text_structure.xml 13.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 czerwca 1984r. Komisja Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Zielińskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- projekt uchwały Sejmu w sprawie polityki mieszkaniowej do 1990 r. - realizacja i zamierzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Poseł Zbigniew Zieliński (PZPR) poinformował na wstępie, że projekt tej uchwały będzie przedmiotem wspólnych obrad Komisji: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Administracji, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska oraz Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Na ostatnim wspólnym posiedzeniu trzech komisji projekt uchwały Sejmu został przedyskutowany i w generalnych założeniach zaakceptowany. Zabrało głos 28 dyskutantów. Padło wiele propozycji i wniosków uściślających sformułowanie projektu, bądź szczegółowo rozwijających tematy w nim zawarte. Przyjęto dwa ważne postanowienia: 1.co do charakteru uchwały - a mianowicie, że powinna ona zawierać postanowienia kierunkowe; 2. wszystkie wnioski i propozycje, które napłynęły do Sejmu oraz wynikają z dyskusji poselskiej powinny być zebrane i przekazane rządowi do rozpatrzenia.. W dyskusji wysunięto wiele cennych propozycji, stanowiących niekiedy rozwinięcie sformułowań projektu uchwały.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Rozpatrywany obecnie projekt różni się od dyskutowanego na poprzednim posiedzeniu nieco innym układem i sposobem zredagowania. Wynika to z tego, że projekt przedstawiony został do zaopiniowania jednocześnie Prezydium Sejmu i trzem komisjom.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Prezydium Sejmu uznało, że projekt jest zbyt szczegółowy, a niektóre punkty - poza kierunkowymi sformułowaniami tematu - . zawierały ich rozwinięcie. Jesteśmy zobowiązani do uwzględnienia tej uwagi. Z projektu usunięto wiele kwestii oczywistych, uregulowanych już innymi przepisami, bądź zawartych w odpowiednich decyzjach rządowych, będących już w trakcie realizacji. Znaczna część tych kwestii dotyczyła uregulowań polityki mieszkaniowej. Odpowiednie sformułowania z projektu pierwotnego znajdą się w sprawozdaniu na plenum Sejmu. W trakcie realizacji są np. postanowienia dotyczące polityki czynszów i trzyetapowego wdrażania tej polityki (drugi etap realizowany będzie od 1 października br., a trzeci - od 1 października roku przyszłego).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W dyskusji szeroko zajmowano się kwestią finansowania i udziału obywateli w budownictwie mieszkaniowym. Wypowiedzi poparto wywodami praktycznymi. Naszym zadaniem jest pilnowanie, aby odpowiednie treści znalazły się w programie, a nie w uchwale.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Z zaleceń merytorycznych nic nie zostało zgubione. Opracowany zostanie jeszcze szczegółowy materiał z wnioskami, które Prezydium Sejmu prześle rządowi.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Członkowie prezydium komisji mieli do rozwiązania niełatwą sprawę. Temat jest bardzo obszerny, społecznie bardzo ważny. Występowały różne koncepcje: jedni byli za tym, aby uchwała miała charakter bardziej kierunkowy, drudzy - bardziej szczegółowy. Niektórzy stali na stanowisku, że uchwała powinna mieć charakter programu, ale to jest przecież zadaniem rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Reasumując proszę, aby komisja stanęła na gruncie obecnego tekstu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Poseł Stefania Bruzda (PZPR) zaproponowała, aby zamiast zwrotu „budownictwo wielorodzinne” użyć zwrotu „budownictwo wielopokoleniowe” .</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełZbigniewZieliński">Pisząc „budownictwo wielorodzinne” mieliśmy na myśli niekoniecznie te same rodziny. Może to dotyczyć również budowania dla tej samej rodziny, ale nie „wielopokoleniowo”, a np. dla dalszej rodziny. Przepis jest dość elastyczny, nie chcemy krępować budujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStefaniaBruzda">Praktyka jest u nas taka, że często do domu jednorodzinnego wprowadzają się rodzice, a mieszkanie zostawiają dzieciom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZdzisławWilk">Czy program budownictwa mieszkaniowego będzie rozpatrywany przez Sejm? Chodzi mi o to, że nigdy bodaj nie było rozliczenia programu uchwalonego po V Zjeździe Partii. Program ten obejmował wszystkie zagadnienia. Wracamy do tego tematu po 12 latach, program nie został zrealizowany, a w niektórych...</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełZdzisławWilk">... np. ceramice budowlanej nastąpiło cofnięcie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZbigniewZieliński">Intencja jest taka, żeby program trafił do Sejmu. Sformułowania projektu uchwały nie wykluczają osobnego programu budownictwa mieszkaniowego. Wraz z założeniami 5-latki przedstawione będą tezy programu perspektywicznego do 1995 r. Postulujemy, żeby w odniesieniu do mieszkalnictwa określić pułap do 2000 r. Nie precyzujemy, czy program budownictwa mieszkaniowego ma być wydzielony. Będziemy postulowali rozwinięcie części mieszkaniowej w programie globalnym, albo wyłoni się potrzeba osobnego programu mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełZbigniewZieliński">Jeżeli chodzi o rozliczenie programu z 1972 r., to odpowiednie elementy zawarte są w przedłożeniu rządowym. Zostały one też rozwinięte w wystąpieniu wicepremiera Z. Komendera. Jest grupa ludzi zainteresowanych tym, żeby bawić się przede wszystkim w ocenę przeszłości mniej zwracać uwagę na to, co trzeba robić. Powinniśmy koncentrować się na tematyce, która musi być podjęta. Uchwała z 1972 r. nie została zrealizowana przede wszystkim w części dotyczącej bazy zaplecza budownictwa, a więc produkcji materiałów i maszyn budowlanych. Główna przyczyna niezrealizowania tamtej uchwały to upadek gospodarki i anarchia w wielu ogniwach gospodarczych. Czy trzeba uwypuklać? Sugerowano nam sformułowania uchwały, które budzą wątpliwości, zwłaszcza obecnie, w roku 40-lecia PRL. Nie chodzi nam o ogólne deklaracje i krytykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMieczysławRzepiela">W obecnym ujęciu projekt jest bardziej czytelny. Istotną sprawą w realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego będzie budownictwo indywidualne. Może ono wydatnie pomóc w zaspokojeniu potrzeb, wymaga jednak dużego zasięgu pomocy. W projekcie brak jednego zdania: na str. 6 mówi się o potrzebie wspierania rozwoju lokalnej produkcji materiałów budowlanych - brak tam sformułowania o tym, że potrzebne są drobne urządzenia techniczne, sprzęt do transportu pionowego i poziomego. Proponuję dodać odpowiedni tekst.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewZieliński">Może lepiej będzie na str. 4, tam gdzie mówi się o potrzebie zapewnienia niezbędnego zaopatrzenia przedsiębiorstwom budowlanym i specjalistycznym dodać „oraz rzemiosłu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanDihm">Na str. 2 w akapicie 1 mówi się, że w końcu lat osiemdziesiątych budownictwo mieszkaniowe zwiększyć rozmiary remontów i modernizacji zasobów mieszkaniowych. W stosunku do jakiego poziomu?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanDihm">Na str. 3 wprowadza się podział na budownictwo spółdzielcze, zakładów pracy, komunalne, bliżej nieokreślone małe spółdzielnie oraz budownictwo indywidualne. Proponuję akapit o Budownictwie indywidualnym ująć w jednym punkcie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJanDihm">Na str. 5 w akapicie dotyczącym poprawy efektywności i jakości budownictwa mieszkaniowego należałoby dodać tekst o walorach architektonicznych i rozwiązaniach konstrukcyjnych. I jeszcze wątpliwość: na str. 8 mówimy, że Sejm zobowiązuje rząd do uwzględnienia w projekcie planu 5-letniego „niezbędnego wzrostu środków na budownictwo mieszkaniowe”. Należałoby powiedzieć wyraźnieje jakie środki chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewZieliński">Przede wszystkim o środki pieniężne i materiałowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełDihm">W porządku. Trzeba też przewidzieć środki na realizację programu rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełZbigniewZieliński">Kwestia ta łączy się ze stwierdzeniem na str. 2 o podstawowych celach polityki mieszkaniowej. Problem materiałów, maszyn i urządzeń jest problemem samym w sobie i dlatego został wydzielony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanDihm">W projekcie uchwały za mało też mówimy o infrastrukturze socjalnej i społecznej budownictwa mieszkaniowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKrystynaWawrzynowicz">W akapicie 1 na str. 3 mówi się o środkach na dziedziny komplementarne, szczególnie infrastrukturę komunalną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyGołaczyński">Proponuje napisać: społeczną i komunalną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMieczysławLubiński">W resorcie budownictwa wytwarza się 30 - 40% całej produkcji materiałów budowlanych. Na str. 8 w ostatnim akapicie mówi się o potrzebie wzmocnienia ponadresortowej koordynacji w zakresie rozwoju produkcji materiałów i wyrobów dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego. Stwierdzenie to proponuję wzmocnić i nadać mu następujące brzmienie: „przygotowanie rządowego...</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełMieczysławLubiński">... rozwoju produkcji materiałów i wyrobów dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego obejmującego całą gospodarkę narodową i wzmocnienia ponadresortowej koordynacji w tyra zakresie” i dalej jak w tekście. Chodzi o to, że program taki dotyczy całej gospodarki, nawet rolnictwa, które gospodaruje jeziorami, a tam wycina się wiklinę potrzebną do produkcji mat - przez to uczestniczy w realizacji programu mieszkaniowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrystynaWawrzynowicz">Na str. 2 w akapicie 1 proponuję skreślić słowa: „Sejm stwierdza, że”. Mam jeszcze uwagę: brak w projekcie sprawy ograniczenia inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełZbigniewZieliński">Na str. 5 stwierdza się, że „Sejm uważa za sprawę szczególnie ważną podjęcie działań dyscyplinujących proces inwestycyjny”. Chodzi więc o cały proces inwestycyjny. W sprawozdaniu, które opracowujemy, jest duży fragment o tej sprawie. Przytoczę z niego, że w 1983 r. wzrost zaangażowania inwestycyjnego wyniósł ok. 300 mld zł, a plan inwestycyjny przekroczono o 17% . Na cały kompleks mieszkaniowy wydano 374 mld zł. Podstawową rezerwą jest więc ukrócenie niedobrych zjawisk inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełZbigniewZieliński">Na str. 9 projektu pisze się, iż Sejm zobowiązuje NIK do „corocznego wykonywania oceny efektywności wykorzystania środków kierowanych na budownictwo mieszkaniowe i gospodarkę zasobami mieszkaniowymi”. Proponuję szersze ujęcie: „… środków kierowanych na inwestycje, a szczególnie…” i dalej jak w tekście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełRomanLipowicz">Proponuję, aby sformułowanie na str. 6 zalecało, aby rady narodowe i ich organy wykonawcze, a także władze centralne „organizowały i wspierały rozwój lokalnej produkcji, materiałów budowlanych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanuszProkopiak">Proponuję przeredagować ostatnie zdanie akapitu na str. 5 dotyczącego jakości tak, aby otrzymało brzmienie: „Należy tworzyć warunki techniczno-organizacyjne do przejmowania mieszkań do wykończenia i wyposażenia we własnym zakresie przez przyszłych użytkowników”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełZbigniewZieliński">Dyskusję nad projektem zakończyliśmy. Pragnę podkreślić, że uchwała Sejmu będzie miała historyczne znaczenie dla budownictwa mieszkaniowego. Proszę obywateli posłów, aby uzgodniony tu tekst poparli na posiedzeniu wspólnym trzech komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>