text_structure.xml 17.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam serdecznie wszystkich państwa przybyłych na dzisiejszą Komisję. Serdecznie witam na posiedzeniu Komisji gości w osobach pani Anny Gembickiej, pani minister. Witam serdecznie panią minister. Witamy Marię Fajger, zastępcę prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dzień dobry, pani prezes. I witamy przedstawicieli Ministerstwa Finansów, bo widzę, że również są z nami. Witamy serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, mamy kworum. Dostałem taka informację z sekretariatu Komisji. Tym samym otwieram posiedzenie, stwierdzając kworum. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje dwa punkty: zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2022 rok i w drugim punkcie zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planach finansowych Funduszu Prewencji i Rehabilitacji oraz Funduszu Administracyjnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na 2022 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków przeciwnych stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do realizacji  pkt I. Bardzo proszę panią minister, ewentualnie przedstawiciela, o przedstawienie propozycji do opinii, w naszym przypadku będzie to 161 opinia. Bardzo proszę panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAnnaGembicka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, we wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych przedstawione zostały szczegóły dotyczące zaproponowanych zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2022 r. Czynnikiem warunkującym konieczność dokonania zmiany w planie finansowym ARiMR na 2022 r. jest między innymi potrzeba zabezpieczenia środków na wpłaty na PFRON. To jest kwota 973 tys. zł w ramach poniesionych kosztów z tytułu zrealizowanych wpłat na PFRON na okres styczeń–marzec 2022 r. oraz kwoty 1 266 tys. zł w ramach poniesionych wydatków z tytułu zrealizowanych wpłat na PFRON za grudzień 2021 r. oraz za okres styczeń–marzec 2022 r. Zwiększenia planowanych kosztów na dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych i częściową spłatę kapitału kredytu o kwotę 12 112 tys. zł w związku z podwyższeniem przez Radę Polityki Pieniężnej stopy redyskonta weksli NBP oraz wzrostem współczynnika WIBOR 3M. Zwiększenia kwoty planowanych wydatków na zobowiązania z 2021 r. płatne w 2022 r. w ramach zadania: finansowanie lub dofinansowanie ponoszonych przez producentów rolnych kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie, o kwotę 6 311 tys. zł. Powyższe zwiększenia zostaną sfinansowane w ramach przesunięć środków w ramach pozycji planu finansowego ARiMR na 2022 r. Ponadto w przedkładanym projekcie zmiany planu finansowego ARiMR na 2022 r. uwzględniono dodatkowe środki na pomoc finansową dla producenta rolnego, na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilno-prawnych – nieoprocentowana pożyczka dla producentów świń. Tutaj jest zwiększenie o kwotę 84 500 tys. zł do 129 500 tys. zł. i pomoc finansową na wyrównanie kwoty obniżonego dochodu uzyskanego przez producenta świń ze sprzedaży świń utrzymywanych na obszarze objętym restrykcjami w związku ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń od czwartego kwartału 2020 r. Tu jest zwiększenie o kwotę 155 mln zł do kwoty 265 mln zł, które zostaną sfinansowane w ramach zmiany przeznaczenia środków rezerwy celowej budżetu państwa na rok 2022, poz. 56, na podstawie pozytywnej opinii nr 160 sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. Szanowni państwo, czy są pytania? O pytanie poprosiła pani przewodnicząca Skowrońska. Bardzo proszę. Oddaje głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, pani prezes, panie i panowie posłowie, rozumiemy, że po części to jest kontynuacja wczorajszego posiedzenia Komisji, między innymi w zakresie ujęcia w planie finansowym środków na walkę z ASF, kredyty klęskowe czy kredyty preferencyjne – to jest jasno objaśnione. Mam dwa pytania. Co do rozpisania tego wniosku w tej formule nie mam uwag. Mam jednak jedną uwagę. Państwo wskazują, że będą to między innymi środki subwencji. Chciałabym zapytać, bo my mamy tylko materiał od państwa, a nie mamy z drugiej strony. Chciałabym zapytać, na ile zmieniają się ujęte w budżecie subwencje. Środki zarezerwowane na subwencje. To jest generalnie moje pytanie do ministra finansów. Jeżeli ktoś reprezentuje resort finansów. Nie będę w tym momencie oczekiwała, że państwo będą szukać, bo te środki wynikają wprost z wyliczeń, ale że otrzymam taką odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">I poprosiłabym o drugą odpowiedź. Mam drugie pytanie. Sprawy dopłat obszarowych dla rolników. Jako że nie mamy środków w tej perspektywie, nie otrzymaliśmy pieniędzy z nowej perspektywy, jak zatem wygląda wsparcie rolników w zakresie dopłat bezpośrednich do ich areałów, jeżeli ten proces się nie rozpoczął? Bo teoretycznie nie wiem, jak państwo moglibyście to obsłużyć, jakie są rokowania. Tu bym oczekiwała przynajmniej bardzo krótkiej odpowiedzi, bo dla członków Komisji Finansów Publicznych, ale i dla środowiska rolników, dla tych, którzy pobierają dopłaty obszarowe, to jest najważniejsza sprawa w obecnej sytuacji trudności w rolnictwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWAnnaGembicka">Szanowna pani przewodnicząca, jeżeli chodzi o dopłaty bezpośrednie, to tutaj nie ma żadnego przerwania wypłacania dopłat, bo zgodnie z decyzją, zgodnie z ustaleniami jesteśmy w tym momencie w okresie przejściowym. Czyli otrzymaliśmy środki w ramach okresu przejściowego i to wsparcie jest kontynuowane. Od 15 marca do 15 maja rolnicy jak co roku składają wnioski o płatności obszarowe, więc jak najbardziej te dopłaty także w tym roku normalnie będą wypłacane. Od przyszłego roku zaczyna się nowa perspektywa unijna, ale to nie znaczy, że przez te dwa lata okresu przejściowego jest jakieś zawieszenie dopłat, bo one są wszystkie normalnie realizowane.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMRiRWAnnaGembicka">Jeżeli chodzi o pytanie skierowane bardziej do MF, nie wiem, czy jest przedstawiciel. Aha, dobrze. To w takim razie oddaję głos MF.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowWiolettaBruzdzinska">Wioletta Bruździńska, zastępca dyrektora w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej. Agencja nie otrzymuje subwencji. Agencja otrzymuje dotacje. Pozycja nazywa się dotacje i subwencje, bo to jest taka grupa wydatków w budżecie państwa. Tak że tylko tyle. Agencja otrzymuje dotację. I to jest właśnie ta dotacja, która…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Uprzejmie poproszę, bo umiem czytać. Na początku jest: dotacje i subwencje, i jest pokazane. Ale mi chodzi o to, że państwo za każdym razem zmniejszacie tę pozycję. Jak wygląda zmniejszenie i ile pozostaje środków. Poproszę na piśmie. Przeczytałam dokładnie ten wniosek. A co do dopłat bezpośrednich obszarowych, to uprzejmie poprosiłabym na piśmie również z taką uwagą, że nie tak jak państwo poprzednio próbowali, że w strukturze, czyli zapewnienie wypłat tym, co mają mniejszy areał, a na końcu w zasadzie szli rolnicy, którzy mieli większy areał, tylko żeby państwo w tym zakresie, jeżeli jest to możliwe, to jest mój apel i myślę, że apel od rolników, żeby maksymalnie skrócić okres dotyczący składania wniosków i obsługi wniosków o dopłaty obszarowe bezpośrednie. To jest mój apel, a na tamto oczekuję odpowiedzi, panie przewodniczący, na piśmie. Jestem wyjątkowo koncyliacyjna. A to, co państwo przedstawili, to wynika z wyliczeń związanych między innymi ze zwiększeniem stawki WIBOR. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Rozumiem, że taka odpowiedź zostanie udzielona. Szanowni państwo, czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie mam nic przeciwko temu wnioskowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jestem zbudowany. Szanowni państwo, tym samym pozwolę sobie przedstawić propozycję opinii Komisji w tej sprawie. „Opinia nr 161 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uchwalona na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. rozparzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 kwietnia 2022 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2022 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawione we wniosku”. Rozumiem, że nie ma uwag co do tego, więc nie musimy głosować. Traktuję tę opinię jako opinię przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy, szanowni państwo, do realizacji pkt II porządku dziennego: Zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planach finansowych Funduszu Prewencji i Rehabilitacji oraz Funduszu Administracyjnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na 2022 rok. Bardzo proszę o przedstawienie tego wniosku. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWAnnaGembicka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o proponowane zmiany w Funduszu Administracyjnym, polegają one na zwiększeniu planowanych na 2022 r. przychodów i kosztów o łączną kwotę 26 570 tys. zł. Zwiększenie planowanych przychodów dotyczy zwiększenia odpisu z Funduszu Składkowego o kwotę 19 1253 tys. zł oraz zwiększenia przychodów z tytułu świadczeń zleconych do wypłaty w związku z refundacją kosztów obsługi wypłaty zasiłku opiekuńczego oraz zasiłku z tytułu kwarantanny o kwotę 7 317 tys. zł. Koszty realizacji zadań wzrosły ogółem o kwotę 26 570 tys. zł. W ramach poszczególnych pozycji kosztów dokonano zwiększenia w pozycji „zakup usług” o kwotę 5 mln zł w związku ze wzrostem kosztów świadczenia usług pocztowych oraz w pozycji pozostałe o kwotę 10 631 tys. zł w związku ze wzrostem kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych KRUS. Ponadto w związku ze zmianą planu finansowego Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników na rok 2022, zwiększającą planowane wydatki na ten rok na sfinansowanie świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego i chorobowego, zwiększono kwotę odpisu na Fundusz Motywacyjny o kwotę 10 939 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMRiRWAnnaGembicka">Jeżeli chodzi o Fundusz Prewencji i Rehabilitacji, to tutaj proponowane zmiany polegają na zwiększeniu planowanych na ten rok przychodów i kosztów o łączną kwotę 877 tys. zł. Zwiększenie planowanych przychodów dotyczy zwiększenia odpisu z Funduszu Składkowego o tę kwotę. Koszty realizacji zadania wzrosły ogółem o kwotę 877 tys. zł, a w ramach poszczególnych pozycji kosztów dokonano zwiększenia w pozycji zakup usług, to jest kwota 677 tys. zł w związku ze wzrostem kosztów działalności rehabilitacyjnej przez centra rehabilitacji rolniczej rolników KRUS w reżimie sanitarnym oraz z przeznaczeniem na pokrycie kosztów organizacji stoisk informacyjno-prewencyjnych. Ponadto zwiększenie kosztów w pozycji „inne” o kwotę 200 tys. zł jest związane ze wzrostem cen za zakup materiałów. To wszystko. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Oświadczam, że nie mam w tym temacie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, najciekawsze były komentarze. Proszę mi wierzyć, nawet nie ta wypowiedź. Co na pewno wskazuje na pewien klimat naszej pracy. Serdecznie dziękuję. Szanowni państwo, w takim razie, jeżeli nie ma uwag do tego punktu, to pozwolę sobie zaproponować i odczytać treść opinii, którą poproszę, abyśmy przyjęli. „Opinia nr 162 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Administracyjnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego uchwalona na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. rozparzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 kwietnia 2022 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Administracyjnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2022 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Funduszu Administracyjnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przedstawione we wniosku”. Do tego punktu, szanowni państwo, jest jeszcze jedna opinia dotycząca Funduszu Prewencji i Rehabilitacji. Pozwolę sobie również ją odczytać. „Opinia nr 163 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rehabilitacji Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego uchwalona na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. rozparzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 kwietnia 2022 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Prewencji i Rehabilitacji Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na 2022 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Prewencji i Rehabilitacji Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, rozumiem, że nie ma uwag. Tym samym traktuję przyjęcie tych opinii jako tych, które uzyskały akceptację naszej Komisji. Rzeczywiście dzisiejszy dzień będzie szczególnym dniem. Przejdzie do historii. Bardzo dziękuję. Pan poseł mówi, że zapisze się złotymi zgłoskami w historii naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny Komisji. Dziękuję serdecznie wszystkim. Jeszcze tylko jedna krótka uwaga do członków Komisji. Szanowni państwo, najprawdopodobniej 10 maja będziemy się spotykać, by przeprocedować PIT-y. Zejście z 17 do 12, czyli obniżenie podatku PIT. Myślę, że to będzie 11.00, 12.00 godzina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Ja mam pytanie. Jeśli chodzi o sposób procedowania, czy nie moglibyśmy wzorem innych komisji umożliwić udziału elektronicznego w komisjach? Bo inne komisje tak robią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, jest taki podział. Część komisji pracuje tak, część tak. Zakładam, że reprezentujemy większość w Komisji. Jaka jest wola Komisji co do tego, żeby…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">To jest dzień sejmowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">To jest tydzień sejmowy, ale spotykamy się dzień wcześniej przed posiedzeniem Sejmu. Czy chcemy pracować zdalnie, czy nie? Jeżeli wolą większości jest mieć możliwość pracy zdalnej, to tak zrobimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Mówią, że chcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Chcemy, tak? Okej. Będę w takim razie z sekretariatem ustalał to, żebyśmy również mogli pracować hybrydowo, tak jak część innych komisji. Choć zapewne, to się za chwilę skończy, szanowni państwo. Jeszcze raz dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>