text_structure.xml 39.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dzień dobry państwu. Witam państwa serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie witam panie i panów posłów oraz naszych gości. Lista gości jest bardzo długa, więc powitam państwa in corpore: witam państwa ministrów, dyrektorów, zastępców, wszystkich przedstawicieli administracji rządowej, którzy są obecni na tym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: w punkcie pierwszym zaopiniowanie wniosku komendanta głównego Policji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji na rok 2022; w punkcie drugim zaopiniowanie wniosku komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2022; i w punkcie trzecim rozpatrzenie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Czy są uwagi do porządku? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku, stwierdzam przyjęcie porządku.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego. Proszę o przedstawienie wniosku komendanta głównego Policji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji na 2022 r. Bardzo proszę… chyba zastępca komendanta? Tak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DariuszAugustyniak">Tak. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo ministrowie, zwracam się z wnioskiem do Wysokiej Komisji o wyrażenie pozytywnej opinii w zakresie zmian w planie finansowym na rok 2022 Funduszu Wsparcia Policji. Zmiany te polegają na zwiększeniu stanu funduszu na początek roku 2022 o kwotę 9361 tys. zł. Są to środki pozostałe z roku poprzedniego, które zostaną przeznaczone na zakup samochodów nieoznakowanych w jednostkach policji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DariuszAugustyniak">Kolejna zmiana to przekazanie z Komendy Głównej Policji funduszu centralnego do komend wojewódzkich stołecznej Policji oraz szkół policji kwoty 227 705 tys. zł jako przelewy redystrybucyjne, z tego na: inwestycje budowlane realizowane w ramach programu modernizacji Policji w wysokości 131 540 tys. Środki te Policja chce przeznaczyć na realizację priorytetowych projektów inwestycyjnych związanych z poprawą warunków pracy i służby w obiektach Policji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DariuszAugustyniak">Kolejne środki chcemy przeznaczyć na zakupy inwestycyjne w ramach programu modernizacji Policji na kwotę 38 950 tys. zł. Będą one przeznaczone m. in. na doposażenie laboratoriów kryminalistycznych w sprzęt specjalistyczny, a także na pozostałe inwestycje budowlane w wysokości 14 830 tys. zł. Te środki komendy wojewódzkie również chcą przeznaczyć na: pozostałe zakupy inwestycyjne na kwotę 633 tys. zł, realizację planu remontów na łączną kwotę 41 752 tys. zł. Ponadto chcemy zwiększyć koszty przeznaczone na inwestycje o kwotę 26 000 tys. zł. W tym są niewykorzystane środki z roku poprzedniego – tak jak przekazałem, że są to te zakupy samochodów nieoznakowanych, a także przeniesienie środków z kosztów bieżących na zakupy inwestycyjne w wysokości 16 719 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DariuszAugustyniak">Chciałbym dodać, że minister spraw wewnętrznych i administracji oraz minister finansów wyrazili zgodę na dokonanie wyżej wymienionych zmian w planie finansowym na rok 2020 Funduszu Wsparcia Policji. Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o wyrażenie pozytywnej opinii. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie komendancie, za syntetyczne przedstawienie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Zatem proponuję przedstawienie Komisji opinii nr 172 Komisji Finansów Publicznych do komendanta głównego Policji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r.: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu dzisiejszym rozpatrzyła wniosek komendanta głównego policji z 17 czerwca 2022 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Policji na 2022 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 23 ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2022 r. pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Policji przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Zatem opinia została przez Komisję przyjęta. Bardzo dziękuję panu komendantowi i panu ministrowi za obecność.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przechodzimy do drugiego punktu – zaopiniowanie wniosku komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2022 r. Bardzo proszę o przedstawienie tego wniosku, myślę, pana komendanta Straży. Bardzo proszę, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofHejduk">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panowie ministrowie, szanowni państwo chciałbym przedstawić wniosek o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na podstawie zgody ministra finansów z dnia 15 czerwca br. Proszę o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmian planu finansowego polegającego na zwiększeniu przychodów o kwotę 14 316 tys. zł, zwiększenie kosztów o kwotę 14 671 tys. zł, zmniejszenie stanu funduszu na koniec roku o kwotę 355 tys. zł oraz na przeniesienie przychodów i kosztów między poszczególnymi pozycjami planu. Nadmieniam, że minister finansów wyraził zgodę na dokonanie przedmiotowych zmian w piśmie z dnia 15 czerwca 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofHejduk">Wnioskowane przez dysponentów Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej zmiany w planie obejmują: po pierwsze, wydatki inwestycyjne i modernizacyjne, które zostaną przeznaczone na dofinansowanie zakupu samochodów pożarniczych i sprzętu specjalistycznego oraz na modernizację i budowę obiektów Państwowej Straży Pożarnej, i po drugie, wydatki bieżące jednostek Państwowej Straży Pożarnej, które dotyczą m.in.: zakupu paliwa, materiałów pędnych, odzieży specjalnej, środków ochrony osobistej, sprzętu i wyposażenia dla jednostek organizacyjnych, przeglądu samochodów i sprzętu PSP oraz remontów obiektów Państwowej Straży Pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofHejduk">Przedstawiając powyższe, uprzejmie proszę Wysoką Komisję o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2022 umożliwiającego dysponentom realizację planowanych przychodów i wydatków funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję, panie komendancie. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos, zadać pytanie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Zatem proponuję Wysokiej Komisji opinię nr 173 Komisji Finansów Publicznych do komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r.: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r. rozpatrzyła wniosek komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 20 czerwca 2022 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2022 r. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 9 i 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2022 r. przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Nie widzę. Zatem Komisja przyjęła przedstawioną opinię.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu komendantowi i osobom towarzyszącym.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przechodzimy do trzeciego punktu tego posiedzenia Komisji Finansów – rozpatrzenie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o Sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Tak jak we wszystkich poprzednich punktach dotyczących omawiania części budżetowych rozpoczynamy rozpatrywanie tej części. Posłowie członkowie Komisji otrzymali informacje o wykonaniu budżetu przygotowane przez dysponentów części budżetowych, Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wykonania budżetu w tych częściach, a także informację Biura Analiz Sejmowych. Jednocześnie informuję, że wszystkie materiały są dostępne w wersji elektronicznej na iPadach.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Rozpatrywanie opinii Komisji o Sprawozdaniu z wykonania budżetu będzie się odbywało w następującym porządku: w punkcie pierwszym – wystąpienie posła referenta komisji branżowej, w drugim – wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, w punkcie trzecim – wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli; następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę pana posła Hreniaka o zreferowanie opinii komisji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPawelHreniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o opinię Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych do Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 30 grudnia 2021 r., komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselPawelHreniak">Przedstawię, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, bardzo krótko te elementy, które wzbudzały dodatkową dyskusję na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, nie będę tutaj powielał informacji, które znalazły się w dokumentacji, która została przekazana państwu posłom.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselPawelHreniak">Jeżeli chodzi o część budżetową nr 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, to środki wydatkowane w tej części były siłą rzeczy dużo większe niż w latach poprzednich – wynikało to z trudnego okresu, jakim był rok 2021, jeżeli chodzi o epidemię COVID. W związku z tym przez kancelarię przechodziły środki w ramach funduszu na przeciwdziałanie COVID-19.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselPawelHreniak">Jeżeli chodzi o Najwyższą Izbę Kontroli, to w tej części budżetowej NIK zdecydował się na ocenę w formie opisowej, ale co chciałbym zaznaczyć i było to dyskutowane również na posiedzeniu naszej komisji branżowej, nie było żadnych wniosków NIK, które zostałyby złożone do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w tym wymiarze.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselPawelHreniak">Jeżeli chodzi o część 42 – Sprawy wewnętrzne oraz część 85 – Budżety wojewodów, to zarówno Biuro Analiz Sejmowych, jak i Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniły wykonanie. BAS proponuje przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselPawelHreniak">Tu chciałbym zasygnalizować element, który też gdzieś tam w dyskusji na posiedzeniu Komisji Administracji się pojawił, że dość niskie wykonanie środków na wydatki majątkowe w części 85 – Budżety wojewodów, wydatków majątkowych realizowanych przez Państwową Straż Pożarną na poziomie 32% wynikało z później nowelizacji budżetu w obszarze wydatków majątkowych i wynikało z tego, iż nie udało się tych środków wydatkować na sprzęt, m. in. na samochody dla Straży Pożarnej. Te środki zostały przekazane na środki niewygasające i z tego, co wiem, są już wydatkowane zgodnie z terminarzem, który został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselPawelHreniak">Warto zwrócić uwagę – to też było dyskutowane – że wykonanie planu zatrudnienia w formacjach mundurowych, mam tutaj na myśli Policję, Państwową Straż Pożarną i Straż graniczną, było na dość wysokim poziomie. Dla Policji było to 92,8% wykonania planu, dla Państwowej Straży Pożarnej – 96,7%, a dla Straży Granicznej ten procent był najniższy – 89%.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselPawelHreniak">Jeżeli chodzi o pozostałe części, działy budżetu, który był analizowany na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, to posłowie koreferenci, ale również posłowie, którzy brali udział w dyskusji, nie wnosili – przynajmniej ja tego nie wynotowałem – większych uwag co do sprawozdania z wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PoselPawelHreniak">Posłowie, którzy przedstawiali to sprawozdanie, rekomendowali opinię pozytywną, również Biuro Analiz Sejmowych w tych działach, które były przez BAS badane, wydał pozytywną uwagę. Również, tak jak zaznaczyłem na samym początku, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych jako całość przyjęła opinię pozytywną bez uwag do sprawozdania z wykonania budżetu i również rekomenduje, żeby Wysoka Komisja, jeśli chodzi o tę część budżetu, przyjęła opinię pozytywną. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję panu posłowi za merytoryczne, a jednocześnie zwięzłe przedstawienie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych pana posła Zdzisława Sipierę. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, postaram się też syntetycznie i krótko. Tutaj w ramach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych zajęliśmy się siedmioma częściami budżetowymi. Tak je właśnie przedstawiał pan poseł.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselZdzislawSipiera">Właśnie części budżetowe: część 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Tutaj dość duże pieniądze, to jest 15 200 000 tys. zł. Jak było już mówione, nie było specjalnych uwag – oprócz tego, że przy tych 15 000 000 tys. zł zauważono pewne braki w czterech częściach i NIK zamiast oceny normalnej, pozytywnej, zastosował część opisową, ale ta skala jest moim zdaniem absolutnie tak malusieńka, że do tych wydatków 15-miliardowych parę tysięcy to naprawdę był jakiś ułamek.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselZdzislawSipiera">Natomiast chciałbym zaznaczyć jedną sprawę, bardzo istotną. Poza bieżącymi sprawami, które wykonuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, jest również bardzo dużo jednostek nadzorowanych bezpośrednio: CBOS (Centrum Badania Opinii Publicznej), Narodowy Instytut Wolności, Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej, Polski Instytut Ekonomiczny, Instytut Europy Środkowej, Ośrodek Studiów Wschodnich, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Rada do Spraw Uchodźców, Instytut Zachodni, Centrum Obsługi Administracji Rządowej – COAR, Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, fundusze celowe: Fundusz Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Fundusz Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego, Fundusz Zapasów Interwencyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselZdzislawSipiera">Jak powiedziałem tylko minimalne braki, natomiast tak naprawdę bardzo pozytywne wykonanie tego budżetu – i taką właśnie opinię również przyjęła komisja. Kładę też na to nacisk, dlatego że nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego była ocena opisowa przy tak małych uchybieniach.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselZdzislawSipiera">Część 17 nie była w ogóle poddana kontroli przez NIK, ale to są nieduże pieniądze – obsługa, ok. 100 000 tys. zł wydatków, oprócz jednego funduszu, bardzo istotnego. Fundusz prestiżowy, fundusz, który załatwia sprawy mienia zabużańskiego, w zeszłym roku miał o wiele większe wpływy niż wydatki, bo 400 000 tys. zł było wpływów, 100 000 tys. zł wydatków. W roku ubiegłym ten fundusz zwiększył się o 300 000 tys. zł – do 1 300 000 tys. zł, które w tej chwili czekają na wypłaty decyzji podejmowanych przez wojewodów. Sprawozdanie było akurat w tej części bardzo rzetelne i nie stanowiło żadnych przesłanek, żeby tej części nie przyjąć w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselZdzislawSipiera">Część 42, największa, największe też wydatki, bo to jest cała kwestia Policji, tu jest również kwestia straży pożarnej, wszystkich służby mundurowych, ale również fundusze wsparcia państwowych jednostek budżetowych – podmioty, które realizują ogromne zadania państwowe. Tutaj jest absolutnie już ocena pozytywna bez żadnych uwag. Zwracam na to uwagę również właśnie razem z panem posłem Hreniakiem, że NIK – ten, który kontroluje, jako instytucja najwyższej kontroli w Polsce, naprawdę miał bardzo mało uwag do tak ogromnego budżetu. I na to, jako koreferent, zwracam uwagę: nie było żadnych uwag, bardzo dobre wykonanie budżetu, bardzo sumienne wykonywanie tych zadań, które są postawione przed ministrem spraw wewnętrznych i administracji zostało w tej części wykonane.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselZdzislawSipiera">Część 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe, też niewielkie wydatki, 216 000 tys. zł, również ten dział został zaopiniowany pozytywnie bez większych uwag.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselZdzislawSipiera">Wreszcie Rządowe Centrum Legislacji; niby nieduża jednostka, ale bardzo ważna, bo zajmująca się legislacją w Polsce: prawa, które stanowi i przedkłada Rada Ministrów – też bez żadnych uwag i również ta część przez NIK została wyłączona, nie podlegała kontroli.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PoselZdzislawSipiera">Wreszcie ogromny dział, ale to jest tylko część tego – część budżetowa 83, która ma rezerwy celowe budżetu państwa. Tu przypomnę, że z tego jest to kwota 42 000 000 tys. zł – te, które były w gestii ministra spraw wewnętrznych i administracji. Pokrótce: usuwanie klęsk żywiołowych, System Powiadamiania Ratunkowego, pomoc dla repatriantów, integracja społeczności romskiej, środki na szkolenia i wynagrodzenia nowomianowanych urzędników służby cywilnej, budowa i modernizacja, wyposażenie przejść granicznych, realizacja Karty Polaka, rezerwa na dofinansowanie działań w zakresie rezerw strategicznych, sytuacje zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, rezerwa na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych i dwie rezerwy covidowe: jedna – 8 300 000 tys., druga 5 800 000 tys. – również bez żadnych wielkich uwag. Bardzo dobrze wykonane planowane wydatki w tych funduszach, przede wszystkim celowe, bo to fundusze celowe. Tutaj nie było co do tego jakichś większych uwag.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PoselZdzislawSipiera">Ostatnia część: 85 – Budżety wojewodów. Pan poseł to dość dokładnie wymienił – 3 300 000 tys. zł, które poszły na administrację publiczną, w tym przede wszystkim na dotacje do wojewódzkich komend straży pożarnej, jak również na obronę cywilną, zostało poprawnie zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PoselZdzislawSipiera">Ogólna konkluzja. Bardzo dobre wykonanie tych wydatków w sferze wydatków, które opiniuje Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, ale też na uznanie zasługuje właśnie to, co było czynione zarówno przez kancelarię premiera, jak również przez ministra S</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PoselZdzislawSipiera">spraw wewnętrznych i administracji za bardzo dokładne, sumienne wykonanie swoich obowiązków z budżetu w ich działach w roku 2021. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie pośle, i dziękuję za kontynuację konwencji zwartej ekspozycji stanowiska. Bardzo dziękuje.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Teraz bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie wyników kontroli z wykonania budżetu w tej części. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPorzadkuiBezpieczenstwaWewnetrznegoNajwyzszejIzbyKontroliAnnaMach">Dzień dobry. Anna Mach, wicedyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WicedyrektorDepartamentuPorzadkuiBezpieczenstwaWewnetrznegoNajwyzszejIzbyKontroliAnnaMach">Chciałabym się odnieść do wyników kontroli wykonania budżetu państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne. Ocena jest pozytywna. Kontrolowaliśmy 12 jednostek, 10 z nich otrzymało ocenę pozytywną, dwie ocenę opisową. Stwierdzone nieprawidłowości ze względu na znikomą kwotę i znikomy wpływ na część 42 nie wpłynęły na zmianę oceny w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WicedyrektorDepartamentuPorzadkuiBezpieczenstwaWewnetrznegoNajwyzszejIzbyKontroliAnnaMach">Natomiast chcielibyśmy zwrócić uwagę na istotne niedoszacowanie limitu wydatków w ustawie budżetowej na 2021 r. względem potrzeb finansowych formacji podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, realizujących zadania zapewnienia bezpieczeństwa publicznego. W trakcie roku, głównie dzięki działaniom dysponenta części, udało się pozyskać dodatkowe środki. Było to blisko 5 900 000 tys. zł, tj. 25% budżetu pierwotnego. W ocenie NIK-u konieczność uzupełniania niedoboru z różnych środków – mam tutaj na myśli rezerwę ogólną, rezerwy celowe, nowelizację ustawy budżetowej czy środki pozabudżetowe takie jak Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, czy fundusze wsparcia – może negatywnie oddziaływać na prawidłowe planowanie i realizację zadań przez podległe ministrowi formacje, a także utrudniać rzetelną analizę potrzeb i kosztów funkcjonowania tych jednostek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, również za utrzymanie tej konwencji. Teraz otwieram dyskusję, bardzo proszę o zabieranie głosów, zadawanie pytań. Bardzo proszę, kto z pań i panów posłów chciałby w tej części zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">A opinia NIK-u?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Tak, była przedstawiona.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, tak? Czekam na panią przewodniczącą, bo przybyła z pracy na sali plenarnej. Poczekamy jeszcze kilkanaście sekund, a jeżeli nie będzie ze strony państwa uwag, to zamkniemy omawianie tej części, ponieważ…</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">To bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Poprosiłabym o przedstawienie raz jeszcze opinii Najwyższej Izby Kontroli w sprawie wykonania planu finansowego inwestycji kapitałowych, bo pytaliśmy o to dzisiaj. Jaka jest opinia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Z czego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Proszę jeszcze raz, bo nie to dosłyszeliśmy. O jaką część pani prosi, o jaki zakres?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Części 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselZdzislawSipiera">To jest kancelaria premiera?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#Gloszsali">42.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselZdzislawSipiera">16 czy 42?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">A w której jesteśmy? – bo ja byłam na sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Czyli jesteśmy w części 16, w tej chwili jesteśmy po całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Tak, z części 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Kancelaria premiera?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">To, jeżeli pani byłaby uprzejma, to jeszcze… – kolega, tak? – uwagi w zakresie tej części kancelaria premiera, też w takiej formie jak dotychczas. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DoradcatechnicznyDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliTomaszKwitowski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Tomasz Kwitowski, doradca techniczny Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#DoradcatechnicznyDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliTomaszKwitowski">Kontrola w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów została oceniana w formie opisowej, czyli ocena została obniżona o jeden punkt. Obniżono ją w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami. Tych nieprawidłowości było sporo, natomiast odniósłbym się tylko do trzech. Do czterech nieprawidłowości Kancelaria zgłosiła zastrzeżenia, Kolegium wszystkie cztery zastrzeżenia oddaliło.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#DoradcatechnicznyDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliTomaszKwitowski">Odniosę się do tych właśnie trzech nieprawidłowości. Przede wszystkim nieprzestrzeganie przyjętej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów procedury przy udzielaniu dotacji z art. 11b ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Sytuacja trwa od 3 lat mniej więcej. Zdajemy sobie sprawę, że jest decyzja dyskrecjonalna Prezesa Rady Ministrów, natomiast jeżeli już kancelaria wprowadziła procedurę, to NIK stoi na stanowisku, że powinna jej przestrzegać.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#DoradcatechnicznyDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliTomaszKwitowski">Druga rzecz to przekroczono zakres upoważnienia przy zaciąganiu zobowiązań przy podpisywaniu umów na promocję Polskiego Ładu. Dyrektor CIR [Centrum Informacyjnego Rządu] podpisał umowy bez stosownego upoważnienia dyrektora generalnego. Oczywiście później sprawa została zauważona i naprawiona, jednak przez pewien czas dyrektor nie miał takiego upoważnienia, podpisując te umowy.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#DoradcatechnicznyDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliTomaszKwitowski">Trzeba również zwrócić uwagę na to, że był kontrolowany Instytut De Republika oddzielnie, a my kontrolowaliśmy w trybie nadzoru. Tam, w De Republica, ocena NIK była negatywna ze względu na wiele stwierdzonych nieprawidłowości, m. in. prowadzono księgi rachunkowe w Excelu, wydano pieniążki na różnego rodzaju gadżety, jak również nie zapewniono instytutowi majątku w pierwszych miesiącach funkcjonowania. Na tym skończyłbym swoją wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. Jeszcze dodatkowe pytanie, pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Do poprzedniej wypowiedzi. Skoro jest to trzeci rok, taka recydywa, skoro państwo mówicie, że były nieprawidłowości i w związku z tym była ta ocena opisowa i nie zmieniono – czy tego rodzaju błędy, które państwo stwierdzili w roku 2021 były w przeszłości, czy to były innego rodzaju błędy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DoradcatechnicznyDepartamentuAdministracjiPublicznejNIKTomaszKwitowski">Tak, pani przewodnicząca, to był błędy powtarzające się, czyli nieprzestrzeganie wewnętrznej procedury. Ale podkreślam, to była procedura wewnętrzna. W związku z tym nie formułowano tutaj żadnych wniosków o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DoradcatechnicznyDepartamentuAdministracjiPublicznejNIKTomaszKwitowski">Po prostu NIK stoi na stanowisku, że oczywiście rozumiemy, że jest to dyskrecjonalna decyzja Prezesa Rady Ministrów i to on decyduje, na które projekty przeznacza środki do wysokości 10 000 tys. zł, natomiast jeżeli jest już bardzo szczegółowa wewnętrzna procedura i ona jest przez lata nieprzestrzegana, więc my to poruszamy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">W tej sytuacji widzę jeszcze głos pana przewodniczącego Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Tak, oczywiście muszę zareagować na sformułowanie pani wiceprzewodniczącej o jakiejś recydywie. Nie bez kozery podnosiłem to, że opinia RIO była bardzo pozytywna do większości, jedynie te elementy właśnie ocenne były największe w części 16, ale podkreśliłem tym bardziej, że jeżeli się mówi o wydatkowaniu 15 300 000 tys. zł, a dotyczy to nieprawidłowości 600 tys. zł oraz wewnętrznych regulaminów, to jaki to jest problem? Oczywiście można powiedzieć, że jak się znajdzie igłę w stogu siana, też będzie to wielki problem. Jest to skala.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselZdzislawSipiera">Ale oczywiście NIK, jako niezależny kontroler, ma prawo do wszystkiego: zmniejszył z normalnej oceny pozytywnej na opisową – z tym ja bym się nie zgodził, bo nie było do tego podstaw – natomiast mówienie o tym, że to jest recydywa?! Proszę państwa, przy dobrym wykonaniu budżetu, przy takiej ilości, jak czytałem, nadzoru itd., to trzeba wystawiać laurkę: bardzo dobre wykonanie budżetu, a nie mówienie, że to jest jakaś recydywa. Zawsze są nieprawidłowości; od tego jest NIK, żeby kontrolował i właśnie takie sprawy wyłapywał. Zresztą tam była szybka konkluzja, że będą wprowadzone te elementy, które, zgodnie z kontrolą NIK-u, powinny być uczynione, i to wszystko. A teraz robimy na posiedzeniu Komisji jakąś awanturę o to, że jakieś są recydywy, wielkie nieprawidłowości. To, proszę państwa, jest nieprawda. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Jeszcze pan przewodniczący Tadeusz Cymański, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselTomaszCymanski">Może nie za bardzo polemicznie, ale trochę się będę różnił z kolegą, bo to pokazuje, na jakim poziomie jest praca Najwyżej Izby Kontroli i nasza również, bo niektórzy myślą, że my się tu zajmujemy niczym. Proszę państwa, 15 miliardów, a my widzimy sens dyskusji… Wiem, że goście, którzy czekają na swoją kolejkę, drżą, co ich czeka, jak tutaj pokażemy następne wyniki – ale to świadczy, że jest pewien poziom tego wszystkiego. Zgadzam się, bo byłem kiedyś lustratorem i trzeba zachować adekwatność. A co do słowa – to się zgadzam, bo „recydywa” to już pachnie mi… Poza tym pamiętajmy, że niedawno były różne napięcia na linii między pewnymi instytucjami państwowymi i Najwyższą Izbą Kontroli i były kierowane wnioski do prokuratury. To prawo dalej istnieje, obowiązek nawet, kiedy jest domniemanie podejrzenia przestępstwa. Zatem przy tak ogromnym zadaniu, przy tak skomplikowanych czasach, emocjach i wreszcie pod takim brzemieniem nienawiści i ataków ze strony opozycji, to też trzeba… Tylko że tego nikt nie bada, ale my o tym wiemy. I tutaj często ślady tego napięcia widać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję. Myślałem, że te różnice semantyczne zakończymy, ale jeszcze pani przewodnicząca prosi o głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Państwo niekoniecznie właściwie odczytali sens mojej wypowiedzi, bo w Wikipedii… „recidivus” to „powrotny, powtórny” – powtórny pojawiający się błąd, powtórny wewnętrzny brak regulacji w przekraczaniu ich. Rozumiem, że państwo mieli własne regulacje do tego, ale ich nie przestrzegali. To się pojawiało jeden rok, drugi rok, trzeci rok – powracały te same błędy. W tym ujęciu powiedziałam o powtarzających się błędach. Myślę, że w tym ujęciu zostało to zjawisko przedstawione przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ale proszę państwa, żeby nie zarzucać nikomu, bo jeżeli państwo nie umiecie się w innych tematach wytłumaczyć z 200 000 tys. zł pieniędzy straconych na maseczki, nie umiecie się państwo wytłumaczyć ze zwrotu pieniędzy za respiratory, to proszę się nie dziwić i nie lekceważyć, bo każde pieniądze są ważne. Każde pieniądze są ważne.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeżeli się ma wewnętrzną procedurę, w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, dotyczącą m.in. Funduszu Inwestycji Kapitałowych, to należałoby, po zwróceniu uwagi, ją zmienić. A jeżeli ma się obowiązującą procedurę, to jej przestrzegać. To jest wszystko dotyczące błędów i sformułowania wniosków przez Najwyższą Izbę Kontroli. I tutaj nie ma sporu. KPRM mógł sobie w tej sprawie zrobić tak, jak chciał, i potem przestrzegać tej procedury. Miał procedurę, ale jej nie przestrzegał. Tym gorzej świadczy o tych, którzy tę procedurę pisali albo którzy ją realizowali. Proszę tego nie lekceważyć, dla nas wszystkie pieniądze są ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Szanujemy, pani przewodnicząca, każdą złotówkę, ale omawiamy budżet ponad pół miliarda złotych, 521 000 tys. zł i jest to problem skali. Ale to wszystko zostało omówione. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Jest jeszcze głos, bardzo proszę. Proszę się przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Tam trzeba uruchomić taką plastikową – jak to się nazywa? – pinezkę. Koledzy posłowie pomogą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuzastepcaSzefaKancelariiPrezesaRadyMinistrowIzabelaAntos">Dzień dobry. Izabela Antos, podsekretarz stanu, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zastępca Szefa KPRM. Chciałabym tylko jedną rzecz…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Przepraszam, nie dosłyszeliśmy. Proszę spokojnie sobie zająć wygodne miejsce, żebyśmy słyszeli, i proszę przedstawić, kogo pani reprezentuje. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselTomaszCymanski">Proszę mówić nie za szybko i starannie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuzastepcaSzefaKancelariiPrezesaRadyMinistrowIzabelaAntos">Dobrze, oczywiście. Izabela Antos, zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zastępca szefa KPRM.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuzastepcaSzefaKancelariiPrezesaRadyMinistrowIzabelaAntos">Chciałabym tylko powiedzieć jedną rzecz. Jeśli chodzi o Fundusz Inwestycji Kapitałowych, bo jak rozumiem, takie było pytanie pani przewodniczącej, to Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie planu finansowego funduszu w 2021 r., potwierdzając, że środki funduszu inwestycji kapitałowych w całości zostały przeznaczone na obejmowanie akcji i udziałów przez Skarb Państwa, tj. na zadania, do realizacji których fundusz został powołany, oraz że sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za to ważne uzupełnienie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Ponieważ więcej głosów nie widzę, stwierdzam zakończenie omawiania wykonanie budżetu we właściwości Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Dziękuję państwu za obecność. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia komisji. Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję państwu, do widzenia.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Informuję też, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselTomaszCymanski">Jeszcze posiedzenie o godz. 17.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSzlachta">Tutaj jeszcze kolega Tadeusz proponuje, żeby przypomnieć członkom Komisji, że spotykamy się na kolejnym, piątym już w dniu dzisiejszym posiedzeniu Komisji o godz. 17.00.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>