text_structure.xml
25 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 10 maja 1989 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich obradująca pod przewodnictwem poseł Elżbiety Rutkowskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania zadań i realizacji budżetu Kancelarii Sejmu w 1988 r.,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- opinię w sprawie realizacji regulaminu Sejmu z 17 lipca 1986 r. oraz ustawy o obowiązkach i prawach posłów na Sejm PRL w IX kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli, przedstawiciele Kancelarii Sejmu z szefem Kancelarii, ministrem Maciejem Wirowskim, Rzecznika Praw Obywatelskich, PRON, TPPR, Stowarzyszenia „Odra-Wisła”.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Uwagi do sprawozdania z wykonania planu i budżetu za 1988 r. w części dotyczącej Kancelarii Sejmu przedstawił poseł Edward Dzięgiel (ZSL): Rutynową działalność Kancelarii Sejmu skierowaną na udzielanie pomocy w pracy komisji sejmowych i posłów ocenić należy jako bardzo intensywną.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Z uznaniem można podkreślić rozwijające się kontakty międzynarodowe. Na szczególne wyróżnienie zasługuje w tym zakresie aktywność marszałka Sejmu R. Malinowskiego. Jego niespożyta energia doprowadziła do wysokiej intensywności tych kontaktów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Dodając do tego zaangażowanie Komisji Spraw Zagranicznych i poszczególnych posłów uczestniczących w oficjalnych delegacjach i różnych spotkaniach międzynarodowych należy stwierdzić, że Sejm przyczynił się do rozwijania stosunków Polski z wieloma krajami, tworzył perspektywy dla coraz korzystniejszych stosunków politycznych, gospodarczych i handlowych naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W 1988 r. Jedno z posiedzeń naszej Komisji poświęciliśmy ocenie informacji o pracy Sejmu i jego komisji przekazywanych przez środki masowego przekazu - radio, telewizję i prasę. Naszym obowiązkiem Jest wyrazić uznanie Kancelarii Sejmu za popularyzatorskie inspiracje Sejmu i jego organów, za współdziałanie z redakcjami czasopism i wydawnictw i wreszcie za współpracę z dziennikarzami i tworzenie im warunków do bezstronnej oceny pracy naszego parlamentu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Biblioteka sejmowa dobrze spełnia rolę informacyjną, umożliwia posłom wgląd w problemy krajowe i międzynarodowe, w aspekcie prawnym, politycznym, gospodarczym, społecznym i historycznym. Wydaje się, że każdy z posłów powinien choć z grubsza znać historię polskiego parlamentu od chwili jego powstania do doby obecnej. Nie potrafię ocenić, czy fundusze biblioteki sejmowej, a zwłaszcza 3,6 mln zł na zakup nowych książek są wystarczające. Moim zdaniem, jest to kwota bardzo skromna, ale biorąc pod uwagę szczupłość pomieszczeń magazynowych, być może wystarczająca.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W ub. r. Kancelaria Sejmu zrobiła bardzo wiele dla ułatwienia pracy i pobytu posła w Sejmie. Można szacować, że co najmniej 75% posłów w chwili obecnej korzysta ze znacznie podwyższonego standardu pomieszczeń w nowym Domu Poselskim. Nie zdołano jednak poprawić na miarę naszych życzeń, funkcjonowania gastronomii. Bufet w niedostatecznym stopniu zaspokaja zapotrzebowania na jego usługi w czasie posiedzeń sejmowych. Zwiększenie w sali restauracyjnej liczby kierowników sali, a nie kelnerów, też nie poprawiło szybkości obsługi. Uważam, że nie tylko to jest hamulcem sprawnej obsługi. Mam nadzieję, że kierownictwo Kancelarii Sejmu rozpatrzy te sprawy i postara się rozwiązać trudności.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Realizacja budżetu wskazuje na to, że był on opracowany dobrze; do możliwości wykonawstwa dostosowano kwoty przeznaczone na modernizację techniczną i inwestycje.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Celowość wykorzystania funduszy przez dotowane przez Kancelarię Sejmu organizacje społeczne jest bezsporna. Wiele z tych organizacji poczyniło nawet oszczędności. Ma to miejsce w działalności PRON. Rażąco niskie w niektórych organizacjach społecznych są płace. Średnia płaca 48 tys. miesięcznie wśród pracowników etatowych PRON jest do zaakceptowania chyba tylko dlatego, że obejmuje również pracowników szczebla terenowego. Wyższe wynagrodzenie mieli pracownicy Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, wynosiło ono 73 tys. zł, ale przecież ci pracownicy to wysokiej klasy fachowcy-prawnicy. Nie brak takich również w Kancelarii Sejmu, gdzie przeciętna płaca jest o 10 tys. zł niższa.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wszystkie zadania nałożone na pracowników Kancelarii Sejmu zostały pomyślnie wykonane, a środki na to przeznaczone - były wykorzystane oszczędnie i celowo. Wnoszę o przyjęcie rozpatrywanego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Dyskusja:</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Chciałabym poinformować, że Ministerstwo Finansów zawiadamiało nas w ciągu roku o przesunięciach budżetowych, czego domagaliśmy się od dłuższego czasu. Tak więc formalności stało się zadość i wszystkie przesunięcia są dokonane lege artis.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKazimierzModzelewski">Przychylam się do wniosku koreferenta o udzielenie absolutorium kierownictwu Kancelarii Sejmu z działalności w 1988 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełKazimierzModzelewski">Chciałbym podkreślić duży wysiłek Kancelarii Sejmu w realizacji nowego hotelu poselskiego, jest w tym niemała zasługa szefa Kancelarii. Mamy nadzieję, że pewne trudności, jakie jeszcze istnieją w obsłudze posłów w restauracji sejmowej również zostaną rozwiązane.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełKazimierzModzelewski">Chciałbym wyrazić pracownikom Kancelarii Sejmu uznanie za rzetelną pracę i osiągnięcia w ub. r.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBernardWidera">Jak podaje się w sprawozdaniu Kancelarii Sejmu w ub. r. na 7 tys. spotkań poselskich tylko 2 tys. odbyło się na terenie wsi, a tam przecież mieszka 40% Polaków. Na tę sprawę należy zwrócić uwagę w naszych końcowych wnioskach i opinii jaką opracujemy w wyniku dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełBernardWidera">Dużą niewygodą dla posłów jest fakt, że w gmachu nowego hotelu poselskiego nie można automatycznie łączyć się z centralą międzymiastową. Jestem często przez kilka dni w tygodniu w Warszawie i nie mogę skontaktować się z domem.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełBernardWidera">Kancelaria Sejmu wykorzystuje na własną działalność tylko 50% swojego budżetu - reszta przeznaczana jest na dotacje dla organizacji społecznych. Niektóre z nich gospodarują bardzo oszczędnie środkami budżetowymi, np. biuro Rzecznika Praw Obywatelskich nie wykorzystało nawet planowanych kwot. Co było tego przyczyną? Poważnie natomiast przekroczyło planowane kwoty Stowarzyszenie „Odra-Wisła”. Prosimy o wyjaśnienie w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Prosiłabym o wyjaśnienie, dlaczego budżety Stowarzyszenia „Odra-Wisła” i Ogólnopolskiego Komitetu Pokoju zaplanowane zostały na takim samym poziomie. Jest to niezrozumiałe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełElżbietaRutkowska">Chciałabym podziękować za szybkie wyposażenie i uruchomienie biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Obecnie ma ono już własny lokal przy ul. Jasnej. Prof. E. Łętowska niejednokrotnie podkreślała pomoc i duże zainteresowanie warunkami pracy tego biura ze strony kierownictwa Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełElżbietaRutkowska">Sprawozdanie opracowane przez Kancelarię Sejmu zawiera dużo cennego materiału i obiektywnie przekazuje zarówno osiągnięcia, jak i trudności.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełElżbietaRutkowska">Dobrze, że zostały zwiększone nakłady na budowę hotelu poselskiego i został on wreszcie oddany do użytku. Stale wykrywane są jakieś usterki, ale najważniejsze, że już możemy mieszkać w tym hotelu. Mamy nadzieję, że problemy związane z telefonicznymi połączeniami międzymiastowymi zostaną wreszcie rozwiązane. Brak automatycznego połączenia z centralą międzynarodową jest dużym utrudnieniem i niewygodą w pracy poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełEdwardDzięgiel">Celowo powiedziałem o stosunkowo niskich wynagrodzeniach w PRON, bo wymaga to wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełEdwardDzięgiel">Wiemy, że poważnie wzrosły koszty eksploatacji budynków i pewne przekroczenia z tego tytułu są uzasadnione. Myślę, że zaangażowanie wysoko kwalifikowanych pracowników do biura Rzecznika Praw Obywatelskich nie jest sprawą prostą i dlatego nie wykorzystano w pełni w roku ubiegłym zaplanowanych środków budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Chciałabym zapytać, czy koreferent nie zgłasza wniosku o wyodrębnienie z budżetu Kancelarii Sejmu budżetów poszczególnych stowarzyszeń i biura Rzecznika Praw Obywatelskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełEdwardDzięgiel">W związku z zapowiedzianymi zmianami w strukturze organów państwowych m. in. z powołaniem prezydenta i związaną z tym likwidacją Rady Państwa nie można przenieść budżetów, o których mówiła poseł E. Rutkowska do budżetu Kancelarii Rady Państwa. Proponuję więc nie formułować na razie w tym względzie szczegółowych wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">Nasza Komisja proponowała wydzielenie budżetów organizacji społecznych jako odrębnych części budżetu państwa. Myślę, że po ostatecznym wyklarowaniu się struktury organów państwowych należy ponowić ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełElżbietaRutkowska">Szef Kancelarii Sejmu minister Maciej Wirowski: W związku ze zgłoszonym przez Komisję Regulaminową wnioskiem o wydzielenie budżetów stowarzyszeń i organizacji społecznych dwukrotnie prowadziliśmy rozmowy z ministrem finansów. Uznano ten wniosek za słuszny, ale stwierdzono, że trzeba dokładnie przeanalizować, jak przeprowadzić tę operację, a poza tym wprowadzić generalne rozwiązania dotyczące nie tylko stowarzyszeń i organizacji społecznych ujętych w budżetach Kancelarii Sejmu i Rady Państwa, ale i innych organizacji finansowanych przez poszczególne resorty. Nie jest to sprawa prosta. W Polsce istnieje wiele organizacji społecznych, które dotowane są m. in. przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Kultury i inne resorty. Trzeba zatem wypracować jednolite, generalne rozwiązania dla tych wszystkich stowarzyszeń.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełElżbietaRutkowska">W lutym br. marszałek Sejmu wystąpił ponownie z tą sprawą do prezesa Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Niska średnia płaca w PRON i TPPR wynika z tego, iż obie te organizacje posiadają znaczną liczbę działaczy na szczeblu wojewódzkim, gdzie płace kształtują się na niższym poziomie niż na szczeblu centralnym. Udział procentowy pracowników terenowych w PRON i TPPR wynosi 70–80%.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Od maja b.r. podniesiono o 3000 zł płace pracowników TPPR, nie wpłynęło to jednak poważnie na podniesienie średniej rocznej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Jeżeli chodzi o zatrudnienie w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich to nie ma trudności z funduszem płac, ale są trudności ze znalezieniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych. Był to pierwszy rok działalności tej instytucji. Nie wykorzystano w pełni środków na zakup materiałów, na niektóre usługi, na podróże krajowe i zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">W ub. r. zwiększyły się nakłady na kampanię wyborczą do rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Przedstawicielka biura Rzecznika Praw Obywatelskich Urszula Szkodzińska: Chciałabym podziękować w imieniu prof. E. Łętowskiej Komisji i szefowi Kancelarii Sejmu za dobrą współpracę i pomoc w uruchomieniu biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Bez tej pomocy nie poradzilibyśmy sobie z wieloma sprawami.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Od maja ub. r. nasze biuro zostało przeniesione do odrębnego lokalu, ale przez 5 miesięcy gościliśmy w pomieszczeniach Kancelarii Sejmu, gdzie starano się nam stworzyć możliwie najlepsze warunki.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Administracja budynku Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym mieści się teraz nasze biuro obciąża nas kosztami za energię elektryczną, administrację budynku i świadczenia komunalne. Koszty utrzymania naszego biura w związku z tym poważnie wzrosły.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Specyfika zadań Rzecznika Praw Obywatelskich wymaga zatrudnienia pracowników wysoko kwalifikowanych, choć nie zawsze muszą to być pracownicy etatowi.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Warunki pracy w biurze rzecznika są nadal trudne, Otrzymaliśmy 17 pokoi, w jednym pokoju pracuje często 4–5 osób i nie jest łatwo w tych warunkach przyspieszyć opracowanie, poszczególnych spraw zgłaszanych do Rzecznika Praw Obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#DyrektorBiuraFinansowegowKancelariiSejmuHenrykWłodarczyk">Przedstawiciel Stowarzyszenia „Odra-Wisła” Wiesław Huszcza: Zwrócono uwagę, iż dotacje budżetowe zaplanowane dla nas w 1988 r. zostały wysoko przekroczone. Chciałbym poinformować, że w 17. oddziałach otrzymaliśmy pomieszczenia dla stowarzyszenia, które często były bardzo zdewastowane i trzeba było je remontować. Nasze biuro w Warszawie wyposażyliśmy w stare meble, które przekazała nam Kancelaria Sejmu, niestety w województwach nie mieliśmy takich możliwości i musieliśmy kupować meble i urządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielOgólnopolskiegoKomitetuPokojuJarosławPietras">Dotacja dla naszej organizacji i Stowarzyszenia „Wisła-Odra” różnią się o 0,5 mln zł. Przy zwiększonym zakresie pracy staramy się nie występować o dodatkowe środki budżetowe i pozyskiwać własne środki finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MinisterMaciejWirowski">Nie wiem, czy 3,6 mln zł na zakup książek dla biblioteki to jest dużo, ale myślę, że jest to kwota niewystarczająca. W rzeczywistości jednak zakupiono książek za znacznie wyższą sumę. Kupiliśmy wiele woluminów w krajach kapitalistycznych, za które jeszcze nie zapłaciliśmy. Toczymy pewien spór co do sposobu zakupywania przez nas książek za granicą. Nie chcemy dokonywać za pośrednictwem zakupów „Ars-Polony” i prowadzimy na ten temat rozmowy, może uda nam się pokonać trudności. Moglibyśmy sprzedawać za granicą niektóre nasze wydawnictwa sejmowe i druki, gdyż są na świecie biblioteki, które kompletują takie wydawnictwa. Kilka dni temu powołałem specjalną komisję pod kierownictwem wybitnego znawcy księgarstwa, która będzie opiniować celowość zakupów dla biblioteki sejmowej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MinisterMaciejWirowski">Chcemy przeprowadzić przegląd posiadanych zbiorów i wyeliminować niektóre zbędne wydawnictwa i książki. W pewnym okresie bowiem do biblioteki sejmowej przekazywano zasoby prywatne i zbiory innych bibliotek, nie zawsze związane ze specyfiką parlamentarną. Mamy nadzieję, że po wyodrębnieniu tych zbędnych zbiorów uda nam się dokonać wymiany z innymi bibliotekami lub część z nich sprzedać. Chcemy, żeby biblioteka sejmowa specjalizowała się w zagadnieniach parlamentaryzmu i prawa konstytucyjnego. Eliminacja zbędnych zbiorów pozwoli na uzyskanie dodatkowej powierzchni magazynowej, gdyż na uzyskanie środków na budowę nowych pomieszczeń dla biblioteki sejmowej nie możemy liczyć.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MinisterMaciejWirowski">Biblioteka nasza powinna prowadzić zbiór archiwów sejmowych, czego obecnie nie robimy, są one rozproszone w różnych miejscach.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MinisterMaciejWirowski">Kładziemy, duży nacisk na to, żeby poszczególne organizacje i stowarzyszenia dotowane z budżetu zaczęły się finansować same. Duże osiągnięcia w tej dziedzinie mają PRON, TPPR i Stowarzyszenie „Odra-Wisła”. Dla pierwszych dwóch organizacji maleją środki budżetowe, a mamy nadzieję, że wkrótce Stowarzyszenie „Odra-Wisła” będzie mogło egzystować bez dotacji. Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej zwiększyło poważnie dochody własne, m. in. przez różnego rodzaju wydawnictwa i organizację wycieczek. Duże osiągnięcia w tym zakresie ma także PRON.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MinisterMaciejWirowski">W dyskusji zwrócono uwagę na to, że na wsi organizowano za mało spotkań z posłami. Kancelaria Sejmu tylko rejestruje te spotkania i nie ma wpływu na zwiększenie ich liczby. Przyjmujemy jednak uwagi poselskie i będziemy się starali w przyszłości oddziaływać w sposób sugerowany przez Komisję na wojewódzkie zespoły poselskie.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MinisterMaciejWirowski">Rzeczywiście, nie możemy sobie poradzić z rozwiązaniem sprawy połączeń międzymiastowych dla hotelu poselskiego. Wyprzedziliśmy epokę poprzez zainstalowanie centrali elektronicznej i teraz mamy trudności. Nie w pełni wykorzystywane jest awizo, chociaż działa ono lepiej przy połączeniach z zewnątrz niż od wewnątrz.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#MinisterMaciejWirowski">Po powołaniu Rzecznika Praw Obywatelskich nie mieliśmy żadnego doświadczenia, by przewidzieć jak będzie wyglądała jego praca. Trzeba zdawać sobie sprawę, że powołanie tej instytucji było aktem o charakterze politycznym. W związku z tym za podstawowy obowiązek uznaliśmy stworzenie rzecznikowi warunków działania. Przez 5 miesięcy biuro rzecznika mieściło się w gmachu Kancelarii Sejmu, a jeszcze prawie przez rok po przeniesieniu na ul. Jasną zapewnialiśmy temu biuru obsługę telefoniczną.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#MinisterMaciejWirowski">Do Rzecznika Praw Obywatelskich napływają sprawy o różnym ciężarze gatunkowym, często są to sprawy błahe kierowane przez obywateli, którzy uważają, że jest to ich ostatnia możliwość odwołania się. Rzecznik Praw Obywatelskich działa bardzo prawidłowo i stara się wydobywać z tej lawiny spraw problemy o szerszym wydźwięku społecznym. Wnioski rzecznika kierowane są m. in. do rządu i do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#MinisterMaciejWirowski">Napływają do nas skargi na przewlekłość działania rzecznika. Odpowiadamy, iż spowodowane jest to nadmiarem spraw napływających do rzecznika.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#MinisterMaciejWirowski">Zdajemy sobie sprawę z pewnych niedociągnięć w pracy restauracji poselskiej i niewygód, jakie występują w nowym domu poselskim. Trzeba jednak pamiętać, że hotel ten uruchomiono prowizorycznie, i że wykonawstwo pozostawia wiele do życzenia. Stopniowo będziemy usuwać usterki. Z drugiej jednak strony podkreślić należy, że uruchomienie hotelu poprawiło warunki socjalne pracy posłów.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#MinisterMaciejWirowski">W związku z tym, że po wyborach będziemy mieli parlament dwuizbowy musimy uruchomić drugie skrzydło hotelu poselskiego. Mamy nadzieję, że uda nam się tego dokonać szybciej, chcemy zmienić zupełnie zasady zawierania umowy z wykonawcą, zlecić wykończenie całości obiektu.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#MinisterMaciejWirowski">Chciałbym podziękować Komisji za owocną współpracę w bieżącej kadencji Sejmu, za wnikliwe oceny, przychylność i pomoc w rozwiązywaniu wielu problemów. Wizytacja placu budowy domu poselskiego i interwencja Komisji w resorcie budownictwa przyniosły pozytywne rezultaty, za co jeszcze raz dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełElżbietaRutkowska">W koreferacie ani w dyskusji nie zgłoszono zastrzeżeń i nie zakwestionowano prawidłowości realizacji budżetu przez Kancelarię Sejmu w 1988 r. Proponuję więc przyjęcie tego sprawozdania i udzielenia absolutorium kierownictwu Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełElżbietaRutkowska">Wszystkie zadania Kancelarii Sejmu, zarówno w stosunku do posłów, jak i komisji sejmowych zostały wykonane. Korzystaliśmy z dużej pomocy merytorycznej i socjalnej. Chciałabym wyrazić uznanie wszystkim pracownikom Kancelarii Sejmu i ministrowi M. Wirowskiemu. Dzięki ich pracy udało się rozwiązać wiele problemów dotyczących naszego działania w Sejmie i w terenie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełElżbietaRutkowska">Dziękujemy także za wspieranie działalności organizacji społecznych, które korzystają z dotacji zawartych w budżecie Kancelarii Rady Państwa. Nie wchodziliśmy w merytoryczną treść działania poszczególnych organizacji, a analizowaliśmy tylko realizację środków budżetowych. Opowiadam się za tym, żeby budżety stowarzyszeń i organizacji społecznych, które są dotowane z budżetu państwa stanowiły odrębne części budżetowe.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełElżbietaRutkowska">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu Kancelarii Sejmu za 1988 r.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełElżbietaRutkowska">Następnie Komisja rozpatrzyła projekt opinii skierowanej do Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełElżbietaRutkowska">W opinii tej Komisja stwierdza m. in., że zasadnicze zmiany, które do ustroju parlamentu PRL i do sposobu jego funkcjonowania wniosła ustawa o zmianie Konstytucji PRL uchwalone w dniu 7 kwietnia br., uczyniły bezprzedmiotowym wcześniejsze zamierzenie systematycznego zestawienia sugestii zmian w regulaminie Sejmu i - wraz z uzasadnieniem - przekazania ich odpowiedniej Komisji Sejmu X kadencji.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełElżbietaRutkowska">Sejm X kadencji będzie musiał działać na podstawie zupełnie nowego regulaminu, w dużym stopniu zdeterminowanego przez istnienie II izby parlamentarnej, określającego m. in. stosunki pomiędzy obydwiema izbami. Doświadczenia zgromadzone w trakcie funkcjonowania jednoizbowego parlamentu tylko w pewnej mierze będą mogły być wykorzystane przy pracach nad nowymi regulaminami.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełElżbietaRutkowska">W dalszym ciągu opinii Komisja zwraca uwagę na pewne problemy, jakie zaistniały w toku IX kadencji Sejmu, sugeruje powołanie 15. komisji sejmowych, stwierdza także, że 4 lata funkcjonowania ustawy o obowiązkach i prawach posłów potwierdziły jej celowość, zaś nieunikniony w przyszłości wzrost roli i pozycji ustrojowej Sejmu, wynikający z ostatnich decyzji ustawowych oraz z umowy społecznej, zawartej przy „okrągłym stole” wręcz wykazują jej niezbędność oraz konieczność doskonalenia niektórych jej zapisów, zwłaszcza tych, które pomogą posłom, a w przyszłości i senatorom wypełniać ich obowiązki, wzmocnią ich pozycją i autorytet.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełBernardWidera">Na podstawie obserwacji pracy innych parlamentów, jakie zebrałem w podróżach zagranicznych, chciałem zaproponować, aby w naszej opinii, którą skierujemy do Prezydium Sejmu podkreślić także konieczność wzmocnienia sekretariatów komisji. Chodzi mi zarówno o wzmocnienie kadrowe, jak i techniczne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełBernardWidera">Komisja przyjęła opinię w sprawie realizacji regulaminu Sejmu i ustawy o obowiązkach i prawach posłów na Sejm.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>