text_structure.xml
45.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę o zalogowanie się do systemu celem sprawdzenie kworum, ale już z listy obecności wynika, że kworum jest.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwo dostarczony, materiały przesłane za pomocą poczty elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proponujemy, aby rozszerzyć porządek dzienny o punkt drugi – możemy zrobić go nawet jako pierwszy, proponuję – to jest projekt poselskiej uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej (druk nr 3499). I też proponuję tu zastosowanie art. 37 ust. 4 regulaminu, dotyczący skrócenia terminu doręczeń.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja porządek dzienny przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Może zaczniemy właśnie od punktu dotyczącego zmiany regulaminu. Jest przedstawiciel wnioskodawców pan poseł Piotr Babinetz. Panie pośle, proszę o krótkie omówienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, co roku Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatruje zgłaszane projekty uchwał w sprawie ustanowienia następnego roku w stosunku do prac Komisji rokiem wielu różnych patronów. Tych propozycji, tych kandydatur jest w ostatnich latach coraz więcej, i to nie mówię o takich luźnych wnioskach, tylko już przygotowanych i złożonych w terminie projektach uchwał. Rodzi to czasem duże kontrowersje i spory, i emocje w sytuacji, kiedy wielu zacnych potencjalnych patronów nie zostaje tymi patronami roku. tak mamy też w tym roku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselPiotrBabinetz">W związku z tym złożyliśmy projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej – mówię o Klubie Parlamentarnym Prawo i Sprawiedliwość, w którego imieniu występuję jako przedstawiciel wnioskodawców – aby zmienić zapis w Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w art. 33a w ust. 4 w pkt 2, żeby wyraz „dwóch” zastąpić wyrazem „czterech”. Czyli oprócz tego, że co roku Komisja Kultury i Środków Przekazu przedstawia pani marszałek i Wysokiemu Sejmowi propozycje pięciu patronów wyłonionych spośród zgłoszonych kandydatur, a później pani marszałek ma możliwość zgodzić się na jeszcze dwóch dodatkowych patronów, aby to uprawnienie pani marszałek rozszerzyć z dwóch dodatkowych patronów na czterech dodatkowych patronów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselPiotrBabinetz">Ponieważ też biegną już te terminy rozpatrywania tych projektów, a także terminy ich przedstawienia Wysokiemu Sejmowi, już po tej tegorocznej zgodzie pani marszałek, to również w art. 2 właśnie regulujemy to, aby ta zmiana mogła dotyczyć właśnie też już tego konkretnego roku.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselPiotrBabinetz">To w zasadzie, jak ma być krótko, to to to jest tyle, jeśli chodzi o wprowadzenie do sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrBabinetz">Jeszcze może tylko dopowiem, że rzeczywiście – niezależnie od różnych ocen działań w tej sprawie, czy to kwestii regulaminu, czy to kwestii działań Komisji Kultury i Środków Przekazu – chociaż pojawiają się też opinie, że nadmierna ilość patronów w roku może troszkę deprecjonować te patronaty, ale też jest dużo opinii, że biorąc pod uwagę bogactwo naszej historii w obszarach przede wszystkim kultury, bo to tutaj dla nas z punktu widzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu jest najważniejsze, ale patrząc z punktu widzenia całości Sejmu, także mamy wielu potencjalnych patronów z obszaru nauki, sportu czy przywódców też, powiedzmy, społecznych czy politycznych. I ponieważ też w naszej historii mamy tak – i w przeszłości tak mieliśmy, i bardziej współcześnie, chociażby przez okres kilkudziesięciu lat rządów komunistycznych, okupacji i cenzury – że wiele postaci warto wydobywać z niepamięci, to myślę, że to zwiększenie liczby patronów – gdzie uchwalenie przez Sejm takiego patronatu przyczynia się do tego, że potem wiele środowisk, wiele instytucji państwowych, samorządowych, stowarzyszeń czy wiele innych kręgów w Polsce podejmuje z większym zapałem propagowanie, przypominanie takich postaci – jest dla dobra takiego szerszego jednak pozytywne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Jesteśmy w pierwszym czytaniu, to otwieram dyskusję. Czy są jakieś wnioski? Proszę bardzo, pani poseł Śledzińska– Katarasińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Jako członkini tej samej Komisji Kultury, jak pan poseł Babinetz, a także członkini prezydium tej Komisji, której przewodniczy pan poseł Babinetz, chcę powiedzieć, że nie jestem zwolenniczką tej zmiany z dwóch powodów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Pierwszy to jest taki, że w moim rozumieniu rozszerzenie tej palety patronów jednak przecież w jakimś sensie deprecjonuje ideę. Dlatego, że właśnie – teraz może być dziewięciu, to ja się zapytam: a dlaczego nie piętnastu? Jest naprawdę wiele postaci i wydarzeń, zwłaszcza że – tak jak tutaj mówi pan poseł Babinetz – mamy wieloletnie może i zaniedbania. Z reguły do tej pory było tak, że jednak staraliśmy się to ograniczyć, uwzględniając inne propozycje do uchwał okolicznościowych, które także stały się swego rodzaju znakiem firmowym Komisji. Ona więcej uchwał podejmuje niż pracuje nad ustawami. To jest jeden taki powód, dla którego… Zresztą nigdy nie byłam zwolenniczką nadmiernego rozszerzenia tej możliwości, bo kiedy sprawdzaliśmy – a było takie posiedzenie Komisji – jak te patronaty, jak gdyby, się odbywały, co znaczyły, to, niestety, nie wszystkie miały jakieś swoje programy, odzew. Bardzo często to były zapewne bardzo ważne inicjatywy, ale czysto lokalne. Mamy przecież sejmiki wojewódzkie, mamy samorząd – nie mam nic przeciwko temu. W moim mieście także mamy swoich patronów i staramy się to lokalnie jakoś rozpropagować. To jest pierwszy powód.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Drugi jest taki, że było dwóch dodatkowo, teraz będzie czterech. To ten zapis o pięciu w ogóle jest pozbawiony sensu. Przepraszam bardzo, ale domagam się w regulaminie odrobiny logiki. Po co my w ogóle piszemy, że pięciu, tak? No to co? Za chwilę przyjdzie kolejny niezadowolony poseł – bo to jest pokłosie awantury, jaką jeden z posłów, że tak powiem, był uprzejmy wszcząć, i jakiś znów będzie niezadowolony, i się okaże, że mówimy, że może nie czterech, tylko jeszcze sześciu. Naprawdę, proponuję… Rozumiem to, ale nie czuję się jak osoba, która ma nóż na gardle, i ponieważ jest kampania wyborcza, to muszę robić różne takie ukłony.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Zatem wyrażam tylko swój pogląd. Oczywiście, większość sejmowa zdecyduje, a jak rozumiem projekt jest z klubu Prawo i Sprawiedliwość, więc jak gdyby mamy to przesądzone. Aczkolwiek takie procedowanie nie podoba mi się i chcę to bardzo wyraźnie powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">W takim razie zamykam dyskusję i pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proponuję przejść do szczegółowego rozpatrzenia projektu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Czy do tytułu uchwały są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Art. 1. Czy są uwagi? Nie ma. Komisja rozpatrzyła.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Art. 2. Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Znaczy, w sensie formalnym, stylistycznym, rozumiem, bo merytorycznym, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Czy są uwagi do…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuPrzemyslawSadlon">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Tak? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o art. 2, to mamy drobną korektę redakcyjną do ust. 2. W ust. 2 pojawiła się literówka – należałoby mówić o sprawozdaniach o projektach, a więc w odpowiednim fragmencie tego ust. 2 przepis powinien brzmieć: „przedstawia Sejmowi sprawozdania o projektach, o których mowa w ust. 1”.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">To jest korekta o charakterze redakcyjnym. Jeżeli Komisja wyrazi zgodę, to Biuro Legislacyjne, oczywiście, uwzględni ją przy sporządzaniu sprawozdania. Dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselPiotrBabinetz">Tak, oczywiście, bo do każdego projektu uchwały w sprawie patrona roku musi być osobne sprawozdanie. Czyli tutaj powinny być sprawozdania, a nie sprawozdanie. Słuszna uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">To oczywiste. Z tą uwagą, Komisja rozpatrzyła art. 2.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Art. 3. Czy są uwagi? Nie ma. Komisja rozpatrzyła art. 3</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Czy jest sprzeciw co do przyjęcia tej uchwały?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Głosujmy, panie przewodniczący – jak demokracja, to demokracja.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dobrze. Przechodzimy w takim razie do głosowania. Proszę o przygotowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Jest gotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Jest gotowy, tak? Kto jest za przyjęciem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo. 16 głosów. 9 – za, 7 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Komisja pozytywnie zaopiniowała.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Sprawozdawcą jest członek Komisji. Pan przewodniczący Zieliński, też jest w tej Komisji, więc proponuję pana przewodniczącego. czy jest sprzeciw? Nie ma. Komisja przyjęła posła sprawozdawcę pana posła Jarosława Zielińskiego.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przechodzimy do punktu związanego…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselPiotrBabinetz">Przepraszam, Panie przewodniczący. Dziękuję panu przewodniczącemu i dziękuję Wysokiej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo również.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przechodzimy w takim razie do punktu związanego z wnioskiem oskarżyciela prywatnego adwokata Romana Giertycha z 23 lutego 2022 r., uzupełniony 7 kwietnia 2022 r., o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Zbigniewa Ziobry.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Czy jest przedstawiciel wnioskodawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Czy można państwa prosić o uwagę?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Według informacji, które mam z biura, dwukrotnie była próba doręczenia zawiadomienia na adres wskazany przez wnioskodawcę – jego kancelarii. One nie zostały odebrane.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy możemy uznać, że doręczenie jest skuteczne?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuPiotrPodczaski">Szanowni państwo, mnie jest trudno powiedzieć, że doręczenie jest skuteczne, bo nie ma na to, tak naprawdę, żadnych szczegółowych przepisów. Jedyne przepisy to są przepisy państwa uchwały w sprawie Regulaminu Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych, które mówią, że wysyła się listem poleconym na adres pełnomocnika – to jest art. 5.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuPiotrPodczaski">Natomiast Komisja na podstawie art. 6 może postanowić o tym, że wniosek będzie rozpatrywany podczas nieobecności wnioskodawcy. Zatem, jeżeli Komisja stwierdzi, że ta obecność wnioskodawcy jest jej niezbędnie potrzebne, to wydaje mi się, że wtedy trzeba spowodować jednak jakiś kontakt ze stroną wnioskodawcy. Natomiast, jeżeli Komisja uzna, że nie ma potrzeby, żeby wnioskodawca był, bo sam wniosek wystarcza, to sposób doręczenia nie ma tu znaczenia, tak naprawdę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Urbaniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Dziękuję bardzo. Ale tu jednak zachodzi jedno podstawowe rozróżnienie – co innego, że Komisja postanowi o rozpatrywaniu sprawy bez uczestnictwa, ale to nie jest to samo, co konieczność doręczenia powiadomienia. Ten przepis dotyczy tego, że ktoś został skutecznie powiadomiony, a pomimo tego się nie pojawił – wtedy Komisja może stwierdzić, że został powiadomiony, nie skorzystał z możliwości uczestnictwa i będzie rozpatrywać sprawę pod jego nieobecność.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Tu mamy przypadek, że nie mamy skutecznego powiadomienia. Krótko mówiąc, przepis jest jednoznaczny. Trudne, bo trudne, ale trzeba próbować dalej skutecznie powiadomić. Dzisiaj nie możemy tego rozpatrywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Jak można skutecznie powiadomić, jak ktoś nie odbiera? Nie ma takiej możliwości, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dobrze, ja muszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Jak ktoś nie będzie chronicznie odbierał, to nigdy nie będzie można skutecznie doręczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Ale, panie przewodniczący, jakoś sobie inni radzą.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Jeśli mogę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę. Proszę zgłaszać się. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Zostały wykonane, wydaje mi się, wszystkie czynności, które po prostu w cywilizowanym świecie się stosuje. A to, że druga strona unika odbioru, to nie znaczy, że mamy zaniechać i tak długo wysyłać… nie wiem: rok? dwa? trzy? pięć lat? To jest po prostu kpina i jeszcze to robi, człowiek, który ma biuro prawne, jest prawnikiem. Wybaczcie państwo, nie rozumiem, po prostu, takiej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, trudno powiedzieć o tym, że dwukrotna próba to były jakieś fale, próby i że to było bardzo dużo. To tylko dwa razy raptem – to po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Po drugie, z tych pism, które nam przedstawiono, wynika, że jakoś pana mecenasa Giertycha inni skutecznie jednak powiadamiają. To jest druga sprawa.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselJaroslawUrbaniak">A poza tym, stwierdzenie po dwóch nieodebranych powiadomienia pana przewodniczącego, że ktoś unika jest nieuprawnione. Rozumiem, gdyby chodziło o kilkadziesiąt prób powiadomienia – ale po dwóch ocena kogoś, że on unika przyjęcia powiadomienia jest naprawdę nieuprawniona. Dwa razy to jednak jest dużo za mało, żebyśmy to potraktowali jako uporczywe próby powiadomienia pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Można?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Panie przewodniczący, według pana czy według prawa, ile razy trzeba zawiadamiać. Nieważne, czy to jest pan Giertych, czy pan Kowalski – ile razy trzeba zawiadamiać? 10, 15, 20 razy? Czy jest na to jakaś sensowna odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselKrzysztofSobolewski">Szczególnie, że to on sam wnioskuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Szczególnie osoba, która sama wnioskuje o zdjęcie ochrony, czyli immunitetu. Sama ta osoba wnioskuje o to. Przecież to jest, po prostu, trochę dziwne i nie do końca zrozumiałe.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, dziwne i niezrozumiałe jest to, że pomimo tylko raptem dwóch prób powiadomienia wprowadzono to do porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Ale jest pan w stanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Nie wiemy, co się stało.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselZbigniewBabalski">A jest pan w stanie odpowiedzieć, ile prób trzeba podjąć?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Tak postawione pytanie jest postawione niewłaściwe…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Ale sam pan to powiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">…nie tyle prób… Nie o liczbę prób chodzi, tylko o skuteczność. Trzeba skutecznie powiadomić.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Ale ile razy?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Jak: „Ile razy?”. Raz skutecznie powiadomić – tak brzmi odpowiedź właściwa. Raz skutecznie powiadomić.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Tutaj z informacji, które też druga strona przedłożyła – w toku prowadzonego postępowania karnego wysłano ponad sto wezwań do pana Romana Giertycha. Nie reaguje na te wezwania. 40 różnych terminów.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Zatem pan mecenas unika kontaktów z organami państwa – i z prokuraturą, i z sądami, i z naszą Komisją. Tam wysłano 100 wezwań już – i to jeszcze za mało?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, chcę powiedzieć, że jesteście skłonni kolanem przepchnąć tę sprawę po dwóch nieskutecznych powiadomieniach mecenasa. I to w sprawie uchylenia immunitetu nie Romanowi Giertychowi, tylko uchylenia immunitetu Zbigniewowi Ziobrze.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Wam naprawdę ta awantura jest potrzebna? – tak zapytam po ludzku, przyjaźnie. Naprawdę chcecie mieć taką awanturę? Jaki cel jest tej awantury? Dwa razy zawiadomiono – nie odebrał. Co się dzieje w innych sprawach?</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Przecież przedmiotem tej sprawy jest to, że pan Zbigniew Ziobro pozwala sobie na informowanie opinii publicznej o sprawach, które są przedmiotem jakiegoś postępowania procesowego. Przecież to jest istota tej sprawy, tak naprawdę, jak się przeczyta dokumenty. Zatem my, do tych licznych węzłów, które są w tej sprawie, zamiast jeden z węzełków rozwiązać, to naprawdę chcecie jeszcze kolejny zawiązać?</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Tu sytuacja jest prosta: nie powiadomiono – nie rozpatrujemy tej sprawy. To nie jest w interesie przecież…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Powiadomiono, tylko nikt nie odebrał, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Chryste Panie!</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselKatarzynaKotula">Ale może leży w szpitalu, Boże kochany!</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Skuteczne powiadomienie to jest takie, że ktoś odebrał – taka jest definicja.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Zaraz zobaczymy, co NSA na to, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">To możemy z dużym prawdopodobieństwie przyjąć, że tego skutecznego nigdy nie będzie – jego kancelaria nie odbiera. Pan mecenas też…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Ale to czyj to jest interes?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">…nie bierze udziału, więc co…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Zadałem pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">…mamy nie rozpatrywać wniosków?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">To on wnioskuje, więc dopóki go skutecznie nie powiadomimy, to nie rozpatrujemy tego wniosku – jego wniosku.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Tutaj się dziwię, w którą stronę jest skierowany wektor. To przecież mecenas Roman Giertych wnioskuje o uchylenie immunitetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselZbigniewBabalski">I sam nie odbiera powiadomień.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Skąd pan wie, że nie odbiera. Dwa razy – i pan sugeruje, że nie odbiera. Nie wolno tak mówić. Dwa razy, naprawdę!</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselKrzysztofSobolewski">Odmówiła kancelaria, która została wyznaczona do tego, więc…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, ja mam biuro poselskie, niejedno, mam adres domowy i zdarza się, że poczty poleconej nie odbieram.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Nikogo pan nie ma w biurze poselskim?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dobrze, ale, proszę państwa, po kolei. Sytuacja jest następująca: składając…</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Składający wniosek!</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Panie przewodniczący, do rzeczy. Składając wniosek, pan wnioskodawca wyznaczył adres do korespondencji – swoje biuro, i my innego adresu nie mamy. Wysłane zostało mailem na to biuro zawiadomienie. Nie ma reakcji. Goniec z Sejmu pojechał dwukrotnie i odmówiono przyjęcia zawiadomienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Nie to, że było zamknięte.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Tak, bo jeszcze mailem były wysłane – Tak? Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaSzymanska">Tak, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Zatem mailem były wysłane na adres kancelarii i goniec z kancelarii Sejmu dwukrotnie próbował doręczyć to wezwanie. Nieskuteczne – odmawiano przyjęcia z adresu, który został wskazany przez wnioskodawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Odmawiano, panie przewodniczący – żeby to słowo wybrzmiało.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę bardzo, ale po kolei. Proszę zgłaszać się do głosu.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Pan poseł Sobolewski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselKrzysztofSobolewski">Panie przewodniczący, skoro wnioskodawca sam unika odbioru zawiadomienia o posiedzeniu, o które sam wnioskował, i nie chce się na nim stawić, proponuję, aby przejść do rozpatrywania tej sprawy. To jest mój wniosek formalny.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PoselKrzysztofSobolewski">Skoro sam nie odebrał, a nie znamy adresu do pana mecenasa do Włoch, gdzie obecnie przebywa, to, panie przewodniczący, składam wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Jest wniosek formalny o przejście do rozpatrywania.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselKrzysztofSobolewski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Ale, panie przewodniczący, tak nie wolno.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Dlaczego nie wolno?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselKrzysztofSobolewski">Kodeks cywilny jasno reguluje takie sprawy: dwukrotne nieodebranie wezwania uznaje się za doręczenie. Przepraszam bardzo, ale takie są….</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Tak jak mówią tutaj panowie z Biura Legislacyjnego, nie mamy tutaj szczegółowych uregulowań w tym zakresie. Komisja musi zdecydować, czy będzie procedować, czy nie.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Wobec tego, jest wniosek, żeby procedować. Proszę o przygotowanie głosowania.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Kto jest za przystąpieniem do procedowania tego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Nie ma wyświetlonego głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Jeszcze nie ma, za chwilę będzie.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dobrze, przystępujemy do głosowania. Kto jest za przystąpieniem do rozpatrzenia tego wniosku? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Wszyscy oddali głos? Nie słyszę sprzeciwu. Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Oddano 17 głosów. 9 – za, 8 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-86.4" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Stwierdzam, że Komisja rozstrzygnęła to, żebyśmy przystąpili do rozpatrzenia wniosku.</u>
<u xml:id="u-86.5" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Regulamin pozwala na rozpatrywanie wniosków o uchylenie immunitetu bez obecności zarówno wnioskodawcy, jak i osoby, która jest objęta wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-86.6" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Nie ma też przedstawiciela pana posła Zbigniewa Ziobry. Wpłynęło pismo – państwo posłowie otrzymaliście to pismo – wyjaśnienia, które złożył pan poseł Zbigniew Ziobro. Tu jest odniesienie się do kwestii, że pan adwokat Roman Giertych posiada status podejrzanego w śledztwie prowadzonym przez Prokuraturę Regionalną w Lublinie z 2020 r., wydano postanowienie o przedstawieniu zarzutów. Następnie jest tutaj ta kwestia spółki Polnord – 400 ton akt jest już zgromadzonych w tej sprawie. Wydano także, tak jak tutaj jest stwierdzone przez osobę objętą wnioskiem, czyli pana Zbigniewa Ziobrę, że pan wnioskodawca Roman Giertych nie stawia się na żadne wezwania kierowane za pośrednictwem policji, właściwych organów Republiki Włoskiej. Wysłano ponad 100 [wezwań] na 40 różnych terminów na różne miejsca zamieszkania, adresy kancelarii, zarówno w Polsce, jak i w Republice Włoskiej. Jednakże uczestnik bierze udział, jego pełnomocnicy, biorą udział, składają wnioski na przewlekłość postępowania, czyli de facto są stroną tego postępowania.</u>
<u xml:id="u-86.7" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Natomiast, tylko króciutko, pan Zbigniew Ziobro uważa, że nie ma podstaw, żeby odebrać mu immunitet ze względu na naruszenie dóbr osobistych pana Romana Giertycha.</u>
<u xml:id="u-86.8" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan przewodniczący Urbaniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Panie przewodniczący, kolejny raz chcę zaznaczyć, że nie powinniśmy tej sprawy rozpatrywać, jeśli nie dopełniliśmy warunków regulaminu Komisji, regulaminu Sejmu, które sami uchwaliliśmy, które na nas nakładają.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Jakby na to nie patrzeć, to trochę to, co pan przewodniczący przytoczył, czyli argumenty pana posła Zbigniewa Ziobry, prokuratora generalnego, to właśnie jest jakby, wydaje mi się, istota tej sprawy – tj. pan prokurator Ziobro zwykł, i nie tylko teraz, od 8 lat, ale także w latach 2005– 2007, wykorzystywać wiedzę, którą pozyskuje jako prokurator do walki politycznej.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#PoselJaroslawUrbaniak">I nietrudno w tej wypowiedzi, która jest przedmiotem oskarżenia przez pana mecenasa Giertycha pana prokuratora Ziobry tego nie zauważyć. Sformułowania: „Tylko Giertych udaje wielkie panisko, które może stać ponad prawem. Ale obstrukcja Giertycha nie wstrzymuje śledztwa. (…) Dotyczą one m. in. 4,5 mln zł za zaangażowanie w sprawę, w związku z którą – jak wskazuje prokurator – pan Giertych jako prawnik przez niespełna półtorej godziny brał udział w jednej sądowej rozprawie.” – to są poszlaki z jakiegoś postępowania prokuratorskiego, ale cytaty pochodzą z ogólnopolskiego tygodnika, i to zdaje się, że poczytnego, jak tu co poniektórzy twierdzą. Zatem, rzeczywiście, nietrudno zauważyć, że tego typu wypowiedzi Zbigniewa Ziobry deprecjonują każdą osobę, kogokolwiek by to dotyczyło. A tu nietrudno: używamy tu tego sformułowania, i panowie także używacie „mecenas Giertych” – to jest jego zawód; jeżeli ktoś podważa w taki sposób jego pozycję jako prawnika, jako adwokata, to ma on prawo domagać się jednak sprawiedliwego procesu – i tego dotyczy ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Wiem, że on dotyczy bardzo ważnej osoby, która trzęsie tym państwem – przez którą nie mamy pieniędzy z KPO, wy macie kłopoty wewnętrzne w rządzeniu i zbieracie głosy przy każdym głosowaniu, bo Ziobro grozi. Ale naprawdę, w tej sytuacji nie może być tak, że potężny prokurator generalny może wszystko, a obywatel nie może nic. To jest wniosek, który jest zasadny, i należy uchylić immunitet pana Zbigniewa Ziobry. I tak jego pozycja przed sądem, Patrząc na te dokumenty, które zostały nam przedłożone, będzie niewspółmierna w stosunku do Romana Giertycha.</u>
<u xml:id="u-87.4" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Tak, Roman Giertych stoi na dużo gorszej pozycji, jeśli ta sprawa trafi do sądu. i to widać. I to nie tylko poprzez… bo prawda się potrafi obronić na jednej kartce A4, a nie na kilogramy. Dowodów nie mierzy się na kilogramy, tylko na to, czy są prawdziwe, czy nie są prawdziwe. I ile tam tomów ktoś nagromadził… Ja już w sprawach prokuratorskich tam widziałem – powielanie kolejnych dokumentów jest standardem.</u>
<u xml:id="u-87.5" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Zatem będziemy głosować za uchyleniem immunitetu Zbigniewowi Ziobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoselWojciechKrol">I wiemy, że też byście chcieli się dołączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Odkrywcze to jest, bardzo odkrywcze…</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przypominam jeszcze raz…</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">To ostatnie stwierdzenie, że chętnie byście się dołączyli do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przypominam, jeszcze raz…</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Odkrywcze to jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Nie odkrywcze, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę państwa, proszę się zgłaszać.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">…widzimy od dawna, że macie kłopot z Ziobrą, to….</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselZbigniewBabalski">To już nasz problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Gdyby ten kłopot dotyczył tylko was…</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#Gloszsali">W głosowaniach w sejmie tego nie widać, panie przewodniczący – wygrywamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">…miliardów z KPO nie mamy przez te wasze kłopoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dobrze, nie rozmawiamy o KPO, a nie o miliardach, tylko rozmawiamy o wniosku…</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Przed chwilą powiedział pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Przepraszam, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Spokojnie.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Przypominam, że na podstawie art. 6 ust. 2 i ust. 3 regulaminu [Komisji] uczestnicy nie muszą być obecni – zarówno wnioskodawca, jak i osoba objęta wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Zatem, jeżeli nie ma innych głosów, to zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Zgodnie z art. 6 ust. 5 regulaminu [Komisji] proszę zaproszonych gości i posłów spoza Komisji o opuszczenie sali. Na czas podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia wniosku proszę o wyłączenie transmisji. Media proszę o zabranie kamer ze sobą i wyjście z sali. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-106.4" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">W takim razie głosujemy nad wnioskiem. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wnioskiem, aby Komisja zgodnie z art. 7c ust. 1b ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora przedłożyła Wysokiemu Sejmowi propozycję przyjęcia wniosku oskarżyciela prywatnego Romana Giertycha o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Zbigniewa Ziobry? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-106.5" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Czy wszyscy oddali głos? Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-106.6" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Oddano 16 głosów. 7 – za, 9 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-106.7" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Stwierdzam, że Komisja podjęła decyzję o odrzuceniu wniosku.</u>
<u xml:id="u-106.8" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Jeszcze musimy wyznaczyć posła sprawozdawcę. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Proponuję pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#Gloszsali">Masz za swoje.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo. Nie ma innych głosów, to stwierdzam, że Komisja…</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Jak się bierze odpowiedzialność, to bierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">…wyznaczyła posła Kazimierza Smolińskiego.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Proszę o włączenie transmisji. Media mogą wejść.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#Gloszsali">Nie chcą wejść.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">To w przyszłej kadencji mamy ten sam wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PoselZbigniewBabalski">I znowu nie będzie odbierany. Taki będzie wniosek, jak i dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Włączona transmisja?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaSzymanska">Tak, jest. Już idą.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Na sto prób nie odebrał żadnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Stwierdzam…</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Ale to nie w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Co to ma za znaczenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dobra, jeszcze posiedzenie Komisji się nie skończyło.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PoselZbigniewBabalski">To potwierdza, że się po prostu uchyla w ten sposób i nic więcej. Ponieważ to nieważne, jaka sprawa jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Prawo dotyczy każdego człowieka.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Szczególnie mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PoselJanuszSniadek">Bo wniósł oskarżenia i żądanie zniesienia immunitetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Ogłaszaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Ogłaszam wyniki.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Komisja większością głosów zdecydowała, aby przedłożyć Wysokiemu Sejmowi propozycję odrzucenia wniosku oskarżyciela prywatnego Romana Giertycha o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Zbigniewa Ziobry. Na posła sprawozdawcę wyznaczono posła Kazimierza Smolińskiego.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#PrzewodniczacyposelKazimierzSmolinski">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie, wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>