text_structure.xml 52.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Witam państwa posłów. Witam panów ministrów, pana ministra Krzysztofa Cieciórę, pana ministra Marka Gróbarczyka, który mam nadzieję, dojdzie w trakcie, panią prezes Beatę Orlik oraz pozostałych zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Szanowni państwo, w porządku dziennym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (druk nr 3305) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 3371) w zakresie działania w naszej Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że przyjmujemy zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę. Mam prośbę, żeby dzisiaj pracować w miarę zdyscyplinowany sposób, dlatego że mamy tego dosyć dużo. Równolegle odbywają się posiedzenia innych komisji w sprawie budżetu. Posłowie zasiadają w dwóch, trzech komisjach, więc proszę nie zwracać uwagi na to, że czasami jest nas trochę mniej. Jednocześnie referujących proszę o dyscyplinę i zwięzłe wypowiadanie się, żebyśmy w miarę sprawnie mogli to przeprowadzić, dlatego że tak jak mówię, równolegle odbywa się wiele sprawozdań. W związku z tym zależy mi na dyscyplinie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Część budżetowa 62 – Rybołówstwo. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji celowych i wydatków budżetu środków europejskich oraz od razu punktu drugiego, czyli części budżetowej 83 Rezerwy celowe w zakresie pozycji 8 i 21. O zabranie głosu bardzo proszę pana ministra Krzysztofa Cieciórę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, budżet na 2022 r. w części 62 – Rybołówstwo obejmował finansowanie zadań realizowanych przez Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak również zadania instytucji zarządzającej w ramach programu operacyjnego Rybactwo i Morze.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Ustawa budżetowa na 2022 r. w części 62 Rybołówstwo przewidywała uzyskanie dochodów w kwocie 1690 tys. zł. Wykonanie dochodów na rok 2022 wyniosło 24 788 tys. zł, czyli ponad czternastokrotnie więcej niż zaplanowano w ustawie. Wyższe wykonanie dochodów w 2020 r. w stosunku do planu wynikało głównie z uzyskania nieplanowanych dochodów z tytułu wpłaty dotyczącej należności wynikających z decyzji karnych za naruszanie przepisów dotyczących wykonywania rybołówstwa morskiego od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, uzyskanych przez Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, kwot zwróconych, odzyskanych od beneficjentów programu operacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Wydatki. W ustawie budżetowej na rok 2022 wydatki ogółem zostały zaplanowane w kwocie 134 128 tys. zł. W trakcie roku budżetowego plan wydatków został zwiększony do kwoty 149 403 tys. zł, z czego wydatkowanych zostało 124 666 tys. zł, co stanowi 83% planu. Wydatki zostały zrealizowane głównie na program operacyjny „Rybactwo i Morze” w kwocie 63 400 tys. zł z przeznaczeniem głównie na wsparcie sektora rybołówstwa morskiego, akwakultury i przetwórstwa. Na zarybianie polskich obszarów morskich przekazaliśmy wydatki w kwocie 4987 tys. zł. Kwota przekazana na działalność Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego i urzędy obsługujące ministra do spraw rybołówstwa wynosiła 39 680 tys. zł. Ponadto w roku 2022 Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach części 33 Rozwój wsi udzielała pomocy finansowej właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego, który zobowiązał się między innymi do trwałego zaprzestania działalności połowowej. Na powyższą pomoc agencja przeznaczyła w roku 2022 kwotę 3752 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Wydatki na wynagrodzenia w 2022 r. wniosły 19 858 tys. zł, z tego w Głównym Inspektoracie Rybołówstwa Morskiego 7996 tys. zł, w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi 11 861 tys. zł. Przeciętne zatrudnienie w części 62 Rybołówstwo w 2022 r. wyniosło 181 osób.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Dotacje celowe. W ustawie budżetowej na 2022 r. w części 62 Rybołówstwo zaplanowano dotację celową z budżetu państwa na realizację zadań związanych z zarybianiem polskich obszarów morskich w kwocie 5000 tys. zł. Wykonanie zadania, wydatkowanie w ramach dotacji wyniosło 4987 tys. zł, co stanowi 99% planowanych wydatków. Celem zadania jest utrzymanie i odtworzenie zasobów gatunków ryb eksploatowanych gospodarczo na obszarach morskich, troci wędrownej oraz łososia. W roku 2022 wykonano zarybienia dorzecza Wisły, Odry i rzek pomorskich materiałem zarybieniowym troci wędrownej, łososia atlantyckiego, siei, certy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Ponadto w związku z decyzjami ministra finansów oraz ministra rolnictwa i rozwoju wsi ustalono plan na dotacje celowe w kwocie 9540 tys. zł. Kwota ta została zrealizowana na poziomie 9099 tys. zł, co oznacza 95% planu. Powyższe wydatki zostały przeznaczone dla Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni na finansowanie gromadzenia danych na potrzeby zarządzania rybołówstwem oraz na tworzenie warunków dla wspierania rybactwa śródlądowego w kwocie 6503 tys. zł. Pieniądze otrzymał również Instytut Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie na prowadzenie badań oraz połowów ryb w rzece Odrze w celu oceny skutków katastrofy ekologicznej. Była to kwota w wysokości 2597 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Wydatki budżetu środków europejskich. Wydatki w ramach budżetu środków europejskich w ustawie budżetowej na rok 2022 w części 62 – Rybołówstwo zaplanowano w kwocie 250 992 tys. zł. W związku z decyzjami ministra finansów zwiększającymi, plan po zmianach wyniósł 264 333 tys. zł. W ramach powyższej kwoty zrealizowano wydatki w kwocie 234 609 tys. zł, co stanowi 89% planu. Wydatki budżetu środków europejskich przeznaczone były na realizację programu operacyjnego Rybactwo i Morze. W ramach programu Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa realizowała następujące działania: promowanie rybołówstwa zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy, wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy, zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, wspieranie obrotu i przetwarzania, wspieranie wdrażania zintegrowanej polityki morskiej, pomoc techniczna.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Rezerwy celowe. W 2022 r. uruchomiono środki budżetu państwa z części 83 Rezerwy celowe w pozycji 8 „Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pomocy bezzwrotnej” w kwocie 7189 tys. zł z przeznaczeniem na realizację PO RYBY 2014 – 2020 oraz w pozycji 21 „Rezerwa na zwiększenie wynagrodzeń przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych” w kwocie  23 tys. zł z przeznaczaniem na sfinansowanie nagrody jubileuszowej dla zastępcy Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">W ramach budżetu środków europejskich w 2022 r. uruchomiono środki z części  83 Rezerwy celowe w pozycji 98 „Finansowanie programów z budżetu środków europejskich” w kwocie 13 341 tys. zł z przeznaczeniem na realizację PO RYBY 2014 – 2020.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrzysztofCieciora">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając najistotniejsze informacje o wykonaniu budżetu na rybołówstwo w 2022 r., pragnę podkreślić, iż został on zrealizowany w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Pragnę podkreślić, że przeprowadzana przez Najwyższą Izbę Kontroli w bieżącym roku kontrola wykonania budżetu państwa i środków europejskich w 2022 r. w częściach 32 Rolnictwo, 33 Rozwój wsi, a także 62­ Rybołówstwo zaplanowanych na rok 2022 pozytywnie oceniła wykonanie budżetu bez zaleceń. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">Marzanna Lipińska. P. o. wicedyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2022 r. w części 62­ Rybołówstwo. Ocena ta jest efektem wyników kontroli przeprowadzonych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z założeniami kontroli budżetowej, nie dokonywano kontroli i oceny realizacji dochodów w tej części, a ograniczono się do analizy porównawczej dochodów realizowanych w 2022 r. z dochodami uzyskanymi w 2021 r. Dochody w części 62­ Rybołówstwo zrealizowano w kwocie 24 788 tys. zł. Były one wyższe o 23 098 tys. zł od planu wynikającego z ustawy budżetowej na rok 2022 oraz wyższe o 19 223 tys. zł w stosunku do dochodów wykonanych w 2021 r. Wyższe wykonanie dochodów w roku 2022 w stosunku do planowanych dochodów ujętych w ustawie budżetowej na 2022 r. oraz do dochodów zrealizowanych w 2021 r. było związane głównie z uzyskaniem nieplanowanych dochodów na skutek wystawienia decyzji przez głównego inspektora rybołówstwa morskiego w Słupsku, nakładającej karę w wysokości 19 622 tys. zł na armatora statku rybackiego w związku z nieprzestrzeganiem przepisów wspólnej polityki rybołówstwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">Wydatki budżetu państwa w części 62­ Rybołówstwo zostały zrealizowane w kwocie 124 666 tys. zł, co stanowiło 83% planu wydatków po zmianach. Wydatki te były wyższe o 5,9% od wydatków zrealizowanych w 2021 r. Na koniec 2022 r. nie wystąpiły zobowiązania wymagalne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">W tej części budżetowej oprócz dotacji celowych między innymi na współfinansowanie programu operacyjnego „Rybactwo i Morze 2014-2020” oraz zarybianie polskich obszarów morskich finansowano działalność statutową państwowej jednostki budżetowej, czyli Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego w Słupsku oraz dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">Przeciętne zatrudnienie w państwowych jednostkach budżetowych wyniosło  181 etatów i w porównaniu do 2021 r. było niższe o trzy etaty. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie na jednego pełnozatrudnionego w jednostkach budżetowych w tej części łącznie z dodatkami i wynagrodzeniem rocznym wyniosło 9143 zł i było wyższe o 492 zł w porównaniu do roku 2021.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">W części 62­ Rybołówstwo wydatki budżetu środków europejskich zrealizowano w kwocie 234 609 tys. zł, to jest w 89% kwoty planowanych wydatków po zmianach. Wydatki te przeznaczono na finansowanie programu operacyjnego „Rybactwo i Morze”. Niewykorzystanie kwoty ponad 20 000 tys. zł wynikało z faktu, że beneficjenci programu występowali z wnioskami o aneksy do umów, które przedłużały terminy realizacji operacji. W związku z tym nie wszystkie zaplanowane wypłaty mogły być zrealizowane do końca 2022 r. Ponadto wnioski o płatność składane przez beneficjentów programu przy rozliczeniu operacji w wielu przypadkach opiewały na niższe kwoty niż wskazane w umowach, na podstawie których szacowano wydatki budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">Kontrola wykorzystania dotacji w części 62 nie wykazała nieprawidłowości. Przekazywanie i rozliczanie dotacji z budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich było prawidłowe. Nie stwierdzono również nieprawidłowości przy wykorzystaniu środków z rezerw celowych oraz realizacji zamówień publicznych. Badanie próby wydatków wykazało, że dokonywano ich zgodnie z planem finansowym, gospodarnie, celowo i legalnie. Według stanu na 31 grudnia 2022 r. wskaźnik realizacji zasady n+3 w programie operacyjnym Rybactwo i Morze 2014-2020 wyniósł 104,5%. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli poziom kontraktacji wydatkowania środków na wspomniany program oraz poziom spełnienia zasady n+3 na koniec 2022 r. nie wskazują na wystąpienie ryzyka zagrożenia niewykorzystania środków w ramach programu.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">Najwyższa Izba Kontroli wydała pozytywną opinię na temat sporządzonych rocznych sprawozdań budżetowych i sprawozdań z operacji finansowych w czwartym kwartale 2022 r. w części 62 – Rybołówstwo.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PelniacaobowiazkiwicedyrektorDepartamentuRolnictwaiRozwojuWsiNajwyzszejIzbyKontroliMarzannaLipinska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, pokrótce jeszcze przytoczę wyniki kontroli wykonania budżetu wojewodów w części 85 w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo, realizowanych przez delegatury Najwyższej Izby Kontroli, które zostały przedstawione w 16 informacjach. Zrealizowane dochody w wysokości 14 300 zł oraz wydatki w wysokości 37 300 tys. zł stanowiły poniżej 1% dochodów i wydatków budżetu wojewodów. W związku z tym nie były przedmiotem szczegółowych badań przez Najwyższą Izbę Kontroli, z wyjątkiem prowadzonych przez wybranych wojewodów działań windykacyjnych na rzecz odzyskania zaległych dochodów. Dział rybołówstwo i rybactwo obejmuje głównie wydatki na Państwową Straż Rybacką (87,1% wydatków) oraz wydatki związane z realizacją zadań w ramach programu operacyjnego „Rybactwo i Morze 2014-2020”. Ponad 82% wydatków działu 050 w budżetach wojewodów stanowiły wydatki bieżące. Nie wystąpiły wydatki budżetu środków europejskich. Nie wystąpiły również zobowiązania wymagalne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Pan poseł Wieczorek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszWieczorek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dwa pytania. Po pierwsze, wielokrotnie na posiedzeniach Komisji dyskutowaliśmy na temat pomocy dla właścicieli statków rybackich. W sprawozdaniu są podane następujące informacje. Agencja przeprowadziła nabór wniosków. Złożono 36 wniosków na 6900 tys. zł. Zawarto 19 umów na  3800 tys. zł. Moje pytanie jest takie. Co się stało z połową wniosków, a nawet więcej, gdyż jest  36 wniosków i 19 umów? Czy nie spełniały kryteriów? Jaki był powód? Czy brakowało środków finansowych?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselDariuszWieczorek">I drugie pytanie w tej sprawie, które tutaj cały czas zadajemy, co z grupą właścicieli łodzi turystycznych, rekreacyjnych, którzy ze względu na wadliwe rozporządzenie akurat nie ministra rolnictwa i rozwoju wsi, co trzeba powiedzieć, tylko wtedy jeszcze ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, nie otrzymali środków. W związku z tym jest pytanie, jak planujecie to zrealizować i dlaczego ubiegłym roku tego nie zrealizowano.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselDariuszWieczorek">I ostatnie, jeszcze jedno pytanie dotyczące drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Za rok 2022 wykonanie jest na poziomie chyba 760 000 tys. zł. Zadanie miało kosztować 1 000 000 tys. zł. Wartość programu jest szacowana na 2 127 000 tys. zł. Czy kwota 765 000 tys. zł kończy już zadanie czy też jeszcze coś tam będzie planowane, jeżeli chodzi o następne miesiące? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Kto jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy pan minister chciałby udzielić odpowiedzi? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWKrzysztofCieciora">Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie, jest to pomoc skierowana dla rybaków komercyjnych, którzy już wiedzą, że chcą odejść z zawodu. Była prośba, żeby im to ułatwić.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWKrzysztofCieciora">Jeżeli chodzi o to, że część wniosków została odrzucona, na pewno były to kwestie formalne, niespełnienie pewnych bardzo prostych wymagań. Był to bardzo prosty wniosek, bardzo proste zasady. Oczywiście nie znam jednostkowych przypadków, gdyż tego nie analizowałem, ale wiem o tym, ponieważ tworzyłem przepisy. Założenie było takie, żeby były one jak najprostsze. A więc ich niespełnienie... Mogło to być także wycofanie wniosków czy ostatecznie niechęć do podpisania umowy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWKrzysztofCieciora">Odnośnie do drugiego pytania, znamy doskonale tę kwestię. Wypowiadałem się setki razy, ale może jeszcze raz powiem obrazowo. Jeżeli chodzi o armatorów, ze statków których wykonywane są działania wędkarskie, minister rolnictwa i rozwoju wsi, pomimo moich najgłębszych chęci i starań, nie jest ministrem właściwym do zaspokojenia ich roszczeń. To trochę tak jakby kierowca autobusu, który dowozi dzieci do szkoły, wystąpił do ministra edukacji z roszczeniem, że samorząd zamknął szkołę i teraz nie dowozi do niej dzieci. Jest to mniej więcej taki poziom zasadności roszczeń. Nie odpowiadamy za sektor transportu morskiego, a łodzie te są typowo transportem morskim. Można powiedzieć, że są taksówkami dla wędkarzy. Nie mają nic wspólnego z rybołówstwem morskim.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWKrzysztofCieciora">Jeżeli chodzi o trzecie pytanie, chyba jest nie do nas. Pogłębienie toru wodnego to...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">... infrastruktura. Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w częściach 62 oraz 83 w zakresie pozycji 8 i 21? Nie widzę sprzeciwu. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w częściach 62 oraz 83 w zakresie pozycji 8 i 21.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Przystępujemy do omówienia części 21 Gospodarka morska. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, wydatków budżetu środków europejskich oraz programów wieloletnich w układzie zadaniowym. Mamy problem, ponieważ nie mamy... Pan, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Adam Orzechowski. Dyrektor Departamentu Budżetu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">W części 21 Gospodarka morska do końca 2022 r. uzyskaliśmy wpływy, czyli dochody budżetowe w kwocie 29 000 tys. zł. Środki te zostały uzyskane z tytułu dywidendy od spółek, najmu, dzierżawy składników majątku Skarbu Państwa, opłat egzaminacyjnych oraz opłat za wydawanie świadectw, dyplomów i zaświadczeń. W zakresie wydatków budżetu państwa plan w ubiegłym roku ukształtował się na poziomie 1 605 000 tys. zł. Środki te zostały wydatkowane w części 21 w kwocie 1 599 000 tys. zł, co stanowiło prawie 100% planu wydatków.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">W roku 2022 w ramach wydatków realizowaliśmy programy wieloletnie. Były to trzy programy, program „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, gdzie wykorzystaliśmy środki na poziomie 765 000 tys. zł, Program ochrony brzegów morskich, gdzie wykorzystaliśmy kwotę 34 000 tys. zł oraz budowa Polskiego Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego, gdzie wykorzystaliśmy kwotę 2000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">Pozostałe wydatki dotyczyły przede wszystkim kosztów funkcjonowania jednostek budżetowych i uczelni. Jeżeli chodzi o działalność urzędów morskich, Urzędu Morskiego w Szczecinie i Urzędu Morskiego Gdyni, kwota wydatkowana na realizację ich zadań statutowych wyniosła 489 000 tys. zł. Było to 100% wykonania. W zakresie działalności uczelni morskich, czyli Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wykonanie wydatków było na poziomie 202 000 tys. zł. W części 21 realizowane były również wydatki w zakresie działalności Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Kwota wykorzystanych środków to 52 000 tys. zł. Wydatki na działalność Ministerstwa Infrastruktury wyniosły 42 000 tys. zł, a pozostałych jednostek 13 000 tys. zł. Chodziło tu o środki na działalność Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu oraz działań izb morskich.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">W części 21 realizowane były również wydatki w ramach budżetu środków europejskich. Kwota wydatków zaplanowanych na ten cel wyniosła 314 000 tys. zł. Środki te zostały wydatkowane na poziomie 99%, czyli w kwocie 310 000 tys. zł. W ramach budżetu europejskiego realizowaliśmy głównie projekty programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Były to modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego czy też modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">Część 21 została przedstawiona w zakresie dochodów i wydatków budżetu państwa. Zwracam się z uprzejmą prośbą o przyjęcie tej części budżetu państwa i wydanie pozytywnej opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKMarekMaj">Marek Maj. Pełniący obowiązki dyrektor Departamentu Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKMarekMaj">Zrealizowane wydatki budżetu państwa w części 21 wyniosły 1 600 000 tys. zł, co stanowiło 99,6% planu po zmianach. Największa kwota wydatków 52,5% dotyczyła wydatków majątkowych. Wydatki te poniesiono głównie na realizację programu wieloletniego „Budowa drogi łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Wydatki budżetu środków europejskich w części 21 zostały zrealizowane w kwocie 310 000 tys. zł, co stanowiło prawie 99% planu po zmianach. Badanie próby 44 wydatków na łączną kwotę  12 900 tys. zł zrealizowanych przez Biuro Administracyjno-Finansowe ministerstwa wykazało, że zostały one dokonane z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi. Analiza trzech postępowań o udzielenie zamówień publicznych wykazała, że przeprowadzono je zgodnie z obowiązującymi przepisami, a zrealizowane zamówienia służyły realizacji celów i zadań kontrolowanej jednostki. Również badanie próby wydatków objętych kontrolą w obu urzędach morskich wykazało, że większość wydatków zostało poniesionych na zakupy i usługi służące realizacji celów jednostki, zgodnie z warunkami zawartych umów i przepisami obowiązującymi jednostki sektora finansów publicznych. Badaniem w tych jednostkach objęto wydatki budżetu państwa w łącznej kwocie 807 000 tys. zł, czyli 55% wydatków w części 21 z budżetu państwa oraz wydatki z budżetu środków europejskich w kwocie 76 000 tys. zł, co stanowiło prawie 25% wydatków z budżetu środków europejskich zrealizowanych w tej części.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKMarekMaj">Poniesione przez Urząd Morski w Szczecinie wydatki w kwocie 120 600 zł zostały ocenione jako niegospodarne. Wynikało to z nieprzeprowadzenia analiz pod kątem zasadności i opłacalności montażu układu do kompensacji energii biernej w przypadku dwóch punktów poboru energii elektrycznej i w efekcie niezamontowania tego typu urządzeń, chociaż przy zamontowaniu układu do kompensacji energii biernej można było koszty obniżyć nawet do zera. Analiza czterech postępowań o udzielenie zamówień publicznych przeprowadzonych przez Urząd Morski w Szczecinie wykazała, że w przypadku jednego zadania przy jego udzielaniu naruszono przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Polegało to na udzieleniu zamówienia publicznego o wartości 234 tys. zł w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy ­Prawo zamówień publicznych bez zaproszenia i przekazania wykonawcy informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, pomimo obowiązku wynikającego z art. 217 ust. 1 w związku z art. 304 ustawy ­Prawo zamówień publicznych. Drugie naruszenie dotyczyło ogłoszenia wyniku tego postępowania z opóźnieniem siedmiu dni.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKMarekMaj">Badanie trzech postępowań o udzielenie zamówień publicznych przeprowadzonych przez Urząd Morski w Gdyni wykazało, że postępowania przeprowadzono zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych i procedurami wewnętrznymi.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKMarekMaj">Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa na rok 2022 w części 21 Gospodarka morska. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Pan poseł Wieczorek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselDariuszWieczorek">Pierwsza rzecz. Moje pytanie dotyczące realizacji inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej jest aktualne. Prośba o informację, czy kwota 760 000 tys. zł to jest cała kwota. Czy to jest zakończenie inwestycji? Druga rzecz. Planowane dochody były w kwocie 112 000 tys. zł, wykonanie wynosi 29 000 tys. zł. Z czego wynika niewykonanie po stronie dochodowej? I ostatnia kwestia. Realizowana była inwestycja pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Prośba o informację, czy została już zakończona. Czy wydatki w roku 2022 zamykają inwestycję czy będzie kontynuowana? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Kto jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Panie dyrektorze, proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w kwestii budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską łączna wartość inwestycji to 2 127 000 tys. zł. Pragnę przypomnieć, iż inwestycja jest realizowana w ramach programu wieloletniego. Wszystkie kwoty, wartości, cały harmonogram został przyjęty w formie uchwały Rady Ministrów. W kwestii drugiej inwestycji...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselDariuszWieczorek">Czy jest już zakończona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Inwestycja jest niezakończona. Mamy zabezpieczone środki jeszcze na ten rok, o czym rozmawialiśmy w ubiegłym roku przy przyjmowaniu budżetu. Ostatnie rozliczenia w ramach programu nastąpią w roku 2024, natomiast główne płatności, jakie poniósł budżet, zostały zrealizowane. Teraz będzie tylko dokończenie, ukończenie inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">W kwestii modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin pragnę przypomnieć, że zadanie to było realizowane ze środków europejskich i ze środków budżetu państwa. Wszystkie główne wydatki zostały już poniesione do roku 2022 r. Łączna kwota to 1 925 000 tys. zł. Inwestycja została zakończona w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Jeżeli chodzi o uzyskane dochody, dochody budżetu państwa w części 21 dotyczyły opłat za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej pod wznoszenie oraz wykorzystywanie sztucznych wysp oraz konstrukcji i urządzeń. Na etapie planowania dochodów planowaliśmy, że w roku 2022 zostanie wydanych dziesięć pozwoleń, co pozwoli na uzyskanie takich wpływów. Z uwagi na skomplikowany proces postępowań, ilość złożonej dokumentacji, konieczność dokonania analizy dokumentacji dochody w roku ubiegłym nie zostały zrealizowane, przy czym będą zrealizowane w tym roku. Nastąpiła zmiana harmonogramu wpływów w ramach dochodów budżetu państwa z tego tytułu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 21? Nie widzę. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 21.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Część budżetowa 22 Gospodarka wodna. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych oraz dotacji podmiotowych i celowych. Po omówieniu tego punktu rozpatrzymy wykonanie planu finansowego państwowej osoby prawnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Pan dyrektor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w części dotyczącej gospodarki wodnej w roku 2022 plan wydatków ukształtował się na poziomie kwoty 2 341 000 tys. zł. Wydaliśmy środki na poziomie 97% tej kwoty. Środki te zostały przeznaczone na gospodarowanie wodami w kwocie 1 132 000 tys. zł. W ramach tej kwoty realizowane były wydatki na zadania statutowe Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na zapobieganie i usuwanie skutków powodzi i suszy w wysokości 942 000 tys. zł. Są to środki przewidziane w ramach dwóch dużych przedsięwzięć, czyli Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczach Odry i Wisły – tutaj kwota wydatków wyniosła 804 000 tys. zł – oraz drugiego Projektu ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry, gdzie wydatkowano 138 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">W części 22 – Gospodarka wodna jest też finansowana działalność państwowych służb, służby hydrologiczno meteorologicznej, państwowych służb do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, państwowej służby hydrologicznej. Łączna kwota wydatków dla trzech wymienionych służb wyniosła 126 000 tys. zł. Instytuty wydatkowały środki w całości z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Ostatnia pozycja to utrzymanie urzędu ministra. Było to 80 000 tys. zł. Tutaj przede wszystkim wydatki dotyczyły składek do organizacji międzynarodowej.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Kolejny punkt to plan finansowy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">To później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PelniacyobowiazkidyrektordepartamentuNIKMarekMaj">Powiem krótko. Największa kwota wydatków w części 22 stanowiąca 96,5% ogółu zrealizowanych wydatków została przeznaczona na dotacje w kwocie ogółem 2 200 000 tys. zł. W części 22 w roku 2022 nie planowano i nie zrealizowano wydatków budżetu środków europejskich. Badanie próby wydatków dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie Infrastruktury na kwotę 60 000 tys. zł, czyli ponad 75% jego wydatków ogółem wykazało, że zostały one dokonane z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi. Nie stwierdzono niegospodarnego i niecelowego wydatkowania środków. Kontrola trzech postępowań o udzielenie zamówień publicznych, w wyniku których w 2022 r. wydatkowano 500 tys. zł, wykazała, że przeprowadzono je zgodnie z obowiązującymi przepisami, a poniesione wydatki były celowe i gospodarne. Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2022 r. w części 22 Gospodarka wodna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 22? Nie ma sprzeciwu. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 22.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Teraz przystąpimy do rozpatrzenia planu finansowego państwowej osoby prawnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o plan finansowy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, w roku 2022 Wody Polskie uzyskały przychody w łącznej kwocie 2 167 000 tys. zł. Pochodziły one przede wszystkim z opłat za usługi wodne oraz opłat podwyższonych, z dotacji z budżetu państwa oraz prowadzonej działalności gospodarczej Wód Polskich. Koszty ukształtowały się na poziomie 2 105 000 tys. zł. W ubiegłym roku w ramach planu finansowego wód Polskich realizowano inwestycje i łączne nakłady inwestycyjne w tym zakresie to 1 772 000 tys. zł. Środki na finansowanie inwestycji pochodziły zarówno z dotacji krajowych, ze środków unijnych, jak też ze środków własnych Wód Polskich. Na koniec roku 2022 Wody Polskie odnotowały dodatni wynik finansowy w kwocie 61 000 tys. zł. Tak kształtował się wynik finansowy brutto. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WicedyrektorDepartamentuSrodowiskaNIKPawelTrzaskowski">Dziękuję. Paweł Trzaskowski. Wicedyrektor Departamentu Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WicedyrektorDepartamentuSrodowiskaNIKPawelTrzaskowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła realizację planu finansowego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w 2022 r. W tym roku przychody ogółem Wód Polskich zrealizowane zostały w wysokości 2 166 447 200 zł, co stanowiło 118,4% planu po zmianach i 138,5% w porównaniu do 2021 r. Głównymi źródłami przychodów były dotacje z budżetu państwa stanowiące 48,9% przychodów ogółem, przychody z działalności stanowiące 29% oraz pozostałe przychody stanowiące 21,2%. Główną przyczyną uzyskania w 2022 r. wyższych przychodów w porównaniu do 2021 r. było uzyskanie wyższej o 25,5% dotacji celowej z budżetu państwa na bieżącą działalność Wód Polskich. Poniesione koszty wyniosły 2 105 094 900 zł, co stanowiło 97% planu po zmianach i 93,1% kosztów poniesionych w 2021 r. Główną pozycję w poniesionych kosztach stanowiły koszty funkcjonowania, które wyniosły 2 101 531 800 zł, czyli 99,8% kosztów ogółem.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#WicedyrektorDepartamentuSrodowiskaNIKPawelTrzaskowski">Sprawozdanie z wykonania planu finansowego państwowej osoby prawnej, sprawozdanie w zakresie operacji finansowych Rb-N i Rb-Z oraz w zakresie wykonania planu finansowego w układzie zadaniowym Rb-BZ2 sporządzone zostały terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym na podstawie danych wynikających z ewidencji księgowych. Badanie wiarygodności ksiąg rachunkowych przeprowadzona na próbie 54 dowodów księgowych, dokumentujących poniesione koszty i wydatki łącznie na kwotę 213 279 200 zł, wykazało, że dowody księgowe sporządzono prawidłowo pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym, a operacje gospodarcze udokumentowane tymi dowodami właściwie ujęto w księgach rachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#WicedyrektorDepartamentuSrodowiskaNIKPawelTrzaskowski">W trakcie kontroli ustalono między innymi, że prowadzona ewidencja księgowa dla środków dotacji uzyskanych na podstawie jednej z umów dotacji zawartej z Ministerstwem Infrastruktury i wydatków dokonanych z tych środków nie pozwalała na wyodrębnienie wydatków na poszczególne zadania określone w załączniku nr 3 do umowy dotacji uniemożliwiając jej wiarygodne rozliczenie. Na podstawie prowadzonej ewidencji nie można było zweryfikować procentowego rozliczenia poszczególnych zadań, co było działaniem niezgodnym z § 3 umowy dotacji oraz z art. 152 ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#WicedyrektorDepartamentuSrodowiskaNIKPawelTrzaskowski">Ponadto szczegółowe badanie trzech postępowań o zamówienia publiczne oraz czterech umów zlecenia zawartych z pracownikami Wód Polskich wykazało, że podczas zawierania umów zlecenia, jak też w jednym przypadku podczas wykonywania czynności w ramach postępowania o zamówienie publiczne nie przestrzegano wewnętrznych regulacji obowiązujących w Wodach Polskich. Ponadto prezes Wód Polskich nie wyegzekwował od dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej wykonania wydanego im polecenia dotyczącego zbadania przejętych przez Wody Polskie umów użytkowania gruntów pod wodami powierzchniowymi od poprzedników prawnych przed 1 stycznia 2018 r. oraz rozpoczęcia działań zmierzających do ich aktualizowania. Skutkowało to brakiem możliwości prowadzenia skutecznego nadzoru nad majątkiem Skarbu Państwa w zakresie ustalania opłat z tytułu użytkowania gruntów Skarbu Państwa pokrytych wodami. Opisane wyżej nieprawidłowości nie miały jednak w ocenie Najwyższej Izby Kontroli wpływu na realizację planu finansowego Wód Polskich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania planu finansowego państwowej osoby prawnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie? Nie widzę. A zatem informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie planu finansowego państwowej osoby prawnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Przystępujemy do omówienia części budżetowej 69 ­Żegluga śródlądowa. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych. O zabranie głosu bardzo proszę pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o żeglugę śródlądową, w ustawie budżetowej na rok 2022 zaplanowane zostały dochody budżetowe w wysokości 751 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Wpływy uzyskane w ramach tej kwoty do końca roku wyniosły 722 tys. zł, co stanowi 96% planu. Dochody były realizowane głównie przez urzędy żeglugi śródlądowej. Dotyczyły przeprowadzonych czynności inspekcyjnych i pomiarowych statków, a także opłat egzaminacyjnych za wydanie dyplomów oraz odnowienie dokumentów jednostek pływających. Planowane wydatki budżetowe to kwota 25 448 tys. zł. Środki te zostały wykorzystane na poziomie 23 300 tys. zł. W ramach wykonywanych wydatków realizowane były zadania urzędów żeglugi śródlądowej. Urzędy wykorzystały środki na poziomie 14 739 tys. zł. Ministerstwo Infrastruktury w ramach tej części budżetu państwa wydatkowało kwotę 6206 tys. zł. W ramach tej części budżetowej finansowane są zadania Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu wydatkowana kwota to prawie 2000 tys. zł oraz wydatki obronne. Kwota zrealizowanych wydatków to 388 tys. zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PelniacyobowiazkidyrektorDepartamentuInfrastrukturyNIKMarekMaj">Dziękuję. Uzupełnię, że w części 69 nie ponoszono wydatków z budżetu środków europejskich. Przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli badanie próby wydatków budżetu państwa zrealizowanych przez dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie Infrastruktury w kwocie 1328 tys. zł wykazało, że były one celowe i służyły realizacji zadań. Analiza trzech postępowań o udzielenia zamówień publicznych wykazała, że zostały przeprowadzone prawidłowo. Wydatki poniesione w ramach zbadanych zamówień publicznych wyniosły 186 tys. zł. Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2022 r. w części 69 Żegluga śródlądowa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 69? Nie ma sprzeciwu. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 69.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Przechodzimy do omówienia części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 4, 8, 20, 26, 29, 44, 56 i 59. O zabranie głosu znowu bardzo proszę pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w ramach wymienionych pozycji rezerw celowych w roku ubiegłym były uruchamiane środki do trzech części budżetowych, a mianowicie gospodarka morska, gospodarki wodna oraz żegluga śródlądowa. W ramach gospodarki morskiej środki z pozycji 8 były przeznaczone na realizację projektów unijnych w kwocie 85 000 tys. zł. Środki na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej były wydatkowane w kwocie 450 tys. zł, środki na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania w kwocie 1300 tys. zł. Były to środki na budowę Polskiego Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">W zakresie środków uruchamianych z rezerw celowych do części budżetowej gospodarka wodna przede wszystkim były to wydatki na realizację Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły. Kwota środków wykorzystanych na ten cel to 1 175 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#DyrektordepartamentuMIAdamOrzechowski">W ramach żeglugi śródlądowej środki z rezerw celowych zostały uruchomione dla szkoły na zadania związane z finansowaniem wynagrodzeń. Dziękuję. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Czy przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli chce zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Zamykam dyskusję. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 83 w zakresie pozycji 4, 8, 20, 26, 29, 44, 56 i 59?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 83 w zakresie wymienionych pozycji.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Przechodzimy do omówienia części budżetowej 85 Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 050 Rybołówstwo i rybactwo oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 Budżety wojewodów ogółem. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 Budżety wojewodów ogółem. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Elżbieta Milewska. Zastępca dyrektora. Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o dział zawarty w budżecie wojewodów 050 Rybołówstwo i rybactwo, dochody w tym dziale nie były planowane, natomiast wykonano je w wysokości 14 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejMinisterstwaFinansowElzbietaMilewska">Były to głównie wpływy uzyskane przez Państwową Straż Rybacką. Wykonanie wydatków wyniosło 37 266 tys. zł. Wydatki bieżące zostały zrealizowane na kwotę 32 035 tys. zł. Głównie były to wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem i działalnością Państwowej Straży Rybackiej. Wydatki majątkowe zrealizowane zostały w wysokości 649 tys. zł głównie na zakup specjalistycznego sprzętu służbowego na potrzeby Państwowej Straży Rybackiej. Wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej zostały zrealizowane w kwocie 4582 tys. zł w związku z realizacją programu operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020. Odnośnie do wydatków na wynagrodzenia, wydatki dotyczyły Państwowej Straży Rybackiej. Zostały zrealizowane w wysokości 21 694 tys. zł. Wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez marszałków województw zostały wykonane w kwocie 231 tys. zł w budżetach wojewodów kujawsko-pomorskiego, lubelskiego i śląskiego. Zostały przeznaczony na wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz opłacenie dodatkowych ubezpieczeń dla pracowników urzędów marszałkowskich realizujących zadania z zakresu administracji rządowej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Czy przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli chce zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Zamykam dyskusję. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 85 Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 050 Rybołówstwo i rybactwo oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 Budżety wojewodów ogółem? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 85 w zakresie działu 050 Rybołówstwo i rybactwo oraz zadania z zakresu administracji rządowej i innych zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 Budżety wojewodów ogółem.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Szanowni państwo, rozpatrzyliśmy i zaopiniowaliśmy sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię dla Komisji Finansów Publicznych, w której przekażemy stanowisko w sprawie omówionych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła Jerzego Maternę. Czy są inne propozycje? Czy pan poseł przyjmuje propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJerzyMaterna">Tak, przyjmuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Wobec niezgłoszenia innych propozycji uważam, że Komisja upoważniła pana posła Jerzego Maternę do reprezentowania stanowiska Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekSawicki">Zamykam posiedzenie. Dziękuję za wspaniałą dyscyplinę podczas posiedzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>