text_structure.xml 32.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Witam państwa posłów oraz panią minister Agnieszkę Kaczmarską wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę o zalogowanie się do systemu w celu sprawdzenia kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Na podstawie listy obecności można stwierdzić, że jest kworum, ale formalnie proszę o oddanie dowolnego głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Informuję, że do protokołów z posiedzeń Komisji w miesiącach czerwiec i lipiec nie wniesiono zastrzeżeń. Wobec tego stwierdzam, że zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Państwo otrzymaliście materiały na dzisiejszą Komisję pocztą elektroniczną.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje zaopiniowanie dla Marszałka Sejmu w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 regulaminu Sejmu „Projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2024”. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Głosowanie nad kworum jeszcze zostawię, ale na podstawie listy obecności stwierdzam, że jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę panią minister Agnieszkę Kaczmarską o przedstawienie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 2024 r., z założeniem, że wszyscy członkowie Komisji ten projekt mają, więc proszę w miarę zwięźle. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Witam państwa serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 15 regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiam, w celu uzyskania opinii Komisji, projekt budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Projekt budżetu części 02 na rok 2024 obejmujący dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Kancelarii Sejmu opracowany został na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych oraz zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej i wytycznymi ministra finansów przekazanymi w piśmie z dnia 14 lipca 2023 r. Przedstawiany państwu projekt budżetu został pozytywnie zaopiniowany przez Prezydium Sejmu w dniu 19 lipca 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Budżet Kancelarii Sejmu na rok 2024 zakłada dochody na poziomie 4343 tys. zł oraz wydatki w wysokości 752 752 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Na 2024 rok dochody zostały oszacowane na poziomie porównywalnym z rokiem 2023. Prognozowane dochody wynoszą 97,3% i są o 119 tys. zł niższe od planowanych na rok bieżący.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Źródła dochodów to głównie: wpływy z usług – 3654 tys. zł, w tym gastronomicznych 3500 tys. zł. Wpływy ze sprzedaży wyrobów – 165 tys. zł. To są publikacje własne. Wpływy z rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych – 400 tys. zł z rozliczenia IX Kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Najmu i dzierżawy składników majątkowych – 117 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Wydatki Kancelarii Sejmu na rok 2024 zaplanowano w kwocie 752 752 tys. zł, tj. o 10,2% więcej w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2023. Na zwiększenie planowanej kwoty wpływ ma przede wszystkim przeliczenie planowanych wydatków o prognozowane wskaźniki wzrostu: wynagrodzeń pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń i uposażeń funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej wynoszącym 106,6%; cen towarów i usług konsumpcyjnych średnioroczne wynoszącym 106,6% oraz niezbędne do wykonania zakupy materiałów i usług, a także planowane remonty i inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Najwyższy wzrost wydatków w stosunku do 2023 r. planowany jest w niżej wymienionych paragrafach klasyfikacji budżetowej. § 4000 – wydatki bieżące – wzrost o 27,2%, którego głównymi pozycjami są: świadczenie usługi informatycznej w biurach poselskich, której cena znacznie wzrosła głównie z uwagi na zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa – 15 600 tys. zł; odnawianie corocznych licencji na oprogramowania systemów wykorzystywanych w bieżącej obsłudze Sejmu i jego organów oraz Kancelarii Sejmu – 8600 tys. zł; kontynuacja remontu attyk i elewacji budynków A, B, C, D i J – 8003 tys. zł; remont pomieszczeń objętych modernizacją systemów technicznych służących do obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji – 7023 tys. zł; energia elektryczna – 12 504 tys. zł; centralne ogrzewanie i ciepła woda – 8400 tys. zł. Pozostałe wydatki w tym paragrafie zaplanowano w kwotach niezbędnych dla Kancelarii Sejmu do zapewnienia właściwej obsługi Sejmu, jego organów oraz utrzymania posiadanej infrastruktury technicznej, informatycznej i urządzeń biurowych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4010. Na rok 2024 zaplanowany został wzrost wynagrodzeń pracowników o 6,6% oraz odprawy parlamentarne, odprawy pracowników biur poselskich oraz biur klubów i kół poselskich i parlamentarnych wynikających z zakończenia w 2023 r. IX Kadencji Sejmu. Wypłaty odpraw związane z zakończeniem kadencji zaplanowano w oparciu o analizę terminów ich realizacji w poprzednich latach. Plan nie uwzględnia wzrostu wynagrodzeń osób zajmujących kierowniczy stanowiska państwowe i uposażeń parlamentarzystów.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4040 – dodatkowe wynagrodzenia roczne – rośnie o 1579 tys. zł i stanowi 8,5% ujętych w planie na 2023 r. wynagrodzeń pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4050 – uposażenia żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy – zaplanowano wzrost uposażeń o 6,6%.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4060 – inne należności żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy zaliczane do uposażeń – wzrost o 1780 tys. zł. tj. o 54,3%. Wydatki tego paragrafu zaplanowane zostały w oparciu o średnie jego wykonanie w latach 2018 – 2022. Głównymi tytułami wydatków w tej pozycji jest rekompensata pieniężna za czas służby pełnionej ponad normę oraz odprawy i ekwiwalenty za niewykorzystany urlop dla odchodzących ze służby funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4110 – składki na ubezpieczenia społeczne oraz § 4120 – składki na Fundusz Pracy oraz Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych – planowane są w wysokości odpowiednio 17,93% oraz 2,45% wynagrodzeń osobowych. Wzrost planu w tych paragrafach jest następstwem zwiększenia wynagrodzeń pracowników oraz limitu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4270 – zakup usług remontowych – wzrost o 2795 tys. zł, tj. o 36,3%. Paragraf zawiera wydatki głównie na środki na remonty biur poselskich posłów X Kadencji w kwocie 1158 tys. zł planowane od początku każdej kadencji Sejmu oraz usługi konserwacji budynków, dźwigów, naprawy maszyn i urządzeń oraz niezbędne remonty pomieszczeń, systemów i samochodów.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4420 – podróże służbowe zagraniczne – wzrost o 2450 tys. zł, tj. o 46,2%. Wzrost wynika głównie z dużych podwyżek cen biletów lotniczych w stosunku do 2022 r. jest to średnio o 80,75%. Na trasach europejskich zanotowaliśmy wzrost o 96%. Natomiast na trasach pozaeuropejskich jest to wzrost średnio o 34,5%. Ceny biletów lotniczych cały czas rosną, natomiast zmniejsza się liczba połączeń. Podobna sprawa jest z podwyższeniem cen za wynajem pokoi hotelowych, średni wzrost to około 60%.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 4440 – odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – wzrost o 1415 tys. zł, tj. o 46,3%. Wzrost wynika z prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2023 r. podanego przez ministra finansów w wysokości 6474 zł., stanowiącego podstawę do naliczenia funduszu świadczeń socjalnych na 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">§ 6060 – wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych – wzrost o 13 671 tys. zł, tj. o 54,7%. Planowane są wydatki na: zakup wieloletnich licencji oprogramowania biurowego, licencji na systemy operacyjne stacji roboczych (komputerów stacjonarnych i przenośnych oraz urządzeń mobilnych) oraz licencji na oprogramowanie związane z zapewnieniem odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa i przygotowanie wdrożenia nowej wersji systemu SAP – to jest całkowita kwota 7900 tys. zł.                         Oprogramowanie i licencje niezbędne do utrzymania i zapewnienia rozwoju infrastruktury o pełnej funkcjonalności zarówno w podstawowym centrum przetwarzania danych, jak i w centrum zapasowym. Wymaga to stałego uzupełnienia infrastruktury serwerów i macierzy oraz systemu kopii zapasowych. Ze względu na stale pojawiające się nowe źródła ataków na systemy sieciowe, odpowiednio muszą być rozbudowane systemy do obrony przed tymi zagrożeniami. Wdrożenie systemu EZD oraz przygotowanie do uruchomienia nowej wersji systemu SAP wymagają dodatkowych wzmocnień infrastruktury technicznej w tym: modernizacja systemu równoważenia obciążeń, uzupełnienia zakupu serwerów, rozbudowa systemu składowania danych (macierzy dyskowej), uzupełniający zakup przełączników sieciowych.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kolejny wydatek to modernizacja systemu tłumaczeń symultanicznych (uzupełnienie infrastruktury w budynkach C, D i U) – tj. kwota 1800 tys. zł. Modernizacja systemów technicznych obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych w powiązaniu z remontem pomieszczeń – 17 037 tys. zł. Modernizacja systemu kamer w salach komisyjnych – 4000 tys. zł. Realizacji modernizacji systemów technicznych, obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych w powiązaniu z remontem pomieszczeń, musi towarzyszyć ujednolicenie systemu rejestracji i dystrybucji sygnału audio-video, także w budynkach G i U. Obecnie użytkowane tam kamery nie są już oferowane i wspierane przez producenta. Konieczny jest zakup systemu rejestracji i sterowania dla budynku U i G oraz 70 kamer wraz z instalacją. Kolejny wydatek to dostawa i montaż UPS-ów centralnych – tj. koszt 2033 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">W § 6050 – wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych i § 6580 – wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych dotyczące obiektów zabytkowych – plan nie ulega zwiększeniu. Jednak najważniejsze do realizacji zadania to: budowa obiektu do kontroli biochemicznej przesyłek adresowanych do Sejmu i do Senatu – 2864 tys. zł; modernizacja systemu CCTV, to jest II etap – 1000 tys. zł; modernizacja systemów automatycznego gaszenia z wymianą...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Pani minister, może tylko najważniejsze rzeczy, bo to posłowie wiedzą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dobrze, już kończę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Wiadomo, że zawsze inwestycje i wynagrodzenia to są rzeczy, które interesują posłów szczegółowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dobrze. Pozostałe planowane wydatki pozostają w większości na poziomie zbliżonym do obecnego roku. Skalkulowane zostały oszczędnie, z uwzględnieniem przede wszystkim potrzeb Sejmu i jego organów oraz w kwotach zapewniających utrzymanie w należytym stanie budynków infrastruktury technicznej i informatycznej, a także prawidłowe funkcjonowanie Kancelarii Sejmu z zachowaniem zasad obowiązujących w jednostkach sektora finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Szczegółowa specyfikacja wydatków została zawarta w przedłożonym Wysokiej Komisji opracowaniu projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2024. Bardzo dziękuję                       za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Proszę o pozytywną opinię na temat przedstawionego projektu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Zamykam głosowanie nad kworum, żeby można było wyświetlić.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?                  Jak nie ma pytań, to przejdziemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Są. Myślałem, że może ktoś...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Pan przewodniczący Urbaniak. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, zacząłbym od dość poważnej sprawy, o której dyskutowaliśmy przy wykonaniu budżetu za 2022 r. i wykonaniu wzrostów na wynagrodzenia dla pracowników Kancelarii Sejmu. Jak rozumiem, informację, którą pani minister uzyskała z Kancelarii Premiera, to jest wzrost 6,6%, czyli taki, jaki jest tutaj zapisany. Chciałem zadać takie pytanie w przestrzeń, nie tylko jakby ku pani minister, ale także ku koleżankom i kolegom ze stronnictwa rządzącego. Czy budżet na 2024 r. nie jest to dobra okazja, żeby nadrobić to bycie w ogonie podwyżek w instytucjach centralnych? Nie chciałbym rozpętywać znów dyskusji na temat tego, że wtedy było 4,4%, ale w tej właśnie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów efekt wprowadzenia podwyżki 4,4% wyniósł ponad 12%. Jednej służbie tutaj – w ramach Kancelarii – też udało jej się uzyskać wtedy wynagrodzenie ponad 11%. Nawiązałbym jasno i prosto, nie dotyczy to posłów, nie dotyczy senatorów, dotyczy to pracowników Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Kto jak to, ale pani minister i jej bezpośredni współpracownicy dobrze wiedzą o tym, my się też o tym dowiadujemy, że są problemy z naborem. Jakiś czas temu mówiliśmy o problemie z naborem co do poziomu wykształcenia, doświadczenia, inteligencji, nie wiem czegokolwiek, wartości tych młodych ludzi, którzy zgłaszają się na konkursy do pracy w Kancelarii Sejmu. Do mnie docierają już głosy, że mamy problem w ogóle, że dyrektorzy obniżają jakby swoje wymagania, a nadal jest z tym problem. Co więcej, wiele z tych młodych osób, które zaczynają dość szybko przygodę z Kancelarią Sejmu, szybko ją kończą. Wydaje mi się, że pan premier oraz pani minister finansów powinna te argumenty zrozumieć. Do tego mamy jeszcze ten element, że rzeczywiście w innych instytucjach centralnych poradzono sobie z tym wzrostem wynagrodzenia w stosunku do realnej inflacji, a Kancelaria Sejmu, świętsza od papieża została z tym wszystkim.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Pani dyrektor, przykład Kancelarii Premiera, która sugeruje, że wynagrodzenia powinny wzrosnąć o tyle i tyle, a sama ta kancelaria trzykrotnie to przekracza, to i tak nie dobiła do średniorocznej inflacji, ale najwyższa pora, żeby zrobić z tym porządek. Niedługo wszyscy ludzie uciekną do pobliskiej Biedronki na Górnośląskiej – tam się zarabia solidnie. Jak to bywa na wolnym rynku, w handlu na pewno nigdy nie zabraknie pracowników – będziemy płacić drożej za towary.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Chciałem zapytać już któryś raz z kolei o taki drobiazg, jak świadczenie usługi informatycznej w biurach poselskich. Tutaj jakby dwukierunkowo, znaczy z jednej strony sam należę do tej grupy, może nie narzekających regularnie i poza, ale zadowolony z tej usługi to ja nie jestem. Większość koleżanek i kolegów także. Natomiast wygląda na to, że jak się kwotę przeznaczoną na następny rok podzieli przez 12 miesięcy i podzieli przez 460 posłów, to mamy prawie 3 tys. zł miesięcznie. Wiem, że padną argumenty, że jak my przejmiemy i każdy poseł będzie w ramach przyznanych pieniędzy załatwiał sobie usługę informatyczną, to tu się zaczną krzyki o bezpieczeństwie, cyberbezpieczeństwie itd. Jednak to są duże pieniądze, za którymi nie idzie odpowiedni poziom usług i wydaje mi się, że wyrażam nie tylko swoje stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Drobiazgi, bo tutaj w wydatkach bieżących mówimy o 27% wzroście. Przy energii elektrycznej i przy cieple podane są tylko kwoty, można byłoby podać, jaki to jest wzrost w porównaniu do budżetu rocznego.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Mamy taki duży wzrost w paragrafie „inne należności żołnierzy zawodowych” tj. ponad 54%. Chciałem zapytać o co konkretnie chodzi w tym przypadku i dlaczego jest ponad 50% wzrost?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">W takim razie dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, teraz już nie jest czas na czytanie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Nie, mam porobione notatki. Tak, że dziękuję serdecznie panu przewodniczącemu za... Notatki mam zrobione na swoim wydruku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Pani minister, odnośnie do pytań, proszę na bieżąco odpowiadać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">W takim razie poproszę o odpowiedzi na te pytania, które zdążyłem zadać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Będą kolejne pytania, więc proszę odpowiedzieć od razu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję za te pytania, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o wzrost wynagrodzeń pracowników, tak jak na wstępie wspomniałam, otrzymałam wytyczne ministra finansów przekazane w piśmie z dnia 14 lipca 2023 r. Tam wprost ujęty był wskaźnik 6,6%, więc jako urzędnik nie mogłam inaczej skonstruować budżetu niż w ten sposób. Dlatego też, jeżeli państwo posłowie, że tak powiem złożycie poprawkę do tego budżetu, żeby jednak był wyższy wzrost wynagrodzeń, to chętnie tutaj w imieniu wszystkich pracowników przyjmiemy tę kwotę podwyżki. Myślę, że to jest nawet oczekiwane.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kolejna sprawa, jeżeli chodzi o usługę informatyczną. Tak, w tym roku jesteśmy po nowym podpisaniu umowy, nowym przetargu. Usługa ta faktycznie wzrasta aż o 8446 tys. zł. Tak jak wspominałam, wzrost jest głównie z uwagi na nowy sprzęt, a także zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. Wszyscy pamiętamy, co działo się w pewnym okresie. Te wszystkie ataki hakerskie, skradzione konta, gdzie głównie tym słabym ogniwem były także komputery w biurach poselskich. W związku z tym, w porozumieniu ze służbami, skonstruowaliśmy przetarg i podnieśliśmy to bezpieczeństwo cybernetyczne.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o zadowolenie z tych usług, to niedawno, myślę, że gdzieś pół roku temu, rok temu, przed ogłoszeniem przetargu na nową usługę, zrobiliśmy taką ankietę, która była rozesłana do wszystkich parlamentarzystów. Powiem szczerze, że ankieta wyszła bardzo pozytywnie, więc nie wiem skąd te negatywne uwagi od pana przewodniczącego. Poprosiłabym o indywidualne rozmowy w tym zakresie, bo może to jest jakieś indywidualne spostrzeżenie. Właśnie dlatego zrobiliśmy tę ankietę, żeby po prostu znać państwa odczucia i zadowolenie z tej usługi.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Energia elektryczna jest na tym samym poziomie, panie przewodniczący, co w obecnym roku. To jest faktycznie duża kwota – 12 504 tys. zł – ale tutaj nie planujemy               żadnego wzrostu.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kolejna sprawa, pan przewodniczący pytał o § 4060 – inne należności żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy zaliczane do uposażeń. Tutaj, tak jak wspominałam na początku mojego wystąpienia, głównymi tytułami wydatków w tej pozycji jest rekompensata pieniężna za czas służby pełnionej ponad normę oraz odprawy i ekwiwalenty za niewykorzystany urlop dla odchodzących ze służby funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej. Mamy też duże braki personalne w Straży Marszałkowskiej, stąd są te niestety cały czas nadgodziny, za które musimy zgodnie z ustawą wypłacać środki funkcjonariuszom. To chyba byłoby tyle. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Pani przewodnicząca Kotula i następnie, za chwilę, pan poseł Rutka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKatarzynaKotula">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselKatarzynaKotula">Panie przewodniczący, pani minister, chcę zapytać o taki problem, który przede wszystkim zgłaszało wiele posłanek. Chodzi o toaletę w głównym budynku, budynku C przy małych klubach poselskich. Tamten zapach pozostawia wiele do życzenia. Mamy wrażenie, że jako posłanki mamy trudniejszy dostęp do toalet, bo jest do nich dalej. Czy jest szansa, żeby to uwzględnić, bo to naprawdę wiele osób zgłasza? Tak, ta damska. Problemem jest zapach w damskiej toalecie i to jest duży problem. Więc gdyby to uwzględnić i sprawdzić, czy jest taka możliwość, żeby remont został tam uwzględniony…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselKatarzynaKotula">Chciałam zapytać o czujniki ruchu. Czy państwo planują to w ramach oszczędności? Pani mówiła tutaj pani o wysokich cenach energii, szczególnie w starym budynku. W niektórych miejscach są już zamontowane, wiem, żeby to jakoś usprawnić, żeby jednak kierować się w kierunku jakiejś oszczędności. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę bardzo, jeszcze pan poseł Rutka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarekRutka">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister mam takie pytanie, też w nawiązaniu do tego, o czym mówił przewodniczący Urbaniak, to znaczy § 4050. Tutaj mówimy o wzroście wynagrodzenia dla żołnierzy o 6,6%, czyli poniżej poziomu inflacji. Dużo rozmawialiśmy o bardzo dużej fluktuacji, o odchodzeniu funkcjonariuszy ze służby i w trudnościach pozyskania nowych. Natomiast w § 4060 mamy wzrost należności dla żołnierzy zawodowych o 54%. Pytanie, czy tymi ponadwymiarowymi godzinami służby, można powiedzieć, trochę się nie obchodzi tego wzrostu realnego wynagrodzenia?                                                       To znaczy, inaczej mówiąc, zachowuje się te 6,6%, natomiast daje możliwość dorobienia nadgodzinami i wówczas to wynagrodzenie jakoś tam wygląda. Tylko pytanie, czy to jest dobre rozwiązanie? Być może ratuje trochę tych funkcjonariuszy, ich nieatrakcyjne wynagrodzenie, tylko czy na dłuższą metę jest to skuteczne?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselMarekRutka">Pytanie o budowę ujęcia wód podziemnych. Jaki jest tego cel? Ja nie podważam, tylko po prostu nie znam. Chciałbym poznać odpowiedź na to pytanie, czemu służy budowa ujęcia wód podziemnych? To jest § 6050. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Pani minister, krótkie odniesienie się do tych pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję bardzo za te pytania.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Pani przewodnicząca Kotula pytała o ten zapach w toalecie. Oczywiście to sprawdzimy. Dziękujemy za to zgłoszenie. Nie mieliśmy świadomości, więc postaramy się zaradzić temu problemowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">To nie jest kwestia budżetu. Pani przewodnicząca, zapraszam do kontaktu z panią minister. Myślę, że ten problem da się załatwić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKatarzynaKotula">Możliwe, że będzie tam wymagany remont. Rozmawiałam też z pracownikami...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Myślę, że to się da załatwić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o czujniki ruchu, to tak jak państwo widzieliście na terenie hotelu, wprowadziliśmy te czujniki jakiś czas temu. Są to duże oszczędności. Raczej ze względów bezpieczeństwa na terenie głównego budynku Sejmu takich czujników nie planujemy, ponieważ po kontakcie ze Strażą Marszałkowską, tutaj nie jest to rekomendowane, aby czujniki ruchu były w budynku głównym.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Natomiast jeżeli chodzi też o oszczędność energii elektrycznej, chciałam się pochwalić, że wymieniamy też latarnie na terenie Sejmu na LED-owe. Wcześniej były to tradycyjne, teraz mamy LED-owe. To lada chwila będzie już ostatni etap wymiany. 2/3 już mamy wymienione. To jest też bardzo duża oszczędność, którą widzimy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kolejna sprawa, pan przewodniczący Rutka pyta o wzrost uposażeń funkcjonariuszy, więc te 6,6% to oczywiście jest zgodne ze wskaźnikami, które otrzymałam z Ministerstwa Finansów. Natomiast kwestie w § 4060, to tak jak mówię, to są nadgodziny. W chwili obecnej mamy wolnych 69 etatów w Straży Marszałkowskiej. Siłą rzeczy niestety funkcjonariusze muszą, że tak powiem, pracować w nadgodzinach – tutaj komendant skrupulatnie liczy. Komendant skrupulatnie wystawia też posterunki. Mamy też niestety cały czas podwyższony stan zagrożenia, więc to też wiąże się z odpowiednim zabezpieczeniem ze strony Straży Marszałkowskiej. Naprawdę pan komendant robi to skrupulatnie, jeżeli chodzi o plan zabezpieczenia przez funkcjonariuszy. Nie ma tutaj żadnych naruszeń, że ktoś sobie dorabia i zostaje po godzinach nie będąc potrzebnym. To wszystko jest naprawdę bardzo dobrze i skrupulatnie przygotowywane przez komendanta co miesiąc. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przypominam, że jesteśmy na początkowym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKatarzynaKotula">Jeszcze ujęcie wody...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">To jeszcze kwestia ujęcia wody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Ujęcie wody. Tak, planujemy budowę ujęcia wód podziemnych. To jest etap przygotowania inwestycji, opracowanie dokumentacji na 100 tys. zł. Planujemy zrobić wywiert dodatkowej wody oligoceńskiej. Mamy czasami takie sytuacje, że jest awaria w budynku głównym. Nie wiem, czy państwo to zarejestrowaliście, że nie mieliśmy w ogóle w toaletach wody w głównym budynku. To doświadczenie, że tak powiem, skłoniło nas do zaplanowania takiej inwestycji, żebyśmy mieli swoje ujęcie wody podziemnej, oligoceńskiej. Kiedyś takie ujęcie było w latach 90., 80. i jeszcze wcześniej. Natomiast zostało zlikwidowane i teraz postanowiliśmy to odtworzyć. Ta woda oligoceńska będzie też zdatna do picia – to także duże korzyści i dla okolicznych mieszkańców. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przypominam, że jesteśmy na początkowym etapie tworzenia budżetu na przyszły rok. Wydajemy tylko opinie. Na kolejnych etapach można dawać różne zmiany czy propozycje. Robienie zmian na tym etapie jest niemożliwe. Natomiast uwagi, jak najbardziej, które zostały zgłoszone, myślę, że sami możemy je wykorzystać, czy też może je wykorzystać Kancelaria Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Mamy już wystarczające kworum. Zatem jeżeli nie ma więcej pytań, to proponuję przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Pan przewodniczący ma jeszcze jakieś pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Opinię przyjmujemy przez aklamację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Czy jest sprzeciw do przyjęcia pozytywnej opinii dla projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2024? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dalej będziemy procedować zgodnie z regulaminem i zasadami.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>