text_structure.xml 43.8 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dzień dobry, otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam członków Komisji, gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia to rozpatrzenie projektu planu pracy komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. Czy są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Projekt planu pracy, który państwo posłowie otrzymaliście, został przygotowany przez prezydium Komisji. W projekcie uwzględniono skierowane do Komisji projekty ustaw i niektóre z tematów niezrealizowane w poprzednim półroczu. W projekcie planu pozostawiono też miejsce na uzupełnienie tego ewentualnie, co do nas wpłynie od pani marszałek Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł Kinga Gajewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKingaGajewska">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zaproponowałam w planie pracy temat dotyczący kuratoriów oświaty, jednak został on odrzucony. Chciałabym inaczej sformułować temat. Otóż: „Informacja ministra w sprawie funkcjonowania kuratoriów oświaty”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKingaGajewska">Od kilku lat dochodzą nas słuchy o bardzo niepokojących sytuacjach, które dzieją się w kuratoriach oświaty – bardzo różnych. Z jednej strony kuratorium w woj. pomorskim, gdzie prawdopodobnie są zarzuty prokuratorskie na panią kurator w sprawie mobbingu, teraz najnowsze doniesienia dotyczące delegatury kuratorium oświaty w Ciechanowie. Też została powołana komisja antymobbingowa, z której też – jak dowiedzieliśmy się z kontroli poselskiej z panem Michałem Krawczykiem – nic nie wyniknęło, a prokuratura prowadzi postępowanie. Istnieją różne wątki, np. w woj. kujawsko-pomorskim pani wicekurator jest przy okazji szefową struktur Prawa i Sprawiedliwości – ciekawi nas, jak ona łączy te funkcje. I, oczywiście, taką wisienką na torcie jest praca pani kurator Barbary Nowak, która też wymaga bardzo wnikliwej analizy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKingaGajewska">Myślę, że w ramach Komisji edukacji i przy wsparciu ministerstwa, które dałoby taką informację o funkcjonowaniu, byłaby zasadna rozmowa o tym właśnie tutaj. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Wiecie państwo, ta dyskusja odbyła się również na posiedzeniu prezydium, bo zagadnienie było zupełnie inaczej sformułowane. Powiem tak, jeśli chodzi o propozycje tematu, tak jak on wybrzmiał z ust pani poseł, czyli „Informacja o funkcjonowaniu kuratoriów”, nie mam nic przeciwko temu; natomiast uzasadnienie wybiega absolutnie poza nasze kompetencje. Sprawami jakiegoś czy mobbingu, czy przeróżnych przestępstw zajmuje się nie Komisja edukacji, tylko, oczywiście, prokuratura.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Natomiast powtarzam, w brzmieniu „Informacja na temat funkcjonowania kuratoriów”: nadzoru, w odniesieniu do tego, co dla nich przewiduje ustawa – Prawo oświatowe, to proszę bardzo, jeśli o mnie chodzi.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Zapraszam, czy ktoś jeszcze chce w tej sprawie zabrać głos? Pani Katarzyna Lubnauer, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKatarzynaLubnauer">Szczególnie, że wydaje się, że funkcjonowanie kuratorów jest ważne szczególnie wobec faktu, że – przypominam – w tej chwili u pana prezydenta leży lex Czarnek. Mamy też doniesienie – składałyśmy już wniosek o odwołanie, chyba dwukrotnie, pani Barbary Nowak ze względu np. na to, że na stronie kuratorium znajdują się treści antyszczepionkowe, które zafundowała za 10 tys. zł pani kurator, zamawiając tę usługę, bo to jest filmik. W związku z tym wydaje się, że w tej chwili temat, jakim jest funkcjonowanie kuratoriów, jest szczególnie bieżący i szczególnie aktualny, ponieważ one będą, być może, wpływać na funkcjonowanie szkół. Kuratoria są jakby czymś, co jest dość naturalnym obiektem kontroli ze strony posłów jako organy organ administracji rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pani poseł Katarzyna Kretkowska. Potem pani poseł Wargocka. Oczywiście, panie Piotrze Borysie, już pan się nie musi zgłaszać. Umówmy się, że zawsze będę panu dawać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Chciałabym zaproponować do planu pracy na nasz najbliższy rok problem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w kontekście problemów, jakich doświadczają samorządy powiatowe, najczęściej dużych miast, które prowadzą szkoły ponadpodstawowe różnego typu: licea, technika, do których uczęszczają czy chcą uczęszczać, uczniowie niezamieszkujący w tym mieście czy w tym powiecie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Miasto Poznań jest tu typowym przykładem. Jest miasto, prowadzi kilkadziesiąt szkół ponadpodstawowych; i jest wianuszek 17 gmin tworzących, w tym przypadku, tzw. powiat poznański, z którego to wianuszka pochodzi 50% młodzieży uczęszczającej do tych szkół ponadpodstawowych. I jest kwestia subwencji, która pokrywa koszty prowadzenia tych szkół w 55 do 60%. Samorząd, w tym przypadku, miasta Poznania, dopłaca do tej subwencji, do kosztów funkcjonowania tych szkół; nie dopłaca powiat, z którego te 50% młodzieży dojeżdża do tych szkół. I powstaje problem. Ten powiat poznański w zasadzie nie ma podstaw prawnych, żeby dotować szkoły w innym powiecie; natomiast ponad połowa tych uczniów pochodzi z tego powiatu. Trudno też oczekiwać, że racjonalnie nagle w takim przypadku powiat będzie budował tego typu technika, licea. Tym bardziej, że jest to wianuszek, więc i tak nawet pojawienie się w jednym punkcie tego wianuszka szkoły nie rozwiąże problemu dla ucznia z drugiego końca tego wianuszka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tu są takie luki jakby w rozwiązaniach i dobrze byłoby na ten temat porozmawiać dość pilnie, ponieważ rekrutacja będzie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. pani poseł, rozumiem. Tylko jedna uwaga…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">…a jest półtora rocznika, więc jest duża presja na…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proszę o…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">…na dodatkowe miejsca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">…sformułowanie propozycji tematu na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak, dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">To jest jedna uwaga, żebyśmy wiedzieli, nad czym głosujemy, nad jaką konkretnie propozycją.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Druga uwaga. Bardzo proszę – samorząd nie dokłada do subwencji, tylko samorząd realizuje swoje zadania wpisane w ustawę o samorządzie gminnym związane z edukacją. Bardzo proszę państwa o to, żeby się wypowiadać jednak zgodnie z prawem i rzeczywistością.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Druga rzecz. Zwracam uwagę pani poseł, to trochę też poszerzenie zagadnienia, że jeszcze w takim razie w trudniejszej sytuacji są wszelkiego rodzaju szkoły średnie resortowe, bo one zbierają dzieci w ogóle całego regionu, z różnych części Polski – to jest jeszcze inny problem. Ale, to proszę sformułować zagadnienie i zdecydujemy o tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">I jeszcze jedna moja prośba, szanowni państwo: dostaliście państwo informację, że czekamy na propozycje tematów. Łatwiej nam się jednak w ramach prezydium porozumieć i to zaplanować, patrząc na całe półrocze, niż jak państwo nam potem dorzucacie kolejne propozycje. Rozumiem, że ważne, nie dyskutuję, tylko tak proszę o taką jedną mobilizację, żeby przed spotkaniem z Komisją zsyłać nam te tematy, bo bardzo chciałabym uniknąć sytuacji, która się powtarza po każdym półroczu, czyli mamy mnóstwo propozycji tematów, potem jeszcze dochodzą państwa wnioski. Po prostu nie chciałabym sytuacji, w której musimy z czegoś rezygnować, bo potem narażam się na krytykę, jak np. wczoraj na posiedzeniu prezydium, że rezygnuję, przekładam do podkomisji, a to przecież jest ważne i trzeba w Komisji. Konsekwencja jest taka, że wracamy do tematu w kolejnym półroczu – i żeby się to tak samo nie skończyło. Tyle.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pani poseł Teresa Wargocka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselTeresaWargocka">Króciutko do propozycji sprawdzenia nadzoru kuratoriów oświaty. Absolutnie zgadzam się ze stanowiskiem pani przewodniczącej – faktycznie, byłby to temat pewnie interesujący, jak jest realizowany nadzór nad szkołami przez kuratoria oświaty. Natomiast to, co pani posłanka zaproponowała w uzasadnieniu, absolutnie ukazuje, że to ma być komisja, która będzie komisją polityczną, komisją rozliczeniową.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselTeresaWargocka">Pani poseł, pani wczoraj użyła sformułowania „PiS-owskie dzieci”. Prosiłabym bardzo panie posłanki Platformy Obywatelskiej, które chcą wykorzystywać posiedzenia tej Komisji do swoich celów politycznych, niecnych celów politycznych – mieszania dyrektorów, kuratorów do bieżącej swojej polityki – żebyście państwo od tego odstąpili. Zostawcie polską szkołę w spokoju. Kurator ma swoje zadania, jakie realizuje w systemie oświaty, w ustawie – Prawo oświatowe, i tylko w takim zakresie Komisja może podejmować dyskusje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Zbigniew Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbigniewDolata">Dziękuję bardzo. Tak, rzeczywiście, to sformułowanie „PiS-owskie dzieci” było czymś absolutnie skandalicznym. Myślę, że dobrze byłoby, żeby pani poseł Gajewska przeprosiła. Bardzo często mówicie: „PiS dzieli społeczeństwo” – to jest chyba najbardziej obrzydliwy przykład właśnie takiego pogardliwego traktowania dzieci, które przecież pani nie zawiniły. Zatem myślę, że dobrym sposobem wybrnięcia z tej sytuacji dla pani byłoby po prostu przeproszenie, bo być może obudziła się w pani jakaś refleksja, że pani po prostu poszła za daleko.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselZbigniewDolata">Ale teraz à propos propozycji pani poseł Kretkowskiej. Jestem przeciwny takiemu sformułowaniu tematu. Cenię bardzo panią poseł. Jest pani poseł posłem już chyba trzecią kadencję i doświadczonym samorządowcem, ale jednak z tego, co pani powiedziała, wynika, że pani nie rozumie, jak ten system funkcjonuje. Już pomijam to, że pani powiedziała: „tzw. powiat poznański” – bo nie wiem, co na to pan starosta i radni…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#Gloszsali">To, co pan mówi, odnosi się do pani poseł Gajewskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselZbigniewDolata">Nie, do pani poseł Kretkowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#Gloszsali">Aha, ciebie ceni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselZbigniewDolata">To panią tak chwaliłem, pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Właśnie, bo jest tak… w ogóle pochwała w pana ustach, panie pośle, jest tak zdumiewająca i zawsze ma podwójne dno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselZbigniewDolata">Nie, absolutnie. Naprawdę, proszę tego nie traktować, broń Boże! jako pocałunku śmierci. Mam nadzieję, że to pani nie zaszkodzi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Nie, mam minimum 100 lat – program minimum, jeśli chodzi o moją żywotność, więc jeszcze trochę mi zostało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselZbigniewDolata">Żeby nie przedłużać; zatem podtrzymuję te wszystkie pochwały i nie ma tam drugiego dna. Natomiast co do tej konkretnej propozycji, to jak powiedziałem, jestem przeciwny. Dlaczego? Dlatego że przecież miasto Poznań, które prowadzi szkoły ponadpodstawowe, jest zachwycone z tego tytułu, że z innych jednostek samorządu terytorialnego przychodzą do nich dzieci, bo za tymi dziećmi, za tymi uczniami, idzie subwencja. Przepraszam, czy łatwiej utrzymać szkoły średnie w Poznaniu, czy trudniej, jak np. z powiatu poznańskiego… nie „tak zwanego”, tylko z powiatu poznańskiego, czy gnieźnieńskiego, czy średzkiego, śremskiego płyną uczniowie do liceów, do techników, do szkół branżowych. Oczywiście, że łatwiej, tak? – bo jeśli w klasie byłoby na przykład…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarcinKulasek">Ale na temat, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">No właśnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselZbigniewDolata">Nie, chwileczkę, musimy to powiedzieć, bo został zaproponowany temat, temat, który jest absolutnie nietrafiony, bo jest dokładnie odwrotnie. Wyobraża pani poseł sobie, że gminy powiatu poznańskiego dopłacają jeszcze miastu Poznań z tytułu tego, że uczniowie płyną…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Ale pan nie zrozumiał tego, o czym ja powiedziałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselZbigniewDolata">Oczywiście, że zrozumiałem. Tak pani powiedziała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselZbigniewDolata">Przepraszam, jestem przy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Szanowni państwo, ale dyskutujemy na razie o propozycjach…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselZbigniewDolata">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">…a nie o tych tematach, które proponujecie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselZbigniewDolata">To jest temat…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">…więc bardzo proszę: zwięźle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselZbigniewDolata">Okej. To rzeczywiście, ma pani przewodnicząca rację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Jeszcze się zgłaszała pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Pan poseł Dolata musi skrytykować, nawet jak nie do końca zrozumiał, o co chodziło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselZbigniewDolata">Pochwalił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dwa ostatnie głosy w dyskusji… trzy ostatnie głosy w dyskusji… cztery głosy w dyskusji… Czy ktoś jeszcze się zgłasza?</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Zatem bardzo proszę, teraz pani poseł Krystyna Szumilas, która mi zarzuca, że unikam jej wzrokiem, żeby nie zobaczyć, że się zgłasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselZbigniewDolata">Ależ patrzymy na panią poseł cały czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Dziękuję bardzo. Tak, muszę podejść do pani przewodniczącej, żeby zapisała mnie do głosu, ale będę to robić konsekwentnie, kiedy będę chciała zabrać głos, bo taki jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselZbigniewDolata">Mamy panią na oku, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…taki jest przywilej posła, że na posiedzeniu Komisji edukacji może zabierać głos. Chciałabym powiedzieć też państwu posłom z PiS-u, żeby przeczytali i regulamin Sejmu, i ślubowanie poselskie. Każdy z nas, będąc posłem, bez względu na to, czy jest w opozycji, czy w koalicji rządzącej, jest tutaj po to, żeby wyrażać swoją opinię i zwracać uwagę na sprawy, które nie idą tak, jak powinny iść.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">I do pani poseł Wargockiej, i do pana posła Dolaty kieruję tą uwagę: rozumiem, że państwo nie lubicie słuchać naszych krytycznych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proszę na temat, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…krytycznych uwag w stosunku do rządu, ale i do tego, co dzieje się w edukacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proszę do programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…, ale siedem lat rządzicie i…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…i to wy jesteście odpowiedzialni…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, pan poseł Piotr Borys</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…wy jesteście odpowiedzialni za to, co się dzieje…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Nie, proszę państwa. To jest na inną komisję: jacy my jesteśmy, jakie mamy osobowości i charaktery.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#Gloszsali">A my musieliśmy tego wysłuchać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Przepraszam bardzo, pani przewodnicząca, mam wnioski do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#Gloszsali">Proszę nas przestać pouczać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Bardzo proszę panów posłów…</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca wyłączyła mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czekam na uwagi do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Bardzo proszę nie przerywać mi wypowiedzi. Panu posłowi Dolacie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselZbigniewDolata">Nie słychać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, plan pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca panu posłowi Dolacie nie przerywała, dlatego też proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przerywałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselZbigniewDolata">Przerwała mi pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…, dlatego też proszę, żeby pani nie przerywała posłom opozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, proszę do planu pracy, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Chciałabym zwrócić uwagę na dwa, moim zdaniem, ważne punkty w tym planie pracy. Pierwszy punkt dotyczy finansowania jednostek samorządu terytorialnego i zadań oświatowych. Tutaj chciałabym podziękować prezydium Komisji, że ten temat został przeniesiony z podkomisji do planu głównego. Myślę, że to jest tak ważny temat, że powinniśmy to omawiać w gronie całej Komisji. Chciałabym zwrócić uwagę, że w 2015 r. samorządy do zadań subwencjonowanych – i to jest na podstawie informacji ministerstwa edukacji – dopłacały około 20 mld zł. W 2021 r. ta dopłata samorządów do zadań subwencjonowanych wynosiła prawie 40 miliardów, czyli dwa razy więcej niż 2015 r., a subwencja, przypominam, nie wzrosła dwukrotnie. Zatem tutaj też uwaga do pani przewodniczącej, że rzeczywiście zadaniem własnym samorządu jest prowadzenie zadań oświatowych, ale to państwo finansuje poprzez subwencję oświatową te zadania. Mówię tylko o zadaniach samorządu terytorialnego finansowanych w ramach subwencji – 20 miliardów w 2015 r. dokładały samorządy; prawie 40…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…miliardów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Porozmawiamy, jak będziemy ten temat realizować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…w 2021 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Będzie temat, będziemy realizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Jeszcze jedna uwaga, pani przewodnicząca, do tematów Komisji. Jest temat dotyczący ewaluacji szkolnictwa wyższego. Ten temat został zaproponowany do Podkomisji stałej do spraw szkolnictwa wyższego. Wydaje mi się, że jest to też ważny temat, który powinniśmy omawiać na posiedzeniu pełnej Komisji. Tutaj chciałabym zapytać pana posła Kulaska, czy też zgadza się z tą opinią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselMarcinKulasek">Tak. Właśnie chciałem zabrać głos w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Wydaje mi się, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tak, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">…tyle jest ważnych rzeczy wokół tego tematu, że powinniśmy go omawiać na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Pan poseł Borys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselPiotrBorys">Chciałbym zaproponować – przepraszam, że w trybie ustnym, a nie pisemnym – jeden temat niezwykle istotny. Jestem po dyskusji z częścią posłów z Komisji kultury. Temat: „Edukacja kulturalna w Polsce”. Niezwykle ważny. Niezwykle istotny. Są absolutnie, tak jak Francja, liderzy w Europie, którzy kształtują młodych ludzi na podstawie przemyślanej edukacji kulturalnej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Panie pośle, proszę zgłosić temat, po prostu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselPiotrBorys">„Edukacja kulturalna w polskim systemie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselPiotrBorys">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze. Zatem myślę, że przegłosujemy te propozycje.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Zgadza się pan z panią poseł Szumilas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselMarcinKulasek">Tak, chciałem właśnie to podnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Tak. I pani jeszcze się zgadza.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselZbigniewDolata">Ale bardzo mocno się pani zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselElzbietaGapinska">Szanowni państwo, zwracam się tutaj do posłów PiS-u i także do pani przewodniczącej. Prosiłabym bardzo, żebyście państwo nie cenzurowali naszych wypowiedzi, żebyście dali nam się wypowiedzieć. Mamy takie same prawa i obowiązki jak wszyscy inni posłowie i mamy prawo z tych praw korzystać, także szczególnie na posiedzeniu Komisji edukacji. Oczywiście, różnimy się fundamentalnie, jeśli chodzi o podejście do polskiej szkoły. W naszym przekonaniu ona powinna wyglądać zupełnie inaczej niż wygląda teraz za państwa rządów i dlatego będziemy komentować czy krytykować pewne państwa posunięcia, bo one nam się po prostu nie podobają, i proszę to przyjąć do wiadomości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję za wypowiedź na temat, bardzo serdecznie. Wróćmy teraz do porządku obrad i do planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Szanowni państwo, rozumiem, że wszystkie tematy zaproponowane przez prezydium Komisji państwo akceptujecie. Dodatkowo jest kilka propozycji.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pierwsza propozycja… znaczy pierwsza… albo po kolei, tak jak pamiętam, jeżeli się nie pogniewacie: powrót tematu ewaluacji z podkomisji do Komisji. Jest to, oczywiście, temat z poprzedniego półrocza, jak kilka innych niezrealizowany. Chciałam, żeby ten temat jednak został zrealizowany na posiedzeniu podkomisji, żeby zmieścił się w terminie i czasie, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselMarcinKulasek">Na posiedzeniu podkomisji już o tym rozmawialiśmy, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze, panie pośle, proszę…</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Jest propozycja, żeby w takim samym brzmieniu wrócił jednak na obrady Komisji. Zatem w takim razie bardzo proszę, głosujemy. Czy chcecie państwo, żeby ten temat z poprzedniego półrocza wrócił na to półrocze, czy pozostaje – tak jak proponowała większość prezydium – jako zadanie dla podkomisji. Zatem czy jesteście za przyjęciem wniosku zaproponowanego przez panią poseł Szumilas i pana posła Kulaska? Kto jest za? Kto jest przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselZbigniewDolata">Jestem za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Super! To trzeba było wczoraj na posiedzeniu prezydium to mówić.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-97.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proszę o wyniki. Głosowało 32 posłów: za – 17, przeciw – 15, 0 posłów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-97.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Temat przechodzi do komisji głównej.</u>
          <u xml:id="u-97.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Następna propozycja: pani poseł Kretkowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselKingaGajewska">Moja była pierwsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pani była pierwsza! Przepraszam, naprawdę, jak mogłam! Pani mi wybaczy!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselZbigniewDolata">Nie, pani przewodnicząca! Pani tego nie powinna zmieniać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Naprawdę, jestem teraz bardzo, bardzo …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselZbigniewDolata">…wstrząśnięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">…przejęta. Tak!</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">To jest propozycja, którą poproszę na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-103.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tak, to poczekamy, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselMartaWcislo">Pani przewodnicząca, mamy za chwilę informację bieżącą. Bardzo proszę o kontynuowanie prac Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PoselZbigniewDolata">Za chwilę to my mamy drugie posiedzenie Komisji, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselMartaWcislo">Tak, a dodatkowo mamy jeszcze równolegle posiedzenia innych komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PoselZbigniewDolata">Trudno musi pani wybrać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselMartaWcislo">Nie możemy czekać na waszych posłów, aż wasi posłowie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselZbigniewDolata">Życie jest sztuką wyborów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PoselMartaWcislo">...żebyście mieli większość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Nie czekamy na posłów, żeby była większość, tylko czekamy, aż pani koleżanka sformułuje temat na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PoselZbigniewDolata">Większość to mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">„Informacja ministra w sprawie funkcjonowania kuratoriów oświaty”, tak? – dobrze odczytałam? Bardzo proszę, głosujemy. Kto jest za przyjęciem takiego tematu? Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Znaczy nie, właściwie to ja jestem za, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PoselZbigniewDolata">A ja jestem przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proszę bardzo, jeszcze raz. Kto jest za? Kto jest przeciw? To jest propozycja pani Kingi Gajewskiej. Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-115.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę… To są wyniki, tak? Głosowało 33 posłów: za – 25, przeciw – 8, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-115.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, pani poseł – jest temat w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-115.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Następny temat zaproponowany przez pana posła Borysa: „Edukacja kulturalna w polskim systemie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PoselZbigniewDolata">Ale czy my nie mamy tego tematu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tak myślę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PoselZbigniewDolata">Ale w jakim systemie, właśnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Jezus, dopisze pan poseł. Rozumiemy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PoselZbigniewDolata">Ja jestem zero-jedynkowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Panie pośle, jeśli pan pozwoli, dopisuje pan tutaj „w polskim systemie oświaty”, podpisał Piotr Borys. Kto jest za?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PoselTomaszZielinski">My jesteśmy za czy przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tutaj jestem przeciw.</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PoselTomaszZielinski">Dzisiaj jest wolność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dzisiaj jest wolność. Dziękuję, proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Głosowało 34 posłów: za – 19, przeciw – 15. Temat przechodzi do naszego planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-125.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Teraz pani poseł Kretkowska: „Problem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w nadchodzącym roku szkolnym w kontekście podwójnego rocznika absolwentów szkół podstawowych zamieszkujących powiat, w którym nie ma szkół ponadpodstawowych danego typu i aplikujących do szkół w innym powiecie”. Bardzo proszę, kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PoselZbigniewDolata">Co też ta pani poseł wymyśliła?</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#PoselZbigniewDolata">To polegnie. Czuję, że to polegnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PoselZbigniewDolata">Poległo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Głosowało 33 posłów: za – 16, przeciw – 16, 1 osoba się wstrzymała.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">To oznacza, że pani propozycja nie otrzymała większości. Myślę, że w podkomisji też warto o tym porozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-129.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">To tyle. Rozumiem, że już tutaj, jeśli państwo się zgodzicie, to w miarę możliwości będziemy to już z sekretariatem uzupełniać w kolejnych miesiącach o te propozycje, które teraz przyjęliśmy w głosowaniu. Myślę, że będziemy się starać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PoselZbigniewDolata">A całości nie głosujemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Całość przegłosujemy zaraz.</u>
          <u xml:id="u-131.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">…będziemy się starać, żeby w czasie każdego posiedzenia Sejmu zrobić coś z tych propozycji, które mamy w planie, oprócz tych bieżących.</u>
          <u xml:id="u-131.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Wobec tego głosujemy nad całością planu. Kto z państwa jest za przyjęciem planu? Niech już będzie przegłosowane. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-131.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję, proszę o wyniki. Głosowało 34 posłów za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PoselZbigniewDolata">Niesamowite! Idą święta!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Zamykam dyskusję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-133.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy jeszcze coś, pani poseł, bo kończymy to posiedzenie Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PoselKingaGajewska">Tak, chciałabym odnieść się do zarzutów, o których mówili: pani poseł Wargocka i poseł Dolata, a mianowicie o moich wczorajszych słowach. One zostały źle zrozumiane, a może ja sformułowałam je w sposób nieprofesjonalny, ale chciałabym wyjaśnić tę sytuację jeszcze raz, żeby nie było wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-134.1" who="#PoselKingaGajewska">Pan poseł, który był moim przedmówcą, z Komisji samorządowej, dał zarzut, że dzieci i młodzież w trakcie uprzednich wakacji jeździły, gdzie chciały. Miały możliwości, nie było problemów z wyjazdami. Dopowiedziałam może niestosowne słowo, bo nie sprecyzowałam tego. Natomiast nie miałam na myśli obrażenia nikogo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PoselZbigniewDolata">Pani przeprasza czy obraża dalej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PoselElzbietaGapinska">Ale przepraszam, dlaczego pan tutaj… Tłumaczy przecież, o co chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PoselKingaGajewska">…nie miałam na myśli obrażenia żadnej grupy, a nigdy w życiu nie chciałabym i nie miałam na myśli obrażenia dzieci.</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#PoselKingaGajewska">Natomiast inną rzeczą jest to, że rodzice, którzy są dzisiaj, powiedzmy, w kręgach władzy, mają większe możliwości – i powiedziałam o tym w dalszej swojej wypowiedzi – mają możliwości pracy w spółkach Skarbu Państwa, ogromne dotacje, i to po prostu ułatwia im…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PoselZbigniewDolata">Idzie dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PoselKingaGajewska">…i to po prostu ułatwia im wysyłanie dzieci. Natomiast nigdy w życiu nie miałam na myśli obrażenia żadnego dziecka.</u>
          <u xml:id="u-139.1" who="#PoselKingaGajewska">Cieszę się, że następne posiedzenie Komisji będzie właśnie na temat informacji o różnego rodzaju korzyściach, które otrzymują osoby związane z władzą, i myślę, że to zaprezentujemy dość dosadnie. Chociażby ze względu na to, że nasze posłanki były na kontroli poselskiej w ministerstwie i wyciągnęły bardzo ciekawe informacje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Szanowni państwo, każdy z państwa odpowiada za swoje słowa, które mówi i wypowiada na tej Komisji, i również za to, jak brzmią przeprosiny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PoselZbigniewDolata">Przeprosin nie było, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję, zakończyliśmy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PoselZbigniewDolata">Przeprosin nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Stwierdzam, że komisja wniosek przyjęła – chyba tej formuły nie powiedziałam.</u>
          <u xml:id="u-144.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>