text_structure.xml
22.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 10 lipca 1980 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Jóźwiaka (SD), rozpatrzyła informację ministra handlu wewnętrznego i usług na temat wykonania uchwały Sejmu z dnia 26 czerwca 1980 r. o zadaniach dotyczących realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego na 1980 r. niektórych w nim zmianach i potrzebie zwiększenia efektywności gospodarowania.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu wziął udział minister handlu wewnętrznego i Usług Adam Kowalik oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Związku Spółdzielni Inwalidów, CZSS „Społem”, Centralnego Związku Rzemiosła, CZSR „Samopomoc Chłopska”, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, Centrali Państwowego Handlu Wewnętrznego.)</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Informację o wykonaniu zadań w pierwszym półroczu 1980 w dziedzinie handlu i usług oraz o zamierzonych zmianach w handlu wewnętrznym przedstawił wiceminister Edward Wiszniewski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerEdwardWiszniewski">Referując główne kierunki polityki handlowej na początku bieżącego roku, mówca podkreślił starania resortu o stabilizację rynku, ze szczególnym uwzględnieniem podaży artykułów żywnościowych i standardowych artykułów przemysłowych oraz osiągnięte usprawnienia w pracy organizacji handlowych i aparatu handlu. Resort ocenia, że nie nastąpiło pogorszenie sytuacji na rynku, przede wszystkim udało się utrzymać zaopatrzenie w artykuły żywnościowe na poziomie osiągniętym w 1979 r. Nie oznacza to, że zaspokojono wszystkie potrzeby, ale utrzymano podaż artykułów masowych, na dostatecznym poziomie było zaopatrzenie w tłuszcze, po raz pierwszy handel podołał powiększonej podaży i sprzedaży ryb morskich (o 12 tys. ton więcej niż w roku ubiegłym), przekroczono plan dostaw mięsa na rynek o 30 tys. ton, w stosunku do pierwotnych założeń. Dość wyraźna poprawa nastąpiła w dostawach standardowych artykułów przemysłowych, m.in. artykułów przemysłu elektromaszynowego, mebli, artykułów chemii gospodarczej i higieny osobistej, aczkolwiek występowały również pewne luki zaopatrzeniowe, zwłaszcza pod względem asortymentowym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerEdwardWiszniewski">Usprawniono funkcjonowanie handlu. Działa 14 tys. punktów ajencyjnych, przyczyniających się do poprawy zaopatrzenia rynku i polepszenia obsługi społeczeństwa. Uruchomiono ponad 250 punktów handlowych opartych na zasadach większej samodzielności w zakresie dostaw towarów, ustalania funduszu płac i zatrudnienia personelu. Dokonano analizy funkcjonowania nowego systemu ekonomiczno-finansowego wprowadzonego w domach towarowych „Centrum”. System ten zostanie rozszerzony z początkiem przyszłego roku na inne organizacje handlowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerEdwardWiszniewski">W I półroczu wartość dostaw towarów na rynek wyniosła 702,8 mld zł, a więc ponad 50% wartości dostaw przewidzianych w planie na rok bieżący. W ciągu 6 miesięcy zapasy w handlu wzrosły o 9,8 mld zł przy spadku zapasów żywności o ponad 2 mld zł. Dowodzi to m.in., że resort koncentrował swoje wysiłki na zaopatrzeniu rynku żywnościowego. Dobrze zaawansowane były dostawy towarów z przemysłu, dzięki czemu można było skierować na rynek nadwyżki niektórych artykułów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceministerEdwardWiszniewski">Mówiąc o zmianach w handlu wewnętrznym i usługach w wyniku korekty w NPSG na 1980 r. wiceminister E. Wiszniewski zwrócił uwagę, że plan zaopatrzenia rynku musi odpowiadać sytuacji pieniężnej oraz wielkości dochodów ludności. W pierwszym półroczu dynamika przychodów pieniężnych ludności kształtowała się na poziomie 110%, podczas gdy w planie zakładano 108%. Fundusz nabywczy ludności ukształtował się na poziomie 112,5%, gdy planowano 108,9%; w pieniądzach fundusz nabywczy wzrósł o 17,8 mld zł. Aby utrzymać zaplanowany na cały rok 8% pułap wzrostu, trzeba powrócić do pierwotnych ustaleń w sprawie równoważenia siły nabywczej z podażą towarów rynkowych. Zakłada się więc zmniejszenie siły nabywczej o ponad 17 mld zł, podejmując starania, aby ludność przeznaczyła te pieniądze na celowe oszczędności i wzrost zasobów. Wartość usług pozostanie na nie zmienionym poziomie 190,6 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceministerEdwardWiszniewski">W celu utrzymania stabilizacji rynku konieczne jest ograniczenie przyrostu zapasów; przewiduje się ich obniżenie o około 20 mld zł. O 4 mld zł obniżona zostanie sprzedaż pozarynkowa. Trzeba maksymalnie ograniczyć ubytki i przeceny (wydany został zakaz obniżki cen w drugim półroczu). Dodatki ze sprzedaży komercyjnej nie przekroczą 2 mld zł. Na zrównoważenie sytuacji rynkowej będą miały wpływ dokonane w tym roku zmiany cen paliw, niektórych napojów i zmiany w strukturze asortymentowej dostaw towarów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WiceministerEdwardWiszniewski">W II półroczu resort przewiduje zmniejszenie - wskutek obniżenia produkcji - dostaw niektórych artykułów, m.in. pralek automatycznych, chłodziarek, maszyn do szycia, samochodów osobowych, radioodbiorników, niektórych artykułów przemysłu lekkiego. Zmniejszone będą dostawy tłuszczów o 5 tys. t. wyrobów czekoladowych i cukierniczych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WiceministerEdwardWiszniewski">Środki przewidziane w planie na import na potrzeby rynku nie ulegną zmniejszeniu, choć nie zostaną też zwiększone - co poprzednio przewidywano (m.in. z tytułu eksportu samochodów osobowych). Bez zmiany pozostaną planowane inwestycje resortu. Nie ulegnie też zmniejszeniu wielkość produkcji przemysłu drobnego pozostającego w gestii MHWiU, choć nieco większa część produkcji skierowana zostanie na eksport.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKrystynaJabłońska">Czy nie można by rozszerzyć zakresu odpowiedzialności Państwowego Zakładu Ubezpieczeń na szkody w uprawach spowodowane ulewnymi deszczami w niektórych częściach kraju? W chwili obecnej ubezpieczenie dotyczy wyłącznie szkód z tytułu powodzi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełKrystynaJabłońska">Czy nie byłoby celowe wprowadzenie zasady bezpłatnego leczenia zwierząt gospodarskich?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełEdwardWiśniewski">Brałem dziś rano udział w krajowej naradzie spółdzielczości pracy, gdzie była mowa o zmianie planu o około pół miliarda złotych - co nie w pełni odpowiada informacjom przedstawionym przez wiceministra E. Wiszniewskiego. Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełEdwardWiśniewski">Mimo poważnych zmian - plan resortu nie jest „ubezpieczony”. Mam tu na myśli dużą ilość wolnych środków pieniężnych ludności, tak w PKO jak i przysłowiowej „pończosze”. Środki te bardzo łatwo mogą zdezorganizować rynek, cały czas trzeba to brać pod uwagę. Może należałoby zachęcić ludzi do dłuższego zatrzymywania pieniędzy w PKO np. przez zwiększenie oprocentowania wkładów?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławSerwicki">Czy zmniejszenie dostaw na rynek wynika z ograniczenia rozmiarów produkcji, czy też zwiększenia eksportu? Czy można poważnie myśleć o wykonaniu tegorocznego planu sprzedaży handlu wewnętrznego w sytuacji, gdy plan I półrocza nie został wykonany, a w II półroczu towarów ma być jeszcze mniej?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBernardKus">Mam właściwie to samo pytanie: jak zmniejszenie dostaw wpłynie na równowagę pieniężno-rynkową? Obawiam się, że będzie ona poważnie zachwiana.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełBernardKus">Nie przedstawiono nam informacji o sytuacji na rynku wiejskim, w tym zwłaszcza wielkości dostaw środków produkcji. Z powodów oczywistych rynku tego trzeba bronić w pierwszej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZenonKomender">Nie negując zasadności wprowadzonych korekt, muszę zasygnalizować pewne wątpliwości. Przede wszystkim, mimo wszelkich limitów, zakazów, ograniczeń itp. przez cały czas planowana wysokość wypłat dla ludności jest przekraczana. Jest wiele niekontrolowanych kanałów, którymi pieniądz dociera do ludności. Czy przewiduje się rzeczywiste zmiany w tym zakresie? Zmniejszenie liczby oddawanych do użytku mieszkań powoduje, że ludzie mniej oszczędzają, mniejsze są też wpłaty z tytułu uzupełnienia wkładu mieszkaniowego itp. Jest to tylko jeden przykład, ale podobnych sytuacji jest więcej. Należy podkreślać rangę oszczędności pieniężnych, o czym mówił poseł E. Wiśniewski. Powiększenie stopy oprocentowania jest konieczne, bowiem w obecnej sytuacji, przy stałym spadku siły nabywczej pieniądza, lokowanie oszczędności w PKO nie ma bodźców. Maksymalne odsetki - przy wkładzie wieloletnim - wynoszą obecnie 6,3%, przy większej w ostatnich kilku latach stopie spadku wartości pieniądza.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełZenonKomender">Drugi problem polega na ogromnych trudnościach w procesie produkcji. Z powodu kłopotów w transporcie i zaopatrzeniu w surowce produkuje się przede wszystkim to, co uda się wyprodukować, nie zawsze zaś to, czego najbardziej potrzeba. Z tego względu trudne może być osiągnięcie nawet tego skromnego celu, jakim jest utrzymanie sytuacji rynkowej nie gorzej niż w roku ubiegłym. Trudności te dotyczyć będą głównie rynku żywnościowego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełZenonKomender">Rynek, to także zagadnienie atmosfery społecznej. Trzeba koniecznie mówić ludziom całą prawdę o istniejących kłopotach, na przykład to, że będzie o 68 tys. samochodów osobowych mniej, to oznacza to, że tyleż rodzin będzie z tego powodu niezadowolonych. Nie wolno ukrywać powagi sytuacji. Nie można stale zdejmować czegoś z rynku, nie informując o tym społeczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAlojzyBryl">Jaka będzie wielkość dostaw węgla na rynek i czy będą one realizowane we właściwym czasie? Czy ustalone obecnie proporcje w sprzedaży mięsa i wędlin po cenach komercyjnych i zwykłych mają charakter stały, czy też będą one kształtowane elastycznie, w zależności od sytuacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełEugeniuszCzuliński">W informacji resortu nie było mowy o cukrze. Tymczasem od momentu podwyżki jego ceny do dziś (mam informacje z 8 lipca b.r.) Izba Rzemieślnicza w Gdańsku nie otrzymała przydziału cukru, surowca niezbędnego do wielu produktów branży spożywczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefBańkowski">Szczególnego znaczenia nabiera obecnie dobre zaopatrzenie w ryby, tymczasem brak opakowań (słoiki, nakrętki) oraz octu powoduje, że w woj. koszalińskim znaczna część surowca nie może zostać wykorzystana. Brak także butelek do soków, wód mineralnych, przecieru pomidorowego itp. W ten sposób wielkość produkcji wielu artykułów spożywczych zostaje ograniczona.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełGertrudaBorucka">W aktualnej, szczególnie trudnej a nawet krytycznej sytuacji na rynku szczególnie ważne jest, żeby społeczeństwo było o tym dokładnie poinformowane. W chwili obecnej my, posłowie, sami nie będąc poinformowani, musimy odpowiadać na niezliczoną ilość pytań z tego zakresu. Społeczeństwo ma prawo wiedzieć, ile będzie na rynku np. masła.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanMełgieś">Jest bardzo wiele braków w zaopatrzeniu w artykuły do produkcji rolnej. Czy trudności w tym zakresie wynikają z niewystarczającej produkcji, czy też nieumiejętnej dystrybucji?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełDorotaDuda">Mówiono już o trudnościach w zaopatrzeniu w masło i inne tłuszcze zwierzęce. U nas w Opolskiem, od dłuższego czasu żadnych tłuszczów nie ma, tylko zwykła margaryna mleczna. Jak taki fakt można ludziom wytłumaczyć, zwłaszcza ciężko fizycznie pracującym?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełDorotaDuda">Minister handlu wewnętrznego i usług Adam Kowalik:</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełDorotaDuda">Przede wszystkim trzeba podkreślić, że w świetle faktów, zaopatrzenie rynku w I półroczu nie było gorsze niż w roku ubiegłym. Może było gorsze z punktu widzenia oczekiwań oraz wzrostu siły nabywczej ludności, lecz w żadnym razie pod względem wielkości dostaw.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełDorotaDuda">Korekta planu produkcji w CZSP wynosi 600 mln zł i dotyczy różnych branż, głównie przemysłu lekkiego. Mimo to, spółdzielczość pracy ma zamiar nadrobić tę kwotę w innych asortymentach towarowych. Oczywiście nie będzie możliwe pełne zachowanie planowanego asortymentu, np. nie będzie tyle obuwia ile poprzednio zaplanowano.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełDorotaDuda">Cały czas pamiętamy o „nawisie rynkowym” w postaci ogromnych wolnych środków finansowych ludności. Na amortyzację związanych z tym niebezpieczeństw mamy tylko zapasy. W roku bieżącym miały one wzrosnąć o 15 mld zł, tymczasem ich wielkość ulegnie zmniejszeniu o 20 mld zł. Może to oczywiście powodować kłopoty.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełDorotaDuda">Pytanie, czy zmniejszenie dostaw rynkowych oznacza większy eksport, czy mniejszy import - jedno i drugie. Trzeba na zasadzie wyboru mniejszego zła wyeksportować to i owo, by kupić surowce, by przemysł mógł pracować, trzeba też zmniejszać import.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełDorotaDuda">Gdy chodzi o rynek wiejski, to dostawy artykułów są proporcjonalnie do dostaw na rynku miejskim, będzie on więc zapewne słabiej alimentowany. Resort nie daje żadnych dyspozycji co do proporcji towarowych pomiędzy rynkiem miejskim i wiejskim; jest to wyłączna kompetencja władz wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełDorotaDuda">Musimy koncentrować uwagę na sprawach zaopatrzenia w artykuły codziennego użytku, żywność i środki higieny osobistej. Rynek żywnościowy był i będzie pilnie obserwowany. Są pewne zabezpieczenia w imporcie, nic nie skreślono z żywności.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełDorotaDuda">Zaopatrzenie w cukier jest krytyczne. Stan upraw buraków jest niedobry. Pod wodą znajdują się najważniejsze rejony zaopatrzenia w buraki. Stan zapasów daje szansę przy oszczędnościach dotrwania do nowej kampanii cukrowniczej. Z talonów zrezygnowało ok. 1,5% uprawnionych; jesteśmy zainteresowani, by do nowej kampanii utrzymać talony. Poza systemem talonowym przeznaczamy cukier przede wszystkim na najważniejsze potrzeby jak np. pszczelarzy. Dlatego też brak cukru do produkcji zarówno rzemieślniczej jak też spółdzielczej. Nie jesteśmy na razie w stanie temu zaradzić.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PosełDorotaDuda">Co do zaopatrzenia w tłuszcze stwierdzić trzeba, że opinia społeczna rozmija się tu z faktami. Sprzedaliśmy bowiem o 14% więcej tłuszczów niż w analogicznym okresie ub.r. Jeżeli brakuje margaryny, to jest to spowodowane zbyt małą odpowiedzialnością konkretnych kierowników i konkretnych służb w handlu. Przemysł daje 800–850 ton margaryny dziennie i to jest szczyt możliwości. Informuję, że do maja nie było województwa, które by otrzymało mniej masła niż rok temu, były natomiast takie, które otrzymywały więcej. Obecnie plan dostaw kształtuje się na poziomie 95% dostaw ubiegłorocznych. Skierowaliśmy na rynek 8,5 tys. ton masła importowego. Nie eksportujemy ani tony masła. Braki są związane z gwałtownym wzrostem spożycia masła. Dysponujemy dostateczną ilością smalcu i słoniny. Jeśli są braki, to jest to wina władz lokalnych. Możemy skierować odpowiednie ilości tam, gdzie potrzeba. Państwowa Inspekcja Handlowa stwierdziła w swoim czasie, że w połowie sklepów, w których brakowało towarów, były one w magazynie; po trzech miesiącach sytuacja ta nie uległa zmianie.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PosełDorotaDuda">Gdy chodzi o problem mięsa, to plan na ten rok przewidywał 2 mln 45 tys. ton. W roku ubiegłym wykonanie kształtowało się na poziomie 2 mln 64 tys. ton. W tym stanie rzeczy kupiliśmy 37 tys. ton mięsa ze środków eksportu wewnętrznego i dziś plan kształtuje się na poziomie 2 mln 82 tys. ton. Jeśli dostawy krajowe będą zgodne z przewidywaniami, to w IV kwartale odczujemy pewną ulgę. Lipiec i sierpień to miesiące krytyczne, dlatego zwiększamy dostawy ryb. To przedsięwzięcie wymaga znacznego wysiłku aparatu handlu wewnętrznego, ale jest to wysiłek konieczny.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PosełDorotaDuda">W tym kontekście należy rozważyć sprawę cen komercyjnych mięsa i przetworów. Sprawa ta jest powszechnie znana od blisko 3 lat. Ceny komercyjne były wprowadzane stopniowo i nie mogę zgodzić się z opinią, że robi się to bez zapowiedzi. Wprowadzenie cen komercyjnych było koniecznością.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PosełDorotaDuda">Gdy chodzi o listę podstawowych artykułów przemysłowych, to współpracujemy w tej sprawie z przemysłem. Wytypowaliśmy ok. 150 artykułów i staramy się je chronić. Daliśmy np. 100 mln zł Ministerstwu Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, by otrzymać meble kuchenne wartości 600 mln zł dla ludności. Postępujemy podobnie w przypadku spółdzielczości pracy. Obserwujemy znaczne trudności z blachą, nie nadąża też z produkcją przemysł szklarski.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PosełDorotaDuda">Zgadzam się z opinią, że o sytuacji gospodarczej i stanie zaopatrzenia rynku należy informować społeczeństwo. W prasie ukazuje się jednak dużo materiałów oświetlających problemy gospodarki i rynku. Potrzebne jest głębsze oświetlenie niektórych bardziej złożonych problemów, m.in. wykonania zadań wynikających z omówionego i przyjętego przez Sejm urealnienia tegorocznego planu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#PosełDorotaDuda">Na zakończenie swego wystąpienia, minister A. Kowalik podkreślił, że handel może sprzedawać tylko to, co zostanie wyprodukowane w każdej fabryce i w każdym gospodarstwie rolnym. Nie ma żadnej potrzeby ukrywania towarów lub robienia nadmiernych zapasów w handlu. Pracownicy handlu pracują w trudnych warunkach, gdyż oni właśnie muszą tłumaczyć klientom niedostatki niektórych towarów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesCZSRSamopomocChłopskaTadeuszKaliński">Dostawy węgla na rynek są rytmiczne i na ogół nie ma zakłóceń. W dostawach maszyn i narzędzi rolniczych sytuacja również uległa znacznej poprawie, chociaż odczuwa się brak niektórych typów maszyn i urządzeń np. koparek ziemniaczanych i dojarek. Gorzej przedstawia się rytmika i wielkość dostaw materiałów budowlanych - w II kwartale nastąpiło pewne załamanie tych dostaw, zwłaszcza materiałów ściennych. Odczuwa się też dotkliwy brak surowców do produkcji gazobetonów, nierównomierne jest zaopatrzenie w cement. Dotyczy to zwłaszcza 12 województw, w których nie ma cementowni i które muszą korzystać z transportu kolejowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Szczegółowe i dokładne informacje ministra A. Kowalika i wiceministra E. Wiszniewskiego pozwoliły zorientować się co do stanu zaopatrzenia rynku i zamierzeń resortu wynikających ze zmian w planie gospodarczym na rok bieżący. Na podkreślenie zasługuje ważna funkcja resortu, która wykształciła się zwłaszcza w ostatnim okresie. Jest nią egzekwowanie odpowiednich wielkości dostaw towarów dla potrzeb rynku wewnętrznego i zaopatrzenia ludności. Te działania resortu należy zwłaszcza ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Sytuacja rynkowa w II półroczu będzie trudna i złożona. Przedstawiciele resortu przedstawili to rzeczowo i otwarcie. Zadaniem Komisji powinno być działanie na rzecz ochrony rynku i racjonalnego wykorzystania surowców, materiałów i środków przeznaczonych na zaopatrzenie ludności, a na tym tle wspieranie wysiłków dla zrównoważenia sytuacji pieniężno-towarowej. Stąd też w pracy Komisji problemy dostaw towarowych z przemysłu stanowić będą przedmiot szczególnego zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Zwrócić trzeba uwagę na to, aby nie zaniedbać możliwości powiększenia przetwórstwa warzywno-owocowego i nie zmarnować niczego z owoców i warzyw nadających się do przetworzenia. Wykorzystać trzeba pełniej efekty działań drobnej wytwórczości dla poprawy sytuacji rynkowej w II półroczu. Tej działalności Komisja poświęca uwagę w planie pracy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyJóźwiak">Na wniosek Przewodniczącego Komisja przyjęła informację ministra handlu wewnętrznego i usług o zmianach, które nastąpią w planie i sferze zaopatrzenia rynku, zapowiadając że dokładać będzie starań, aby skutki zmian były jak najmniej odczuwalne dla ludności. Komisja równocześnie powinna być odpowiednio wcześniej informowana przez resort o zmianach i decyzjach dotyczących rynku wewnętrznego i zaopatrzenia handlu w towary. Szczegółową informację resort handlu wewnętrznego powinien przedstawić Komisji z chwilą ostatecznego sprecyzowania wielkości dostaw rynkowych przez resorty produkcyjne.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">(W sprawach różnych Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną DS. przemysłu drobnego, pod przewodnictwem posła Zenona Komendera (bezp. „PAX”).)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>