text_structure.xml 33.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dobry wieczór. Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Witam panie i panów posłów, gości, a w sposób szczególny sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów pana Sebastiana Skuzę, prezesa Urzędu Zamówień Publicznych pana Huberta Nowaka, pana Tomasza Schweitzera prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, pana Adama Ogrodnika wiceprezesa Urzędu Dozoru Technicznego, panią Beatę Orlik zastępcę prezesa do spraw ekonomiczno-organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, pana Roberta Zimę dyrektora generalnego Ministerstwa Rozwoju i Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku ministra rozwoju i technologii w sprawie zmian planu finansowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na 2021 rok oraz w punkcie drugim – rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2022, druk nr 1624 – Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisja Gospodarki i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra rozwoju i technologii w sprawie zmian planu finansowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na 2021 rok. Wniosek przedstawi dyrektor generalny pan Robert Zima. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieRozwojuiTechnologiiRobertZima">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chcemy wnioskować o dokonanie zmian w planie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rok 2021 r. Zmiana dotyczy przeniesienia powstałych oszczędności w ramach pozycji planu Usługi obce i przeniesienie ich do pozycji Wynagrodzenia bezosobowe oraz Pozostałe koszty funkcjonowania. Wzrost limitu wynagrodzeń bezosobowych na kwotę 1 300 tys. zł wynika z konieczności zapewnienia środków na wynagrodzenia dla ekspertów oceniających wnioski złożone przez beneficjentów, wnioski o dofinansowanie projektów, które wpłynęły w ramach konkursów ogłaszanych przez PARP. Z kolei zwiększenie pozycji Pozostałe koszty funkcjonowania o 300 tys. zł związane jest z wyższymi niż pierwotnie planowano wydatkami dotyczącymi kosztów postępowania sądowego. Zmiany te mają charakter techniczny, nie powodują konieczności pozyskania dodatkowych środków, nie generują dodatkowych wydatków ani kosztów dla budżetu państwa, nie spowodują też zwiększenia zobowiązań agencji ani pogorszenia planowanego wyniku finansowego agencji. To jest zmiana czysto techniczna.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieRozwojuiTechnologiiRobertZima">Jednocześnie w ramach pozycji planu dotacji i subwencji z budżetu państwa ogółem, w szczególności dotacja celowa na finansowanie projektów z udziałem środków UE, skorygowana kwota odzwierciedla rzeczywisty poziom dotacji otrzymanej przez PARP. Korekta nie zmienia kwoty dochodu – to jest jedynie charakter porządkujący. Zmiana uzyskała pozytywną opinię ministra finansów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Czy państwo mają jakieś pytania do przedstawionego wniosku? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselDariuszWieczorek">Mam jedno pytanie. Jest zmniejszenie kwoty 1 600 tys. zł – Usługi obce, więc proszę o informację, co nie zostanie wykonane? Na czym polegają te oszczędności? Z czegoś to wynika – nie podpisaliście jakiejś umowy, nie zrealizowaliście zlecenia? Czy były inne działania w tym zakresie? Proszę o informację, z czego wynika to zmniejszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorgeneralnywMRiTRobertZima">Poproszę panią dyrektor z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o szczegóły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowoKsiegowegoPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMonikaBanas">Dzień dobry. Monika Banaś, dyrektor Departamentu Finansowo-Księgowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Już odpowiadam. Oszczędności, które wygenerowały się na usługach, to są przede wszystkim oszczędności na kontrolach projektów beneficjentów zlecanych na zewnątrz. Okres pandemii spowodował, że część kontroli nie odbywa się stacjonarnie tylko online, w związku z tym, liczba kontroli zmalała. Oczywiście ona zostanie wykonana, ale przesunie się na rok następny. Stąd mamy oszczędności. Umowa na kontrolę wieloletnią jest podpisana, więc będzie zrealizowana, tylko w terminie późniejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Czy są jeszcze inne pytania? Nie słyszę. Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec wyrażenia pozytywnej opinii przez Komisję Finansów Publicznych do proponowanej zmiany w planie finansowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości? Wobec niewniesienia sprzeciwu, uważam, że opinia jest pozytywna. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Przechodzimy do kolejnego punktu posiedzenia. Posłowie, członkowie Komisji, otrzymali informację o projekcie budżetu w danych częściach przygotowanego przez dysponentów części budżetowych oraz opracowanie Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszystkie materiały dostępne są na iPadach. Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 będzie odbywać się w następującym porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Proszę przedstawiciela komisji, pana posła Grzegorza Maternę, o zreferowanie opinii Komisji oraz o wygłoszenie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyMaterna">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w imieniu Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej mam zaszczyt przedstawić budżet na 2022 r. przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJerzyMaterna">Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obradowała nad budżetem w części 21, 22, 62, 69, 83 i 85 w dniu 27 października 2021 r. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 w części 21 – Gospodarka morska przewiduje się dochody w kwocie 112 745 tys. zł, co stanowi 979,5% w stosunku do wielkości wynikających z ustawy budżetowej na 2021 r. Tak wysoki wzrost dochodów wynika z planowanej przez Ministerstwo Infrastruktury dodatkowej opłaty w kwocie 100 000 tys. zł za zajęcie łącznej strefy ekonomicznej przez wznoszenie oraz wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń. Zakłada się, że w roku 2022 w strefie będzie wybudowanych 10 morskich farm wiatrowych, co może dać wpłaty z pierwszej raty opłaty dodatkowej w wysokości 10 000 tys. zł od przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJerzyMaterna">Wydatki w części Gospodarka morska to łącznie 1 848 429 tys. zł, z tego wydatki na zadania z budżetu państwa zaproponowano w wysokości 1 493 509 tys. zł, tj. 116,4% ustawy budżetowej na rok 2021. Natomiast środki budżetu Unii Europejskiej wyniosą  103 311 tys. zł. Wydatki ujęte w rezerwie wyniosą 251 609 tys. zł. Zaplanowane wydatki będą przeznaczone na: programy wieloletnie – 814 759 tys. zł, w tym budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – 765 192 tys. zł, program ochrony brzegów morskich – 34 000 tys. zł, utrzymanie morskich dróg wodnych – 15 567 tys. zł, urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie – 201 456 tys. zł, szkolnictwo wyższe Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz Akademii Morskiej w Szczecinie – 182 950 tys. zł, Ministerstwo Infrastruktury –  51 654 tys. zł, ratownictwo morskie – 49 312 tys. zł, zespoły szkół morskich w Świnoujściu – 11 589 tys. zł, izby morskie – 2 092 tys. zł, wydatki obronne – 6 550 tys. zł. Na projekty realizowane z udziałem środków Unii Europejskich przewiduje się kwotę 276 458 tys. zł przeznaczoną na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra oraz pogłębienie toru wodnego portu Gdynia – etap II.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJerzyMaterna">Część 22 – Gospodarka wodna w 2022 r. planuje się uzyskać dochody w wysokości 25 533 tys. zł, a wydatki łącznie wyniosą 1 271 500 tys. zł, w tym na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska – 1 189 986 tys. zł. Obejmuje to: dotację celową dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – 964 789 tys. zł, dotację celową dla państwowych instytutów badawczych – 126 666 tys. zł, finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 98 531 tys. zł. Utrzymanie Ministerstwa Infrastruktury planuje się w wysokości 79 520 tys. zł oraz wydatki obronne – 1 994 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselJerzyMaterna">Załącznik nr 4 Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w roku 2022 planuje się przychody ogółem w kwocie 1 515 753 tys. zł, w tym przychody z prowadzonej działalności opłat za udzielenie zgody wodno-prawnej – 526 937 tys. zł. Dotacje i subwencje z budżetu państwa to w sumie 526 937 tys. zł. Środki od innych jednostek sektora finansów publicznych – 25 029 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselJerzyMaterna">Wydatki ogółem zaplanowano w kwocie 2 125 909 tys. zł, w tym koszty funkcjonowania – 2 102 909 tys. zł oraz koszty realizacji zadań, środki przekazane innym podmiotom –  23 000 tys. zł. Ponadto przyjęto środki na wydatki majątkowe w kwocie 1 134 259 tys. zł, w tym inwestycje unijne – 690 995 tys. zł, inwestycje finansowane z przychodów Wód Polskich – 426 086 tys. zł, inwestycje finansowane ze środków jednostek samorządu terytorialnego – 12 801 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselJerzyMaterna">W części 69 – Żegluga śródlądowa na rok 2022 zaplanowano wydatki budżetu państwa na zadania w łącznej wysokości 25 182 tys. zł, w tym urzędy żeglugi śródlądowej – 14 907 tys. zł, Ministerstwo Infrastruktury – 8 186 tys. zł, Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu – 1 731 tys. zł oraz wydatki obronne – 358 tys. zł. Planuje się uzyskać dochody w wysokości 751 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselJerzyMaterna">W Części 62 – Rybołówstwo zaplanowano dochody w kwocie 1 690 tys. zł, a wydatki w łącznej kwocie 134 128 tys. zł, w tym finansowanie Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” – 86 650 tys. zł, finansowanie urzędu ministerstwa – 21 065 tys. zł, funkcjonowanie głównego inspektoratu – 12 225 tys. zł, zarybianie polskich obszarów morskich – 5 000 tys. zł, działalność Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pomoc techniczną Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” – 6 800 tys. zł, wydatki obronne – 18 tys. zł oraz pozostałe ważne zadania w ministerstwie w zakresie rybołówstwa – 2 355 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PoselJerzyMaterna">W części 83 – Rezerwy celowe zaplanowano na rok 2022 środki w łącznej wysokości 1 649 565 tys. zł, w tym: pozycja 4 – przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych – 1 486 966 tys. zł, pozycja 8 – na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – 32 599 tys. zł, pozycja 44 – dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych – 100 000 tys. zł, pozycja 56 – zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne – 30 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PoselJerzyMaterna">Część 83 – Rybołówstwo, rezerwy celowe, w pozycji 8 zaplanowano kwotę  81 037 tys. zł, w tym PO „Rybactwo i Morze” – 68 518 tys. zł, pomoc techniczna  PO „Rybactwo i Morze” – 12 519 tys. zł. Wydatki środków europejskich na rybactwo w części 83 – Rezerwy celowe zaplanowano 195 261 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PoselJerzyMaterna">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo dochody nie zostały zaplanowane, a wydatki zaplanowano w wysokości 37 222 tys. zł. Wynagrodzenia dla Państwowej Straży Rybackiej zaplanowano w kwocie 20 745 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PoselJerzyMaterna">Reasumując, Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaopiniowała pozytywnie budżet we wszystkich omawianych częściach i rekomenduje je przyjąć. W imieniu Komisji Finansów Publicznych proszę o pozytywne zaopiniowanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję panu posłowi za referat i koreferat. Zanim otworzę dyskusję dotyczącą tej części budżetowej, chcę przywitać na naszym posiedzeniu pana Krzysztofa Cieciórę sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witamy, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Czy są pytania do tej części? Pan poseł Dariusz Wieczorek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselDariuszWieczorek">Aby sprecyzować, panie przewodniczący, czy teraz mówimy o części 21, czy o wszystkich razem? Wszystkich razem? Dobra, super. Jeśli wszystkich razem, mam kilka pytań. Pierwsza sprawa, jeżeli chodzi o część 21. To jest kwestia dotycząca przekopu mierzei, czyli budowy drogi wodnej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Planowana jest kwota 765 000 tys. zł. Proszę o informację, czy zakończenie tej inwestycji jest planowane w 2022 r.? Jeżeli nie, ile jeszcze potrzeba środków finansowych do zakończenia inwestycji? Ile środków zostało już wydanych na tę inwestycję?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselDariuszWieczorek">Druga sprawa to kwestia dotycząca Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Proszę o informacje dotyczące kwestii wynagrodzeń w tej jednostce. Na posiedzeniu Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej mieliśmy bardzo długą roczną dyskusję dotyczącą kwestii wynagrodzeń dla pracowników tej służby. Prośba o informację, czy w tym budżecie uwzględnione są uzgodnione podwyżki, zarówno na ten rok, jak i przyszły, ale już powiększone o wskaźnik wzrostu wynagrodzeń, jeżeli chodzi o sferę budżetową?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselDariuszWieczorek">Kolejna kwestia dotyczy planu finansowego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Zapewne to jest element dłuższej dyskusji, dyskutowaliśmy o tym na posiedzeniu Komisji, natomiast wykorzystując okazję, że pan minister jest obecny, wynik netto jest planowany na najwyższym poziomie, od momentu powstania Gospodarstwa Wodnego. Wynik jest planowany na kwotę minus 612 000 tys. zł. W związku z tym, proszę o informację, z czego to wynika na koniec roku? Czy jest jakiś plan, żeby, mimo dotacji wysokości prawie 1 000 000 tys. zł, ta instytucja zamykała wynik finansowy przynajmniej na zero? Znowu będzie zadłużenie na poziomie 600 000 tys. zł. W tym kontekście również proszę o odpowiedź na pytanie, czy państwo weryfikowali, jeżeli chodzi o plan tej jednostki, aktualną sytuację związaną z inflacją, kosztami, powszechną drożyzną? Przyznam szczerze, gdy czytam, to jest swego rodzaju opowieść science fiction. Rozumiem, że dokument to jest kopiuj-wklej z ubiegłego roku, ale prośba jest, żeby jednak to urealniać. Chociażby w tabeli dotyczącej kosztów stałych jest zapis: „mając na względzie założenia makroekonomiczne zaplanowany został wzrost kosztów energii elektrycznej i cieplnej na poziomie 2,8%”. Aby była jasność, już w tych założeniach doskonale wiemy, że niestety jest to niezgodne ze stanem faktycznym i w 2021 r. na energię elektryczną planujecie wydać  9 059 tys. zł, a w 2022 r. – 9 300 tys. zł, gdyż już wiemy, że energia dla firm, które są w taryfie C, wzrośnie o około 60%. Mówię o tym, jako przykładzie. Czy było to weryfikowane? Lepiej, żebyśmy rzeczywiście operowali na aktualnych wyliczeniach i danych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselDariuszWieczorek">Ostatnie pytanie dotyczy Urzędu Żeglugi Śródlądowej. Jeżeli chodzi o budżet, zaplanowano kwotę około 15 000 tys. zł. Natomiast wiemy, jaki jest ogromny problem z wynagrodzeniami pracowników Urzędu Żeglugi Śródlądowej. Czy w tym zakresie były jakieś propozycje dotyczące regulacji wynagrodzeń? Mamy wrażenie, że również tutaj będzie wielki problem i nie będzie regulacji wynagrodzeń w tym urzędzie, co oczywiście odbije się na jakości funkcjonowania samego urzędu. To wszytko z mojej strony, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Poproszę stronę rządową, adekwatnie do kompetencji, o odniesienie się do tych pytań. Czy mogę też prosić pana Roberta Zimę, dyrektora generalnego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, i panią Beatę Orlik, zastępcę prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, o odniesienie się do tych pytań? W zestawieniu gości nie mam przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Witamy, proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Adam Orzechowski dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Infrastruktury. W zakresie pytań o sytuację płacowo-kadrową jednostek w gospodarce morskiej oraz żegludze śródlądowej, należy zauważyć, że podjęliśmy szereg działań mających na celu wzmocnienie finansowe SAR, tj. Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, w szczególności w obszarze wynagrodzeń. Na wniosek ministra infrastruktury od sierpnia bieżącego roku uruchomiliśmy dodatkowe środki dla każdego pracownika Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w wysokości 1 tys. zł na pracownika. Dodatkowo od września bieżącego roku w ramach rozwiązań systemowych wynikających z nowelizacji budżetu na obecny rok przyznano dodatkowe środki na utworzenie tzw. funduszu motywacyjnego, tj. kwota 1 100 tys. zł. To są wypłaty na dodatki specjalne o charakterze uznaniowym w szczególności za zaangażowanie, jak i pracę oraz efektywną realizację zadań. Środki te stanowią 6% planowanych na rok bieżący wydatków na wynagrodzenia osobowe.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">Jeśli chodzi o przyszłoroczny budżet, utrzymano wydatki dotyczące 1 tys. zł na każdego z pracowników, dodatkowo zwiększono liczbę etatów urzędu SAR. To są środki na zatrudnienie nowych 20 ratowników brzegowych stacji ratowniczych w celu zapewnienia całodobowych dyżurów na stacji. Oprócz instrumentów wspierających działanie SAR, na rok 2022 zwiększono fundusz wynagrodzeń o kolejne 7,4% w stosunku do kwoty z roku 2021, z przeznaczeniem na przywrócenie w 2022 r. funduszu nagród oraz wzrosty wynagrodzeń ratowników. Analogiczne rozwiązania dotyczą Urzędu Żeglugi Śródlądowej, gdzie również w tym roku, w ramach prac nad nowelizacją ustawy budżetowej na rok 2021 oraz ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej, utworzono fundusz nagród w urzędach, a także na przyszły rok zwiększono o 7,4% fundusz wynagrodzeń w celu przywrócenia funduszu nagród oraz dokonano wzrostu wynagrodzeń pracowników. Od sierpnia jest 1 tys. zł plus dodatkowo utrzymano 1 tys. zł dla SAR.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">Jeśli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej, jest on realizowany na podstawie programu wieloletniego. Realizacja tej inwestycji przebiega zgodnie z harmonogramem przewidzianym w tym programie. Na rok 2022 przewidziano kwotę 765 192 tys. zł. Łączna wartość inwestycji realizowanej w latach 2016-2023 wynosi 1 984 052 tys. zł. Przewidujemy zakończenie inwestycji w roku 2023. Na ostatni rok realizacji przypada kwota środków budżetu państwa w wysokości 210 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">W zakresie pytań dotyczących Wód Polskich – to, co mogę powiedzieć w zakresie dysponenta części, na rok 2022 przewidzieliśmy kwotę dotacji na działalność państwowej osoby prawnej na poziomie kwoty 964 789 tys. zł. Te środki stanowią 122% w stosunku do roku bieżącego. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMinisterstwaInfrastrukturyAdamOrzechowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, poproszę panią prezes Orlik o kontynuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Bardzo prosimy panią prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcaprezesaPanstwowegoGospodarstwaWodnegoWodyPolskieBeataOrlik">Beata Orlik, zastępca prezesa do spraw ekonomiczno-organizacyjnych. Jeśli chodzi o założoną stratę w planie finansowym Wód Polskich, jest ona w większości wynikiem amortyzacji, która jest oszacowana w 2022 r. na poziomie 714 000 tys. zł. Taka kwota amortyzacji wynika przede wszystkim z faktu, iż w 2022 r. będziemy kontynuowali przejęcie pozostałego mienia od marszałków. Taka wysokość kwoty amortyzacji jest także wynikiem oddawania inwestycji, które realizują Wody Polskie. Jako przykład można wskazać zakończenie inwestycji – zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny na rzece Odrze. W większości te dwie kategorie, czyli przejmowanie składników majątku i oddawanie inwestycji do korzystania, wpływają na taką wysokość amortyzacji, która w konsekwencji przekłada się na wynik finansowy Wód Polskich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Pani poseł Czernow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselZofiaCzernow">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, chcę zapytać o sprawę utrzymania cieków wodnych w należytym stanie, umacnianie brzegów, likwidowanie zadrzewień, różnych namulisk, które stanowią zagrożenie w czasie zwiększonych opadów. W ostatnich latach nie było pieniędzy na te cele, powstały ogromne zaległości. Chcę zapytać, czy w przyszłym roku będą pieniądze na te cele i jakie będą kwoty. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Proszę o kolejne pytanie, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekSowa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, gdy były prowadzone prace nad prawem wodnym, w pierwotnym projekcie w ocenie skutków regulacji było szacowane, że państwo będą dysponowali budżetem rzędu 4 500 000 tys. zł. W trakcie prac parlamentarnych ze strony rządowej były kasowane kolejne elementy, które mogły wpływać na dochody, przychody Wód Polskich. Jednocześnie na posiedzeniu Rady Ministrów z inicjatywy ministra finansów została podjęta uchwała czy wpis gwarantujący, że nie będzie finansowania dotacjami w wysokości niezbędnej do utrzymania całego majątku Wód Polskich. W związku z powyższym, jakimi realnymi środkami będziecie dysponowali w roku 2022, łącznie z europejskimi?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselMarekSowa">Po drugie, mam pytanie o poziom wynagrodzeń w Wodach Polskich w rozbiciu na poszczególne RZGW. Poproszę o odpowiedź na piśmie. Czy prawdą jest, że w nowych oddziałach wynagrodzenia są wyższe o ponad 20% niż w RZGW, które wcześniej funkcjonowały? Czy państwo biorą pod uwagę w jakikolwiek sposób to, gdzie jest wykonywana największa praca? Ona jest na południu, gdzie są górne biegi rzek. Tam siłą rzeczy potrzeby inwestycyjne są zdecydowanie największe. Z informacji, które posiadam, wynika, że sytuacja z wynagrodzeniem jest zupełnie odwrotna. To oczywiście budzi gigantyczną frustrację wśród pracowników. Prosiłbym, aby pani podała nam średnie wynagrodzenie w Wodach Polskich. Jakie są planowane podwyżki, zapisane w waszym budżecie na przyszły rok? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Czy są jeszcze inne pytania? Nie słyszę. Proszę o odpowiedź. Może bez tej części, o którą pan poseł wnioskował na piśmie. Rozumiem, że to musi być rozbudowana informacja, do której trzeba zebrać więcej danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZastepcaprezesaPGWWPBeataOrlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, informację, zgodnie z pytaniami pana posła, przedstawimy na piśmie. Odnosząc się do pytania dotyczącego środków przeznaczonych na zadania utrzymaniowe, w planie finansowym Wód Polskich została wyodrębniona taka pozycja i w 2022 r. minimalna kwota, którą chcielibyśmy, żeby była przeznaczona na zadania utrzymaniowe, wynosi 530 000 tys. zł. Na tę kwotę składa się miedzy innym wykaszanie, usuwanie drzew, prace dotyczące utrzymania wód – to jest 199 000 tys. zł, utrzymanie i naprawa wałów przeciwpowodziowych – 96 000 tys. zł, utrzymanie kanałów – 28 000 tys. zł, roboty mechaniczne, przeglądy, konserwacja oraz utrzymanie obiektów – 121 000 tys. zł, utrzymanie stacji pomp oraz obsługa przepompowni – 49 000 tys. zł, utrzymanie pozostałych obiektów związanych z gospodarką wodną, w tym utrzymanie śródlądowych dróg wodnych – 28 000 tys. zł i zapewnienie zimowej ochrony przeciwpowodziowej – 7 000 tys. zł. Odnosząc to do planu z 2021 r., w tym roku to była kwota około 450 000 tys. zł, więc w następnym roku kwota wzrośnie o około 80 000 tys. zł. Chcę podkreślić, że kwota systematycznie wzrasta z roku na rok. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Czy państwo chcą jeszcze dopytać? Pani poseł Czernow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselZofiaCzernow">Tak, chcę dokończyć, bo przy tak ogólnikowej odpowiedzi nadal nic nie wiem. Chcę zapytać o to, co dzieje się w terenie. Czym dysponują Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej? Czy te pieniądze trafią do regionalnych zarządów, czy to będzie rozdysponowane na szczeblu Wód Polskich, a na dole nic nie będzie się działo? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Czy są jeszcze inne pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekSowa">O wynagrodzenia. Oczywiście bardzo proszę na piśmie, jakie są różnice między oddziałami? Zestawienie trzeba przygotować precyzyjnie. Natomiast chciałbym, żeby publicznie był podany rząd wielkości średniego wynagrodzenia w Wodach Polskich w roku 2021 i prognozowane podniesienie, jak rozumiem zabezpieczone w budżecie Wód Polskich na rok 2022. Informacja powinna być teraz udzielona. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcaprezesaPGWWPBeataOrlik">Tak, te pieniądze są przekazywane do Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej, a także jednostek niższych, czyli zarządów zlewni i nadzorów wodnych, ponieważ w większości to te jednostki organizacyjne Wód Polskich realizują zadania utrzymaniowe. Każda z jednostek zgłasza swoje zapotrzebowanie i na podstawie przekazywanego zapotrzebowania pieniądze są przesyłane do jednostek organizacyjnych Wód Polskich, które realizują te zadania. Zatem środki są przekazywane bezpośrednio do jednostek realizujących zadania.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZastepcaprezesaPGWWPBeataOrlik">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące wynagrodzeń, jeżeli nie ma przeciwwskazań, szczegółową informację do większości pytań przedstawimy na piśmie. Natomiast, odnosząc się do założeń ujętych w projekcie planu finansowego na 2022 r., limit na wynagrodzenia w kolejnym roku zostanie zwiększony o kwotę około 55 000 tys. zł. Natomiast, jeśli chodzi o szczegółowe założenia dotyczące rozdysponowania tej kwoty, pozwolę sobie przedstawić stosowną informację na piśmie. Średnie wynagrodzenie jest na poziomie 4,6 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję. Pozostała część informacji zostanie przedstawiona na piśmie. Szanowni państwo, nie słyszę dalszych zgłoszeń do dyskusji. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na rok 2022 w zakresie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Gospodarki i Rozwoju. Proszę przedstawiciela Komisji pana Jarosława Gonciarza o zreferowanie opinii Komisji. Panie pośle, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJaroslawGonciarz">Panie przewodniczący, mam zaszczyt przedstawić opinię Komisji Gospodarki i Rozwoju w sprawie projektu ustawy budżetowej na 2022 r. w zakresie działania Komisji, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 27 października bieżącego roku. Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami i wysłuchaniu szczegółowych informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych, Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2022 w zakresie wyżej wymienionych części budżetowych. Chcę jeszcze nadmienić, że podczas posiedzenia Komisji brak było zgłoszeń do dyskusji i zabrania głosu nad przedstawionymi poszczególnymi częściami budżetowymi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję bardzo za ten referat. Proszę o wystąpienie posła, który przygotował koreferat ze strony Komisji Finansów Publicznych. To jest pani poseł Katarzyna Kretkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, moje wystąpienie nie będzie długie. Jak powiedział pan poseł Jarosław Gonciarz, referując stanowisko Komisji Gospodarki i Rozwoju, na posiedzeniu nie było uwag, pytań i jednogłośnie zaopiniowano pozytywnie części budżetowe przedstawione do zaopiniowania Komisji na posiedzeniu. To były części:  20, 49, 53, 65, 85 wraz z załącznikami. Przedstawiam opinię jako pozytywną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Dziękuję bardzo. To jest dobra i oczekiwana wiadomość. Dziękuję pani poseł za koreferat.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Proszę państwa, otwieram dyskusję. Czy są zgłoszenia? Nie słyszę. Zatem stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na rok 2022 w zakresie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Szanowni państwo, informuję, że Prezydium Komisji wyznaczyło termin na składanie poprawek do dnia 30 listopada bieżącego roku, do zakończenia ostatniego posiedzenia budżetowego.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelWieslawJanczyk">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję za przybycie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>