text_structure.xml
59.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrzadTransportuKolejowego">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#UrzadTransportuKolejowego">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrzadTransportuKolejowego">5) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 10, 54 i 61;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#UrzadTransportuKolejowego">6) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#UrzadTransportuKolejowego">a) w zakresie działu 600 – Transport i łączność:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#UrzadTransportuKolejowego">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#UrzadTransportuKolejowego">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#UrzadTransportuKolejowego">– dotacje celowe z zał. nr 8;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#UrzadTransportuKolejowego">b) zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów z zał. nr 7.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#UrzadTransportuKolejowego">W posiedzeniu udział wzięli: Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, Jan Kanthak sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych wraz ze współpracownikami, Piotr Uściński sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Wioletta Bruździńska i Elżbieta Milewska zastępcy dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Kornel Drabarek doradca ekonomiczny w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, Alicja Kulka zastępca głównego geodety kraju wraz ze współpracownikami, Wiktor Pilarczyk zastępca prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wraz ze współpracownikami, Kamil Wilde wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego wraz ze współpracownikami, Jan Urbanowicz dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wraz ze współpracownikami, Małgorzata Niedziółka-Wysokińska dyrektor Biura Finansowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Jolanta Pawluk dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji i Robert Żulewski dyrektor Biura Kontrolingu i Finansów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A oraz Łukasz Ołdak naczelnik wydziału w Biurze Inwestycji Polskich Kolei Państwowych S.A.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#UrzadTransportuKolejowego">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Elżbieta Kessel, Jolanta Osiak i Jakub Sindrewicz – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam ministrów wraz ze współpracownikami. Stwierdzam kworum. Proszę o ciszę.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia – zgodnie z przedstawionym porządkiem – będzie rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Zaczniemy od części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego na wniosek jednego z posłów koreferentów, który ma swój inny punkt na sali plenarnej. Prosiłbym właściwego ministra, w tym przypadku prezesa UTK, o bardzo zwięzłe zaprezentowanie założeń projektu budżetu. Wszyscy otrzymali materiały, więc są zaznajomieni, w związku z czym chodzi o główne informacje. Proszę bardzo. Czy jest z nami pan prezes? Nie słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiceprezesUrzeduTransportuKolejowegoKamilWilde">A czy teraz? Chyba tak. Dzień dobry. Witam. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo pozwolą, że faktycznie w wielkim skrócie przedstawię najważniejsze dane dotyczące UTK zawarte w projekcie budżetu na rok 2023.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WiceprezesUrzeduTransportuKolejowegoKamilWilde">Jeżeli chodzi o dochody, w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 w części 71 – UTK zaplanowano dochody budżetowe w wysokości 4872 tys. zł. Tym samym w 2023 r. zakłada się zwiększenie realizacji dochodów o 16,8% w stosunku do dochodów zaplanowanych na rok 2022. Główne pozycje planowanych dochodów stanowią wpływy z opłat za wydawanie jednolitych certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa oraz autoryzacji przewoźnikom i zarządcom infrastruktury itd. w wysokości 1954 tys. zł, wpływy z opłat za nadanie bądź zmianę europejskiego numeru pojazdów kolejowych, zwanego EVN, w wysokości 882 tys. zł, wpływy z opłat za wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych i zezwoleń dla pojazdów kolejowych w wysokości 865 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WiceprezesUrzeduTransportuKolejowegoKamilWilde">Jeżeli chodzi o wydatki, to zgodnie z projektem ustawy budżetowej na rok 2023 limit wydatków budżetowych ogółem dla części 71 wynosi 71 904 tys. zł. Z tego 55 335 tys. zł pochodzi ze środków budżetu państwa wraz ze środkami na finansowanie i współfinansowanie programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz 16 569 tys. zł z budżetu środków europejskich. Wydatki z budżetu państwa bez wydatków na finansowanie i współfinansowanie programów zaplanowano w wysokości 47 643 tys. zł, w tym wydatki bieżące – 46 426 tys. zł, majątkowe – 1137 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 80 tys. zł. Na wydatki z tytułu wynagrodzeń osobowych zaplanowano kwotę 28 150 tys. zł. Ponadto w ramach limitu na rok 2023 z budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich na realizację programów operacyjnych „Infrastruktura i środowisko” (POIiŚ), „Pomoc techniczna” (POPT), „Wiedza, edukacja, rozwój” (POWER), programu „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego” (FERS), a także programu „Fundusze europejskie na infrastrukturę, klimat, środowisko” (FEnIKS) zaplanowano kwotę 24 261 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WiceprezesUrzeduTransportuKolejowegoKamilWilde">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, dziękuję za uwagę. Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu UTK na 2023 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Proszę pana posła Trepkę o równie zwięzły koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMariuszTrepka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo krótko. Projekt budżetu w części 71 – UTK jest zaplanowany racjonalnie i efektywnie, biorąc pod uwagę skalę zadań nałożonych na urząd, a wynikających z ustawy o transporcie kolejowym. Wnioskuję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu UTK na 2023 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to przyjęlibyśmy taki sposób procedowania, iż przegłosujemy wszystkie części budżetowe po ich zaprezentowaniu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są jakieś uwagi do części budżetowej 71? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. Bardzo proszę ministra rozwoju i technologii o równie zwięzłe zaprezentowanie założeń budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedstawię podstawowe informacje dotyczące projektu budżetu w części 18.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Dochody budżetowe w części 18 zostały zaplanowane w wysokości 17 446 tys. zł. Źródłem dochodów będą m.in. wpłaty banków dotyczące dokonania przez członków spółdzielni mieszkaniowych zwrotów nominalnych kwot umorzeń kredytów mieszkaniowych w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo własności z przeniesieniem przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz członka prawa odrębnej własności do lokalu – 10 000 tys. zł, a także zwrot środków dokonywany przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) z tytułu rozliczenia programu dopłat do kosztów nabycia pierwszego mieszkania „Mieszkanie dla młodych” – 6000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Wydatki w części 18 zostały zaplanowane na 1 561 436 tys. zł. Wydatki ze środków budżetu państwa wyniosą 1 542 394 tys. zł, natomiast środki europejskie to 19 042 tys. zł. Środki zostaną przeznaczone m.in. na następujące zadania: dofinansowanie Funduszu Dopłat to 1 084 400 tys. zł z przeznaczeniem na program budownictwa socjalnego i komunalnego, program wsparcia społecznego budownictwa czynszowego, dopłat do czynszów w pierwszych latach najmu, dopłat od kosztów nabycia pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Na refundację premii gwarancyjnej i premii na systematyczne oszczędzanie w 2023 r. przewidziano kwotę w wysokości 146 000 tys. zł. Na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów utworzonego w BGK zaplanowano 139 400 tys. zł. Na utrzymanie, inwestycje i statutową działalność Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (GUGiK) przewidziano 68 128 tys. zł, na utrzymanie, inwestycje oraz statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – 64 400 tys. zł, natomiast na utrzymanie i statutową działalność ministerstwa – 45 686 tys. zł. Na wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych zaplanowano 3845 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Dodatkowo zaplanowano środki na następujące zadania z pozycji rezerw celowych. Pozycja 10 – kwota 251 900 tys. zł z przeznaczeniem na uzupełnienie zasilenia Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Pozycja 49 na utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków UE, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych – kwota 4000 tys. zł. Pozycja 63 na zadania nadzoru budowlanego w obszarze wykonania zastępczego – kwota 5000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">W części 18 projekt budżetu na 2023 r. obejmuje także plan finansowy Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, którego dysponentem jest główny geodeta kraju. Przychody na 2023 r. zaplanowano w wysokości 8535 tys. zł, natomiast koszty to 14 828 tys. zł. Planowany stan funduszu na koniec przyszłego roku wyniesie 15 800 tys. zł. Przepraszam, 583 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Szczegółowe informacje państwo otrzymali. Zwracam się z prośbą o pozytywną opinię i przyjęcie przedstawionego projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Proszę panią poseł Paluch o równie zwięzły koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w części 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo przewiduje dochody budżetu w kwocie 17 500 tys. zł czy nieco poniżej, wydatki budżetu środków krajowych – 1 542 394 tys. zł, a wydatki budżetu środków europejskich – 19 042 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselAnnaPaluch">Dochody będą w działach 700 i 710. W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa będą to dochody z opłat z tytułu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego o nadanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości oraz o postępowanie i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu rzeczoznawcy majątkowego. W dziale 700 to są zawsze te same rozdziały. Z umorzenia kredytów mieszkaniowych zaplanowano kwotę 10 000 tys. zł. To są wpłaty banków dotyczące dokonanych przez członków spółdzielni mieszkaniowych zwrotów nominalnych kwot umorzeń kredytów mieszkaniowych w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo własności i przeniesienie własności. Jest to kwota szacowana na podstawie szacunków przedstawianych przez PKO Bank Polski S.A., który jest wykonawcą działań związanych z ustawą. Również z wykonania tej ustawy w dziale 715 – Refundacja premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzania i w dziale 717 – Wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych to są wpłaty dokonywane przez banki. Tendencja jest malejąca, bo wykonanie tej ustawy się powoli kończy. To ustawa z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Dochody Funduszu Dopłat zaplanowano w kwocie 6000 tys. zł. W nadzorze budowlanym w rozdziale 71015 oraz w rozdziale 71021 – GUGiK to są kilkutysięczne dochody z zarządzania majątkiem.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselAnnaPaluch">Przechodzę do wydatków. Wydatki budżetowe na realizację zadań w części 18 zaplanowano w kwocie 1 561 436 tys. zł, z czego niecały 1 542 500 tys. zł to jest budżet środków krajowych, a budżet środków europejskich to 19 042 tys. zł. Zostaną one wydane w trzech działach: 700, 710 oraz 750.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselAnnaPaluch">Podobnie jak po stronie dochodów, w rozdziale 70015 będzie refundacja premii gwarancyjnej. Planowana kwota, podobnie jak w dochodach, to 146 000 tys. zł. W rozdziale 70017 – Wykup odsetek od kredytów planowana jest kwota 3860 tys. zł. To są kwoty dość trudne do oszacowania, bo w zależności od tego, jak się sytuacja potoczy, ile pieniędzy zwrócą zainteresowani i o ile jakie wpłaty się zwrócą, takie jest wykonanie, ale jak mówiłam, ma to tendencję malejącą. Większe kwoty są w rozdziale 70020 – Fundusz Termomodernizacji i Remontów. Tam jest 139 400 tys. zł. Jest to fundusz utworzony w BGK, a jego środki są przeznaczone na dofinansowanie części kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych, czyli na poprawę stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych. W rozdziale 70022 – Fundusz Dopłat jest kwota 1 084 400 tys. zł na dotacje i subwencje. Na program budownictwa socjalnego i komunalnego, program wsparcia społecznego budownictwa czynszowego, program dopłat do czynszu „Mieszkanie na start” i wygasający program dopłat do kosztów nabycia pierwszego lokalu „Mieszkanie dla młodych”. Nie będę się w to wgłębiała, bo pan minister powiedział o tym dość szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselAnnaPaluch">Teraz przechodzę do działu 710 – Działalność usługowa. Tam jest 132 500 tys. zł, z czego w budżecie środków krajowych 114 322 tys. zł, a w budżecie środków europejskich 18 200 tys. zł. W rozdziale 71012 ujęte zostały zadania z zakresu geodezji i kartografii. Tam jest niespełna 21 000 tys. zł, z czego w budżecie… Tak, nie ma tutaj podziału na środki krajowe i europejskie. Dokładniej jest kwota 20 964 tys. zł, ale oczywiście to nie jest całość finansowania zadań z geodezji i kartografii, bo jest jeszcze Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, o czym za chwilę. Przechodzę do rozdziału 71015 – Nadzór budowlany. Tam jest 64 400 tys. zł, w budżecie środków krajowych 46 194 tys. zł, a w budżecie środków europejskich 18 206 tys. zł. W GUGiK w rozdziale 71021 zaplanowano 47 164 tys. zł, z czego gros na wydatki bieżące – 42 500 tys. zł, a na wydatki majątkowe – 4500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselAnnaPaluch">W dziale 750 – Administracja publiczna jest 45 686 tys. zł, z czego budżet środków krajowych to ponad 44 800 tys. zł, ale w budżecie środków europejskich jest 836 tys. zł. Dokładniej te kwoty są rozbite na budżety naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, gdzie jest 45 686 tys. zł. Głównie to są wydatki bieżące – 44 000 tys. zł z groszami, a wydatki majątkowe tylko pół miliona. Współfinansowanie projektów z udziałem środków UE to jest 156 tys. zł, a budżet środków europejskich – jak już mówiłam – 836 tys. zł. Gros pieniędzy na wydatki bieżące to są oczywiście wynagrodzenia z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, pochodne od wynagrodzeń, wydatki na utrzymanie budynków. O budżecie środków europejskich powiem tylko tyle, że to jest realizacja zadań z programu „Wiedza, edukacja, rozwój” (POWER) na dwa projekty: „Wspólna przestrzeń – wspólne dobro – system monitorowania zmian w zagospodarowaniu przestrzennym” i „Zainspiruj naszą przestrzeń – programy szkoleniowe i publikacje dla planistów”.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PoselAnnaPaluch">Przechodzę do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. W dziale 710 – Działalność usługowa są zadania z zakresu geodezji i kartografii, szczególnie w rozdziale 71012, na które jest zaplanowanych niespełna 21 000 tys. zł, a 47 000 tys. zł to są środki krajowe, z czego gros 42 500 tys. zł na wydatki bieżące i tylko 4500 tys. zł na wydatki majątkowe. Wynagrodzenia osobowe w tej instytucji, czyli GUGiK, to jest 16 807 tys. zł, a pochodne od wynagrodzeń – niecałe 3300 tys. zł. Wydatki na utrzymanie budynku i stanowisk pracy – niespełna 22 500 tys. zł, a wydatki inwestycyjne 4500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PoselAnnaPaluch">Kolejna ważna instytucja, z której działaniami się spotykamy, to jest Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Tam w działalności usługowej jest rozdział 71015 – Nadzór budowlany. Wydatki są na kwotę 64 400 tys. zł, z czego na wydatki bieżące niespełna 37 000 tys. zł, na wydatki majątkowe tylko 4430 tys. zł. Na wynagrodzenia osobowe w tej instytucji przeznaczonych będzie 23 055 tys. zł, na pochodne od wynagrodzeń – 4300 tys. zł, a na wydatki inwestycyjne i na zakupy inwestycyjne – 4430 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PoselAnnaPaluch">O wynagrodzeniach pan minister już mówił. O rezerwach celowych pan minister też już mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">O wszystkim już pan minister mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAnnaPaluch">Powiem tylko parę słów jeszcze o Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. To jest państwowy fundusz celowy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Przychodami są wpływy za udostępnienie zbiorów danych, za przeprowadzanie postępowań kwalifikacyjnych i testów umiejętności. Środki tego funduszu są przeznaczane na dofinansowywanie zadań związanych z aktualizacją i utrzymaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, czyli na zakładanie, aktualizację i modernizację systemu informacji o terenie, zakup urządzeń, informatyzację zasobów, podnoszenie kwalifikacji pracowników, opracowanie, drukowanie i dystrybucję standardów, działalność wydawniczą i oczywiście osnowę geodezyjną, z której korzystają wszyscy geodeci. Prognozowane przychody funduszu to jest 8500 tys. zł, koszty – 14 000 tys. zł, więc prosty wniosek, że zmniejszy się stan obecny funduszu. Na początku roku 2023 ma być 21 876 tys. zł, na koniec roku 15 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselAnnaPaluch">Wszystkie wydatki w części 18 i te kwestie, które omówiłam, są przygotowane w sposób przejrzysty, dają pełny obraz sytuacji i planowanych działań, dlatego wnioskuję o pozytywną opinię Komisji na temat części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Czy są jakieś uwagi? Pani poseł Sibińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrystynaSibinska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, papier zniesie wszystko. Można mówić pięknie i kwieciście, ale podsumowanie tego działu to jest… Wszystko można określić jako porażkę plus i to absolutną porażkę plus. Nie będę się pastwiła. Kilka tylko haseł, bo są państwo mistrzami w tworzeniu pięknych nazw, haseł, a z tego nic nie wynika. Przypomnę tylko, że mieszkalnictwem i planowaniem przestrzennym to na przestrzeni ostatnich siedmiu lat zajmowało się bodajże sześciu czy siedmiu ministrów. Trudno nawet ich zliczyć. Co minister, to był pomysł.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselKrystynaSibinska">Krótko mówiąc, gdyby chcieć opowiedzieć, krajowy zasób nieruchomości, społeczne agencje najmu (SAN), społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM), kooperatywy, lex deweloper, domy 70 m2, domy drewniane, mieszkania bez wkładu własnego, a efekt jest tak naprawdę żaden. Według zapowiedzi pana premiera Morawieckiego miało być 100 tys. mieszkań w 2019 r. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli z marca 2022 r. do 2021 r. było ich tylko 15 tys. Dla mieszkań bez wkładu własnego miało być 80 tys. umów rocznie, a jest to totalna wydmuszka. Projekt najbardziej nietrafiony, który był złożony w najbardziej kiepskim terminie, jaki mógł być – wtedy, kiedy inflacja skoczyła do góry, kiedy oprocentowanie kredytów mieszkaniowych, biorąc dane chociażby sprzed kilku miesięcy, było na poziomie 9%. Mamy najwyższe oprocentowanie w Unii Europejskiej. Niżej od nas mają nawet Bangladesz, Burkina Faso, Nigeria, Mali, Togo i wiele innych państw. No więc gdzie my jesteśmy, drodzy państwo? Słynne domy drewniane. Miało być 11 tys. mieszkań do 2022 r. i 950 domów jednorodzinnych. Póki co, pieniądze zostały wydane tylko na wysokie pensje zarządu, a efekty są żadne.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselKrystynaSibinska">Tak naprawdę efekty są żadne w całym programie mieszkaniowym Prawa i Sprawiedliwości, więc tak jak powiedziałam, porażka plus, wydmuszka plus. Absolutnie, papier zniesie wszystko. Można sobie przerzucać te liczby z jednej tabelki do drugiej i opowiadać, jak to pięknie, jak to fajnie. Nie ma nic. W związku z tym wnioskuję, żeby negatywnie zaopiniować budżet w tym zakresie, ponieważ nic się nie zmieni, a mieszkań z tego mielenia kolejnych pomysłów i cyfr nie przybędzie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pani poseł Chmiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMalgorzataChmiel">Dziękuję bardzo. Koleżanka na temat mieszkalnictwa powiedziała praktycznie wszystko. Chciałam powiedzieć, że kolejne reformy, które państwo proponują, to przy wykorzystaniu pieniędzy z krajowego planu odbudowy i zwiększania odporności (KPO), tylko KPO nie ma.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselMalgorzataChmiel">W takim razie, skoro koleżanka mówiła o mieszkalnictwie, chciałam się dowiedzieć czegoś o planowaniu przestrzennym. Proponujecie reformę planowania przestrzennego, nie ukrywając, że to jest z pieniędzy KPO, ponieważ nie wiem, czy państwo wiedzą, że ten rząd zamierza wygasić studia do 2026 r., co jest reformą. Już nie chcę w to szczegółowo wchodzić. To jest generalne przewrócenie całego planowania przestrzennego. Wymaga to wielu pieniędzy. Te pieniądze są planowane z KPO. W takim razie chciałam się zapytać, skoro po KPO nie chcecie sięgać, nie składacie wniosku o KPO i nie zamierzacie złożyć, jak niejeden z waszych ministrów już powiedział… W związku z tym skąd pieniądze na reformę? Skąd chcecie wziąć pieniądze na punkt pod tytułem zagospodarowanie przestrzenne? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMalgorzataChmiel">Aha, jeszcze chciałam dodać, że kraj jest już tak zadłużony, że nikt nie chce nawet kupować naszych obligacji po 9%. Jak szacują eksperci, 402 000 000 tys. zł zadłużenia jest już poza budżetem, pomijając około 200 000 000 tys. zł naszej dziury budżetowej. W budżecie jest 86 000 000 tys. zł. Takiego ordynarnego zadłużenia kraju, jak wy zrobiliście w tym roku i w ogóle w tej kadencji, to jeszcze nie było. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan poseł Truskolaski.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselKrzysztofTruskolaski">Dziękuję. Panie przewodniczący, tylko króciutko, bo pani poseł Sibińska i pani poseł Chmiel wiele już powiedziały, ale chcę dopowiedzieć, że przy praktycznie 20-procentowej inflacji, przy szalejących cenach, przy bardzo drogich kredytach młodzi ludzie są bez szans na rynku mieszkaniowym. Nie ma takiej możliwości, żeby w tym momencie człowiek, który jest po studiach, zaczyna swój start w dorosłe życie, mógł w jakikolwiek sposób nabyć swoje własne M, a rząd PiS już od siedmiu lat niestety nie robi praktycznie nic, żeby tym młodym ludziom pomóc. Niestety już nie liczę na to, że wymyślicie złoty środek. Jedyną szansą na to, aby pomóc młodym ludziom w nabyciu pierwszego mieszkania, jest zmiana rządu i na to jak najszybciej liczę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Ostatni głos. Pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Ten festiwal tanich grepsów trudno pozostawić bez odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselAnnaPaluch">Szanowni państwo, mówicie o oprocentowaniu. Wasza nominatka w Radzie Polityki Pieniężnej pani profesor Tyrowicz wzywa do jego podwyżki. To się zdecydujcie, czy krytykujecie, czy podpuszczacie do tego, żeby je zwiększać.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselAnnaPaluch">Kwestia kolejna – inflacja. Proszę państwa, w strefie euro inflacja wynosi 10%. Gdyby nie wszystkie tarcze, które nasz rząd wprowadził, jak i obniżki podatków, rzeczywiście inflacja byłaby koło 20%. Chcę jednak państwu przypomnieć, że w Holandii, kraju starej unii, inflacja tak samo jest na poziomie 17% i to są dane za wrzesień, a w Czechach tak samo inflacja jest podobnej wysokości.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselAnnaPaluch">Proszę państwa, KPO, czyli krajowy plan odbudowy, będzie, jak przestaniecie judzić Komisję Europejską do łamania prawa i do niewypłacania Polsce pieniędzy, które gwarantuje i które w sposób zgodny z przepisami uzgodniła, ich wydanie przygotowała... jest gotowa w programach krajowych.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PoselAnnaPaluch">A co do ordynarnego zadłużania, proszę państwa, to apeluję o odrobinę przyzwoitości. Przestańcie w sposób ordynarny i prostacki uderzać w stabilność finansową państwa tylko po to, żeby dorwać się do władzy.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PoselAnnaPaluch">Kwestie, które zawarte są w części budżetowej 18, omówiłam, o wszystkich funduszach powiedziałam, więc nie będę tego powtarzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan poseł Krajewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselStefanKrajewski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli mówimy o liczbach, o tabelkach, to wszystko pięknie ze strony rządu zawsze wygląda, a mam propozycję. Może zrobilibyśmy wyjazdowe posiedzenie Komisji w Choroszczy – tam, gdzie powstało osiedle domów drewnianych? Dwadzieścia domów, które stoją puste i nie ma chętnych do zasiedlania ich, bo to wszystko tak właśnie wygląda, tam jak w soczewce się skupia. Miały być tanie domy, tanie mieszkania. Nikt nie jest zainteresowany. Dookoła wszędzie kupuje się domy, wykupuje się mieszkania. Domów drewnianych nikt nie chce. Warto byłoby może zobaczyć to na miejscu. Dobry dojazd, bo to jest S8. Na miejsce byśmy dojechali, zobaczyli i wrócili jednego dnia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Przystępujemy do omówienia… A, jeszcze pani poseł Milczanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselAnnaMilczanowska">Szanowni państwo, poszło tutaj… Bardzo dużo populizmu politycznego się rozlało. Było wszystko bardzo dobrze przedstawione i przez przedstawicieli ministerstwa, i przez panią poseł Annę Paluch.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselAnnaMilczanowska">Zwracam się do szanownej opozycji. Państwo jakby ciągle zapominają, w jakiej rzeczywistości Polsce przyszło teraz żyć. Jesteśmy po pandemii koronawirusa. Słyszę dogaduszki: „Trzeba było nie dodrukowywać pieniędzy”. No tak, rzeczywiście trzeba było zostawić małe i średnie przedsiębiorstwa, a też duże, i dopuścić do tego, żeby bezrobocie wzrosło. Przecież doskonale wiecie o tym, że ratowaliśmy miejsca pracy. Proszę państwa, mamy wojnę za naszą granicą. Jesteśmy krajem przyfrontowym, który niesie ogromną pomoc Ukrainie, ale Ukrainę ma też u siebie – tu są kobiety, tu są dzieci. Proszę, nie zapominajcie o tym. Pamiętajcie, że Polska nie jest samodzielną wyspą, która mierzy się z inflacją. Czy my chcemy tej inflacji? Oczywiście, że jej nie chcemy. Wiadomo, że robimy i podejmujemy różne działania, żeby ona nie galopowała i nie była tak duża, więc proszę tutaj też nie rzucać, że jest 20-procentowa. Rzeczywiście jest teraz taki czas, że w wielu sprawach powinniśmy mówić jednym głosem bez względu na to, czy jesteśmy po jednej stronie barykady, czy po dwóch stronach barykady, bo możemy się… Oczywiście również i wasze święte prawo krytykować, patrzeć nam na ręce, ale teraz, szanowni państwo, w jednej sprawie – w walce z inflacją i z kryzysem energetycznym, w sprawie bezpieczeństwa państwa polskiego i bezpieczeństwa polskich rodzin – powinniśmy mówić jednym głosem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Przystępujemy do omówienia części budżetowej 26 – Łączność. Proszę bardzo pana ministra aktywów państwowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychJanKanthak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisjo, przedstawiam część 26 – Łączność w budżecie na rok 2023.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychJanKanthak">W części 26 – Łączność dochody budżetowe zostały zaplanowane w wysokości 3 tys. zł. Dotyczą wpływów z rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychJanKanthak">Wydatki w części 26 – Łączność zostały zaplanowane w budżecie państwa w wysokości 10 112 tys. zł. Zadania związane z funkcjonowaniem operatorów pocztowych zaplanowano w kwocie 5430 tys. zł. Środki zostaną przekazane w formie dotacji przedmiotowej operatorowi wyznaczonemu, którym obecnie jest Poczta Polska, na refundację utraconych wpływów związanych z realizowaniem usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłat za ich świadczenie. Na pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych oraz kosztów obsługi merytorycznej ministra zaplanowano 3302 tys. zł. Składkę do organizacji międzynarodowej, czyli Światowego Związku Pocztowego, zabezpieczono w budżecie na poziomie 1356 tys. zł. Na zadania wynikające z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych planuje się środki w wysokości 24 tys. zł. Wynagrodzenia ogółem w części 26 zaplanowano w kwocie 1666 tys. zł. Z tego wynagrodzenia dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zaplanowano w kwocie 193 tys. zł, na wynagrodzenia dla członków korpusu służby cywilnej przeznaczono kwotę 1473 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychJanKanthak">Część budżetowa 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 54 i 61. Spośród ujętych w projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. rezerw celowych dwie dotyczą zadań planowanych do realizacji w dziale łączność. Pozycja 54 to dotacja przedmiotowa dla operatora wyznaczonego do świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, wynikająca z ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zaplanowane środki w wysokości 65 000 tys. zł zostaną przeznaczone na sfinansowanie kosztu z tytułu świadczenia usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Pozycja 61 to rezerwa na sfinansowanie kosztu netto dla operatora wyznaczonego z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych. Zaplanowane środki w wysokości 6900 tys. zł zostaną przeznaczone na pokrycie kosztu netto za rok – uwaga – 2013 z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych powierzonych operatorowi wyznaczonemu.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychJanKanthak">Tyle z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Proszę pana posła przewodniczącego Piotra Króla.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselPiotrKrol">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym tylko dodać do tego, co powiedział pan minister, bo dość syntetycznie to opisał, że jednym z kluczowych wydatków, jeżeli chodzi o operatora wyznaczonego, czyli Pocztę Polską, są składki na rzecz Światowego Związku Pocztowego. To jest kwota 1356 tys. zł. Polska jest członkiem Światowego Związku Pocztowego od maja 1919 r. Uczestnictwo w tej organizacji zapewnia poczcie możliwość, że na terenie Polski można doręczać przesyłki nadane przez innych operatorów pocztowych, a z kolei te nadane przez Polaków są doręczane przez inne poczty.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselPiotrKrol">W części budżetowej 26 – Łączność prosiłbym Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie. Chciałbym tylko coś przypomnieć, bo uważam, że wypada, żeby to wybrzmiało. Pracownicy poczty mimo ciężkiego okresu epidemii cały czas pracowali. Urzędy pocztowe nie zostały zamknięte. Doręczyciele przesyłek, a szczególnie paczek, pracowali. A chcę powiedzieć, że w okresie COVID nasze potrzeby zakupowe się przeniosły do internetu. Ktoś te przesyłki musiał dostarczać. Dlatego pozwolę sobie też wykorzystać ten głos, żeby przekazać wyrazy szacunku. Proszę Wysoką Komisję o to, żeby w tym obszarze i w tej części budżetu głosować za. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 39 – Transport. Proszę pana ministra Bittela o główne założenia projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w części 39 – Transport na rok 2023 zaplanowano wydatki na zadania w obszarze transportu ze wszystkich źródeł finansowania w łącznej kwocie 59 381 438 tys. zł, co stanowi 118% w stosunku do kwoty wydatków w roku 2022.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">W ramach infrastruktury drogowej dróg krajowych będziemy dysponowali kwotą 21 404 324 tys. zł, tj. 110% w stosunku do roku 2022. Są to środki dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na realizację programów budowy dróg krajowych i wzmocnienia krajowej sieci drogowej do roku 2030. Z tego wydatki Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) na zadania ujęte w programie to jest kwota 15 912 097 tys. zł, w tym kwota wydatków budżetu środków europejskich zasilająca KFD to jest 5 099 046 tys. zł, a wydatki budżetu państwa – 5 492 227 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">W ramach transportu kolejowego będziemy dysponowali kwotą 22 301 323 tys. zł, z tego inwestycje na liniach kolejowych… „Krajowy program kolejowy do 2023 roku” – kwota obejmuje wszystkie źródła finansowania programu. To 13 958 590 tys. zł, tj. 114% w porównaniu do 2022 r., w tym finansowanie z budżetu państwa to 3 598 798 tys. zł. Drugi element to program pod nazwą „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 roku”. Koszty zarządzania infrastrukturą kolejową, czyli tzw. program utrzymaniowy, to 5 446 100 tys. zł, z czego środki z budżetu państwa to 4 807 800 tys. zł, a środki Funduszu Kolejowego – 658 300 tys. zł. Trzecia pozycja to budowa i przebudowa dworców kolejowych – 386 563 tys. zł, z tego wydatki budżetu państwa na inwestycje krajowe – 50 000 tys. zł, wydatki na projekty unijne, środki europejskie, budżet państwa – 336 563 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Czwarta pozycja to pomoc techniczna dla PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli koszty zarządzania projektami unijnymi. Wydatki budżetu państwa – 76 600 tys. zł. Piąta pozycja to dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych. To jest 1 218 696 tys. zł. Dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom i operatorom utraconych przychodów z tytułu obowiązywania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów to kolejna pozycja. Wydatki budżetu to 650 000 tys. zł. Kolejna pozycja – projekty unijne polegające na zakupie taboru kolejowego. Wydatki budżetu środków europejskich – 543 683 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Pozostałe projekty realizowane z udziałem środków unijnych wraz z wydatkami Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) to jest 7 265 258 tys. zł. Te środki przeznaczone będą na realizację projektów związanych m.in. z rozwojem infrastruktury lotniczej, portowej, drogowej w miastach na prawach powiatu oraz z rozwojem lokalnego transportu zbiorowego w miastach. Zaplanowane środki dotyczą przede wszystkim wydatków budżetowych środków europejskich, ujętych w planie finansowym CUPT, przewidzianych do przekazania w formie płatności na rzecz beneficjentów realizujących projekty unijne na podstawie zawartych umów o dofinansowanie i złożonych wniosków o płatność.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego – 364 375 tys. zł. Środki przeznaczone na zadania realizowane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego to 336 360 tys. zł. Do tych zadań należy w szczególności kontrola przestrzegania przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami oraz prawidłowości uiszczania opłaty elektronicznej za przejazdy po drogach krajowych. Druga grupa zadań z zakresu bezpieczeństwa drogowego to są zadania realizowane przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Na te zadania jest przeznaczonych 28 015 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Zadania z zakresu lotnictwa – 135 302 tys. zł, tj. 109% w stosunku do budżetu roku 2022. Tutaj mamy realizację zadań z tytułu wykonywania funkcji organu administracji lotniczej, w tym związanych z regulacją rynku usług lotniczych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. To jest 87 977 tys. zł. Dalej mamy finansowanie kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w przypadku lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych, wykonywanych wyłącznie w celu przewozu głów państw, szefów rządów, ministrów oraz oficjalnej misji panującego monarchy i jego najbliższej rodziny. To jest 20 325 tys. zł. Dotacje przedmiotowe dla uczelni lotniczych kształcących personel lotniczy – 27 000 tys. zł. Ta dotacja zostanie przeznaczona na utrzymanie i eksploatację powietrznych statków szkolnych oraz specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych, a także realizację lotniczych szkoleń studentów studiów stacjonarnych i personelu lotniczego dla uczelni lotniczych, tj. Politechniki Rzeszowskiej, Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie, Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, Politechniki Poznańskiej oraz Politechniki Śląskiej.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">W ramach Ministerstwa Infrastruktury oraz wydatków obronnych mamy do dyspozycji 158 479 tys. zł. W ramach III Igrzysk Europejskich w budżecie mamy realizację zadań i przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z organizacją tych igrzysk. To jest kwota 105 400 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Są i dwa fundusze – w sumie 7 647 069 tys. zł. Jeden to Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, który jest przeznaczony na dofinansowanie: budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych; budowy mostów zlokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych; budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym; zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu niechronionych uczestników ruchu; budowy obwodnic zlokalizowanych w ciągu dróg wojewódzkich; budowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu, będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa; budowy lub remontu dojazdów do terminali intermodalnych lub specjalnych stref ekonomicznych. To 6 847 064 tys. zł. Drugi fundusz to Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. To jest 800 005 tys. zł. Wszyscy wiemy, na co ten fundusz jest przeznaczony.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">W zakresie dochodów budżetu państwa w części 39 planujemy uzyskać dochody w wysokości 116 420 tys. zł, co stanowi 127% w stosunku do wielkości wynikającej z ustawy budżetowej na rok bieżący. Wpływy z dochodów w kwocie 88 709 tys. zł zostały zaplanowane przez GDDKiA, głównie z tytułu kar i odszkodowań wynikających z zawartych umów na wykonanie robót drogowych i usług oraz zabezpieczenia mienia. To m.in. kary za nienależyte lub nieterminowe wykonanie umowy i odszkodowanie za wyrządzone szkody w infrastrukturze drogowej – 45 000 tys. zł. Z różnych dochodów obejmujących m.in. wpływy z tytułu udostępniania informacji publicznej, wpływy za media, wynagrodzenia płatnika składek na Zakład Ubezpieczeń Społecznych dotyczące danego roku, zwroty wydatków z tytułu oświetlenia dróg krajowych od gminy oraz zwroty kosztów szkolenia pracowników – 24 000 tys. zł. Wpływy z rozliczeń z lat ubiegłych – 6000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Budżet w części 39, jak z tej mojej krótkiej prezentacji widać, jest budżetem wzrostu i rozwoju. Proszę o jego pozytywne zaopiniowanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Proszę posła Króla o koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselPiotrKrol">Z panem przewodniczącym już się dzieliłem refleksją, że pan minister…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę o ciszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselPiotrKrol">Czy państwo posłowie mogliby chociaż udawać, że mnie słuchają? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselPiotrKrol">Dziękuję bardzo. W związku z tym, że cały chleb został mi tutaj przez pana ministra zabrany, to tylko skupię się na dwóch kluczowych kwotach, które w mojej ocenie oddają potencjał tego budżetu na nowy rok i które dla Komisji są szczególną radością. Jeśli chodzi o infrastrukturę drogową w stosunku do zeszłego roku, mamy wzrost wydatków do poziomu 110%, a jeżeli chodzi o inwestycje na liniach kolejowych – wzrost wydatków do 114%, co dla Komisji jest szczególnie satysfakcjonujące. Chciałbym więc prosić Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie budżetu w części 39 – Transport. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan poseł przewodniczący Grabarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Dziękuję. Pozornie ten budżet rzeczywiście dobrze wygląda, ale jeżeli wczytamy się w poszczególne części składowe, z których mają być finansowane inwestycje, to w inwestycjach drogowych mamy kwotę ponad 5 000 000 tys. zł przewidzianą ze środków europejskich. Gdy chodzi o inwestycje kolejowe, jest jeszcze większa kwota ponad 8 208 000 tys. zł. Jeszcze mamy mniejsze części składowe. No i pojawia się pytanie. W przypadku inwestycji drogowych, jeżeli wciąż nie będzie porozumienia z Komisją Europejską, będziemy mogli poprzez emisję obligacji i zasilenie Krajowego Funduszu Drogowego tę lukę wypełnić. Co jednak zrobimy w przypadku inwestycji kolejowych? Takiego wehikułu finansowego nie mamy. Czy to jest zapowiedź zatrzymania inwestycji kolejowych? To jest jedno pytanie, chyba fundamentalne, ale zapytam też…</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Gdy chodzi o wydatki przewidziane na transport lotniczy, w ogóle nie widać w tym budżecie jakiegokolwiek śladu tej flagowej inwestycji, jaką jest centralny port komunikacyjny (CPK). Rozumiem, że nie chodzi o środki inwestycyjne, ale my już powinniśmy przygotowywać do podjęcia nowych zadań naszą administrację lotniczą. Nie widzę tu istotnego zwiększenia środków na Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC).</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Przeżyliśmy wielkie załamanie, gdy chodzi o Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Mieliśmy spór z kontrolerami, stąd pytanie zadawane z troską. Czy w tym budżecie znajdują się wystarczające środki, aby zaspokoić wszystkie roszczenia wynikające z porozumień zawartych ze związkami kontrolerów ruchu lotniczego? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pani poseł Chmiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMalgorzataChmiel">Dziękuję bardzo. Strona rządowa mówiła o obwodnicach. Mam dwa krótkie pytania w związku z wypowiedzią pana ministra Adamczyka, który powiedział, że „dzięki wsparciu rządu PiS, wszędzie tam, gdzie samorządowcy wierzą w rząd PiS, realizowane są inwestycje drogowe”. Rzeczywiście na Pomorzu obserwuję taką sytuację.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselMalgorzataChmiel">W związku z tym chciałam się zapytać, na jakim etapie jest obwodnica Starogardu, która miała już być realizowana. Zgodnie z harmonogramem w 2023 r. powinien zostać ogłoszony projekt na opracowanie dokumentacji. Proszę o odpowiedź na piśmie.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PoselMalgorzataChmiel">Drugie jest pytanie o trasę – drogi 501 i 502. Chodzi o przekop Mierzei Wiślanej. Minister Gróbarczyk przed realizacją tej inwestycji obiecywał, że będą obie zrealizowane i wyremontowane. W tej chwili marszałek województwa dostał tylko na 17 km i to jeszcze w niepełnej kwocie, która przy obecnych, wyższych cenach nie pozwala ogłosić przetargu… Chciałabym dostać pisemną odpowiedź na te dwa pytania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PoselMalgorzataChmiel">Aha, i trzecie pytanie. Co jest z obwodnicą Sztumu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">To może już złożyć interpelację w takim układzie? Pan poseł Grabarczyk…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselAnnaMilczanowska">Tak, w indywidualnej sprawie…</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselMalgorzataChmiel">Nie otrzymuję odpowiedzi na interpelację od ministra, dlatego taką drogą proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Panie ministrze, czy zechce pan odpowiedzieć na pytania pana przewodniczącego Grabarczyka?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Tak, oczywiście. Z przyjemnością.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Jeśli chodzi o środki europejskie zaplanowane na rok 2023, to zwracam uwagę, że lwia ich część jest z bieżącej perspektywy unijnej, więc tu jakby nie… Zasadnicza część, bo w przypadku projektów kolejowych to w zasadzie wszystkie środki unijne są z bieżącej perspektywy i z różnych programów: z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” (POIiŚ), z regionalnych programów operacyjnych (RPO), z programu operacyjnego „Polska Wschodnia” (POPW), z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), do którego poszczególnych konkursów aplikujemy w sposób ustawiczny. Nie dostrzegam więc tutaj jakichś specjalnych zagrożeń, choć oczywiście nie wiemy, co unijni komisarze w jakimś tam momencie wymyślą.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Jeśli chodzi o kwestie związane z lotnictwem, wydatki pozostawione do dyspozycji URL to jest 110% roku bieżącego, więc jest wzrost. Oczywiście jestem pewien, że kierownictwo i URL, i wszystkich innych agend związanych z sektorem lotniczym stopniowo przygotowuje się do wdrożenia działań mających na celu zabezpieczenie potrzeb CPK w miarę postępujących prac związanych z tym projektem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Przystępujemy do rozpatrzenia i omówienia części budżetowej 83 – Rezerwy celowe. Poproszę Ministerstwo Finansów, ale bardzo zwięźle.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowWiolettaBruzdzinska">Wioletta Bruździńska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w MF. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przedstawiam projekt ustawy budżetowej w części 85 w dziale 600 – Transport i łączność.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowWiolettaBruzdzinska">Dochody w tym dziale zostały zaplanowane w wysokości 7763 tys. zł, co stanowi 103,45% dochodów planowanych w ustawie na 2022 r. Pochodzić one będą głównie z wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych na przejściach granicznych oraz z opłat związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, w tym przede wszystkim z opłat za wydawanie zaświadczeń do przewozu towarów niebezpiecznych (ADR).</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowWiolettaBruzdzinska">Wydatki zaplanowane zostały w kwocie 976 040 tys. zł, co stanowi 108,16% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2022. Wydatki bieżące w wysokości 938 688 tys. zł zostaną przeznaczone na sfinansowanie krajowych pasażerskich przewozów autobusowych w zakresie ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów w kwocie 633 610 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowWiolettaBruzdzinska">W ramach wydatków bieżących finansowane będą również koszty utrzymania przejść granicznych w kwocie 168 324 tys. zł, w tym głównie wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 46 017 tys. zł. W ramach tych środków finansowane są wynagrodzenia osób zajmujących się obsługą przejść granicznych w województwach: lubelskim, podkarpackim, podlaskim i warmińsko-mazurskim.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowWiolettaBruzdzinska">Wydatki bieżące obejmują również działalność Inspekcji Transportu Drogowego w wysokości 131 172 tys. zł, z tego na wynagrodzenia z pochodnymi – 111 879 tys. zł oraz inne wydatki – świadczenia na rzecz osób fizycznych czy zakupy materiałów i wyposażenia biur oraz zakupy paliwa czy energii elektrycznej.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowWiolettaBruzdzinska">W tym dziale finansowana jest również pozostała działalność w zakresie transportu, w tym głównie zadania zlecone z zakresu administracji rządowej polegające na wydawaniu przez marszałków województw kierowcom zaświadczeń i wtórników wspomnianych wcześniej zaświadczeń ADR – 3075 tys. zł oraz związane z realizacją przez powiaty… Gdzieś to widziałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Te szczegółowe dane, pani dyrektor, to my wszyscy mamy, więc…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFWiolettaBruzdzinska">Okej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Jeśli są jeszcze jakieś duże kategorie, to proszę, a jak nie, to przystąpimy do koreferatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFWiolettaBruzdzinska">No dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">To poproszę pana przewodniczącego Króla o koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselPiotrKrol">Panie przewodniczący, w związku z tym, że mamy sygnały o tym, że część posłów ma jeszcze posiedzenia innych komisji, to z bólem serca po prostu chciałem prosić o zaopiniowanie budżetu w tej części. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Przystępujemy do omówienia części budżetowej 85 – Budżety wojewodów. Proszę przedstawiciela MF o równie zwięzłe zaprezentowanie. Mogę prosić?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFWiolettaBruzdzinska">Przepraszam. To chyba tutaj źle zrozumiałam, czyli omówiłam dział 600, a rezerwy to chyba już panowie ministrowie omówili.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Tak, okej. Przepraszam. Omówiliśmy wszystkie części budżetowe.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystępujemy do zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych projektu budżetu na rok 2023.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną opinią? Kto jest za? Kto jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselAnnaMilczanowska">Głosujemy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przeciw głosujemy.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Kto się wstrzymał? Poproszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Głosowało 29 posłów. Za było 16, przeciw 13, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Musimy dokonać wyboru posła, który zaprezentuje opinię Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselAnnaMilczanowska">Czy poseł Paweł Rychlik nie zechciałby?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są chętni?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselAnnaMilczanowska">Pawle, czy zechciałbyś na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych nas reprezentować?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselPiotrKrol">Brawo. Zgodził się pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselAnnaMilczanowska">Zgodził się. Brawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż poseł Rychlik będzie reprezentował Komisję na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>