text_structure.xml 28.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Serdecznie witam wszystkich przybyłych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, witam państwa ministrów i osoby towarzyszące.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Szanowni państwo, ponieważ do chwili obecnej nie wpłynęła informacja pisemna dotycząca Rady ds. Gospodarczych i Finansowych, mieliśmy to rozpatrywać jako pkt II, zatem proponuję, aby ten punkt został zdjęty z porządku dziennego. Bez informacji pisemnej nie rozpatrujemy informacji w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Proponuję więc zdjąć pkt II. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Czy są jeszcze jakieś uwagi do porządku obrad? Również nie widzę. Zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad i taki będziemy realizować.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej informacji Rady Ministrów o posiedzeniu Rady  ds. Zagranicznych, która odbędzie się w dniu 20 czerwca 2022 r. Rząd reprezentuje pan minister Szymon Szynkowski vel Sęk, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo posłowie, wstępny porządek obrad posiedzenia Rady ds. Zagranicznych w dniu 20 czerwca w Luksemburgu nie zawiera projektów aktów ustawodawczych. Planowane jest podjęcie przez Radę następujących tematów: sytuacja w Rogu Afryki, Egipt, w tym dyskusja z ministrem spraw zagranicznych Egiptu podczas lunchu roboczego oraz agresja Rosji przeciw Ukrainie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Jeśli państwo pozwolą, w kilku słowach scharakteryzuję nasze stanowisko i naszą ocenę dotyczącą tych trzech planowanych do dyskusji na Radzie ds. Zagranicznych kwestii. W Rogu Afryki utrzymują się liczne wyzwania związane z niestabilnością, konfliktami wewnętrznymi i regionalnymi. W naszej ocenie kraje tego regionu muszą wziąć odpowiedzialność za swój rozwój i bezpieczeństwo. Jednocześnie UE powinna w dalszym ciągu udzielać im wsparcia w zakresie zapobiegania konfliktom, bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska, a także zarządzania kryzysowego, zwłaszcza w odniesieniu do nielegalnej migracji, pomagając im budować zdolności do radzenia sobie z tymi wyzwaniami. Rosyjska agresja na Ukrainę nie powinna prowadzić do osłabienia zaangażowania Unii w Afryce. Przeciwnie – potrzebna jest skuteczniejsza walka z rosyjską dezinformacją w regionie oraz rozwijanie dialogu w celu minimalizowania negatywnych globalnych skutków agresji, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego. Unia powinna efektywnie koordynować stanowiska państw członkowskich wewnętrznie, ale także z partnerami Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią, po to aby uniknąć powielania działań, konkurencji, wzmacniać europejskie przesłanie w regionie. Z niepokojem obserwujemy przedłużający się konflikt w prowincji Tigraj w Etiopii, który przenosi się na inne części kraju, negatywnie wpływając na cały region, zwłaszcza na Erytreę i Sudan. Podkreślamy, że konieczna jest deeskalacja. Wojska erytrejskie muszą opuścić Etiopię. UE powinna kontynuować współpracę z rządem etiopskim w odniesieniu do trzech koszyków – dostępu do pomocy humanitarnej, zawieszenia broni oraz wycofania obcych wojsk. UE powinna nadal politycznie wspierać wysiłki mediatora unii afrykańskiej, byłego prezydenta Nigerii Oluseguna Obasanjo. Z zadowoleniem przyjęliśmy zakończenie procesu wyborczego w Somalii, w wyniku którego wybrano prezydenta Hassana Sheikha Mohamuda. Mamy nadzieję, że szybkie utworzenie inkluzyjnego rządu federalnego będzie sprzyjać procesowi budowania państwowości i promować pojednanie narodowe. Sytuacja bezpieczeństwa w Somalii nadal budzi jednak poważne obawy. Organizacja terrorystyczna Al-Shabaab pozostaje poważnym zagrożeniem. Dlatego kluczowa pozostaje pomoc African Union Transition Mission in Somalia siłom somalijskim w przejęciu pełnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo kraju do końca przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Jeśli chodzi o kwestie relacji UE z Egiptem, to dyskusja Rady na temat tych relacji będzie poprzedzona nieformalnym spotkaniem ministrów w szefem egipskiej dyplomacji na temat polityki klimatycznej i przygotowań do konferencji COP-27 w listopadzie br., której Egipt będzie gospodarzem. Szczyt w Sharm el-Sheikh, właśnie ten listopadowy, będzie okazją, aby przedstawić polskie doświadczenia i sukcesy w transformacji klimatycznej. Podczas konferencji zamierzamy promować zieloną ofertę naszych przedsiębiorstw. Akcenty transformacji zmienił wywołany napaścią Rosji na Ukrainę kryzys energetyczny. Obecnie kluczowe jest bezpieczeństwo energetyczne oraz niezależność od rosyjskich surowców. Nie oznacza to odejścia od celów ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, ale wpływa na sposób ich osiągnięcia. Odpowiedzią UE na wojnę w Ukrainie są kolejne pakiety sankcji i plan REPowerEU, którego celem jest jak najszybsze odejście od paliw kopalnych z Rosji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Polska wysoko ocenia wysiłek Egiptu włożony w rozwój relacji z UE. Widzimy potrzebę dalszego budowania wzajemnego zaufania w zwalczaniu wspólnych wyzwań terroryzmu i nielegalnej migracji. Polska docenia rolę Egiptu jako jednego z kluczowych aktorów bliskowschodniego procesu pokojowego, jednego z pośredników w rozmowach libijskich, ważnego członka globalnej koalicji antyterrorystycznej oraz koalicji arabskiej interweniującej w Jemenie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Egipt, który jest w znacznym stopniu uzależniony od importu pszenicy z Ukrainy i Rosji, ponosi szczególnie negatywne konsekwencje rosyjskiej agresji. Polska opowiada się za wzmocnieniem w kontaktach z Egiptem efektywności przekazu Unii na temat odpowiedzialności Rosji za wywołanie poważnego zagrożenia dla globalnego bezpieczeństwa żywnościowego. Kwestie bezpieczeństwa żywnościowego, oprócz spraw związanych z bezpieczeństwem militarnym, podniósł prezydent Andrzej Duda, który w maju tego roku, niedawno, to jest przed kilkoma dniami, złożył oficjalną wizytę w Egipcie. Wizyta prezydenta Dudy przypadła w setną rocznicę niepodległości Egiptu oraz w 96. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Egiptem. Polska delegacja przedstawiła między innymi możliwości współpracy Egiptu z naszym sektorem rolnym na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa żywnościowego. Podkreślono ponadto w kontekście bezpieczeństwa energetycznego, że Polska zdecydowanie wspiera inicjatywę UE dotyczącą planowanego na połowę czerwca zawarcia trójstronnego porozumienia  UE–Izrael–Egipt w sprawie dostaw LNG do Europy.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">W trzecim punkcie Rady ds. Zagranicznych będzie omawiana kwestia agresji Rosji przeciw Ukrainie. Tutaj stanowisko Polski jest znane i konsekwentne, a aktywność myślę, że także państwu doskonale znana. Jednoznacznie zdecydowanie konsekwentnie wspieramy Ukrainę w jej walce przeciwko rosyjskiemu najeźdźcy. Temu wsparciu towarzyszy szereg wizyt państwowych w Kijowie, począwszy od wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w towarzystwie wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego, premierów Czech i premiera Słowenii, późniejsze wizyty i ostatnią wizytę głowy państwa prezydenta Andrzeja Dudy, a więc pierwsza wizyta przywódcy państwa od rozpoczęcia wojny w dniu 22 maja. Kilka dni temu odbyły się także w Kijowie polsko-ukraińskie konsultacje międzyrządowe, z udziałem premierów Morawieckiego i Szmyhala. Podpisano wspólne oświadczenie definiujące priorytetowe obszary współpracy dwustronnej, osiem memorandów dotyczących współpracy międzyresortowej. Podczas konsultacji premier Mateusz Morawiecki jednoznacznie zadeklarował gotowość polskich firm do wsparcia odbudowy miejscowości zniszczonych przez wojnę. Zobowiązaliśmy się do skoncentrowania naszych wysiłków w jednym z najbardziej zniszczonych obwodów, w obwodzie charkowskim. Stoimy na stanowisku, że odbudowa kraju ze zniszczeń powinna zostać sfinansowana przynajmniej w części ze środków podmiotów rosyjskich oligarchów.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Polska jako jeden z czołowych dostawców uzbrojenia i sprzętu wojskowego na Ukrainę będzie podczas posiedzenia Rady podkreślała znaczenie kontynuowania dostaw sprzętu dla Ukrainy, głównie ciężkiego oraz nowoczesnych zachodnich systemów broni. Będziemy oczywiście też podkreślać dramatyczną sytuację humanitarną na Ukrainie, będącą następstwem ataków dokonywanych z premedytacją na cele cywilne. Stoimy także na stanowisku, że Ukrainie należy nadać jasną perspektywę europejską i status kandydata do członkostwa w UE. Oczekujemy wyrażenia przez Komisję Europejską pozytywnej opinii wobec wniosku akcesyjnego Ukrainy. Nieustannie przekonujemy naszych partnerów, aby na zbliżającym się posiedzeniu Rady Europejskiej w drugiej połowie czerwca podjęte zostały w tej sprawie właściwe decyzje. Z zadowoleniem przyjęliśmy niedawne przyjęcie szóstego pakietu sankcji wobec Rosji, obejmującego między innymi planowane zmniejszenie importu ropy z Rosji o co najmniej 80% do końca bieżącego roku. Docelowo oczekujemy pełnego embarga na ropę, a także będziemy kontynuować nasze rozmowy dążące do wprowadzenia zakazu importu rosyjskiego gazu. Uważamy również, że należy przyspieszyć prace nad wyeliminowaniem współpracy z Rosją w sektorze jądrowym.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">W kwestii sankcji finansowych dobrym sygnałem jest wyłączenie z systemu SWIFT między innymi największego banku Rosji Sbierbanku i innych. Opowiadamy się jednak za wyłączeniem całego sektora finansowego Rosji i Białorusi z systemu SWIFT oraz za wprowadzeniem zakazu transakcji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">W odniesieniu do bezpieczeństwa żywnościowego konieczne jest skoordynowanie działań na poziomie unijnym w zakresie dostaw rezerw żywnościowych ad hoc i wypracowania długofalowych mechanizmów wsparcia. Niezbędne jest również wzmocnienie działań wspierających Ukrainę w logistyce eksportu płodów rolnych. Jesteśmy gotowi do wsparcia wywozu ukraińskich produktów rolnych. Dla pełnego wykorzystania naszego potencjału niezbędne będzie wsparcie naszych wysiłków również poprzez działania przewidziane w komunikacie Komisji Europejskiej na temat korytarzy solidarności z 12 maja br. Niezmiennie podkreślamy także konieczność pociągnięcia Rosji do odpowiedzialności za zbrodnie wojenne. Prokuratura krajowa wszczęła śledztwo w sprawie wojny napastniczej Rosji na Ukrainę wspólnie z rządami Ukrainy i Litwy, do których ostatnio dołączyła prokuratura Międzynarodowego Trybunału Karnego jako obserwator oraz Estonia, Łotwa i Słowacja.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Utworzyliśmy wspólny zespół śledczy działający we współpracy z Eurojust w celu gromadzenia i przechowywania dowodów przestępstw popełnionych na Ukrainie. Na wniosek prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego o pomoc oddelegowaliśmy ekspertów krajowych, zadeklarowaliśmy dobrowolną wpłatę w celu zaspokojenia pilnych potrzeb. Będziemy także dążyć do przyjęcia na poziomie unijnym szeregu systemowych rozwiązań na rzecz walki z rosyjskimi wpływami, ideologią ruskiego miru także w przestrzeni informacyjnej. Ta dezinformacja rosyjska daje ideologiczne podstawy do prowadzenia wojny, a więc również dla nas jest bardzo poważnym wyzwaniem, które podejmujemy i zachęcamy do niego także naszych europejskich partnerów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Panie przewodniczący, z mojej strony to tyle, jeśli chodzi o tematy, które będą podejmowane na posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych i polskie stanowisko w tych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję panu ministrowi za przedstawienie informacji. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zadać pytanie? Nie widzę. Zatem chciałbym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, która odbędzie się w dniu 20 czerwca 2022 r. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Przechodzimy do kolejnego punktu, czyli do rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (COM(2022) 184 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd jest reprezentowany przez debiutującą na naszej Komisji panią minister Annę Chałupę, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAnnaChalupa">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za takie przywitanie. Stanowisko rządu do wniosku legislacyjnego Komisji Europejskiej z 22 kwietnia br. dotyczy ukierunkowanej zmiany tak zwanego rozporządzenia finansowego. Celem jest uregulowanie ujęcia w budżecie UE odsetek i innych opłat należnych z tytułu grzywien, kar lub sankcji pobranych tymczasowo przez Komisję od przedsiębiorstw, jeżeli naruszyły unijne zasady konkurencji. Wniosek jest konsekwencją niekorzystnego dla Komisji wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE ze stycznia 2021 r. w sprawie przeciwko firmie Printeos. Na podstawie wyroku Komisja została zobowiązana do zapłaty podmiotowi odsetek za zwłokę przy zwrocie tymczasowej wpłaconej grzywny w wysokości stopy stosowanej przez Europejski Bank Centralny do jego głównych operacji refinansujących powiększonej o 3,5 punktu procentowego. Jest to precedens, bowiem do tej pory przepisy nie przewidywały wypłaty odsetek tytułem rekompensat w razie przegranej przez Komisję. Na skutek wyroku w sprawie Printeos Komisja może mieć do czynienia z bezprecedensowymi roszczeniami odsetkowymi, które znacznie przekroczą odsetki uzyskane z kwot wstępnie wpłaconych przez podmioty i zainwestowanych przez Komisję, ponieważ na podstawie tego precedensu toczą się przed sądem także inne sprawy. Komisja proponuje we wniosku, żeby wszelkie odsetki należne z tytułu umorzonych lub obniżonych kwot grzywien w wyniku wyroków sądów unijnych były ujmowane po stronie dochodów budżetu Unii ze znakiem minus. Obecnie takie odsetki stanowią wydatki budżetu i są płacone z budżetu administracyjnego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAnnaChalupa">Dodatkowym celem wniosku jest też ograniczenie wpływu przyszłego orzecznictwa na budżet unijny. To znaczy, Komisja proponuje ustalenie odpowiedniego poziomu rekompensaty w przypadku zwrotu tymczasowo zapłaconych kwot jako zasady generalnej. Powiększenie wynosiłoby 1,5 punktu procentowego powyżej stopy Europejskiego Banku Centralnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAnnaChalupa">W celu wyjaśnienia wątpliwości związanych z tym wnioskiem Polska skierowała pytania do Komisji. Na podstawie przekazanych wyjaśnień, rząd zgadza się z argumentacją Komisji. Roszczenia o odsetki mogą znacznie przewyższać uzyskane od tymczasowo zapłaconych kwot. Ponadto z punktu widzenia skutków dla naszego budżetu sposób ujęcia w budżecie UE jest neutralny. Ewentualne dodatkowe zapotrzebowanie zostanie i tak pokryte ze zwiększonej składki. Mając na uwadze przedstawione informacje, zwracam się do Wysokiej Komisji z prośbą o przyjęcie stanowiska rządu do tego wniosku legislacyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję pani minister. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł marek Matuszewski, którego proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekMatuszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, szanowni państwo, w dniu  29 kwietnia br. Komisja Europejska przedłożyła stronie polskiej stosowny wniosek na temat rozporządzenia PE i Rady zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, sygnatura COM(2022) 184. Celem wniosku Komisji Europejskiej na temat wyżej wymienionego rozporządzenia jest uregulowanie kwestii ujęcia w budżecie UE odsetek i innych opłat należnych z tytułu grzywien, kar bądź sankcji nienależnie pobranych przez Komisję Europejską od przedsiębiorstw w związku z zarzutem naruszenia zasad konkurencji. Przedstawione propozycje są odpowiedzią dla niekorzystnego dla Komisji Europejskiej rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości UE TSUE.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekMatuszewski">Zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowymi, w przypadku, gdy całkowity zwrot tymczasowo pobranych kwot był ujemny, poniesiona strata była odliczona od kwoty podlegającej wypłaty. Do czasu wyroku przepisy nie przewidywały również wypłaty odsetek tytułem rekompensat. Komisja Europejska motywuje swoje propozycje argumentem, że w następstwie wyżej wymienionego wyroku Komisja Europejska może mieć do czynienia z bezprecedensowymi roszczeniami odsetkowymi. Odsetki te mogą znacznie przekroczyć uzyskane z kwot wypłaconych przez podmioty na poczet ewentualnych grzywien. Na podstawie precedensu wyżej wymienionej sprawy toczą się przed sądem inne sprawy z zakresu polityki konkurencji. Celem wniosku Komisji Europejskiej jest również ograniczenie wpływu orzecznictwa na budżet przez ustalenie odpowiedniego poziomu rekompensaty w przypadku zwrotu tymczasowo zapłaconych kwot. Zarówno rząd, jak i Biuro Analiz Sejmowych nie zgłaszają uwag co do zgodności tego projektu z zasadą pomocniczości, więc zgodnie z tym, co zostało przedstawione w konkluzji przedłożonej przez BAS, należy w mojej ocenie poprzeć stanowisko rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce się wypowiedzieć w sprawie tego dokumentu? Nie widzę. Zatem chciałbym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. dokument o sygnaturze COM(2022) 184 wersja ostateczna i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw wobec takiej konkluzji? Nie słyszę. Zatem przyjmujemy konkluzję i na tym zamykam rozpatrywanie tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia  8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (14 czerwca 2022 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Jednocześnie informuję państwa, że na posiedzeniu Rady będzie omawiany dokument COM(2022) 197, który nie był jeszcze przedmiotem obrad Komisji. Rząd w tym punkcie reprezentuje pan minister Maciej Miłkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, podczas najbliższego posiedzenia Rady EPSCO odbędzie się wymiana poglądów na temat rozporządzenia w sprawie europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia i European Health Data Space oraz w sprawach różnych dodatkowo Komisja Europejska przedstawi informacje dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylającego decyzję nr 1082/2013/UE, tak zwane rozporządzenie transgraniczne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Polska wstępnie ocenia, że rozporządzenie w sprawie europejskiej przestrzeni danych niesie duży potencjał zmian i może stanowić istotna wartość dla podstawowych interesariuszy systemu ochrony zdrowia. To rozporządzenie będzie wymagało zaangażowania licznych podmiotów. Polska wersja językowa tego rozporządzenia, tej wersji, została opublikowana dopiero 2 czerwca, tak że wciąż jeszcze trwają prace rządu nad przygotowaniem stanowiska. Polska prowadzi obecnie proces oceny regulacji w perspektywie krajowej jako potencjalne wyzwania dla Polski. W chwili obecnej identyfikowany jest podział poszczególnych zadań oraz ewentualna konieczność wprowadzenia zmian legislacyjnych w odniesieniu do trzech organów wskazanych w propozycji rozporządzenia, to jest Digital Health Authorities, Health Data Access Bodies oraz European Health Data Space w kontekście zadań realizowanych przez instytucje krajowe.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Wyzwaniem będzie także późniejsze funkcjonowanie wyżej wymienionych organów i procedowanie wniosków o udostępnienie danych oraz o katalogowanie danych. Dodatkowo jako jeden z obszarów wymagających ewentualnych dodatkowych regulacji prawnych na poziomie krajowym można wskazywać przepisy dotyczące wtórnego wykorzystania dokumentacji medycznej oraz dodatkowo wyzwaniem będzie wprowadzenie zakresu certyfikacji oprogramowania elektronicznej dokumentacji medycznej oraz nadzoru rynku. Jednocześnie jasny system udostępnienia danych w kontekście wtórnego przetwarzania danych medycznych może i widzimy, że będzie stanowił istotny impuls rozwojowy dla przedsiębiorców z branży medycznej zarówno w zakresie rozwijania różnych wyrobów medycznych, jak również oprogramowania stosowanego w sektorze ochrony zdrowia. To dotyczyłoby pierwszego punktu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o rozporządzenie transgraniczne, prezydencja przedstawi informacje na temat aktualnego stanu prac. Nie przewidujemy, że w tym zakresie będziemy zabierali głos. obecnie negocjacje prowadzone są jeszcze w ramach trilogów. Część państw zwraca uwagę na związek tego rozporządzenia z HERA i apeluje o zachowanie spójności negocjacyjnej między aktami. Prezydencja wskazuje jeszcze na następujące obszary do wyjaśnienia, czyli kwestie aktów delegowanych, częstotliwość przekazywania raportów dotyczących planów gotowości na zagrożenia i art. 12, czyli dotyczące klauzuli wyłączności.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Polska wyraża chęć współpracy w ramach budowania zdolności i gotowości Unii wobec zagrożeń ujętych w projekcie rozporządzenia PE i Rady w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia i przychyla się pozytywnie do projektowanych zmian w wyżej wymienionym rozporządzeniu z zastrzeżeniami, które przedstawiłem wcześniej. Dziękuję bardzo serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy są pytania i zgłoszenia w dyskusji? Nie widzę. Zatem chciałbym zaproponować następującą konkluzję: stwierdzam, że Komisja wysłuchała informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów 14 czerwca 2022 r., w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentu o sygnaturze COM(2020) 727, natomiast w stosunku do dokumentu COM(2022) 197 Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem, przyjmując tę konkluzję, zamykam rozpatrywanie tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Przechodzimy do kolejnego punktu, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (16 czerwca 2022 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd reprezentuje pani minister Anna Schmidt, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejAnnaSchmidt">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo przewodniczący, państwo parlamentarzyści, prezentowałam już stanowisko rządu do dyrektywy – odpowiednio w komisji senackiej i sejmowej w styczniu i w lutym. Teraz, za kilka dni, za nieco ponad tydzień, 16 czerwca, odbędzie się kolejne posiedzenie Rady EPSCO, gdzie prezydencja francuska przedstawi raport z postępu prac, a więc nie odbędą się negocjacje i dalszy tryb prac nad projektem. Po prostu nie jest planowana debata polityczna w tym punkcie, więc przedstawiciel Polski nie będzie zabierał głosu. To nie jest ten etap prac. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania, zgłoszenia? Nie widzę. Zatem chciałbym zaproponować następującą konkluzję: stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady  ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w dniu 16 czerwca 2022 r., w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej konkluzji? Nie słyszę. Zatem, przyjmując tę konkluzję, zamykam rozpatrywanie tego punktu IV.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Na tym stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Na tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu posłom za aktywny udział i państwu ministrom za obecność. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>