text_structure.xml 51.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia ustawy o obronie Ojczyzny (druk nr 2052). Zapraszam wszystkich członków podkomisji. Szanowni państwo, zapraszam tutaj, do prezydium członków podkomisji. Może w ten sposób będzie nam się lepiej pracowało.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, na poprzednim posiedzeniu podkomisji podjęliśmy taką decyzję, że chętni do składania poprawek mają je złożyć do godz. 15:00 w piątek. Napłynęło bardzo dużo poprawek. Zarówno redakcyjnych, ale przede wszystkim legislacyjnych, za co wszystkim serdecznie dziękuję. Wszystkie poprawki zostały rozpatrzone pod względem legislacyjnym. Za chwilę będziemy o nich debatować. Natomiast chcę powiedzieć, że ponieważ czasu było mało, jest zgoda na to, żeby ten termin przedłużyć do dzisiaj do godz. 15:00. Proszę państwa, ponieważ wszyscy zgodziliśmy się również na ostatnim posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej, że będziemy procedować w trybie ekstraordynaryjnym, musi być jakiś czas, żeby zgłaszać poprawki czy propozycje poprawek. Ten czas – deadline – jest dzisiaj o godz. 15:00. Do godz. 15:00 można w formie papierowej czy elektronicznej dostarczać poprawki, które będziemy rozpatrywać, do Komisji Obrony Narodowej lub do Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, nie możemy tego przedłużać, bo w ten sposób nigdy, a przynajmniej przez najbliższe 3 miesiące, nie zakończylibyśmy pracy nad tą ustawą. Jeszcze informacja dodatkowa. Nasi goście, eksperci, na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej w czwartek przedstawili kilka zarzutów o niezgodności tego projektu ustawy z konstytucją. W związku z powyższym jako przewodniczący podkomisji wystąpiłem do Biura Analiz Sejmowych o opinię w tej kwestii. Opinię na temat zgodności ustawy z konstytucją mamy otrzymać do piątku w tym tygodniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, teraz jeszcze zwracam się do członków podkomisji o to, żeby podkomisja upoważniła Biuro Legislacyjne do wprowadzenia poprawek bez wcześniejszego głosowania na posiedzeniu podkomisji. Dotyczy to tylko poprawek redakcyjnych. Ile ich było, panie mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJakubBennewicz">Panie przewodniczący, jeśli można, to dwa słowa, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W tej kwestii, tak? Poprawek redakcyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">Tak, w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">W imieniu Biura Legislacyjnego chciałbym powiedzieć, że z racji objętości projektu i czasu, który mieliśmy na jego analizę, nad projektem pracowało w Biurze Legislacyjnym 6 osób, przy czym żadna z tych osób, nie była w stanie przeanalizować tekstu w całości. Każda z osób pracujących nad tekstem pracowała nad wybranym fragmentem i była w stanie przeanalizować go pobieżnie. Natomiast, na ile byliśmy w stanie przeanalizować tekst w takim czasie, przygotowaliśmy pakiet poprawek legislacyjnych, które przedstawiliśmy sekretariatowi Komisji. To są poprawki legislacyjne biura. Rzeczywiście, nasza sugestia w stosunku do tych poprawek jest taka, że jeżeli taka będzie wola i zgoda podkomisji, to poprawki mogą być przyjęte blokiem, z racji tego, że dotyczą tylko kwestii technicznych czy legislacyjnych i nie wprowadzają zmian merytorycznych. Zgłaszanie każdej takiej poprawki osobno zajęłoby sporo czasu, który w ten sposób możemy zaoszczędzić.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LegislatorJakubBennewicz">Natomiast abstrahując od tych kwestii, które przedstawiliśmy na piśmie, biuro rzeczywiście chciałoby prosić o upoważnienie podkomisji do dokonania oczywistych zmian redakcyjnych. Pomijając te kwestie, które – jak powiedziałem – są zgłoszone na piśmie przez Biuro Legislacyjne, jest jeszcze mnóstwo drobniejszych poprawek redakcyjnych, takich jak interpunkcja, jak literówki, których nie zgłaszaliśmy na piśmie, a które wprowadzilibyśmy sami korzystając z tego upoważnienia. Oczywiście korzystając z tego upoważnienia, wprowadzilibyśmy również konsekwencje poprawek poselskich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie mecenasie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu ze strony podkomisji uznam, że podkomisja udzieliła zgodę Biuru Legislacyjnemu, żeby te poprawki wprowadziło bez wcześniejszego głosowania. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">Rozumiem, że to dotyczy tych poprawek redakcyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tak, to dotyczy poprawek redakcyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">Natomiast poprawki zgłoszone na piśmie mogą być przyjęte blokiem. Ale to w przypadku, jeśli nie będzie sprzeciwu ze strony podkomisji. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Oczywiście. To będzie przyjmowane blokiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Jeśli chodzi o poprawki redakcyjne, podkomisja wyraża zgodę, żeby Biuro Legislacyjne je wprowadziło. Zgadza się? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Podkomisja wyraziła na to zgodę.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, teraz mamy tutaj przygotowany przez Biuro Legislacyjne zestaw poprawek merytorycznych, które zostały zgłoszone do piątku przez różne podmioty. Poprawki zostały uzgodnione pomiędzy stroną rządową, a Biurem Legislacyjnym.  Te poprawki są zaakceptowane. Przejdziemy do głosowania nad tym. Będę proponował, żeby podkomisja przyjęła te poprawki blokiem.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Ale zanim przejdziemy do głosowań, mamy gości, którzy chcą zabrać głos. Przepraszam bardzo. Najpierw powinienem powitać gości. Przepraszam, panie ministrze. Na liście osób, które biorą udział w naszym posiedzeniu jest: pan minister Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pan Piotr Zuzankiewicz, dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego MON, pan Gabriel Brańka, dyrektor Departamentu Kadr MON, pułkownik Andrzej Kuśmierczak, zastępca dyrektora w Departamencie Kadr MON, pan Dawid Stachurski, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego MON, pułkownik Sławomir Kozicki, zastępca dyrektora Departamentu Budżetowego MON, pułkownik Rafał Tabaka, główny specjalista w Wydziale Systemów Finansowania Departamentu Budżetowego MON, pułkownik Mariusz Świderski, zastępca dyrektora Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia MON, pani Anna Bajurska, radca prawny w Departamencie Prawnym MON, pani Elżbieta Adamczyk-Łojek, główny specjalista ds. legislacji w Departamencie Prawnym MON, pułkownik Tomasza Adamczyk, radca prawny w Departamencie Prawnym MON, pułkownik Tomasz Majdan, naczelnik wydziału, radca prawny w Dowództwie Wojsk Obrony Terytorialnej, pani Karolina Dubis, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Planowania Obronnego, pułkownik Arkadiusz Chojnacki, główny specjalista w DSiPO oraz pułkownik Robert Morchal, szef Zespołu Transformacji Systemu Obronnego w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Mamy także przedstawicieli organizacji: pana Grzegorza Rychwalskiego, wiceprezesa zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego – Krajowi Producenci Leków, panią Katarzynę Urbańską, dyrektora Zespołu Prawno-Legislacyjnego Związku Banków Polskich, pana Damiana Wyrzykowskiego, eksperta w Zespole Prawno-Legislacyjnym Związku Banków Polskich, pana Lecha Skrzyneckiego, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w Narodowym Banku Polskim, pana Pawła Pelca, radcę prawnego w Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej oraz panią Karolinę Umińską, starszego specjalistę ds. legislacyjnych w Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie ministrze, czy chce pan zabrać głos w tej chwili?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Nie, panie przewodniczący. Przystąpmy do pracy. Już tak wiele powiedziano na posiedzeniu plenarnym i na posiedzeniu Komisji, więc… Przed nami długa praca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie ministrze. W związku z powyższym teraz poproszę o wystąpienia zaproszonych gości. Bardzo proszę. Kto z państwa pierwszy? To może ja wyznaczę. Pan Grzegorz Rychwalski. Tak, jak mam na liście. Bardzo proszę, panie prezesie. Pan Grzegorz Rychwalski jest wiceprezesem zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego. Proszę o zabranie głosu. W miarę możliwości w rozsądnym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezeszarzaduPolskiegoZwiazkuPracodawcowPrzemysluFarmaceutycznegoKrajowiProducenciLekowGrzegorzRychwalski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, bardzo dziękuję za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie. Uczestniczyliśmy w procesie legislacyjnym od 2016 r. Bardzo się cieszymy, że projekt trafił do Sejmu. Podczas całego procesu legislacyjnego zgłaszaliśmy wiele uwag. Bardzo dziękujemy za uwzględnienie dużej części z nich. Niemniej jednak także do tej wersji projektu zgłosiliśmy jeszcze kilkanaście uwag. Rozumiem, że – jak powiedział pan przewodniczący – one były rozpatrywane. Jest pytanie do pana przewodniczącego, czy będziemy je zgłaszali uwaga po uwadze podczas procesu legislacyjnego czy one są już potraktowane jako rozpatrzone i tylko sygnalizować je podczas procesu? Teraz chcielibyśmy się już skupić na głównych uwagach, które – jak się wydaje – doprecyzowują projekt ustawy. Nie wywracają idei ustawy i nie wkraczają w proces legislacyjny, tylko uszczegółowiają przepisy chociażby tam, gdzie z naszej perspektywy jest konieczność doprecyzowania formy decyzji administracyjnych czy uwzględnienia roli przedsiębiorców przy tworzeniu planu, którzy mają być tym planem objęci. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję bardzo. Proszę następną osobę. Kto z państwa chce zabrać głos? Bardzo proszę. Proszę się przedstawiać. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RadcaprawnywKrajowejSpoldzielczejKasieOszczednosciowoKredytowejPawelPelc">Dzień dobry. Paweł Pelc, radca prawny, Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa. W imieniu kasy krajowej chciałbym zwrócić się do państwa z prośbą o rozważenie uwzględnienia tak naprawdę 3 zmian istotnych z punktu widzenia funkcjonowania spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych i ich klientów, które zostały w projekcie pominięte. Chodzi tutaj z jednej strony o uwzględnienie w art. 628 ust. 5 pkt 1 lit. a/ spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Tu jest lista instytucji, które są niezbędne do niezakłóconego działania i w związku z tym powinny być wyłączone. Tak, jak banki. Spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe zostały tu pominięte. Ponadto w art. 309 ust. 4 pkt 5 potrzebne jest dodanie takiej możliwości czy uwzględnienie, że pracodawcy mogą prowadzić rachunki w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, nie tylko w bankach.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#RadcaprawnywKrajowejSpoldzielczejKasieOszczednosciowoKredytowejPawelPelc">To samo, jeśli chodzi o przedsiębiorców. Chodziłoby o art. 659. O to, żeby w art. 659 pkt 3 oraz w ust. 12 pkt 4 i 5 uwzględnić rachunki w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, ponieważ przedsiębiorcy mogą mieć również rachunki w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, a nie tylko w bankach. Chodzi tylko o czysto techniczne uwzględnienie tej okoliczności. Tak że z punktu widzenia całości ustawy są to bardzo drobne zmiany. Natomiast z punktu widzenia funkcjonowania spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych i ich klientów jest to bardzo istotne w kontekście celów ustawy. W związku z tym zwracamy się z prośbą o uwzględnienie tych 3 zmian. Stanowisko na piśmie zostało przekazane w terminie określonym przez pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję bardzo. Proszę. Kto z państwa jeszcze? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EkspertwZespolePrawnoLegislacyjnymZwiazkuBankowPolskichDamianWyrzykowski">Bardzo dziękuję. Damian Wyrzykowski, Związek Banków Polskich. Związek Banków Polskich chciałby zgłosić jedną niezwykle istotną uwagę dotyczącą wyłączeń spod obowiązku świadczeń rzeczowych w art. 628 ust. 5 pkt 1 lit. a/. W tym względnie zgłaszamy wniosek o to, żeby wśród podmiotów, które są objęte wyłączeniem koniecznie uwzględnić również Krajową Izbę Rozliczeniową. Jest to jeden z kluczowych systemów infrastruktury funkcjonowania polskiego systemu finansowego. W szczególności trzeba wskazać, że KIR jest m.in. operatorem systemu płatności Elixir, a więc największego i najważniejszego polskiego systemu rozliczeń międzybankowych. Elixir ma ponad 10% udziału we wszystkich krajowych systemach płatności detalicznej. W związku z tym, z tych samych względów, dla których wyłączone są banki oraz Narodowy Bank Polski, w celu zapewnienia stabilności funkcjonowania systemu finansowego konieczne jest również uwzględnienie Krajowej Izby Rozliczeniowej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#EkspertwZespolePrawnoLegislacyjnymZwiazkuBankowPolskichDamianWyrzykowski">W związku z tym proponujemy, żeby w art. 628 ust. 5 pkt 1 lit. a/ uzupełnić ten przepis tak, żeby po sformułowaniu „Narodowego Banku Polskiego i banków” dodać sformułowanie „i izby rozliczeniowej, o której mowa w art. 67 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe”. Jest to kluczowa poprawka, jeżeli chodzi o zapewnienie stabilności funkcjonowania systemu finansowego. W związku z tym prosimy państwa o jej uwzględnienie jako konieczne uzupełnienie w obszarze, którego dotyczy przytoczony przepis. Tylko potwierdzę, że nasza poprawka również była zgłoszona odpowiednio wcześniej w formie pisemnej do Komisji. Przesłaliśmy ją w piątek drogą mailową. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Proszę. Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W takim razie, proszę państwa… Panie ministrze, czy w tej chwili ktoś z ministerstwa chciałby odpowiedzieć na poruszone kwestie? W zasadzie wszystkie 3 wypowiedzi dotyczyły jednej dziedziny – świadczeń przedsiębiorców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, oczywiście, bardzo dziękujemy za te uwagi, które zostały zaprezentowane i zgłoszone w formie pisemnej. W istocie pochyliliśmy się nad tymi poprawkami. M.in. poprawka, która została zaprezentowana przed chwilą, będzie brana przez nas pod uwagę, oczywiście, o ile Wysoka Komisja ją zaakceptuje. Również poprawka dotycząca SKOK jest godna uwagi, więc będziemy rekomendować podkomisji przyjęcie tych poprawek. Pewnie będzie jeszcze wiele uwag ze strony państwa posłów, członków podkomisji nadzwyczajnej. Myślę, że wszystkie propozycje, które były zaprezentowane… Jeszcze raz chcę serdecznie podziękować za to, że państwo pochylili się nad tą ustawą. Oczywiście przy analizowaniu poszczególnych artykułów będziemy je brać pod uwagę. Pewnie będzie nad tym czuwało Biuro Legislacyjne, jak również same osoby zainteresowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie ministrze. Szanowni państwo, do państwa skrzynek mailowych zostały skierowane informacje dotyczące poprawek zarówno o charakterze redakcyjnym, jak i legislacyjnym. Są to poprawki, które zostały wypracowane wspólnie przez Biuro Legislacyjne Sejmu oraz przez przedstawicieli strony rządowej. W dniu dzisiejszym zostały one przygotowane i przesłane do państwa.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W związku z tym, że na posiedzeniu Komisji i na pierwszym posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej zgodziliśmy się wszyscy, że będziemy pracować w trybie ekstraordynaryjnym nad tą ustawą. W związku z tym mam propozycję, żebyśmy te poprawki – przedstawione i uzgodnione przez Biuro Legislacyjne i stronę rządową – przyjęli blokiem. Dzisiaj przedłużyliśmy termin składania kolejnych propozycji do dnia dzisiejszego. Chciałbym, żebyśmy na tym zakończyli pracę w dniu dzisiejszym, po przyjęciu tych poprawek. Tak, żeby Biuro Legislacyjne mogło te wszystkie poprawki wprowadzić do całego projektu, żebyśmy jutro mogli mieć kolejną wersję projektu ustawy. Na tym byśmy zakończyli. Natomiast jutro zostaną przyjęte pozostałe złożone poprawki czy uwagi do ustawy. Od jutra zaczęlibyśmy procedować kolejne jednostki redakcyjne projektu. Wtedy rozpoczęlibyśmy już tę żmudną pracę. Proszę być przygotowanym, że będziemy tu spędzać trochę więcej niż pół godziny dziennie. Tak że jest propozycja. Pan minister Mroczek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, chcę się odnieść do propozycji zgłoszonej przez pana przewodniczącego Jacha, ale też wyrazić pewien pogląd bardziej ogólny. W trakcie procesu legislacyjnego na etapie prac rządowych do tego projektu zgłoszonych było bardzo dużo bardzo ważnych uwag i poprawek przez poszczególne ministerstwa i instytucje centralne. Większość z tych uwag nie została przyjęta. Zdecydowana większość poprawek nie została uwzględniona. W tej chwili, w trakcie prac, które zaczynamy na etapie sejmowym, zgłaszanych jest całe mnóstwo uwag redakcyjnych i poprawek. Trudno się dziwić. Tekst jest olbrzymi. Był przyjmowany w pośpiechu, bez – trzeba to jednak powiedzieć – zabezpieczenia należytego czasu na jego rozpatrzenie. Jak mówiliśmy podczas pierwszego czytania w Sejmie, chcemy, jesteśmy gotowi do pracy nad tym projektem, żeby ta ustawa jak najszybciej została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselCzeslawMroczek">Chcemy jednak zauważyć, że jest kilka obszarów, w których ta ustawa niesie zagrożenie, a nie poprawę sytuacji. Nie stwarza podstawy do wzmocnienia odporności naszego państwa, tylko wprost przeciwnie. Jednym z takich obszarów jest kwestia mobilizacji, uzupełniania stanów osobowych. Kolejna kwestia, to finansowanie. O mobilizacji powie za chwilę pan poseł Cezary Tomczyk. Ja chcę powiedzieć o finansowaniu. Generalnie – jak już wcześniej mówiliśmy – popieramy ideę zwiększenia nakładów na obronę narodową, na siły zbrojne, na wzmocnienie naszego państwa. Będziemy głosować za zwiększeniem wskaźnika PKB, ale uważamy, że wprowadzenie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w takim zakresie, w takim kształcie, jaki państwo proponują, może przynieść skutki odwrotne od zamierzonych. To znaczy, może prowadzić do wielu patologii, do niewłaściwego wykorzystania środków.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselCzeslawMroczek">Jesteśmy w tej chwili w takiej sytuacji, że Polacy oczekują od nas tego, żebyśmy ten czas wykorzystali jak najbardziej efektywnie na wszystkie działania, które mają służyć wzmocnieniu państwa, w szczególności poprzez zwiększenie, wzmocnienie sił zbrojnych. W związku z tym uważamy, że fundusz, który państwo proponują, który nie ma być państwowym funduszem celowym, który ma nie podlegać kontroli parlamentarnej, może prowadzić – jak powiedziałem – do efektu odwrotnego do zamierzonego, a najkrócej mówiąc, do patologii. Na to nie ma naszej zgody. W tym zakresie będziemy zgłaszali poprawki, żeby poddać ten fundusz kontroli parlamentarnej. Tak, żeby wszystkie przesłanki, którymi kierujemy się w zakresie finansów publicznych, a w szczególności przesłanki gospodarności, celowości i sumienności wydawania środków finansowych były spełnione. Żeby poprzez kontrolę parlamentarną opinia publiczna w Polsce mogła mieć pewność, że duże środki, które zostaną przeznaczone na działania związane ze wzmocnieniem sił zbrojnych, zostaną wykorzystane. Proszę państwa, jak powiedziałem, chcemy pracować nad sprawnym przyjęciem tej ustawy, ponieważ ma ona stanowić podstawę do opracowania, do stworzenia pakietu wzmocnienia sił zbrojnych. Na podstawie ustawy, która zostanie przyjęta, rząd – będziemy to postulować i w tym zakresie będziemy zgłaszać odpowiednią poprawkę – musi w trybie pilnym przygotować pakiet wzmocnienia sił zbrojnych, który będzie obejmował niezbędne zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, żeby wzmocnić siły zbrojne.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselCzeslawMroczek">Ten pakiet musi obejmować przywrócenie do służby zwolnionych generałów i oficerów. Zwolnionych z powodów politycznych. Z tego powodu, że ci oficerowie i generałowie nie pasowali obecnej władzy. Nie może być tak, że generałowie i oficerowie świetnie wyszkoleni, z wielkim doświadczeniem, pozostają poza służbą, kiedy ojczyzna jest w potrzebie. I wreszcie, ten pakiet ma obejmować również niezwykle ważne działania związane z ochroną ludności. Jeszcze raz chcę podkreślić, że efektem naszej pracy musi być pakiet wzmocnienia sił zbrojnych, który w sposób zasadniczy, poważny zwiększy odporność naszego kraju na zagrożenia, na które od kilku dni musimy patrzeć. Wierzę, że uda się to zrobić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, czy mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Panie przewodniczący, jeśli mogę dokończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tak? Bardzo proszę. Pan poseł Tomczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Panie przewodniczący, wysoka podkomisjo, dzisiaj zaczynamy pracę nad ustawą o obronie Ojczyzny. Wszyscy wiemy, że jest to ustawa bardzo masywna i bardzo istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Chcemy, żeby procedowanie tej ustawy rzeczywiście przebiegło jak najszybciej. Ale też nie mamy wątpliwości, że tej ustawie potrzebne są zmiany, które usprawnią jej działanie. Całe Wojsko Polskie, siły zbrojne będą później podlegać – zresztą wszyscy obywatele Rzeczypospolitej również – temu wszystkiemu, co znajdzie się w tej ustawie. Dlatego tak ważne jest, żeby była rzeczywiście perfekcyjnie przygotowana. Dlatego musimy na to poświęcić odpowiednią ilość czasu. Wszystkim nam zależy na radykalnym wzmocnieniu sił zbrojnych – tutaj między nami nie ma żadnych różnic – ale również całego systemu obrony państwa.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselCezaryTomczyk">Pan przewodniczący Mroczek wspominał o części poprawek, które będziemy chcieli zgłosić. Chciałbym wspomnieć jeszcze o 2 elementach i 1 element uzupełnić. Po pierwsze, bardzo ważny z naszego punktu widzenia i w ogóle z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa jest ten element, który dotyczy mobilizacji. Tę sprawę podnosił nasz przedstawiciel na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Narodowego w obecności prezydenta, premiera i ministra obrony narodowej. Uznano w tej sprawie nasze racje. Chciałbym, żeby ta sprawa też została uznana przez podkomisję. Nie może być tak, że w tak trudnym momencie, kiedy mamy do czynienia z agresją Rosji na Ukrainie, kiedy wiemy, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, kiedy wiemy, w jak trudnej sytuacji jest dzisiaj cały świat, system mobilizacji zmienia się tak radykalnie. To znaczy, że powstają centra rekrutacji, które mają przejąć wcześniejsze zadania wojskowych komend uzupełnień i wojewódzkich sztabów wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselCezaryTomczyk">To jest sytuacja, która musi znaleźć rozwiązanie w głosowaniu. Tutaj, na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej. Chcemy, żeby rozwiązania zaproponowane w ustawie o obronie Ojczyzny po prostu nie wchodziły teraz w życie. Cały system mobilizacji, jest jednym z najważniejszych, o których teraz mówimy. Działa dobrze. Działa dobrze od wielu lat. Chcemy, żeby tego w tym momencie absolutnie nie dotykać. Druga sprawa, to jest kwestia zapowiadanej sprzedaży zasobów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Chodzi tutaj o infrastrukturę krytyczną paliwową, gazową. O te wszystkie rzeczy, które dotyczą naszego bezpieczeństwa energetycznego. Uważamy, że na ten wyjątkowy czas, z którym mamy do czynienia teraz, kiedy prowadzimy konsultacje w ramach art. 4, sprzedaż zasobów takich jak bazy paliwowe, jak infrastruktura krytyczna, to nie jest dobry pomysł. Ta sprzedaż powinna być przynajmniej odłożona, a najlepiej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, rozmawiamy o ustawie, a nie o sprzedaży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Tak. Ale to będzie element poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Panie przewodniczący, jeśli mogę skończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, proszę posłuchać. Umawialiśmy się, że na tym posiedzeniu będziemy rozmawiać o ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Szeroko rozumianej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Panie przewodniczący, jeśli mogę dokończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Czasu jest mało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dlatego bardzo proszę, żebyśmy rozmawiali o ustawie, a nie o tym, co się dzieje gdzieś w okolicach. W otoczeniu bezpieczeństwa państwa, na które ta ustawa nie ma wpływu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Panie przewodniczący, jeśli mógłbym dokończyć. Właśnie dlatego, że rozmawiamy o ustawie i mówimy o obronie ojczyzny, mówimy też o przepisach przejściowych, które dotyczą bardzo wielu spraw dotyczących bezpieczeństwa Rzeczypospolitej, w tym m.in. właśnie elementów związanych z bezpieczeństwem energetycznym, co jest elementem naszego bezpieczeństwa. Takie poprawki z naszej strony się znajdą. Prosiłbym, żeby wysoka podkomisja nie tylko je uwzględniła, ale żebyśmy wszyscy, jak jeden mąż, głosowali w konsensie za. I wreszcie ten element, o którym już wspominał pan minister Mroczek. Chcemy złożyć wiele poprawek, które zmierzają do wykorzystania doświadczonych oficerów, którzy zostali przeniesieni do rezerwy kadrowej w 2015 r., 2016 r. i 2017 r. Wtedy, kiedy tak naprawdę doszło w Polsce do czystki politycznej. Ze Sztabu Generalnego zwolnionych zostało ponad 80% oficerów.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselCezaryTomczyk">Generała Gocuł, generał Różański, generał Duda, generał Bronowicz, generał Bartniak, admirał Ambroziak, generał Gut czy wspomniany już przeze mnie generał Bartniak, to są ludzie, którzy opuścili wojsko. Ich doświadczenie jest dzisiaj na wagę złota. Chcemy, żeby wtedy, kiedy przed nami jest tak ważny moment, kiedy chcemy w konsensie przyjąć ustawę o obronie Ojczyzny, te elementy, o których mówił minister Mroczek i o których wspominałem, były ujęte w tej ustawie, bo to jest właśnie całość bezpieczeństwa naszego kraju. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Pan poseł Mirosław Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, wysoka podkomisjo, szanowni państwo, dzisiaj rzeczywiście stajemy przed niezwykle ważnym zadaniem. Ta ustawa ma stanowić podstawę tego, co wszyscy, jak tutaj siedzimy, ale również obywatele, mają wyryte głęboko w sercu, czyli potrzeby obrony naszej ojczyzny. Waga tego wyzwania powoduje, że nasza praca musi być niezwykle sprawna. Ale także jej podstawą musi być pewne realne środowisko, w którym musimy się poruszać. W naszej pracy nie może być mowy o chciejstwie. Podstawą przyjmowanych przepisów musi być stan faktyczny, który dzisiaj funkcjonuje w naszym państwie. To, od czego jednak – wydaje się – musimy wyjść, co musi znaleźć odzwierciedlenie w tej ustawie, to kwestia aktualnej sytuacji. Obrona przeciwlotnicza, przeciwrakietowa. To są rzeczy, które muszą wprost wybrzmieć w tej ustawie. One muszą stanowić pilne zadanie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselMiroslawSuchon">Widać wyraźnie na podstawie wydarzeń, które obserwujemy za naszą wschodnią granicą, gdzie zbrodniczy reżim rosyjski atakuje Ukrainę, że aspekt obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej jest niezwykle ważny. Myślę, że wszyscy tutaj zgodzimy się co do tego, że nasze programy dotyczące tych zagadnień – „Wisła” i „Narew” – muszą stać się priorytetem. To jest w ogóle poza jakąkolwiek dyskusją. Dzisiaj to nie jest temat do rozwiązania za 10 czy 15 lat. To nie jest temat do zaliczkowania. To jest temat do realnej realizacji już teraz. To zresztą również padło z naszej strony podczas spotkania z panem prezydentem. Oczywiście to też jest ustawa, która ma stanowić stabilne zaplecze funkcjonowania naszej obronności w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselMiroslawSuchon">Co jest ważne, panie przewodniczący, szanowni państwo? Stabilne i realne podstawy finansowania. Musimy odejść od tego, co – niestety – działo się przez wiele, wiele lat. Nie chcę mówić o okresach bliższych czy dalszych. Od poszukiwania rozwiązań, które są krótkotrwałe, które są krótkowzroczne. Podstawą stabilnego finansowania rozwoju sił zbrojnych muszą być realne środki finansowe. To jest klucz do tego, żeby modernizacja, żeby rozwój naszej armii, naszego wojska mógł postępować. Będziemy przedkładać w tej sprawie poprawki. Musi być również nadzór parlamentu nad tymi środkami finansowymi. Wydatkowanie nie może być uzależnione od decyzji jednej osoby. Widzimy, że w wielu przypadkach to się źle kończy. Czyli realne podstawy finansowania i bardzo silny nadzór parlamentu. Oczywiście, z punktu widzenia żołnierzy, którzy służą Rzeczypospolitej, stabilne podstawy służby i prymat kompetencji. Również przyłączam się do tego apelu, który przed chwilą sformułowali moi szanowni koledzy, żeby jak najszybciej powrócić do współpracy, żeby przywrócić do służby tych generałów, tych oficerów, tych żołnierzy, którzy odeszli z powodów politycznych, którzy zostali z powodów politycznych zwolnieni.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PoselMiroslawSuchon">Nie mamy takiego komfortu, że to jest szeroka ławka, którą możemy dysponować bez żadnego problemu. Mamy niewielu oficerów, niewielu żołnierzy – stosunkowo niewielu – którzy wiedzą, w jaki sposób działać, żeby państwo było sprawne w tym obszarze. Dzisiaj potrzebujemy ich wiedzy i potrzebujemy ich zaangażowania. Ale to też jest wyzwanie w tej ustawie, żeby sformułować takie podstawy służby, żeby ci, którzy mogą poświęcić i poświęcają zdrowie, poświęcają życie służbie ojczyźnie, mogli to robić mając pewność, że państwo szanuje ich wysiłek. Modernizacja techniczna, której podstawą są realne potrzeby. Oczywiście – o tym również była mowa – polski przemysł obronny. Szanowni państwo, te doświadczenia, które płyną do nas zza naszej wschodniej granicy pokazują, jak ważne jest sprawne i kompetentne rozwijanie przemysłu obronnego. To musi znaleźć odzwierciedlenie w tej ustawie. Przemysł obronny nie może podlegać politycznym nominacjom. Tu muszą być najwyższej klasy specjaliści, którzy podejmują decyzje wyłącznie na podstawie interesu państwa, a nie jakiegokolwiek interesu politycznego. Tego dzisiaj nie widzimy. Z pewnością będziemy to również wskazywać.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PoselMiroslawSuchon">I ostatnia rzecz, o której chcę powiedzieć. To organizacja poboru i mobilizacji. To też wskazywaliśmy jako obszar, który może spowodować – po przyjęciu w tej formule w ustawie – chaos. Uważam – i to jest również stanowisko Polski 2050 – że jeżeli to mogłoby spowodować choć minimalny wyłom w naszych zdolnościach i nie posuwało nas do przodu, to trzeba od tego odstąpić. Słyszeliśmy, że rząd jest gotowy do tego, żeby odstąpić od tych złych zmian, które mogą spowodować chaos. Będziemy mówić w trakcie posiedzeń podkomisji – sprawdzam. Oczekujemy również wycofania się w trosce o dobro naszego państwa z tych pomysłów, które mogą zaszkodzić. Bardzo dziękuję za umożliwienie mi przedstawienia najważniejszych, kluczowych spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Marcin Kulasek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselMarcinKulasek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, wysoka podkomisjo, jako klub Lewica, w ustawie o obronie Ojczyzny dostrzegamy pozytywne i negatywne cechy tego projektu. Ale to nie jest moment, w którym należy dzielić włos na czworo. Przeciwnie. Jako klub Lewicy pozytywnie oceniamy wszelkie działania zmierzające do wzrostu bezpieczeństwa Polski. Do wzrostu bezpieczeństwa naszego kraju. Jako posłowie Lewicy z Komisji Obrony Narodowej pracowaliśmy merytorycznie nad ustawą i zgłosiliśmy poprawki mające na celu wyeliminowanie przepisów, które oceniamy negatywnie jako osłabiające poziom bezpieczeństwa państwa i grożące stabilności życiowej żołnierzy, osób cywilnych i pracowników wojska.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselMarcinKulasek">Żeby nie tylko krytykować, chcę powiedzieć, że dostrzegamy pozytywy. Od tych pozytywów chciałbym zacząć. Po pierwsze, jest to stworzenie wielu zachęt do odbywania służby wojskowej. Po drugie, brak przywrócenia poboru, chociaż – jak wiemy – możliwe jest wprowadzenie obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej w drodze rozporządzenia prezydenta. Trzeci pozytyw spośród tych, które najbardziej wpadły nam w oko, to zwiększenie finansowania sił zbrojnych do 3% PKB. To uważamy za bardzo właściwe. Jeżeli chodzi o wady, to jest to likwidacja wojewódzkich sztabów wojskowych i wojewódzkich komend uzupełnień. Na poprzednim posiedzeniu Komisji pan minister mówił, że rząd chce się z tego wycofać, więc tę wadę możemy w tym momencie przerzucić do pozytywów.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoselMarcinKulasek">Przekazanie uprawnień związanych z zarządzaniem kryzysowym Wojskom Obrony Terytorialnej jest naszym zdaniem błędem z powodu nierównomiernego rozmieszczenia terytorialnego WOT. To uważamy za wadę. Weryfikacja żołnierzy i pracowników wojskowych komend uzupełnień i wojewódzkich sztabów wojskowych, czyli potencjalne zwolnienia. Gdyby to zostało skreślone, to nie ma tematu. Weryfikacja organizacji proobronnych współpracujących z MON. Uważamy to za wadę. I Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych finansowany z długu – obligacje emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego poza kontrolą Sejmu. Uważamy, że głównie ten brak nadzoru jest zasadnicza wadą. Decyzyjność w zakresie wyboru sprzętu wojskowego w rękach ministra. Uważamy, że to jest kolejna wada do zmiany. Będziemy to zgłaszać jako poprawkę. Wzmacnianie pozycji ministra obrony kosztem Sztabu Generalnego. To są te wady, które widzimy w projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PoselMarcinKulasek">Jak wspominałem, Lewica zgłosiła poprawki eliminujące wymienione wady. Ogólnie uważamy, że sytuacja jest taka, że rzeczywiście należy w trybie ekstraordynaryjnym procedować tę ustawę. Zgłaszamy gotowość do pracy nad nią. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję bardzo. Proszę. Pani poseł Anna Maria Siarkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselAnnaMariaSiarkowska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowna podkomisjo, zaproszeni goście, na wstępie chciałabym podkreślić, że proponowane zmiany są bardzo potrzebne i pożądane. Należy przede wszystkim podkreślić fakt zwiększenia nakładów na siły zbrojne i przyspieszenie procesu zakupów, co zdecydowanie przyspieszy przyjęcie rozwiązań zaproponowanych w tej ustawie. Również krótko chciałabym podkreślić dobry kierunek, który został obrany poprzez wprowadzenie dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej oraz delegowanie do Wojsk Obrony Terytorialnej kompetencji w zakresie zarządzania kryzysowego. Natomiast, szanowni państwo, żeby zapewnić, by Polska i Polacy byli gotowi do obrony i działania w sytuacjach nadzwyczajnych, musimy również pochylić się nad kilkoma kwestiami, które w tej ustawie nie zostały uwzględnione, a są bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselAnnaMariaSiarkowska">Rzeczywiście, ta ustawa tego nie obejmuje, bo jest to kompetencja innych ustaw, ale nad tym również musimy się pochylić. Jest to – po pierwsze – kwestia dostępu cywilów do broni. Ta ustawa tego nie reguluje. Jak powiedziałam, jest to kompetencja leżąca w obszarze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Mam nadzieję, że w najbliższych dniach projekt, który ten obszar reguluje, ujrzy światło dzienne. Z tego, co wiem – mam nadzieję – będzie to miało formę projektu poselskiego. Chciałabym tutaj również podkreślić, że w zakresie systemu kierowania i dowodzenia nie są przewidziane żadne zmiany. Natomiast jego uproszczenie i wprowadzenie jednolitego dowództwa – jednolitego systemu dowodzenia – uważam za konieczne i pożądane, ażeby w sytuacji nadzwyczajnej i szczególnej system mógł działać sprawnie. Ustawa nie obejmuje również kompetencji szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Jest to przedmiotem innej ustawy – ustawy o urzędzie ministra obrony narodowej. Ale akurat w tym zakresie w trakcie procedowania złożę poprawkę i uzasadnię, dlaczego jednak to powinien być element ustawy o obronie Ojczyzny. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, w tej chwili… Nie, nie. Pan już długo mówił, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Ale jest sprawa proceduralna, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Pan przewodniczący powiedział, że ten pakiet – jak pan to ujął – poprawek merytorycznych – rozumiem, że to są poprawki zgłoszone przez rząd – mają być przyjęte blokiem. Tak? Prosiłbym o uzupełnienie. Czy pan przewodniczący może powiedzieć dokładnie… Biuro Legislacyjne. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tutaj mamy – każdy z panów dostał i może tutaj pobrać – poprawki o charakterze legislacyjnym proponowane przez Biuro Legislacyjne, które uzgodniło ze stroną rządową, że te poprawki są zgodne ze sztuką legislacyjną, że są merytoryczne, że rząd je akceptuje. Proponuję, żebyśmy te poprawki przyjęli blokiem, żeby Biuro Legislacyjne na jutro mogło nam przygotować wersję ustawy, która uwzględnia te poprawki. Wtedy będziemy mogli rozpocząć właściwe procedowanie jednostkami redakcyjnymi. Tych poprawek jest bardzo… Nie wiem, ale… Bardzo proszę, jeszcze pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">Tytułem uzupełnienia tego, o czym mówił pan przewodniczący. Te poprawki zgłoszone przez Biuro Legislacyjne rzeczywiście mają charakter wyłącznie legislacyjny. Są – jak pan przewodniczący powiedział – uzgodnione ze stroną rządową. Natomiast poprawki merytoryczne, czyli poprawki zgłaszane zarówno przez stronę rządową, jak i przez poszczególnych posłów, cały czas wpływają. Stąd nasza sugestia, żeby przedłużyć czas zgłaszania poprawek do dzisiaj do godz. 15:00. Rozpoczęcie rozpatrywania przepis po przepisie czy nawet dział po dziale jest dzisiaj o tyle niecelowe, że jeżeli posłowie ciągle jeszcze mogą zgłaszać poprawki, to mogliby zgłaszać poprawki także do tych propozycji, które dzisiaj byśmy rozpatrzyli.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#LegislatorJakubBennewicz">Natomiast do jutra nie jesteśmy w stanie przygotować tekstu z naniesionymi poprawkami legislacyjnymi, bo sprawozdanie podkomisji będziemy robili dopiero wtedy, kiedy podkomisja zakończy pracę. Ale już moglibyśmy zacząć pracę nad sprawozdaniem. Dlatego zależy nam na tym, żeby nasze poprawki legislacyjne zostały już dzisiaj przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselCezaryTomczyk">Zgoda. Nie wnoszę zastrzeżeń, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">Natomiast – jeszcze tylko ostatnie słowo – zestawienie rzeczywiście przygotujemy na jutro. Ale to będzie zestawienie poprawek merytorycznych. Poprawek zgłoszonych przez posłów i przez stronę rządową. Takie zestawienie przygotujemy, żeby było jasne i czytelne, do których przepisów posłowie proponują jakieś poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Właśnie chodzi o to, żebyśmy mogli przejść z etapu wstępnego do merytorycznego rozpatrzenia. Teraz, proszę państwa, ogłoszę 10 minut przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Czy mogę? Prosiłem, żebym mógł się odnieść do tych wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Czy po przerwie, panie ministrze? To teraz. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Nie chciałbym, żeby były pewne niedomówienia. Mamy pracować koncyliacyjnie. Ale, jeżeli pojawiają się pewne niedomówienia i nieścisłości, to chciałbym od razu wysokiej podkomisji i uczestnikom tego posiedzenia przedstawić wyjaśnienia. Szanowni państwo, wielokrotnie to poruszaliśmy. To było w czasie debaty w czasie posiedzenia Sejmu i na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej, kiedy wybieraliśmy zacne grono członków podkomisji. Jeszcze raz powtórzę, że strona rządowa, Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowało poprawkę, która jest w grupie poprawek merytorycznych, odnośnie do kwestii dotyczących funkcjonowania wojskowych komend uzupełnień i wojewódzkich sztabów wojskowych. Choć pod zmieniona nazwą, obszar mobilizacyjny jest zupełnie wyłączony. Nie dotykamy kwestii mobilizacyjnych. Niech państwo przyjmą to do wiadomości.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Naprawdę nie dotykamy kwestii mobilizacyjnych, bo to nie jest czas czy pora, żeby na ten temat dzisiaj dyskutować i cokolwiek w tym obszarze zmieniać. To jest pierwsza rzecz. Druga rzecz, szanowni państwo. Jeżeli tworzymy dodatkowe źródło, dodatkową możliwość finansowania modernizacji technicznej sił zbrojnych, czyli fundusz modernizacji, to ten fundusz nie wchodzi w poziom 3% produktu krajowego brutto wydatkowanych na obronność. To jest coś ponad te 3%. Mam nadzieję, że to będzie zapisane w ustawie. W tej chwili jest zapisane 2,5%. Jest przygotowana stosowna poprawka, żeby zwiększyć to do 3% produktu krajowego brutto. Fundusz jest czymś ponad to. Być może, jeżeli będą odpowiednio wysokie wpłaty na ten fundusz, kiedy będzie konieczność zwiększania finansowania obronności, dzięki temu wydatki na obronność będą sięgały 3,5%, 4%, a może i więcej. Nie dotykamy… Fundusz nie jest elementem części 29 budżetu, do której odnosi się procent produktu krajowego brutto przeznaczony na obronność. Szanowni państwo, to jest jeszcze jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Kolejna kwestia. Bardzo dziękuję panu posłowi Suchoniowi za tę uwagę, bo w istocie kluczowe programy operacyjne i kluczowe programy, które są dziś realizowane na potrzeby polskiego wojska, absolutnie muszą być zdynamizowane. Absolutnie musimy je realizować. Tak jest w przypadku programu „Wisła”. Tak jest w przypadku programu „Narew”. Ale tak samo, panie pośle – przepraszam, że to powiem – jest w przypadku zakupu Bayraktarów. W maju ubiegłego roku została podpisana umowa na zakup tych bezzałogowych systemów powietrznych. Przypomnę panu – akurat to pana nie dotyczy, ale dotyczy innych kolegów z Komisji sejmowej – jaka była dyskusja i jakie kalumnie były rzucane na ministra obrony narodowej i na mnie osobiście, że kupujemy drony od Turków. Mam nadzieję, że w kluczowych kwestiach, dotyczących kluczowego sprzętu, takiej dyskusji nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">I jeszcze ostatnia uwaga i ostatnia rzecz. Szanowni państwo, drodzy widzowie, bo to jest transmitowane i to nie może pozostać bez komentarza, żaden oficer, żaden generał Wojska Polskiego nie został wyrzucony z polskiego wojska z przyczyn politycznych. Osoby, które opuściły służbę, odeszły z wojska zgodnie z ustawą o zabezpieczeniu emerytalnym. Otrzymały odpowiednie wynagrodzenie, uposażenie i odprawę. Bardzo często jest to kwota ponad 0,5 mln zł. To są takiego rzędu środki finansowe. Te osoby również pobierają dzisiaj emerytury w wysokości ponad 15 tys. zł miesięcznie. To są fakty, szanowni państwo. Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Są tu też osoby, które są powyżej 60. roku życia. System czy przysłowiowy PESEL wyrzuca ich poza służbę. I jeszcze jedna uwaga, szanowni państwo. Rozumiem, że państwo mówią o tych generałach, którzy odeszli z wojska. W tym czasie, który panowie przywoływali, z polskiego wojska odeszło ze względu na to, że wyrzucił ich PESEL, bo mieli ukończony 60. rok życia lub złożyli wniosek o opuszczenie służby, 48 generałów. Chciałbym zwrócić uwagę, że największa czystka, jeżeli chodzi o polskich generałów, nastąpiła w latach 2011–2013. Odeszło 76 generałów. Niech państwo mają tego świadomość. Jeżeli mówimy o faktach, to dyskutujmy o faktach. O prawdziwych faktach i o rzetelnej informacji. Tu mają państwo 76 do 48.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie ministrze. Proszę państwa, w związku z tym, że Biuro Legislacyjne przygotowało poprawki o charakterze legislacyjnym, ich przyjęcie jest dla nas warunkiem, że nasze procedowanie będzie sprawniejsze. Dlatego proponuję, żebyśmy w ramach zgody, o której tyle się mówi, przyjęli jednogłośnie poprawki przedstawione w dokumentach, które państwo otrzymali. Co wcale nie znaczy, że pozostałe poprawki są odrzucone. To nie jest jednoznaczne. Chodzi o to, żeby je przyjąć. Czy są głosy sprzeciwu? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję państwu. W związku z powyższym stwierdzam, że podkomisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym proponowane przez Biuro Legislacyjne do projektu ustawy z druku nr 2052.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Proszę państwa, jeśli nie ma uwag, ogłaszam przerwę. Aha, nie. To zamykamy posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Kolejne posiedzenie będzie jutro o godzinie 12:00. Zapraszam. Przepraszam, o 12:00, ponieważ o godz. 10:00 zaczyna się posiedzenie Sejmu, a ja jeszcze o godz. 11:00 muszę się spotkać z delegacją parlamentu ukraińskiego. Proszę mi wybaczyć. Tak, że o godz. 12:00 spotykamy się na tej sali. Tu, na tej sali będzie posiedzenie. Członków podkomisji poproszę o pozostanie jeszcze na 5 minut, a wszystkim państwu serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>