text_structure.xml 47.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Szanowni państwo, będziemy zaczynać. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Witam członków Komisji oraz zgromadzonych gości, pana Jacka Ozdobę, sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, choć go nie widzę, wraz ze współpracownikami; panią Kamilę Król, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii ze współpracownikami; pana Jędrzeja Jabłońskiego, głównego specjalistę w Wydziale Prawno-Legislacyjnym w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Witam również przedstawicieli izb gospodarczych, związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji o wdrażaniu przez Polskę planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym – przedstawiają: minister rozwoju i technologii oraz minister klimatu i środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Proszę państwa, w związku z tym, iż pani poseł Jadwiga Emilewicz została powołana w dniu 15 maja na stanowisko sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i przestała być członkiem naszej Komisji oraz podkomisji stałej do spraw transformacji regionów zagrożonych wykluczeniem w związku z wdrożeniem Zielonego Ładu, musimy wybrać nowego członka podkomisji. Proponuję rozszerzenie porządku dziennego o punkt „zmiana w składzie podkomisji stałej do spraw transformacji regionów zagrożonych wykluczeniem w związku z wdrożeniem Zielonego Ładu”. Czy jest sprzeciw wobec rozszerzenia porządku dziennego? Sprzeciwu nie słyszę, wobec tego stwierdzam, że przyjęliśmy ten porządek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proponuję, aby pani poseł Mirosława Stachowiak-Różecka została wybrana do składu podkomisji. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Tylko państwa poinformuję, że rozmawiałem z panią poseł, wyraziła zgodę na to, by wejść do tej podkomisji i uznaję, proszę państwa, że Komisja zaakceptowała tę zmianę w składzie podkomisji stałej do spraw transformacji regionów zagrożonych wykluczeniem w związku z wdrożeniem Zielonego Ładu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Przystępujemy do realizacji kolejnego punktu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Proszę panią minister Kamilę Król o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, regulacje w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego na poziomie unijnym zostały określone w załączniku do Nowego planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy. Został on opublikowany w marcu 2020 roku. Opierając się na nim, minister właściwy do spraw gospodarki dokonał identyfikacji regulacji znajdujących się w jego właściwości, odpowiednio, w zakresie ekoprojektowania produktów, baterii, jak również wyrobów budowlanych. I ostatnie miesiące, to przede wszystkim bardzo intensywne prace konsultacyjne w gronie państw członkowskich nad projektem rozporządzenia unijnego w zakresie ekoprojektowania produktów. Ten projekt tworzy ramy dla ustanawiania wymogów dotyczących ekoprojektów w oparciu o aspekty zrównoważonego rozwoju i cyrkulacyjności, jak również obejmuje wszystkie produkty z wyłączeniem kilku sektorów: pasz, wyrobów medycznych, jak również żywności.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Na forum pracy Unii Europejskiej, głównie Grupy Roboczej do spraw Konkurencyjności i Wzrostu, przedstawiciele Polski niejednokrotnie wyrażali obawy, że wiele aspektów zawartych w tym projekcie będzie generowało nowe wymogi, jak również obciążenia dla przedsiębiorców oraz państw członkowskich. Jest to tym bardziej istotne, ponieważ państwa Unii Europejskiej mierzą się z kryzysem na rynku energii, jak również innymi konsekwencjami rosyjskiej agresji na Ukrainę. Nie można również zapominać o tym, że gospodarki krajowe nadal odczuwają skutki pandemii COVID-19, dlatego też przedstawiciele Polski podnosili, że z dużą ostrożnością powinniśmy podchodzić do nakładania nowych obowiązków, nowych obciążeń na podmioty gospodarcze. Wypracowując stanowiska krajowe, nasz resort starał się zapewnić, by projektowane rozporządzenie odzwierciedlało lokalne uwarunkowania, jak również pomogło umożliwić przedsiębiorcom we wszystkich krajach dostosowanie się do tych nowych wymogów, bez uszczerbku na ich konkurencyjności.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">W miniony poniedziałek, czyli 22 maja odbyło się posiedzenie rady COMPET w Brukseli. Podjęte zostało podejście ogólne do przedmiotowego projektu rozporządzenia w ostatnim wynegocjowanym kształcie, który zawiera najważniejsze tak naprawdę postulaty Polski w zakresie okresów przejściowych, jak również metodologii liczenia śladu węglowego. Z kolei, jeżeli chodzi o ogólny cel projektu rozporządzenia bateryjnego, to tutaj tym celem jest ustanowienie całościowego prawodawstwa na poziomie Unii Europejskiej, które dotyczy cyklu życia baterii od projektu do końca eksploatacji. Głównymi celami jest wzmocnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego, w tym w odniesieniu do produktów, procesów zużytych baterii, jak również recyklatów, przez zapewnienie równych warunków działania w ramach Unii, jak również zmniejszenie wpływu na środowisko na wszystkich etapach cyklu życia baterii. Polska, jako jeden z największych dostawców baterii do samochodów elektrycznych w Europie, dostrzega potrzebę przyspieszenia rozwoju GOZ w sektorze baterii i rolę tego procesu w transformacji energetycznej na poziomie Unii. W toku prac nad finalnym tekstem rozporządzenia Polska zwracała uwagę w szczególności na zapewnienie ochrony własności przemysłowej, na odejście od powiązania metodologii obliczania śladu węglowego baterii z koszykiem energetycznym danego państwa członkowskiego, jak również od obliczania tego śladu w odniesieniu do każdej partii wyprodukowanych baterii. Obecnie tekst rozporządzenia jest dostępny w tłumaczeniu na poszczególne języki unijne. Data wejścia w życie tego rozporządzenia została określona na sześć miesięcy od daty publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Jeżeli chodzi o projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych, to tutaj trzeba podkreślić, że obecnie jest procedowano projekt rozporządzenia… Odgrywa on znaczącą rolę, stanowi element starań na rzecz energooszczędnych i zasobooszczędnych budynków, renowacji, również w rozwiązywaniu kwestii zrównoważonego charakteru wyrobów budowlanych. I tutaj wzmocnienie obiegu zamkniętego wyrobów budowlanych pozwoli na zwiększenie odporności Unii w zakresie dostępu do nich. Co więcej, proponowane przepisy, dotyczące wykorzystywania wyrobów poddanych regeneracji, stanowią istotny element zmiany w kierunku GOZ, jak również zmniejszenia śladu środowiskowego i węglowego wyrobów budowlanych. Co więcej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowuje instrukcję na posiedzenia harmonizacji technicznej Rady… Tutaj chodzi o wyroby budowlane…, jak również przesyła z krajowymi interesariuszami, z przedstawicielami innych resortów, również przez innych przedsiębiorców, stanowiska rządu do kolejnych projektów rozporządzeń. Wśród głównych postulatów Polski można wskazać m.in. wybór aktów wykonawczych zamiast aktów delegowanych, unikanie nakładania nadmiernych obciążeń na podmioty gospodarcze, również racjonalne podejście do tempa prac i wydłużenie terminów przejściowych, określenie zakresu rozporządzenia, w tym doprecyzowanie ram proponowanej strefy zharmonizowanej. Co więcej, ministerstwo uczestniczy w wypracowaniu instrukcji Polski dla przedstawiciela posiedzenia grup roboczych, które zajmują się pracą nad finalnym brzmieniem projektów legislacyjnych, również bierze udział w wypracowaniu stanowiska rządu, np. tutaj mówimy o pracach dotyczących projektu tzw. rozporządzenia opakowaniowego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">W 2019 roku Rada Ministrów przyjęła strategiczny dokument, który nazywa się Mapa drogowa transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, tzw. mapa drogowa GOZ. Działania przyjęte w tymże dokumencie zostały skierowane do administracji publicznej. Przewidziane są do zrealizowania w okresie 2019–2023. Generalnie wszelkie działania z tejże mapy służą rozwojowi GOZ. Aktualnie jesteśmy na etapie weryfikacji stopnia działań przez resorty wskazane w tym dokumencie. Natomiast jeżeli chodzi o nowe inicjatywy i działania w obszarze GOZ, to tutaj pojawiają się w głównej mierze w wyniku inicjatyw Komisji Europejskiej, wobec których prowadzone są obecnie prace na forum unijnym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Koncepcja GOZ jest również bardzo dobrze ugruntowana na poziomie Strategii Produktywności 2030 – została przyjęta przez Radę Ministrów w lipcu ubiegłego roku – a jej celem głównym jest wzrost produktywności w warunkach gospodarki niskoemisyjnej, o obiegu zamkniętym i opartej na danych. Natomiast jednym z głównych wskazanych zasobów interwencji są zasoby naturalne wraz z przypisanymi do nich celami szczegółowymi. Tutaj mówimy o wzroście wydajności surowcowej gospodarki, jak również o wzroście wykorzystania surowców odnawialnych i biomasy w gospodarce. Ponadto, w ramach kolejnej perspektywy funduszy unijnych na lata 2021–2027, ekoprojektowanie, które stanowi istotny element GOZ, będzie jednym z elementów, na który będzie można otrzymać finansowanie. W ramach polityki spójności ze środków FENG planowane jest wsparcie B+R innowacji w zakresie sektora przedsiębiorstw, w kierunku GOZ.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Kolejnym działaniem w obszarze GOZ jest przyjęta w styczniu ubiegłego roku Polityka zakupowa państwa, która wskazuje kierunki działań zamawiających w obszarze zamówień publicznych. Tutaj mamy do czynienia z trzema priorytetami, w tym chodzi tutaj o wzrost liczby tzw. zielonych zamówień, czyli zamówień uwzględniających aspekty środowiskowe. W ramach wdrażania Polityki zakupowej państwa będą podjęte kompleksowe działania edukacyjno-informacyjne, np. szkolenia, które będą zmierzały do zwiększania świadomości zamawiających oraz wykonawców, przedstawicieli instytucji kontrolnych, w zakresie istniejących problemów środowiskowych, również ich znaczenia i realnego wpływu na jakość życia regionalnych, jak też lokalnych społeczności. W kontekście dążeń do urzeczywistnienia koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym podkreślić należy, że zielone zamówienia publiczne stanowią jeden ze środków niezbędnych do zapewnienia skuteczniejszego, jak też efektywniejszego wykorzystania zasobów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">I teraz chciałbym zapytać, czy przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska również mogliby zabrać głos w tymże temacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaJacekOzdoba">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaJacekOzdoba">Szanowni państwo, uzupełniając, czy właściwie dodając zakres, który tworzy Ministerstwo Klimatu i Środowiska, tutaj dwa podstawowe zadania, a właściwie punkty, które realizujemy. Jeden, który dzisiaj wszedł w życie, czyli implementacja dyrektywy Single Use Plastics oraz przygotowanie stanu negocjacyjnego, który już dawno został przekazany do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – w zakresie tworzyw sztucznych, w tym również oczywiście szkła wielorazowego użytku.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaJacekOzdoba">Czy pan dyrektor coś jeszcze…? Bardzo proszę, pan dyrektor jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiOdpadamiMinisterstwaKlimatuiSrodowiskaRobertChciuk">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiOdpadamiMinisterstwaKlimatuiSrodowiskaRobertChciuk">W zasadzie uzupełniając, chcielibyśmy jeszcze tylko dodać, że obecnie czynnie analizujemy i prowadzimy działania w ramach rozporządzenia Unii Europejskiej, a w zasadzie jego projektu, tzw. PPWR, dotyczącego całego wachlarza tematów związanych z szeroko rozumianymi tworzywami sztucznymi, opakowaniami, które… I warunkami, które planuje Parlament Europejski, znaczy Unia Europejska chce wprowadzić. Wypracowujemy stosowne stanowiska, wsłuchujemy się w głos branży, jak również stowarzyszeń, bierzemy pod uwagę czynniki gospodarcze i na tej podstawie przedstawiamy i również realizujemy działania, które zostają nakreślone przez kierownictwo Ministerstwa Klimatu i Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiOdpadamiMinisterstwaKlimatuiSrodowiskaRobertChciuk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Witam, panie ministrze. Przepraszam, że nie powitałem wcześniej, ale nie zauważyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Nie szkodzi, nie jestem aż taki wrażliwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Czy są osoby, najpierw parlamentarzyści…?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">W pierwszej kolejności pan poseł Krzysztof Bosak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselKrzysztofBosak">Dziękuję za przedstawienie tych założeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselKrzysztofBosak">Mam pytanie do jednej rzeczy, która mnie zainteresowała w wystąpieniu pani minister, a mianowicie do tego, że do wszystkich zamówień będzie teraz dodawany komponent, jeżeli dobrze zrozumiałem, szkoleniowy, dla obu stron, zarówno zamawiającej, jak i wykonującej zamówienie. Chciałem zapytać po pierwsze, kto za to zapłaci? Po drugie, o ile podwyższy to koszt realizacji wszelkiego rodzaju zamówień? Po trzecie, czy planowane jest wdrożenie tego do przepisów prawnych, żeby takie szkolenia dla obu stron były obowiązkiem i kto miałby to… Czy to ma być tylko zachęta, pozostająca na poziomie deklaratywnym, w rządowych strategiach, czy rząd planuje wprowadzić taki obowiązek, żeby wszyscy, którzy będą realizować zamówienia publiczne, byli szkoleni z aspektów klimatyczno-ekologiczno-środowiskowo-unijnych? I właśnie szczególnie interesuje mnie ten aspekt, jakie to ma mieć koszty? Bo wiadomo, że szkolenia można przeprowadzić czysto formalnie, w sposób pozorny, tak jak część szkoleń jest prowadzonych, wynikających z przepisów, że ktoś tam przyjdzie, podpisze papier i jest przeszkolony. Można to również rozwinąć do jakichś bardzo rozwiniętych form, zaawansowanej, przymusowej indoktrynacji, więc chciałbym wiedzieć, jakie są zamierzenia rządu w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Czy ze strony parlamentarzystów… Są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Czy ze strony społecznej albo ze strony gości, którzy biorą udział…?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Proszę bardzo. Proszę się tylko przedstawić przed zabraniem głosu, byśmy mieli w stenogramie informację, kto głos zabierał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciAndrzejGantner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciAndrzejGantner">Panie przewodniczący, Andrzej Gantner, Polska Federacja Producentów Żywności. Bardzo się cieszę, że państwo rozmawiają, dyskutują o założeniach dotyczących gospodarki obiegu zamkniętego. Natomiast my, przekazując nasze uwagi, jako ważny sektor polskiej gospodarki, czyli sektor żywnościowy, którego dotyczy właściwie większość regulacji dotyczących GOZ, czy PPWR, wskazujemy na jedną rzecz. Cokolwiek nie zostanie zrobione, to musi być wykonalne. Musi być wykonalne i musi być tak zrobione, żeby nie powodowało po stronie polskiej gospodarki i polskich konsumentów nadmiernych obciążeń, a szczególnie obciążeń wynikających z sytuacji, w której mamy wytyczone chociażby poziomy zbiórki, za to nie mamy żadnego narzędzia, żeby te poziomy zrealizować. Chciałbym tylko przypomnieć ten jeden przykład, bardzo prosty. Mamy uchwaloną ustawę wdrażającą dyrektywę SUP. Ona nakłada na nas bardzo konkretne obowiązki od roku 2025. Mamy zebrać określoną ilość (77%) opakowań z rynku, mamy użyć 25% recyklatów wyprodukowanych z tych opakowań, mamy ponieść konkretne kary, jeżeli tego nie zrobimy, tylko mamy drobny problem – nie mamy narzędzia, które pozwoli nam to zrobić. Nie mamy ustawy o systemie kaucyjnym, która leży, zupełnie nie wiemy dlaczego, praktycznie już prawie od pół roku, na którą czekamy, bez której nie możemy podjąć żadnych działań. Żadnych absolutnie działań, żeby stworzyć operatorów, co oznacza…, a żeby stworzyć operatora, potrzebujemy minimum dwóch lat. Dwóch lat. W systemie, który mamy obecnie, czyli… lub w systemie, który oferuje nam ustawa SUP, czyli zbiórki przez organizacje odzysku, już wiemy, że nie jesteśmy w stanie osiągnąć… Nawet zbliżyć się do tych poziomów, które są zapisanie w ustawie. W związku z tym mamy dwa wyjścia. Albo będziemy płacić potężne kary, co będzie kosztowało według naszych wyliczeń polską gospodarkę rok do roku, zanim nie uruchomimy systemu, minimum 1 mld zł plus jeszcze oczywiście kara dotycząca podatku od niezrecyklowanego plastiku – bo to się jedno z drugim wiąże. Albo, no nie wiem, co się stanie w ciągu najbliższych dwu tygodni albo właściwie trzech, bo to jest deadline… Jeżeli w ciągu 2–3 tygodni rząd nie przekaże do notyfikacji i do procedowania projektu ustawy o systemie kaucyjnym, systemu kaucyjnego po prostu w tej kadencji nie uda się uchwalić. Co znaczy, że tak naprawdę nie będziemy go po prostu mieli nawet w roku 2026. Wygląda na to, że pierwszy system kaucyjny, jeśli, no, jakby ktoś nie pomyśli, że jednak gospodarka o obiegu zamkniętym jest bardzo ważna i gospodarka odpadami opakowaniowymi ma realny wpływ na konkurencyjność polskiej gospodarki, żywnościowej chociażby… To jeżeli ktoś nie pomyśli o tym w końcu rozsądnie i nie puści tego projektu dalej, to naprawdę będziemy mieli dużo gorsze warunki funkcjonowania niż nasi koledzy ze Słowacji, którzy ten system już wprowadzili, czy Czesi, którzy mówią, że wprowadzą w 2025 roku i 16 innych krajów, które ten system mają. I zupełnie nie wiadomo, dlaczego my nie możemy tej ustawy mieć tak szybko, jak to jest tylko możliwe.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciAndrzejGantner">Apeluję do wszystkich państwa, również posłów, żebyście spróbowali w jakiś sposób wesprzeć starania polskiej branży spożywczej, polskiej branży napojowej, żeby ustawa o systemie kaucyjnym jak najszybciej trafiła do Sejmu. Wiem, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska zrobiło wszystko, co można było zrobić wokół tej ustawy. Ta ustawa… Oprócz tego, że oczywiście kwestia daty, od której będziemy mogli realizować obowiązek… Bo my już wiemy, że 2025 rok jest nierealny, dopiero 2026 rok, ale to są rzeczy, które można poprawić. Reszta tej ustawy plus kilka innych rzeczy jest praktycznie konsensusem, osiągniętym między ministerstwem… Przy długich…długim, że tak powiem, procesie konsultacji, ale jednak na tyle wcześnie zakończonym, że ta ustawa miała szanse wejść na czas i mieliśmy szanse faktycznie uruchomić system w odpowiednim momencie. Teraz już tej szansy nie mamy. Teraz mamy już rok opóźnienia, perspektywę potężnych kar i olbrzymiego… Również jeszcze jednej rzeczy. Recyklat polscy przedsiębiorcy od 2025 roku będą sobie kupować po całym świecie, np. w Niemczech, bo tam trafią nasze butelki do przerobienia.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#DyrektorgeneralnyPolskiejFederacjiProducentowZywnosciAndrzejGantner">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Ponownie jeszcze… Okej, proszę państwa, w takim razie pan, później pan poseł Krzysztof Bosak. I poprosimy ministrów o udzielenie odpowiedzi po tym, kiedy wszyscy państwo się już wypowiedzą.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#CzlonekzespoluPolskiegoStowarzyszeniaZeroWasteFilipPiotrowski">Filip Piotrowski, Polskie Stowarzyszenie Zero Waste.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#CzlonekzespoluPolskiegoStowarzyszeniaZeroWasteFilipPiotrowski">Chciałem w pełni poprzeć przedmówcę, bo rzeczywiście, ta ustawa jest nam niezwykle potrzebna, a to opóźnienie, zupełnie niezrozumiałe, także dla nas, jako strony społecznej, też aktywnego członka zespołów, które tę ustawę tworzyły, grupy, która starała się wprowadzić w Polsce racjonalne prawo, jeśli chodzi o odpady opakowaniowe. Chcielibyśmy też państwu posłom przypomnieć, że jest to ustawa, która ma stabilnie dziewięćdziesięcioprocentowe poparcie społeczne. System kaucyjny to jest coś, czego Polacy oczekują i rzeczywiście, my, jako konsumenci, chcemy mieć możliwość oddawania opakowań, tak samo, jak mają to teraz właściwie wszyscy sąsiedzi Polski. Kolejnym problemem jest też to, że nie wprowadzając tej ustawy, stawiamy Polskę w bardzo niekorzystnej sytuacji, chociażby w regionie Morza Bałtyckiego. Za chwilę będziemy jedynym krajem poza Rosją, który zanieczyszcza Morze Bałtyckie odpadami opakowaniowymi, dlatego że nie mamy systemu kaucyjnego – no, bo nie. I gdzieś w tym trzeba podjąć tę decyzję, rzeczywiście bardzo szybko. Mamy dwa, może trzy tygodnie, żeby ta ustawa trafiła do notyfikacji do Brukseli, inaczej rzeczywiście to okienko się zamknie i system kaucyjny w Polsce pojawi się dużo, dużo później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Teraz poproszę o zabranie głosu pana posła Krzysztofa Bosaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrzysztofBosak">Dołączając się do tych pytań o te opóźnienia, chciałem zapytać, czy prawdą jest, że blokowanie tej ustawy w rządzie wynika z konfliktów wewnątrz koalicji i z tego, że projekt jest blokowany, dlatego że tutaj odpowiedni minister jest nie z tej partii, co trzeba i nie z tej partii, co premier? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselKrzysztofBosak">Drugie. W wyniku tych opóźnień, w które zostaliśmy wmanewrowani przez bierność rządu i wcześniejsze branie różnych zobowiązań unijnych na Polskę, jakiej wysokości kary i od kiedy będziemy płacili jako państwo?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselKrzysztofBosak">Bardzo proszę o udzielenie takich informacji i również… Zakładam, że rząd obserwuje, co robią nasi sąsiedzi, z którymi konkurujemy na jednolitym, wspólnym rynku unijnym, szczególnie z naszego regionu, więc prosiłbym o odniesienie się przedstawicieli rządu do sytuacji, w której nasi sąsiedzi byliby w stanie te zobowiązania już wypełnić, natomiast w Polsce nic się w tej sprawie nie dzieje.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselKrzysztofBosak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Tutaj, w pierwszej kolejności, pan z przodu się zgłaszał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrezesStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Adam Małyszko, Forum Recyklingu Samochodów.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrezesStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Podczas wystąpienia pani minister i pana ministra padło stwierdzenie, że została wyznaczona mapa drogowa. Z tym że, że na tej drodze mamy bardzo dużo skrzyżowań z czerwonym światłem. Jednym z takich skrzyżowań jest m.in. opieszałość urzędów marszałkowskich i starostw w wydawaniu decyzji. To jest spowodowane zawiłą procedurą i także zmianą w 2018 roku. Ustawa z 20 lipca 2018 roku spowodowała, że dzisiaj czas na wydanie takiej decyzji to są dwa lata, trzy lata, cztery lata. Są osoby, które po zakupie maszyny czekają pięć lat na zmianę decyzji. W tej chwili są zmieniane dyrektywy w Komisji Europejskiej na rozporządzenia, które bezpośrednio wchodzą. I tu mamy wspomnianą dyrektywę o opakowaniach, dyrektywę bateryjną… Już jest zaawansowane rozporządzenie, czeka. Za chwilę dyrektywa o pojazdach wycofanych z eksploatacji. My prawdopodobnie będziemy musieli zmieniać szybko decyzje. W hierarchii postępowania z odpadami mamy na drugim miejscu przygotowanie do powtórnego użycia. Żeby uzyskać decyzję na przygotowanie do powtórnego użycia chyba będzie trzeba czekać dwa, czy trzy lata. Dzisiaj GIOŚ twierdzi, że oddanie przedmiotu do regeneracji wymaga uzyskania decyzji środowiskowej na przetwarzanie tych odpadów, bo uważają, że przedmiot do regeneracji jest to odpad i potrzebna jest procedura. Są sprawy karne, które tutaj nasza akurat wiceprezes, mecenas prowadzi w kancelarii, mamy przegląd. Kolega też z branży – to jest to samo.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrezesStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Tak, że dopóki nie uruchomimy procedury łatwego wydawania decyzji, nie będziemy mogli ani inwestować w maszyny, bo nikt nie zainwestuje w urządzenia, maszynę, instalację, gdy nie będzie mógł prowadzić tej działalności. Mam sytuację kolegi ze stowarzyszenia, który już wybudował zakład, chciał uzyskać decyzję – okazało się, że w międzyczasie zmienił się plan zagospodarowania przestrzennego i już tej decyzji nie dostanie. Wyłożył 2 mln zł na wybudowanie zakładu.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrezesStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Cieszę się, że pan dyrektor w kuluarach potwierdził, że spotkamy się w czerwcu i omówimy te kwestie deregulacyjne, które ulepszyłyby, czy polepszyły… Właśnie przyspieszyły wydawanie tych decyzji. Jednak tutaj padły takie głosy z tamtej strony sali, że niestety, już dzisiaj nie przygotujemy prawdopodobnie projektów zmian ustaw, czy nawet… Może rozporządzenia to jeszcze dałoby się, żeby w tym roku udało się to polepszyć. Naprawdę, tutaj jest bardzo mało przedstawicieli przedsiębiorstw, dlatego że są zajęci pracą nad tymi wszystkimi sprawozdaniami, biurokracją i uzyskiwaniem decyzji. No, mówię, zrobiliśmy taką ankietę, 30% firm nie ma jeszcze zmienionej decyzji, która wynikała z ustawy z 2018 roku – po pięciu latach. W roku przyszłym,  2024, 50% prowadzących różne instalacje utraci pozwolenia sektorowe, które były wydane  na 10 lat. Wprawdzie zostało to przedłużone do 2025 roku… Ważność tych decyzji, ale czterdziestu procentom kończą się te decyzje w 2025 roku. Znowu – tak szybko tych decyzji nie pozmieniają. Jeżeli to nie będzie prosta ścieżka, zrozumiała zarówno dla przedsiębiorcy i dla urzędu, to ugrzęźniemy w papierkach.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrezesStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Szanowni państwo, jeszcze zgłaszał się pan z tyłu, natomiast poprosiłbym o krótsze pytania, dlatego że pan minister Ozdoba będzie musiał nas niedługo opuścić. Jeżeli chcielibyśmy dać mu szansę na to, żeby przynajmniej w części mógł się wypowiedzieć… Później wrócimy do dyskusji, więc prosiłbym pana o zabranie głosu, później pan minister, a później ewentualnie dalsze pytania… I pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesZwiazkuPracodawcowEKOPAKKrzysztofBaczynski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrezesZwiazkuPracodawcowEKOPAKKrzysztofBaczynski">Krzysztof Baczyński, Związek Pracodawców EKO-PAK. Chciałbym nawiązać do wątku, który podniósł pan dyrektor Chciuk, czyli rozporządzenia PPWR i zwrócić się z uprzejmą prośbą do ministerstwa o częstsze i bardziej intensywne konsultacje, gdyż ten projekt ewoluuje w sposób dosyć intensywny. Jak Ministerstwo Rozwoju i Technologii bardzo skrupulatnie konsultowało rozporządzenie dotyczące ekoprojektowania i tak naprawdę mogliśmy się odnosić do każdej wersji opracowanej przez prezydencję szwedzką, tak w przypadku PPWR Ministerstwo Klimatu i Środowiska przeprowadziło raz konsultacje, miesiąc temu te konsultacje się skończyły, no i pytanie, co dalej. Każdy się wypowiedział, powypełnialiśmy wszystkie tabele do wszystkich możliwych artykułów, a tymczasem jutro jest grupa robocza omawiająca trzy obszary, gdzie prezydencja szwedzka zaproponowała 15 maja dosyć ciekawe i daleko idące zmiany i tak naprawdę, gdyby nie organizacje międzynarodowe, nie mielibyśmy zielonego pojęcia, jakie są to zmiany. A jutro, na posiedzeniu tej grupy roboczej, m.in. przedstawiciel Polski powinien wyrazić swoje stanowisko, bo prezydencja zadała 18 pytań w tych obszarach – kolejnych. W związku z tym chciałbym ponowić swoją prośbę, żeby Ministerstwo Klimatu i Środowiska wzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdym kompromisowym dokumencie dotyczącym poszczególnych klastrów jednak prowadziło konsultacje. Choćby termin był krótki, ważne, żebyśmy mieli możliwość i szanse wypowiedzenia się, ponieważ są to sprawy dla nas fundamentalnie ważne. Czasami przesunięcie przecinka w danym przepisie radykalnie zmienia bieg wydarzeń i radykalnie zmienia brzmienie tego przepisu, jak zresztą można się przekonać w zmianach dotyczących choćby aneksów 5. i 10. tego rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrezesZwiazkuPracodawcowEKOPAKKrzysztofBaczynski">I przy okazji chciałbym też zadać pytanie, w jaki sposób rząd polski zamierza się ustosunkować do tych zmian, które jutro będzie…które będą omawiane, np. jeżeli chodzi o zakazy wprowadzania niektórych opakowań na rynek od roku 2030, co zresztą szwedzka prezydencja chce wręcz przyspieszyć.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrezesZwiazkuPracodawcowEKOPAKKrzysztofBaczynski">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">I teraz oddamy głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Jeżeli chodzi o tę uwagę pana posła Bosaka, nic mi na ten temat nie wiadomo, ale może pan dysponuję jakąś wiedzą dotyczącą powodu, że tak jest, jak pan sugeruje. Wątpię akurat, bo system kaucyjny jest również elementem exposé Prezesa Rady Ministrów i sądzę, że tutaj nie ma żadnej takiej wątpliwości. Ewentualnie bardziej czas jest wątpliwy, co do kwestii związanej z pewnymi obciążeniami, które mogłyby ewentualnie dodatkowo się pojawić w ramach tworzonego systemu, ale rzeczywiście on został wypracowany w jak największym kompromisie i jest bardzo przepracowany, można powiedzieć, co do szczegółów, osiągnięto to porozumienie ze wszystkimi możliwymi stronami, w kontekście tworzenia powszechnego systemu i liczę na to, że jeszcze uda się jednak, mimo rzeczywiście trudnego czasu, z uwagi na to, że jest jeszcze notyfikacja techniczna… Zasada dyskontynuacji nie da ewentualnie możliwości przedłużenia tego procesu, więc jeszcze jesteśmy na granicy, więc mam nadzieję, że będzie tutaj zgoda na to i nie będzie tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Od razu mówię, że przy okazji dyskusji na temat rozporządzenia, które dzisiaj było przedmiotem również jednego z wniosków formalnych, mogę państwa zapewnić, że propozycja, która była wyjściem, związana z pewną analizą, nie będzie rzeczywiście zero-jedynkowa, taka, jak proponowała pozycja, która weszła do konsultacji. Czyli mówiąc wprost, sądzę, że będzie tutaj osiągnięty również kompromis i uwagi będą… W większości mam nadzieję, że zostaną uwzględnione. A my o tym będziemy informowali jeszcze w oddzielnym czasie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">A co do pozostałych kwestii, to oczywiście dziękujemy za tę uwagę i będę tutaj zwracał uwagę ewentualnie dyrekcji i analizował, rzeczywiście kontrolował tę informację, którą państwo przedstawili.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">To tyle. Chce pan jeszcze dopowiedzieć…? Tak, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Proszę państwa, wracając do dyskusji, czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos, zadać jakieś pytanie?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MenedzerdosprawpolitykipublicznejikomunikacjiStowarzyszeniaDystrybutorowProducentowCzesciMotoryzacyjnychPawelMisierewicz">Paweł Misierewicz, Stowarzyszenie Dystrybutorów Producentów Części Motoryzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MenedzerdosprawpolitykipublicznejikomunikacjiStowarzyszeniaDystrybutorowProducentowCzesciMotoryzacyjnychPawelMisierewicz">Chciałem tylko poprzeć głos pana prezesa Małyszko, który się wypowiadał wcześniej  à propos rdzeni przeznaczonych do regeneracji części motoryzacyjnych. Regeneracja części motoryzacyjnych to jest rzeczywiście taki obszar, który zbliży nas bardzo do gospodarki obiegu zamkniętego, jednak obecne przepisy w Polsce nie charakteryzują, co można regenerować, jak to można regenerować, czym jest w ogóle część przeznaczona do regeneracji. Obecnie, tak jak pan prezes tutaj powiedział, prowadzone są też postępowania sądowe z GIOŚ w sprawie określenia, czy jest to odpad, czy jest to część przeznaczona do regeneracji – czy jest to rdzeń, czy jest to odpad. Bardzo często uzyskujemy informację, że jest to odpad i podpadamy wtedy pod całą ustawę dotyczącą transportu odpadów. To hamuje rozwój branży, mimo że branża regeneracji w Polsce bardzo się rozwija, jest to jeden z bardziej dynamicznie rozwijających się obecnie fragmentów rynku produkcji części motoryzacyjnych. Dlatego tutaj proszę o pilne zajęcie się tą kwestią i doprecyzowanie przepisów, abyśmy mogli rozwijać polską gospodarkę.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MenedzerdosprawpolitykipublicznejikomunikacjiStowarzyszeniaDystrybutorowProducentowCzesciMotoryzacyjnychPawelMisierewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Pani przewodnicząca Janyska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja jednak chciałabym, żeby odpowiedzialne resorty odpowiedziały na pytania, a także ustosunkowały się do wniosków, które zostały przedstawione przez stronę społeczną, tu m.in. do takiej szerokiej wypowiedzi pana Gantnera, ponieważ to jest niezwykle istotne, czego przedsiębiorcy mają się w najbliższych latach spodziewać, jak to ma wyglądać. Bo na razie, z tych wypowiedzi państwa z resortów, można by tylko odnieść wrażenie, że przyjmujemy do wiadomości, tak jakby się pierwszy raz państwo dowiedzieli o tym, jak to wygląda i będziemy działać. A to chyba trzeba powiedzieć jasno i zdecydowanie, i konkretnie, jaki jest harmonogram działań w tym zakresie. Tak, że domagam się konkretnej odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Jeżeli nie, to poproszę panią minister Król o udzielenie odpowiedzi na te pytania, które się pojawiły. Szczególną rolę zwrócono na tę kwestię, którą już pan minister poruszył, czyli ustawy o systemie kaucyjnym, prawda? Tak, że jeżeli można byłoby też prosić…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Tylko pani minister nie jest gospodarzem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiTKamilaKrol">Właśnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">…Więc to nie jest w jej kierunku. To jeżeli pan przewodniczący jeszcze pozwoli… Pani minister tutaj… To tak, jak zwróciłem tutaj uwagę, ministerstwo przesłało ten projekt. Jakby on jest w tej chwili poza dyskusją… Mam nadzieję, że trafi na obrady Rady Ministrów, więc ten temat jest, no… Nie wiem, jak mogę to bardziej doprecyzować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Z jakim terminem jest związane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Ale czy wejścia w życie tej ustawy w tym projekcie? No, jest na RCL, pani nie zna, rozumiem, tego projektu, ale ten projekt był szeroko konsultowany… Ale bardzo dziękuję, bo państwa klub również częściowo zgłaszał też uwagi, czy niektórzy posłowie z opozycji. Co prawda pani w tym temacie nigdy nie widziałem, ale jakby pani koledzy uczestniczyli, więc jest to propozycja 1 stycznia 2025 roku, ale z uwagi na to, że rzeczywiście planowaliśmy, że to będzie szybciej w obradach sejmowych, więc podejrzewam, że będzie dyskusja na ten temat…tego terminu. A założenia powszechnego systemu są znane. Bezparagonowe na terenie całego kraju, butelki do 1,5 l wielorazowego użytku, z tworzyw sztucznych – do 3 l, no i puszki metalowe też, aluminiowe do 1,5 l… Chyba tak. Tak, do 1,5 l, więc jakby… Niezwrócona kaucja nie będzie objęta VAT.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#SekretarzstanuwMKiSJacekOzdoba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Jeszcze tylko wypowiadając się w kwestii dotyczących chociażby recyklingu, części samochodów itd, jeżeli państwo widzą w tym też jakiś problem, który państwa zdaniem wymagałby szerszej dyskusji, czy uregulowania, prosiłbym o przysłanie materiałów na ten temat do sekretariatu Komisji, tak by nie tylko do stenogramu… Można było te dane ewentualnie wyciągnąć i ewentualnie… Przecież my, jako parlamentarzyści, mamy możliwość złożenia interpelacji w tym temacie do ministerstwa albo zwrócenia na coś uwagi.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Pani minister, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiTKamilaKrol">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiTKamilaKrol">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odniosę się do pytania pana posła Bosaka w sprawie szkoleń dla zamawiających. Tutaj tak naprawdę instytucjonalnie temat jest bardzo dobrze zaopiekowany przez Urząd Zamówień Publicznych. Jako Ministerstwo Rozwoju i Technologii służymy wkładami merytorycznymi do tego procesu, niemniej jednak wszystkie kwestie proceduralne są przeprowadzane przez UZP. W UZP nawet jest departament, który jest nakierowany właśnie tylko i wyłącznie na tego typu kwestie. Tutaj, co ważne, w ramach szkoleń, są szkolenia stacjonarne i są szkolenia online, tak by zamawiający właściwie poruszali się przy wypełnianiu specyfikacji istotnych warunków zamówienia. I tak naprawdę, jeżeli chodzi o koszty, to tutaj koszty są ponoszone też przez UZP.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiTKamilaKrol">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">W pierwszej kolejności pani poseł Janyska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Prosiłabym, w nawiązaniu do wypowiedzi pani minister, żeby ministerstwo zdobyło te informacje z Urzędu Zamówień Publicznych, a być może dobrze byłoby odbyć jeszcze jedno posiedzenie i zaprosić kogoś z przedstawicieli, żeby państwo, poza tym, że dali wkład merytoryczny, także mogli odpowiedzieć na te pytania, które są do państwa kierowane.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">To w takim razie ministerstwo poprosimy o przesłanie tej informacji w formie pisemnej do sekretariatu Komisji, z prośbą o przesłanie jej później do parlamentarzystów, członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Tam jeszcze z tyłu ktoś się zgłaszał, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#EkspertKonfederacjiLewiatanKatarzynaBaranska">Katarzyna Barańska, Konfederacja Lewiatan i kancelaria Osborne Clarke.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#EkspertKonfederacjiLewiatanKatarzynaBaranska">W Konfederacji Lewiatan członkowie Konfederacji od 2017 roku prowadzą… Aktywnie uczestniczą w ramach grupy ROP – rozszerzona odpowiedzialność producenta. I kilka uwag dotyczących tej toczącej się dyskusji oraz mapy drogowej dotyczącej GOZ.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#EkspertKonfederacjiLewiatanKatarzynaBaranska">GOZ, gospodarka obiegu zamkniętego, to jest pewien model gospodarczy, który został przyjęty w Unii Europejskiej. Jest to model gospodarczy, który funkcjonuje w ramach European Green Deal, Europejskiego Zielonego Ładu. To jest strategia polityczna, a GOZ jest pewnego rodzaju modelem gospodarczym, który ma postanowienia polityczne z Europejskiego Zielonego Ładu realizować. Systemy kaucyjne są bardzo ważnym narzędziem GOZ. My tutaj rozmawiamy o jednym rodzaju systemu kaucyjnego, dotyczącym odpadów opakowaniowych i opakowań, natomiast tych systemów kaucyjnych zaraz będzie dużo więcej. Pani minister wspominała chociażby rozporządzenie bateryjne. Nie wiem, czy państwo wiedzą, ale w rozporządzeniu bateryjnym pojawia się również motyw systemów kaucyjnych na baterie. W związku z tym, jeżeli nie zaczniemy procedować… Wyobrażać sobie, w jaki sposób powinien działać pierwszy system kaucyjny, ogólnopolski, ogólnodostępny w Polsce, to zaraz będziemy w bardzo dużym kłopocie, ponieważ GOZ, czyli ten model gospodarczy nakłada obowiązek uruchomienia takich samych systemów w stosunku do innych rodzajów produktów, czy też odpadów. Tak, że wydaje mi się, że to jest taka rzecz naprawdę szalenie pilna.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#EkspertKonfederacjiLewiatanKatarzynaBaranska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Szanowni państwo, chyba wyczerpaliśmy listę mówców i porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zatem zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechZubowski">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>