text_structure.xml 54.1 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Witam serdecznie pana Krzysztofa Tchórzewskiego wraz z członkami Komisji Gospodarki i Rozwoju, witam panie i panów posłów, witam pana ministra Jacka Ozdobę, sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Informuję, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 3380 i 3475). W czasie drugiego czytania 11 lipca zgłoszono w Sejmie 22 poprawki do projektu ustawy z druku 3466.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Przystępujemy, zgodnie z porządkiem, do rozpatrzenia poszczególnych poprawek. Poprawka nr 1. Bardzo proszę o przedstawienie poprawki przez przedstawiciela klubu Lewicy. Nie widzę przedstawicieli. Jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAnitaSowinska">Jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">A jest, bardzo proszę. Przepraszam. Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAnitaSowinska">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselAnitaSowinska">Chciałabym zaznaczyć, że poprawka pierwsza będzie omawiana razem z innym poprawkami, to jest poprawka nr 1, poprawki nr 3–5, 7, 8, 12, 13, 15 i 16. Poprawka nr 10 będzie do wykreślenia, ale to za chwilkę powiem. Wszystkie one dotyczą wprowadzenia jednego operatora zamiast wielości operatorów. To rozwiązanie, na które zdecydowało się ministerstwo, ma szereg wad. Przede wszystkim będzie ono bardziej skomplikowane dla klientów, będzie to system droższy, mniej efektywny i będzie miał gorszy wpływ na środowisko. Natomiast gdybyśmy się zdecydowali na jednego operatora – ewentualnie można pójść w takie rozwiązanie również dualne, czyli jeżeli jest duża sieć handlowa, to mogłaby opcjonalnie również mieć swoich operatorów, natomiast jeden powinien być główny – to takie rozwiązanie ma szereg zalet. Są to zalety przede wszystkim logistyczne, ponieważ byłby to system bardziej przejrzysty, mielibyśmy jedno oznakowanie, działania transportowe byłyby znacznie krótsze, ale też mniej częstotliwe, czyli również wpływ na środowisko byłby mniejszy. I również sprawy księgowe, rozliczanie, podpisywanie umów – to wszystko byłoby uproszczone.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselAnitaSowinska">Drugi pakiet zalet to zalety ekonomiczne, które są zresztą związane z poprzednimi. Czyli tutaj mielibyśmy do czynienia z większą ekonomią skali. Ten jeden operator miałby większą siłę przetargową, więc mógłby negocjować lepsze ceny. I oczywiście drogi transportowe byłyby krótsze, co przekładałoby się na niższe koszty transportu. I cele środowiskowe, czyli mniejsze emisje CO2, m.in. ze względu na skrócenie dróg transportowych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselAnitaSowinska">Tak że ten pakiet poprawek właśnie to ma na celu. Proszę wszystkich posłów i posłanki o wsparcie tych poprawek, przy czym zaznaczam, że poprawka nr 10 jest pomyłką, za którą przepraszam – ponieważ niestety został zmieniony harmonogram i po prostu działaliśmy pod presją czasu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę pana ministra Jacka Ozdobę o stanowisko. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaJacekOzdoba">Tak, tak. Przepraszam, konsultuję. Jesteśmy przeciwni. Negatywnie opiniujemy tę poprawkę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Jednozdaniowa opinia. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jak rozumiem, pani przewodnicząca, poprawka nr 10 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorTomaszCzech">Jeszcze mamy takie pytanie, jeżeli chodzi o poprawkę nr 8, ponieważ znalazła się tam taka trochę niezrozumiała fraza „oraz pkt 14e”. Jak rozumiem, to mamy wykreślić z poprawki, zostało to wrzucone przez pomyłkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAnitaSowinska">Tak, bardzo proszę. To również omawiałam właśnie z Biurem Legislacyjnym – to zostało dodane omyłkowo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Czy są inne głosy? Rozumiem, że poprawka nr 10 została wycofana, ale…                                          Pan ma pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">Głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Pytanie. Bo to są pytania do poprawek. Ale bardzo proszę. Minuta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">Dzień dobry. Grzegorz Adamski, związek pracodawców Browary Polskie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">W odniesieniu do poprawki nr 1 chciałbym zwrócić uwagę państwa na to, że ta poprawka wnosi bardzo istotną zmianę do obecnego kształtu ustawy, jeżeli idzie o zarządzanie opakowaniami wielokrotnego użytku. Ta poprawka utrzymuje obecny system, który jest systemem skutecznym, bardzo efektywnym. W momencie gdy go zniszczymy, łącząc go z systemem dla opakowań jednorazowych, tak jak przewiduje to projekt ustawy, wówczas stracimy to, co już teraz zyskaliśmy – to, na czym możemy budować nowy system. Nie włączamy kolejnych podmiotów do tego, ażeby zaczęły wykorzystywać opakowania wielokrotnego użytku, które są dla nas przyszłością. Proszę zwrócić uwagę chociażby na dyskutowane teraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, które przewiduje obowiązkowe wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku. Jednocześnie ta poprawka nie wnosi zmian, jeżeli idzie o kwestie nadzoru czy też raportowania w zakresie opakowań wielokrotnego użytku.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Nie widzę innych głosów.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Od razu jeszcze przypominam, głosujemy nad poprawką nr 1, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 15 i 16 – bez poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę o wyniki. Głosowało 51 posłów, 22 było za, 29 było przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawki nie uzyskały większości.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Przechodzimy do poprawki nr 2. Bardzo proszę, Lewica.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAnitaSowinska">Poprawki nr 2 i 11 również należy rozpatrywać łącznie. One dotyczą VAT od kaucji. Naszym zdaniem VAT od kaucji powinien być pobierany na każdym etapie obrotu produktem, podobnie jak to funkcjonuje w innych krajach i podobnie jak to funkcjonuje obecnie dla butelek szklanych wielokrotnego użytku. Ten system funkcjonuje dobrze, jest on szczelny pod względem ściągalności VAT i nie ma naszym zdaniem powodu, żeby butelki jednorazowego użytku, plastikowe, czy puszki aluminiowe były z tego wyłączone. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jeszcze odnośnie do poprawki nr 11, bo chyba źle odczytaliśmy intencje wnioskodawcy, ponieważ tutaj w oryginałach poprawek nie w pełni było jasne, co właściwie wnioskodawca w art. 3, czyli w tej ustawie o zmianie ustawy o VAT, chce dokonać. Jak rozumiem po takich nieoficjalnych konsultacjach z panią poseł, pani poseł powiedziała, że chce, aby cały art. 3 otrzymał całkowicie nowe brzmienie, żeby nie było tych zmian, które były obecnie. Dlatego w zestawieniu poprawek, jeżeli pani poseł to potwierdzi, zaproponujemy już, żeby cały art. 3 otrzymał takie brzmienie, jak zostało zaproponowane w poprawce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAnitaSowinska">Tak, potwierdzam. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Nie widzę pytań, w związku z tym poddaję pod głosowanie poprawkę nr 2, którą należy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 11. Bardzo proszę. Kto jest za poprawką?              Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę o wyniki. Głosowało 47 posłów, 17 było za, 28 było przeciw, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka nr 6. Pan poseł Grzyb. Jest pan poseł Grzyb? Andrzej Grzyb, poprawka nr 6. Nie widzę. W tej poprawce, zgodnie z tym, co jest zapisane, proponuje się, aby w art. 1 zastąpić wyrazy „200 m²” – „100 m²”. Nie, przepraszam bardzo, to jest Polska 2050.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJoannaMucha">Tak, to jest nasza poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">KP mnie zmyliło. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJoannaMucha">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJoannaMucha">Wydaje mi się, że wszystko jest jasne. Chcemy zmniejszyć powierzchnię sklepu, która będzie objęta systemem, więc wydaje mi się to być oczywiste. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">W takim razie poddaję pod głosowanie. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę o wyniki. Dziękuję. Głosowało 49 posłów, 21 posłów było za, 28 posłów było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka nr 9. Bardzo proszę, Koalicja Obywatelska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselUrszulaZielinska">Ja mogę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselUrszulaZielinska">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselUrszulaZielinska">W tej poprawce chodzi o to, żeby ujednolicić zasady naliczania VAT dla opakowań jednorazowych i wielorazowych, i o niewliczanie kaucji do podstawy opodatkowania. To ma też na celu rozwiązanie problemu różnych nieścisłości, które mogą być sprzeczne z dyrektywą o VAT. A takie rozwiązanie stosują inne kraje, czyli nie wliczają VAT do podstawy opodatkowania, na przykład Słowacja, to zostało z sukcesem notyfikowane – i w związku z tym takie rozwiązanie proponujemy tutaj. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę pana ministra o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Czy ktoś chce zabrać głos? Bardzo proszę, pan Andrzej Gantner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Andrzej Gantner, Polska Federacja Producentów Żywności.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Jak najbardziej popieramy tę poprawkę. System kaucyjny nie ma służyć drenowaniu kieszeni polskiego społeczeństwa, obciążaniu Polaków dodatkowym podatkiem VAT za to, że będą uczestniczyli w systemie kaucyjnym. Nie ma powodować tego, że po prostu wszyscy będziemy płacić do Skarbu Państwa tylko dlatego, że budujemy system prośrodowiskowy, który ma doprowadzić do tego, że zbiórka opakowań będzie na naprawdę dużym poziomie, nie będą one zaśmiecały naszego otoczenia, nie będą lądowały na śmietniskach. Więc, proszę państwa, obciążanie takiej działalności, tego typu opłaty, czyli kaucji, jest kompletnie aspołeczne i zupełnie niepotrzebne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę pod… A pan minister się jeszcze nie wypowiadał? Wypowiadał. Tak, tak, oddaliśmy głos panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę o wyniki. Głosowało 52 posłów. Za było 23, przeciw było 29, nikt nie wstrzymał się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka nr 14, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselUrszulaZielinska">Przepraszam, poprawka nr 17?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselUrszulaZielinska">To nie nasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Wasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselUrszulaZielinska">Przepraszam. Tak, ma pani rację. Oczywiście, pani przewodnicząca, to jest nasza poprawka.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselUrszulaZielinska">Już uzasadniam. Chodzi o to, żeby umożliwić przedsiębiorcom porządne wdrożenie systemu. Został im tylko rok na wdrożenie systemu i stworzenie go od podstaw, więc chcemy, żeby obecne systemy mogły funkcjonować o rok dłużej, niż przewiduje ustawa, w tym system kaucyjny, który będzie wdrażany. To jest zgodne z głosem przedsiębiorców, którzy mówią: potrzebujemy dwóch lat na porządne, właściwe wdrożenie tego systemu, żebyśmy nie byli obciążani karami za system, tylko wdrożyli go i żeby on działał od początku. I o tym jest ta poprawka. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Rozumiemy intencje, ale według nas nie wpłynęłoby to pozytywnie na funkcjonowanie systemu kaucyjnego, więc opiniujmy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Czy są jakieś głosy? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Andrzej Gantner, Polska Federacja Producentów Żywności.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Ta poprawka, którą przed chwilą przedstawiono, ma na celu to, żeby nie zmarnować ani produktów, ani opakowań, które będą na rynku w momencie, kiedy system kaucyjny zacznie obowiązywać. Bo ja nie wiem, co producenci mają zrobić z tymi opakowaniami, co mają zrobić z produktami, które nie będą w systemie kaucyjnym. Poprawka, która została zaproponowana, daje rok lub do wyczerpania zapasów na wykorzystanie tych opakowań, które jeszcze nie są w systemie kaucyjnym. W żadnym kraju, ale to absolutnie w żadnym, nie da się wprowadzić takiej sytuacji, że z dnia na dzień nagle wszystkie opakowania znajdą się w systemie kaucyjnym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, poddaję poprawkę… Pan minister? Panie ministrze, wydaje mi się, że pan już się wypowiedział w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę pod głosowanie. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę o wyniki. Głosowało 52 posłów. Za było 18, przeciw było 28, 6 wstrzymało się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka nr 17, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselUrszulaZielinska">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselUrszulaZielinska">Ta poprawka w pewnym sensie łączy się z tą poprzednią, czyli przedłuża możliwość funkcjonowania obecnych systemów, ale też kaucyjnego, jak najbardziej, jeżeli przedsiębiorcy zdążą go wdrożyć do końca 2025 r., do 31 grudnia. Obecna ustawa mówi o końcu 2024 r., więc daje tę możliwość. Ta poprzednia poprawka kładła nacisk na zero waste, czyli wykorzystanie wszystkich obecnych w obrocie opakowań do 2025 r., ta mówi – systemy obecne plus kaucyjny mogą jeszcze funkcjonować do końca 2025 r., żebyśmy mieli po prostu normalny okres przejściowy dla dużego kraju, dla wielu przedsiębiorstw, którzy muszą to wdrożyć. Normalny okres przejściowy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Czy są głosy? Bardzo proszę, pan prezes Gantner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Andrzej Gantner, Polska Federacja Producentów Żywności.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">No, bardzo smutno, że pan minister to opiniuje negatywnie, bo to nie jest wielka poprawka, która dawałaby alternatywę do realizacji obowiązku dla przedsiębiorców jeszcze w roku 2025. System nie ruszy w roku 2025, 1 stycznia – i to wszyscy wiemy. Nie wiem, co zrobi ministerstwo lub jakiś inny minister, który będzie w tym ministerstwie, jeśli 1 stycznia 2025 r. nie będzie żadnej koncesji na żadnego operatora. I kto wtedy zapłaci te opłaty produktowe, które są tak naprawdę karami. Może ministerstwo? A może Skarb Państwa? Bo wprowadzający, którzy nie będą mieli do kogo się zapisać, nie będą w stanie zrealizować żadnego obowiązku – i to nie ze swojej winy.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">I jeszcze jeden aspekt – warto, żeby państwo to rozważyli przez chwilę, zanim zaczną głosować. W roku 2025 12 mld opakowań nie będzie zbierane zupełnie. Dlaczego? Ponieważ cokolwiek zostanie zebrane przez system inny niż kaucyjny, nie zostanie zaliczone do wykonania obowiązku. Jeżeli chcą państwo mieć hałdę opakowań rzędu 12 mld na wysypiskach, to głosujcie przeciw tej poprawce. Jeżeli chcecie, żeby wprowadzić normalny system, dać przedsiębiorcom alternatywę… Szczególnie że to my, cała branża napojowa, chcemy systemy kaucyjnego, nie uchylamy się, my go zrobimy tak szybko, jak będzie to możliwe, ale 1 stycznia 2025 r. nie z naszej winy, tylko z powodu opieszałości urzędu, opieszałości ministerstwa i tego, że ministerstwo robiło tę ustawę trzy lata, a nam chcecie dać rok, żebyśmy zbudowali w trzydziestosześciomilionowym kraju dla 12 mld opakowań system działający już w pierwszym roku z pełną wydajnością… Zastanówcie się, co robicie. Te 12 mld na wysypiskach to będzie państwa wina, jeżeli będą państwo głosowali przeciwko tej poprawce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Również proszę – minuta. Proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#EkspertPolskiegoStowarzyszeniaZeroWasteFilipPiotrowski">Filip Piotrowski, Polskie Stowarzyszenie Zero Waste.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#EkspertPolskiegoStowarzyszeniaZeroWasteFilipPiotrowski">Chciałem tylko powiedzieć, że ta poprawka jest o tyle racjonalna, że nie zaburza procesu notyfikacji i pozwala stworzyć system, który będzie zbudowany lepiej, niż gdyby miał być stworzony na szybko, do początku 2025 r. I wydaje nam się jako stronie społecznej, że jest ona zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Proszę, jeszcze dwa głosy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#CzlonekzarzaduZwiazkuPrzedsiebiorcowiPracodawcowJakubBinkowski">Jakub Bińkowski, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#CzlonekzarzaduZwiazkuPrzedsiebiorcowiPracodawcowJakubBinkowski">Nie chcę się powtarzać, dlatego powiem tyle – oczywiście z tych tablic prezentujących wyniki głosowania widać mniej więcej, jaki jest stosunek sił, jaką mamy sytuację. Natomiast chciałbym powiedzieć mimo wszystko, że jest to dosyć wyjątkowa szansa na to, żeby przy akceptacji – wręcz wsparciu – biznesu w ramach jakiegoś konsensusu politycznego zbudować dobry, wydolny system dla Polaków. Warto tę poprawkę wesprzeć z tego powodu, że, tak jak powiedzieliśmy, biznes chce systemu kaucyjnego, chce stworzyć operatora, natomiast rok jest to zdecydowanie za mało, jest to po prostu w polskich warunkach niewykonalne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę. Proszę też o niepowtarzanie tego, żebyśmy mogli poznać inne argumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#DyrektordosprawkoordynacjiprojektowPolskiejOrganizacjiHandluiDystrybucjiKarolStec">Karol Stec, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#DyrektordosprawkoordynacjiprojektowPolskiejOrganizacjiHandluiDystrybucjiKarolStec">Nie chcę się powtarzać. Jeden argument – wszyscy chcemy mieć system działający. Jeżeli na spółkę akcyjną, powstanie, potrzebujemy dziewięć miesięcy, na zgodę pana ministra co najmniej miesiąc, jeżeli złoży się wszystkie dokumenty w jednym czasie, wszystkie wymagane dokumenty przy złożeniu wniosku na operatora – to już nam daje de facto, proszę państwa, prawie rok. I mówimy o samych formalnościach. Nie mówimy o zbudowaniu systemu logistyki, nie mówimy o zdobyciu wszystkich zezwoleń na miejsca magazynowania. W związku z tym umożliwienie przez dodatkowy rok wszystkim przedsiębiorcom wykonywania obowiązków przez organizację odzysku lub samodzielnie jest bardzo racjonalnym rozwiązaniem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dwa zdania. Jeszcze pan przed panem chciał zabrać głos. Tak? Pan chciał zabrać głos? Ale proszę o nowe argumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyHandluMaciejPtaszynski">Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyHandluMaciejPtaszynski">Proszę państwa, z punktu widzenia tych 30 tys. małych sklepów, które my jako izba reprezentujemy, rok czasu w tym momencie jest po prostu absolutnie awykonalny, jeżeli chodzi o wdrożenie tego systemu. Nie ma żadnych uzasadnionych powodów, żeby karać tych przedsiębiorców – małych, rodzinnych polskich przedsiębiorców – tym, żeby oni nie zdążyli wykonać obowiązku tylko dlatego, że implementacja tego projektu ma takie opóźnienie. Tak że ten dodatkowy rok to jest absolutne minimum, jeżeli chodzi o okres wprowadzenia tej ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">I ostatni głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">Dzień dobry. Grzegorz Adamski, związek pracodawców Browary Polskie.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">Jedna informacja techniczna związania z uruchomieniem systemu kaucyjnego w Polsce. Szacujemy, że potrzeba ok. 15 tys. maszyn do zbierania pustych opakowań. Zdaje się, że, robiliśmy takie wstępne rozeznanie wśród producentów tego rodzaju maszyn – nie ma mocy produkcyjnych, aby wytworzyć taką liczbę maszyn na potrzeby polskiego rynku w terminie roku, a może nawet krótszym, bo to zależy od tego, kiedy będziemy mogli zaciągać zobowiązania i składać stosowne zamówienia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Był czas na zgłaszanie się.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Głosujemy w takim razie poprawkę nr 17. Bardzo proszę, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę o wyniki. Głosowało 49 posłów. Za było 21, przeciw – 25, 3 posłów wstrzymało się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Przechodzimy do załączników. Zmiana nr 1 do załącznika, to jest poprawka nr 18, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselUrszulaZielinska">Poprawka nr 18, tak. Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselUrszulaZielinska">W poprawce nr 18 chodzi o dodanie do załącznika tych najmniejszych opakowań, do 200 ml, szklanych, jednorazowych, tzw. małpek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Przyjęcie tej poprawki spowoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 19–21.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Negatywnie opiniujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, strona społeczna i gospodarcza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyHandluMaciejPtaszynski">Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyHandluMaciejPtaszynski">Proszę państwa, tłumaczymy od kilku lat na wszystkich możliwych forach – nie jest możliwe przechowywanie w sklepach i doprowadzenie do sytuacji, że sklepy staną się PSZOK po prostu. W tej chwili w dyrektywie jest PET, w dyrektywie jest puszka – to i tak jest sporo. Nie ma technicznej możliwości, żeby sklepy przechowywały szkło jednorazowe i to jest i naruszenie przepisów sanitarnych, i zaburzenie funkcjonowania handlu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Pan Piotrowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#EkspertPolskiegoStowarzyszeniaZeroWasteFilipPiotrowski">Dzień dobry, Filip Piotrowski, Polskie Stowarzyszenie Zero Waste.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#EkspertPolskiegoStowarzyszeniaZeroWasteFilipPiotrowski">Co do zasady oczywiście tak, bo w sporej części krajów, chociażby krajach bałtyckich, jednorazowe szkło jest zbierane z powodzeniem w małych sklepach, również takich sześćdziesięciometrowych i mniejszych, natomiast ta poprawka teraz, w czasie notyfikacji, mogłaby zaburzyć proces notyfikacji. Z naszej strony, ze strony społecznej wydaje nam się, że byłaby ona… Nie jest to najlepszy moment na jej wprowadzanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">I ostatni głos, bardzo proszę. Mam prośbę, żeby nie zgłaszać się co chwilę, ponieważ jeżeli będę widziała, że jest ileś głosów, to wtedy wiem, że to jest ważne. Bo jeżeli mamy toczyć dyskusję – to nie jest już ten moment. Bardzo proszę, ostatni głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrezeszarzaduZwiazkuPracodawcowPolskiPrzemyslSpirytusowyWitoldWlodarczyk">Dzień dobry, Witold Włodarczyk, Polski Przemysł Spirytusowy.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrezeszarzaduZwiazkuPracodawcowPolskiPrzemyslSpirytusowyWitoldWlodarczyk">Ja tylko dodam do tych argumentów, które były już powiedziane, że w Polsce, jeżeli chodzi o szkło jednorazowe, znakomicie funkcjonuje obecny system pojemnikowy. Już zbieramy ponad 70%, a kraje, które zbierają najwięcej w Europie, jak Szwecja, która ma 99%, czy Norwegia – 98%, nie wprowadziły szkła jednorazowego do systemu kaucyjnego, więc widać, że to działa znakomicie bez szkła jednorazowego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę nr 18 pod głosowanie. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Proszę o wyniki. Głosowało 47 posłów. Za było 21, 25 było przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka nr 19, Polska 2050. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselJoannaMucha">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PoselJoannaMucha">Butelki szklane wielokrotnego i jednorazowego użytku o pojemności do 1,5 l dodajemy, zgodnie z naszym wielokrotnie już powtarzanym apelem, żeby one również były uwzględnione w systemie kaucyjnym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę. Strona społeczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SekretarzgeneralnyZwiazkuPracodawcowPolskieSzkloPiotrKardas">Dziękuję. Piotr Kardaś, Związek Pracodawców Polskie Szkło.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#SekretarzgeneralnyZwiazkuPracodawcowPolskieSzkloPiotrKardas">Chcieliśmy tylko zaznaczyć jedną kwestię, bo w tej poprawce konkretnie mówimy już o włączeniu całego szkła jednorazowego. My nie jesteśmy zwolennikami tego jako przedstawiciele i producentów opakowań szklanych, ale też recyklerów – przede wszystkim z dwóch powodów. Mamy wyliczenia, zrobione też dla Polski – są to wyliczenia ogólnodostępne – które pokazują, że zbieranie akurat szkła jednorazowego przez system kaucyjny będzie nie tylko droższe w porównaniu do rozbudowy systemów pojemnikowych, ale druga kwestia jest też taka, że ślad węglowy tego będzie też gorszy niż zbiórki takiej, nazwijmy ją umownie – gminnej.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#SekretarzgeneralnyZwiazkuPracodawcowPolskieSzkloPiotrKardas">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę pod głosowanie. Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Proszę o wyniki. Głosowało 49 posłów. Za było 22, przeciw było 25, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-75.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poprawka nr 20, Koalicji Polskiej. Rozumiem, że nie ma jeszcze pana Andrzeja Grzyba. Jest? Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Grzyb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Proszę państwa, ten system został wdrożony kilkanaście lat temu, są dobre efekty, mamy technologie w Polsce, budują się nowe zakłady do recyklingu, pod Ostrołęką bodajże, więc są możliwości przerobowe. Rozumiem, że tutaj jest kwestia… Mówię właśnie o wielomateriałowych, tak zwanych kartonach do płynnej żywności. Szkoda byłoby, aby wyłączyć z tego systemu te opakowania, skoro został wykonany spory zakres pracy w tym zakresie, żeby w ogóle zbierać te opakowania, które są opakowaniami cennymi z punktu widzenia tego, co się w nich znajduje, i również z punktu widzenia całego wolumenu opakowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, strona społeczna. Najpierw pani, później pan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielkaKrajowejIzbyGospodarczejPrzemysluSpozywczegoiOpakowanJuliaPokrywkaBroniecka">Julia Pokrywka, Krajowa Izba Gospodarcza Przemysłu Spożywczego i Opakowań, Dobrowolne Porozumienie REKARTON.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PrzedstawicielkaKrajowejIzbyGospodarczejPrzemysluSpozywczegoiOpakowanJuliaPokrywkaBroniecka">Ze zdumieniem przyjmujemy tę poprawkę zgłoszoną przez Koalicję Polską. Jest to działanie przeciwko mleku, przeciwko produktom mlecznym i polskim producentom mleka. System faktycznie funkcjonuje, ale w ramach dobrowolnych porozumień i od 2006 r. spełnia swoje cele. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrezesFundacjiProKartonLukaszSosnowski">Łukasz Sosnowski, Fundacja ProKarton. Reprezentujemy branżę producentów kartonów do płynnej żywności.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PrezesFundacjiProKartonLukaszSosnowski">Ta poprawka ma uzasadnienie środowiskowe, ponieważ pozwala osiągać również przez kartony do płynnej żywności takie same, wysokie poziomy zbiórki, a tym samym poziomy recyklingu co inne opakowania na te same lub bardzo podobne produkty. To jest poprawka, która ma uzasadnienie gospodarcze, ponieważ wprowadza równość opakowań na te same lub bardzo podobne produkty, czyli na soki, na mleko, na produkty roślinne. I to jest w końcu poprawka, która ma uzasadnienie społeczne. Według badania, które zrealizowaliśmy w zeszłym roku, 58% Polaków jest zwolennikami szerokiego systemu kaucyjnego, obejmującego kartony do płynnej żywności. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Ostatnie dwa głosy, pani i pan, i przechodzimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#SekretarzgeneralnystowarzyszeniaKrajowaUniaProducentowSokowBarbaraGroele">Dziękuję bardzo. Barbara Groele, stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#SekretarzgeneralnystowarzyszeniaKrajowaUniaProducentowSokowBarbaraGroele">Jesteśmy przeciwni tej poprawce, dlatego że na dzień dzisiejszy nie jesteśmy przygotowani. Funkcjonuje prawidłowo system zbiórki, o czym tutaj mówiła koleżanka, natomiast podrażanie systemu, który jeszcze nie powstał – nie jest to dodatkowy koszt, który branża rolno-przetwórcza… Bo branża sokownicza bazuje na drogich surowcach rolniczych, podobnie jak mleko, i to na pewno podroży system i de facto ten koszt poniesie na końcu konsument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, ostatni głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#DyrektordosprawkoordynacjiprojektowPolskiejOrganizacjiHandluiDystrybucjiKarolStec">Karol Stec, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#DyrektordosprawkoordynacjiprojektowPolskiejOrganizacjiHandluiDystrybucjiKarolStec">Proszę państwa, bardzo prosimy o odrzucenie tej poprawki, dlatego że uważamy, że wprowadzenie kolejnych opakowań do systemu kaucyjnego, ponad wymogi dyrektywy i Unii Europejskiej, jest nadmiernym obciążeniem zarówno dla powstającego systemu, jak i dla działalności operacyjnej producentów i handlu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę pod głosowanie…</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Grzyb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Rozumiem, że oprócz zbiórki jest jeszcze wykonanie poziomu recyklingu ze strony producentów, na przykład mleka. Dziwię się, dlaczego branża mleczarska miałaby być przeciwna temu, żeby zbierać te opakowania, skoro oni muszą jako wprowadzający do obrotu wykazać się również odpowiednim poziomem zbiórki – więc tutaj chyba jest jakieś nieporozumienie. Ja nie bardzo to rozumiem, bo rozmawiałem z przedstawicielami branży – oni są zainteresowani. Bo były przecież takie postulaty, żeby w ogóle wyłączyć wszystkie opakowania po mleku i przetworach mlecznych z systemu, prawda? Bo to jest trudne, bo to trzeba umyć, bo to zawiera również pozostałości itd. Natomiast oni przecież mają też swoje obowiązki jako wprowadzający do obrotu i wtedy nieobjęcie tym systemem sprawi, że będą mieli trochę większe trudności. Rozumiem, że tutaj są różne interesy, ale my też patrzymy na to również z punktu widzenia tego ogólnego interesu gospodarczego państwa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę pod głosowanie. Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem poprawki nr 20? Kto jest przeciwko? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę o wyniki. Głosowało 52 posłów. Za było 8, przeciw 28, 16 osób wstrzymało się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Kolejna poprawka, poprawka nr 21. Poproszę pana posła Andrzeja Grzyba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Chodzi o opakowania szklane po napojach alkoholowych. Nic nowego, tak jak w pierwszej tabeli, tylko rozdzielnie ta poprawka została przedstawiona. Po prostu byłem przekonany, że cała zmieniona tabela nie przejdzie w tym głosowaniu i stąd też…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Nie widzę innych głosów.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję poprawkę pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciwko? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę o wyniki. Głosowało 51 posłów. Za było 24, przeciw 27, nikt nie wstrzymał się od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.</u>
          <u xml:id="u-93.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Ostatnia poprawka, poprawka Lewicy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselAnitaSowinska">W tej poprawce proponujemy zmianę załącznika. Chodzi o to, że w tej chwili na opakowaniu będzie musiała być napisana kwota, czyli na przykład jeżeli to będzie 50 gr, to będzie to napisane „50 gr”, natomiast w przyszłości, za rok czy dwa, jeżeli ta kwota się zmieni – a jest takie prawdopodobieństwo, bo skumulowana inflacja rok do roku to jest ponad 30%, więc jest bardzo prawdopodobne, że się zmieni – to wpłynęłoby logistycznie bardzo źle na cały system. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Opiniujemy negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, pan prezes Andrzej Gantner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Andrzej Gantner, Polska Federacja Producentów Żywności.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Popieramy tę poprawkę, żeby nie było kwoty kaucji na opakowaniu, ponieważ to tak naprawdę nic nie zmienia. Ta kwota i tak jest zakodowana w systemie, więc każdy konsument ją i zapłaci, i odbierze, natomiast zmiany kwoty kaucji, które faktycznie w naszych warunkach mogą być relatywnie częste, będą potencjalnie powodowały duże zaburzenia na rynku, jak również potencjalne marnotrawstwo i opakowań, i produktów. Więc nie ma to większego sensu, to nic nie zmienia, natomiast będzie potężnym utrudnieniem w momencie, kiedy te kwoty trzeba będzie zmieniać.</u>
          <u xml:id="u-98.2" who="#WiceprezeszarzadudyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciZwiazekPracodawcowAndrzejGantner">Na marginesie tylko państwu powiem, że zbudowanie modelu finansowego dla systemu kaucyjnego dla operatora bez znajomości wysokości kaucji – a takich nie znamy – i bez znajomości, od jakich opakowań będą liczone te kaucje i w jaki sposób, jest praktycznie niewykonalne finansowo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Proszę. Ostatni głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">Grzegorz Adamski, Związek Pracodawców – Browary Polskie.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#PrzedstawicielZwiazkuPracodawcowPrzemysluPiwowarskiegowPolsceBrowaryPolskieGrzegorzAdamski">Zdecydowanie popieramy tę poprawkę, aby w oznaczeniu kaucji nie umieszczać wysokości kaucji. My już teraz kaucjonujemy opakowania i doskonale wiemy, jak ogromnych problemów i również kosztów nastręcza zmiana kaucji. Mamy taki proces za sobą, niedawno zmieniliśmy wysokość kaucji z 50 gr na 1 zł na opakowaniach wielokrotnego użytku do piwa. To często są milionowe inwestycje związane z tym, żeby na przykład w przypadku takich opakowań jak puszki zmienić wszystkie elementy potrzebne do wydrukowania nowych opakowań. Tak że zdecydowanie popieramy poprawkę, aby nie umieszczać wysokości kaucji na oznaczeniu systemu kaucyjnego na opakowaniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poddaję pod głosowanie ostatnią poprawkę…</u>
          <u xml:id="u-101.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">A, jeszcze jest głos. Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselDobromirSosnierz">Chciałem zapytać o przyczynę tej negatywnej rekomendacji ze strony ministerstwa. Bo takiej jedno krótkie „nie” w sytuacji, w której wydaje się, że argumenty za tym są racjonalne – chcielibyśmy usłyszeć, jakie racje przemawiają za tym, żeby jednak była ta cena.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Pan naczelnik, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamencieGospodarkiOdpadamiMinisterstwaKlimatuiSrodowiskaTomaszZaliwski">Dzień dobry, Tomasz Zaliwski.</u>
          <u xml:id="u-105.1" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamencieGospodarkiOdpadamiMinisterstwaKlimatuiSrodowiskaTomaszZaliwski">W naszej ocenie gdybyśmy usunęli wysokość kaucji z butelki, ograniczałoby to wiedzę konsumentów o tym, jaką kaucję ponoszą, płacą, jaka im się należy z powrotem w sklepie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselDobromirSosnierz">Ale jeśli się zmieni, to będzie fałszywa wiedza, tak? Bo cena się zmieni, a informacja zostanie stara.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselKrzysztofJanuszKozik">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#PoselKrzysztofJanuszKozik">A może trzeba poszukać jakiegoś racjonalnego rozwiązania – i myślę, że żeby dostosować się elastycznie do tego, to ceny kaucji można ukryć pod kodem QR, dodatkowo zaznaczając to. I to się w systemie wtedy zmienia, nie będzie żadnego problemu z bieżącą zmianą wartości tej kaucji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselWojciechZubowski">Pan poseł Krzysztof Kozik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Mówił pan poseł Kozik.</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Rozumiem, jesteśmy na etapie rozpatrywania tych poprawek, nie było innej poprawki, musimy ją przegłosować. W takim razie poddaję tę poprawkę, poprawkę nr 22, pod głosowanie. Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-110.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Poproszę o wyniki. Głosowało 52 posłów. Za – 27, przeciw – 25. Poprawka uzyskała większość.</u>
          <u xml:id="u-110.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Szanowni państwo, bardzo proszę, w tym momencie musimy wskazać posła sprawozdawcę. Kto podejmie się? Bardzo proszę. Bardzo proszę, pan poseł Bąk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PoselDariuszBak">Pani poseł Anna Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Pani przewodnicząca się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PoselAnnaPaluch">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-114.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaPaslawska">Nie widzę uwag. Zamykam posiedzenie komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>