text_structure.xml
11.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SEJMRZECZYPOSPOLITEJPOLSKIEJ">Kadencja IV. Sesja zwyczajna 1935/36 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SEJMRZECZYPOSPOLITEJPOLSKIEJ">Sprawozdanie Stenograficzne z 7 posiedzenia w dniu 20 grudnia 1935 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 16 min. 18)</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Obecni:</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Ministrowie">Minister Skarbu Eugenjusz Kwiatkowski.*</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzeStanu">w Prezydjum Rady Ministrów Wacław Grzybowski, w Ministerstwie Sprawiedliwości Stefan Sieczkowski.*</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzeStanu">Przewodniczący Marszałek Sejmu Stanisław Car.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#Marszalek">Otwieram posiedzenie. Protokół 6 posiedzenia Sejmu uważam za przyjęty, gdyż nie wniesiono przeciw niemu zarzutów. Jako sekretarze zasiadają pp. Kopeć i Skrypnyk.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#Marszalek">Proszę Panów Sekretarzy o zajęcie miejsca przy stole prezydjalnym. Protokół i listę mówców prowadzi p. Kopeć.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#Marszalek">Usprawiedliwiają nieobecność w Sejmie posłowie: Baran, Boluch, Byczyński, Choiński-Dzieduszycki, Dublasiewicz, Flojar-Rajchman, Miedziński, Ostrowski, Perfecki, Sarnecki i Zadurski.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#Marszalek">Udzieliłem urlopu posłom: Długoszowi, Donimirskiemu, Dublasiewiczowi, Frejmanowi, Kozłowskiemu, Libiszowskiemu, ks. Lubelskiemu, Łobodzińskiemu, Mostowskiemu, Mrozowi, Pewnemu, Rubinsztejnowi, Sikorskiemu, Sobczykowi, Sowińskiemu, Walewskiemu i Wasilewskiemu na 1 dzień, Witwickiemu na 2 dni, Zadurskiemu na 5 dni, Gardeckiemu zaś i Marchlewskiemu na 1 tydzień.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#Marszalek">Prosi Izbę o udzielenie urlopu na 10 dni z powodu choroby poseł Pacholczyk.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#Marszalek">Nie słyszę sprzeciwu, uważam zatem, że Izba zgadza się na udzielenie tego urlopu.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#Marszalek">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o kontroli parlamentarnej nad długami Państwa (druki nr 36 i 39).</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#Marszalek">Proszę p. Przewodniczącego komisji o zajęcie miejsca przy stole prezydjalnym.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#Marszalek">Głos ma sprawozdawca p. Hołyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PHolynski">Wysoki Sejmie! Konstytucja przewiduje w trzech artykułach wykonywanie kontroli nad długami Państwa: art. 31 dotyczy kontroli Sejmu, art. 46 dotyczy kontroli Senatu i art. 77 dotyczy kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Dotychczas istniała ustawa o kontroli nad długami Państwa z dnia 25 września 1922 r. Ustawa ta przewidywała powoływanie parlamentarnej komisji, któraby wykonywała kontrolę nad długami Państwa. Projekt, który dziś mam zaszczyt Wysokiej Izbie referować, zawiera nowelizację dotychczasowej ustawy. Dotychczasowa ustawa, wydana lat temu 13, nie mogła już w zupełności być dostosowana do nowych warunków życiowych i nowych warunków prawnych i dlatego zaszła konieczność znowelizowania tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PHolynski">Ustawa o kontroli parlamentarnej nad długami Państwa przewiduje stworzenie tak samo Komisji Kontroli Długów Państwa, składającej się z 4 członków wybranych przez Senat i 4 członków wybranych przez Sejm. Tych 8 posłów i senatorów wybierze z pośród senatorów i posłów z poza swego grona przewodniczącego, którym może być albo poseł albo senator.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PHolynski">W taki sam sposób mniej więcej wybór prezesa był przewidziany i w dotychczasowej ustawie. Zakres tej kontroli jest w nowym projekcie ustawy ściślej określony, niż w poprzedniej. A mianowicie: czynności kontroli rozciągają się na długi emisyjne Państwa, na długi gotówkowe, zaciągnięte przez Państwo na zasadzie umów z innemi państwami, na zobowiązania wystawione poszczególnym wierzycielom, na gwarancje finansowe, przyjęte przez Państwo i na emisję znaków pieniężnych, dokonywanych przez Państwo. Komisja Kontroli bada w szczególności, czy dług został zaciągnięty lub gwarancja przyjęta zgodnie z upoważnieniem ustawowem, czy emisja znaków pieniężnych została dokonana zgodnie z upoważnieniem ustawowem i czy długi i gwarancje zostały wpisane do właściwych ksiąg. Przy rozpatrywaniu tego zagadnienia należy przedewszystkiem zwrócić uwagę na to, aby rola, jaką ma spełniać taka parlamentarna Komisja Kontroli Długów nie była dublowaniem czynności Najwyższej Izby Kontroli. Dlatego w mojem pojęciu te funkcje powinny być w pewnym stopniu rozgraniczone. I w rzeczywistości, w praktyce tak rzecz się miała dotychczas. Przewidziane jest tutaj w art. 7 uchwalenie przez komisję regulaminu swoich czynności Rozumiem, że bliższe sprecyzowanie tych rzeczy znajdzie miejsce w tym regulaminie. Prócz powyższego Komisja Kontroli Długów, tak jak dotychczas, będzie dwa razy do roku ogłaszać stan zadłużenia Państwa z zaciągniętych zobowiązań oraz gwarancyj. Zmiana następuje tylko w terminach. Dotychczasowa ustawa przewiduje ogłoszenie takiego wykazu na dzień 1 stycznia, najpóźniej do dnia 15 stycznia i na dzień 1 lipca — najpóźniej do dnia 15 lipca. Nowa ustawa, zgodnie ze zmienioną treścią ustawy skarbowej i przeniesieniem początku roku budżetowego na dzień 1 kwietnia, przenosi termin ogłoszenia wykazu długów z dnia 1 stycznia na dzień 1 kwietnia, na dzień początku roku budżetowego i na dzień 1 października, to jest na połowę roku budżetowego. Termin ogłoszenia będzie też dłuższy. Ponieważ termin ten był dotychczas 15dniowy i w praktyce okazało się, że ze względu na trudności prawie że jest niemożliwy do dotrzymania, został on przedłużony na okres dwóch pierwszych miesięcy nowego półrocza okresu budżetowego. Różnica polega jeszcze na tem, że dawna ustawa o Komisji Kontroli Długów przewidywała podpisywanie tytułów dłużnych przez członków Komisji Kontroli Długów, nowa ustawa nie przewiduje tego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PHolynski">Komisja Budżetowa przyjęła szereg poprawek. Wszystkie przyjęte poprawki z wyjątkiem wstawienia nowego artykułu 15 są poprawkami redakcyjno-stylistycznemi, wobec czego specjalnego umotywowania nie wymagają.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PHolynski">Wstawiony nowy artykuł 15 jest przepisem przejściowym, przewidującym co się ma stać w chwili obecnej. Mianowicie w ustawie jest przewidziane, że Komisja Kontroli Długów ukonstytuuje się w ciągu miesiąca od ukonstytuowania się Izb ustawodawczych. Obecnie upłynął okres dłuższy niż miesiąc od ukonstytuowania się Izb, w przepisie więc przejściowym przewiduje się, że pierwszego wyboru członków i zastępców członków Komisji Kontroli Długów Państwa Sejm i Senat dokonają w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy niniejszej. Jest to przepis przejściowy jednorazowy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PHolynski">Pozatem na komisji była zgłoszona poprawka, dotycząca przywrócenia podpisywania tytułów dłużnych przez członków Komisji Kontroli Długów Państwa. Poprawka ta ujmuje sprawę inaczej niż tekst dotychczasowej ustawy, a to ze względu na konieczność uzgodnienia jej z nowem brzmieniem Konstytucji. Poprawka ta na Komisji Budżetowej upadła.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PHolynski">Wnoszę o przyjęcie ustawy w brzmieniu uchwalonem przez Komisję Budżetową.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#Marszalek">Nikt nie zgłasza się z zapytaniem i nikt nie zapisał się do głosu, wobec tego przystępujemy do głosowania. Ponieważ nie zostały zgłoszone żadne poprawki, głosujemy nad całością ustawy. Kto z Panów Posłów jest za całością ustawy, zechce wstać. Stoi większość, ustawa została w drugiem czytaniu przyjęta.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#Marszalek">Przystępujemy do trzeciego czytania. Kto jest za ustawą w trzeciem czytaniu, zechce powstać. Stoi większość. Stwierdzam, że ustawa została przez Sejm uchwalona.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#Marszalek">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: Pierwsze czytanie projektu ustawy, złożonego przez posła dr. Emila Sommersteina w sprawie zmiany dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 listopada 1935 r. w sprawie obniżenia komornego oraz zmiany ustawy o ochronie lokatorów (Dz. U. R. P. Nr. 82 poz. 504 1935 r.) w kierunku przyznania ochrony lokatorów lokalom, przeznaczonym na wykonywanie wolnych zawodów, przemysłowym i handlowym (druk nr 40).</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#Marszalek">Proponuję, ażeby ustawę tę odesłać do Komisji Prawniczej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba propozycję moją przyjęła.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#Marszalek">Nie słyszę sprzeciwu. Projekt ustawy przekazuję p. przewodniczącemu Komisji Prawniczej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#Marszalek">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Zamierzam zamknąć posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#Marszalek">Proszę Pana Sekretarza o odczytanie wniosku, złożonego przez p. Jerzego Bołądzia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzpKopec">Projekt ustawy, złożony przez p. Jerzego Bołądzia w sprawie zmiany rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. o konwersji i uporządkowaniu długów rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#Marszalek">Wniosek ten przyjmuję do laski marszałkowskiej i postawię go na porządku dziennym jednego z najbliższych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(P. Wymysłowski: Proszę o głos.)</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#Marszalek">Udzielam Panu Posłowi głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PWymyslowski">Na poprzedniem posiedzeniu spadł z porządku dziennego projekt ustawy o ratyfikacji protokółu dodatkowego do konwencji handlowej między Polską a Republiką Czechosłowacką. Punkt ten nie został postawiony na porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia. Chciałem się dowiedzieć dlaczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#Marszalek">P. poseł Dzieduszycki był sprawozdawca tej ustawy, ale z powodu choroby nie był obecny na posiedzeniu i dlatego musiałem ten punkt skreślić z porządku dziennego. Będzie on postawiony na porządku dziennym jednego z najbliższych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#Marszalek">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Biurze Sejmu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#Marszalek">O terminie najbliższego posiedzenia będą Panowie Posłowie zawiadomieni.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#Marszalek">Życzę Panom wesołych świąt.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#komentarz">(Głosy:</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#Marszalek">Nawzajem.)</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#Marszalek">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 16 min. 31)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>