text_structure.xml
12 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Witam państwa. Otwieram 125. posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Witam zaproszonych gości: pełniącego obowiązki dyrektora Departamentu Obrony Narodowej pana Janusza Klimka oraz głównego specjalistę pana Janusza Ludwisiaka.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2022 r. (druk nr 3434) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę pana dyrektora o przedstawienie sprawozdania. Następnie przyjmiemy opinię. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, bardzo dziękuję za udzielenie głosu. Mam obowiązek i przyjemność zaprezentowania syntetycznych wyników naszej działalności w 2022 r. To w tym roku przekazaliśmy na państwa ręce niejawną informację o wynikach kontroli pt. „Modernizacja czołgów Leopard 2A4 przez konsorcjum Bumaru-Łabędy i Polskiej Grupy Zbrojeniowej”, a także niejawną informację z kontroli stanu realizacji wybranych zadań i przedsięwzięć z Planu Modernizacji Technicznej, dotyczących Marynarki Wojennej, wynikających z „Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Ponadto, poza kontrolą realizacji budżetu państwa w 2021 r., która była już rok temu przedmiotem obrad Komisji, na jesieni 2022 r. skierowaliśmy do ograniczonego grona odbiorców tajną informację o wynikach kontroli pt. „Osiąganie gotowości mobilizacyjnej i bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji zadań w czasie wojny”. W bieżącym roku szanowna Komisja skierowała do Najwyższej Izby Kontroli wniosek o przeprowadzenie w 2024 r. kontroli o analogicznym temacie. Mogę powiedzieć, że plan pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 r. nie został jeszcze zatwierdzony, ale mogę państwa poinformować, że kontrola, której dotyczył wniosek, została uwzględniona w materiałach roboczych do projektu planu pracy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Dodam też, że w przypadku akceptacji planu pracy przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli w przedmiotowej kontroli zastosujemy nieco inne niż ostatnio założenia organizacyjno-techniczne. W tej kontroli uwzględnione zostaną także wcześniej nieporuszane aspekty tego tematu. W ubiegłym roku zakończyliśmy również jawną kontrolę pt. „Tworzenie w siłach zbrojnych wymagań dla pozyskiwanych z rynku produktów gotowych”. Informacja o wynikach tej kontroli została przekazana panu ministrowi z prośbą o przedstawienie stanowiska. Pan minister to stanowisko przedstawił. Myślę, że w najbliższych dniach kompletna treść informacji zostanie państwu przekazana. W naszej ocenie znaczącym wkładem w funkcjonowanie systemu obrony powietrznej Polski i źródłem bardzo cennych informacji są wyniki kontroli NIK na temat „Poziom integracji obrazu rozpoznania przestrzeni powietrznej w wymiarze sojuszniczym i narodowym”. Mam nadzieję, że już jutro tajna informacja o wynikach tej kontroli zostanie przekazana panu ministrowi, a następnie szanownej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Nadmieniam, że stan faktyczny opisany w ramach tej kontroli bardzo istotnie łączy się z tematem incydentu z 16 grudnia 2022 r., który oczywiście jest także badany przez nasz departament w ramach kontroli doraźnej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Oczekujemy także na rozstrzygnięcie Kolegium Najwyższej Izby Kontroli w sprawie zastrzeżeń złożonych przez pana ministra do treści wystąpienia pokontrolnego, skierowanego po kontroli NIK na temat „Proces przygotowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do przyjęcia na wyposażenie samolotu F-35”. Po uprawomocnieniu się wystąpienia pokontrolnego przedłożymy państwu kompletną informację niejawną o wynikach tej kontroli, która zobrazuje szanownej Komisji dotychczasowy proces wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej samolotu F-35, a także możliwości jego wykorzystania w założonym terminie. Szanowna Komisjo, w ubiegłym roku przeprowadziliśmy również doraźną kontrolę dochodzenia należności przez Agencję Uzbrojenia. Z zadowoleniem oceniliśmy, że m.in. skuteczność dochodzenia należności przez agencję była wysoka. Sięgała 81%. Ponadto księgi rachunkowe były prowadzone w sposób rzetelny i kompletny. Dostarczały wiarygodnych danych o stanie należności.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Ponadto w 2022 r. przedstawiliśmy wyniki kontroli doraźnej pt. „Pozyskanie karabinka GROT na potrzeby Wojsk Obrony Terytorialnej”. Informacja o wynikach tej kontroli – na skutek decyzji szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego o utajnieniu dwóch z pięciu wystąpień pokontrolnych – jest niejawna. W przypadku trzech wystąpień pokontrolnych wciąż nie ma jasnego stanowiska co do możliwości ich opublikowania.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Podsumowując, w 2022 r., niezależnie od procesu dokańczania prac dotyczących jeszcze 2021 r., przeprowadziliśmy pięć kontroli, w tym cztery kontrole planowe i jedną doraźną. W ramach tych kontroli departament samodzielnie – nie licząc kontroli jednostkowych przeprowadzanych przez nasze delegatury – dokonał 17 kontroli jednostkowych. Finansowe rezultaty kontroli zakończonych w 2022 r. wyniosły łącznie ponad 3,5 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Ponadto – jeśli mogę się nieco pochwalić – nasi przedstawiciele uczestniczyli m.in. w następujących przedsięwzięciach: w konferencji Defence Day & SOFEAST, w III Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Prawa człowieka jako fundament demokratycznego państwa prawnego”, w pracach International Board of Auditors for NATO oraz w realizacji międzynarodowego projektu Support to Security Sector Oversight Bodies in Georgia.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">W kwestiach organizacyjno-kadrowych naszego departamentu chciałbym szanowną Komisję poinformować, że stan osoby kadry kontrolerskiej per saldo zwiększył się o jedną osobę. Biorąc pod uwagę prognozowane na najbliższe miesiące zmiany stanu osobowego, ten bilans zostanie utrzymany. Dodam, że w trakcie ostatniego roku udało nam się pozyskać specjalistów m.in. z dziedziny gotowości bojowej i mobilizacyjnej, szkolenia wojskowego i cyberbezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyzszejIzbyKontroliJanuszKlimek">Kończąc, chciałbym wyrazić podziękowania dla szanownej Komisji za możliwość przedstawienia naszych osiągnięć z ostatniego roku, a także bardzo serdecznie podziękować naszym koleżankom i kolegom zatrudnionym w Departamencie Obrony Narodowej Najwyższej Izby Kontroli za ich zaangażowanie i naprawdę wielkie poświęcenie w realizacji zadań. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania do pana dyrektora? Proszę bardzo. Nie ma. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, przeczytam projekt opinii, nad którym będziemy głosować:</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">„Opinia nr 22 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 12 lipca 2023 r.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Komisja Obrony Narodowej po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2022 r. (druk nr 3434) negatywnie oceniła wyniki pracy izby w zakresie działania Komisji. Zdaniem Komisji część działań Najwyższej Izby Kontroli w zakresie funkcjonowania Departamentu Obrony Narodowej może być motywowana przesłankami politycznymi, a niektóre wypowiedzi przedstawicieli kierownictwa departamentu mają charakter uwag personalnych i nie odnoszą się do zasadniczych kwestii merytorycznych związanych z działaniami kontrolnymi”.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę bardzo, pan minister Czesław Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Panie przewodniczący, czyj to jest wniosek? Czyja to jest propozycja?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Dobrze. Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli w ostatnim okresie wykonała wielką pracę. Dowodem tej pracy są wyniki kontroli i ustalenia, które były niezwykle pomocne w naszej pracy. Mamy do czynienia z jakimś haniebnym atakiem ugrupowania rządzącego – PiS – na jedną z podstawowych instytucji państwa polskiego, która dostarcza wiedzy o działaniach tego rządu. Ponieważ NIK odkrywa państwa afery, skandale, niedociągnięcia i zaniedbania, odkrywa państwa nieprzygotowanie do pracy, próbują państwo w tej chwili na Najwyższej Izbie Kontroli się odgrywać. To jest po prostu skandaliczne. Żeby nie odczytać stanu zdegenerowania tej władzy, próbują państwo zbić mierniki, które to pokazują. Sami sobie państwo wydają świadectwo, atakując Najwyższą Izbę Kontroli. Oczywiście jesteśmy za pozytywną opinią i przyłączamy się do podziękowań dla wszystkich kontrolerów NIK i dla kierownictwa NIK za pracę wykonaną dla naszego państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. W takim razie zamykam dyskusję. Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W związku z powyższym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem opinii o treści zaprezentowanej przed chwilą? Proszę przycisnąć przycisk. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Wszyscy głosowali? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Głosowało 33 posłów. Za – 18, przeciw – 15. Komisja przyjęła opinię zaproponowaną w trakcie posiedzenia. Dziękuję państwu, dziękuję panom z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>