybne z 160 do 200 zł i trzeba to wprowadzić w życie. O czym teraz, po fakcie, ma decydować Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełZygmuntJędrzejewski">Powtórzę uprzednio pytanie, czy nowy termin realizacji podpisanych porozumień będzie dotrzymany?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełZygmuntJędrzejewski">Wystąpię z propozycją do mojego przedsiębiorstwa, aby podejmować w ramach luzów produkcyjnych remont nabrzeży. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że do takich robót potrzebny jest cement.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełBronisławAntczak">Nie uzyskałem odpowiedzi w sprawie realizacji postulatów dotyczących żeglugi śródlądowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwiePracyPłacyiSprawSocjalnychLeonardPirog">Wnioski dotyczące problemów żeglugi śródlądowej wpłynęły do resortu w ub. tygodniu, są uzgadniane i opiniowane przez poszczególne departamenty i powinny być załatwione w najbliższych dniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyZygmanowski">Statystyka jest przerażająca. Z materiałów przedłożonych przez resort wynika, że z 632 postulatów przyjętych do załatwienia w terminie do 31 stycznia, do chwili obecnej załatwiono tylko 233. Jest to zaledwie 36%. Szereg wniosków można by przy dobrej woli już dawno załatwić. Chociażby sprawa uaktualnienia programu rozwoju rybołówstwa bałtyckiego. Podobnie jak wnioski dotyczące umożliwienia korzystania z wczasów członkowi rodziny, na przykład żonie pracownika z dzieckiem. Dawno powinna być podjęta decyzja w sprawie budowy szpitala w Świnoujściu, który obecnie mieści się w poniemieckiej izbie chorych.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełJerzyZygmanowski">Z trzech kolejnych planów inwestycyjnych budowa nowego szpitala była skreślona. Miasto nie ma także przychodni portowej.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełJerzyZygmanowski">Trzeba się nad tym wszystkim pilnie zastanowić i albo - jeśli to konieczne - weryfikować terminy, albo szybko podejmować decyzje i wyniki podawać do wiadomości załogom w celu rozładowania napięć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanCzapiewski">W sytuacji, gdy zawartych porozumień nie można zrealizować, a niedostatki w zaopatrzeniu rynku zaostrzają nastroje, wydaje się celowe rozpatrzenie możliwości zawarcia nowego porozumienia, takiego, które byłoby realne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełTadeuszŁodykowski">Z dyskusji wynika, że posłowie podtrzymują pytania, na które do tej pory nie otrzymali odpowiedzi. Jeśli w dalszym ciągu odpowiedzi tych nie można w sposób konkretny udzielić, chcemy wiedzieć, jakie są tego przyczyny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">Karty portowca nie mogliśmy opracować wcześniej z powodu braku porozumienia z Ministerstwem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych odnośnie szeregu szczegółowych ustaleń, które wejdą do Karty.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#DyrektorDepartamentuwMHZiGMLechOlchowski">W wielu wypowiedziach posłowie mówią o realizacji postulatów mając na uwadze całość żądań. Tymczasem przy podpisywaniu porozumień wiele postulatów przyjmowano do rozpatrzenia, a nie do pozytywnego załatwienia od zaraz. W wielu sprawach stanowisko naszego i innych resortów jest negatywne i nie możemy forsować ich realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorgeneralnywMHZiGMMarianFila">Dla opracowania nowego programu rybołówstwa ustalono termin do końca roku. Problem był długo dyskutowany i uzgadniany z kooperantami. Obecnie zjednoczenie nie uzyskało jeszcze stanowiska spółdzielczości i rybołówstwa indywidualnego. Chcę zapewnić, że pilnujemy tej sprawy i załatwimy ją tak szybko, jak tylko będzie to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DyrektorgeneralnywMHZiGMMarianFila">W sprawie deputatów nie możemy na razie uzgodnić stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DyrektorDepartamentuwMPPiSSKrzysztofGórski">Nie można operować tylko statystyką i na jej podstawie mówić, że zrealizowano dotychczas 36% postulatów. Jest ich bardzo wiele i różne w stosunku do nich stanowiska. Wiele żądań jest co najmniej dyskusyjnych. Jest i taka grupa postulatów, co do których nie wypowiadamy się negatywnie, ale będziemy Je realizować stopniowo w ramach całościowych rozwiązań, dotyczących modelowego kształtu polityki płac i spraw socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#DyrektorDepartamentuwMPPiSSKrzysztofGórski">Opóźnione prace nad raportem o stanie gospodarki narodowej także nie ułatwiają nam zadania. Ewentualne nowe porozumienie jeśli ma być realne, musi być oparte o program stabilizacji.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#DyrektorDepartamentuwMPPiSSKrzysztofGórski">Postulat dotyczący deputatu rybnego zostanie załatwiony.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#DyrektorDepartamentuwMPPiSSKrzysztofGórski">Jeśli chodzi o kartę portowca, to sądzę, że termin zaproponowany przez wiceministra T. Żyłkowskiego będzie zrealizowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyKorzonek">Jesteśmy w sytuacji, gdy na konkretne żądania musimy odpowiadać bardzo konkretnie.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełJerzyKorzonek">Wielokrotnie podnoszono sprawę właściwego premiowania za oszczędności paliwa. Po upływie kilku miesięcy na pytanie „kiedy”? odpowiedzialny przedstawiciel resortu nie potrafił udzielić odpowiedzi. Taki sposób traktowania spraw jest nie do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełJerzyKorzonek">Sprawa ekwiwalentu za środki piorące została załatwiona połowicznie, w sposób niemal śmieszny. Trudno wymagać, żebym biegał po przedsiębiorstwie i sprawdzał kto ma mniej, a kto bardziej brudną pracę i od tego uzależniał prawo do ekwiwalentu. Takie załatwienie sprawy rodzi nowe konflikty i napięcia.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PosełJerzyKorzonek">Komisja powinna wystąpić do premiera z opinią w sprawie sposobu traktowania i realizowania postulatów. W piśmie tym musimy zwrócić uwagę na niewłaściwy, nieterminowy i niekonkretny tryb załatwiania żądań i wynikające stąd niebezpieczeństwo nowych groźnych napięć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszŁodykowski">Po raz piąty omawiamy na naszej Komisji problematykę postulatów i z pewnością wielokrotnie do niej powrócimy. W największym skrócie efekt dzisiejszego posiedzenia można określić w ten sposób: występuje rozpiętość między oczekiwaniami społeczeństwa, a tempem i zakresem realizacji postulatów. W naszej dyskusji dużo miejsca zajęła sprawa warunków realizacji postulatów. Sądzę, że za dużo mówimy o uwarunkowaniach, a za mało o konkretnych efektach. Wyborcy mogą zrozumieć odpowiednio im przedstawione warunki zewnętrzne, ale żądają równocześnie rezultatów prac.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszŁodykowski">Taki zakres postulatów zdarza się w naszej praktyce po raz pierwszy. Zderzyły się one z formami pracy władz, które nie są do tych zadań w pełni przystosowane. Nowe zderzyło się ze starymi i umiaru i działania. Załogi mogą zrozumieć, że jest różnica między tym, co zawarto w postulatach a możliwościami ich załatwienia, lecz muszą mieć poczucie, iż traktowane są poważnie.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszŁodykowski">Stan gospodarki kraju powoduje, że nie wszystko może być zrealizowane od razu. Nie usprawiedliwia to jednak ilości spraw związanych z niedotrzymaniem terminów, które musimy tu rozpatrywać. Załogi mogłyby zrozumieć władze, gdyby te przed niemożliwym do utrzymania terminem same wyszły z wyjaśnieniem i z propozycjami innego lub późniejszego załatwienia sprawy. Jeśli jednak próbuje się przeczekać zapisany termin w nadziei, iż ludzie o tym zapomną, osiąga się jedynie wzrost napięcia i utratę wiary w dobrą wolę władz.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszŁodykowski">Komisja postanowiła opracować opinię skierowaną do Prezesa Rady Ministrów w oparciu o wnioski i uwagi wynikające z dyskusji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>