text_structure.xml
9.07 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Stwierdzam kworum. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie: informacja na temat stanu realizacji funduszy europejskich budżetu UE na lata 2014–2020 w zakresie programów i kontraktów infrastrukturalnych. Przedstawiają: minister infrastruktury oraz minister funduszy i polityki regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Prosiłbym panów ministrów o bardzo zwięzłe przedstawienie informacji, bowiem o godzinie 12.00 mamy głosowania na sali sejmowej, tak że proszę o takie zaprezentowanie informacji, żebyśmy zdążyli zadać ewentualne pytania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Który z panów ministrów pierwszy? Pan minister Horała?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w imieniu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej mam zaszczyt przedstawić informacje na temat stanu realizacji funduszy europejskich budżetu UE na lata 2014–2020 w zakresie programów i kontraktów infrastrukturalnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">Generalnie inwestycje w transport są największym obszarem i na pewno jednym z priorytetowych. Jest on chyba największy pod względem nakładu środków, jeżeli chodzi o wykorzystanie środków europejskich w tej perspektywie, co do której informacje przedstawiamy. Łącznie, można powiedzieć, że na inwestycje w transport w krajowych i regionalnych programach operacyjnych oraz w instrumencie „Łącząc Europę”, przeznaczyliśmy około 143 mld zł i na to składają się programy takie jak: program „Infrastruktura i środowisko”, program „Łącząc Europę”, program „Polska Wschodnia” i regionalne programy operacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">W efekcie tego dofinansowane zostało około 5,6 tys. km dróg i 3,5 tys. km linii kolejowych zostało przebudowanych lub zmodernizowanych zgodnie z zamówieniem. Przedstawię informacje o poszczególnych programach tak skrótowo, jak tylko jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">Program „Infrastruktura i środowisko” był zdecydowanie największy, ponieważ na ten program przeznaczono aż 125,6 mld zł środków unijnych, które w ramach tego programu wydajemy. Około 70% tej alokacji to jest właśnie sektor transportu. Cechuje go wysoka kontraktacja na poziomie 90% alokacji programu. To blisko 3 tys. podpisanych umów o łącznej wartości około 220 mld zł. Z tego środki unijne wynoszą około 112 mld zł. Jest to też obszar wysokiego rozliczenia z Komisją Europejską. Jesteśmy już po wnioskowaniu refundacji 74% alokacji. Tutaj też jest najwięcej dużych projektów, bo aż 110 dużych inwestycji. Część z tych inwestycji jest już zakończona i otwarta. To chociażby około 1,5 tys. km dróg i obwodnice 28 miast. Nie będę już tutaj wyliczał, bo ma być właśnie krótko.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">CEF, czyli instrument „Łącząc Europę”, w sektorze transportu miał budżet 24 mld euro. My złożyliśmy 127 wniosków, z czego 69 zostało pozytywnie rozpatrzonych i pozyskaliśmy dofinansowanie unijne na kwotę 4,34 mld euro. Głównie beneficjenci instrumentu CEF w Polsce to: spółka PKP PLK – 28 projektów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – 4 projekty, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk – 4 projekty, Centralny Port Komunikacyjny – 3 projekty i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – 7 projektów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">W programie „Polska Wschodnia na lata 2014–2020” również wspieraliśmy wydatki transportowe. Chociażby na rozwój transportu miejskiego i dróg przeznaczono ponad 4 mld zł, a na rozwój kolei 1,66 mld zł. W ramach tego programu, przykładowo, zakupiono 320 sztuk taboru komunikacji miejskiej. Natomiast na infrastrukturę drogową zaplanowano i zrealizowano 30 projektów, co przekłada się na około 157 km dróg. Zrealizowano również projekty kolejowe, które objęły swoim działaniem 540 km linii kolejowych, w tym przykładowo zmodernizowano około 100 przejazdów kolejowych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">W ramach regionalnych programów operacyjnych na szeroko rozumianą infrastrukturę zarządy województw przeznaczyły 65 mld zł, z czego na rozwój transportu przeznaczyły 30,8 mld zł. W tym momencie kwota, na którą podpisano umowy, to już 96% alokacji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejMarcinHorala">W tym telegraficznym skrócie, podsumowując, infrastruktura transportowa to nie tylko obszar największych i rekordowych wydatków w tej perspektywie, lecz także obszar bardzo dobrej kontraktacji i dobrego rozliczania, więc można powiedzieć, że te środki wykorzystujemy w pełni. Gdyby były potrzebne bardziej szczegółowe informacje, to oczywiście jesteśmy gotowi ich udzielić i chętnie odpowiemy na ewentualne pytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeśli ma pan minister jakąś prezentację bądź informację na piśmie, to również prosiłbym o przekazanie jej do sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy pan minister Weber chcę coś uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Panie przewodniczący, szanowni państwo, powiem kilka zdań na temat wydatkowania środków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także PKP PLK.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Jeżeli chodzi o Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, to w ramach programu „Infrastruktura i środowisko” zostało przeznaczonych około 43 mld zł. Od samego początku realizacji programu GDDKiA zawarła 73 umowy na dofinansowanie na kwotę wkładu unijnego wynoszącego dokładnie 37 610 000 tys. zł. W ujęciu procentowym jest to 87% przewidzianej alokacji unijnej. W tej chwili w Centrum Unijnych Projektów Transportowych znajduje się 8 wniosków o dofinansowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o wartości wkładu UE wynoszącej ponad 6 mld zł. Po zatwierdzeniu i zawarciu umów o dofinansowanie alokacja dostępna dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zostanie całkowicie wykorzystana.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Jeżeli chodzi o projekty kolejowe, to do dzisiaj zawarto 77 umów o dofinansowanie na kwotę wkładu unijnego w wysokości ponad 20 mld zł. Jest to 90% przewidzianej alokacji unijnej. Obecnie w ocenie CUPT-u znajdują się 2 wnioski o dofinansowanie PKP PLK o wartości wkładu unijnego wynoszącej ponad 2,1 mld zł. Po ich zatwierdzeniu i zawarciu umów zakontraktowanie dostępnej alokacji wzrośnie do 99%.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Również, zresztą o tym mówił pan minister Marcin Horała, bardzo wysoka kontraktacja jest na programie operacyjnym „Polska Wschodnia”, z którego PKP PLK wydatkowała już ponad 80% dostępnej dla siebie kwoty z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">To tyle na ten temat w takim ogólnym i skrótowym ujęciu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Czy są pytania lub uwagi? Nie widzę, więc prosiłbym panów ministrów o przesłanie informacji również na piśmie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>