text_structure.xml
10.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Bardzo serdecznie witam państwa na wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji Finansów Publicznych i Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Witam wszystkich bardzo serdecznie. Z sekretariatu Komisji uzyskałem informację, że mamy kworum zarówno w jednej, jak i w drugiej Komisji. Tym samym będziemy przystępować do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Zanim to nastąpi, pozwólcie, że przywitam w naszym imieniu panią Annę Chałupę, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, wraz ze współpracownikami. Witam serdecznie, pani minister. Witam również pana Piotra Wawrzyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, wraz ze współpracownikami. Witam, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi, sporządzonego w Seulu dnia 12 listopada 2012 r. do Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, sporządzonej w Genewie dnia 21 maja 2003 r. (druk nr 3100) – uzasadnia minister spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę, tym samym przechodzimy do realizacji punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Informuję państwa, że marszałek Sejmu w dniu 23 marca bieżącego roku skierował rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi, sporządzonego w Seulu dnia 12 listopada 2012 r. do Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, sporządzonej w Genewie dnia 21 maja 2003 r. do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy z druku nr 3100. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawcy o krótkie wprowadzenie. Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAnnaChalupa">Panie przewodniczący, szanowna Komisje, przedłożony projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi, sporządzonego w Seulu dnia 12 listopada 2012 r. do Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, sporządzonej w Genewie dnia 21 maja 2003 r. jest następstwem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Ramowej Konwencji o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, która zobowiązuje stronę do wprowadzenia relewantnych rozwiązań w sferze prawa…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Pani minister, mam gorącą prośbę. Proszę nieco zbliżyć się do mikrofonu albo mikrofon zbliżyć do siebie. Pogłos w tej sali jest taki, że mamy problem ze słyszeniem pani. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMFAnnaChalupa">Zobowiązuje stronę do wprowadzenia relewantnych rozwiązań w sferze prawa służących eliminowaniu wszelkich form nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi, do których można zaliczyć przemyt, nielegalną produkcję czy też podrabianie wyrobów legalnych. Są to ważne elementy w obszarze ochrony ludności, szczególnie młodocianej, przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, tj. związanymi z nimi chorobami odtytoniowymi. Jest to także element ochrony interesów Skarbu Państwa przed utratą wpływów z tytułu podatków. Wprowadzanie na rynek nielegalnych wyrobów tytoniowych ze znacznie niższą ceną, bez kontroli jakościowej, wpływa również na osłabienie polityki państwa w zakresie istotnego ograniczania konsumpcji wyrobów tytoniowych. Związanie się z protokołem będzie miało istotne znaczenie dla realizacji celów, po pierwsze, zdrowotnych, po drugie, ochrony legalnego rynku i interesów finansowych budżetu państwa. Postanowienia protokołu zawierają niezbędne elementy służące skutecznej kontroli rynku tytoniowego i zapobieganiu skutkom nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi uznane przez strony konwencji za konieczne do realizacji założeń, tj. kontrolę łańcucha dostaw obejmującego produkcję, import i eksport wyrobów tytoniowych oraz urządzeń do ich wytwarzania, śledzenie i monitorowanie wyrobów tytoniowych od wytwórcy do pierwszego odbiorcy, kontrolę produkcji i handlu wolnocłowego, zasady ścigania naruszeń prawa w obrocie wyrobami tytoniowymi, zakres i zasady współpracy międzynarodowej w sferze wymiany informacji oraz współdziałania i pomocy prawnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMFAnnaChalupa">Większość rozwiązań zawartych w protokole zostało już wdrożonych w prawodawstwie Unii Europejskiej i Rzeczypospolitej Polskiej. Należy tutaj wskazać m.in. wdrożenie dyrektywy TPD w obszarze kontroli wytwarzania i sprzedaży wyrobów tytoniowych, wdrożenie dyrektywy Rady 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, dyrektywy Rady 2011/64/UE w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych implementowanych w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wdrożenie kontroli celnej w przypadku importu i eksportu oraz oferowanie do sprzedaży wolnocłowej wyrobów tytoniowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 952/2013 ustanawiającego Unijny Kodeks Celny.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMFAnnaChalupa">Ratyfikacja protokołu będzie wymagała, jak wynika z jego postanowień, wdrożenia do krajowego porządku prawnego dodatkowych regulacji, które należą wyłącznie do materii ustawowej. Obszar ten obejmuje zagadnienia związane z licencjonowaniem lub wdrożeniem systemu kontroli zatwierdzonego przez właściwy organ: po pierwsze, produkcji urządzeń do wytwarzania wyrobów tytoniowych, po drugie, przewozu i wywozu urządzeń do wytwarzania wyrobów tytoniowych. Dodatkowo Rzeczpospolita Polska w przypadku ratyfikacji protokołu będzie miała możliwość – gdy uzna to za stosowne – wdrożenia systemu licencji dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie: sprzedaży detalicznej wyrobów tytoniowych, przewozu handlowych wyrobów tytoniowych oraz ich składowania, sprzedaży hurtowej, pośrednictwa i dystrybucji, przewozu, składowania, sprzedaży hurtowej, pośrednictwa i dystrybucji urządzeń do produkcji wyrobów tytoniowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMFAnnaChalupa">Inicjatywy podejmowane przez poszczególne państwa mające na celu ograniczenie następstw używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz eliminowanie nielegalnego obrotu tymi wyrobami bez wsparcia i współpracy na gruncie międzynarodowym w ramach partnerstwa państw działających w sposób skoordynowany i według przyjętych zobowiązań nie gwarantują oczekiwanych rezultatów. Tym samym w ramach nadrzędnego celu ograniczenia występowania chorób odtytoniowych, wynikających ze spożycia tytoniu, koniecznym jest podjęcie przez RP wyzwania związanego z ratyfikacją protokołu. Mając na uwadze powyższe, uprzejmie proszę pana przewodniczącego i Komisje o skierowanie projektu do dalszych prac parlamentarnych. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Pani minister, bardzo dziękuję, za wnikliwe przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy. Szanowni państwo, przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, następnie zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawcy. Otwieram debatę. Czy są pytania w tym zakresie? Nie widzę, tym samym zamykam debatę, stwierdzając zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrywania projektu ustawy. Szanowni państwo, czy mamy uwagi do samego tytułu ustawy z druku nr 3100? Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Czy mamy uwagi do art. 1? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">W takim razie zapytam o art. 2, który jest artykułem kończącym. Czy są uwagi do art. 2? Widzę, proszę państwa, że nie ma żadnych uwag. Tak podpowiadają mi koledzy, tym samym art. 1 i 2 został rozpatrzony. Został rozpatrzony projekt ustawy z druku nr 3100.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Sprawozdawca, tak? Rzeczywiście pozostaje nam jeszcze wybór sprawozdawcy. Traktuję przez aklamację, bo nie było zgłoszeń przeciwnych… Czy są zgłoszenia przeciwne? Przepraszam, może zapytam o przyjęcie projektu? W takim razie przez aklamację przyjmujemy projekt.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy tego projektu ustawy. Bardzo proszę, pan poseł Zdzisław Sipiera, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Dziękuję bardzo. Chciałem zgłosić pana przewodniczącego Andrzeja Kosztowniaka na sprawozdawcę tej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie za zaufanie. Czy są jakieś inne kandydatury, szanowni państwo? Nie widzę, tym samym posłem sprawozdawcą zostaje Andrzej Kosztowniak.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie państwu dziękuję za dzisiejsze posiedzenie Komisji. Dziękuję we własnym imieniu, ale również przede wszystkim w imieniu pana przewodniczącego Radosława Fogla. Dziękuję państwu gorąco.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przypominam, że Komisja Finansów Publicznych spotyka się o godzinie 14.00, a później 16.00 i 18.30 – jak pamiętam – więc cały dzień przed nami. Serdecznie państwu dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>